Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 46, views: 15.089 •

Microsoft heeft de software development kit van SmartGlass vrijgegeven. Met de sdk kunnen Xbox 360-ontwikkelaars games en applicaties schrijven die ook gebruik maken van de schermen van pc's, tablets en smartphones.

Wie met Microsoft een overeenkomst heeft voor het ontwikkelen van Xbox-software, kan van Microsofts TechNet gratis de Xbox SmartGlass Software Development Kit downloaden. Naast de sdk krijgen ontwikkelaars ook de Xbox SmartGlass Studio waarmee de applicaties gebouwd kunnen worden, een SmartGlass JavaScript-api die integratie met Windows, iOS, Android en Windows Phone mogelijk maakt en een aantal programmeervoorbeelden.

Microsoft kondigde SmartGlass begin deze maand aan, tijdens de jaarlijkse gamebeurs E3. Met de software kan videocontent van een tablet of smartphone naar een Xbox 360 gestuurd worden et vice versa. Met de technologie kunnen mediabestanden vanaf een tablet of smartphone gestreamed worden naar een Xbox 360 of van een Xbox 360 naar een ander apparaat dat voorzien is van SmartGlass-software. Zo kan bijvoorbeeld een deels bekeken film op een Windows Phone-toestel verder bekeken worden op Microsofts console. Bovendien kan SmartGlass meta-informatie tonen tijdens het afspelen van bepaalde content; Microsoft toonde op de E3 hoe een aflevering van Game of Thrones op een tv was te zien terwijl de tablet een kaart toonde van de wereld waarin de HBO-serie zich afspeelt.

SmartGlass kan ook in games gebruikt worden. Ook daarbij kan op een tablet of smartphone extra informatie over het spel weergegeven worden, vergelijkbaar met het scherm van de controller van Nintendo's nieuwe Wii U-console. SmartGlass werkt niet alleen op hardware die gebruik maakt van het Windows 8- en Windows Phone-besturingssysteem, maar ook op Android- en iOS-apparaten. Het voordeel van SmartGlass is dat spelers gebruik kunnen maken van de console en de tablet of telefoon die ze al in bezit hebben, waar ze bij de Wii U in de buidel moeten tasten voor een nieuw apparaat.

Demonstratie van SmartGlass

Reacties (46)

Het is toch duidelijk te zien dat ook Windows goed heeft gekeken naar de Wii U, nu kunnen dus op de Xbox ook gebruik gemaakt worden van tablets om extra info te laten zien. De Playstation heeft de Vita die ze kunnen insetten om extra content te laten zien.

Die trend zag je ook eerder met de Wii controller die nu terug is bij de PS als de move en bij de Xbox als Kinect met wapperbesturing.

Ik vraag me wel af of het handig werkt om een controller te hebben en dan nog een tablet op je schoot om naar te kijken... Dan is de Wii U controllerr denk ik beter dan twee losse apparaten.

Edit: taalfoutje, bedankt haarbal (leuke nickname :+ )

[Reactie gewijzigd door South_Styler op 22 juni 2012 11:18]

Daarvoor bestond al DLNA, wat ook in Windows 7/Vista ingebouwd zit. Dit gaat weer een (klein) stapje verder dan DLNA en Airplay, oa de mogelijkheid om 2-way te gaan en wat meer metadata support.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 juni 2012 10:50]

Met het verschil dat Airplay meer kan en simpeler op te zetten is, het lijkt op die manier weldegelijk op wat Glass kan.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 22 juni 2012 10:53]

En toch is het niets meer dan een verder ontwikkeld DLNA-like systeem...
Airplay is een DLNA kloon (een veel betere, tis veel simpeler op te zetten), dit Glass gaat weer een stukje verder met oa die nieuwe 2-way features.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 22 juni 2012 11:35]

Klopt, Microsoft doet in alles het model (ik zeg niet het design of de UI) na van Apple (zie hun presentatie, de manier van, het business-model van Windows Phone, zelfde core desktop-OS en mobiele OS etc). En dat heeft wat mij betreft hele positieve effecten, de nadelen die ik nog steeds aan Android vindt kleven heeft Windows Phone niet, idem het tablet niet en ze hebben veel betere controle over hun hardware en mogelijke updates. Zo leert iedereen wat he. :)

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 22 juni 2012 11:00]

Get your facts straight, deze claim klopt natuurlijk van geen kant.

Ik ga hier geen ontzetten lange uitleg over geven maar kern is dit:

In den beginne waren er de Palmtops, geen laptop maar gewoon een digitale agenda waar je nog wat andere handige dingen mee kon.

Vervolgens komt Apple met een "tablet" waar je wat meer mee kon.

Vervolgens komt Microsoft met een tablet waar je alles mee kan (2002, xp draait op tablet)

2004 Apple komt met een tablet, iedereen geschokeerd! En nu komt microsoft met zijn OS die geschikt is voor touch bediening, dus ze ontwikkelen een tablet die goed mee presteert: overgrote deel denkt nu (o.a. jij dus vgroenewold): "Microsoft jat het idee van een tablet van Apple!"

NEEE DUS.
Ik heb er een hekel aan als mensen zo kortzichtig zijn.
Nu spreken over kortzichtigheid. Ik vind het ontzettend kortzichtig om een iPad of eenieder ander Android tablet te gaan vergelijken met de Tablet PC. Ik vind het belachelijk dat mensen altijd zeggen hoe kortzichtig anderen zijn als ze bvb verklaren dat Microsoft tablet zaken veel eerder een antwoord zijn op de iPad en/of Android tabletten of ze daar hun inspiratie van halen.

Dat is ook zo, was het niet voor de iPad of Android tabletten dan was er volgens mij geen sprake van MS tabletten. Hun eerder concept werkte niet en ik zie niet direct in waarom ze opeens resoluut het roer zouden omgooien en het nog eens zouden proberen.

Het tablet concept waar Microsoft enkele jaren geleden mee kwam heeft eigenlijk buiten de form factor niets te maken met de huidige alternatieve tabletten. Huidige tabletten zijn eerder companion devices naar mijn gevoel, terwijl Microsoft haar idee dat was van een fullblown Windows computer in tablet vorm, hence de Tablet "PC". Ik heb een Apple of Google nog nooit de term PC in hun mond horen nemen als het over hun devices gaat.

Microsoft staat bij mij nu niet gekend als een bedrijf die gewaagde dingen doet. Metro heeft mij volgens enkel maar de bestaansreden omwille van het feit dat Microsoft in sommige markten bedreigt wordt door de acceptatie van die niet Windows tabletten. Als mensen te veel in contact komen met alternatieve platformen, dan vormt dat een bedreiging voor een wereld waar Microsoft overal aanwezig wil zijn en dominant. Windows kun je niet in huidige vorm op een tablet gooien en Microsoft hoopt natuurlijk door die Metro interface ook op de PC te pushen dat mensen door die vertrouwdheid eerder ook voor een MS tablet zullen kiezen. Ze moeten natuurlijk "iets" hebben om zich te onderscheiden en ze hebben ook gemerkt aan het succes van de iPad dat integratie de key is.

En in realiteit kun je wel stellen dat Microsoft eerder een volger is dan een innovator. En kun je zelf stellen dat ze vaak naar Apple/Google kijken. Artikelen genoeg in serieuze media waar duidelijk is dat hun strategie veelal Apple gefocussed is, je moet maar eens een interview lezen met Ballmer. Ze willen shops bouwen om Apple in hun eigen spel te verslaan (http://thenextweb.com/mic...uild-stores-next-to-them/) Zelf het uitbrengen van toestellen onder hun eigen "brand" is daar een voorbeeld van (http://www.slashgear.com/...face-was-coming-19234616/). Zelf het ontwikkelen en verspreiden van mobile apps heeft veel weg van Apple developers program die ook 99 dollar moet kosten en waar zelf de MS store veel overeenkomsten heeft met die Apple store.

Het enige innovatieve wat ze de afgelopen jaren op hun conto kregen geschreven zoals kinect is eigenlijk een OEM product en research van een derde die het verslijt aan het de hoogste bieder en waar Microsoft goeie software rond heeft gebouwd.

Trouwens ik denk dat die smartglass op diverse zaken geinspireerd is. Airplay, PS3 remote play met de PSP zelf Nintendo had met de gamecube de mogelijkheid om een gameboy te gebruiken als "extern" hulpmiddel.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 22 juni 2012 12:03]

"Trouwens ik denk dat die smartglass op diverse zaken geinspireerd is. Airplay, PS3 remote play met de PSP zelf Nintendo had met de gamecube de mogelijkheid om een gameboy te gebruiken als "extern" hulpmiddel."

En vergeet de VMU ( http://en.wikipedia.org/wiki/VMU ) van de dreamcast niet, daar is de Wii-U van gejat!
Grappige is overigens dat Sega in die tijd erg met MS samenwerkte (dreamcast draaide een soort WinCS port) en dat de xbox een soort spirituele opvolger van de dreamcast is (zie evolutie controller design vanaf sega 8bit tot 360).

Microsoft heeft het probleem dat ze dingen vaak te vroeg maken/uitbrengen terwijl de markt er niet klaar voor is. Dat heeft apple beter begrepen en microsoft heeft zich in zn wijsheid aangesloten achter bedrijven die de consumentenmarkt beter snappen.
Ik zeg toch helemaal niet dat Apple de eerste met uberhaupt een tablet was? Ik zeg dat het huidige business-model sterk lijkt op hoe Apple al tijden de boel aanpakt, dit heeft Microsoft zelfs gezegd niet zo lang geleden. Meer zeg ik niet, goed lezen is ook een kunst.
Ja maar Airplay mirroring is nog vrij recent hoor.
Media heen en weer sturen is slechts een klein deel van de mogelijkheden van SmartGlass. En alleen dat deel is echt vergelijkbaar met Airplay/DLNA. Kijk bijvoorbeeld eens naar

https://www.youtube.com/watch?v=ssABeeTkdfo

Daar zie je de echte toegevoegde waarde.
Atlas bestaat al een hele tijd, eerst op Windows Phone, sinds december 2011 op IOS. Jammer genoeg enkel in de USA heb ik gemerkt. Dat ze het nu smartglass noemen doet daar weinig aan af. Het kost wel 4,99 dollar, ik hoop dat bij games die smartglass ondersteunen de extra's gratis zijn.
Voor in de plaats dat je hier de credits geeft aan Nintendo, geeft die dan aub aan Sega. Sega kwam namelijk al lang voordat Nintendo met de Wii kwam (laat staan de Wii U) met besturing door beweging (Samba de Amigo) en extra content op de controler (en deze ook uit de controler te halen en mee te nemen) via de VMU.

Als je gaat kijken is Nintendo helemaal niet zo innovatief, ze zijn gewoon goed in marketing en goed opletten wanneer ze iets moeten releasen.


Verder had MS al lange tijd de visie van meer samenwerken van apparaten, lang voordat de Wii U werd aangekondigd.

[Reactie gewijzigd door Benjamin- op 22 juni 2012 14:45]

Awesome, meteen maar even downloaden. Ik vraag me wel af hoe het zit met synchronisatie. Over het algemeen is voor dat soort zaken een Windows Live ID nodig. Op zich prima, ware het niet dat ik op mijn WP7 telefoon een andere Live ID heb ingesteld dan op mijn Xbox, waardoor ik die Xbox Companion bijvoorbeeld dus niet kan draaien. Het vervelende is vooral die harde koppeling - je kunt niet op je telefoon je Live ID veranderen zonder de hele telefoon te resetten, en bovendien ben je al je gekochte apps dan kwijt :/

Geen idee hoe het met SmartGlass zit, maar niet-MS apparaten hebben dit hele probleem niet, omdat er geen intrinsieke koppeling bestaat tussen apparaat en Live ID. Blijkbaar genieten niet-MS gebruikers dus wat dat betreft meer vrijheid met MS' eigen software 8)7
Je kunt je Xbox account verhuizen naar de account van je telefoon.
http://support.xbox.com/e...2eb3640c9b57d015c862ecc91

On Topic: Ik ben benieuwd waar ontwikkelaars mee gaan komen. Het is slim om de apparaten te gebruiken die mensen al hebben. Toch denk ik dat het geen essensiele rol zal gaan vervullen in games omdat ze ook speelbaar moeten blijven voor mensen zonder tablet of smartphone.

[Reactie gewijzigd door DarKHunteR op 22 juni 2012 10:47]

Je kunt je Xbox account verhuizen naar de account van je telefoon.
Nee, dat kan dus niet. Aan het live ID van de telefoon zit al een Xbox live account gekoppeld, en dus krijg je de melding
“The Windows Live ID you’re switching to is already linked to another Xbox LIVE account. You must use another Windows Live ID.”
De énige manier is gewoon het gebruiken van 1 account op beide platforms. Met als resultaat dat je van het andere account alle aankopen kwijtraakt (of tenminste, ze zijn natuurlijk niet "kwijt"). Op de Xbox zou je de games dan nog wel kunnen runnen op de originele Xbox waarop je de aankopen hebt gedaan.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 22 juni 2012 11:40]

Ah dat gezeur had je ook met Apple ID en MobileMe, met iCloud is het nog steeds niet helemaal opgelost.
Zelfde probleem heb je ook met een google account en android. Probleem is echter wel wat kleiner aangezien er nog geen google game console is :)
Wel vet om te zien dat de devs van XBMC gewoon al minimaal 2 jaar voor lopen op dit concept. Even dan alleen de HTPC functionaliteit bekeken dan. MS gaat proberen hier een inhaalslag te doen.
Voor zover ik weet heeft XBMC enkel een remote, vrij beperkt dus. Dit is véél uitgebreider.
Heb momenteel een HTPC met XBMC, maar zou gerust wat van de functionaliteit willen van SmartGlass.
Microsoft heeft al een jaar of 10 Media Center, waar XBMC een kloon van is. Microsoft hoef je weinig over HTPC functionaliteit te leren :)
XBMC is geen kloon, maar een afgeleide specifiek ontworpen dat het op de eerste xbox kan draaien zonder hem teveel te belasten.
Vraag me wel af of dit gebruikt gaat worden..............

Ik zie mezelf niet echt met een tablet of telefoon zitten als ik game of tv kijk.
Ik zie juist heel veel mogelijkheden om het extra scherm te gebruiken voor informatie die anders achter een knop verborgen zit.

Neem bijvoorbeeld een GTA of Driver: je moet nu de kaart openen om te zien waar je bent, maar als ik de iPad op een stand naast mijn scherm kan zetten met de kaart erop hoef ik niet meer telkens apart de kaart te openen.
Dit gebeurd bij iOS als je via airplay speelt: de game op je TV, met andere interface op je iPad/iPhone (uiteraard als de dev het zo heeft gemaakt).
Neem bijvoorbeeld een GTA of Driver: je moet nu de kaart openen om te zien waar je bent, maar als ik de iPad op een stand naast mijn scherm kan zetten met de kaart erop hoef ik niet meer telkens apart de kaart te openen.
Nee maar een andere actie moet je wel ondernemen (wegkijken van het hoofdscherm), die je weer niet had hoeven doen als je op een knop kan drukken...

Voor een map zeker in GTA waar al een minimap is vindt ik het een onzin feature. Dat er wel leuke dingen mee kunnen wil ik best geloven maar je voorbeeld overtuigd mij iig niet!
"Neem bijvoorbeeld een GTA of Driver: je moet nu de kaart openen om te zien waar je bent, maar als ik de iPad op een stand naast mijn scherm kan zetten met de kaart erop hoef ik niet meer telkens apart de kaart te openen."

Of het spel kan een onscreen kaart in de hoek renderen....
:/
maar wanneer je een serie kijkt en er komt zo'n figuur op waarvan je denkt wie was dat ook al weer, lijkt het je dan niet makkelijk om iets als dit er bij te hebben om dan direct info te krijgen terwijl je kijkt zonder dat het de ervaring in de weg gaat zitten. normaal zou je dan een zoek actie starten op een laptop of tablet ofzo maar nu is het direct op het scherm en kan je direct door met kijken.