Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 33, views: 7.369 •

Sony wil het Amerikaanse Gaikai overnemen. Geruchten over de overname deden al ruim een maand de ronde. Het Japanse concern wil 380 miljoen dollar voor het cloudgamingbedrijf neerleggen. De overname moet nog goedgekeurd worden.

Sony en Gaikai sloten op 30 juni een overnamedeal, maakt het Japanse bedrijf vandaag bekend. De twee zijn het eens over een koopsom van 380 miljoen dollar, maar volgens Sony moet de deal nog worden goedgekeurd, al vermeldt het concern er niet bij welke instanties de deal moeten beoordelen. De Japanners lijken vooral geïnteresseerd in de techniek van het Amerikaanse bedrijf. Sony wil met de overname een eigen cloudgamingservice beginnen, meldt Andrew House, directeur van Sony Computer Entertainment. House wil 'de technologische kracht' van Gaikai combineren met Sony's kennis van gameplatforms. Sony neemt met de deal niet alleen de technologie van Gaikai over, maar krijgt ook de servers en datacenters van Gaikai in handen. Geruchten over de deal doen al sinds begin juni de ronde.

De overname roept ook vraagtekens op. Gaikai sloot in het verleden een hele reeks contracten met concurrenten van Sony en de vraag is wat er met die contracten gaat gebeuren. Zo sloten de Amerikanen overeenkomsten met Samsung en LG voor het streamen van content naar tv's van beide bedrijven, die beide met Sony concurreren op de tv-markt. Gaikai sloot ook overeenkomsten met diverse game-uitgevers voor het streamen van games. Daaronder zijn grote partijen als Electronic Arts. Het is onduidelijk wat de overname voor gevolgen heeft voor dergelijke contracten.

Gaikai werd in 2008 opgericht door David Perry. Na een avontuur met het door hem opgerichte Shiny Entertaiment, goed voor games als Earthworm Jim, MDK, Sacrifice en Messiah, begon hij Gaikai samen met programmeur Rui Perreira. Het bedrijf was in eerste instantie zelfs gevestigd op het adres van Pereira in Almere. Het bedrijf is inmiddels gevestigd in Californië.

Reacties (33)

Mooi dit, heb zelf Gaikai al paar keer gebruikt, het werkt erg goed.
Je moet alleen wel een snelle downloadsnelheid hebben anders loopt het niet goed of stopt het volledig.
Heb het zelf ook een aantal keer gebruikt.
Werkt erg goed! Resolutie is 1024x768 dat is een beetje jammer.
Jammer dat het alleen maar trials zijn. Enig idee of er ook een abbo is ofzo?

[Reactie gewijzigd door kevinwalter op 2 juli 2012 11:03]

Het is juist de bedoeling om trials te zijn, het is voor het uitproberen van spellen die je misschien wil gaan kopen.

Opzich leuk als jij je op school verveeld. ( Als Java enabled is )
Heb het zelf ook een aantal keer gebruikt.
Werkt erg goed! Resolutie is 1024x768 dat is een beetje jammer.
Jammer dat het alleen maar trials zijn. Enig idee of er ook een abbo is ofzo?
niet alleen resolutie 1024x768... ik had crysis 2 op 1680x1050 uitgeprobeerd.
(ik zal het straks opnieuw controleren)

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 2 juli 2012 11:43]

Volgens mij stelt hij de resolutie in naar bandbreedte. Op mijn laptop speelde ik inderdaad op 1024x768 via Wi-Fi. Bekabeld speelde ik wel op hoogst mogelijke resolutie.
Het zou leuk zijn als ze en eigen TV box verkopen waarmee je games kunt afspelen via de TV zonder PC of PS3.
Het zou leuk zijn als ze en eigen TV box verkopen waarmee je games kunt afspelen via de TV zonder PC of PS3.
Ik denk dat die TV-box PS4 gaat heten ;)
Je kan ervan uitgaan dat de volgende Bravia modellen en Sony blurayspelers een vorm van Gaikai zullen hebben waarmee ze PS games kunnen afspelen.

Mischien heeft Sony zojuist het gat in de markt gevonden. Gecombineerd met PS Store op je TV waarmee de mainstream markt casual games als Angry Birds kan downloaden. :)
Ik denk dat Sony hier een hele grote miskoop begaat in een desperate move omdat ze worden doodgeconcurreerd in praktisch elke tak waar ze produkten voor verkopen.

De technologie is gewoon nog te weinig doorontwikkeld om echt goed te werken.
Bovendien hadden ze mijnsinziens beter OnLive kunnen kopen. Die kwam in een Eurogamer Face-Off wat beter naar voren in de framerate en performance categorie.

Ik heb zelf OnLive en Gaikai geprobeerd en ik moet zeggen dat het allemaal wel heel fragiel werkt en de grafische en performance kwaliteit is dikwijls verre van een game die lokaal op je PC of console draait. Bovendien zitten we dan nog in een land waar breedband internet verbindingen rijkelijk aanwezig zijn vergeleken met het vele delen van de rest van de wereld.

Streamen heeft wel degelijk een toekomst, maar of die nu al aanwezig is? Ik denk het nog niet en denk ook dat Sony hier geen vruchten van gaat plukken gezien hun dubieuze beslissingen en financiële neergang de afgelopen jaren.

[Reactie gewijzigd door Thief op 2 juli 2012 11:10]

Ach ja, wat is 380 miljoen op een verlies van 4,9 miljard afgelopen boekjaar.....

Ik denk dat dit prima past in de strategie van Sony om fysieke media en daarmee gameshops (en andere tussenpersonen) en tweedehands verkopen buitenspel te zetten.
... en piraterij een flinke dreun te verkopen.
Nou, zo zou ik dit niet willen zien... Als dit piraterij terugdringt dan is het op de goede manier, door een aantrekkelijk genoeg product neer te zetten zodat mensen willen betalen ipv downloaden.
Ik zie deze techniek nog lang niet als volwassen genoeg om local gaming echt te vervangen (en daarmee piraterij dus echt onmogelijk te maken), en ik kan me niet voorstellen dat Sony dat op de korte termijn wel zou willen doen.
Heb je dan die Eurogamer face off wel gelezen? In die performance categorie waarover jij spreekt was Gaikai superieur met een veel lager latency. Niemand kwam als echte winnaar uit die test tho, zowel OnLive als Gaikai hebben hun voor en nadelen. Zo draait OnLive op 60fps maar heeft het lagere graphics settings waarbij Gaikai stabiel op 30fps draait maar hogere settings heeft. Je moet maar zelf kiezen wat je prefereert.

Hoezo is dit een desperate move? Jij zegt zelf dat streamen in zijn kinderschoenen staat. Waarom is het dan "desperate" als ze één van de eerste willen zijn met streamen?
Latency =/= performance (wat uit meer dan alleen latency is opgebouwd). Je ziet ook dat als Gaikai frames dropt dat de response sterkt varieert terwijl dat bij OnLive niet het geval is (ook al is de latency hoger).

Gaikai heeft minder lag door meer divers verspreide server (die dus meer lokaal zijn) maar OnLive heeft praktisch altijd 60fps wat al een verminderde latency geeft uit zichzelf. Dat geeft dit Face-Off ook duidelijk aan. Beiden hebben inderdaad zo hun voor- en nadelen.

Persoonlijk heb ik liever een service die continu goed reageert en een goede framerate heeft met wat varierende grafische kwaliteit dan een betere grafische kwaliteit die gewoon slecht reageert op mijn input (varieert ook weer per spel dat weet ik - ook uit persoonlijk ervaring). Dan zwijg ik nog maar verder over hoe die games er dan uit gaan zien op een veel groter TV dan PC scherm.

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-face-off-gaikai-vs-onlive

Het is een desperate move omdat SonyPlayStation van de eerste naar de derde/laatste plek is verschoven in de games industrie en het nu van alles uitprobeert om er maar weer bovenop te komen. Het is goed voor concurrentie, maar investeren in een techniek die nog in de kinderschoenen staat terwijl het bedrijf al jaar na jaar miljarden verlies draait is wel degelijk desperate te noemen. Zelfs de entertainment tak/PlayStation draait nog steeds verlies en dan nog die Vita die voor geen meter verkoopt.

[Reactie gewijzigd door Thief op 2 juli 2012 11:06]

Hier uit de face-off "The fact that the server supplying OnLive to all of Europe is located so far away seems to add considerable latency to the initial lag generated locally by the game, despite the end-to-end 60Hz update.

On the other hand, Gaikai's server for supplying the UK is based in London (around 52 miles from where we tested the service) and it appears that the closeness of the server allows for levels of latency on a par, or even better than OnLive, even with the video stream being encoded at half the frame-rate. "

Tja, ook al is PS3 de derde, het heeft toch nog 65 miljoen consoles verkocht en is maar 2-3 miljoen achter op de "nr2", het is maar de vraag wanneer PS3 de 360 voorbij steekt. De PS3 zal uiteindelijk ook de Wii voorbij steken over een aantal jaar.

Sony draait voor een jaar of 4 verlies, en dat is deels te danken aan hun verlieslijdende TV divisie. De entertainment division leed zijn eerste verlies in jaren afgelopen FY. In feite maakt de PS3 sinds 2010 al winst voor Sony.
Los van wie op dit moment de beste is, het gaat vooral ook om de techniek die Sony hiermee in huis haalt en daar kunnen ze natuurlijk best zelf ook nog even aan sleutelen.
Verder weet ik zelf niet zo heel veel van de techniek, maar ik kan me bv ook wel voorstellen dat het vrij makkelijk op te schalen is naar 60 fps als je dat wil.
Overigens stoort 30 fps mij niet zo als ik op de TV game met een controller. Op de PC met een muis heb ik daar veel meer last van. Heb dat zelf ervaren toen ik vooral borderlands speelde en mijn PC van beneden bij de PC weer terug naar boven verhuisde waar ik aan een buro ging spelen (en van xbox controller naar muis en keyboard ging en van 42" plasma full HD naar een 24" 1920x1200 monitor). Ben toen vrij snel mijn PC gaan upgraden omdat wat ik beneden als vloeiend ervaarde boven ineens onacceptabel bleek te hakkelen in mijn ervaring (dit was rond de 40 FPS). Ook op de Xbox 360 waar veel games in 30 fps lopen is me dit eigenlijk nooit echt opgevallen.
Gaikai werkt juist erg goed imo. Ze zijn wel laastst naar lagere resolutie geswitched.
Eindelijk, als ze dit nu op de E3 hadden aangekondigd... Ik hoop dat ze de Gaikai service gratis maken voor ons PS Plussers.

De mogelijkheden:
- PlayStation games streamen op je Bravia tvs zonder een PlayStation console
-demo's en full games streamen op je PS3, Vita
-als PS4 geen BC heeft met PS3 games kunnen ze de backward compatibility oplossen door PS3 games te streamen.


Gaikai is toch dé online streamingdienst, werkt beter dan OnLive hier.
Sony geeft niks gratis weg.
Multiplayen is 'gratis' omdat de 3rd parties daar voor betalen.
Hier doet sony duiten in de zak en daar zul je ongetwijfeld gewoon voor moeten betalen.
Multiplayen is 'gratis' omdat de 3rd parties daar voor betalen.
Ik snap niet waarom je die gratis in quotes zet. Als een derde partij dat betaald wat mij dat niets kost, dan is dat voor mij gratis.

Het moet alleszins niet zo zijn dat men het doorrekent in de prijs want PS3 games zijn niet duurder to.v. dat concurrerend platform waar je als gebruiker wel persoonlijk moet betalen om online te gamen. Dus dat doorrekenen argument gaat ook al helemaal niet op.
Op zich mooi gedacht van Sony, ze hebben immers een reeks game studio's die geweldige games maken maar nu bij veel mensen niet of nauwelijks aankomen omdat ze geen PS3 of VITA hebben. Nu alles steeds meer naar domme clients gaat is het een mooie kans voor Sony om zijn games op veel meer platforms te ontsluiten zonder risico van piraterij(hoe ga je immers een cloud game kopiëren)... Ook zouden ze de levensduur van de PS3 oneindig kunnen verlengen als die straks misschien ook PS4 games kan afspelen via Gaikai zij het wellicht op mindere kwaliteit.

Probleem is alleen dat in mijn ogen de huidige technologie nog wel een beetje tekort schiet, in landen als NL waar alles zeer dicht bevolkt is en de verbindingen erg goed zou het realiseerbaar moeten zijn om 1080p met redelijke latency aan te bieden maar in grotere landen waar de connecties nog niet zo goed zijn is het wel problematisch... En voor een bedrijf wat al 10 jaar praktisch enkel verlies maakt lijkt dit me niet de meeste verstandige optie...
Ik denk dat Sony juist een goede beslissing maakt hiermee. Sony heeft dit echt in de langetermijn doelstelling heeft staan. Ze weten ook dat in veel landen de netwerken het nog niet aankunnen. Maar over een paar jaar wanneer meer een meer mensen behoefte hebben aan deze vorm van gamen en hun verbinding het toelaat.
Ze kunnen beter nu de techniek relatief goedkoop aanschaffen dan het over een paar jaar als het populair word zelf ontwikkelen of voor een veelfout van dit bedrag het bedrijf overnemen omdat het dan wel goed loopt.
Gaikai met PS4 graphics zal lang op zich wachten, de kwaliteit van de graphics zijn rond PS3 kwaliteit atm. Maar als dit aanslaat en met Sony's resources zou dat wel eens kunnen over een jaar of 5.

Als je met je Bravia gewoon games kan spelen op PS3 niveau zou dit een hele acchievement zijn.

Ze kunnen er een hele business mee bouwen met "PlayStation certified TVs", dan kunnen ze met deze move zowel MS, Nintendo als Google uit de woonkamer weren.
Sony moet juist doorgaan door met Google samen te werken, een partner als Google is onmisbaar voor het laten slagen van dit project. Ze hebben overal al datacenters en de beste connecties, ze kunnen dus beter zoals nu vriendjes blijven met Google en meer samen werken...
Goed, dit betekent dus dat Sony gamingconsoles vaarwel gaat zeggen. Dit zei chef product officer van Gaikai voor de E3:
Sony was quick to shoot down rumors that a PS4 would be announced at this year's E3, but things just got a lot more interesting all of a sudden, as cloud gaming service Gaikai has commented that one of the current console manufacturers actually won't be creating another console for the next generation. Speaking during CES [Update: here's coverage of the full panel she was on], Nanea Reeves, chief product officer for Gaikai, predicted, "Not all of the current console makers will have one more generation. That will be the big news at E3."
Blijkbaar was de deal dus nog niet voldoende rond voor een aankondiging op de E3, maar is het dat nu wel. Best groot nieuws als je het mij vraagt :o :) .
Ha, dat zou mijnsinziens desastreus zijn voor Sony (als ze daarmee bedoeld worden, wat ik denk).
-Zouden ze binnen 1 jaar elk merk televisie kunnen laten integreren met hun client software? Of andere apparatuur?
-Zou dit overal ter wereld dan goed werken?
-Kosten? Ook m.b.t. bandwith caps op de huidige internet abbonementen praktisch overal behalve in NL.
-Kan dit de kwaliteit van Xbox 720 en de huidige PCs bijbenen?

Dat zijn maar een paar cruciale vragen die ik me hierbij stel want naast Sony/Gaikai en OnLive zijn er simpelweg op dit moment geen concurrenten. Simpelweg omdat het nog geen lucratieve business is doordat het nog niet goed genoeg werkt.

[Reactie gewijzigd door Thief op 2 juli 2012 11:39]

Goed. Laat ze dan maar eerst beginnen met het streamen van een goeie browser op de PS3 en de Vita.
<edit> in plaats van het lokaal bijhouden van een browser op deze devices kan je door het streamen van een remote browser veel makkelijker, met lage bandbreedte een goede browser ervaring mogelijk maken. Doe je dat met een server side HTML5 browser (chrome oid) dan heb je dus ook direct toegang tot alle sites met flash, video etc etc in plaats van het nu steeds vaak voorkomende 'niet ondersteunde browser'</edit>

[Reactie gewijzigd door Sentry23 op 2 juli 2012 12:03]

Sorry, streamen van en browser? Waar heb je het over?
Je mag verwachten dat Google nu OnLive zal overnemen. Ze hebben natuurlijk al assistentie geleverd bij de ontwikkeling van de Android-port voor de OnLive software en het zou een logische stap zijn, zeker nu de toekomst van gaming steeds meer in de richting van de cloud gaat.
Ik ben zeer geintresseerd wat voor mogelijkheden dit zal kunnen aanbieden voor op de PS Vita. Een killer feature om het in te laten bouwen inde Bravia tv's en zeer zeker de markt terug te kunnen pakken. Cloud gaming word zeer zeker de toekomst.
Ze zullen de huidige contracten die zijn gesloten gewoon moeten honoreren, dus ik zie niet echt een probleem voor Samsung en kornuiten.. Overigens verdiend Sony gewoon geld aan die contracten en is het voor hun ook zinvol om die service op bv de tv's en devices van Samsung beschikbaar te stellen, immers levert dat ook meer klanten op die gebruik gaan maken van de betaalde service (want Gaikai is niet gratis voor de eindgebruiker)..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.