Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 80, views: 53.397 •

De nodige details van de Nexus 7-tablet zijn opgedoken op Gizmodo. De tablet van Google zou een ips-lcd krijgen met een resolutie van 1280x800 pixels. De tablet zou draaien op een quadcore-processor en 199 dollar gaan kosten.

De tablet zal zoals verwacht gemaakt worden door Asus, claimt gadgetblog Gizmodo op basis van 'trainingsmateriaal' voor verkopers over de nieuwe Google-tablet. Google zou 199 dollar willen vragen voor de 8GB-versie, terwijl een 16GB-variant voor 249 dollar zou worden verkocht. Beide varianten hebben een werkgeheugen ter grootte van 1GB.

De Nexus 7 zou nfc meekrijgen voor gebruik van Googles nfc-betaaldienst Wallet in de Verenigde Staten. Dat is niet verbazingwekkend: beide vorige Nexus-telefoons van Google, de Nexus S en Galaxy Nexus, zijn ook voorzien van nfc. Er is een 1,2MP-frontcamera aanwezig.

De tablet draait zoals algemeen al werd aangenomen op Android Jelly Bean, die als versienummer 4.1 zou gaan meekrijgen. Volgens de slides waarover Gizmodo beschikt zou Google updates voortaan voor zijn rekening gaan nemen vanaf Jelly Bean, maar wat dat betekent is onduidelijk.

Verwacht wordt dat Google deze week zijn tablet aankondigt op zijn eigen ontwikkelaarsconferentie Google I/O, hoewel dat nog niet officieel is bevestigd. Er gaan al maanden geruchten over een 7"-tablet. Microsoft kondigde vorige week zijn eigen tablets aan, beide onder de naam Surface.

Nexus 7 volgens Gizmodo

Reacties (80)

ziet er mooi uit voor mooi prijsje vraag me af hoe goed hij zal zijn met een quadcore voor nog geen 200 euro anders zou ik deze toch nog best graag willen

[Reactie gewijzigd door owner01 op 25 juni 2012 12:47]

mogelijke details: valt dus nog allemaal af te wachten, mogelijk zal de S3 een leuke behuizing hebben stond hier ook ooit eens, in mijn ogen is plastiek geen leuke behuizing al zijn de specs wel leuk om hier alvast een rel te vermijden.
Leuk en mooi enz enz zijn nietszeggende termen dus een discussie is sowieso overbodig ;)

OT: Als het zo zou zijn dan hebben ze naar mijn mening echt een topper. Het grootste percentage mensen wat nu nog geen tablet heeft vind de iPad te duur (of wilt sowieso geen tablet). Mooi stukje markt dus voor Google zelf (laat de overige fabrikanten de oorlog met Apple maar uitvechten :P)

Edit: Vooral het formaat spreekt mij aan. Voor alles behalve film vind ik 7" de beste grote. Ik heb zelf een tijdje een 7" fabrieks sample gehad en zou graag een echt product van dat formaat willen hebben. De huidige tablets (heb zelf een Apple en Asus) zijn toch iets te lomp voor mij persoonlijk

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 25 juni 2012 13:02]

Die discussie is niet zeker niet overbodig. Iedereen zal een onbreekbare behuizing fijner vinden dan een behuizing van papier: een papiere behuizing is niet leuk: gorilla-glass is leuker dan normaal glas.

Ik vind de behuizing van de GS3 ook tegenvallen.

Wat veel belangrijker is is het nut van dit soort berichten, die uiteindelijk toch speculaties zijn.

Wat Owner dus zegt (en ik ben dat met hem eens), is dat dit een leuk tablet wordt voor een vriendschappelijke prijs, volgens deze speculaties. Wat Rigs zegt is dat speculaties wel eens kunnen tegenvallen en klopt natuurlijk gewoon.
Die discussie is niet zeker niet overbodig. Iedereen zal een onbreekbare behuizing fijner vinden dan een behuizing van papier: een papiere behuizing is niet leuk: gorilla-glass is leuker dan normaal glas.
bullshit Gorilla-glass is sterker dan normaal glas. Leuker hoeft helemaal niet zo te zijn want mij boeit het geen fuck en vind het dus ook niet leuk terwijl dat bij jou anders is. Leuk is dus een zinloze term (in deze zin). Het enige wat een woord als leuk aangeeft is hoe hetgeen is in de ogen van die persoon.

Zeggen dat iedereen een onbreekbare behuizing fijn vind is ook bullshit want 90% van de mensen boeit het niet dat het onbreekbaar is en hecht meer waarde aan bijv kras bestendigheid en vind dat weer fijn.

Wat iemand vind kan dus niet ter discussie staan, het kan alleen maar slecht of niet beargumenteerd zijn

Hetzelfde als de behuizing van de iPhone4. Het is bewezen dat deze sneller kapot gaat vergeleken met de SGS2. Toch vinden mensen de iPhone4 robuuster. Het klopt niet maar dat maakt in dat geval niet uit want het gaat er juist om wat de mensen VINDEN en niet wat de feiten zijn. Discussie is dus zinloos (tenzij je zo'n triest internet type bent die zijn mening altijd bij iedereen wilt opdringen)
Wat Owner dus zegt (en ik ben dat met hem eens), is dat dit een leuk tablet wordt voor een vriendschappelijke prijs, volgens deze speculaties. Wat Rigs zegt is dat speculaties wel eens kunnen tegenvallen en klopt natuurlijk gewoon.
Klopt daar heb ik ook geen 1 woord aan vuil gemaakt. Snap dus ook niet echt waarom je dit zo graag wilt aanhalen :S

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 25 juni 2012 14:18]

Edit: Vooral het formaat spreekt mij aan.
Mij net niet. Ik ben in de markt voor een tablet, maar het moet een 10" worden. 7" is me te klein voor browsen, mailen, korte nota's nemen, etc. Zou het ding graag menemen naar dingen als Devoxx, en voor de rest thuis als multi-purpose toestelletje wanneer ik op m'n gemak neerzit.

Edit: wie mij een degelijke prijs/kwaliteit tablet kan aanraden, doe gerust :)

[Reactie gewijzigd door MatthiasDS op 25 juni 2012 14:13]

Die van dat fruit bedrijf schijnt wel aardig te werken. :)
Die van dat fruit bedrijf schijnt wel aardig te werken.
Ik moet zeggen dat ik redelijk committed ben aan Google (grootgebruiker van hun diensten), en ik heb al een android smartphone. Ik kies dus a priori voor een android tablet.

Ik denk ook een prijsklasse lager (pakweg 200-300), aangezien ik weinig veeleisend ben qua kracht.

Toch bedankt voor de suggestie :)
kijk anders naar de nieuwste archos serie.. de G9 dacht ik.. kan nog best redelijk zijn met een zachtere prijs..
Voor alles behalve film vind ik 7" de beste grote. Ik heb zelf een tijdje een 7" fabrieks sample gehad en zou graag een echt product van dat formaat willen hebben.
Vind ik ook, ik heb een tijdje geleden de 7.7 Tab van Samsung in me handen gehad, en ik vind het een perfecte grootte voor een Tablet. Alleen de prijs viel wat mij betreft wat tegen. :P
Ik vind de iPad te duur. En ik heb kleine kinderen, dus het apparaat zal geregeld op de grond vallen. Dus zocht ik een goedkoop model, dat ook voor kleine kinderen gemakkelijk vast te houden was.

De keuze ging tussen een Qware 7 of 10 inch. En toen ik het inde handen had, was ik overtuigd: 7 inch is ideaal, voor zowel de kids, als voor mij en mijn vriendin.

Inmiddels ben ik anderhalve week verder, en mijn gezin kan niet meer zonder. Zeker de kinderen zijn dol op het apparaat. En dat voor 95euri.

Als ik meer wil dan wat e-mail / social / gratis game, dan pakken mijn vriendin en ik alsnog de laptop of de desktop.
Vooralsnog is het een goede aanvulling op de smartphone (HTC Desire HD).
Google wil een tablet die kan concurreren met de Kindle Fire, dus moeten ze wel hoog inzetten. Desnoods investeren ze wat om tablets met Android aan de man te krijgen. Ze verdienen het uiteindelijk toch wel terug met advertentie-inkomsten.

Ik hoop dat de (ondertussen erg hardnekkige) geruchten waar zijn, want dat is voor mij reden genoeg om een tablet aan te schaffen. 7" is misschien niet groot, maar als je niet gelijk ¤350-400,- uit wil geven is het een ideale oplossing.
Al blijft het natuurlijk wel de vraag hoelang het advertentiemodel nog houdbaar is. Google is zo'n beetje het enige bedrijf dat het echt goed doet op die manier. Vrijwel alle andere goedlopende bedrijven van dit moment verkopen gewoon producten.
Huh? Alleen Apple en Microsoft leveren (populaire?) tablet besturingssystemen en van die twee is alleen Apple ook bekend door de tablet hardware. Microsoft begint dan weliswaar hardware te verkopen, maar om nou te zeggen dat ze daaraan verdienen...? Ze halen er zeker het gros van hun geld niet mee binnen :)
Behalve dat plastic robuster is dan vele andere opties welke veel makkelijke breken.
Hmm, $ 199 (¤ 160) voor een tablet met quadcore processor én IPS scherm ? Ik ben benieuwd ... Zal me niet verbazen als die apparaten hier duurder worden; zeg maar ¤ 250.-

In die prijsklasse is er natuurlijk wel het een en ander te krijgen maar veel soeps is het niet. Voor een fatsoenlijke tablet zit je toch al gauw tegen de ¤ 350,-

Laten we de overige specificaties maar afwachten. Klinkt veelbelovend maar ik ben nogal sceptisch aangelegd :-) Persoonlijk zie ik meer heil in een 10,1" tablet. 7" is wel erg klein.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 25 juni 2012 12:49]

De vuistregel, Amerikaanse retailprijs in US$ = EU prijs in euro's, lijkt mij het meest waarschijnlijke scenario. Anders loopt de grijze import de spuigaten uit.

Enige nuancering is trouwens wel op z'n plaats hier; de geadverteerde prijs in dollars is altijd zonder btw, aangezien men dat in de VS per staat afzonderlijk heeft geregeld.
Ondanks dat zou een aardige IPS tablet met stock android ¤250 ook nog wel waard zijn, want ik denk dat je eerder daar aan zal moeten denken. Hoe vaak pakken 200 dollar prijzen niet uit in ¤220+BTW+Winst van de retailer -> ¤279 intro prijs. (En dan in de US gewoon $199 in sommige winkels)

Daarnaast waren de eerdere Nexus telefoons ook vaak 10% meer in Euro dan in USD, puur omdat ze bijzonder slecht te krijgen waren buiten de States.
Voordeel is dat t een klein ding is dus verzenden zal niet zo duur zijn vanuit de vs..
USPS priority mail international ~20USD, maar op een Tablet kan je er op rekenen dat de douane em tegen komt, gezien ze alle deze flatrate boxes gewoon scannen en dit automatisch wordt tegengehouden en dus geïnspecteerd. (ongeacht de labeling)

Dat wordt dus +12,50 (inklaren) + ¤27,50 (BTW) erbij. Maar goed, dan zou je op 145,50+ 40 uitkomen en heb je dus in ieder geval netjes de $=¤ prijs te pakken.

In mijn ervaring duurt dat zo 12 werkdagen + wat tijd voor de douane (tussen 2 dagen en 1 week).

of de doos nou 9 of 11.5" is (7 of 10" tablet) maakt weinig uit, hij past nog steeds in een CR-verzendcode.
Ik heb vernomen dat wanneer je hem importeert als media speler of auto entertainment systeem hij vaak veel makkelijker door de douane komt
Met de huidige dollarkoers is US$ = EU prijs eigenlijk niet meer haalbaar voor electronica. Google zou dan in elk geval minder verdienen / meer verliezen aan de EU markt. Naast de BTW die het wisselkoersverschil al geheel opheft komen er ook nog allerlei heffingen bij namelijk.

Logische adviesprijzen zouden dus ¤250,00 en ¤300,00 zijn.

[Reactie gewijzigd door Makkelijk op 25 juni 2012 13:44]

IPS is niets nieuws bij tablets tegenwoordig, zelfs de laatste elcheapo tablets hebben inmiddels IPS..
Wat toch jammer is wat betreft reguliere beeldschermen, want daar is IPS toch nog een beetje premium...

Het wordt eigenlijk hoog tijd dat ze TN-LCD eruit gooien voor veel toepassingen.
Eindelijk een tablet die z'n geld waard is (naar mijn inziens dan), zeker als de prijzen blijven zoals de geruchten!

Tevens hoop ik er mogelijkheden zijn om de diskspace te verhogen, 200 euro + 50 euro = Nexus 7 72GB...
Een SD / MicroSD cardslot is wel belangrijk ja. Persoonlijk zou ik liever voor een normale SDHC slot kiezen, omdat er nog geen MicroSD kaartjes zijn met een capaciteit groter dan 64 GB.

Vooral als je er het een en ander aan films op wilt zetten zit zo'n kaartje zo vol natuurlijk.
maar die nemen wel extreem veel riumte in beslag daarbij is 64 GB voor de gemiddelde persoon meer dan genoeg hoor het hoeven geen 1080P films te zijn dus dat scheelt echt veel
Je zou aan de onderkant van de tablet een deurtje kunnen maken alwaar je een SD-kaart in kan schuiven. Zelfde principe als RAM bij een laptop.

Het geheel wordt daar wellicht een millimeter of twee dikker van, maar daar zou ik prima mee kunnen leven.
Het wordt ook kwetsbaarder.
Valt wel mee. SD-kaarten zijn eigenlijk best wel stevig. Niet zo robuust als CompactFlash, maar ze kunnen wel wat hebben hoor. Bovendien zit er meestal een metalen behuizing om de SD-cardreader om het geheel te verstevigen.

Als een tablet een stevige behuizing heeft zou een interne SD-cardreader (volgens het principe van een SIM-kaart) geen probleem moeten zijn.
Idd! Ik hoop echt dat er een microslot aanwezig is!!
Zou toch mooi zijn er een 32 of 64GB bij te kunnen prikken :)

Nu maar hopen op een degelijke kwaliteit en soepel werkend systeem. Dat alles voor rond de 200/250 euro en ze hebben er een koper bij!
Ik zou eerst de testresultaten van Tweakers.net afwachten alvorens je tot de koop over gaat. Dat iets goed klinkt op papier wil niet zeggen dat het een goed product wordt.

Geduld is een schone zaak :-)
Dat iets goed klinkt op papier wil niet zeggen dat het een goed product wordt.
En dat tweakers iets niet goed vindt wil niet zeggen dat ik dat ook vindt :) Dus tja, ik hoef echt niet op tweaker oordeel te wachten die van andere sites of een eigen handson zijn net zo waardevol.

Daarbij gaat tweakers nooit echt in op custom roms en bij is dat een vereiste want een fabrikant kan NOOIT perfect aan mijn eisen voldoen. Waardoor de tablet ineens hele andere eigenschappen kan krijgen (softwarematig dan :P), en het oordeel dus compleet anders kan zijn...
Dat klopt inderdaad wel, echter weegt een oordeel van Tweakers toch zwaarder dan een oordeel van de betreffende fabrikant.

Ik vind de testmethodes die Tweakers.net toepast best grondig. Zij testen het apparaat tijdens alledaags gebruik. Een fabrikant test zo'n toestel enkel in een laboratorium alwaar de meest ideale omstandigheden nagebootst worden.

Uiteindelijk is het een kwestie van eigen gezonde verstand gebruiken.
Heb je wel gelijk in, maar voor dit bedrag heb ik al mindere verwachtingen dus zal een kleine kraakje van de behuizing bijvoorbeeld me niet storen.
Maar wat al wel goed is is de resolutie(als die klopt). En de quad proc. zal ook wel goed zitten lijkt me. Nu nog de hardware er omheen nog!

Zou natuurlijk super zijn als ze mijn "mindere" verwachtingen kunnen wegspoelen met een goede en stevige tablet.
En ja die zal ik dan eerst gaan bekijken via reviews op tweakers en/of andere android sites.
(ben niet echt van de impulsaankopen)

Dusss Meer info! Snelll! :P
De Nexus phone heeft ook geen SD slot, dus ik verwacht dezelfde politiek bij de tablets...
de Nexus One heeft gewoon een MicroSD slot hoor.
Maar de huidige Google telefoon, de Galaxy Nexus, niet...
Dit is goed nieuws! ik heb nu al de Galaxy Nexus telefoon en die bevalt heel goed. Ik ben wel benieuwd naar de hardware(kwaliteit), want deze prijs is wel aan de lage kant (in vergelijking tot de huidige high-end tablets)
Ik snap niet wat ze nog in de 7 inch modellen zien. 7 inch is of te groot voor je broekzak of te klein voor een tablet. De enige toepassing voor een 7 inch is voor in de auto. Dus ik snap echt niet waarom er voor de 7 inch is gekozen.

Maar voor de rest, hoe meer keuzen hoe beter.
Veschillende sites melden een Nexus 7 en een Nexus 10, dus afwachten maar...
de galaxy tab is anders een succes te noemen (meer dan 5 miljoen verkocht wereldwijd, niet slecht voor een specifieke model Android-tablet), dus blijkbaar vindt men zelfs een kleinere scherm nog wel geschikt als tablet itt wat jij aankaart...
Die discussie is al zo vaak langs gekomen op tweakers.net.

Waar het uiteindelijk op neerkomt is de plek van gebruik. Gebruik je een tablet veel onderweg dan is een 7 inch een mooie maat. Gebruik je hem veelal thuis op de bank dan is 10.1 inch weer handiger.

Ik heb nu een Asus TFP en voor thuis is hij echt prima! Maar voor onderweg merk ik het dat 10.1 simpelweg te groot is. ik wil er dolgraag een 7 inch versie bij hebben. Al dan niet met 3G.

7 inch past prima in je tas. (ja, veel mensen hebben een tas) Terwijl 10 inch me eigenlijk net iets te groot is om makkelijk mee te nemen.

Al met al is het dus de keus waar en wanneer je hem het meest gebruikt. veel mobiel onderweg of thuis op de bank.
"Volgens de slides waarover Gizmodo beschikt zou Google updates voortaan voor zijn rekening gaan nemen vanaf Jelly Bean, maar wat het betekent is onduidelijk. "

Het lijkt me voor de hand liggend dat dit betekend dat vanaf Android 4.1 the updates van Google direct op je apparaat toegepast worden, ipv via de maker van de hardware of de provider van je mobieltje?
Nee want daar gaan de fabrikanten echt NIET mee akkoord, hooguit enkel bij Nexus toestellen dan is het een overeenkomst tussen Google en die fabrikant, maar bij andere toestellen kan ik het me niet voorstellen, dan kunnen skins namelijk niet meer, en bepaalde apps van de fabrikant ook niet terwijl ze daar juist op inzetten.
Zij kunnen toch bijvoorbeeld een launcher aanbieden in de store? Het is volgens mij al mogelijk om voor specifieke toestellen te verspreiden.
Dat kan maar het gaat fabrikanten helemaal niet om een launcher, als dat alles was waren de updates ook wel in een week klaar :)

Er staan gemiddeld iets van 10 extra apps op je toestel door de fabrikant, en dan nog is veel dingen op de achtergrond zoals de snelknoppen in de notificatiebalk bij sommige merken, ook met drivers is dat niet te doen aangezien die ook aangepast meoten worden.
Als deze daadwerkelijk 200 eur kost kunnen de meeste andere Android tablets hun koffers wel pakken.
Je vergist je dan nog aardig. Er zijn al tablets met IPS en dual core voor 150 incl verzendkosten. Even goed zoeken ;)
* en kwalitatief ook erg goed.

[Reactie gewijzigd door guidonno op 25 juni 2012 13:12]

Als je goed moet zoeken praat je sowieso niet over een concurrent... Een concurrent is pas een concurrent wanneer mensen in de winkel moeten kiezen tussen jou of de concurrent (mensen gaan zich niet kapot zoeken in een markt waar ze niks van snappen)
Ik vind een tablet die voor ¤150 bij de kruidvat ligt en waar flink reclame voor wordt gemaakt wel een grote concurrent, ondanks dat het merk misschien niet bekend is.

Sterker nog, ik denk dat de meeste mensen de 'Kruidvat-tablet' beter kennen dan een evt. Nexus apparaat.
Er is er geen enkele met Quad core en NFC. De dual cores zijn vaak ook zeer achterhaalde CPU types en de GPU is om te lachen.

Google zal deze tablet hard subsidieren en de prijs zal dus wel eens heel scherp kunnen zijn.
De GPU uit de kruidvat tablet is dezelfde als in de SGS2, lijkt me niet om te lachen?
Daarom ook hert woordje VAAK, en niet ALTIJD :)
Degene in de SGS2 is gpu met meerdere cores, degene in die tablets is een single core versie (de prestaties van die tablets is ook wel stukken lager dan die op de SGS2)
ik wacht eerst de reviews van de nexus tablet, want ik heb genoeg reviews gelezen over de door jou aangekaarte tablets en kwalitatief is wat je ook van die prijs mag verwachten...
Van de welbekende Chinese kwaliteit...
Of de prijzen worden nog scherper
Ik heb nu de ASUS 300T aangeschat. Deze was 350 in aanbieding bij BCC maand terug of zo. Dan heb je zeker zo snelle processor (Tegra quad core, volgens mij praktisch hetzelfde als wat ze hier in gaan stoppen), 32 GB geheugen en 10 inch scherm. Deze Google tablet lijkt mij zeker niet verkeerd maar ik wil liever wat meer geheugen en groter scherm dus nog zeker geen spijt van mijn aankoop. 200 euro blijft natuurlijk een erg leuke prijs voor een snelle tablet. Voor dik 2 tientjes een 32 GB micro SD erin en je bent klaar (als dat erin past)
voor die prijs maak je er zelf geen :)
Voor de prijs dat een bakker een brood verkoopt, bak je die ook niet zelf.
Lekker off-topic en nog compleet onwaar ook; ik bak er drie a vier voor dat bedrag, zelfs als ik rekening hou met de aanschaf van de broodbakmachine.
Nu maar hopen dat ze voor die prijs ook een GPS module er in hebben kunnen plaatsen.
Denk het wel, maar ik zal hem persoonlijk niet missen (pak ik mijn telefoon gewoon), maar de goedkopere android telefoons van 100 euro hebben ook allemaal GPS...
En dan tik je de GPS coordinaten over als je een locatieafhankelijke app op je tablet hebt?
Nee maar op daadwerkelijk navigeren na heeft geen 1 app die gegevens nodig om te werken, behalve voor ads te lokaliseren, en die kunnen me nou net gestolen worden :)

Vergeet niet dat ik er BEWUST bij zet dat het een persoonlijke voorkeur is :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 25 juni 2012 14:39]

Met wifi kan ik op de iPad ook m'n locatie bepalen. Dat is nauwkeurig genoeg voor vrijwel alle location based apps, behalve daadwerkelijk turn-by-turn navigatie. Maar dat doe je beter met een telefoon in een car-dock.

De iPad gebruik ik ook voornamelijk waar ik wifi heb en anders kan ik nog mn iPhone data tetheren. Dan kan je ook de gos van je iPhone gebruiken op de iPad.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013