Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 38, views: 10.162 •

Hoewel er nog wat werknemers overblijven bij het Canadese Radical Entertainment, wordt het overgrote deel van het personeel ontslagen en zal de studio geen eigen games meer maken. Het overgebleven personeel zal alleen ondersteuning bieden.

Uitgever Activision, eigenaar van het in Vancouver gevestigde Radical Entertainment, grijpt stevig in bij de studio, die bekend is van de Prototype-games. Hoewel Radical een 'zeer getalenteerd team' heeft, ziet Activision zich genoodzaakt in te grijpen. Beide Prototype-games 'vonden geen commercieel publiek', aldus de uitgever. Prototype 2, het laatste deel uit de serie, verscheen eerder dit jaar. Activision zet het grootste deel van het team van Radical op straat. Er zullen nog wat werknemers in dienst blijven, die ondersteuning bieden aan lopende Activision-projecten. Zo werkt de studio nog aan de pc-versie van Prototype 2. Die komt op 27 juli uit. Waarschijnlijk wordt de rest van het team ontslagen zodra die projecten zijn afgerond.

Radical Entertainment werd in 1991 opgericht en maakte in de eerste jaren games voor uitgevers als Microsoft en THQ. Het werd in 2005 gekocht door Vivendi, het moederbedrijf van Blizzard Entertainment, en mocht werken aan door Radical zelf bedachte games als Scarface: The World Is Yours en Prototype. Na de samenvoeging van Activision en Blizzard Entertainment in 2008 kwam Radical onder de hoede van Activision. De uitgever greep gelijk in bij Radical, zette een deel van het team van Radical op straat en stopte de productie van Scarface 2, dat op dat moment al zo goed als af was. Radical maakte ook diverse games uit de Crash Bandicoot-serie.

In december brachten we nog een bezoek aan Radical Entertainment

Reacties (38)

ho ho ho...

Prototype team weg betekent dat dus ook gelijk geen prototype games meer?

Dit waren toch wel echt goede games maar waarschijnlijk omdat de game alleen single player is zou het niet bijzonder ver zijn gekomen dan alleen de fans .

Ik vind het erg jammer want het waren toch wel goede games.

Ik hoop dat de ontslagen werkenemers iets zelf beginnen en hopelijk de prototype naam weer in handen kunnen krijgen
Het probleem van Prototype was dat het eigenlijk bijna een directe kloon was van Infamous. Gezien het feit dat beide games rond dezelfde tijd werden uitgebracht hielp hier niet bepaald bij.

Om eerlijk te zijn zit ik niet echt op een andere Prototype game te wachten.
Dan moeten ze eens niet zo achtelijk doen en Infamous ook voor PC ed. uitbrengen :+

Daarnaast vind ik het best achtelijk wat Activision aan het kloten is; als je leest dat ze direct na overname een zo goed als klaar product schrappen omdat het niet in hun straatje past dan vraag ik me toch echt af waar ze mee bezig zijn.

En als Infamous en Prototype tegelijk ontwikkeld worden, hoe kan het dan een directe kloon zijn? Infamous was er immers nog niet toen Prototype gestart werd, evenals dat dit andersom het geval was.

Ik heb me in ieder geval best vermaakt met de 1e, Prototype 2 is helaas nog niet voor PC...
Ik vond prototype veel beter dan infamous vooral omdat de gameplay van infamous extreem traag is met als dat geloop.
Dat ben ik helemaal met je eens.

Tevens zijn er een aantal dingen nog noemenswaardig bij dit artikel:
Radical is nog niet volledig gesloten door Activision, ze zijn terug gebracht tot support status met een beperkte staf.
Tevens komt de PC versie van Prototype 2 nog gewoon uit met support.
Hoe kan je Prototype dan een clone noemen van Infamous terwijl er een maand verschil in releasedatum is? Dan zou infamous net zo goed de clone kunnen zijn.
Zonde, ik heb persoonlijk veel plezier gehad met de prototype games. Waren de verkopen van deze games zo slecht dat ze er verlies op hebben geleden of of vinden ze gewoon dat ze te weinig winst mee hebben gemaakt.
Dat vroeg ik me dus ook af.. dat er een sequel kwam betekent neem ik aan dat het eerste deel in elk geval goed genoeg verkocht is. Ook ik vond die game fantastisch, maar ik moet dan weer wel toegeven dat ik wacht met het kopen van deel 2 totdat hij wat goedkoper is.. maar ja dat doe ik met alle games :$

Zonde dit, Prototype was echt cool... een soort Crackdown maar dan met verhaal :)
Beide Prototype-games 'vonden geen commercieel publiek', aldus de uitgever.
Kortom: ze zullen wel verkocht zijn, en misschien zelfs wat winst gemaakt hebben. Maar het 'grote' publiek heeft de spellen links laten liggen.
Door simpelweg "prototype 2 sales" in google te tikken zie je dat er eigenlijk geen problemen met het spel was maar dat beide spellen in een slechte periode zijn gerealesed. Beide keren dat de spellen waren uitgebracht stonden ze bovenaan in de verkooplijsten voor een tijdje maar waren de overal verkopen slecht. Dit lijkt dus gewoon falen te zijn op Activisions kant.
Het verkoopt niet zo goed als CoD dus het moet de deur uit. Weer een goeie game serie pleiten omdat hun zakken niet snel genoeg gevuld worden.

Tegenwoordig zie je steeds minder pure single player games, wat jammer is want je krijgt hierdoor i.p.v een A game krijg je vaak twee B games
De uitgever greep gelijk in bij Radical, zette een deel van het team van Radical op straat en stopte de productie van Scarface 2, dat op dat moment al zo goed als af was.


Keek daar anders echt naar uit.
Dit is het probleem met de prijs van games development en grote uitgevers tegenwoordig.
Uitgevers kopen studios op omdat ze denken er flink geld mee te kunnen verdienen,
Maar games worden steeds duurder om te produceren en uitgevers verrekenen dat in minimum sales. Als hun verwachtingen niet worden waargemaakt dan lossen ze de studio maar op en zetten ze een hoop getalenteerde mensen op straat.
Dus Activision neemt een bedrijf over, stop gelijk een project, gooit een hoop mensen op straat en een paar jaar later heffen ze de hele boel op.
Het was dus beter geweest als het bedrijf zelfstandig was gebleven, dan hadden die mensen nu misschien nog een baan.
Dit is helaas de bekende EA strategie, heel veel studios vinden op deze manier hun ondergang. Een groot bedrijf ziet potentie, koopt hem op en laat ze hun gang gaan. Ze produceren niet gelijk de beste triple A titels (ook niet mogelijk, klein en beginnend bedrijfje) en wordt dus meteen dichtgegooid.

Resultaat: Toch best wel goede games, redelijke omzet (naar verwachting), maar omdat het niet een miljoenen omzet is zoals CoD of BF om maar wat te noemen, moet het maar dicht. Alle mensen worden dus meteen gestraft, voor ze ook maar een kans hebben gehad zich te ontplooien, te leren en betere games neer te zetten.

Ik zeg EA methode, want als je kijkt wat EA heeft gedaan met o.a. Bullfrog, Westwood, Accolade en wat meer recentelijk, Bioware, kan ik niet anders dan over de EA methode spreken. Deze grote bedrijven zijn een ziekte voor de markt. Kleine bedrijven worden ingekocht, kunnen die onwerkelijke verwachting NOOIT waarmaken, tegenvallende cijfers, BAM, ontslagen.

Het is ook bijna onmogelijk om als zo'n klein bedrijfje nee te zeggen tegen zo'n aanbod. Je krijgt geweldige middelen ter beschikking gesteld, waarmee je betere games kan neer zetten. De middelen zijn vaak echter niet het probleem, het is vaak de onervarenheid van een nieuw en beginnend team. Daar is echter NIETS mis mee. Die mensen hebben ambitie, leren, groeien. Die kans wordt ze op een dergelijke manier ontnomen.

Wat nog veel erger is, deze mensen willen ook hun brood verdienen, want ze hebben gezinnen te onderhouden, hypotheken te betalen, enz. Dus ze verpesten niet alleen ook onafhankelijke kleine studios, maar verzieken ook mensenlevens, onder het mom van geld. Dat valt vies tegen, want ook Activision en EA zijn ooit als kleine bedrijfjes begonnen. Ze zijn helemaal uit het oog verloren wat games zijn en wie gamers/developers zijn. Aandelen, geld, management, winst, efficiŽntie, dat is het enige wat nu nog telt. Dat gaat ten koste van mensen, kwaliteit en diversiteit.

Diep en diep triest dat dit soort berichten steeds vaker opduiken.
Het opkopen van kleinere veel belovende bedrijven is voor de groten een manier om de concurrentie uit te dunnen, en zo meer te verdienen op hun eigen producten en te voorkomen dat ze overvleugeld worden door nieuwe bedrijven. Het is pure machtspolitiek.

Hetzelfde zien we met KPN die zo een beetje alle prijsbrekers heeft opgekocht om daarna prijsafspraken te maken met de rest. Het is duidelijk dat onze antikartelwetten verouderd zijn en aangescherpt moeten worden. Het zou een goede zaak zijn als bedrijven die een bepaald marktaandeel bereikt hebben verboden wordt om andere bedrijven over te nemen en patenten zouden niet gekocht moeten kunnen worden.

Vanaf een bepaald marktaandeel zou je alleen nog maar moeten kunnen groeien door eigen innovatie en de kracht van je eigen producten. Op die manier dwing je bedrijven om meer eigen productontwikkeling te doen en kleinere toetreders krijgen een betere kans om grote molochen die matige producten maken voorbij te streven. Daardoor krijg je meer concurrentie en worden er betere, meer vernieuwende producten gemaakt.

Wat je vaak ziet bij grote jongens die de concurrentie willen uitdunnen is dat ze bij overnames veelbelovende producten schrappen of in de ijskast zetten. Want feitelijk zien ze die producten meer als een bedreiging voor bestaande producten dan als aanwinst. Daarbij speelt ook dat de nieuwkomers in het bedrijf geen machtsbasis hebben en dat de bestaande managers er voor zorgen dat ze die ook niet krijgen. Als er ontslagen moeten vallen, dan niet bij het moederbedrijf, maar bij het de nieuwe dochter ook al is die misschien veel productiever, kansrijker, enz.

Het is onze overheid die hier de werkelijke boosdoener is door toe te staan dat de groten de kleintjes kunnen uitdunnen. De overheid moet de competitie in de markt juist beschermen en daarom zou ze kleine bedrijven juist moeten beschermen tegen overnames door groten. In plaats daarvan hebben wij een systeem waarbij de groten de kleintjes opeten tot er nog maar een paar grote overgebleven zijn. De overheid helpt ze daarbij vaak juist een handje, wat ook nog eens nadelig is voor de werkgelegenheid, maar de groten kunnen beter lobbyen.

Ook hier komt weer het belang van open source naar voren. Als je middelen om zelf games te maken goedkoop en breed verkrijgbaar worden, zal dat er toeleiden dat het steeds gemakkelijker wordt om kleine gamestudio's op te starten en kan er weer een democratisering van de markt plaats vinden. Een goede game maken is vooralsnog erg arbeids- en kapitaal intensief heb ik de indruk. Wat indy makers maken is meestal vrij gedateerd en doet me vaak denken aan wat er op de decennia geleden op de PC draaide, hartstikke leuke games, maar niet meer dan een niche.

Een deel van de mensen die ontslagen worden zullen opnieuw proberen iets op te starten en daar komen dan weer goede dingen uit voort. Weliswaar weer vanaf de grond, echter wel met een hoop ervaring hoe de industrie werkt. Uit de echte doorzetters komen dan vaak toch weer bloeiende bedrijven.
Wat indy makers maken is meestal vrij gedateerd en doet me vaak denken aan wat er op de decennia geleden op de PC draaide, hartstikke leuke games, maar niet meer dan een niche.
Tuurlijk zit er bagger tussen, maar dat geldt net zo goed voor niet-indies. Je hebt het waarschijnlijk over de graphics, maar qua gameplay en spelplezier streven de indies vaak de rest ver voorbij. En er zijn ook genoeg goede indie games die er ook grafisch nog eens goed uitzien, kijk bijvoorbeeld naar Torchlight 2 (gemaakt door ex-Blizzard personeel en moet met Diablo 3 gaan concurreren) en Trine 2 (zelden zo'n mooie game gezien).

Maar goed, Activision heeft weer toegeslagen. De enige manier om als dev team te overleven is blijkbaar als indie, anders word je vroeg of laat gewoon wegbezuinigd :(
FF naar die Torchlight 2 zitten kijken, maar ik vind het er heel erg cartoony er uit zien, dit vergeleken met de sfeer en look-and-feel van DB3, kan dit niet meer afdoen dan een lachtertje. Daarintegen weet ik niets van de gameplay af e.d. dus is mijn mening puur en alleen op de plaatjes die ik heb gezien. Het doet mij een beetje denken aan MU Online + Monkey Island + DB3, dit door elkaar gemengd en voilŠ!

Ik speel nu sinds de release DB3 en heb serieus zelden zo'n spel meegemaakt dat zo repetief is, maar tegelijkertijd zo speelbaar blijft.
Tja, de look is een design keuze natuurlijk. Daar kan je van houden of niet. WoW heeft een vergelijkbare cartoony look en dat was redelijk populair ;). TL2 heeft trouwens wel een paar voordelen t.o.v. D3: offline singleplayer, lan-mode, mod-support, geen rmah (veel mensen zullen dat wel een nadeel vinden maar rmah verpest imo het spel) en kost §19.
...en de "intellectuele eigendom" (handelsmerken / "franchise") blijft wel voor eeuwig eigendom van Activision, EA, etc.

En het verlies is natuurlijk de schuld van de piraterij.
Komt Prototype 2 nog wel voor pc uit dan, vraag ik me nu af? Gelukkig niet gepreorderd ^^
activision is goed op weg om EA van de troon te stoten als slechste bedrijf van de VS :)

Ik lees nou niet echt een reden anders dan "prototype levert geen miljoenen op dus is het kut"

activision maakt op die manier weer mijn "fans??? luisteren naar de community??? geld moet er binnenkomen" beeld van activision waar.
Wellicht, maar verlies lijden is niet echt een goede strategie, hoe mooi je fanbase de games ook vind.
Is dat zo'n gekke beredenering voor een grote uitgever dan? Er moet winst gemaakt worden, ze zijn geen liefdadigheidsinstelling...
Robert Kotick heeft ook aangegeven dat Angst en Pessimisme de beste drijfveren zijn om een ontwikkelteam te houden.
http://news.softpedia.com...nd-Pessimism-121966.shtml

Ik geloof niet dat Videogame programmeurs hetzelfde werken als thriller schrijvers of rockmuziekanten.
hopelijk stappen ze dan over naar Kickstarter, eens kijken of de community dan ook zo trouw is...
Hier laat een uitgever zich volgens mij van hun slechtste kant zien, want volgens mij is Prototype 2 helemaal niet zo slecht ontvangen of verkocht. Is even kijken welke twee games rond dezelfde tijd werden released: Max Payne 3... Diablo 3... hmmm, das best pittige concurrentie. Sowieso heeft Max Payne het moment beter weten te pakken... en tja Diablo 3... die game heeft zelfs sommige verstokte console-gamers zover gekregen om de pc weer eens op te lappen. Oftewel, volgens mij heeft Prototype 2 het best goed gedaan want de concurrentie was hevig met twee titels die nou eenmaal veel meer naam hebben en bij sommige misschien al een half jaar van te voren was besteld.

Serieus, als ze die game nou iets later hadden uitgebracht had het volgens mij veel meer momentum op kunnen pakken... er wordt nu weinig interessant released dus ze hadden de aandacht kunnen krijgen.
En weer een kill voor Activision...
Lijkt wel alsof ze een wedstrijdje houden met EA wie de meeste developers kan afschieten in de kortste tijd

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Assassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013