Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

×

Help jij Tweakers Website van het Jaar te worden?

Tweakers is genomineerd voor beste website 2014 in de categorieën Nieuws & Informatie, Community en Vergelijking. Stem nu en maak kans op mooie prijzen!

Door , , reacties: 59, views: 16.323 •

Rond Source Filmmaker loopt op dit moment een gesloten bčtatest, maar Valve hoopt het programma, dat de ontwikkelaar zelf gebruikt om promotiefilms van zijn eigen games te maken, later dit jaar vrij te kunnen geven voor algemeen gebruik.

Valve gebruikt de aankondiging van de Pyro, de negende en laatste speelbare klasse uit zijn Team Fortress 2, om Source Filmmaker aan te kondigen. Met het programma maakt Valve zelf trailers, zoals die bij de introductie van de Pyro. Valve wil het programma geschikt maken voor publiek gebruik. Er loopt een gesloten bètatest, maar de studio hoopt de tools later dit jaar openbaar te kunnen maken. Source Filmmaker zal gratis te gebruiken zijn.

Filmmaker kan gebruikt worden in combinatie met de Hammer-editor van Valve. Scènes uit games kunnen gebruikt worden als basis voor een filmscène. Volgens Valve geeft Filmmaker de gebruiker meer vrijheid dan een echte filmreggisseur. Waar die roept: 'lights, camera, action', geeft Filmmaker de gebruiker de vrijheid om dat proces om te draaien. Dus de gebruiker kan een scène uit een game nemen, die stilzetten en daar na afloop nog van alles aan aanpassen. Zo kan achteraf de belichting aangepast worden, maar ook de plaatsing van voorwerpen en personages, en zelfs de animatie en gezichtsuitdrukking van personages kunnen achteraf worden veranderd. Ook kunnen achteraf tekst en muziek worden toegevoegd.

Source Filmmaker

Reacties (59)

Wat een prachtig bedrijf is het toch. Hulde voor de openheid van hun games (Workshop!) en dan ook nog developer tools voor ons amusement vrijgeven. Episch.
Ze profiteren dan ook hevig van hun actieve modding community! ;) Slimme strategie gecombineerd met top games == win!
Mag ook wel. Zij bieden geweldige mogelijkheden om user created content te verspreiden en verdienen een beetje aan ons. Voor wat, hoort wat natuurlijk
Inderdaad, ik vind dit een prima initiatief, een bedrijf die investeert in een gratis tool voor zijn klanten om zo weer te profiteren van hun involvement. Dat is is de kern van het nieuwe denken dat verder gaat dan "creating value for customers", Het verschil is dat men niet alle marge naar een kant probeert te trekken, maar de klant ook echt voordeel gunt. Samen delen in de opbrengsten van nieuwe ontwikkelingen, iets wat samengaat met een langere termijn perspectief. Het tegenovergestelde van bedrijven die alleen maar op winst van het volgende kwartaal zijn gefixeerd.

Community building en community sharing. Open sourcen gaat ook gepaard met een open kijk. Opbrengsten zoeken in steeds nieuwe ontwikkelingen in plaats van accent op zo lang mogelijk uitbaten van bestaande. Het stromende water van vernieuwing in plaats van stilstaand water van monopolies. Vernieuwing als kans in plaats van bedreiging. klanten empowerment geven om ook creatief mee te produceren, in plaats van ze in de rol van afhankelijke consument te drukken. Het vereist een andere cultuur in bedrijven. Om de vruchten van deze vrijheid en openheid te kunnen exploiteren moet deze ook binnen het bedrijf zelf leven en tegelijkertijd moet er iemand aan het hoofd staan die ook praktisch kan denken, een leider die richting kan geven omdat hij zelf een visie heeft.

Het aantal mensen dat vrij kan denken en ook nog ondernemend en is beperkt. Daarom is er een echte run ontstaan om zulke mensen aan zich te binden. Meer dan ooit worden talentvolle mensen gewaardeerd. De geeks, de artistieken, de alternativo's, de spirituelen, de dromers, de vrije denkers, de personen die vroeger door de mangel van het systeemdenken werden gehaald, ze komen gemakkelijker dan ooit boven drijven, zij zijn degenen die out of the box kunnen denken, nieuwe mogelijkheden kunnen visualiseren.

Alles draait om visie, visualiseren, nieuwe dingen zien voor anderen ze zien. Deze tool kan inderdaad een hele nieuw gebeuren scheppen. Een waarin veel meer mensen dan nu in staat zullen zijn om eigen films te maken. Hun dromen tastbaarder kunnen maken in visuele voorstellingswerelden. Naarmate de games levens echter worden en de tools gebruikersvriendelijker zul je professionele thuisfilmmakers krijgen, kleine filmstudio's, zelfs eenmansstudios.

Ze hadden het programma ook voor veel geld kunnen verkopen. Maar dan blijft het bij een beperkt vakpubliek hangen, dan komt er geen nieuwe ontwikkeling los. Het is doordat bedrijven als Google en Valve zulke dingen in de handen van gewone mensen leggen dat er een heel nieuw landschap ontstaat. Een landschap waarom vernieuwende bedrijven ook weer met nieuwe producten kunnen inspelen. Dat is het leuke van vernieuwing, het schept ook weer nieuwe ruimte voor vernieuwers.

Zitten ze in Holywood nu nog te denken hoe ze hun films van DRM kunnen voorzien en een big brothet maatschappij kunnen scheppen waarin illegale downloaders aan het kruis genageld kunnen worden, dit soort ontwikkelingen kan hun bastion op termijn irrelevant maken. Want naarmate meer producenten ontstaan wordt het belang om zijn product te kunnen verspreiden en onder de aandacht te brengen groter dan het veilig achter DRM te stoppen.

Open source geeft creatieve mensen de mogelijkheid om zelf weer producent te worden. En voor de rest betekent dat meer aanbod, meer keuze, meer variatie, meer geestverruiming. We zien het nu al in appstores van de mobile devices, een explosie aan apps, waarvan de prijzen vaak maar 10% zijn van wat ze op de PC waren.

Weet je wat het beste is dat Bill Gates ooit gedaan heeft? Dos? Nee. Windows? Nee, Office? Nee. Dat hebben ze van anderen overgenomen. Nee Basic. MS heeft Basic op de computers gebracht. Door Basic, dat verfoeid werd door alle vakmensen, gingen miljoenen aan het programmeren. Basic was hun eerste taal. Dat heeft een explosie aan programmeurs opgeleverd en een snelle verbreiding van de PC. Geef mensen een nieuw instrument waarmee ze hun creativiteit kunnen ontwikkelen en de resultaten zijn vaak overweldigend.

[Reactie gewijzigd door Magalaan op 28 juni 2012 14:38]

Helemaal mee eens, geef de mensen de vrijheid en het gereedschap en ze maken mooie dingen,
Maar als je in de valve store terecht komt krijg je ook een kleine vergoeding voor elke keer als je ontwerp verkocht wordt.
En mappers krijgen geld voor verkochte stamps.
Maar hiervoor zijn al tig programma's.
Blender, Cheeta, Vue en ga maar door.
Niet, want hier kun je direct recordings die je ingame doet (record blaat in de console) laden en de scene aanpassen naar jouw wensen in een 3D-omgeving de Source Engine zelf.

Met een willekeurig ander programma kun je vast via VRML ofzo exporteren en dan later aan lopen kutten, maar waarom zou je dat willen als het native kan? Geeft het beste resultaat, want alles is er: textures, belichting, etc, precies zoals het ingame ook is, want in zekere zin is het gewoon ingame.
Dat kan zelfs met Blender 3D en Cheetah 3D, Shade ect. ect.

Menigte 3D environment editors bezitten al jaren een timeline.
Op elke willekeurige frame kan je het aanpassen.
Personages kan je eenvoudig animeren omdat hierbij skelenton/bone techniek worden toegepast.

En neem maar aan deze programma's er niet onbekend in zijn
Vue http://www.e-onsoftware.com/
http://www.youtube.com/watch?v=0wv-k83ud04
Maya 3D http://usa.autodesk.com/maya/
Lightwave http://www.newtek.com/lightwave/
Daz 3d: http://www.youtube.com/watch?v=Gxf8dpY65Mw

[Reactie gewijzigd door BoringDay op 28 juni 2012 14:37]

"eenvoudig" kom op ik kan ook met blender animeren en modeleren maar eenvoudig is het langerna niet. En vooral niet zo eenvoudig als ik op het filmpje van valve zie.
Al deze tools die je noemt zijn veel te hoogdrempelig voor de community. Het idee is het stimuleren van creatieve ideeen. Deze tool is naar mijn mening veel geschikter voor storyboarding dan dat je gelijk instapt in een geavanceerde 3D omgeving zoals Maya of 3Dsmax. Daarnaast is deze software open source terwijl je voor Maya en 3Dsmax ruim over de 3000 euro moet betalen om het te gebruiken.
Hij is volgens mij niet open source, maar wel gratis beschikbaar.
Vue: tussen de 50 en 1500 euro
Maya: vanaf 3900 euro
Lightwave: vanaf 1500 euro
DAZ studio is gratis (beperkte tijd), kosten daarna kan ik niet vinden zo snel.

Om mee te beginnen. Daarnaast zijn dit (zeer) complexe pakketten.
Source filmmaker is gratis en waarschijnlijk een stuk eenvoudiger om mee te werken.

Top bedrijf, Valve. Staat al jaren in de top als het gaat om meest respectabele en innoverende gamebedrijven.
Je zal eerst alle modellen moeten zien te importeren in Blender, dan je scenes maken en daarna komt het renderen nog. Hoe lang ben je daar mee bezig? Dagen voor één filmpje waarschijnlijk. En dan ziet het er ook nog eens anders uit dan ingame.

Met deze applicatie van Valve is het native, je hebt alle modellen al en anders zijn ze makkelijk te importeren. Scenes zijn waarschijnlijk ook al kant en klaar beschikbaar (importeren vanuit de games die het gebruiken), je hoeft alleen de aanpassingen te doen die je wil. Het renderen zelf is verwaarloosbaar, binnen een paar minuten ben je klaar.

Misschien kan je zelfs als je de hele scene klaar hebt in Filmmaker, deze exporteren naar Blender en het daar laten renderen. Ik zou niet weten waarom je dat zou willen, maar het zou kunnen.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 28 juni 2012 22:21]

Je bedoelt net zoals alle andere grote enginemakers.
Groot potentieel voor nog betere machinima films. Hopelijk volgen andere studio's ook. Minecraft films maken moet nu nog volledig in 3D max of een vergelijkbaar programma waardoor t voor de simpele gamer niet te doen is.
of gewoon een paar mods + Minecraft server (1 "camera man" en 1 speler of meer) werkt goed hoor :)
De Source Filmmaker heeft niks met Minecraft te maken. Het werkt enkel op de Source engine. Of je moet natuurlijk al een Minecraft-achtige wereld namaken in Hammer (de world-editor) van de Source engine, en Minecraft modellen maken en implementeren...
Volgens mij was het idee ook dat andere studio's dit voorbeeld eens zouden moeten volgen. Sommige games is het helemaal niet zo makkelijk om je eigen scenes te 'filmen' zonder mods en hacks.
En dat is toch ook logisch, want het is een game...
sinds nu is dat niet meer logisch.
Nog nooit van machinima gehoord?
Gaaf! Hier zullen we denk ik meer van terug gaan zien. Het is natuurlijk wel van belang dat er meer resources komen, ook van Valve zelf en niet alleen van mensen die Workshop gebruiken.

Leuke ontwikkeling, als je er even voor gaat zitten kun je hier best een leuke film mee maken! ^^
Krachtig stukje software
Heel krachtig stukje software, vermits je alles live kunt.

Ook gezien dat er al hel wat stukjes inzitten van Meet the Pyro :D

Edit: meet the pyro vid: http://www.youtube.com/watch?v=WUhOnX8qt3I

[Reactie gewijzigd door Damic op 28 juni 2012 12:07]

Het was al tijdje bekend binnen de community dat valve dit zou doen na het afmaken van meet the pryo.
Er zijn ook al hele oude leaks verschenen van Source Film Maker aangezien deze al een tijdje op de planning stond dus mocht iemand het al willen uitproberen die niet in de beta zit is dat misschien wel een optie.

Zelf ben ik benieuwd of deze versie ook gaat werken voor de andere games of dat het zich beperkt tot TF2 aangezien er voor de nieuwere games een andere engine word gebruikt (nieuwer en niet meer via gcf's).
Ik verwacht alle games die van de Source engine gebuik maken.
Half-Life 2 + Episodes, TF2, Day of Defeat Source, Counter-Strike Source, Sin Episodes, Left-4-Dead 1&2.
edit:Full list

Je moet echter wel over het spel beschikken om er wat mee te kunnen doen.

[Reactie gewijzigd door Sir Guinhill op 28 juni 2012 10:34]

Eerlijk gezegd denk ik niet dat ze zomaar L4D games erin gaan zetten, aangezien ze voor left 4 dead 1 nog nieteens een volledige SDK kit hebben vrijgegeven, alleen iets in de zin van "L4D authentication tools".
Als je door die lijst kijkt zie ik een hoop potentie voor een machinima/film (Dark Messiah kwijl kwijl)
Goed punt.
De beste vergelijking van mogelijkheden die ik dan kan maken is Garry's Mod.
Authoring Tools is gewoon een andere naam voor de SDK hoor. Dat dit geen volwaardige SDK is is een mythe, het is gewoon beperkt tot die game en bedoeld voor content voor die game. Als je een losse mod wil maken op de Source engine moet je naar de standaard Source SDK kijken, die je ook ter beschikking hebt. Het enigste verschil is dat je voor losse standalone mods nog niet deze verder geavanceerde engine versie kan gebruiken.
Ze spraken zelfs over je eigen mod te kunnen gebruiken, dus het zal wel mogelijk zijn met alle games. :)
Top idee! Hulde aan Valve!
Betekent dit dat het maken van die flauwe TF2 GMOD filmpjes op YouTube nu gemakkelijker wordt? Dat betekent een hele reeks aan nieuwe "Vicious Cycle of..." :D
Vicious Cycle filmpjes zijn juist grappig omdat ze zo crappily gemaakt zijn in GMOD.
Hoop dat Civil Protection van http://www.accursedfarms.com ook hier mee gemaakt gaat worden.

Die filmpjes zijn meesterlijk maar hebben een behoorlijk lange productie tijd.
Ik dacht dat ze hiervoor in de SDK iets soortgelijks voor hadden, Faceposer oid? die gecombineerd met scripts in hammer kreeg je ook mooie dingen in. Maar dit is next level....
hulde Valve!


Edit:

over wat ik bedoelde met faceposter:
http://www.youtube.com/watch?v=tTV06AubcEM
krachtig stukje "acteerwerk" was al wel mogelijk

Zou vet zijn als je dit ook kon toepassen op L4D 1/2, zou ik wel wat ideeen op los kunnen laten }>

[Reactie gewijzigd door BigBrotha op 28 juni 2012 10:32]

Ik had het al gezien nadat ik Meet the Pyro (aanrader!) gezien had, erg leuk.
Had me gisteren daarom ook meteen aangemeld voor de beta!

Een tijd geleden kon je de oude versie van Source filmmaker ook unlocken door Team Fortress 2 (uit 2007 ofzo) te downloaden en op te starten in een bepaalde modus.

Uitleg daarvan is hier te vinden: http://www.youtube.com/watch?v=KaHN1tHk1dI

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneAsus

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013