Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 35 reacties, 16.897 views •

Volgens Anton Mikhailov van de r&d-afdeling van Sony, wordt de besturing van games met het PlayStation Move Racing Wheel twee keer nauwkeuriger dan met de PlayStation 3 DualShock-controller. Sony kondigde het wiel tijdens de E3 aan.

Mikhailov komt aan het woord in een video op Sony's eigen PlayStation blog. Hij maakt daarin duidelijk dat hij een jaar geleden op het idee kwam voor het PlayStation Move Racing Wheel. Samen met een collega van de research & development-afdeling van Sony is hij aan de slag gegaan om een stuurwiel te maken dat gebaseerd is op Sony's eigen PlayStation Move, de bewegingssensor die het concern in 2010 op de markt bracht. Mikhailov maakt in de video duidelijk dat de besturing van games met het stuurwiel 'twee keer nauwkeuriger' is dan met de standaard DualShock-controller van de PlayStation 3. De ontwerper maakt daarbij helaas niet duidelijk of hij daarbij doelt op de motion sensing-functie van de DualShock of op besturing door middel van de twee analoge joysticks die de DualShock-controller rijk is.

De video maakt wel duidelijk dat beide handvatten van het Move Racing Wheel zijn uitgerust met een rumble-motor, ter aanvulling op de motor die is ingebouwd in de Move-controller die het hart vormt van het stuurwiel. Verder heeft het stuurwiel twee hendels die gebruikt kunnen worden om te schakelen tijdens het racen. De handvatten van het stuur kunnen worden uitgeklapt, zodat het wiel de vorm heeft van het stuur van een motorfiets. Het rechter handvat kan daarbij om de as gedraaid worden, zodat spelers gas kunnen geven als op een motor. Mikhailov denkt dat het stuur ook gebruikt kan worden voor vliegspellen.

Het PlayStation Move Racing Wheel kan volgens Sony onder andere gebruikt worden met de racegame LittleBigPlanet Karting. Ook diverse al uitgebrachte racetitels zouden compatibel zijn met het racestuurtje, waaronder Gran Turismo 5, Need for Speed: Hot Pursuit, BurnOut Paradise en MotorStorm Apocalypse. De adviesprijs van het wiel is 40 dollar en de accessoire wordt in de herfst op de markt verwacht. Het bestaan van het Move Racing Wheel lekte in april al, toen duidelijk werd dat Sony patent had aangevraagd op het apparaat.

PlayStation Move Racing Wheel - Tech Demo Video Tour

Reacties (35)

Ik Vind die draadloze sturen van tegenwoordig steeds minder mooi eruit zien ...
Jammer
tja, je moet het toch in je handen houden, kan je wel allerlei poespas erop plakken en doen, maar daar word het alleen maar zwaarder van

[Reactie gewijzigd door Remmes_NT op 3 juli 2012 04:24]

ik moet zeggen dat geen enkele feature hierop "poespas" is imo, het ziet er mss niet helemaal mooi uit, maar het werkt en het is goed uitgedacht

vooral het stukje potentiometers in de schouderknoppen vind ik erg handig. voor de mensen die niet weten wat dit inhoud: een normale schouderknop is dat: een knop, iets wat óf aan óf uit staat, dus je geeft óf vol gas (pedal to the metal style) óf helemaal niet
een potentiometer is wat er in een versterker zit om het geluid te bedienen, die kan je dus op tig verschillende standen zetten
daardoor kan je dus gewoon bepalen hoeveel gas je geeft

als ze nog een soort van standaard fixen om het stuur ergens op te plaatsen en vast te zetten is dit volgens mij echt perfect voor racesims, en wss goedkoper dan die sets van stuur+schakelpook+gaspedalen
een normale schouderknop is dat: een knop, iets wat óf aan óf uit staat, dus je geeft óf vol gas (pedal to the metal style) óf helemaal niet
Uh, sinds de PlayStation 2 zijn de schouderknoppen al pressure sensitive, en was het al mogelijk om minder-dan-vol-gas te geven.

En de PS3 controller heeft al analoge triggers die meer 'travel' hebben dan de vorige versies. Ook niet nieuw trouwens, de Dreamcast had dit al eind vorige eeuw. Xbox, Xbox 360, Nintendo 64, GC en Wii trouwens ook.

Mag trouwens hopen dat ze geen potmeters gebruiken, aangezien die meestal niet gebouwd zijn op de vele duizenden keren dat ze gebruikt worden. Doorgaans worden hier optische componenten voor gebruikt, die meten hoever de trigger wordt ingeduwd.

[Reactie gewijzigd door 19339 op 2 juli 2012 16:45]

Sterker nog, sinds de PS2 zijn alle knoppen analoog ;) Ik speelde bv gran turismo met X gas, weinig druk beetje gas, meer druk steeds meer. De Metal Gear Solid serie speelde hier ook heel gaaf mee, R1 over een muurtje kijken, hoe meer druk hoe hoger je keek, zachtjes O drukken bij de nek houden, hard drukken=snap!
:)

maargoed, een stuurtje zo los in de lucht als deze vind ik niks...het moet toch echt ergens aan vast zitten imo.

[Reactie gewijzigd door Mutatie op 2 juli 2012 16:58]

De schouderknoppen zijn gewoon afgekeken van de Xbox :)

daar spelen ze al jaren met zulke triggers ... wat uiteraard veel beter is als je op 'hard' speelt en abs/traction control, etc hebt uitstaan... als je dan met een gewone knop zou remmen/gas geven ga je gewoon heel de tijd spinnen.

ik vind het design van de xbox controller al jaren beter dan die van playstation.. Al was die van de playstation ook wel beter dan die van de supernintendo indertijd.... de N64 was een controller apart... had ook al een analoge stick & trigger maar die was maar heel af en toe te gebruiken...
Mikhailov maakt in de video duidelijk dat de besturing van games met het stuurwiel 'twee keer nauwkeuriger' is dan met de standaard DualShock-controller van de PlayStation 3. De ontwerper maakt daarbij helaas niet duidelijk of hij daarbij doelt op de motion sensing-functie van de DualShock of op besturing door middel van de twee analoge joysticks die de DualShock-controller rijk is.
Uit het filmpje maak ik op dat de motion sensing-funtie van de DualShock maar maximaal 90 graden bedraagt (2 x 90 graden beter gezegd) en van Move controler bedraagt deze 180 graden. Dus daarom twee keer 'nauwkeuriger'.
De volledige 180 graden gebruiken is alleen niet echt fijn, want dat betekend dat je het stuur volledig ondersteboven moet houden...
Wat 90% van de gevallen ook niet zou hoeven, mits je de stuuruitslag dus rond de 90graden zet.
Voor race sims speel ik toch liever met mijn G25 stuur dan zoiets hoor.
Ik vraag me af hoe nauwkeurig je het wil hebben als je het stuur los in je handen moet houden. Voor realistisch gamen wil je nml een stuur dat "ergens" aan vast zit. Je stuurtje in de lucht houden is een recept voor vermoeide armen en slechte coordinatie. En als het echt om de 2x zo grote hoek gaat is het eerder 2x onnauwkeuriger (als het aantal stappen (255 zo te zien?) wordt verdeeld over 2x zoveel graden verdraaiing. Hoe vaak heb je zo'n enorme stuuruitslag in een normaal racespel? Nooit toch?
vind niets meer dan logisch; het effectieve oppervlak wat de stuur richting van de speler bepaald is met dit systeem dan ook vele male groter dan van een controler. omdat de radius groter is, is het ook nauwkeuriger in de bediening. maar geloof niet dat het ook maar iets uit maakt in een ander stuur/setup; immer blijft het dezelfde detectie techniek.
Wat ik mij eigenlijk direct afvroeg is, hoe zit het met de gewicht? Volgens mij na paar potjes heb je lat van je spieren van het tillen van die controlleren. Normale dualshock kan je nog op je schoot leggen en een normale stuur leunt op een tafel of iets. Met dit controller zit je heletijd in de lucht.

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik kan mijn armen niet eens 10 min recht gestrekt houden zonder zelfs iets in mijn hand.
Dat valt wel mee. Bij Mario Kart speel je ook met een draadloos stuur dat je zelf omhoog moet zien te houden en daar hou ik het ook rustig een uur of langer vol.
Zo beweert Sony ook dat de Move veel nauwkeuriger is dan de WiiMote. Zal vast zo zijn, maar de Move is uiteindelijk ook geen succes geworden. En dit stuur is het equivalent van het stuk plastic bij de WiiMote dat bij de Mario Kart geleverd wordt. Leuk voor dat type spel.

Daarnaast gaat de vergelijking met de DualShock natuurlijk mank. De echte vergelijking is met een 'normaal' stuurwiel, en dan legt dit ding het af (om in Sony termen te spreken: een gewoon stuurwiel geeft een 9x betere spelbeleving dan de Move Racing Wheel).

Als laatste: Is het eigenlijk wel een wheel? Het is een stuur, niet echt rond (behalve dat stuk in het midden, maar daar houd je hem niet aan vast)
In de racerij is een stuur zelden tot nooit rond!

Meestal een halve of een gedeelte van een cirkel. vanwege ruimte gebrek en gevoeligheid (draai hoek) ligt dat anders dan in de gewone consumenten auto
uhhh.. dit is wel ff wat meer dan een equivalent van een stukje plastic dat bij de wiimote wordt geleverd.. Hier zit dus ook nog echt hardware in..

Ken je het stuur uit kitt? dat was toch ook niet rond...
In de eerste instantie dacht ik ook, gadver, maar na het zien en horen hoe deze gebruikt wordt wil ik er zeker 1tje hebben.....

vergeet overigens niet dat je dus ook een move moet hebben voordat je iets aan deze controller hebt..
Ik had thuis een stuur met force feedback.. Dat is toch veel leuker en realistischer dan dit?
Het realisme is toch ook wat een spel leuk maakt?
Ja en een ferrari is ook leuker dan een suzuki swift, niet iedereen heeft het geld daarvoor :P
Nee, dat klopt. Toch ben ik blij dat ik een Fanatec ClubSport Wheel heb. Dat is nog vele malen preciser en realistischer als zoiets. Maar dan praat je over een bedrag van rond de 1000 euro voor een stuurtje. ;)

Daarnaast had ik een MS Speedwheel gekregen bij Forza 4, maar dat heeft me niet echt weten te overtuigen moet ik eerlijk zeggen. Dus ik zal niet zo snel op nog een wireless geval grijpen. Hoewel de apeedwheel en move wheel natuurlijk wel leuke dingen zijn voor mensen die op zoek zijn naar net iets meer voor niet al teveel geld. Wat ook weer makkelijk is voor in de woonkamer. Een forcefeedback normaal stuur moet natuurlijk ergens aan vast gemaakt worden of licht op je schoot (wat niet altijd handig is)
WOW wat een mooi stuur: http://www.engadget.com/2...nitely-not-for-sunday-dr/

Zelf heb ik alleen een Guillemot/Thrustmaster Ferrari force feedback en een Logitech (Momo Force, met rode base) gehad... voor die tijd uiteraard zeer goede sturen. Flink wat tijd doorgebracht met Grand Prix Simulator (met vele mods).

On topic: nogal wiedes dat je met een stuur nauwkeuriger bent dan met een joypad. Waar het omgaat is hoe het zich verhoudt met een wired of bluetooth stuurwiel (wel of geen FF maakt niet uit).
Offtopic, maar dan heeft de verkoper je flink te pakken gehad als je 1000 euro voor je clubsport betaald hebt.
Ik heb zelf een Fanatec GT3 RS V2 stuur met clubsport pedalen en die set koste 400.
Zelfs als je een Fanatec Forza stuur met pedalen koopt red je de 1000 euro niet.
Misschien ben je in de war met spullen van Frex?
Een stuur is nog altijd goedkoper dan deze setup!

Neem een drife force gt (logitech) 100euro, is goedkoper dan een move + camera + plastic stuur. en dat is zeker geen verkeerd stuurtje.

Anders heb je nog budget oplossingen (interotys/eplaza) ben je voor 40euro klaar.
Doe mij maar die suzuki... Dan kun je teminste een dagje met een beetje warm weer touren zonder de brandweer hoefen te bellen
Ik snap niet waarom mensen dat trillen willen.. Ja t is leuk maar uiteindelijk leiden je game prestaties er wel onder. Bij mij ieder geval wel.
Het geeft je een feedback over wat je op dat moment in het spel tegen komt. Ik merk met Forza 4 als ik over curbstones heen rijd dat mn controller gaat trillen. of bij hard remmen. Het geeft je een zelfde soort gevoel als wanneer je dat doet in de auto. je auto reageert anders bij hard remmen dan bij rustig remmen.

Je voelt als het ware zij het niet minimaal en kunstmatig wat je auto doet.

Vroeger :+ in spanje had je van die speel hallen met een auto. Op het moment dat je sterk naar links reed, voelde je de auto naar rechts leunen zoals een echte auto ook deed. op een gegeven moment wist je wat het miximaal was en je dus controlle over de auto verliest. force feedback op de stuurtje geven het zelfde gevoel ongeveer. Hard naar links voel je het stuur naar rechts trekken.
Heb liever een Ferrarie stuur als weer een nieuwe poespas. Ziet er best goed uit, maar met zo`n rare licht bol erop wil ik toch echt niet gamen. Heb nog liever zo`n Logitech stuur.
Geloof er geen bal van. Doe mij maar een controller of een fanatec stuur, maar met een rare move dinge, nee. op de wii werkte het ook al niet.
Nou ja, wat is dit nou weer haha! Een soort jaren 80 afstandsbediening met een gloeilamp erop. Dit gelóóf je toch niet! :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True