Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 118, views: 37.491 •

KPN verhoogt de downloadsnelheid van zijn Premium-abonnement voor nieuwe abonnees van 50 naar 80Mbps. Voor bestaande abonnees wordt de hogere snelheid, voor zover die mogelijk is, pas vanaf eind dit jaar doorgevoerd.

De snelheidsverhoging geldt zowel voor het Premium-abonnement met alleen internet als voor het Alles-In-Een-pakket, meldt KPN. De wijziging gaat direct in voor nieuwe abonnees, maar bestaande abonnees moeten tot maximaal een half jaar wachten voordat van de hogere snelheid gebruik kan worden gemaakt.

De snelheidsverhoging is bij vaste, dsl-verbindingen mogelijk door pair bonding, een technologie waarbij verschillende koperlijnen worden benut. KPN deed al eerder experimenten met pair bonding. Met het vectoring-algoritme zouden bovendien op termijn snelheden tot 120Mbps behaald kunnen worden. Het is voor het eerst dat een abonnement met pair bonding kan worden afgesloten.

KPN verhoogt de snelheden van koperverbindingen om de levensduur te rekken; de uitrol van glasvezel is vooralsnog beperkt. Via glasvezel biedt KPN al snelheden van 500Mbps symmetrisch.

Reacties (118)

Reactiefilter:-11180116+159+24+30
Ah, goede ontwikkeling. Hopelijk ook snel bij XS4all beschikbaar.
Zal nog wel even duren aangezien xs4all dan eerst een modem moet uitzoeken die dit support.
Ons modem is van xs4all en ondersteund gewoon 100-100 glasvezel dus waarom zou hij 80 niet ondersteunen?
Wellicht, omdat dit niet over glas gaat, maar over koper. Jouw glasvezelmodem, zal deze adsl / vdsl verbinding dus niet kunnen gebruiken.
Nou, volgens mij ondersteunde mijn oude Fritzbox modem (van xs4all) ook al vdsl(2)
XS4ALL gebruikt budget versies van de FB modems, alleen de 7390 geschikt voor ADSL2+ en die leveren ze alleen bij nieuwe glasvezel abbo's.

Fijn he? Een premium price provider die budget spul levert? Ook de service is zwaar klote, ik ga binnenkort overstappen.

[Reactie gewijzigd door Zigi_Samblak op 26 juni 2012 02:15]

Nee dit modem ondersteunD niet maar ondersteunt 100-100 gewoon!
Xs4all is gewoon een KPN dochter, dus erg ver hoeven ze niet te zoeken.
Ik denk anders niet dat een MSX iets kan met 80 Mb/s ;)
Is pair bonding iets wat standaard in de VDSL of ADSL2+ spec zit verwerkt? Ofwel, kan een normale KPN/Telfort enz. modem hier standaard mee overweg? In dat geval ben ik benieuwd of andere KPN (sub)providers het ook gaan aanbieden.
Ik neem aan de dit met VDSL gebeurt, want met ADSL2+ kan je met pair bonding niet verder dan 50mbit (correct me if i'm wrong)
Wat ik vernomen heb is dat XS4All tot iets van 15 adsl2+ lijnen kan bonden. Uitgaande van 20Mbit per lijn levert dit dan 300Mbit op.
Nee, de huidige modems van KPN ondersteunen dit niet. Ze komen met een nieuw modem op te proppen, wederom van het merk Arcadyan.
Oftewel, weer een karige "Experiabox" waar je niks mee kan dan het MAC adres clonen naar een wel customizable router?
Offtopic: en waar je niet mee online kan met bijvoorbeeld een Nintendo 3DS doordat al die opties geblokkeerd zijn?

Jep :(
Zo nieuw is ie niet. KPN gebruikt dit modem al geruime tijd bij nieuwe glasverbindingen. Het is de Arcadyan VGV7519. Waarschijnlijk volgt er op termijn ook een ZTE variant met pairbonding ondersteuning.
bij pair bonding worden niet 1 maar 2 draadparen gebruikt, telefonie gebruikt tegenwoordig 1 paar draden, vroeger had je vier draden nodig

pair bonding is dus een dubbele VDSL/ADSL2 aansluiting
Dan vraag ik me toch drie dingen af:

- waarom zijn ze niet eerder op dit idee gekomen?
- en hoe zit dat nieuwbouwwoningen? Krijgen die nog steeds standaard 4 aders
- in mijn woonplaats is de centrale al heel lang geschikt voor vdsl, maar daadwerkelijk vdsl afnemen is niet mogelijk. Gaat dit dan ook werken over normaal adsl2?
-Het idee bestaat al langer, de noodzaak nog niet echt: het kost extra investeringen mbt monteurs, modems en DSLAM-kaarten in de centrales.
-Nieuwbouwwoningen krijgen ook gewoon 2 aderparen geleverd. Ik voorzie eerder problemen in panden die gesplitst zijn in bv huisnummer 1a en 1b
-Dan woon je ws te ver van de centrale af, bij meer dan een km of 2 biedt VDSL amper voordeel tov ADSL2
Nieuwbouwwoningen in middelgrote nieuwbouwwiijken krijgen tegenwoordig ook meestal 1 aderpaar, omdat er geen nieuwe wijkcnetrale wordt gebouwd voor die wijk en er dus lange kabels naar de wijkcnetrale komen en die zijn dus duurder als je er 2 keer zo veel aanlegt.
Ik ben blij met 5 aderparen :) Daar heb je tenminste nog voordeel bij
Nee, je hebt een nieuw modem nodig. Pairbonding betekent dat er gewoon 2 VDSL verbindingen tegelijk worden opgezet en dat er geloadbalanced wordt aan beide kanten.
Het zit wellicht in de spec, maar ik neem aan dat een geschikt modem evenveel ingangen moet hebben als er aderparen in gebruik zijn. De huidige modems hebben allemaal maar 1 ingang, dus je zal sowieso een nieuw modem nodig hebben zelfs al staat het in de spec.
In het artikel en het persbericht staat niet wat er gebeurd met de upload-snelheid. Ik heb aan 20/30 mbit voldoende, maar zou graag meer upload snelheid willen hebben dan die 1 2 mbit die ik nu heb met ADSL.

[Reactie gewijzigd door Rixard op 25 juni 2012 10:57]

Upload word tot 8 volgens de KPN site.
Het zijn gewoon 2 VDSL verbindingen, je upload wordt dus ook 2 keer zo hoog als bij een standaard VDSL verbinding (4 Mbits)
KPN verhoogt de snelheden van bestaande abbo's helemaal niet.. Ze hebben de snelheden van bestaande glasvezel abbo's ook niet verhoogt van 35Mbit naar 50Mbit terwijl dit ook destijds in het nieuwsbericht stond.. Bij navraag bij KPN verhoogt KPN alleen de snelheden wanneer je akkoord gaat met de nieuwe voorwaarden wat veelal betekend meer kosten voor dezelfde diensten, in mijn geval een gratis 2e decoder waarvoor ik dan moet gaan betalen.
Het standaard pakket is ook al enige tijd van 20 van 40 Mbit gegaan. Daar heb ik ook nog niets van gemerkt. Ik krijg nog steeds 20Mbit, maar goed, ze zeggen TOT 40 Mbit. We zullen het zien.
Dat klopt. Ik heb Telfort en die zegt ook dat ik hogere snelheden zou moeten krijgen. Dit komt omdat hun automatische vanuit gaan dat je VDSL kan gebruiken. Maar bij ADSL2 hou je gewoon die 20Mbit. Ik had ze namelijk gemaild omdat ik het verschil te groot vond, bedoel als je ermee adverteert moet je ook in de buurt komen. Zeker als ik 22/1.2 Mbit haal volgens mijn Modem. Wat overigens mooie snelheid is voor ADSL2, zal vast in de buurt van de kast zitten :).

Zodra jij VDSL verbinding krijgt dan heb je die 40Mbit. Maar goed ik heb dat ook niet als n van de weinige wijken in Zwolle terwijl ik in nieuwbouwwijk woon.. Beetje apart maar goed ik wacht nog geduldig tot eindelijk glasvezel kunnen krijgen.
Ik heb ook Telfort en laatst toevallig met de klantenservice aan de lijn gehangen over een snelheid die niet meer wou opkomen. Toen ik na wat handelingen weer op mijn vertrouwde 1.8 2.1 Mbit per seconde zat, viel de beste man bijna van zijn stoel. In theorie zou dat niet mogelijk moeten kunnen zijn dacht hij, want rond de 1.2 was normaal.
Bel eens met de helpdesk, mogelijk kunnen ze je overzetten op VDSL als dit niet gebeurt is. Als je echter te ver van de centrale zit loop je inderdaad tegen de grenzen van DSL aan.
Mwah, het draait hier al een poosje op 50Mbit hoor:
Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps]: 5.219 / 51.998
Het is alleen jammer dat de latency vaak wat hoger ligt, en het zappen behoorlijk lang duren kan tussen HD kanalen. Niet dat ik straks 80mbit nodig heb, maar het is wel leuk :P
Top! Ik haal nu 17 van de 40 en dadelijk 17 van de 80! :+
Ik heb idd nu net de keuze voor Ziggo genomen. Nu ADSL2 met ca 16 Mbit, maar als ik een alles-in-een zou nemen zou ik overgaan naar VDSL en zou ik op 9Mbit komen....duh...
Dan heeft Ziggo een beter aanbod voor mij, op dit moment.

edit: wat ik bedoel te zeggen is dat je moet oppassen om zomaar over te stappen naar een nieuw abbo als je nu ADSL hebt. Je gaat er met VDSL niet zomaar op vooruit. VDSL kan zo maar te ver weg voor je zitten om een mooie snelheid te halen. (ook in centrum Utrecht)

[Reactie gewijzigd door tinus73 op 25 juni 2012 11:04]

Daar heb je de postcode-test voor, of is die absoluut niet accuraat?
absoluut niet acuraat bij KPN, ik krijg nu ook "vdsl" en nog steeds 17mbit max wat volgens postcode checkerts elders gewoon de max ADSL snelheid is.... (polder)

maar alsnog, alles is beter dan die 8mbit voor 25 euro. Nu 35 euro/maand. Dus heb eigenlijk weinig te klagen 8-)

[Reactie gewijzigd door aadje93 op 25 juni 2012 11:12]

Bij mij krijg ik enkel ADSl bij de checks, en bij Tele2 zelfs dat ik van de 25 maar 10 haal. Denk dat het bij mij dus wl accuraat is, of gaan ze voor me verbergen dat ik 40 Mbit VDSl kan halen, neuh...
Dat klopt, in eerste instantie dacht ik ook "dit klopt niet" diverse providers gebeld en deze bevestigen het allemaal. Bij een van hun kreeg ik een plausibel antwoord, netjes uitgelegd waarom de snelheid lager is. Bij vdsl mag de afstand tot de centrale niet te groot zijn. Ik was er echter vanuit gegaan dat bij een uitrol van vdsl ook de centrales dichterbij huis zouden worden geplaatst; niet dus. Blijkbaar worden alleen de huidige centrales voorzien van vdsl. Dus volgens mij heb je alleen profijt van vdsl als je nu met ADSL al dichtbij een centrale zit.

edit: zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/VDSL2
Als je de grafiek bekijkt zou ik toch eigenlijk dezelfde snelheid moeten halen als met ADSL2) of net iets meer.

[Reactie gewijzigd door tinus73 op 25 juni 2012 11:37]

Buitenringen (met dus wel de apparatuur dichter bij je huis) bestaan op diverse locaties en worden steeds meer aangelegd, maar zijn nog lang niet overal aanwezig en idd wordt er nu ook vdsl vanuit de wijkcentrale aangeboden als tijdelijke oplossing.
Tooltje op de website kan niet kijken wat voor kwaliteit/type kabels er liggen tot je huis. Ze doen alleen met de natte vinger een postcodecheck met de absolute afstand naar de centrale.
Als je een pair bonding verbinding kan krijgen dan wordt het 34 van de 80.
Ik zit hier nog met een 3Mb/0.3Mb lijn van KPN, helaas geen kabel beschikbaar. Het zou fijn zijn als KPN ook juist voor mensen met een laf adsl lijntje pair bonding mogelijk maakt.
Ik heb 6 Mbps (~3.5km van de centrale). Er zitten wel 6 of 8 koperdraadjes in mijn telefoon-ader (die dikke blauwe tuinslang). Het zou inderdaat wel mooi zijn als ik 4x5=20 Mbps zou kunnen krijgen. De kans op glasvezel in mijn straat is vrijwel nihil.
In mijn nieuwbouwhuis zit glasvezel (FTTH), maar geen enkele aanbieder op mijn postcode. Dus zelfs al mocht je glasvezel hebben dan moet het maar net aangeboden worden ;)
De snelheidsverhoging van de Premium abonnementen wordt mogelijk gemaakt door een techniek genaamd pairbonding. Dit houdt in dat KPN de dubbele koper infrastructuur die al in (alle) Nederlandse huizen aanwezig is, volledig gaat benutten.
Gaan ze hier nu het 2e aderpaar wat (lang niet in alle trouwens) aanwezig is gebruiken en moet je dus ook een andere modem hebben hiervoor ?
(en wat bij sommige mensen misschien ook bezet zal zijn voor iets anders?)

[Reactie gewijzigd door DDX op 25 juni 2012 10:40]

Ze gaan inderdaad het 2e aderpaar gebruiken. Als je deze niet hebt wordt er eentje gelast kpn is hier zelf verantwoordelijk.

Maar als je zelf al bij kpn klant bent en je hebt geen 2e aderpaar is dat te zien in hun systeem
Dat klopt. Niet altijd is het tweede aderpaar ingelast. KPN kan alleen leveren waar deze ingelast is er gaat deze niet specifiek inlassen voor pairbonding.
Ja, 2e aderpaar en ja, ook een nieuw modem.

In 80% van de huishoudens in nederland is het trouwens mogelijk een 2e aderpaar binnen te krijgen.
Ayup. Dit kan alleen bij locaties waar een extra vrij aderpaar is.

Of dat er nu twee van twee zijn of twee uit 20 maakt op zich niet uit, maar 2 uit 1 gaat natuurlijk niet lukken.
ALLE kabels naar de woningen hebben minstens 2 aderparen. Als KPN zegt dat er maar 1 is dan is er maar 1 doorverbonden naar het ISRA punt. Maar het 2e aderpaar is er wel en dan moeten ze dus in principe bij je thuis komen om het 2e aderpaar ook bruikbaar te maken.
Er is dan meestal een reden dat er maar 1 is. Dan liggen er niet genoeg kabels in de straat of capaciteit naar de wijkcentrale. Een 2e aderpaar aanleggen betekent dan sowieso graven. Dat gebeurt niet kosteloos.
Ben benieuwd in hoeverre deze snelheid ook kan worden gehaald. Ik woon 2300m van de centrale af, en hoewel ze aangeven dat ik dit abonnement bij ze af kan sluiten (heb ze ervoor gebeld), kunnen ze niet aangeven wat m'n realitisch-haalbare snelheid ook daadwerkelijk gaat worden. Als ik uiteindelijk maar 20Mbit haal heeft dit abonnement natuurlijk niet zoveel zin :)
Heeft er niemand in jouw buurt dan an VDSL? Je krijgt in feite twee DSL verbindingen welke als 1 worden gepresenteerd naar jouw. Onder Linux is het bijvoorbeeld vrij eenvoudig om ook meerdere ethernet verbindingen te combineren.

Vraag dus even wat iemand momenteel al met ADSL weet te halen. Die snelheid kun je dan verdubbelen en dat is de snelheid welke je zeker moet kunnen halen.

En het testen kun je het beste doen met een (goede) nieuws server. Het is eenvoudiger om met 20 verbindingen het maximale uit je verbinding te halen dan via een speedtest..
Volgens speedtest kom ik op 9Mbps uit, terwijl ik via nieuwsgroepen gewoon de tegen de 10,4Mbps uitkom..
Bijna iedereen zit op Caiway waar ik zit. Ik zit letterlijk 5 meter verwijderd van de mogelijkheid tot Ziggo, hehe. Ik heb nog gevraagd aan Telfort, KPN en XS4all of er meer klanten in mijn straat zitten, maar dat konden/mochten ze me niet vertellen (privacy e.d., begrijpelijk).

KPN gaf de ene keer aan dat ik de snelheid gewoon zou moeten kunnen halen, en de andere keer dat deze niet ondersteund werd op mijn adres. De ene keer krijg ik de melding dat hun "postcode check" nog niet geupdate was, en de andere keer dat ik me juist wl aan die "postcode check" moet houden... lekker consistent dus ;-)
Van wat ik van Telfort begreep is het een "gewone" extra snelle VDSL verbinding, en zou ik in theorie gewoon die snelheid moeten kunnen halen... "anders zouden we het niet aanbieden". Maar ja, aan dat soort antwoorden heb je natuurlijk niet zoveel als je wilt weten of je wel die 40/50/80Mbit haalt. Anders koop je natuurlijk het goedkopere 20Mbit abonnementje :)

(reden dat ik zit te denken aan VDSL van 40-80Mbit is dat Caiway een niet zo'n heel stabiele verbinding lijkt te kunnen/willen aanbieden bij mij thuis. Al regelmatig voor gebeld en een monteur voor langs gekregen, maar op 't moment dat die staat te meten is het signaal gewoon stabiel en sterk)

[Reactie gewijzigd door joramoudenaarde op 25 juni 2012 11:42]

De Telfort postcodecheck is altijd pessimistisch. Als daar 40 mbit uitkomt, haal je de 80 mbit bij KPN zeker.
Maar da's 't vreemde. Bij Telfort geeft die postcode check aan dat ik 40Mbit aan kan, maar bij KPN geeft hij aan dat dit product op mijn adres niet bestaat. En een aantal keer bellen levert behoorlijk variabele antwoorden op. Vandaar dat ik hoopte dat iemand hier misschien meer weet.

(je hebt ten slotte meer aan tweakers dan aan de klantenservice bij providers) :)
Er zitten wel eens errors in de postcodecheck, zowel de ene als de andere kant op. In principe als de TF posctcodecheck zegt dat het bestaat zou kpn dat ook moeten zeggen, TF haakt in op de KPN database.
Precies wat ik ook dacht… vandaar dat het nogal vreemd is :)
In Poortugaal precies hetzelfde geklojo met caiway, mijn klanten dan he

[Reactie gewijzigd door Pmf1971 op 25 juni 2012 13:02]

Ik vind hun televisie aanbod wel goed (m'n vriendin is Amerikaans, en Caiway is de enige die Food Network aanbiedt bijvoorbeeld), en de beloofde snelheid haal ik ook wel echt.

Maar als het aankomt op de stabiliteit van het signaal is het bij mij elke week wel een keertje raak. Of de verbinding is een uur lang wat langzaam (en met "wat langzaam" bedoel ik hl langzaam), of hij valt in dat uur een paar keer enkele seconden weg.

Geen idee waar het aan ligt... de monteur die eens langs is geweest snapte er ook niets van. Het enige signaal wat hij zag was gewoon stabiel en sterk, dus ik zou daar geen probleem mee moeten hebben.

Zeker als je alleen in het weekend met je schoonouders uit Amerika kan bellen vanwege tijdsverschil is het soms mateloos irritant dat hij nou nt op dat moment regelmatig uit vliegt. Vandaar dat ik m'n ogen al tijden open houdt met de voortgang van ADSL en glasvezel. Glasvezel gaat helaas alleen aangeboden worden door Caiway, dus dan blijft de vooruitgang van ADSL/VDSL over. :)
Op 2.3km moet je er niet vanuit gaan dat je de pairbonding snelheid gaat halen tenzij er een buitenring bij jou in de buurt is (kan je navragen)

Op 1.7-2.0km kun je pairbonding vdsl stabiel krijgen. Hoewel er enkele gevallen zijn boven de 2.3km
Buitenring? Wat is dat? Je vertelt me wat nieuws! :)
Is dat iets wat een klantenservice ook weet toevallig?
Als 't goed is wel, maar...

Normaal heb je bij telefoonlijnen wijkcentrales, (colos), dan vandaaruit gaan dikke kabeldunels (met 200-600 paren) naar zgn kabelverdelers aka straatkastjes, en dan van daaruit worden die dingen doorverbonden naar de kabels die recht naar jouw huis doorgelast zijn.

Buitenring betekent dat de straatkast vervangen/aangevuld wordt met VDSL apparatuur zodat je vanuit *daar* lijnlengte hebt ipv vanuit de wijkcnetrale die een heel eind verderop ligt. Dan is bijna altijd 50 te halen per paar.
Kortom: waard om toch nog eens te bellen met KPN/Telfort e.d. om te zien wat ze nu eigenlijk cht kunnen bieden. Zelfs als 80Mbit niet mogelijk is maar 40-50Mbit wel, dan kan het een lekkere snelheidsverhoging betekenen met een (hopelijk) stabielere verbinding :)
Met speedtest kom ik op 49858 KB/sec en met Alt.Binz en Grabit op 5985 Kb/sec. dus da's globaal hetzelfde. Kabel dan trouwens, ieder tijdstip van de dag.
Met dit soort berichten proberen ze de aandelenkoers gewoon wat hoger te krijgen, zodat die Mexicaan de tent niet kan overnemen. Laat die Mexicaan de tent maar overnemen, misschien leren ze dan eens dat klanten eigenlijk mensen zijn.