In een rechtszaak tussen Apple en Samsung heeft de rechter een verkoopverbod uitgesproken, waardoor Samsung de Galaxy Nexus niet langer in de Verenigde Staten mag verkopen. Apple heeft patentinbreuk aannemelijk gemaakt.
Volgens Dan Levine, die voor persbureau Reuters de rechtszaak heeft gevolgd, gaat het om een voorlopig verbod. Apple zou het bij de rechter aannemelijk hebben gemaakt dat Samsung zijn patenten schendt, waarbij eerstgenoemde onherstelbare schade zou hebben geleden door misgelopen verkopen en verlies van marktaandeel. Volgens Levine baseerde de rechter zich voor de uitspraak met name op een patent dat een mechanisme voor een universele zoekmachine beschrijft. Het ligt in de verwachting dat Samsung tegen de uitspraak in beroep gaat.
Er werden in totaal vier patenten genoemd in de rechtszaak die om de Galaxy Nexus draait. Naast het unified search-patent worden er patenten genoemd die technieken voor slide-to-unlock-functionaliteit, een techniek voor het herkennen van gegevensstructuren op webpagina's en autocorrect beschrijven. Omdat de Galaxy Nexus op een onaangepaste versie van het Android-besturingssysteem draait, is de uitspraak van de rechter ook van belang voor Google, die de bewuste Android-software heeft ontwikkeld.
Apple probeert al lange tijd Samsung-producten bij de rechter verboden te krijgen. In Duitsland en Nederland lukte dat onder andere, maar de Koreaanse fabrikant slaagde onder het verkoopverbod uit te komen door het inbreukmakende element in de software aan te passen. Het is onduidelijk of dat bij het verbod op de Galaxy Nexus ook gaat gebeuren: software-updates zullen via Google moeten verlopen. De internetgigant zal het Nexus-toestel binnenkort een update naar Android 4.1 Jelly Bean geven, maar het is niet duidelijk of patentenschending dan van de baan is.
Er loopt tevens nog een zaak van Apple tegen de Galaxy S III, Samsungs nieuwe Android-vlaggenschip. Daarbij probeert het bedrijf uit Cupertino eveneens een verkoopverbod af te dwingen.
[Reactie gewijzigd door bonus op 30 juni 2012 09:05]
Dat is niet de reden dat wij de pineut zijn, patent inbreuken zijn ook slecht voor de innovatie, en werkgelegenheid, en dus dingen die slecht zijn voor consumenten, keuze is er zat.De keuze wordt beperkt als er een verkoop verbod komt iedere keer als er iets met patenten is en de prijs wordt door alle rechtzaken alleen maar hoger.
Dat zijn ze echt wel. Maar zolang advocaten aan dit soort grappen veel geld kunnen verdienen gaat er niets veranderen. Waarom denk je dat de Amerikaanse orde van advocaten een enorm lobbykantoor heeft in Washington DC? Je hebt. Als bedrijf echt geen keuze of je we of niet mee gaat doen aan die patentenoorlogen fratsen. Je moet meedoen, of je wordt afgeslacht in de rechtszaal.Dat ze er onderhand zelf ook niet ens moe van worden...
Who cares what Steve gezegd heeft? Dit gezever is vermoeiend voor iedereen. De fabrikant kan bijna niets meer maken zonder dat Apple erop springt.Had jobs ooit niet gezegd dat android slecht is en dat hij al het grld van apple wilt gebruiken om het 'kwade' systeem kapot te maken? Looks like the reach of their master is still strong in this one...
Klinkt als een dictator die de democratie'en kapot wil makenad jobs ooit niet gezegd dat android slecht is en dat hij al het grld van apple wilt gebruiken om het 'kwade' systeem kapot te maken? Looks like the reach of their master is still strong in this one...
[Reactie gewijzigd door kajdijkstra op 30 juni 2012 16:12]
En dat is dus ook hun recht. Features die ze zelf geintroduceerd hebben exclusief kunnen gebruiken.maar uit een van de eerdere patentzaken zou zijn gebleken dat Apple gewoon niet van plan was om bepaalde zaken aan anderen in licentie te verkopen,
Exclusief gebruik is niet niet echt een stimulering van innovatie, maar het uitmelken ervan. En de geest achter patentwetgeving was niet alleen bescherming van een maker, maar vooral stimuleren van innovatie.[...]
En dat is dus ook hun recht. Features die ze zelf geintroduceerd hebben exclusief kunnen gebruiken.
Dat Google nu in Android heel snel probeert mee te hobbelen op bijvorbeeld de Siri features van iOS is is een fors risico omdat Apple dat zeker met patenten beladen heeft.
Dan moeten ze dus iets anders bedenken. Echt zelf innoveren zeg maar...Wat als Samsung geen licentie aan kan vragen omdat Apple dat niet toelaat? Dat treft wel degelijk ook andere (kleinere) bedrijven.
[Reactie gewijzigd door boerke op 30 juni 2012 16:46]
Dat is het hem juist. Als mensen bij zichzelf denken: "Zou op hetgeen dat ik nu gemaakt heb een patent kunnen bestaan?" en het antwoord is "Ja", dan is het gemaakte eigenlijk zo triviaal dat er geen patent op had mogen bestaan.En hoe kun je nou van tevoren weten of ergens een patent op zit of niet? Als je zelfs zaken als dubbel klikken kunt patenteren lijkt het me niet heel raar dat samsung niet af wist van het bestaan van de patenten. Neem bv deze simpele tekstbox op tweakers.net. Als jij die had geschreven, had jij van tevoren gecheckt of er een patent zit op style knoppen aan de rechterkant van een tekstveld? Of op een "faq" link onderaan? Of op een "annuleren" knop? Toch zou er een patent op kunnen bestaan.
[Reactie gewijzigd door boerke op 30 juni 2012 16:01]
[Reactie gewijzigd door AYCE op 30 juni 2012 10:22]
[Reactie gewijzigd door BoringDay op 30 juni 2012 16:20]
[Reactie gewijzigd door boerke op 2 juli 2012 14:51]
[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 30 juni 2012 11:22]
Uhm, zijn punt was juist dat in de Motorola-Microsoft zaak beide bedrijven Amerikaans zijn, maar bij de Apple-Samsung zaak juist niet.@TurkWizardGezer: Motorola is net zo Amerikaans als Microsoft, dus dat gaat hier niet op.
Natuurlijk wel. Je hebt als fabrikant altijd een keuze. Samsung probeert innovatief te zijn, maar het lijkt er op dat de Amerikaanse rechters altijd op de hand van Apple zijn en dit onmogelijk willen maken. Ben benieuwd waar die onherstelbare schade op gebasseerd is.[...]
Maar zolang advocaten aan dit soort grappen veel geld kunnen verdienen gaat er niets veranderen. Waarom denk je dat de Amerikaanse orde van advocaten een enorm lobbykantoor heeft in Washington DC? Je hebt. Als bedrijf echt geen keuze of je we of niet mee gaat doen aan die patentenoorlogen fratsen.
Onzin. Patenten zelf zijn slecht voor innovatie. Ondanks dat de ene innovatie wordt beschermd, wordt de ander tegengehouden. "slide to unlock" kan op een Nexus ook met een patroontje en niet alleen met de simpele slider, die er overigens anders uitziet en je telefoon niet alleen kan unlocken, maar ook nog eens een snelkoppeling naar je camera heeft. En dat is een hele handige innovatieve feature. De innovaties die Apple heeft gedaan met betrekking tot het gebruikersgemak zou dus door een andere fabrikant niet mogen worden toegepast. Die moet het de consument onnodig moeilijk maken, of de veiligheid van hun toestellen compromiseren, danwel zover te bewegen om een Apple produkt aan te schaffen. Is dat goed voor de consument?Dat is niet de reden dat wij de pineut zijn, patent inbreuken zijn ook slecht voor de innovatie, en werkgelegenheid, en dus dingen die slecht zijn voor consumenten, keuze is er zat.
Dat niet alleen, omdat het aanbod minder is heb je ook sneller een monopolie, als Apple die inmiddels al niet heeft met de iPad. Dan zou Apple ook nog eens daardoor de prijs kunnen bepalen.Hoe dan ook, er is er maar een echt de dupe van en dat zijn wij(de consument). De keuze wordt beperkt als er een verkoop verbod komt iedere keer als er iets met patenten is en de prijs wordt door alle rechtzaken alleen maar hoger.
Zolang er door het bedrijfsleven op deze manier geld verdient kan worden, verwacht ik niet dat het snel zal verdwijnen helaas, want ik ga er vanuit dat er dan ook écht voor gelobbyd gaat worden in de Amerikaanse politiek.Dat ze er onderhand zelf ook niet ens moe van worden...
[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 30 juni 2012 11:35]
[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 30 juni 2012 15:32]
SoC, behuizing, PCB ontwerp etc komen toch echt van Apple zelf.PCB layout waarbij rekening gehouden wordt met zaken als dikte, alle aansluitingen, accu's, etc etc?
Ja het is "een onderdeel", waar wel een alles bepalende schakel.
[Reactie gewijzigd door Carbon op 30 juni 2012 13:13]
[Reactie gewijzigd door BoringDay op 30 juni 2012 18:37]
Onjuist, Apple is helemaal niet verplicht haar patenten te verdedigen.Daarnaast is Apple verplicht haar patenten te verdedigen.
... Tenzij natuurlijk het slachtoffer van het "stelen" een grotere portemonnee en een betere advocaat heeft.En om het nog even leuker te maken. De quote "Good artists copy, great artists steal" wordt door vele toegekend aan steve Jobs, maar dat heeft hij "gestolen" van Pablo Picasso.
Er zit een groot verschil tussen kopiëren en zeggen dat je gekopieerd hebt, of technologieën overnemen en daarvoor betalen, en puur jatten en doen alsof je het zelf verzonnen hebt, Apple doet dat laatste niet. Ze claimen heel veel, maar zijn daar altijd wel voorzichtig mee gebleken. Ze claimen de tablet markt en de telefoon markt _opnieuw_ te hebben uitgevonden (reinvented!). Die claim kan ik ze geven.Als we gaan opnoemen wat Apple over de jaren allemaal heeft gekopieerd en daarna zichzelf heeft toegeëigend dan zijn we hier morgen nog.
[Reactie gewijzigd door linkkrw op 30 juni 2012 13:14]
iPhone en Mac geven een betere gebruikservaring
Als er iets Apple fanboy schreeuwt zijn het wel deze 2 reactiesDe enige reden die ik zie om geen Apple product te kopen is, zoals jij t al zegt, dat veel mensen t niet kunnen/willen betalen terwijl diezelfde mensen liever in een Audi A4 rijden dan in een passat
iddHypocriet heet dat.
[Reactie gewijzigd door finraziel op 30 juni 2012 23:59]
[Reactie gewijzigd door cymric op 30 juni 2012 09:16]
Okeoke, dus omdat de zaak 110 bladzijden is is ie gecompliceerd? Nee, daar ben ik het niet mee eens. Het meerendeel word herhaald, en je kan deze zaak makkelijk in 50 bladzijden stoppen.Een beetje raar verhaal. Hoe heeft Apple geen poot om op te staan ? Ze hebben een patent, dat verdedigen ze en ze krijgen hier het voordeel van de twijfel. Lijkt me een aardige poot ?
Er zijn legio mogelijkheden te verzinnen om je telefoon te unlocken, erg frappant dat na Apple dit door allerlei fabrikanten word geïmplementeerd en "ineens" vanzelfsprekend dat het allemaal met je vingertje op het scherm zou moeten op een soortgelijke manier, "want ja wat kun je nog anders verzinnen, is toch vanzelfsprekend". Ja, hoi.
En zie het resultaat: een rechter vind inderdaad ook dat dit niet zo bijster origineel is, zeker als er een toegekend patent naast ligt.
De uitspraak in deze zaak is 110 bladzijden dus zo simpel als je het probeert te stellen is het niet.
[Reactie gewijzigd door finraziel op 30 juni 2012 10:14]
Dat is dus ook al prior art.(...)
verzin jij eens een manier om die te unlocken als je geen fysiek knopje daarvoor hebt en je het scherm niet mag gebruiken?
...het melodietje van close encounters voor je telefoon fluiten...
Het punt is dat het gaat om triviale patenten, waar wel degelijk grote vraagtekens bij de houdbaarheid ervan mogen worden gesteld. Dat ze een rechter zo gek hebben gekregen om in hun voordeel te beslissen komt voor mij neer als eerst eenzijdig poneren dat 1 + 1 3 is, en vervolgens door iemand anders laten bevestigen dat 2 + 1 + 1 dan toch echt 5 moet zijn.Een beetje raar verhaal. Hoe heeft Apple geen poot om op te staan ? Ze hebben een patent, dat verdedigen ze en ze krijgen hier het voordeel van de twijfel. Lijkt me een aardige poot ?
[Reactie gewijzigd door cymric op 30 juni 2012 11:52]
[Reactie gewijzigd door finraziel op 30 juni 2012 15:49]
Uiteraard. Een quote zoals: "I'm going to destroy Android" klinkt absoluut als eerlijke concurrentie, net zoals het notification center in iOS 5 een mooi voorbeeld is van "geen kopieergedrag". Veel duidelijker kan het er toch niet op worden?Je ziet het verkeerd, juist Apple wil een eerlijke concurrentie, geen gekopieer van zaken waar patenten op berusten.
Het gaat hier om patenten op software. "Zien waar het schip strand" is hier niet van toepassing, want Samsung heeft enkel de hardware voor de Galaxy Nexus ontworpen. Het is Google dat in dit geval de patenten in kwestie schendt.Vooral Samsung is er erg makkelijk in, ze stoppen allerlei zaken in hun producten en zien wel waar het schip strand, meestal in de rechtbank, maar ondertussen kunnen ze hun product gewoon verkopen en dus omzet draaien, enige waar ze het om gaat, dat moge duidelijk zijn.
Al eens gelezen over wat voor soort patenten het hier gaat? Ik -en de meeste anderen met mij- zijn het niet eens met een verkoopverbod omdat het hier over uiterst vanzelfsprekende elementen gaat, waar het belachelijk is dat er überhaupt een patent voor is toegekend. Ligt dat aan Apple of Samsung? Nee, die maken gewoon gebruik van het achterhaalde patentsysteem.Verbaasd me ook enorm dat mensen hier het maar normaal vinden als je een toegekende vinding in bezit hebt, dat een ander dit gewoon moet kunnen overnemen zonder issue, wat is dit voor een wereld ?
[Reactie gewijzigd door Petervanakelyen op 30 juni 2012 12:23]
Oh dus jij wilt zeggen omdat Apple iedereen en alles maar aanklaagt dat deze bedrijven het zo zat zijn dat ze Apple minder voordeel geven? Zelfs ALS dat waar is waarom lopen ze te zeiken als ze zelf geen haar beter zijn? Bedoel bestaande technologieën die al gebruikt zijn en daarop een patent aanvragen is bij mij erg laag, is gewoon smerig en dat vind ik van deze kwestie ook.Maar als Apple dan wat zegt over ongelijke behandeling bij FRAND patenten, dan is de wereld te klein.
Heel bijzonder.
apple kopieert net zo hardHet is hoe je het bekijkt. De prijs is een hele belangrijke factor en deze prijs wordt o.a bepaald door kosten. Door het kopieren van ideeen en niet betalen voor patenten kun je een hoop geld beparen en zo door oneerlijke concurrentie schade berokkenen.
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Xbox E3 2013 Mobiele telefoons Google Sony Microsoft Apple Games Politiek en recht Consoles
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl • Hosting door True