Het Europees Parlement heeft woensdagmiddag het omstreden internationale antipiraterijverdrag ACTA verworpen met een ruime meerderheid van 478 stemmen. Slechts 39 parlementsleden waren voor ratificatie van het verdrag.
Bij de stemming waren 478 parlementsleden tegen en 39 voor, terwijl 165 Europarlementariërs zich onthielden van stemming. Burgerrechtenorganisaties als European Digital Rights en Bits of Freedom hebben de afwijzing met gejuich onthaald en ook de PvdA en D66, die beiden tegen invoering waren, toonden zich verheugd.
"Online maar ook op straten en pleinen zagen we een beweging van miljoenen Europeanen die hun zorgen over ACTA deelden", zegt D66-Europarlementariër Marietje Schaake, fel tegenstander van ACTA in een reactie. "We moeten nu voorbij ACTA kijken en aan hervormingen van auteursrechten en de Europese digitale markt werken." D66 hekelt het gebrek aan transparantie bij de totstandkoming van het verdrag.
Emine Bozkurt, die namens PvdA in het Europees Parlement zit, noemt de afwijzing "een overwinning voor de burgerrechten en democratie". "De vrijheid van meningsuiting, het recht op privacy, de bescherming van persoonsgegevens en de vertrouwelijkheid van communicatie zijn onvoldoende in ACTA gewaarborgd", zegt ze in een reactie.
Het 'nee' tegen ACTA komt niet als een verrassing nadat de commissie voor internationale handel het parlement eind juni al adviseerde tegen het omstreden verdrag te stemmen. Toch was er nog een kleine kans dat de stemming uitgesteld zou worden, nadat de Christen-Democratische EVP er op aanstuurde af te wachten op een beslissing van het Europees Hof over ACTA. Het voorstel tot uitstel werd echter met 420 stemmen tegen verworpen. Op verzoek van de Europese Commissie toetst het Hof of ACTA strijdig is met EU-verdragen en het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie. Het Nederlands kabinet tekende het verdrag ook niet om het oordeel van het Europese Hof af te wachten.
ACTA ligt al tijden onder vuur van burgerrechtenorganisaties, politieke partijen en andere belanghebbenden. Er werden zelfs straatdemonstraties tegen het verdrag gehouden. Langzaam brokkelde de steun van de politiek, na jarenlang onderhandelen, af. Het afwijzen betekent dat de 22 van de 27 EU-landen die hun steun al toegezegd hadden de bepalingen uit het verdrag niet in nationale wetgeving hoeven om te zetten. Voor landen buiten de EU heeft de stemming geen invloed, maar de tegenstem van het Europees Parlement is een krachtig signaal tegen invoering. De kans bestaat echter dat de Europese Commissie, dat zich vastberaden heeft getoond, het verdrag weer op de agenda gaat zetten.
[Reactie gewijzigd door Magalaan op 4 juli 2012 15:25]
Dat zou je denken, en een aantal politici zullen dat ook wel doen, maar lobbies kunnen vergaande maatregelen goed verstoppen in meer acceptabele wetsvoorstellen, en een politicus die naast zo'n wetsvoorstel een zak geld op tafel ziet liggen, heeft meestal wat minder aandacht voor het uitvogelen wat voor gedrochten van maatregelen er verborgen zitten in het voorstel. Politici lijken vooral blind voor dingen die bepaalde deuren op een kier zetten.Daarnaast zullen de burgerrechten organisaties echt wel in de gaten houden of er nog zoiets doorkomt. Verder vergeet jij dat de mensen die in de oplitiek zitten, daar ook niet onbeperkt blijven zitten en zelf ook gewon burgers zijn die zich aan de wet moeten houden.
Dus als er zo'n regel wordt doorgevoerd dat deze echt storend is om mee te leven dan zullen ze het zelf ook niet doen. Dat is het voorbeeld van een democratie, mensen worden gestemd om te regeren.
[Reactie gewijzigd door Magalaan op 4 juli 2012 19:44]
Omdat onderhandelingen met open kaarten en een schreeuwende achterban gewoon niet werkt. Het is een spel van geven en nemen. Een zuivere democratie waarin altijd de mening van de meerderheid gevolgd wordt is geen prettige situatie, minderheden zullen daar altijd de dupe van zijn en iets als een belastingverhoging laat zich niet meer doorvoeren.HOE IS HET MOGELIJK DAT ER IN HET GEHEIM OVER ZULKE ZAKEN
ONDERDHANDELD WORDT IN EEN DEMOCRATIE?
[Reactie gewijzigd door Vexxon op 4 juli 2012 18:07]
Nee, het referendum over de Grondwet was een achtergestelde afrekening van het volk betreffende - tegen de wensen van het volk in - deelname aan de Europese Monetaire Unie, inleveren van de eigen - harde - Gulden daarbij, het binnen die unie brengen van een stel frauderende armoedzaaierlanden waarvan velen ook nog eens op basis van hun inwonertal meer in die EU te vertellen hadden dan NL als nettobetaler, en het steeds verder inleveren van nationale zelfbeschikking daarbij.Toen de EU grondwet werd verworpen, hoeveel mensen wisten toen effectief waartegen ze gestemd hebben? Wat de algemen gevolgen waren van het wegstemmen? Het wegstemmen van die grondwet was voor de neen stemmers meer een mogelijkheid om de zittende regering af te straffen dan dat de neen stem effectief om de tekst ging.
Dit is het standaardverhaal dat wordt afgedraaid: "We kunnen niet zonder de EMU, want hunnie is zo groot en wij zijn zo klein".Je krijgt direct een enorme devaluatie van uw nieuwe munt, de grenzen gaan dicht en het word dus moeilijker om goederen te im- en exporteren. In economisch moeilijke tijden is het net belangrijk om een stabiele basis te hebben. In het geval van de euro is dat DE en FR, maar welke solide basis heeft NL op zich alleen?
En wat zou het resultaat zijn van een zelfstandig NL voor de burger? Welke richting zouden de wetgevingen uitgaan? Het is eenvoudig om te zeggen dat het beter zal gaan, maar bewijs dat eens? Staaf dat eens met concrete voorbeelden.
[Reactie gewijzigd door Cheetah op 4 juli 2012 23:21]
[Reactie gewijzigd door Xanaroth op 4 juli 2012 14:49]
[Reactie gewijzigd door gassie123 op 4 juli 2012 13:32]
maw: Meneer De Gucht gaat lekker door in de europese commissie ondanks dat het parlement heeft tegen gestemd. Hoever hij hier echter mee gaat geraken kan ik niet zeggen.If you decide for a negative vote before the European Court rules, let me tell you that the Commission will nonetheless continue to pursue the current procedure before the Court, as we are entitled to do. A negative vote will not stop the proceedings before the Court of Justice.
Wat ik hier in het kort er uit afleid: Wat passen de woorden en details wat aan en brengen het opnieuw voor het parlement. Oftewel: We brengen de 'heat' van het dossier wat naar beneden, zodat iedereen kan voorstemmen zonder zijn achterban te hoeven vrezen.First, I would consider proposing some clarifications to ACTA. For example on enforcement in the digital environment. We could look at this in the light of the discussions you will have had on legislative proposals which the European Commission is set to put before the Parliament and the Council. Or for example, we could seek to clarify further the meaning of 'commercial scale'.
I am also open to a discussion on what sharing information means in relation to the challenges one faces with respect to the protection of intellectual property. It is indeed a new challenge for the classical approach of IPR. But does this discussion not rather have its place in the debate on the substantive law, not in ACTA, which is solely about enforcement?
These are important reasons to pause for reflection as I believe we will all make a better decision on ACTA if we have a clearer view of the future direction of the European intellectual property system.
Second, once we will have identified and discussed these possible clarifications, I would intend to make a second request for consent to the European Parliament. Whether the Parliament will consider it under this legislature or the subsequent one, will be for you to decide.
[Reactie gewijzigd door iMispel op 4 juli 2012 14:08]
Excuse me? De EC is een onafhankelijke instantie en krijgt geen 'strikte werkset' mee. Het zijn niet de loopjongens van de nationale parlementen en ze handelen op eigen initiatief. In de opdracht staat zelfs specifiek dat initiatieven gericht zijn op de belangen van de Unie als geheel, en niet die van de landen.De EC onderhandeld in opdracht van de landen. En de landen geven de EC onderhandelaars een strikte werkset mee.
Dat doen ze dus wel, want als het een ding is waarvan de EC vindt dat het een EU-issue is, is het de EC die daarover beslist, en niet (meer) de nationale parlementen.Vergeet ook niet dat het niet de EC is die bepaalt wat er in ACTA komt of dat er uberhaupt over onderhandeld moet worden.
[Reactie gewijzigd door Iknik op 4 juli 2012 15:03]
Uhh, ja, dat klopt, maar dat was niet het punt. Het punt was dat EektheMan zei dat de EC 'alleen maar doet wat hen verteld wordt door de nationale parlementen', maar het tegendeel is waar. De EC beslist over Uniezaken, en de individuele lidstaten zijn verplicht dat over te nemen. Dat is nou net de hele essentie van alle verdragen die samen de Europese Unie definiëren.De Europese Commisie is geen democratisch verkozen instantie en heeft vaak zelfs een anti-democratische reflex.
Misschien lijkt dat maar zo. Sinds Lissabon is de macht richting Parlement en Landen opgeschoven.Uhh, ja, dat klopt, maar dat was niet het punt. Het punt was dat EektheMan zei dat de EC 'alleen maar doet wat hen verteld wordt door de nationale parlementen', maar het tegendeel is waar. De EC beslist over Uniezaken, en de individuele lidstaten zijn verplicht dat over te nemen
Is een lastig punt. In principe zijn ze anders/meer/hetzelfde verkozen als onze eigen ministers. In BE stem je op een partij. En die partij, mocht het gewonnen hebben kiest dan on-democratisch ministers.De Europese Commisie is geen democratisch verkozen instantie
De burgers kiezen een partij, die kiest voor hen een kandidaat. De kandidaat wordt goed/afgekeurd door gekozen EP leden. 2x scheeprecht?Het grote probleem met de EC is dat NIEMAND die daar zit eigenlijk ooit verkozen is. De burgers hebben nul komma nul zeggenschap over wie commisaris wordt en wie niet,
Die leggen ze af aan het EP.dus die mensen hoeven ook geen verantwoording af te leggen.
Je hebt toch Europese Parlementsverkiezingen en Nationale verkiezingen? Het EP en de Nationale partijen geven de richting aan. Niet de EC.De EC wordt bevolkt door mensen die "benoemd" worden door de regerende PARTIJEN van de lidstaten zonder dat er ook maar aan de burgers gevraagd wordt wat zij vinden op Europees vlak
[Reactie gewijzigd door EektheMan op 4 juli 2012 16:39]
Ja, deels, inderdaad, maar dat betekent niet dat ze alleen maar in opdracht van nationale regeringen en het EP handelen. Ze kunnen hun eigen plannen maken, en dat doen ze ook. Net als dat (hier in Nederland, in ieder geval) de regering meestal de plannen maakt en die voorlegt aan het parlement. De regering heeft geen opdracht van het parlement, maar haar eigen programma. Het kan wel dat het parlement een opdracht geeft, maar de regering hoeft dat niet uit te voeren.Dus je kunt nog zo veel willen als EC zijnde, maar de macht zit bij de nationale regeringen en het EP.
Datzelfde geldt in principe ook voor onze regering.Het grote probleem met de EC is dat NIEMAND die daar zit eigenlijk ooit verkozen is.
[Reactie gewijzigd door adje123 op 4 juli 2012 13:43]
[Reactie gewijzigd door RielN op 4 juli 2012 14:46]
[Reactie gewijzigd door Daffie op 4 juli 2012 13:46]
[Reactie gewijzigd door .oisyn op 4 juli 2012 16:10]
Een wet tegen internet diefstal is prima, in beginsel. Maar ACTA zou zo vreselijk veel nare gevolgen hebben voor argeloze gebruikers, dat het een totaal onhoudbare situatie zou opleveren.Erg jammer. Dit was juist een manier om een vuist te maken tegen het probleem dat Internetdiefstal heet. Zelf denk en hoop ik echter dat een soortgelijke wet er na een tijdje wel zal komen, wanneer de hetze rondom acta wat gedoofd is.
Vooral fictieve verzonnen gevolgen.Maar ACTA zou zo vreselijk veel nare gevolgen hebben voor argeloze gebruikers
[Reactie gewijzigd door EektheMan op 4 juli 2012 13:45]
Als je naar je kiezers toe hard zegt tegen te zijn, dan met je dat ook uitvoeren. In dit geval doet de PVV dat niet. Zij lopen weg voor de verantwoordelijkheid die zij hun kiezers beloofd hebben te nemen. Door niet te stemmen voeren zij de stem van hun kiezers niet uit met alle risico's van dien. Vaak genoeg wordt er een standpunt gewonnen met slechts enkele stemmen voordeel. (zoals je zelf aangeeft met de 49% uitslag) Wat je zegt klopt, maar als je als partij een standpunt hebt, waarom die niet innemen en ipv het lot afwachten en dan weer zeuren?Niet stemmen is niet persee een stem voor, als de groep nee zeggers groter is dan de groep ja zeggers, wint gewoon de grootste groep (mits niet verplicht aan een minimaal aantal ja zeggers)
[Reactie gewijzigd door EektheMan op 4 juli 2012 16:14]
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Tablets E3 2013 Mobiele telefoons Google Sony Apple Microsoft Games Politiek en recht Consoles
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl • Hosting door True