Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 104, views: 42.044 •

Een robothand die in een laboratorium in de Japanse universiteit van Tokio werd ontwikkeld, is in staat om het spelletje rock-paper-scissors met een menselijke tegenstander te spelen. De mens heeft geen schijn van kans om te winnen.

Het spelletje rock-paper-scissors wordt normaal gezien gespeeld door twee spelers die een gesloten vuist driemaal schudden. Na de derde keer moet gekozen worden tussen een steen of gesloten vuist, die een schaar of twee vingers breekt, waarmee op zijn beurt in papier of een open hand wordt geknipt, waarmee ten slotte de steen wordt omvouwen. De robothand die in het Ishikawa Oku Lab van de Universiteit van Tokio werd gebouwd, speelt het spelletje tegen een menselijke tegenstander, maar speelt een beetje vals.

De robot wint elke keer, omdat hij is voorzien van een camera en visueel systeem dat binnen een milliseconde herkent welke hand de tegenstander speelt. Een milliseconde later heeft de robothand de winnende tegenhand gevormd en delft de menselijke tegenstander in honderd procent van de gevallen het onderspit. Feitelijk is het dus valsspelen, maar het gebeurt zo snel dat de menselijke reflexen het niet kunnen bijbenen. Hoe de robot echter op lizard en Spock reageert, is niet duidelijk.

Reacties (104)

Reactiefilter:-1104096+137+28+30
Dat is ook het eerste wat ik een robot zou leren :)
Dat is ook het eerste wat ik een robot zou leren :)
ja leuk, maar het is wel slecht plan.... want als je verliest, mag je je wc schoonmaken :')

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 27 juni 2012 12:29]

Ik zou hem leren katten te herkennen in youtube filmpjes. Oh wacht... dat was gisteren ;)
Wat zou er gebeuren wanneer je 2 robothanden tegen over elkaar zou neerzetten en zodoende het spelletje tegen elkaar laten spelen?
ze zouden hun vuist blijven houden, dit omdat ze pas papier of schaar vormen zodra de tegenstander reageerd. Als beide robothanden daarop moeten wachten dan voeren ze geen actie uit omdat de sensor geen beweging ziet.
maar robot 1 ziet dan toch dat robot 2 een vuist houdt, dus maakt die een papier, maar tegelijkertijd doet robot 2 dat ook.
Ik wordt er al bijna verward van als ik eraan denk, en wat jij zegt, verder door bedenk. Denk dat je dan een 'endless loop' van keuzes krijgt met als gevolg een crash ofzo :P.
Is ook wel typisch iets wat ik al snel zou hebben gedaan :P.
Nee, het is eigelijk best simpel.
Op het moment dat de twee robots controleren wat de ander heeft is het bij beide vuist.
De keuze wordt dan Papier. Dit doen ze beide. Na deze keuze wordt er niet meer gecontroleerd wat de ander heeft.

Al met al, altijd beide paper.
Dat zou alleen van toepassing zijn als ze exact synchroon lopen en op exact dezelfde frequentie werken.

De eerste die reageert zal papier kiezen (omdat die de steen registreert van de andere hand) maar de robot die daarna reageert zal daarom voor schaar kiezen.

Het is maar net welke robot het eerste reageert op de hand. Dit is tenminte zo als ze idd maar eenmaal een moment van keuze hebben. Als ze tijdens de keuze ook de bewegingen van de andere hand nog waar kunnen nemen en zich daarop nog aan kunnen passen gebeurt er weer heel wat anders.

Het is maar net hoe het programma in elkaar is gezet. Dus niet te voorspellen zonder kennis te hebben van het programma.
ja dat wil ik ook wel eens weten. Misschien explodeert die dan? 8)7
Gezien de default keuze 'steen' is, zullen ze volgens mij beide 'papier' kiezen als reactie hierop.
Gebaseerd op het feit dat ze zo geprogrammeerd zijn dat ze bij hun 1ste keuze blijven natuurlijk. :P
Als 1 over gaat op papier, gaat de ander een milliseconde later over schaar, en die andere op zijn beurt weer snel naar de keuze van steen, en zo verder en zo verder :P.
Interessant, inderdaad een spiegel voorhouden... (is een stukje goedkoper dan een tweede bouwen)
The only winning move is not to play

-Wargames
Ze zouden stil blijven staan, omdat ze reageren op de hand van de andere speler.
Wow dit is best een coole uitvinding! Als ze nu ook artificiėle intelligentie krijgen... :)
Hoe de robot echter op lizard en Spock reageert, is niet duidelijk.
Haha kijken hoe veel/weinig mensen dat gaan snappen ;)

Rock-paper-scissors-lizard-spock:
http://www.likeyou.me/wp-...scissors-lizard-spock.jpg

Bekend door:
http://www.youtube.com/watch?v=iapcKVn7DdY

Maar verzonnen door:
http://en.wikipedia.org/w...per-scissors-lizard-Spock

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 27 juni 2012 12:07]

Geniaal inderdaad:D
Het kan natuurlijk nog een tandje verder gaan.. ;)
http://thefuntimesguide.c...ogs/rockpaperscissors.jpg

Verder erg leuke toepassing van bestaande technieken. Mijn innerlijke tweaker is weer gevoed voor vandaag. :D
I call your RPS-15 and raise you RPS-101 :P
(als je een lege pagina krijgt moet je even f5'en)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 27 juni 2012 12:38]

Beetje jammer.... aangezien deze niet echt ergens op slaat. Ik bedoel.... community beats butter... ehm 8)7

Rain beats Alien..... zijn zeker van suiker gemaakt? :+

Dit lijkt gewoon op een willekeurige lijst van zelfstandige naamwoorden.

[Reactie gewijzigd door Fealine op 27 juni 2012 14:14]

Signs nooit gezien? ;)
Jah, met een honkbal knuppel water op een alien spatten om ze weg te jagen. Beetje vergezocht, maar zeer vermakelijke film.
Water brandt in die film als zuur door de huid van de Aliens. Ik denk dat ze een regenbui ook niet zullen waarderen ;)
Ja, want paper beats rock is daarentegen superlogisch 8)7

't is trouwens community eats butter. En rain drowns alien.
Het is in ieder geval beter uit te leggen dan "community plays guitar" of "rain inspires videogame".... Waarom 'winnen' community en rain in dit geval?
Omdat dat de regels van het spel zijn. Net als de regel is dat paper covers rock, en niet rock tears paper (net zo waarschijnlijk). Jezus man, til er niet zo zwaar aan :)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 27 juni 2012 20:32]

Dat valt nog heel erg mee.

http://www.umop.com/rps101/rps101chart.html

(woeps, heimelijk te laat, dat krijg je ervan als je interessante nieuwsberichten opent en ze pas 1.5 uur later leest.)

[Reactie gewijzigd door Gwildor op 27 juni 2012 14:03]

De eerste keer dat ik humor in een artikel van tweakers zie. Bevalt goed iid!
Er is ook uitzending waarbij Sheldon het tig keer herhaald om Krip Kie.
Nog leuker word het als je bloopers bekijkt en je ziet hoe moeilijk het eigenlijk is :')

https://www.youtube.com/w...Mx-K8&feature=related
die is almoeilijk te onthouden, evenals die KirovAir toevoegt...

maar wat als je als mens nu een beweging maakt alsof je schaar doet, en het uiteindelijk snel naar papier veranderd?

gewoon eerst je 1e 2 vingers bewegen on daarna de rest erachterna te doen?

[Reactie gewijzigd door Bjarne666 op 27 juni 2012 13:19]

De robot is sneller dan de mens :-)
De robot wint elke keer, omdat hij is voorzien van een camera en visueel systeem dat binnen een milliseconde herkent welke hand de tegenstander speelt.
De camera registreert snel je handbeweging, maar wat is zeg... doe net alsof je eerste handbeweging op "schaar" lijkt, en volg daarna snel naar "papier"

ik vraag me dus af of hij dat herkend... oftewel, ik wil wel eens rock paper scissors met die hand spelen :P
Misschien doet die hand precies hetzelfde. Jij wekt de indruk 'schaar' te spelen, maar gaat spelen voor 'papier', dan zal de robothand misschien ook halverwege ineens veranderen.
Zeer cool, en de reference naar The Big Bang Theory is ook vermakelijk ;-)
Hoe de robot echter op lizard en Spock reageert, is niet duidelijk.
_/-\o_
Geweldig om te zien wat ze kunnen maken, toepasbaarheid is dan wel weer minimaal :)
Nog even en RPG / MMOmakers krijgen met een heel nieuw soort 'bots' te maken ;)
Cheating AI bestaat al sinds de dagen van Pong :P Nintendo is er ook bijzonder fan van..

[Reactie gewijzigd door AlexanderB op 27 juni 2012 12:48]

En nu wil ik wel eens twee van die robot's tegen elkaar zien spelen. Ben benieuwd wat voor resultaten dat oplevert!
EDI: "If two AI weapons are pitted against each other, the one with superior hardware will always win." :+
Maar ja, wat is superior? Is het sneller, minder storingsgevoelig......
The only winning move is not to play ;)
Zo te zien niks. De robot reageert puur op wat jij uitvoert. Je ziet ook dat de hand pas omhoog gaat als de persoon dat doet. Zet twee van deze robots tegenover elkaar en ze zullen wachten tot de ander begint; en die beginner zou dan ook altijd verliezen.
Lol. Als je een van beide robots een beetje olie geeft wint ie misschien omdat ie dan wat soepeler beweegt en net iets later kan beginnen met het aannemen van een vorm terwijl die van de tegenstander al gescand kan worden. Maar ze hebben idd wel een stukje code nodig om eventueel zelf te beginnen, bijv een random moment tussen de 1 en 10 seconden oid. :)
Allebei steen of een oneindig gevecht.

De rust positie van de robothanden is steen, zolang ze geen verandering zien zullen de robots geen actie ondernemen.

Echter als ze de rust positie van de ander aanzien voor een poging, dan zullen ze beiden reageren met papier, waarna ze bijde reageren met schaar waarna ze beiden weer reageren met steen enz...
Zolang de robot's even snel zijn blijft dit doorgaan :9
Sterker, als een van de robots superieur is aan de ander zal hij sneller zijn rock/paper/scissor gevormd hebben waardoor de ander daarop kan reageren en wint. Heeft een van de robots een slechtere camera heeft dan wint hij omdat het langer duurt voordat het beeld verwerkt is en hij dus iets anders kan spelen :P
Zo te zien reageren ze op de gehele serie van 3 bewegingen. Je bent namelijk altijd steen als je niks doet dus die robot kan nooit steen herkennen aan een bepaalde verandering.

Je ziet ook dat hij niet wacht om te constateren of je stil staat. Hij reageert al in het laatste deel van de 3e beweging.

Ik denk ook niet dat het door blijft gaan, als je een robot kunt laten starten zal er sowieso 1 papier doen en degene die iets eerder is verliest. Als ze perfect synchroon zouden zijn dan zouden ze allebei papier doen.
Ik zou mijn robothand als Thing van de Adams family door het huis laten lopen.
Nooit meer opstaan om de ab van de kast te pakken. :)
Toch wel bijzonder idd dat dit soort dingen ontwikkeld worden.
Het duurt ook niet veel langer meer en dan heeft iedereen gewoon standaard een robot in zijn huishouden

maakt het weer makkelijk met de was en strijk goed :*)
Totdat je robot paper/rock/scissors met je gaat doen om wie de was en de strijk moet doen :+
Gewoon wachten tot de robothand zijn move maakt, gebeurt er dus niks en faalt de robothand. Immers zou dit bij mensen onderling nooit zo gebeuren tenzij beiden besloten hebben te wachten op de ander, iets wat de robothand nu dus altijd doet.
Dan gebeurt er dus niets... Wat is het nut daarvan? Het gaat juist om het feit dat je niet kan winnen van de robothand, zoals je kunt lezen in het artikel.
Lezen is een kunst blijkbaar...
Soort van prisoners dillema. Maar om eerlijk te zijn, ik denk dat de ontwikkelaars vast ook hebben gedacht aan wachten van de tegenstander.
Hij zal altijd wachten op jou, dus robothand verliest ook niet. Zolang jij geen 'move' neerzet, zal hij nooit antwoorden. De snelheid waarmee hij dat echter doet is sneller dan onze reflex-snelheid.

Het is dus of wacht of verlies :P
Je kunt niet wachten met iets doen, want dan doe je steen, en zal de robot dus papier doen.
Wacht vanuit de robot, als jij je hand in de lucht houd doet hij niets, moment dat jij een rock/paper/scissor neerzet, wint de robot altijd.
tenzij jij ook cheat door je keus achteraf weer te veranderen op basis van de kennis dat je weet dat de hand altijd de winnende tegenmove op je eerste actie doet. Zou de robothand dan weer vrolijk meeveranderen naar de nieuwe winnende stand?
Ja precies, dit kunnen twee mensen onderling ook. Gewoon kijken wat de tegenstander doet en daarop anticiperen wtf is hier zo bijzonder aan? Woehoe, de robot doet het met ongekende snelheid, maar dat is niks nieuws voor robots.
ja lleen werkt dat niet omdat de robot dit in miliseconden kan, dat kan jij niet. Bij mensen gaat men in de neergaande beweging al de vingers in de stand staan die men wil. de robot kan dat niet.

Technisch gezien zal de uitkomst dan altijd zijn dat je wacht, de robot ziet dit als "rock" omdat je hand nog in gebalde situatie is, deze zal dan dus altijd voor paper kiezen waarna jij dan altijd met scissors zal moeten reageren... Maar altijd te laat
Waarschijnlijk gewoon je hand een stuk tilten, dan herkent ie je hand niet meer :)
Ja of gewoon met twee handen voor die camera. Wij mensen weten dat dit spelletje met de rechterhand gedaan wordt, weet die robot waarschijnlijk niet. Trick je hem met je linker hand en versla je hem met je rechter.
Als de robot het wel weet, hoe werkt het dan denk je als iemand met 2 linkerhanden tegenover de robothand staat? :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Assassin's Creed UnityFIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013