Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 59, views: 22.620 •

Alcatel en ZTE gaan de eerste telefoons maken met Firefox OS, de definitieve naam van Mozilla's Boot2Gecko. De telefoons moeten begin 2013 verschijnen in Latijns-Amerika. In Firefox OS draait elke app en systeemapp in een browservenster.

Mozilla presenteerde Firefox OS in februari als Boot2Gecko, een mobiel besturingssysteem waarin alles draait in een browser. Hoewel toen een release voor eind 2012 op de planning stond, is inmiddels duidelijk geworden dat de eerste telefoons begin 2013 verschijnen. Dat gebeurt via Vivo, een dochterbedrijf van Telefonica. De telefoons zullen draaien op een Qualcomm Snapdragon-processor. Welke dat precies is, is onduidelijk. Omdat Firefox OS op goedkope telefoons moet draaien, gaat het vermoedelijk om een S1 of S2.

De fabrikanten die als eerste aan de slag gaan zijn Alcatel en ZTE, zegt Mozilla. Onder meer Deutsche Telekom, die in Nederland opereert als T-Mobile, ondersteunt Firefox OS, maar heeft nog geen concrete plannen om telefoons uit te brengen. De telefoons met Firefox OS worden gericht op de low-end markt.

Firefox OS draaide begin dit jaar bovenop de standaardkernel van Android om zaken als telefonie mogelijk te maken en heeft de standaard rendering-engine van Firefox, Gecko. Dankzij die engine kunnen alle apps, menu's, applicaties en andere elementen van de interface geschreven worden in html, css en javascript. Het zijn als het ware mobiele websites zonder de interface van een browser. Providers mogen de interface naar eigen inzicht aanpassen.

Boot2Gecko @ MWC2012 Boot2Gecko @ MWC2012 Boot2Gecko @ MWC2012 Boot2Gecko @ MWC2012 Boot2Gecko @ MWC2012

Reacties (59)

Hm, dat ziet er niet uit als een hele prettige interface. Ik zou echt niet alles via een browser willen doen, browsers zijn meer een noodzakelijk kwaad dan een prettige ervaring, naar mijn idee.
Waarom niet? Wat is het nadeel van apps draaien in een browser?
Wat als je browser crasht? Dan crasht je hele gsm. Wat als we een ander browser willen dan FF? Draaien we dan straks een browser in een browser?
FFOS is een OS, geen browser. Het voordeel van "alles" online doen is het idee van een thin-client en cloud-storage: je slaat alles online op en is dus online beschikbaar en je bent wat minder afhankelijk van de rekenpower van je smartphone. Nadeel is dus dat alles in principe valt of staat met de internetvebinding.

Tizen werkt in principe ook grotendeels zo. Het is een leuk concept denk ik, alles online doen, alleen is het niet per definitie beter. Het is anders.
Als je continu een internetverbinding nodig hebt om iets te kunnen doen met je telefoon heb je er hier denk ik niet veel aan, met die datalimieten van tegenwoordig. Kun je straks in plaats van een paar apps je hele telefoon niet meer gebruiken als je onderweg bent. Wel een stuk veiliger in het verkeer :P
HTML5 heeft genoeg API's tegenwoordig om net zo goed als een 'native app' offline te kunnen werken.

Zie localStorage, indexDB, appcache.

[Reactie gewijzigd door martndemus op 2 juli 2012 16:13]

Maar zorgt deze extra tijd/kracht/energie voor het verwerken van die HTML5 tegenover een native app niet voor een (te) grote overhead?

Waarschijnlijk is het verschil in realiteit niet echt groot. Maar prefereer ik native apps.
Wat is native?

Op Android werkt zo goed als niets ťcht native, alles draait via de Dalvik VM. Hoeveel verschil zit er dan nog tussen een Dalvik VM bytecode app en een HTML5 applicatie met javascript? Beide werken niet native.

Dalvik zal dan waarschijnlijk wel iets sneller zijn, omdat het reeds gecompileerd is naar bytecode, maar javascript libs zijn tegenwoordig ook heel snel!
En moderne browsers compilen javascript ook naar bytecode. Dankzij JIT-compilers worden de verschillen ook steeds kleiner, maar je hebt gelijk dat 'native' apps pre-compiled wat een voordeel is. Zou wel benieuwd zijn wat het verschil is, in UX en cpu-tijd.
Precies, veel mensen maken de fout om te denken dat de apps in de browser draaien, niet is minder waar, FFOS is gewoon een echt OS. Daarom draaien de apps ook veel sneller als dat zij in een browser bovenop een OS zouden draaien.

Of zoals ik ergens las.

This is not a webos running on a phone
This is a webos running a phone

Het draait direct bovenop de kernel. Iets zegt mij dat dit wel eens een goed kans zal gaan maken. Hopelijk minder problemen met patenten, ten slotte gebruik je gewoon technieken die ook in webpagina's worden gebruikt. En enorm gemakkelijk om voor te ontwikkelen. Het zou goed zijn als WebOS en Tizen en FireFox onderling afstemmen om tot standaarden en gemeenschappelijke api's te komen. Modzilla heeft ze daartoe uitgenodigd.

Beoordelingen van de interface zijn rijkelijk voorbarig. Dat is iets waar nog veel aan ontwikkeld moet worden en de nodig tijd kost. Het wordt vaak onderschat hoeveel tijd er gaat zitten in het maken van een goede interface. Ik denk dat nu veel belangrijker is om alle basisfuncties goed te laten werken.

Voor providers kan deze phone aantrekkelijk zijn omdat ze daarmee weer meer macht krijgen over de interface, omdat gemakkelijker is om een uniek interface te maken een die ze ook meer controle geeft. Ik denk dat dit vooral populair zou kunnen worden in de low budget markt.

[Reactie gewijzigd door Magalaan op 2 juli 2012 19:19]

Een aantal weken geleden was ik bij Mozilla op kantoor in Mountain View en heb even met dit OS mogen spelen.

Belangrijk is de positionering van dit OS te begrijpen. Het is absoluut niet bedoeld als concurrent voor welke bestaand mobiel OS dan ook. Dit OS is gemaakt op basis van een uitgeklede Linux kernel kan draaien op in onze ogen primitieve technologie. Het draait prima op chips van enkele jaren geleden die momenteel goedkoop geproduceerd kunnen worden.

De belangrijkste afzetmarkten voor Firefox OS zijn dan ook Latijns Amerika en AziŽ waar voor erg weinig geld een 'smartphone' beschikbaar komt voor mensen met een iets lager budget dan wij.

Ondanks dat alles werkt op basis van web technologieŽn, zelfs de native 'phone app' is gemaakt in HTML5, merk je hier als gebruiker vrij weinig van.
Ik meen dat ze een tijdje geleden nog Android 4.0 naar .NET hadden geport (genaamd XobotOS) en daarmee Android 10x sneller hebben weten te krijgen (project is helaas gestopt o.a. uit angst voor licentiebreuk e.d.). Er zit dus nog genoeg ruimte om het OS sneller te maken ... veeeel sneller. Dus als Dalvik al sneller is als HTML5 + Javascript dan zal deze combinatie wel bizar traag zijn.
Nadeel is dus dat alles in principe valt of staat met de internetvebinding.
En de beveiligde opslag.... Of kan je lokaal ook opslaan? Lijkt me wel zo handig voor bijvoorbeeld je telefoonnummers als je in een gebied/land bent zonder dataverbinding.
Ja, FFOS en HTML5 hebben beide genoeg APIs om dingen offline te doen zonder internet verbinding.

Al je settings worden ook lokaal opgeslagen.

[Reactie gewijzigd door martndemus op 2 juli 2012 16:19]

Tja als je geen Firefox wilt moet je geen telefoon met Firefox OS kopen dat is zeggen dat je IE wilt gebruiken op Chrome OS wat ook nergens op slaat :)
Dat slaat nou helemaal nergens op. Juist de browser moet je omarmen!!

Hoe denk jij dat de toekomst eruit gaat zien, nu we 1001 verschillende devices/besturingssystemen hebben. En iedereen wil met zijn (chinees) kreng alle data kunnen opvragen... immers is 'bring your own device' het sleutel woord van 2013. Daar waar 'cloud' het hippe is geweest van de afgelopen jaren (ook maar marketing/managers term, maar dat terzijde).

Juist webbased oplossingen zijn dan HET antwoord; platform onafhankelijk, en veel serverside mogelijkheden. 'vriend' google ziet dit heel goed aankomen; zie chrome-OS. Iedere platform/os bouwer die deze markt nu niet in stapt loopt automatisch dikke achterstand op.

En browser crash? tegenwoordig loopt die bij mij nooit meer vast. Hoog uit een onderdeel van het proces, maar de stock-browser zelf blijft bij mij altijd draaien. Als je gaat prutsen met die addons kan je stabiliteit minder worden. Maar is hypocriet om te denken dat je niet via de browser wilt werken. Ik denk dat je er de aankomende 5-10jr niet meer aan ontkomt.

Nu boeit het nog wat voor OS iemand draait, dat zal de aankomende jaren compleet verwateren. Immers vult html5 een groot gat op. En zeker met de eerste preview van html6 ... denk niet dat de consument straks nog weet wat voro systeem er op de achtergrond actief is. zolang die maar kan internetten is het goed

En zeg eens; 'kun' jij nog wel iets met je computer zonder internet? Ik niet, dan wordt het buiten spelen of film kijken.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 2 juli 2012 16:07]

En zeg eens; 'kun' jij nog wel iets met je computer zonder internet? Ik niet, dan wordt het buiten spelen of film kijken.
Zelf kan ik *alle* taken die ik op mijn computer doe zonder Internet uitvoeren, behalve natuurlijk internetten, updaten en mailen.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 3 juli 2012 01:53]

Dat klinkt niet al te best. Behalve minder consistentie, geeft het ook tragere applicaties (de extra tijd die het kost om javascript uit te voeren). Terwijl de browser steeds groter wordt, waardoor even snel iets opzoeken ineens zo snel niet meer gaat (Firefox start hier binnen 3 seconden op, met een 1,66GHz dual-coreprocessor en zonder ssd).
ziet er gelikt uit! :)
Dat dacht ik ook toen ik het zag, en als het allemaal html/css/js is is het ook toegangkelijk. Iedereen kan met notepad(++), netbeans of andere gratis software code schrijven zonder licenties voor bijv. Apple zijn Development Kit. Ik zie dit wel zitten :)
Dus het wordt iets als WebOS? Niet dat ik dat erg vindt, maar zou het wel prettig vinden als ze die ook zouden gebruiken. Hoeven ze het wiel niet opnieuw uit te vinden.
Nee webOS draait op webkit, dat gaan ze bij Mozilla natuurlijk niet gebruiken.
Het zou bij Open webOS vooral fijn zijn als ze weer gaan overstappen op een standaard WebKit zodat deze beter te updaten is naar een nieuwe versie. De huidige versie is nogal oud en custom naar wat ik begrepen heb, hetgeen de performance natuurlijk niet ten goede komt.
Budget telefoon, maar wel alles via browser? Je kan de apps dan wel downloaden lijkt me, anders gaat het nooit aanslaan lijkt me.
De apps zijn gewoon geschreven in webstandaarden (dus html, javascript, css) en worden dus door het browser process gedraait. Daarvoor hoef je dus niet online te zijn, de apps zelf kunnen namelijk gewoon lokaal staan.

Webpagina's kan je ook lokaal opslaan en dan later in offline modus bekijken, dit is hier dus eigenlijk een stap verder mee aangezien deze apps dus ook met systeem modules kunnen communiceren :)
ik zie een opvolger voor mijn ZTE Blade :).
Denk dat hier hele vette ROMS voor gaan uitkomen wanneer deze ook in het westen verkocht gaan worden

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 2 juli 2012 15:55]

Het zal eerder een downgrade worden, aangezien dit een budget toestel moet worden (is de skate ook overigens maar wel 1 met mid-end specs).
En dit bestond al met webOS in 2009! webOS apps zijn al helemaal HTML5 + JS! Gelukkig binnenkort Open webOS, wellicht dat er ook bedrijven zijn die weer webOS telefoons gaan maken :)
Het mooie van webOS was de manier waarop webapplicaties draaide. Je had alle HTML, CSS en JS bestanden offline op je smartphone staan. Enkel de content werd via AJAX ingeladen. Op deze manier had je dus een razendsnelle en responsieve user-interface (omdat dat allemaal lokaal staat), enkel de content duurde wat langer. Dit werkt ook erg prettig zonder internetverbinding, aangezien je dat mooi op kunt vangen in je applicatie logica.

Ik hoop zelf dat Firefox dit systeem ook gaat hanteren, en niet enkel een besturingssysteem met browser gaat worden.
Ik ben vooral bang dat dit net als de Android en desktop versies van FF nogal traag gaat worden omdat Gecko zo oud en log is. Dit is namelijk niets meer dan een linux variant die eng veel op Android lijkt, met daarop weer een browserlaag en daarop pas je applicaties en interface. Android heeft niet voor niets native programmeren toe moeten staan, want de Android java implementatie (waarbij Java zelfs efficiŽnter is dan xhtml....) was qua snelheid/traagheid niet te doen.
Jij hebt duidelijk geen recente Firefox versies meer gebruikt. Firefox op de desktop is minstens zo snel als Chrome, en op Android hebben ze ook hele grote stappen gemaakt qua snelheid (laatst nog een nieuwsbericht over geweest). Hij is op Android iets slomer dan de stock, maar traag is die verre van.
Bovendien heeft Mozilla hier veel meer mogelijkheden de browser te optimaliseren: het is immers hun eigen OS, en de browser kan zonder tussenkomst van een VM (Dalvik, bij Android) draaien.
En zo worden Mobile OS steeds zwaarder, en volgens mij inefficient.

Linux, Dalvik(=android), HTML-engine ..
Een soort Chrome OS, zonder Dalvik tussenlaag, en een andere HTML-engine

Uiteindelijk wil ik gewoon een gsm, die lang op batterij meegaat, en kan dienen als PIM+Navigation assistant.
Uiteindelijk zie ik alles trager worden

Android is performanter dan WebOS
IOS, is veel performanter dan Android
WIN8 gaat mischien performanter zijn dan IOS
BBOS10 is waarschijnlijk performanter dan Win8
Symbian is waarschijnlijk even performant als BBOS10

Samsung heeft reeds Bada, en wat nu met Tizen? dood en begraven? of nog eens hernoemen, Maemo, Meego, Moblin, hoeveelste reincarnatie is dit?

Eigenlijk zijn dit research-OSen
Het voordeel is wel dat standaarden voor uitwisseling van informatie steeds belangrijker worden, dus zonder problemen contacten, agenda, email, berichten synchroniseren.
Het andere voordeel is dat het uiterlijk van het programma steeds beter gescheiden is van de werking

[Reactie gewijzigd door g4wx3 op 2 juli 2012 16:10]

Ik snap je redenatie eigenlijk niet helemaal?

Een HTML-engine is eigenlijk onderdeel van alle modere smartphone OSen. Wat ze hier hebben gedaan is het OS strippen van heel veel losse apps gezorgt dat een centrale HTML-engine kan communiceren met essentiele onderdelen van de telefoon zodat je hier al niet meer te maken hebt met allemaal losse apps.

Dit maakt de performance zover ik kan beredeneren niet minder?


Oh en misschien begrijk ik het niet goed, maar wat bedoel je precies met performanter, ik snap nu helemaal niet wat voor vergelijking je probeert te maken?
Je hebt het fout, bijna alle apps op Android draaien wel degelijk in een VM, namelijk de door Google ontwikkelde Dalvik VM. Daarnaast is het mogelijk om native apps te ontwikkelen, maar dat wordt minder gedaan aangezien je dan met meerdere processorarchitecturen te maken hebt (ARM, x86 van Intel binnenkort, MIPS).

Waar Android de laatste tijd vooral sneller is van geworden, is dat Android voor de grafische interface ook de grafische chip gebruikt als die aanwezig is.

In het geval van Firefox OS, moet je de HTML engine eigenlijk zien als tussenlaag, in plaats van de Dalvik VM op Android. Door Javascript API's toe te voegen kan je als webapp ook bij de hardware functies (GPS, Gyro, etc.). Ik ga niet ontkennen dat Gecko een logge engine is, maar als ik de nieuwe versie van Firefox voor Android zie, is die denk ik snel genoeg (ook omdat de Gecko Engine tijdens het opstarten van de telefoon al geladen is, en dat het renderen niet het traagste deel is).
Misschien is FF op Android wel niet vooruit te branden omdat ze gepoogd hebben om Firefox in Dalvik Java te gieten :p dus dat zegt helemaal niks, nada over dit project.
Ik ben benieuwt of in de toekomst een aangepaste versie
van het Firefox OS ook de desktop browser zal vervangen.

Mogelijk evolueert het mobiele OS ook geleidelijk naar high-end
smartphones en kiest men een dergelijk mobiel, omdat ze via de desktop
al volledig gewent zijn aan de interface en mogelijkheden van het OS :)


@Jogai
Het is moeilijk te voorspellen, maar een interessante gedachte.
- De snelheid kan in de loop der tijd verbeteren
- De web apps zijn universeel en daardoor niet geketend aan een specifiek platform
- Vergelijkbare vertrouwde interface (zoals Microsoft met W8 straks heeft)
- Hopelijk meer privacy controle i.v.m. locatie, berichten... data
- Open source (zoals Android grotendeels is) met daardoor een
voordeel wanneer er een grote community omheen ontstaat

De toekomst zal het zeggen, het zou me niet verbazen.


Edit:
Best case scenario; fusie met Tizen, of toch niet?
Waarschijnlijk is het dan beter wanneer beide projecten
zich autonoom blijven ontwikkelen en elkaar inspireren.

Edit:
grammatica

[Reactie gewijzigd door Mative op 2 juli 2012 18:48]

Beetje flauw om te proberen controversie te creeren door te doen alsof ze per ongeluk email adressen leaken...

Voor de mensen die het nog niet door hadden: dat zijn dus allemaal email adressen van mozilla developers die heel goed weten dat hun email adres daar staat.
Ik denk niet dat dit succesvol gaat worden. Firefox was nou niet de snelste, zie de test van tweakers. Op een budgetphone lijkt me het dan helemaal traag.
Ook zit de markt niet te wachten op nog een OS. Microsoft, Apple, en Google bestrijden elkaar al te vuur en te zwaard, en die hebben genoeg geld. Mozilla zie ik daar niet zomaar tussen komen.
Apps kun je al maken met web technieken dus ook dat geld niet echt als een unieke feature. En een platform wordt pas succesvol als het app-ontwikkelaars aantrekt. Microsoft heeft daar nu grote moeite mee, en ik denk niet dat er veel ontwikkelaars nu ook voor FF os gaan devven.
Je had er zeker nog niet aan gedacht dat er een legioen aan web developers al is, die alleen maar een paar aanpassingen hoeft te doen om hun web apps te laten werken op FFOS?
Je hebt er zeker nog niet aan gedacht dat dit heel makkelijk met de GRATIS Devtools van MS ook kan voor Windows phone en met Android het via wat tooltjes ook net zo makkelijk is als voor FFOS. Alleen voor de iphoon is 't allemaal wat lastiger.
een web control zoals in WP7 is nou niet echt wat ik nou noemen een fijne ervaring voor de gebruiker.
Welke test van tweakers? Bij mij werkt Firefox namelijk beter dan Chromium (op Ubuntu).

En verder: op een budgetphone hoeft het niet veel trager te werken, ze kunnen namelijk veel uit het OS weglaten, zodat behalve de browser weinig overblijft.
Ben ik de enige die moest lachen om het plaatje bij dit nieuwsbericht ? ;)
Ik vroeg me al af wie het nog meer spotten.. Weinig "echte" mannen vanavond of wat?!;p

[heb de titel niet eens gelezen...:p]
Wat heeft het plaatje te maken met dit artikel? Als doel zodat je het toch gaat lezen want dan was het een geslaagde actie van tweakers
Ik zag het plaatje laatst ergens anders en toen besefte ik pas dat het firefox logo op het t-shirt stond