Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 81 reacties, 14.380 views •

RIM stelt de eerste modellen met zijn nieuwe besturingssysteem BlackBerry 10 uit tot begin 2013. Dat is een jaar later dan de planning was. Inmiddels zou Microsoft-ceo Steve Ballmer RIM benaderd hebben om Windows Phones te maken.

Begin 2013 moeten zowel modellen met als zonder toetsenbord uitkomen, zo liet RIM weten. Deze week ging al een gerucht dat de eerste BlackBerry 10-smartphone met toetsenbord, onder de naam BlackBerry N-serie, volgend jaar pas uit moest gaan komen.

Het schrijven van de code van BlackBerry 10-features neemt langer in beslag dan gedacht, zegt RIM. Oorspronkelijk was de introductie van het eerste BlackBerry 10-toestel gepland voor afgelopen winter. Er was zelfs hoop dat de release nog in 2011 kon plaatsvinden. Dat werd uitgesteld naar tot 2012, maar nu blijkt zelfs die deadline te krap. RIM presenteerde de eerste features van BlackBerry 10 enkele maanden geleden.

RIM bracht in het afgelopen half jaar minder nieuwe modellen uit met zijn 'oude' besturingssysteem BlackBerry 7 en het laatste topmodel is van september vorig jaar, de Bold 9900. Het is onduidelijk hoe RIM de tijd wil overbruggen tot de nieuwe smartphones breed verkrijgbaar zijn; er zijn geen nieuwe toestellen aangekondigd in de afgelopen tijd, op een variant op budget-BlackBerry Curve na.

Microsoft-ceo Steve Ballmer zou inmiddels RIM benaderd hebben om smartphones met Windows Phone 8 te maken. Dat meldt Reuters. Er verscheen tot nu toe slechts één model van Windows Phone met een toetsenbord: de HTC 7 Pro. Vermoedelijk wilde Ballmer dat RIM modellen met toetsenbord zou gaan maken.

Het gerucht van Reuters lijkt te koppelen aan een geschrapte feauture in Windows Phone 8; dat zou oorspronkelijk schermen gaan ondersteunen met een resolutie van 640x480 pixels, de resolutie die het scherm van de Bold 9900 ook heeft. De ondersteuning voor die resolutie werd echter geschrapt. Microsoft zou ook de patenten op het gebied van draadloze technologie wel willen hebben, meldt Reuters.

RIM verkocht in het afgelopen kwartaal 7,8 miljoen BlackBerry's, fors minder dan de 11,2 miljoen van hetzelfde kwartaal vorig kwartaal. De daling van bijna een derde is toe te schrijven aan het uitblijven van nieuwe topmodellen en sterker geworden concurrentie. RIM leed een nettoverlies van 518 miljoen dollar, ongeveer 455 miljoen euro. De fabrikant kondigde aan dat het opnieuw meer banen zal schrappen, deze keer rond 5000.

BlackBerry 10

Reacties (81)

Als ik het nieuws rondom RIM zo hoor, dan krijg ik het gevoel dat RIM een aflopende zaak is, ik denk niet dat ze nog op tijd zijn om het tij te keren.
Hoe zit het eigenlijk als RIM onderuit gaat? Wat heb je dan nog aan je telefoon? Alles, behalve je sms en bellen loopt via hun servers. Dus mochten die uitgezet worden wegens een fallisement kan je bijna niets meer?
Zover zal het niet komen. Weliswaar dalen de verkopen, maar er zijn natuurlijk nog wel veel gebruikers. Voldoende om voor een andere partij (Google, MS of zelfs Samsung of Apple) interessant te zijn. Er zal altijd wel een kaper op de kust liggen, die het voor een klein bedrag wil oppakken.
Het is jammer dat de introductie zo lang duurt. RIM is een bedrijf dat net als Apple erg gesloten is, ze doen een mededeling en dan hoor je steeds een hele lange tijd niets meer. Wat er werkelijk speelt komt niet naar buiten.

Wat ze uitbrengen is in ieder geval heel erg goed, het zijn echte perfectionisten. Op de Blackberry playbook draait het OS toch al een paar jaar prima, je zou verwachten dat omzetting naar een telefoon niet zou lang zou hoeven duren.

De reden is mogelijk dat BB alles forward en backward compatible wil maken en dat zal best een uitdaging zijn.

RIM toestellen maken voor MS? MS kan veel beter makers in China zoeken die hun spul erop willen zetten. Waar MS op uit is zijn de patenten van RIM en Nokia. Nokia is zo goed als dood dankzij MS en RIM zou snel de zelfde kant op gaan als ze dit kansloze systeem zouden gaan voeren. Goed je krijgt een zak geld, maar je gooit je toekomst weg.

WP8 gaat het net zo min maken als WP7. Het zal alleen maar moeilijker worden nu ze de WP7 klanten weer net zo hard hebben laten vallen als eerder de WM6 klanten. En als W8 een mislukking wordt zullen de WP8 klanten weer net zo hard laten vallen. Wie trapt daar nog in?

Waar BB zich uitslooft om forward en backward compatibility te verlenen, daar zeggen ze bij MS doodleuk: daar hebben geen tijd voor. BB geeft een enorm goede service en garantie, ze moeten dus wel uitkomen met iets dat goed in elkaar steekt en dat kost tijd, en dat kost ze nu klanten die ongeduldig gaan worden. Toch hebben ze weinig keus, als ze hun naam niet te grabbel willen gooien moeten ze met iets goeds komen. Ik hoop van harte dat het ze gaat lukken en dat ze niet ten prooi vallen aan de wolven uit Redmond. Daar zullen Android gebruikers ook niet blij van worden, want dat betekent nog meer Patent trolls van MS en daar hebben we onze buik toch wel vol van.

[Reactie gewijzigd door Magalaan op 29 juni 2012 10:20]

Nokia (Ovi), Tomtom(teleatlas), Palm, Blackberry, BBX, WebOS, Symbian

Wat als we door nu een grote mix een soep van maken?

*en dan nog een klucht met meego,maemo, moblin, tizen en chromeOs..
@Magalaan
Ik heb het niet eens met u dat RIM niet een product heeft wat niet goed in elkaar steekt.
Voor zaken mensen wereldwijd is de BlackBarry het ultime product, waarom omdat RIM een techniek gebruikt waarbij men in Afrika of andere landen waar alleen GSM signaal is nog data over weten te pompen (niet snel maar het kan wel), een Android of Apple product laat het in dit soort landen afweten en je hebt dus niets meer aan het toestel.

De toestellen van RIM zijn misschien niet zo fancy als een Iphone maar na 10x vallen, verdrinken en andere mishandelingen blijfven ze wel werken.

Om te zeggen dat RIM en Nokia dood zijn, dat is wel heel zwart wit gezien.
Dat deze bedrijven de hype hebben gemist en nu veel klanten verliezen ben ik het mee eens, maar zij moeten zichzelf snel aanpassen om met de grote jongen van nu mee te komen.

Apple heeft meerdere keren aan de rand van de afgrond gestaan, zie wat Steve nu heeft neergezet. Voor Microsoft geld dit niet anders. Steve Jobs & Bill Gates waren vroeger niet zo braaf, zie wat voor giganten het nu zijn. Er is nog hoop voor RIM en Nokia.

Als probeersel gebruik ik sinds 6 maanden een iPhone 4s omdat ik mijn BlackBerry perrongelijk kapot gemaakt... is de iPhone zalig makend, ik ben van mening van niet er is geen beste mobiele telefoon. Waar Apple en Samsung het weten te presteren om keer op keer de meest pimpie telefoon uit te brengen zijn de toestel van RIM en Nokia zeer gebruiksvriendelijk in hun eigen categorie maar weer niet zo fancy om 720p filmpjes te kijken. Dit heeft ook een keerzijde, waar is de tijd dat je 14 dagen (zoals de Nokia 6310i) met een accu kan doen, waarom heeft Apple niet een iPhone met een fatsoenlijk qwerty toestenbord zoals de BlackBerry wat super goed werkt.
De oudere generatie (55+) wil over het algemeen een gsm die kan bellen en ophangen maar vooral belangrijk zijn grote letters/cijfers op display als toetsenbord.

Moraal van het verhaal, bekijk de zaken wat minder zwart wit en vanuit zowel zakelijk als consument perspectief... hierdoor krijg je een beter beeld waarom bepaalde bedrijven richtlijnen kiezen en proberen de trend te zetten. RIM en Nokia zullen in deze er hard aan moeten trekken om hun bedrijf weer gezond te krijgen.

[Reactie gewijzigd door peternap op 29 juni 2012 12:19]

Wat ze uitbrengen is in ieder geval heel erg goed, het zijn echte perfectionisten. Op de Blackberry playbook draait het OS toch al een paar jaar prima, je zou verwachten dat omzetting naar een telefoon niet zou lang zou hoeven duren.
Dit is heel leuk aan aardig, maar hiermee verkoop je tablets niet mee. Op mijn werk probeer ik heel enthousiast de playbook aan klanten te laten zien, maar het eerste wat ze zeggen is "hoe is de app ondersteuning" en die is in mijn ogen om te huilen. Iets simpels als offline mogelijkheid met dropbox is niet eens mogelijk.

Je kan veel zeggen over Microsoft, maar die heeft het in ieder geval wel voor elkaar. De apps ondersteuning wordt steeds groter en in een onderzoek is al naar voren gekomen dat 57% van de developers gelijk apps wilt maken voor wp8. Zolang RIM dat niet voor elkaar krijgt, wordt het moeilijk om te concurreren met IOS, Android en straks met wp8.
WP8 gaat het net zo min maken als WP7. Het zal alleen maar moeilijker worden nu ze de WP7 klanten weer net zo hard hebben laten vallen als eerder de WM6 klanten. En als W8 een mislukking wordt zullen de WP8 klanten weer net zo hard laten vallen. Wie trapt daar nog in?
Appls doet precies hetzelfde met hun iphone 3gs toen der tijd en ze hebben de ondersteuning voor de ipad1 ook laten vallen. Hier hoor je toch ook niet iedereen over? FYI er is nog helemaal niks bekent over wp7.8, dus nu al in de duister tasten en het bedrijf helemaal afkraken is in mijn ogen nogal kansloos.

[Reactie gewijzigd door vali op 29 juni 2012 11:42]

Waar BB zich uitslooft om forward en backward compatibility te verlenen, daar zeggen ze bij MS doodleuk: daar hebben geen tijd voor. BB geeft een enorm goede service en garantie, ze moeten dus wel uitkomen met iets dat goed in elkaar steekt en dat kost tijd, en dat kost ze nu klanten die ongeduldig gaan worden. Toch hebben ze weinig keus, als ze hun naam niet te grabbel willen gooien moeten ze met iets goeds komen. Ik hoop van harte dat het ze gaat lukken
Volledig mee eens, ik vind het ook wel prettig dat ze alle informatie versleutelen en dat het een behoorlijk stabiel OS is (op de BB9780 van mijn vrouw iig). Ik wacht dan ook graag de nieuwe lichting BB's af en ik overweeg de overstap te maken. :)
Er waren geruchten over alternatieve mogelijkheden voor RIM, bv. opsplitsen in 2 bedrijven, 1 die de gsm tak beheerd en telefoons uitbrengt.

Een andere die hun business solutions overbrengt naar andere platforms (Android, iOS, Windows Phone), een toekomst die meer en meer lijkt te naderen.
Dat gevoel heb ik dus ook, doet me denken aan het Nokia verhaal. Uitstel, te weinig vernieuwingen, krimpende marktaandeel...
Als ik het nieuws rondom RIM zo hoor, dan krijg ik het gevoel dat RIM een aflopende zaak is, ik denk niet dat ze nog op tijd zijn om het tij te keren.
Dat zal inderdaad heel moeilijk worden. BB als zakelijk toestel zie ik nog wel vaak bij grotere organisaties: iedereen hetzelfde toestel, want dat is makkelijk beheren. Maar met de tegenwoordige cloud services wordt dat steeds minder noodzakelijk. Google Apps betekent dat ik van ongeveer elk toestel alles kan synchen en voor Microsoft geldt dat ook in steeds grotere mate.

BB heeft een boost gehad onder jongeren, omdat 'pingen' een gratis (en beter) alternatief was voor sms. Nu zijn er platform-onafhankelijke alternatieven in de vorm van whatsapp. Dus ook onder jongeren zal BB minder gaan verkopen. Die zullen daarvoor in de plaats gaan kiezen voor een Android of iPhone (misschien straks ook WP).

BB heeft inderdaad speciale technologieën die wel degelijk waarde hebben, maar het bedrijf moet zich afvragen of het haalbaar is een heel eigen ecosysteem in de markt te houden. Het lukt Apple wel, maar dat is grotendeels tot stand gekomen door een zeer geslaagde marketing en media campagne. Kan BB dat ook tot stand brengen?

Het landschap met OS-en blijft de komende jaren zeer dynamisch. Microsoft heeft een zeer interessante stap gezet door mobiel en desktop dichter bij elkaar te brengen (eenvoudig ontwikkelen van Apps voor beide platforms). Google is bezig met een interessant concept qua Chrome OS.

De belofte is dat je op een gegeven moment, ongeacht de hardware die draait, altijd dezelfde gepersonaliseerde interface voor je hebt. Hardware wordt dan net zo generiek als een Bic pen. Hoeveel OS-smaken dan over blijven is de vraag. Of er nog veel ruimte is voor aparte mobiele OS-en??? Wie het weet...
Ik vind het toch wel schandalig van RIM. Steeds maar weer uitstellen en uitstellen, geen wonder dat hun marktaandeel dan afneemt. Wat me dan wel positief verrast is dat er - ondanks het uitblijven van nieuwe toestellen - toch nog zoveel Blackberries zijn verkocht.
Het word desondanks de doosteuk voor RIM als hun software Blackberry 10 flopt. Ik vraag me daarnaast af of RIM voor Windows Phone moet gaan, als alternatief. Ik denk namelijk niet dat veel mensen een Blackberry met Windows Phone associeren en ik durf daar geen mening over te formuleren. Iemand anders een idee?
Schandalig is denk niet helemaal eerlijk. Het bedrijf kan het gewoonweg niet. Het is hetzelfde als Apple eind jaren '90 met Copland.

Vergeet niet dat RIM uit onverwachte hoek is neergeknuppeld door Apple en later Android. RIM is groot geworden met hun netwerk en toetsenbord telefoons. Toen kwam een computer bedrijf om de hoek met een telefoon die de richting markt in een keer veranderde. Het voordeel dat Apple heeft is een goede basis qua OS. Developertools en een fundament waar al 15 jaar aan gebouwd is, OSX.

RIM (en de andere telefoonfabrikanten) had een OS, maar geen fundament voor Apps. Dus geen fundament voor een eco systeem.

Dus tsja, kan je het het bedrijf kwalijk nemen dat de regels van het spel binnen zeer korte tijd gewijzigd zijn. De iPhone was één van de snelst geaccepteerde product lanceringen en de iPad is nog veel sneller. En toen kwam Android die sinds 2010 de ruimte opvult. Een bedrijf dat zo succesvol was, wordt binnen 5 jaar aan de kant geschoven. Dat is erg snel.
Ik vind het ontzettend raar dat jou post zo hoog gewaardeerd wordt. Een heel stuk tekst met een bepaalde blik op de zaak, hoeft nog lang niet te betekenen dat deze de juiste informatie bevat.

RIM neergeknuppeld uit onverwachte hoek? Ok, misschien was het niet verwacht. Maar daar hadden ze toch op in kunnen spelen? RIM was zeer goed in het zakelijke segment en had een uitstekend netwerk voor texting. Dat was dan ook een Unique Selling Point . Dat ze dit hebben laten verwateren, is geheel aan hun eigen te danken. Verandert de markt, verander dan mee.

Dat Android en iOS zo'n inhaalslag hebben kunnen maken, duidt er alleen maar op dat er vraag was naar iets anders. Klaarblijkelijk zagen Google en Apple dat wel. RIM dacht het wel te redden door zich enkel op de zakelijke markt te richten, en als bijkomend voordeel hun telefoons op de consumentenmarkt af te zetten.

En dus kan je het RIM zeer zeker kwalijk nemen dat de regels zijn veranderd. Dat een product snel geaccepteerd wordt, zegt niks over het feit dat ze zelf ook zo'n product hadden kunnen maken. Zeker als ze echt zo'n sterk punt als hun messaging service hebben, hadden ze dat moeten beschermen. Ze hadden kunnen voorzien dat er diensten als WhatsApp op andere telefoons zouden komen, betere mailclients en noem maar op. RIM heeft gewoon slecht geanticipeerd op de marktontwikkelingen, net als Nokia.
Ik ben het helemaal met je eens dat ze ook dood in het water hebben gelegen de afgelopen vijf jaar. En ze dachten inderdaad dat hun USP sterk genoeg was om de markt te kunnen behouden.

En ja, ze hadden er op in moeten spelen. Maar je moet wel de mensen hebben om dat kunnen. Een Framework bouw je niet zo maar. Bij Google hebben ze hele goede software engineerd in dienst. Bij Apple hebben ze hele goede software engineers in dienst. Bij MS hebben ze hele goede engineers in dienst (alleen jammerlijk management).

RIM was geen bedrijf waar software zo ver gevorderd is in de cultuur als bij Apple, MS en Google. En wat ik bedoel te zeggen met iOS is gebaseerd op OSX met Cocoa als framework, waar meer dan 15 jaar aan gewerkt is. Dat haal je niet zo maar 1-2-3 in.

Dus ja, strategisch hebben ze bij RIM blunders gemaakt, maar je switcht als bedrijf niet zomaar van hardware naar voornamelijk software. Dat is een hele andere tak van sport.
In dat geval heeft RIM met de nieuwe OS van de Playbook een geniaal product neer gezet. Dat doet totaal niet onder voor iOS of Android.

Helaas is er wel een app probleem, alleen minder als me de telefoons van RIM.
RIM neergeknuppeld uit onverwachte hoek? Ok, misschien was het niet verwacht. Maar daar hadden ze toch op in kunnen spelen?
Ze waren compleet flabbergasted door de aankondiging van Apple. Ze dacht aanvankelijk zelfs dat het Vaporware was, want wat ze tijdens de keynote gezien hadden, dat kon nooit...

Sinds die tijd loopt RIM achter de feiten aan, en waren ze alleen maar in paniek beslissingen aan het nemen. Daar zat geen strak playbook achter... :+

edit: link toegevoegd

[Reactie gewijzigd door mr.maestro op 29 juni 2012 10:19]

Uit onverwachte hoek? De iPhone is al 5 jaar op de markt, RIM had actie kunnen ondernemen. Dat hebben andere fabrikanten ook gedaan, hoewel Nokia ook lang heeft doorgesukkeld met Symbian. In plaats daarvan heeft RIM jarenlang nog doorgelopen op een verouderd OS, en veel loze beloftes.
Maar andere fabrikanten hebben het ook moeilijk. De winst van de markt is voor het grootste deel voor Apple. Vervolgens heeft Samsung een aardige winst, HTC zit op breakeven en de rest maakt verlies. Dus ook de anderen hebben er tot nog toe niet op in kunnen spelen.
Jawel, maar RIM was toch wel een belangrijke speler, en niet enkel als telefoontjesbouwer.

Toen de eerste iPhone werd aangekondigd, was de eerste reactie in de bestuurskamer van RIM "dat is onmogelijk". Men geloofde simpelweg niet dat die telefoon kon wat Apple beweerde. Dan ben je gewoon te groot en log en sta je te ver van de (mogelijke) ontwikkelingen af. Ze begrepen niet eens wat er gebeurde en wat er technologisch mogelijk was. Laat staan dat ze een visie en strategie hadden die verder reikte dan morgen.
Pardon? Samsung alleen heeft een groter deel in handen dan Apple op deze markt.
Winst! Apple maakt het meeste winst! Zie Image
Is ook niet moeilijk met telefoons verkopen voor 600euro per Stuk
Ik denk namelijk niet dat veel mensen een Blackberry met Windows Phone associeren en ik durf daar geen mening over te formuleren. Iemand anders een idee?
Als dat bij Nokia kan kan dat bij RIM ook. Nokia is synoniem voor Symbian.
Ik meen echter dat de verkoop van WP op een Nokia telefoon zo erg hoog is. De laatste keer dat ik de cijfers zag waren ze voor iedere partij (Nokia en Microsoft) een teleurstelling. Nokia en WP is (nog) niet de gouden optie die er wel van werd verwacht. Het is goed mogelijk dat RIM hetzelfde probleem zou krijgen.
Ik had het idee dat BB X de redding van RIM zou moeten worden. Maar de lancering wordt nu al een half jaar weggeschoven. Aangezien RIM toch behoorlijk de status van aangeschoten wild begint te krijgen ben ik benieuwd of hun "redding" hiermee niet veel te laat zal komen. De verkopen zijn al dramatisch aan het kelderen en ze moeten nog maar zien dat ze de klanten terug kunnen winnen.
Een blackberry toestel mét toetsenbord en mét windows phone 8.. als die reviews positief zijn dan zal dat mijn volgende gsm worden.
Er is al ooit iets enigzins daarop gelijkend uitgebracht: Dell Venue Pro
Ik heb al in geen half jaar een BB verkocht in de winkel waar ik werk. Er is gewoon geen vraag meer naar die toestellen ook al willen sommige mensen een toetsenbord. Ik vraag me dan ook af hoe ze dit jaar door gaan komen, want anders is het straks voordat ze de nieuwe toestellen uitbrengen exit RIM.

Die splitsing van het bedrijf van enkele dagen terug lijkt me dan ook de enige oplossing, want met BIS en BES hebben ze wel goede technieken, waar andere systemen ook profijt van kunnen hebben. Een android telefoon met de security van een BES server zou ik voor bedrijven zeker interessant vinden.
Een jaar geleden overwoog ik een BB. De Torch, met (voor BB) groot scherm en uitschuifbaar toetsenblok. Niet eens door het platform, maar door de specs (niet supersnel, matige camere en scherm) heb ik hem laten liggen.

Dat toestel had helemaal van deze tijd moeten zijn, met specs die zich konden meten met de beste toestellen in de markt. Maar zelfs dat konden ze niet voor mekaar krijgen.....
Steve Balmer zal waarschijnlijk ook beloven dat RIM Blackberry-unieke features kan toevoegen aan Windows Phone OS om zich te onderscheiden in de massa generic WP-aanbiedingen

In ruil krijgen dan alle WP platfoms wel Blackberry messenger :) (Ping! Mooie aanvulling bij Nokia Maps, Steve? ;) )

En weer een concurrerend OS minder dat er beter uitzag dan Microsoft's eigen.
Voorlopig maakt Microsoft hun zaken wel waar,
Bb10 kan pas een concurrent worden als het wordt uitgebracht en bb7 is geen match voor Windows Phone 7.5 en hoger
Nou ja, voor RIM is WP8 geen vanzelfsprekend iets, ze hebben hun eigen OS en ze zullen zeker gekeken hebben naar wat WP8 voor Nokia betekend (nog steeds niets) en hoe goed Nokia's MeeGo telefoon verkocht in vergelijking met WP7 telefoons terwijl de MeeGo in het westen niet te vinden was.

MS zover heeft Nokia verre van gered. Waarom zou Rim denken dat het voor hun anders zal zijn?
MS zover heeft Nokia verre van gered.
Gered?Voorlopig ziet het er daar niet naar uit.Nokia maakt nog steeds geen winst.
http://webwereld.nl/nieuw...odem-van-de-geldkas-.html
Dat zegt hij toch ook, verre van gered...
Of aan windows phone de BlackBerry enterprise functies toevoegen.
Bij een flink aantal grote bedrijven is het toch alleen BlackBerry wat de klopk slaat.
Ze schrijven hun eigen doodvonnis. De hardware / software / features lopen nu al achter de feiten aan, laat staan als je ze over een jaar pas uitbrengt (RIM kennende zijn het namelijk gewoon degen die al aangekondigd zijn, zonder aanpassing oid)
Ze schrijven hun eigen doodvonnis. De hardware / software / features lopen nu al achter de feiten aan, laat staan als je ze over een jaar pas uitbrengt (RIM kennende zijn het namelijk gewoon degen die al aangekondigd zijn, zonder aanpassing oid)
Nu speelt RIM wel voornamelijk in op de enterprise markt, en daar zijn die features veel minder belangerijk. Betrouwbaarheid, veiligheid, die spelen daar een rol.

Het is simpelweg geen consumenten club. Leuk dat de BB's zo aanslaan (of deden) bij de jeugd, maar de jeugd is grillig en zweert vandaag eeuwig trouw aan iets wat ze morgen aan de kant smijten.
De jeugd wil nu iPhone/goedkope Android telefoons...
Welke features dan? Heb jij ze al gezien? Ik heb namelijk nog bijna niks van BB10 gezien, afgezien van het homescreen, de camera-app en het zogenaamde 'peeken' (multitasken).
Tja, dat is zuur. Wellicht dat ze het systeem echt perfect willen hebben. Nemen zo wel een groot risico.

Windows 8 met toetsenbord is iets was RIM echt zou moeten aangrijpen.
Windows 8 met toetsenbord is iets was RIM echt zou moeten aangrijpen.
En dan in diezelfde situatie belanden als Nokia :?

[Reactie gewijzigd door Nozem1959 op 29 juni 2012 08:34]

Tja, hoewel Nokia nog altijd sterk was in low budget en verre oosten hadden ze de aansluiting met de 'top' verloren.

Volgens velen is Nokia + Windows gouden greep. Windows 7 & 7,5 voor smartphones was goede opstart, de nieuwe 8 versie moet het echt gaan doen lijkt me.
RIM + MS zie ik nog niet echt.
Maar Nokia en MS vind ik persoonlijk een goede zet! Ik denk dat het marktaandeel van WP alleen maar gaat stijgen want de metro GUI is gewoon erg goed. Helaas hoor ik van veel mensen om mij heen dat ze helemaal klaar zijn met WM... (die hebben nu een iphone) en zeggen dan nooit meer over te stappen naar WM... ook al probeer je ze vertellen dat WP iets anders is dan WM 8)7

Het enige is, kan RIM dit alleen zo volhouden? Was net op het journaal dat RIM 5000 mensen gaat ontslaan (1/3e van het bestand) dat is echt veel... en kun je dit nog 6 tot 8 maanden volhouden zonder echt telefoons te verkopen?
Ik denk het persoonlijk niet, of BB10 moet ijzersterk worden (wat ik niet geloof)
Over een jaar (want daar praat je over als je in Q1 iets introduceert, er gaat zo een kwartaal overheen voordat het generiek verkrijgbaar is) dan is er weer wat beters. Het lijken wel tweakers die nooit een nieuwe videokaart willen kopen, omdat er altijd een maand later een betere versie uitkomt. Zo reageert BB ook met zijn nieuwe OS.

Ik ben bang dat ze al teveel momentum hebben verloren, zie maar eens hoeveel moeite Nokia moet doen om zelfs met steun van Microsoft er weer een beetje bovenop (proberen) te komen.
Van hetzelfde kwartaal vorig kwartaal. Moet dit niet jaar zijn?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBLG

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True