Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 27, views: 16.753 •

Andrew House, directeur van Sony Computer Entertainment, zegt dat zijn bedrijf de technologie van het overgenomen Gaikai niet alleen in wil zetten voor het streamen van games. Niet duidelijk is echter waar de techniek dan ook voor gaat dienen.

Volgens House 'past het absoluut binnen het doel' van Sony Computer Entertainment om de technologie van Gaikai te gebruiken voor andere producten dan de game-consoles, zo stelt hij in de Wall Street Journal. "Sony erkent dat de cloud- en cloudstreaming-technologieën een stevige invloed gaan hebben, niet alleen op de game-business, maar ook op de manier waarop onze klanten content verkrijgen en gebruiken."

De directeur van Sony Computer Entertainment, de tak van Sony waar de game-consoles onder vallen, maakt niet duidelijk waar Sony de technologie verder voor wil gebruiken, maar een combinatie met televisie lijkt voor de hand te liggen. Gaikai heeft daarvoor al een samenwerkingsverband getekend met Samsung. Wat er met die deal gaat gebeuren nu Gaikai in handen is van een concurrerende tv-producent is onduidelijk. Verder zou Sony de Gaikai-technieken kunnen gebruiken om games te streamen naar zijn tablets, de PlayStation Vita en smartphones. Bedrijven als Samsung hoeven niet direct te vrezen. House stelt in het interview dat Sony wil dat Gaikai als zelfstandig bedrijf blijft functioneren.

House maakte eerder deze week bekend dat zijn bedrijf het Amerikaanse Gaikai heeft overgenomen, voor 380 miljoen dollar. Geruchten over een deal deden al langer de ronde. De overname moet nog wel goedgekeurd worden. De vraag is wat Microsoft doet nu Sony Gaikai in handen heeft. Voorlopig lijkt Microsoft niet van plan om Gaikai's concurrent OnLive over te nemen. De inschatting is dat de fabrikant van de Xbox 360 eerder zelf vergelijkbare technologie ontwikkelt.

Reacties (27)

Ik zou me ook kunnen voorstellen dat je deze technologie kunt gebruiken om zware bedrijfs-applicaties te draaien, zoals 3d-tekenprogramma's, videobewerkingsprogramma's, renderingsprogramma's, etc. Het enige nadeel is nu alleen dat de resolutie nog vrij laag is, maar als iedereen binnenkort glasvezel heeft liggen moet dat ook geen probleem meer zijn lijkt me ;)
Waarom wordt deze gast gedownmod? Lijkt me redelijk on-topic...
Waarschijnlijk heeft tweakers de volgende code ingebakken:

public void OnCommentAdded(object sender, CommentAddedEventArgs e)
{
// if comment is fipo ...
if (e.Comment.Index == 0)
{
// ... downmod comment
e.Comment.Moderations.Add(new Moderation(-1));
}
}
Omdat fipo hunters het haten als anderen de fipo krijgen en dan dowmodden zodat ze grotere kans krijgen op reacties op hun reactie..

Just a guess
Nou, niet iedereen heeft glasvezel, ik zit hier in Zuid Frankrijk, en heb een 2 Mbit ADSL verbinding, ik wil wel eens zien hoe ze al die "Cloud" spullen hier kunnen krijgen met een download snelheid van slechts 230 KB/s.
Ja, das het probleem ook nog van diensten zoals Gaikai en OnLive. Je kunt simpelweg geen full-hd video, audio en input met volledige snelheid over zo'n dun lijntje sturen. 2 opties: Sneller internet of betere compressietechniek. Ik denk dat we beiden kunnen verwachten.
Ik denk dat ze inderdaad zoiets bedoelen, een beetje zoals hun grote concurrent OnLive al heeft met OnLive Desktop
Slimmer van MS om dan zelf maar te gaan ontwikkelen (ze zijn al bekend met clouds), dan achteraf het stream-gamen een flop te zien worden en klein-half-miljard down the drain te zien gaan.

De eisen met streaming wordt steeds zwaarder op een stabiele/actieve internetlijn gezet, wat in veel gevallen wel toepasbaar is, zolang het optioneel blijft. Op een console komt streaming mischien beter tot zijn recht dan OnLive op de PC, maar als games juist gemaakt worden voor zo'n console, waar zit dan de toegevoegde waarde?

Waarom zou je bv BF3 streaming draaien ipv vanaf je console, als het grafisch niet beter zal zijn? Zou natuurlijk wel een boost kunnen zijn naar de Vita (PS3/4 games spelen), maar met een max WiFi/GPRS/BT verbinding zit je al standaard met een latency probleem.
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt te zeggen. Dat een groot deel van het gamen over enkele jaren via streaming zal lopen is nu al zeker. Daarvoor zijn de voordelen te groot.

De nadelen die je opnoemt, met name de latency, worden met de nieuwe technieken die we in de komende jaren allemaal zullen krijgen allemaal opgelost. Zo heeft LTE nog niet 1/10e van de latency van de huidige mobiele technieken en zijn de nieuwe wifi-standaarden ook allemaal opgezet om de latency tot een minimum te beperken.

Als je op ieder apparaat, van TV t/m tablet, binnenkort met 1 druk op de knop full-screen en in 30/60fps kan gamen zonder te hoeven downloaden, installeren en zonder steeds nieuwe hardware te hoeven kopen, dan lijkt me dit voor bijna iedereen een ideale situatie.

Ook is het dan afgelopen met het kopiŽren van games aangezien je niets meer lokaal draait. Dat is weer een voordeel voor games-developers.

Nee, het is zeker dat cloud-gaming een succes gaat worden, de vraag is alleen hoeveel Microsoft bereid is om neer te tellen voor de technologie, customer-base en patenten van OnLive.

ps. En anders doet Google OnLive wel overnemen.

[Reactie gewijzigd door Neut72 op 4 juli 2012 17:15]

Leuk man dan gaan we dus weer terug naar de tijd dat je games alleen in de arcade kon spelen.

Please insert coins!
Je verhaal slaat kant nog wel....

Er is nog niks zeker, het is namelijk uberhaupt nog niet echt succesvol te noemen en de problemen zijn vrijwel niet op te lossen.

Je verhaal over latency is leuk maar het wil gewoon niet sneller dan de snelheid van het licht (17ms Amsterdam>New York). Hier bovenop krijg je nog extra latency van alle apperatuur. Enige oplossing is dus per regio datacenters en dat kost geld.

"Zo heeft LTE nog niet 1/10e van de latency van de huidige mobiele technieken en zijn de nieuwe wifi-standaarden ook allemaal opgezet om de latency tot een minimum te beperken."
Totaal niet relevant. Gaat hier om streaming diensten voor in de woonkamer. Dus dan heb je te maken met de latency van jou modem naar de isp naar de server. Dat LTE geen 140 ms heeft zoals 3g/hsdpa is leuk maar dat verandert hier niks aan...

Probleem wordt versterkt doordat het bij deze diensten over input lag gaat; traditioneel worden alle inputs lokaal verwerkt en is het resultaat meteen op het scherm te zijn. De "lag" zit hem in de positie van de andere spelers en evt de updates van de positie van de speler zelf. Schieten is echter meteen schieten, of er geraakt wordt, wordt achteraf bepaald door de server.
Bij streaming gaming worden de inputs verwerkt door de server en telt elke latency dus dubbel voordat de actie zichtbaar op het scherm is...

Mijn huidige vaste verbinding (tele2) heeft een latency van 35ms. Stel ik zou via streaming "schieten" dan zou het volgende gebeuren:
input>delay van versturen>35ms verzenden>delay van verwerken>35ms terugzenden>delay van decoderen signaal>delay van beeldscherm

In het gunstigste geval duren alle extra stappen korter dan 1 ms, maar dan nog zit je op 70ms input lag. Als je een keyboard zou hebben wat de hele dag 70ms input lag heeft dan weet ik zeker dat je die aan het eind van de dag uit het raam gooit van frustratie.

Ander probleem is de infrastructuur. Een beetje gamebak verstookt zo 300W, de nieuwste ps3 120W. Met de huidige bladeservers hebben veel datacenters het al lastig (lege kasten ivm te veel warmte/te weinig stroom). Als iedereen massaal overstapt dan heb je dus een aparte datacenter nodig met een verschrikkelijk hoog stroomverbruik en een erg goede koeling. Dat vraagt nogal een investering.

Daarnaast is een traditionele server ook niet ontworpen om games te renderen (en bijvoorbeeld vmware ook niet).

Wat mij betreft wordt het alleen een succes als er voldoende in wordt geinvesteerd en ze niet te duur beginnen. In de huidige situatie speelt het via je locale console/pc namelijk toch echt prettiger... Weing reden om naar diensten als OnLive over te stappen behalve dan het besparen op hardware.

*extra:
Beeldscherm delay is simpel te testen. Pak een oude shooter (call of duty4) en zet de framerate limit op 20 en 100 (vsync uit). Bij 20 fps heb je het over 20 beeldjes per seconde. Elk beelde duurt dus 1/20 *1000= 50 ms voordat je de volgende update krijgt (bovenop eventuele internet lag). Bij 125 fps (ook al krijg je dan tearing) praat je over 8ms (1/125*1000). Dat is iets wat je als het goed is gaat merken. Ik merk het in ieder geval meteen ;) .

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 5 juli 2012 14:03]

Om geen gaming console of pc te hoeve kopen als je het geld er niet voor hebt :+
Ow en je kunt het bijna overal spelen waar goed internet is :)

[Reactie gewijzigd door NiTrOcx op 4 juli 2012 23:58]

Miz is dit vooral "leuk" voor de fabrikanten van Games. Een model waarbij de beheersbaarheid weer bij de makers komt te liggen en niet bij de klant. Zal ze veel geld opleveren.

Console bouwers daarentegen zullen hier minder blij mee zijn aangezien zij een gigantisch deel van de omzet zullen missen.

Ik zie liever een model waarbij ik aangeschafte (tastbare) ware lokaal draai en zelf streaming verzorg. Lag zal voorlopig een te groot struikel blok zijn - voor mij.
Tuurlijk is de vrijheid die besloten ligt in de boven beschreven techniek een prettige optie maar de techniek is nog niet zover om serieus te concureren met lokaal afspelen. Iig niet betaalbaar.

(Misschien als ze een manier gevonden hebben om het Higgs-Bosson deeltje te vangen en zo de snelheid van het licht naar... rambling achter-klein-klein -kinderen muziek)

Edit: Wachten = op quantum computing

[Reactie gewijzigd door rRac0on op 6 juli 2012 15:16]

Of om gewoon productivity apps zoals office en browsing naar game consoles/tv's/blu-ray spelers te kunnen streamen zodat een light user geen behoefte meer heeft aan een PC om dat te doen.
Genoeg mogelijkheden wat er allemaal mee kan, maar op het ogenblik is er iig nog geen client voor de PS3 en de Vita. Laat die eerst maar komen.
Ik denk dat Gaikai inderdaad zal worden ingezet om games van de PlayStation te streamen naar de tablets en de smartphones met het PlayStation merk (waaronder de One serie van HTC), dan is er geen emulator meer nodig. Ik kan me ook voorstellen dat andere diensten van Sony straks worden gestreamd zoals films en series en dergelijke. Je krijgt als het ware een volledig pakket.

Mocht dit zo zijn dan kun je erop rekenen dat Microsoft met een soortgelijke dienst komt (vroeg of laat) voor zijn Windows Phone toestellen.

De grote vraag is dan alleen wat Nintendo doet, want zij zien niets in smartphones en tablets van andere.merken. Een andere speler die eventueel buiten spel kan komen te staan is Apple, want op OS X is het spelaanbod mager tegenover de pc, PlayStation en Xbox... Hoe hard ze ook proberen de iPad te sluiten als halve console.

Het worden in ieder geval spannende tijden :)
Allicht dat Nintendo en Apple hierin elkaar kunnen vinden.

Zou wel een ongelofelijk krachtige combi kunnen zijn vanwege de grote trouwe fanbase die ze hebben.

We will see.
Kom eerst maar eens met live lossless full HD video en laggless input. Dan praten we verder.
Daar heb je dual layered lossless native 1080p Blurays voor. ;)
Inderdaad, kabouters zijn zo snel dat je dan redelijk lag free kan gamen wanneer zij met schijfjes heen en weer remmen tussen jouw huis en de servers waar de games op draaien :p
wat dachten we van de windows desktop? ik weet niet oe dat alfgelopen is maar zover ik weet heeft onlive die service al dat je steaming windows 7 kan draaien. Microsft heeft aan de bel getrokken maar ze zouden er samen iets op verzinnen om dat toch mogelijk te maken. Hoe dat verder is afgelopen heb ik nog nergens kunnen lezen. O en wat de zware apps aangaat. Als je in 3d moddelleert hoef je natuurlijk geen optimale framerate te hebben, dat kan je alsnog laten renderen en doiwnloaden en tot die tijd werk je in een lagere framerate met een hoge resolutie, tot t punt dat je internetsnelheid omhoog gegaan is natuurlijk. Maar daarnaast kan ik me nog wel wat meer rekeninsentieve programmas bedenken waqar wel veel data en berekeningen omgaan terwijl het eindproduct grafisch niet zo veel eisen stelt. Simulaties bijvoorbeeld.
Ik vind het allemaal maar niks dat je straks moet gaan betalen voor iets dat je niet eens in je bezit krijgt. Betaal je straks 60 eurie voor een game die alleen gestreamed te spelen is. Nee, ik denk niet dat dit gaat gebeuren. Al helemaal niet in het vrijheidsgeile USA. En daarnaast blijf je zitten met de kwestie wat nou als ik geen internet meer kan betalen? Dan heb ik nog steeds die game gekocht en heb ik nog steeds recht die te kunnen spelen. Nee ik vermoed dat er altijd wel een backdoor manier zal blijven om de games gewoon op je eigen hardware te zetten en van daar te spelen. Al was het maar omdat je dan moet wachten op de cloud hardware beheerder als er nieuwe ontwikkelingen zijn op hardware gebied die je als gamer wil benutten..
Ik heb een aantal "demos" al via gaikai gespeeld en het loopt erg soepel. (alan wake, saints row, etc) Ik vond het echt geweldig om zo even een demo te kunnen spelen en hoop dat dit iets van de toekomst word, ik wil gewoon een spel eerst even kunnen proberen voordat ik het koop.

Nu gebruik ik daar illegale downloads voor, ik DL, probeer het en is het goed koop ik het. Is het niet goed raak ik het nooit meer aan. maaaaaaaaaaaar, was het 'soso' speel ik het toch alleen koop ik het niet, wat ik waarschijnlijk na het spelen van een demo wel had gedaan..
Een paar dagen terug maakte ik nog ergens een post over het feit dat je tegenwoordig veel minder demo-mogelijkheden lijkt te hebben. Vind het altijd fijn om een spel echt even gespeeld te kunnen hebben voordat ik het koop.

Heb net ook even geprobeerd en het werkt echt soepel en snel! Ideaal om even een spel uit te proberen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.