Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 48 reacties, 19.077 views •
Submitter: Anthirian

De Extended Cut-dlc voor Mass Effect 3 komt 26 juni beschikbaar voor de pc en de Xbox 360. De versie voor de PlayStation 3 volgt 4 juli, zo heeft uitgever Electronic Arts bekendgemaakt. Het gratis pakket voegt nieuwe eindscènes aan het spel toe.

Het pakket van Mass Effect 3 Extended Cut voegt nieuwe cinematics en einddialogen toe. Het voegt geen fundamenteel ander einde toe maar zorgt, in de woorden van ontwikkelaar BioWare, 'voor nieuwe inzichten met betrekking tot Commander Shepards reis die gebaseerd worden op keuzes die spelers maken gedurende de oorlog met de Reapers.'

De dlc heeft een omvang van 1,9GB en is vanaf 26 juni gratis te downloaden voor pc- en Xbox 360-spelers, terwijl PlayStation 3-gamers moeten wachten tot 4 juli. Om de nieuwe scènes te kunnen doorlopen moet de speler een oude save-game van voor de aanval op de Cerberus Base openen en doorspelen tot het einde van het spel. Met het pakket komen Electronic Arts en BioWare tegemoet aan de grote kritiek die spelers hadden op het in hun ogen beperkte einde van de trilogie.

Reacties (48)

Reactiefilter:-148047+134+24+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Nou, je moet toch zeggen dat ze geluisterd hebben naar de mensen. En ook extra vriendelijk dat het gratis is.....voor zoveel shit en haat die ze over zich heen kregen zou ik er zelf gewoon $5 voor gevraagd hebben :P

Hopelijk is het gezeur hiermee ook klaar, en kan iedereen het er over eens worden dat ME3 gewoon een topspel is. Ik vond het dat overigens al met het huidige einde (niks groots op aan te merken), maar aangezien het 'extended' wordt en niet totaal nieuw, ga ik deze dlc mss toch nog even pakken.
Ze hebben geluisterd naar een potentieel drama voor hun IP niet zo zeer naar de fanbase. Zou Bioware geld hebben gevraagt voor dit einde dan zouden ze hun IP en reputatie compleet om zeep hebben geholpen en dat wil EA niet, want er zit nog voldoende geld in Mass Effect.
Er word vol gehouden dat het einde niet word veranderd doordat ze hun Artistic Integrity niet willen aantasten. Maar aangezien het einde al geen integriteit heeft, lijkt me dat heel sterk.

Zeker als één van Biowares grootste designers verantwoordelijk voor het verhaal van het spel tot op de launch day volhoud dat het spel geen ABC keuze ending zou hebben en dat al je keuzes in het spel invloed zouden hebben op de vele uiteenlopende eindes.

Mijn vermoeden ontrend de development van het einde, er was te weinig tijd / geld om het einde goed en gevarieerd af te maken. En iemand van EA of Bioware heeft toen waarschijnlijk gezegt dat er maar gewoon een cutscene achter het nog niet afgemaakte einde moest worden gehangen.

Zeker omdat developers bij Bioware hebben uit laten lekken dat het originele einde met indoctrinatie speelde. Als je in de sound files van het spel gaat zoeken kom je sound clips tegen die zich plaats vinden gedurende de suïcide run op de conduit. Bij sommige van deze clips verloopt het verhaal anders. Bij één bijvoorbeeld leid de Normandy de Reaper af en overleeft hammer team de run. Shepard raakt bewusteloos maar word door de leden van hammer team weer wakker gemaakt.

Maar aangezien het einde van Mass Effect 3 zoals het nu staat voor geen meter klopt of aansluit met nog het Universum, nog het verhaal of alle game mechanica zoals de military strengt, lijkt het me sterk dat een "Uitleg" het veel beter gaat doen.

Mass Effect is één van mijn meest favoriete game series maar ik denk niet dat ik er de maag voor heb om nog een keer dit spel op te starten, daar is mijn vertrouwen toch iets te veel voor beschadigt.

[Reactie gewijzigd door hyperforce op 23 juni 2012 16:29]

Het is zowieso wel een beetje het einde van het IP ... ze kunnen nooit meer een epic verhaal lijn in de wereld zo als we die kennen doen, aangezien ze die wereld verwoest hebben en er erg weinig ruimte in de geschiedenis is om grote verhalen te vertellen (zonder bekende afloop).

Dit is niet zo als Star Wars dat je gewoon 1000 jaar terug kan gaan en nog steeds Jedi en Sith hebt en redelijk dezelfde level van technologie.

Hun enige kans was de indoctrinatie theorie op te pakken en Mac Walters te kijk te zetten ... ze hebben gekozen om Mac Walters einde in stand te houden, en dat is het einde van ME.

[Reactie gewijzigd door Pinkys Brain op 23 juni 2012 23:25]

Zeker omdat developers bij Bioware hebben uit laten lekken dat het originele einde met indoctrinatie speelde. Als je in de sound files van het spel gaat zoeken kom je sound clips tegen die zich plaats vinden gedurende de suïcide run op de conduit. Bij sommige van deze clips verloopt het verhaal anders. Bij één bijvoorbeeld leid de Normandy de Reaper af en overleeft hammer team de run. Shepard raakt bewusteloos maar word door de leden van hammer team weer wakker gemaakt.
Heb je hier toevallig een bron voor? Niet omdat ik je niet geloof, ik wil het gewoon graag lezen :)
- Het einde wordt niet anders (en dat is wat de fans wilden), er komt enkel 'extra uitleg' bij eht huidige einde. Maar dat is zo brak als maar kan. Het slaat op niets en zit vol met fouten SPOILERS!!! (explosies mass relays? shepard die dat stomme starchild niet in vraag stelt? doel van de reapers is verre van 'onbegrijpelijk'? En verdomme je keuzes doen er op het einde geen hol toe! JE verzamelde leger zie je bijna niet er toe doen.) /SPOILERS

- deze extended cut gaat enkel extra videomateriaal geven, dus ook maar 1 euro vragen was al belachelijk geweest


Ik zie dit dus helemaal niet als positief, eerder een luie PR-move om het geklaag te stoppen zonder ook werkelijk moeite te steken in je franchise.
Als er een ding duidelijk was aan het einde van ME3 dan is het wel het doel en het waarom van de reapers. Je andere vragen zijn wel terecht.
Dat bedoelt hij juist wanneer hij "onbegrijpelijk" zegt ... hij refereert naar het gesprek met Sovereign uit ME1 ... toen het verhaal nog niet geschreven werd door Mac Walters.

Als Mac ooit nog lead word op iets koop ik het gegarandeerd niet ... hij mag van mij best sub plots schrijven, maar de grote verhaal lijnen en belangrijke twists moeten door iemand anders geschreven zijn voor het mijn geld waard is.
Ik vind het verre van duidelijk.

**SPOILERS**
De Reapers komen elke 50k jaar al het organisch leven uitroeien omdat anders het organisch leven synthetisch leven gaat creeëren wat vervolgens al het organisch leven gaat uitroeien?

Ja, als je het zo doet blijft het inderdaad onbegrijpelijk, zoals Sovereign al aanhaalt op Virmire in ME.
/Spoilers

Ik ben er dinsdag wel bij, maar ik verwacht er weinig van.
**SPOILERS**

Mja, belangrijk punt is wel dat de reapers 'onvolwassen' leven wel laat leven zodat deze de ruimte krijgen om te groeien, en dat synthetics alle leven zouden vernietigen.

In die zin was het voor mij wel duidelijk wat niet wil zeggen dat ik de plot erg boeiend vond.
Wat ik me nu afvraag is of de zogenaamde "Shepard's Indoctrination theory" hierin voorkomt.
filmje: http://www.youtube.com/watch?v=ythY_GkEBck

Voor iedereen die geen zin heeft in filmpjes, even een korte uitleg:
Als een mens een husk word, het dat "Indoctrination", dan kunnen de reapers je besturen, en je beelden en ideeën geven. O het moment dat Shepard naar de citadel word getransporteerd door die beam, dan is dat niet echt, dat is een illusie die de reapers hem geven, als je de reapers alsnog dood op de citadel, dan zie je aan het einde dat Shepard wakker word. Deze uitleg is niks in vergelijking met het filmpje, aangeraden om dus het filmpje te kijken!
Je hoort in het interview al dat ze niet richting de Indoctrination Theory gaan.

Ze geven aan dat ze de afloop voor de andere karakters verder gaan toelichten. Volgens de InDoc theory is de originele afloop een hallucinatie. Waarom zou Bioware een hallucinatie verder willen toelichten? Krijg je daar meer 'closure' van? Nee, je weet nog niks, terwijl ze in het interview wel aangeven meer 'closure' te willen bieden.

Ik denk dat de extended cut de InDoc theory eerder gaat ontkrachten, doordat ze (hopelijk) de plotholes en fouten uit het einde halen die werden aangezien als 'bewijs' voor indoctrination.
Van het forum (dacht ik)

"we made it clear at PAX East we weren't going to be perscriptive about IT. If you believe in IT the EC shouldn't change that.
EC will not provide a definitive answer on IT. It's up to you if you believe it has merit or not."

Ze willen het in het midden laten lol. Dus of je de IT nu leuk vond of niet, een antwoord krijg je blijkbaar niet. Ik vind het bij voorbaat al bagger. Ik snap best dat je de discussie wil generen met het originele einde, maar nu wil je gewoon duidelijkheid lijkt me.

Zal de DLC ook pas downloaden na feedback, gewaarschuwd mens telt voor 2, vooral na het originele einde van Bioware.

[Reactie gewijzigd door AppieNL op 23 juni 2012 18:20]

Dat vraag ik me ook af. Als je het mij vraagt is die theorie gewoon waar, alles lijkt te kloppen en het einde maakt het einde 'sense'.

Maar Bioware heeft hier nog nooit commentaar op gegeven.
idd, ze zeggen in het interview dat er uitgebreider uitgelegd word op het huidige einde.

dus ze kunnen al het bewijs van de indoctrination theory links laten liggen en verder gaan met deze onzin, of het einde richting de indoctrination theory sturen.

ik verwacht dan ook iets meer gameplay (in de vorm van radial dialogue menu's, niet 20 reapers bevechten) en niet alleen meer filmpjes.
Het originele einde zou gaan over het 'mass effect', de 'black box' waardoor space travel en andere technology mogelijk werd. Deze mass effect veroorzaakt een toename van dark energy, die weer voor allerlei slechte dingen zorgt, zoals het vernietigen van planeten enzo. De reapers zouden het universum juist willen beschermen tegen civilisaties die zorgen voor een toename van dark energy. Op het einde zou je dan twee keuzes voorgeschoteld krijgen: of de mensheid zal opgaan in de reapers om zo de fatale ramp te voorkomen, of je geeft de mensheid de kans om tot een oplossing te komen binnen de 500 resterende jaren, voordat de dark energy het universum opslokt.

Een veel betere uitleg kun je hier vinden:
http://doycetesterman.com...ullshit-artistic-process/

-- edit
Een van de redenen voor het wijzigen van het einde zou zijn dat het was uitgelekt. De schrijver die het originele einde schreef had het ME-team vroegtijdig verlaten om aan SWTOR te werken, waardoor we zo'n crappy einde kregen.

[Reactie gewijzigd door champoo op 23 juni 2012 14:49]

Yes, hopelijk maakt dit alles rond en hebben ze hier rustig de tijd voor genomen om het perfect te maken.
Een reden tot juichen heb ik niet. Dit gaat gewoon wat meer uitleg geven over het einde. Niet hoe je keuzes een groot verschil gaan maken. Als dat zo zou zijn zouden ze heel de game opnieuw moeten maken.


Neem even de tijd om dit te bekijken, 10 reasons we hate ME3 ending:

http://www.youtube.com/wa...64P7E&feature=related
Goeie vid, hier is een andere uitgebreide vid: http://www.youtube.com/watch?v=7MlatxLP-xs

[Reactie gewijzigd door Kubrick op 23 juni 2012 14:34]

Vind die filmpjes van The Indoctrination Theory altijd wel goed gedaan.http://www.youtube.com/watch?v=ythY_GkEBck
Spoileralert was wenselijk geweest :(

Iemand die zonder spoilers kan vertellen waarom het einde crap is?
(moet deel 3 nog spelen)

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 23 juni 2012 19:04]

als je ooit fallout 3 gespeelt hebt is het een beetje vergelijkbaar, het is moeilijk uit te leggen zonder je een spoiler te geven.
Maar ten opzichte van een trilogy met zo een geweldige verhaal laan is de ending cut scene een beetje van "He mijn popcorn is nog niet op waar zijn de andere scenes ?"
Nou, eigenlijk zit ik toch wel te wachten op een complete ME1,2 en 3 box voor de PC (tsja, ik speel dit soort dingen niet op de Xbox..). Liefst ook met alle extra's en eventueel nog wat leuks zoals een schaalmodel van de Citadel of zo :)

Edit: En ja, inderdaad ook een iets gelikter einde van ME3 mag ook wel ;)

[Reactie gewijzigd door Ramoncito op 23 juni 2012 14:03]

ugh, 10 min interview en binnen 5 min benk al licht geïrriteerd.

"it was really a challenge for us to fit all the content in the 2GB DLC limit of the xbox"

de pc dlc is ook 1.9 gb... dus... ze hebben comprimises op alle systemen moeten doen om het dlc limiet van de xbox te halen?

WTH

dus maar wachten op de extended extended cut voor de volledige content :@

of ze moeten in bioware style de resources die gecut zijn laten uitlekken voor pc zodat de community ze kan herstellen. hebben ze ook voor KOTOR en dragon age gedaan maar lijkt me onwaarschijnlijk.

beperken consoles ons de gfx niet dan perken ze blijkbaar de DLC content wel, geweldig die consoles.
Eerlijk gezegd vind ik 1.9GB voor 'nieuwe cinematics en einddialogen' aan de ruime kant.

Dat lijkt te impliceren dat er daadwerkelijk tijd en moeite is gestopt in een acceptabeler einde maken. Ik heb de (wellicht naieve) hoop dat de onnodig zure nasmaak die ik aan ME3 heb overgehouden wordt weggespoeld.
de kans is groot dat het meteen een aantal verbeteringen etc. met zich mee brengt. de close-quarters DLC van BF was bijvoorbeeld ook al 1,1GB en dat zijn alleen 4 maps.
Van mij hoeft het niet. Ik behoor tot de selecte minderheid die het einde zoals het nu is prima vond. Niks mis met een einde dat vraagtekens over laat en niet afgeronde draadjes in het verhaal,

Ik vond het vele malen erger dat ik op de Normandy een paar keer vast kwam te zitten bij Joker, dat je sommige missies zonder aankondiging ineens niet meer kan voltooien, dat NPC's niet altijd op de Citadel terug te vinden waren en dan ineens spontaan weer verschenen, dat het shoppen voor armor nogal nutteloos was, dat je tijdens sommige missies ineens in een cut scene terecht kon komen en daarmee de mogelijkheid ontnomen werd om "die andere gang op de basis" ook nog te onderzoeken, dat het bezoeken van de diverse planeetstelsels nog nuttelozer is geworden met het compleet nutteloze scannen van een planeet, dat diverse karakters totaal niet uitgewerkt leken te zijn of ineens halverwege het verhaal compleet onbelangrijk werden, etc. etc. etc.

Vele zaken die ik vele malen vervelender vond dan het hoofdverhaal en het daarbij behorende einde. Aan al die voorgaande ergenissen had Bioware iets moeten doen, niet aan het einde. Maar zoals ik begon te zeggen: ik behoor tot de minderheid hiermee geloof ik.
Het einde zit vol gaten en gebreken, het is zo ongeveer het tegenovergestelde waar de fans 3 games lang honderden uren naartoe hebben zitten werken.
Het maakt alles wat je doet overbodig, ik begon al argwaan te krijgen toen ik onderdelen van die Collector base terugvond bij tim ondanks mijn keuze hem te vergallen een game eerder.
Het zou een eind worden als geen ander, alles keuze's die je maakt en hebt gemaakt zouden zich extreem relevant bewijzen, maar wat is het einde feiterlijk? A, B of C met onderweg wat "war assets" om je niet volledig het gevoel te geven dat je voor niets bezig bent geweest en als bonus hier en daar wat details zoals de Big Ben die wel of niet overeind blijft staan.

De ontknoping is gewoon een teleurstelling, één van de grootste waar ik tegenaan heb zitten kijken in de geschiedenis van gaming wel te verstaan. Deus Ex human revolution in het kwadraat, maar die game had nog het fatsoen je dat matige einde na 1 niet zo heel grote game te geven in plaats van aan het eind van 3 bijzonder omvangrijke als een slechte climax op een foute veel te lange grap.
Iets van 200 game uren in de put, al die replays waren immers nergens voor nodig. :)

[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op 25 juni 2012 11:57]

Dat is natuurlijk voor ieder persoon verschillend. Het ligt eraan hoe je in het spel zit en wat je belangrijk vind of niet, etc. De een vind het prima, de ander vindt het een drama. Ieder zo zijn keuze/idee.

Ikzelf vind het einde een gemiste kans. Persoonlijk voor mij was de keuze aan het einde van ME2 best eentje waar ik mee zat te wikken en te wegen wat ik nu moest doen. Om dan in ME3 erachter te komen dat die keuze er eigenlijk niet toe doet. Voor mij was ineens, naast het einde van ME3, ook het einde van ME2 minder. Daarnaast zijn er nog redelijk wat onduidelijkheden. Nog maar te zwijgen over zaken die ineens 'anders blijken te zijn'/niet kloppen.

Los daar van vond ik het heel erg jammer dat het einde zo afstompte. Je werkt in ME3 (en de delen daarvoor) naar een behoorlijke climax. Voor mijn gevoel paste\klopte het einde gewoon niet. Hopelijk dat deze DLC daar ietwat verandering inbrengt. Zal ik blauwe baby's krijgen? ;)
NIEUW: geel en paarse eindes!

Toch wel goed inderdaad dat ze hebben geluisterd en het dan ook gratis maken. EA staat soms niet bepaald bekend om gratis DLC uit te geven. Ook past het dan hopelijk wat beter bij de rest van het spel, dat toch wel bekend staat om de dialogen en het verhaal. Bij een goed verhaal van 3 games lang, hoort toch ook wel een goed einde :)

We zullen zien.
tja kan er niks aan doen maar het slechtste einde in de geschiedenis van gamen zit al in mijn hoofd vastgebrand.

ik geloof niet dat het laatste deel nog een keer spelen dit zal verhelpen, of het moet wel zo goed zijn dat je echt 3 dagen lang een wow gevoel heb.
Wat een slecht interview!
Ze leggen de schuld volledig bij de gebruikers.
Het einde was duidelijk een aangeplakt bijhangsel.
En nu praten ze vol trots over iets dat ze in eerste instantie al voor de release beloofd hadden. Een universum waar je keuzes meetellen.
Op geen enkel moment hoor je enige zelfkritiek van de heren. Het is vooral verbazing over dat er blijkbaar een groep mensen is die het einde niet zo cool vond (maar vooral ook benadrukken dat er mensen waren die het wel goed vonden). En omdat ze zo lief zijn hebben ze die mensen ook iets gegeven. Met nadruk op gratis.
Ze praten over user feedback maar het kan niet anders dat ze van te voren al wisten dat het einde zuigt. Met alle blabla van te voren over hoe keuzes een belangrijke rol gingen spelen en het volledige gebrek van de invloed van die keuzes in het einde doet me denken dat dit gewoon een circus is om hun naam nog een beetje hoog te houden.