Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 67, views: 16.397 •
Submitter: luuj

De Zuid-Koreaanse uitgever NCsoft brengt mmog Guild Wars 2 op dinsdag 28 augustus op de markt. ArenaNet, de Amerikaanse ontwikkelaar van de game, houdt voor die tijd nog een laatste bètatest, die plaatsvindt in het weekend van 20 juli.

Mike O'Brien deelt de release date van Guild Wars 2 hoogstpersoonlijk mee via de website van ArenaNet, de studio waarvan hij oprichter en directeur is. O'Brien is niet alleen directeur, hij is ook hoofd van het team dat de mmog ontwikkelt. De game is sinds 2007 in ontwikkeling. ArenaNet organiseert sinds begin dit jaar bètaweekenden, waarvan het laatste plaatsvindt in het weekend van 20 juli, meldt O'Brien.

Guild Wars 2 wordt gemaakt met dezelfde, maar sterk aangepaste engine als de voorganger, die in 2005 op de markt kwam. Spelers kunnen in Guild Wars 2 kiezen uit vijf rassen en acht classes, die door ArenaNet 'professions' gedoopt zijn. Waar spelers in de voorganger niet hoger dan level 20 konden bereiken, kunnen spelers in Guild Wars 2 tot level 80 doorgroeien. Verder heeft de ontwikkelaar het vechten dynamischer gemaakt, net als de manier waarop spelers quests toebedeeld krijgen.

Trailer waarin de release wordt bekendgemaakt

Reacties (67)

Ik ben benieuwd of het de hype kan waar maken... Zoveel MMO's de laatste tijd die claimen the next best thing te zijn. Maar ik denk dat GW2 wel een van de grotere kanshebbers is.

Then again, dat dacht ik van SW:TOR ook...

offtopic:
ArenaNet, niet AneraNet ;-)
Denk het wel, heb alle BWEs (Beta Weekend Events) gespeeld en het is episch. Grafisch goed, de gameplay is goed en makkelijk te begrijpen, terwijl het ook voor de power-users erg goed te spelen is. De PvP is gebalanceerd en WvW is EPISCH. Hoe vaak krijg je nou de kans om met 100 man tegen 100 man te vechten? :D
Niet vaak I guess ;) Maar is er ook end-game PvE content? Van wat ik begrijp is dat waar TOR op blijft hangen (en dat PvP niet leuk is?). Heb het niet gespeeld echter, en ook geen beta van GW2...
Ja, de PvE was ook erg goed :) Maar over de hogere levels weten we eigenlijk nog niks ;) Laatste BWE had een levelcap van 35.
Volgens mij lag de cap iets hoger want ik heb het tot 40 geschopt :P, en eind deze stress test tot 43. WvW geeft je echt massa's XP wat dat aan gaat :D
D'r zijn mensen die de 70 hebben gehaald. :D

Er was alleen geen PvE-content boven de 35.
Endgame zal bestaan uit

-alle totdan toe gespeelde PvE content zal altijd challenging zijn met level relatieve loot
- Alle dungeons op hogere moeilijkheidsniveaus
- Major dynamic events
-PvP vooral het WvWvW scenario

Geen raids trouwens

Eigenlijk zal de Endgame hetzelfde zijn als de game van 0 tot 80 was. En dat is iets waar we al jaren om vragen.

Zelf verwacht ik binnen korte tijd downloadbare story packs (betaald), die extra verhaal lijn toevoegen voor diegenen die hun hoofd verhaal al uitgepeeld hebben.

het grootste verschil is dat de progressie niet gebasseerd is op gear en items. het maximale item/gear niveau is makkelijk voor iedereen bereikbaar, waarna men wel nog meer gear kan verzamelen met andere verdeleingen van de stats, om specifieke builds en combinaties te creeeren.
Ze hebben altijd uitdrukkelijk gezegd dat in de gem store enkel cosmetische dingen zouden zijn of items voor efficiëntie.

Verder wat jij vernoemd is DLC en ik denk dat ze geen DLC gaan invoeren, het zullen gratis content patches zijn die wsl wel wat leuke dingen toevoegen.

Maar echt betalend zullen het (hopelijk) enkel volwaardige expansions zijn ipv DLC story packs! Alé zo verwacht ik toch dat hun Business Model is!

Alé des toch het geen ik persoonlijk verwacht.

[Reactie gewijzigd door Caryntjen op 29 juni 2012 11:59]

Ze hebben altijd gezegd dat ze niets zouden aanbieden via de store dat in GW1 ook niet te koop was. In GW1 kon je adventure pack kopen. Dus.....
In de GW1 store kon je de campaigns kopen, die je trouwens ook in de gewone winkel kon kopen.
Aja ? dacht dat ik alles gekocht had en de GW1 store wat er zowat te kopen was

Adventure packs zitten daar niet bij.

De 2 Vervolg stand alone games (Factions & Nightfall) en de expansion (omdat het niet tot een volwaardige standalone geschopt heeft, die kan je inderdaad ook via de store kopen.

Er is bij mijn weten 1 DLC geweest voor GW1 : sorrows furnace. en die is als gratis automatische update binnen gekomen.
Dat was de eerste expansion waaraan ze werkten, maar vonden die te klein om als volwaardig spel uit te brengen. Hadden geen tijd om hun eigen deadline te halen, en hebben die dan maar als free extra content uitgebracht om zich dan met man en macht op Factions te concentreren.
Ze hebben een soort van flat leveling systeem. Als je bijvoorbeeld level 80 bent in een level 10 dungeon word je tijdelijk naar level 10 teruggezet. Zelfde geld volgens mij ook voor zones.

Zo kan je dus als max level player nog steeds gewoon door de low-level content gaan die je hebt gemist.

Er zijn natuurlijk altijd mensen die 24/7 poopsocken en vervolgens gaan zeiken dat er te weinig content is, maar als je gewoon normaal speelt lijkt het me dat er ruim voldoende content is.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 29 juni 2012 18:28]

Hooligan worden ;)
Not my cup of tea, maar voor de mensen die erop wachten..... mooi nieuws !
Hoe is de pvp community support ?
En dat dachten we ook van Age of Conan destijds.

Heel veel ligt aan de release, hoe vloeiend dat gaat, nu is ArenaNet wel ervaren met een grote release en was GuildWars 1 al vrij groot qua aantal spelers, maar ik verwacht de eerste week gewoon weer de nodige hickups.

Wel zeker dat ik hem ga halen, zit al sinds WoW (2.5 jaar gespeeld) te wachten op een goede MMO. Guild Wars 1 heb ik nog wel veel gespeeld, maar daar was ik zo snel klaar mee in verhouding tot WoW dat het nooit is blijven hangen. En volgens mij is daar nu wat aan gedaan.
De Extra stress test die ze daarvoor doen , maken mij toch hoopvol dat ik zonder problemen kan spelen tussen 25 & 28 /08 :)

Het overflow systeem werkt nu toch stukken beter dan in de eerste beta.
En ook de normale server lijken verbeterd van capaciteit.
Fijn dat er nu eindelijk een releasedate vast staat. Wel erg jammer dat het pas na de zomer vakantie is. Dit had namelijk de potentie om mijn overige uurtjes in te vullen in de vakantie. Maar helaas.

Ben benieuwd of het aanslaat. Guildwars is denk ik na WoW de meest succesvolle mmorpg. En ik denk dat WoW aan zijn laatste tijdperk is aangebroken. Dus wieweet kan dit wel eens erg succesvol worden. maar ik denk het niet. Ik dacht namelijk ook dat SWOTR en Rift erg succesvol zou gaan worden. Maar die zijn beide ook tegen gevallen.

Het blijft een lastige markt natuurlijk.
SWTOR and Rift zijn beide WoW clones.

Het is inderdaad een lastige markt maar dat is niet het probleem.
Het probleem is dat de meeste ontwikkelaars een deel van deze markt willen.


Ze denken dat Blizzard wel een hele grote taart heeft en willen daar een stukje van.
Vervolgens proberen ze het mmorpg concept toe te passen op hun eigen IP.
Ze vergeten echter dat niemand zit te wachten op de zoveelste mmorpg zoals we die kennen van Blizzard.
Mensen willen de hele taart en zitten niet te wachten op een puntje van deze taart met een toefje slagroom erop wat de ervaring compleet anders/beter zou moeten maken.

The Elder scrolls Online (aankomende mmorpg) is in dit opzicht niets anders en is daarom ook gedoemd te mislukken.
Kijk maar eens naar de diverse interviews met de ontwikkelaars van deze game.
http://www.gametrailers.c...-first-gameplay-interview
Het is van zijn gezicht af te lezen dat hij niets heeft bij te dragen aan deze markt.
Hij gelooft er zelf niet eens in, ontwijkt vragen, herhaalt zichzelf meerdere malen en blaast een hoop stront op tot een volledig opgetogen kerstboom zoals alleen een autoverkoper dit kan. (no offense)

Ik geeft GuildWars2 een redelijke kans omdat ze hun eigen weg gaan.
Ze proberen niet een punt van die taart te pakken maar gewoon op hun eigen manier uniek te zijn, pluspunten hiervoor..
Een belangrijk deel van het team dat GW opgericht heeft, is afkomstig van ....
WoW en hebben ArenaNet opgericht om dingen anders te doen dan WoW.
Vandaar ook dat GW1 een ander instance model en verkoops model heeft.
Met GW2 hebben ze het instance model achter zich gelaten en terug nar het WoW concept gekeerd.
Ze hebben het tenminste geprobeerd.

Ze hanteren hierbij ook de "When it's done" mentaliteit en daar klagen wij zeker niet over.

GW2 probeert ook aantal andere klassieke RPG / MMo constanten te doorbreken, Helaas heeft het laatste BWE mij een onaangename verassing gebracht, Ik kan niet rustig PvE spelen zonder dat ilk ineens gestoord wordt door crappy PvP spelers.
Gelukkig past dit wel volledig in het verhaal, zodat je niet compleet gestoord wordt zoals bij andere MMO's én het is niet per definitie zo, enkel als het event daar is.

In naar mijn mening was dit endgame content dat we te zien kregen.
Er zijn al ruim een miljoen kopieën gepre-purchased, die ook allemaal deelnamen in de beta weekend events. Dat zijn allemaal accounts waar 2 maanden geleden al voor betaald is. Dit was al meer dan waar ze op gehoopt hadden voor de beta. Daarnaast zullen er uiteraard nog veel purchases na de release datum plaatsvinden. Volgens mij zijn ook alle Collector's Editions er in nederland uit gegaan. En bij een prijs voor Collector's Edition van ¤149,99 vind ik dat geen slechte prestatie!

Pin me er niet op vast, maar ik geloof dat de teller bij de eerste GuildWars game al een tijdje op 7 miljoen accounts staat. Daarnaast heb ik in mijn eigen omgeving al veel vrienden die alleen WoW hebben gespeeld en geen GW1, maar die nu wel GW2 geprepurchased (dus ook al betaald) hebben. En nog veel meer die wachten tot de release, maar die volgens mij na de verveling in WoW en de teleurstellingen van Rift en SWTOR ook vrijwel zeker overstag zullen gaan. Dat het een subscription free game is helpt daar natuurlijk ook bij.
Iemand een idee hoe het met de items zit? Vond dat de grootste dompert van GW: dat je op leveltje 20 met een 6-20 zwaardje liep. En het aller-allerbeste item in de game was dan een 6-20 dmg zwaardje met +10% damage ALS je tenminste boven de 50% hp was. Ik vond dat zo ontzettend lame destijds dat ik, na het rondkloten met een 51hp monk (of wat was het) heel gauw weer gestopt ben.

Maar absoluut een unieke en memorabele rpg met erg veel klasse en stijl. Ik ga gw2 zeker proberen.
Tis in GW1 nooit gegaan om de stats, maar om je skills. Geen grindfest als in WoW om net dat stukje armor te krijgen met 1 hp meer. Het ging er om hoe slim je om wist te gaan met de beperkte set skills die je mee kon nemen. Dat is in GW2 min of meer net zo, hoewel ik het daarin tot nu toe nogal dumbed down vond. De invinci monk in GW1 was erg lollig om te spelen!
Precies. Vond het altijd fijn dat iedereen toegang had tot dezelfde kwaliteit aan wapens qua stats. Nooit hoeven te grinden voor die 1% damage meer te krijgen. Enigste waarin je wel moest zoeken en grinden was dan om wapens met een bepaald uiterlijk te krijgen die erg in trek waren, maar deze waren even sterk als een cheap ass weapon die je kon kopen.

Alles is gelijk voor iedereen, zodat het op je skills aankomt. Wil je er mooier/ruiger/anders uitzien met wapens, dan moet je gaan zoeken en kom je uit bij de duurdere wapens. Zo een tormented shield, voltaic spear, bone dragon staff was gelijk met stats aan vele goedkopere wapens, maar door het uiterlijk wou iedereen het hebben. Daarom speel ik ook gw, je kunt mee gaan grinden voor de allervetste wapens, maar het hoeft niet om mee te kunnen met de rest.
Ik denk niet dat dat is wat Znorkus bedoelt, het gaat hem erom hoe interessant de itemization zelf is, niet om hoe je het verkrijgt.
Ik heb zelf in het 2de beta weekend even tot level 10 gespeeld (al is dat wellicht niet representatief) en het viel me op dat de items allemaal vrij generiek zijn, voornamenlijk alleen basestats. Het is toch te hopen dat ze triggered effects toevoegen aan gear, wat een toch altijd een leuke bijsmaak oplevert. Denk bijvoorbeeld aan tijdelijke buffs, debuffs, summon een guardian, een special damage effect, etc. Dat maakt itemization toch vaak echt een stuk specialer, zonder dat het perse kwa effectieve damage op termijn iets hoeft op te leveren. Developpers lijken namenlijk nogal gemakzuchtig op het itemization gebied te worden, wellicht ook vanwege it-is-all-been-done-before.
Die triggered buffs zitten niet bij wapens. Wel bij veel Traits en sommige Runes (als Setbonus).
Level 10 was inderdaad niets.

Als ze zeggen dat het levelen in GW2 flat is, het klopt ook niet.

Tot level 20-25 zit er wel degelijk progressie in het levelen, daarna is het zowat flat.
De reden hiervoor is om de mensen geleidelijk aan kennis te laten maken met nieuwe functies.
op de items (zij het gear of weps) die je zelf kan maken kan je wel degelijk andere bonussen inbouwen.
ook de charm rewards bevatten bonus stats.
Dat je in het BWE er niet veel van gemerkt hebt (en zeker tot maar lvl 10) heeft ook te maken met het BWE gebeuren.
Ben ik nu de enige die het steeds meer op WoW vindt lijken? Vooral in getallen gaan ze er strak achteraan, waarschijnlijk om niet 'achter te blijven'. Ik vond de oude 20 levels meer dan zat, dan ben je tenminste niet maanden bezig met levellen, maar kun je gewoon meteen meespelen met de goeien, en ondertussen proberen skills (en eigen vaardigheden) te verzamelen. Build Wars was leuker dan Grind Wars, en de laatste tijd wordt het steeds meer iets om de verwende langspeler blij te houden, die vooral ergens mee wil pronken.
Heb je de beta gespeeld of al iets gelezen over GW2?

voor Structured PVP (8 vs 8 ) word je automatisch naar lvl 80 gebracht met de gear en alle skills er bij.

voor WvWvW pvp (servers vs server) word je geschaald naar lvl 80 maar je hebt enkel beschikking over de weapons/skills als in PVE.

In PVE word je als high lvl gedownscaled, maar als lowlvl niet geupscaled. Echter is de level-curve niet zoals in andere MMO's waar je een steeds grotere hoeveelheid XP nodig hebt om de volgende level te behalen. Bij GW2 is dat enkel zo op de lagere levels, vanaf level pak-em-beet 15 begint het af te vlakken en moet je voor elke level bijna hetzelfde aantal XP halen als de vorige, wat het levelen veel sneller maakt.

Ik zag mensen lopen tot level 45 (er was zelfs iemand al level 80), en dat was na 2 betaweekends en 2 stresstests, om en bij de 8 dagen gamen dus. Valt wel mee qua leveling denk ik dan. Dus geen stress, het levelgrinden gaat goed meevallen.

edit: had een 8) , veranderd naar 8 )

[Reactie gewijzigd door Jorunn op 29 juni 2012 11:14]

De level cap is omhoog gegaan omdat ze de skills die je krijgt beter willen verspreiden. Het is dus niet zo dat ze meer levels willen hebben dan wow of "just because we can". Dat is niet de insteek GW en dat is het ook nooit geweest.

Probeer eens wat artikeltjes te lezen van de GW blog, you'll get the idea soon enough.
Beter verspreiden? Zoveel skills zijn er niet (stuk minder dan GW1), en ik weet dat het officieel netter verpakt wordt, maar waarom dan precies 80? 50 had ook gekund, of 100, of ik zou haast zeggen willekeurig wat, maar geen 80 of 85... Verder jat men al tijden bij de buren (over en weer, die Undercity is niet voor niets :P ) en hoewel GW1 qua PvP er flink bovenuit stak (en hopelijk blijft doen, GW2 is veelbelovend wat dat betreft) heb ik zo af en toe mijn twijfels bij de PvE-invulling.

@Jorunn: zal best dat je a la turbo 80 haalt, maar alsnog, om beginners het spel te leren werkt 20 net zo goed, en als het daarna zo snel gaat kun je beter de effecten progressief laten toenemen ofzo.

ps, ja ik hou GW2 redelijk in de gaten, maar wilde eerst een release date voor ik me weer blij ging maken met een dooie mus. Eerste aankondigingen stammen al uit 2007...
Je kan het ook zien aan hoeveel werk ze in dit spel gestopt hebben ;)
Guild Wars 2 zet het hoog in. Misschien zelfs te hoog. Toch denk ik, aan de hand van de beta en stress test, dat ze het waar gaan maken; het speelt gewoon lekker weg en het oogt allemaal prachtig. Een mooie engine die lekker vlot speelt.

Je krijgt voldoende quests tegen je aan gegooid om het leuk te maken en de meeste zijn optioneel. Heb je geen zin om de boomgaard van boer Harmsen op te ruimen van spinnen? Dan doe je dat toch lekker niet? Maar je ziet wel op de achtergrond hoe andere spelers spinnen aan het neerknuppelen zijn. Mooi stukje immersion. Ook zijn veel quests meer dan 'Ren rond, slacht beestjes af totdat je 100 dieselbougies hebt.'. Een veldje van een boer verdedigen tegen frusti bandieten, een blokkade van bandieten op een brug, drakenfundamentalisten die een tempel van een beer aanvallen...

Zelf op hogere levels wordt je automagisch gedownscaled, zodat ook de 'simpelere' gebieden nog een beetje een uitdaging vormen. Zo kan je makkelijk een leuke quest doen uit een eerder gebied, of samenspelen met je vrienden die later dan jou zijn begonnen aan de game. De oplossing is niet perfect, maar zeker een stap in de goede richting.

WvW schijnt helemaal geweldig te zijn, hoewel ik dat nog nooit geprobeerd heb. Ik heb zin in 28 augustus!
Pedant: Guild Wars 2 is het spel, die doet niets. ArenaNet zet hoog in.

En voor het eerst deze eeuw heb ik hoop dat ze nog gaan slagen ook. Het is niet enkel een belofte dat het spel anders is dan WoW - het IS anders. En vanaf 28 augustus ga ik beproeven of dat goed of slecht uitpakt :)
Als je dan toch al beslist hebt voor 28/8, waarom niet pre purchasen voor een paar leuke items meer, en de volgende beta en stress test mee doen ?
Ok het ambetante is dat ik die 40 levels opnieuw moet doen, maar dat ging ik toch al doen.
Kijk hier hebben een hoop mensen op gewacht !, en het ziet er zeker goed uit.
De tijd van de traditionale MMO's is wel voorbij, hebben lang genoeg met de 'Holy Trinity' gespeeld. Ben blij dat er nu eindelijk iets nieuws in MMO-land is.
Gezien de pre-purchase verkopen van GW2 zal het spel denk ik wel aanslaan.
GW1 had ook geen trinity als je het vergelijkt was het alleen healers en dpsers en en bij sommige dingen een itsiepitsie tank

Maar de playerbase van gw1 was al gigantisch en heel veel van die mensen gaan natuurlijk ook het 2de deel spelen.

[Reactie gewijzigd door sjepper op 29 juni 2012 11:18]

Ik heb toch echt een tank gespeeld in GW1, en kon redelijk goed agro houden

http://wiki.guildwars.com/wiki/Tank

Lees zelf maar hoe dat werkte
Echte tank was er helaas uit gesloopt omdat het te goed werkte in Sorrows Furnace.

Een gebied bedoeld voor 8 man balanced team kon je met 4 uitspelen als je wist hoe :)
Het spel neemt een andere insteek dan de vorige MMO's, die gingen om zo veel mogelijk tijd besteden en de beste items te verzamelen. Daarvoor gaat GW2 ongetwijfeld veel kritiek ontvangen.

Maar dat is ook de reden waarom het zo successvol gaat worden. Ik zeg niet dat het de inkomsten van WoW gaat verslaan of alle spelers ineens overgaan. Maar er is zeker een grote playerbase die het wel gehad heeft met reputation farmen en elke dag raiden. Vooral de mensen die niet heel veel tijd hebben om te gamen kunnen in WoW vrij weinig klaarspelen.

GW2 is zo gemaakt dat het gaat om je persoonlijke build, je skill en plezier. Als je een nieuwe strategie wil uitproberen hoef je niet eerst weken te farmen voor nieuwe items en upgrades. Je kunt gewoon gratis PvP gear van de vendor plukken dat de beste stats heeft voor jouw doel, en ermee beginnen in sPvP (battlegrounds). Je hoeft niet eens te levellen voor sPvP, omdat iedereen daar absoluut gelijk is gemaakt, d.w.z. level 80. Dat betekent ook dat jij, om te winnen van een nieuwe speler, toch echt elke keer beter zal moeten spelen dan hem.
Wow, dat wist ik allemaal nog niet. Gaat inderdaad voor veel haat zorgen bij de item-whores en de WoW-fans, maar ik vind het wel goed klinken. Ik heb voor GW2 hoge verwachtingen, ben enorm benieuwd naar de reviews en ervaringen.
dat elke dag "raiden" zit er alvast wel al in voor de mensen die het willen, gelukkig hoeft het allemaal niet.
Is deeltje 2 ook zonder maandelijks betalen? Anders zou het een leuke zijn voor op de consoles
http://www.guildwars2.com/en/the-game/game-faq/


Does Guild Wars 2 require a monthly subscription?
No, Guild Wars 2 does not require a monthly subscription. You just buy the game and play it online.
komt GW2 op consoles ?

NEE GW2 is enkel voor PC of bootcamp ed ;-)
Ze hebben gezegd dat het wellicht een mogelijkheid is in de toekomst.

"We have a very small team exploring the possibility of console, but there are no definite plans for a console version at this time. The core of Guild Wars 2 development is fully focused on delivering a fantastic PC MMORPG experience."

http://tweakers.net/nieuw...s-2-in-voorbereiding.html
Ik kijk ook uit naar GW2, maar ik dacht dat er geen end-game pur sang ging zijn. Het levellen, de events die je tegenkomt, dat is het spel. Er gaan geen raids zijn, enkel dungeons.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013