Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 37, views: 21.331 •

Sony heeft stilletjes een nieuwe versie van zijn Vaio E-ultraportable uitgebracht. De fabrikant levert zijn Vaio SVE1111M1E met een AMD E2-1800-apu met een kloksnelheid van 1,7GHz en Radeon HD 7340. Ook is er usb 3.0 aanwezig.

AMD introduceerde begin juni zijn update van het Brazos-platform voor kleine en lichte notebooks. Sony is nu de levering gestart van een van de eerste systemen op basis van Brazos 2.0. De Vaio E SVE1111M1E heeft behuizing die in lijn ligt met die van de andere nieuwe Vaio E-modellen. Het gaat om een 11,6"-laptop met resolutie van 1366x768. De apu is de AMD E2-1800. Dit is een dualcore met kloksnelheid van 1,7GHz, 1MB L2-cache en gpu-deel met 80 cores. Ten opzichte van de AMD E-450-apu van de vorige Vaio E zijn de kloksnelheden van zowel het cpu- als het gpu-deel iets verhoogd.

Ook heeft de Vaio E nu een usb 3.0-poort en ondersteuning voor bluetooth 4.0. Daarnaast zijn er twee usb 2.0-poorten, een gigabitethernet-aansluiting en hdmi. Er is 4GB 1333MHz ddr3-geheugen en een harde schijf van 500GB, met een rotatiesnelheid van 5400rpm. De laptop weegt 1,5 kilo en is 23,5mm dik. Sony levert het apparaat in het wit en roze. De prijs van de nieuwe Vaio E ligt rond 500 euro. 

Sony Vaio SVE1111M1E Sony Vaio SVE1111M1E Sony Vaio SVE1111M1E Sony Vaio SVE1111M1E Sony Vaio SVE1111M1E

Reacties (37)

Ik dacht dat netbooks stilaan aan het uitsterven waren? Zou dit op de markt gebracht worden met linux?
@hieronder in het artikel staat ook dat de netbook geleverd gaat worden in wit en zwart maar op de site zie je enkel wit en roze dus alles valt wel met een korreltje zout te nemen hé... lees voor u commentaar geeft en mensen down mod.

edit: Aangezien meeste mensen denken dat netbook enkel van intel is heb ik een link gezet naar wat een netbook is.

[Reactie gewijzigd door yochi op 23 juni 2012 22:18]

als je kijkt op de site van Sony waarnaar ook gelinkt word in het artikel zie je staan dat hij gewoon word geleverd met
"Legitieme Windows® 7 Home Premium 64-bits met Service Pack 1"
Ik schat zo dat dit het gat tussen ultrabooks en netbooks moet opvullen, dus vandaar de prijsstelling.
Dit ding is ook wel behoorlijk wat sneller dan die Atom troep die je in goedkope netbooks kunt vinden hè.
Als gpu wel, als cpu niet eens zo heel veel. Maar de belangrijkste concurrent voor Brazos 2.0 zijn de Sandy Bridge Celeron/Pentiums. Atom concurreert in de praktijk met de AMD C-60 in de sub-$300 netbook markt, daar vind je geen E2's of Sandy Bridge APU's.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 24 juni 2012 12:53]

het gat tussen ultrabooks en netbooks
Ja, als je overal gaten ziet, moeten die opgevuld worden. Zo kun je ook wel een gat bedenken tussen een laptop en een desktop. Of tussen een koekepan en een braadpan.
Die zijn er dan ook:
Desktop replacements.
De hapjespan.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 24 juni 2012 12:55]

Klopt, maar mijn punt punt is dat je overal een gat (in de markt dan :P) zit als je het maar kunt bedenken. Hoe klein dat gat ook moge zijn. Daarom begrijp ik niet wat het "gat" tussen ultrabooks en netbooks precies voor moet stellen.
klik: Besturingssysteem


Legitieme Windows® 7 Home Premium 64-bits met Service Pack 1
Ik dacht dat netbooks stilaan aan het uitsterven waren?
en dan lees ik in het artikel:
Sony heeft stilletjes een nieuwe versie van zijn Vaio E-ultraportable uitgebracht
Deze ultraportable is dus geen netbook, maar een uitgeklede ultrabook met AMD cpu.
Bovendien is de prijs van 500 euro ook veel te duur voor een netbook.
Volgens mij heten die sleekbooks ultra profaner zijn volgens mij laptops die groter zijn dan 10" en kleiner dan 13". Vaak zit hier netbook achtige hardware in maar soms ook de hele zuinige intel i3 cpu's.
Sony doet niet aan Linux hoor :).
Wie zegt dat deze een netbook is?? Het is een ultrabook. Kijk maar naar die specs eens.
Het is geen van beide. Het is gewoon een kleine laptop. Netbook zegt geen zak, want daar zitten geen specificaties aan verbonden. Ultrabook is *altijd* iets met Intel, anders mag het geen Ultrabook heten (en er zijn nog meer eisen).

Dit apparaat noem je een subnotebook of ultraportable.
Ik keek naar die specs en zag een 1.7 Ghz dualcore, amper een verbetering ten opzichte van de snelste Atom (1.6 Ghz). In combinatie met de beperkte 80 cores van de AMD-gpu is dit duidelijk een netbook, maar gelukkig wel eentje met grafische power om wat HD-video probleemloos af te spelen.
De Atom is per clocktick een heel stuk trager dan de Brazoz. Een 1.6ghz atom is dan ook absoluut niet te vergelijken met deze processor. Ga er maar vanuit dat deze zo'n 4x zo snel is dan de atom en in veel situaties er nog wel een stuk verder bovenuit schiet.
Ga er maar vanuit dat deze zo'n 4x zo snel is dan de atom
4x? Grapjas. De Bobcat architectuur is inderdaad klok-voor-klok iets sneller dan Bonnell (Atom), maar niet zoveel sneller. Een Atom D2700 (2x2.13 GHz) performt een haartje beter dan een AMD E2-1800 (2x1.7 GHz). Ongeveer 25% beter per kloktik dus, niet 400%.

4x beter, was het maar waar - ik heb een E-350 Brazos laptop, ik zou die performance graag hebben.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 24 juni 2012 12:56]

Het gevoel van snelheid is een stuk hoger bij de brazos.

Atom ondersteunt geen out-of-order processing wat voor veel hapering zorgt imo.

Heb enkele weken terug nog een e450 gekocht als htpc, maar gezien die in dagelijks gebruik ook gewoon vlot is heb ik sindsdien mijn gewone pc eigenlijk amper nog aangezet. Die zou ik nu enkel nog nodig hebben om te gamen, maar dat doe ik niet zo vaak meer.

Hemelsbreed verschil met de atom die ik had, die was niet vooruit te branden als je meer dan 1 ding tegelijk deed (en ik heb de gewoonte om *tig dingen tegelijk te doen).

Dat ding IS misschien niet zo veel sneller als een atom, het voelt wel veel sneller aan in gebruik.
Precies, en jouw netbook-link geeft aan dat hij per definitie goedkoop moet zijn. Natuurlijk is het een mening wat goedkoop is en wat niet, maar ¤500,- is toch wel bijna het dubbele van een gangbare netbook-prijs.
# Yochi : het is ook niet echt een "netbook" want netbook's hebben een Atom ;).

Dit is gewoon een Mini met een Mobile AMD platform wat hun waarchijnlijk niet met Netbook willen vergelijken.
Al doen wij dat natuurlijk wel.
Is dit een voorbeeld van de Trinity apus? Ik heb niets gehoord van Brazos 2.0.
Klinkt als een leuke netbook, hoewel ik dan toch liever voor een 13" zou gaan.
Is de prijs alleen niet een beetje hoog? Het lijken mij niet echt geweldige specificaties, eigenlijk alleen een lichte upgrade van een netbook met een AMD E-450, die veel goedkoper te krijgen zijn.
Nee
Deze 'nieuwe' APU's hebben eigenlijk meer overeenkomsten dan verschillen met hun voorgangers, want het lijkt erop alsof alleen de klokfrequenties en namen zijn aangepast. Wat het grafisch deel betreft, gaat hier om een zogenaamde rebrand. De geïntegreerde Radeon HD 7340 en 7310 videokaarten hebben namelijk dezelfde klokfrequentie en hetzelfde aantal shaders als de HD 6320 en 6310 uit de vorige generatie. Bovendien zijn de chips nog steeds gebaseerd op hetzelfde 40 nm productieprocedé.

Ondanks dat de processors zelf weinig veranderd zijn, heeft de Fusion Controller Hub (FCH) wel enkele veranderingen ondergaan. De nieuwe Hudson-M3L (of A68M) heeft namelijk ondersteuning voor twee USB 3.0-poorten en een SD-kaartlezer aan Brazos 2.0. Bovendien zou het energiegebruik van deze controller verlaagd zijn naar 750 mW, waar de A50 FCH van zijn voorganger nog 950 mW verstookte. Hierdoor zijn laptops gebaseerd op de nieuwe generatie tot 5% zuiniger in idle toestand.
http://nl.hardware.info/n...eert-brazos-20-processors

Weinig nieuws dus, geen trinity. Ook geen reden tot upgraden. Lichte upgrade is al overdrijven :+ . Natuurlijk wel handig dat er standaard usb 3 op zit.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 23 juni 2012 15:59]

Brazos 2.0 (aka Brazos-T) is helaas niet gebaseerd op Piledriver-cores, maar gewoon een rebrand van de Brazos (40nm-proces). Ze hebben de CPU en GPU dus een kleine bump in kloksnelheid gegeven zonder het verbruik significant te verhogen en misschien wat kleine optimalisaties doorgevoerd in het bestaande ontwerp.

Echt wereldschokkend is het dus niet, en ik had liever gezien dat ze iets op basis van Piledriver (32nm) hadden gedaan. Ik zou best wel wat meer power / lager verbruik willen zien: Brazos' prestaties waren 1,5 jaar geleden nog best leuk, maar sindsdien is het helaas een beetje stil blijven staan qua verbruik, prestaties, en prijs.
De noodzaak is er voor AMD ook niet zo, Intel heeft ook nog steeds geen nieuwe architectuur voor Atom, en zolang Intel als tussenoplossing (dure) Sandy Bridge chips de low-end in duwt blijven de marges voor AMD nog wel goed. Mid-2013 komt Silvermont pas, tegen die tijd moet AMD wel een antwoord hebben natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 24 juni 2012 13:00]

Brazoz != Trinity

Brazos 2.0 is bedacht op de afdeling marketing. Het verschilt nauwelijks van de Brazos apu's (E-350, E450).
28nm opvolger van de Bobcats was gecancelled, dit was al vrij lang bekend voor het uitkomen van deze rebrands, zal nog wel een lange tijd duren voor hier een redelijke upgrade voor is.
Het wordt ook steeds gekker, hoe kan je nu een 11.6'' van 1,5 kilo en 23,5mm dikte een ultraportable te noemen?
Omdat het geen ultrabook heet. En omdat deze toch behoorlijk makkelijk mee te nemen is.

[Reactie gewijzigd door cc12 op 23 juni 2012 16:34]

Ik zat daar zelf ook naar te kijken. Een bijna 1 1/2 cm is best dik voor de standaarden van vandaag. (of we willen weer teveel aangezien we vrij verwend zijn)
Als AMD aandeelhouder valt deze Sony me toch behoorlijk tegen:

Overpriced & Underpixeled (1366X768 = so 2010).

2012 zou het jaar worden van de hogere resoluties.
Tot dusver komt er voornamelijk overpriced spul uit met sterk verouderde resoluties.....
OFtopic
Ik mis de '2 a4tjes resolutie! 1680x1050.., dat was voor mij als student nerd combo een minimum voor productiviteit;
Heb je bron voor je nieuws betreft de hogeresoluties?

De 1680x1050 is wat te veel misschien voor een klein scherm als dit.., toch als je naar Apple kijkt met de wel heel hoge pixel/cm² verhouding..
heb je er überhaupt bij nagedacht hoeveel het kost om een hoger resolutie scherm te produceren voor zo'n kleinschalige laptop? Bovendien werkt een hoge res niet op een 11 inch scherm, want windows schaalt voor geen meter in dat opzicht.
Ja. Bijna niets. Het verschil tussen een kutscherm en een wide-gamut paneel is 8 dollar. Een 1080p paneel op die groote van fatsoenlijke kwaliteit kost echt niet meer dan 2 tientjes t.o.v. een brak paneeltje.
nou als deze industrie net als de automotive-industrie (waar auto's dus duizenden euro's kosten per stuk, maar waar gekeken wordt welke chip bijv 20 cent per stuk goedkoper is ) werkt dan maakt zo'n 8 dollar per unit enorm uit ! Want dat moeten ze dus eerst zelf investeren en indien ze jou wijs kunnen maken dat je met een gewone scherm ook genoeg aan hebt dan wordt de prijs met of zonder betere scherm gewoon gelijk gehouden : oftewel minder kosten, wel dezelfde prijs = extra winst :D

[Reactie gewijzigd door TIGER79 op 23 juni 2012 20:17]

Het is een scherm van 11,6"... Heb hier een laptop voor voornamelijk school liggen met een resolutie van 1280x800, dat voldoet nog prima. Men mag best een stoppen met bij iedere laptop of gelijkwaardig apparaat te zeuren over de resolutie, plaats het eerst eens in verhouding. Dat apple hoge resoluties aanbiedt wil nog niet zeggen dat het automatisch beter is, vooral bij laptops is de gpu wat zwakker en heb je er alsnog niks aan. Als ze hier een full-hd scherm inzetten moet je direct denken aan 700-800 euro voor een netbook, en je vind hem nu al overpriced (geef ik je groot gelijk in btw).
Als ze er nu een 256 GB SSD in zouden stoppen ipv. een 500 GB HD op 5400 zou het nog wel een leuk ding zijn voor die prijs :9