Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 39 reacties, 11.081 views •
Submitter: Cafe Del Mar

Vlaamse tv-zenders krijgen als het aan de politiek ligt meer invloed op hun eigen tv-signaal. Volgens een meerderheid in het Vlaamse parlement is dit nodig om een antwoord te bieden aan nieuwe ontwikkelingen in het medialandschap.

De Vlaamse politieke partijen sp.a, N-VA en CD&V hebben een wetsvoorstel ingediend dat tv-zenders een sterkere positie moet geven ten opzichte van de distributeurs, zoals kabelbedrijven. "Derden mogen geen veranderingen aanbrengen in het signaal, bijvoorbeeld door er in te knippen en plakken of andere zaken op het scherm te tonen zonder uitdrukkelijke toestemming van de omroepen", aldus Bart van Malderen, fractieleider van de sp.a.

Tegenstanders van dit wetsvoorstel zijn bang dat de consument de dupe wordt. Bart Caron, mediaspecialist bij de politieke partij Groen: "De distributeurs zullen voor elke functionaliteit toestemming moeten vragen, bijvoorbeeld voor de mogelijkheid om programma's op te nemen." Caron vreest dat mensen moeten gaan betalen voor het opnemen van programma's op de door de distributeur aangeboden pvr's.

Volgens van Malderen is het wetsvoorstel bedoeld 'om een aantal perverse effecten weg te werken' en om een antwoord te bieden 'op de snelle ontwikkelingen in een snel evoluerende wereld'. Het wetsvoorstel moet een dialoog tussen tv-zenders en distributeurs tot stand brengen.

Eerder gaven de Vlaamse omroepen aan meer geld te willen van de distributeurs. Door het toenemende aantal pvr's in de huiskamers, zouden de omroepen reclame-inkomsten mislopen.

Reacties (39)

Eigenlijk pak je hiermee niet het probleem aan. Het probleem is dat consumenten op andere manieren TV zijn gaan kijken, zoals aangegeven in het artikel door middel van openemen en ik vermoed ook door 'uitzendinggemist'. Helaas lopen omroepen daardoor reclamegeld mis die ze nodig hebben om verder te kunnen. Net als de muziek- en filmmaatschappijen proberen de omroepen vast te houden aan hun achterhaalde verdienmodel in plaats van dat ze meegroeien met de consument en nieuwe manieren om geld te verdienen verzinnen.
vroeger werd er evengoed opgenomen en werd reclame doorgespoeld.

Alleen was het toen niet meetbaar.
Ja en nee.

Er werd inderdaad vroeger ook al opgenomen.

Maar het was toch wel een pak omslachtiger.
(band had maar beperkte capaciteit, programmatie vnl. handmatig, ... )

Vroeger namen wij iets op gewoon omdat we het anders niet konden zien.

Nu ... nemen we het vaak op, ook al kunnen we het toch zien, maar spoelen we daarna de reclame door enzo.
Uiteindelijk kan je dan 2 series zien op dezelfde tijd als 3 met reclame.

Het is met die digitale recorders gewoon veel gemakkelijker om iets op te nemen.

Maar goed, ik verwacht dat men dat niet zomaar kan gaan aanpakken ... de consument is er aan gewend geraakt en gaat dat zien als een verworven recht.
As in ... 't gaan toch een weerslag hebben op de verkoop als je dat afpakt.

Nu, ik weet ook wel niet wat in het exacte voorstel staat.
Men heeft het over: uitsluiten van opties tot knippen en plakken, zaken toevoegen, ... uitgesteld kijken as in opnemen past het signaal niet aan op die manier.

Ach ... er is in vergelijking met vroeger gewoon te veel reclame ... vroeger was dat nog een leuk wc-momentje :+ of tijd om een snack te halen :Y)
Maar nu moet moet ik me al lam zuipen en vreten om genoeg naar de wc te kunnen gaan / snacks te halen om door de reclameblokken te komen.

[Reactie gewijzigd door chime op 5 juli 2012 14:31]

proberen de omroepen vast te houden aan hun achterhaalde verdienmodel in plaats van dat ze meegroeien met de consument en nieuwe manieren om geld te verdienen verzinnen
Dit artikel gaat volgens mij juist om die nieuwe manieren om geld te verdienen mogelijk te maken zoals een uitzending gemist voor kabelaars of door opnames op een PVR toestaan

Als zij de kabelaars daar voor laten betalen dan moeten de kabelaar er zelf maar recleme omheen gooien of aan de klanten een duurder abbo rekenen.

Door deze wetgeving kunnen de zenders geld vragen voor nieuwe gebruiks mogelijkheden waar ze nu nog niet aan verdienen
lolz straks is het 19uu journaal bij Telenet op 19u10 en bij Belgacom om 19u15 omdat Belgacom er meer reclame rond toont.
EDIT : verkeerd gelezen

[Reactie gewijzigd door Kenhas op 6 juli 2012 08:21]

Het punt is dat mensen interesse hebben in programma's, niet in zenders. Dat is de omroepbazen een doorn in het oog, want ze willen de kijker een 'complete tv avond' aanbieden. Dat de huidige tijden zich daar niet meer voor lenen lijkt voor hen niet ter zake te doen. Gevolg? Iedereen download alle series die hij wil zien en kijkt ze op een moment/device/locatie waar hem dat uitkomt. En dat gemak gaat de consument nooit meer loslaten. Dus als omroep moet je daar op inspelen of accepteren dat je invloed nog verder naar de achtergrond verdwijnt.
Hoewel je gelijk hebt dat er een aanzienlijke hoeveelheid consumenten is die gewoon download (al dan niet legaal), mag je niet onderschatten hoe groot de vraag is naar 'klassieke' TV: gewoon voor de buis zitten en kijken wat er op dat moment wordt aangeboden.

Zelfs als er een groot on-demand aanbod is zal er altijd vraag blijven naar de TV-zenders, waar mensen gewoon voor ploffen en kijken naar wat op hen afkomt. Het is gewoon een ander soort ervaring dan even te kijken in de hele bibliotheek van alle te bekijken series, en dan maar eentje te kiezen en beginnen kijken. Dat is bv ook de reden waarom mensen nog altijd massaal naar het nieuws kijken, en niet enkel online nieuwsfilmpjes bekijken: hoewel het online aanbod beter is (persoonlijker, groter aanbod, meer verschillende visies op eenzelfde verhaal), willen mensen nog steeds gewoon dat hen op een vast uur het nieuws wordt voorgelezen, zonder dat ze daarvoor ook maar iets moeten aanklikken.

Ik ben het dus niet met je oneens: de tijden veranderen en de alleenheerschappij van de zenders komt duidelijk aan zijn eind, maar er zal altijd een plaats voor hen zijn. Net zoals kranten perfect kunnen overleven in het internettijdperk :)
Zoals je zegt wordt het probleem helemaal niet aangepakt met dit idiote voorstel: dit is puur het in stand houden van verouderde businessmodellen, en ipv een bijna-monopolie te breken wordt er een nieuwe ongezonde machtsverhouding gecreŽerd.

Het probleem is dat e zenders in geldnood raken nu TV-spots minder waard worden omdat men gewoon kan doorspoelen als men uitgesteld kijkt.

Eerst wilden de zenders meer geld van Telenet (wat ik niet onterecht vind), maar gezien Telenet een lompe monopoliespeler is zegt die gewoonweg 'neen'. Belgacom, als uitdager, speelt daar dan weer laf op in en zegt dat ze wel willen meegaan met de zenders, maar dat ze onmogelijk minder functies dan Telenet kunnen bieden, en ook niet meer dan hen kunnen betalen. de realiteit is natuurlijk dat Belgacom de zenders enkel wat paait: in de positie van Telenet zou Belgacom evenmin begrip opbrengen voor de zenders.

Dus nu stappen de zenders naar de politiek, en willen zich de macht toe-eigenen het uitgesteld kijken te verbieden als zij dat willen. Publiekelijk zeggen de zenders wel dat ze dit niet willen, dat ze enkel een 'eerlijke' vergoeding willen voor hun diensten. en die verdienen ze imo wel (Telenet/Belgacom betalen nu belachelijk weinig, en Telenet wil zelfs naar een situatie waar de zenders HEN betalen om beschikbaar te zijn voor klanten!), maar ik weet nu al hoe dit uitmond indien ze deze macht krijgen: Telenet/Belgacom zullen hen meer moeten betalen indien uitgesteld kijken beschikbaar blijft voor klanten, en deze prijsverhoging wordt natuurlijk linea recta aangerekend aan de klanten. Met winstmarge voor TN/BC natuurlijk. Maar als kers op de taart zullen de zenders het doorspoelen van reclame bij hun populairste programma's sowieso verbieden. Tenzij de klant nog een extra keer betaalt natuurlijk. Wss de leuke prijs van 2 euro per aflevering oid.


Dit is een extreem slechte evolutie: waar een balans van de macht tussen zenders en distributeurs echt wel nodig is, zit de macht momenteel iets te veel bij telenet, maar indien deze wet wordt aangenomen tipt de balans helemaal om en hebben de zenders echt wel alle macht in handen.

[Reactie gewijzigd door kiang op 5 juli 2012 14:25]

Welk signaal wil je dan geven? Omroepen moeten meezijn met de tijd, maar ai ai als politieke partijen ook maar durven om wetsvoorstellen in te dienen die up to date zijn met de huidige (en toekomstige) gang van zaken.

En het gaat wel degelijk om het sterker maken van ALLE omroepen tov de distributeurs, dus ook degenen die weinig te maken hebben met reclameinkomsten. Vrt staat in een positie waar ze, voor de televisietak, redelijk onafhankelijk zijn van reclameinkomsten, maar evenzeer voor de uitdaging staan die internet en digitale televisie met zich meebrengen. vt4 en vijftv hebben verschillende mensen in dienst die alleen maar bezig zijn met dat 'meegroeien', 'nieuwe manieren zoeken' en het probleem van doorspoelen van reclame oplossen.

Voor sommige mensen zal het waarschijnlijk nooit goed zijn, wat men ook probeert.
Wordt een beetje teveel van het goede moesten ze daar ook nog geld voor vragen.
Kabel abbo + digitale tv + betalen voor het kijken van je opgenomen programma?
Dan wordt het heel simpel -> alles buiten. Scheelt me weer een hoop geld.
Let wel!
Dit is een wetsvoorstel. Niet alle partijen zijn het er zomaar mee eens. NVA en Groen hebben nog een batterij amendementen ingediend, die de boel laten verzanden.
De meerderheid heeft iets later een ander voorstel ingediend, maar ondertussen was de lobbymachine van zowel Belgacom (PS) als Telenet op snelheid gekomen.

Eťn en ander heeft ook te maken met de gemeenteraadsverkiezingen in oktober. Vlaamse minister van media, Ingrid Lieten (SPA), staat achter het voorstel om de zenders meer rechten te geven. Kwatongen beweren dat ze schrik heeft van de vele regionale zenders (in handen van Concetra en Roularta) die een media-offensief tegen haar en/of tegen de SPA zouden inzetten.
Eerder gaven de Belgische omroepen aan meer geld te willen van de distributeurs. Door het toenemende aantal pvr's in de huiskamers, zouden de omroepen reclame-inkomsten mislopen.
In de jaren '90 van de vorige eeuw had men een analoge video recorder, nam men op, en bij het afspelen spoelde men de reclame door.

Als men anno 2012 ditzelfde doet met een pvr is dit opeens een probleem. Waarom doet men zo moeilijk over het digitaal opnemen? Het opnemen van televisieprogramma's bestaat al sinds de jaren '70.... lopen ze dan geen inkomsten mis als ik hun programma's met analoge apparatuur opneem?
Het is iets heel anders wanneer de distributeur (kabelaar) zelf reclame maakt met die opnamemogelijkheid om zo meer klanten te winnen. De kabelaar verdient eraan ten koste van de omroep. Als omroep zou ik er ook niet blij mee zijn als dat zou gebeuren. In veel landen is een andere distributeur nemen geen optie als omroep.
In het DRM tijdperk zijn dit soort dingen niet meer vanzelfsprekend, wat het bij de analoge kabeltelevisie wel nog was. Even een bitje omgooien en je krijgt doodleuk de melding "Dit programma mag niet opgenomen worden".

Met andere woorden, de kabelaar die hiermee reclame maakt zegt in principe dat ze het "niet opnemen" bitje niet aanzetten. Maar om hieruit te concluderen dat de kabelaar eraan verdient op kosten van de omroep.

Dus als ik het goed begrijp willen de omroepen nu dat de kabelaar dus toestemming gaat vragen om dat bitje uit te laten. Ik vind dit een trieste ontwikkeling. Al die DRM overal tegenwoordig.... met al dat soort restricties, vind je het gek dat mensen liever naar de Piratebay gaan?
In de jaren '90 van de vorige eeuw had men een analoge video recorder, nam men op, en bij het afspelen spoelde men de reclame door.
En ook toen schreeuwden de tv zenders moord en brand, en vroegen ze om extra belastingen om het verlies aan inkomsten te compenseren.
En dat gebeurt dus nog steeds... maar de vraag is, waarom nu?
Nu is het meetbaar.
Adverteerders zullen deze data waarschijnlijk kunnen inkijken en merken dat ze minder waar krijgen voor hun geld omdat veel mensen de reclame "skippen".
Pardon? Meetbaar? Bedoel je dus dat die kastjes doorgeven wanneer er wat gekeken en/of opgenomen word? Dat zou pas een schandalige inbreuk op de privacy zijn!
Ik zou zeggen.. laat ze lekker dom doen. Veranderingen als deze brengen ons alleen maar sneller naar het IPTV tijdperk. Zelf kijk ik al jaren geen tv meer, behalve als het bij een ander aanstaat wat eigenlijk ook nog zelden is. Ondemand content is voor mij veel interesanter, videotheek, IPTV, film/serie downloaden. Het begint allemaal in te komen en de prijzen ook steeds interesanter.

Als ik de TV namelijk aanzet heb ik geen ondemand content, grotendeels reclames, herhalingen en al dat soort ongein waardoor ik me dan afvraag waarom ik eigenlijk 15 euro/maand neertel voor mijn zenders terwijl er nog maar een handjevol series interesant vind. Echter lopen series zo'n 2 jaar achter op wat de Amerikaanse tv zenders uitzenden, en als ze dan iets nieuws/recents uitzenden zijn het flikkertjes die roddelen over BN'ers (RTL Boulevard) en kan je die BN'ers ook nog eens als flikkertjes zien bewegen (So you think you can <plaats hier een woord>).

EDIT: Overigens heeft de info in dit artikel eigenlijk weinig invloed op mij, aangezien ik niet in BelgiŽ woon.

[Reactie gewijzigd door Bilel op 5 juli 2012 14:02]

Het "on demand" aanbod zal nog moeten groeien.

Wat ik nu zie is dat de meeste filmen of series even duur (of soms duurder) zijn dan deze te gaan huren in de videotheek.
Een on-demand film is zeker geen §5/stuk waard (of 2-3§ per aflevering van een populaire serie...).

In de VS staat men al verder (hulu, netflix,...)

Momenteel hebben Telenet/Belgacom in BelgiŽ nog een monopolie op dat vlak. Hopelijk komen er contentaanbieders bij die via het internet gaan verspreiden en de prijzen kunnen aanscherpen (sony network, google play,...)
Haha Belgen krijgen dadelijk nog een wettelijke plicht om reclame te kijken :)

TV = 99,99% herhalingen, rotzooi en reclames. De resterende 0,01% nemen mensen op of downloaden ze zodat ze het zonder reclame kunnen kijken wanneer het hun uitkomt.

Van die 0,01% die de moeite is kunnen de TV bedrijven niet leven als ze het op een fatsoelijke manier (on demand of downloaden ofzo) aanbieden, en meer fatsoenlijks kunnen of willen ze schijnbaar niet aanbieden.

Het wordt hoog tijd dat TV verdwijnt en de contentmakers de distributie zelf via moderne kanalen gaan regelen.
Hahaha, heb wel eens een film gekeken, na 2x reclame zat van, gedownload en uiteindelijk op dezelfde tijd klaar als de film die op tv was,
Digitale tv buiten, van analoog opnemen met pc'tje en reclame doorspoelen :)
Dat is inderdaad een oplossing, het nadeel is echter dat de beste zenders natuurlijk niet op analoog te vinden zijn, alsook zenders in HD.
Dit is puur een vrijgeleide om dus te zorgen dat reclame niet doorgespoeld kan worden, in principe geven de distributeurs geen echte andere functionaliteit. Een slechte ontwikkeling in mijn ogen, mensen skippen reclame voor een reden en gaan het zeker niet in dank afnemen als de zenders dit dus effectief gaan gebruiken.
Ik heb daar thuis nog "dedicated hardware" voor..... een videorecorder :D
Er is binnenkort geen analoge tv meer.

Antenne en satelliet tv zijn al digitaal.
Tv over adsl is nooit analoog geweest.
Kabelaars hebben allemaal een digitaal aanbod en kalven het analoge aanbod steeds verder af.

De enige overgebleven kabelaar in Vlaanderen heeft zelfs plannen om het hele basisaanbod aan zenders te schrappen van het analoge aanbod, zodat slechts een handvol zenders waar geen hond naar kijkt nog analoog te bekijken valt.
Ze kunnen net zo goed analoge tv helemaal schrappen dan, maar jah, ze zijn nu eenmaal niet zo snugger dat dit analoge aanbod hun unique selling point is.
Veel mensen hebben immers meerdere tv toestellen in huis maar zien meerdere decoders niet zitten en zijn dan heel blij met hun kabel, want ze kunnen het basisaanbod nog analoog bekijken zonder decoder rompslomp.

Als ze dit aanbod op de schop doen is er voor veel klanten geen reden meer om bij telenet te blijven... Als ze toch meerdere decoders gaan nodig hebben kunnen ze net zo goed bij belgacom of tv-vlaanderen terecht.
Ze zullen er vet mee zijn dat ze door analoge posten te schrappen veel plaats vrij maken voor extra digitale zenders, maar terwijl ook een hoop klanten naar de concurrentie jagen.
"Slechts een handvol zenders" betekent normaliter de openbare omroep, die nu al onversleuteld wordt verzonden via DVB-T. In BelgiŽ is de openbare omroep echter kwalitatief en qua kijkcijfers de sterkste. Daarnaast, de meeste mensen kijken toch maar naar "een handvol zenders" hoor.

Mijn digitale TV heb ik al anderhalf jaar geleden opgezegd, en van zodra m'n HTPC up and running is, heb ik gewoon terug kwalitatieve Nederlandstalige TV op de manier die ik wil. Dat ik 'Komen eten' en 'Sterren op de dansvloer' mis, trek ik me ťcht niet aan. Buitenlandse reeksen en films zal ik wel via Netflix bekijken.

Massale verhuis naar de concurrentie zie ik niet echt gebeuren, mensen zijn nogal merkvast, en Telenet is een grote, gevestigde naam. Kijk maar naar hoelang het geduurd heeft eer de consument hier doorhad dat Electrabel ridicuul duur was. En dan nog waren veel mensen aan het twijfelen en aan het bibberen uit schrik voor boetes en dat het licht zou uitvallen enzovoort.

[Reactie gewijzigd door Bauknecht op 5 juli 2012 14:43]

Het handvol zenders waar de meeste kijkers voldoende mee hebben (en dus ideaal zijn als analoge aanbod voor een 2e/3e/... tv) zijn net het handvol zenders dat ze uit hun analoge aanbod willen schrappen (vtm, 2be, vt4, ...)
Gezien het aantal mensen dat ik al hoorde klagen over het verdwijnen van de Duitse posten van de analoge kabel (ok, allemaal wel 50+ers, maar dat zijn ook mensen) en daarom al een overstap aan het overwegen waren denk ik echt wel dat telenet hier veel klanten aan kunnen verliezen.
Maar voor alle duidelijkheid gaat het om geruchten en is het dus geen feit dat ze de basiszenders gaan schrappen.

De rest van je betoog begrijp ik wel hoor.
Ik heb na mijn verhuis enkele jaren geleden ook niet de moeite gedaan om op mijn nieuwe adres een kabelabonnement te nemen.
Heb een dvb-t ontvangertje gekocht om s'nachts het nieuws nog te kunnen zien voor ik ga slapen en als ik er aan denk de tv aan te zetten kijk ik nog wel eens een zondagavond programma.
Verder miste ik niet echt iets (ben zelfs blij dat ik zulke bagger op mijn tv niet kan krijgen).
Nuja, misschien in de toekomst wel weer, nu de woestijnvis programma's op vt4 e.d. te zien gaan zijn ga ik misschien wel eens spijt hebben dat ik geen abo heb.

Misschien toch een vraagje.
"heb ik gewoon terug kwalitatieve Nederlandstalige TV op de manier die ik wil" wat bedoel je daar precies mee?
Lijkt me interessant.

[Reactie gewijzigd door SaiKoTiK op 5 juli 2012 15:11]

klopt, ik kijk met dvb-t ook : ťťn, canvas, nederland 1-2-3 en omroep Brabant, voor niets en in mooie kwaliteit :)
dan schoteltje op Astra 2 voor BBC1-2-3-4, en nog zenders ( ook gratis )

die commerciŽlen met hun reclame word je toch lichtjes gek van.

enige die ik wel beetje mis is discovery en history HD, verder mis ik niemand of niks :p
Opmerkelijk genoeg is het weer de zijde die ab-so-luut NIETS kwalitatiefs aflevert die klaagt over inkomsten. Mr Van Thillo: produceer eens iets van enige waarde en meet dan de inkomsten nog eens.
Heb nooit echt begrepen waarom mensen tv opnemen...je kunt het allemaal volautomatisch met rss-feeds downloaden en dan zit het niet vast in dat kastje :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBLG

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True