Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 89, views: 31.073 •

Dell heeft een update van zijn Precision-workstations in de planning. De M4700 en M6700 worden met Ivy Bridge-processors uitgerust en kunnen respectievelijk drie en vier opslagschijven bevatten. De M6700 krijgt een rode variant met Gorilla Glass.

Dell gaat updates uitbrengen van zijn mobiele Precision-workstations, zo ontdekte Tweakers.net. De opvolgers van de M4600 met 15,4"- en M6600 met 17,3"-scherm zijn de M4700 en M6700. Van deze laatste versie komt nog een zogenoemde Covert Edition, die in het rood is uitgevoerd en die een stevige Gorilla Glass-plaat over het scherm gelegd krijgt. De werkpaarden krijgen Core i5- en Core i7-processors uit Intels Ivy Bridge-generatie en ondersteuning voor maximaal 32GB 1600- en 1866MHz-geheugen. Wat betreft videokaarten komt er bij het 15,4"-model de keuze uit AMD's FirePro M4000 met 1GB of Nvidia's Quadro K1000 of K2000 met 2GB videogeheugen. De 17,3"-Precision kan met een AMD FirePro M6000 met 2GB, of een Quadro K3000 2GB, K4000 4GB of K5000 4GB geleverd worden.

Dell Precision M4700 Dell Precision M4700 Dell Precision M4700 Dell Precision M4700 Dell Precision M4700

Waar de M4600 en M6600 respectievelijk twee en drie opslagmedia konden krijgen, heeft Dell dit bij de nieuwe werkstations verhoogd naar drie en vier. Het totaal aan maximaal opslaggeheugen bij de M4700 komt op 1,75TB; bij de M6700 is dit maar liefst 2,75TB. Voor beide systemen komt een ssd van 512GB beschikbaar. De M6700 kan optioneel met een touchscreen met ondersteuning voor tienvingerige aanraakbewegingen geleverd worden. Voor het overige blijven veel specificaties gelijk aan die van de huidige generatie. Zo zijn de behuizingen van een legering van magnesium en aluminium, is er de mogelijkheid voor ips-schermen te kiezen en worden de workstations met hdmi, vga en displayport uitgerust. De prijzen en beschikbaarheid zijn nog niet bekend.

Dell Precision M6700 Rood Dell Precision M6700 Rood Dell Precision M6700 Rood Dell Precision M6700 Rood Dell Precision M6700 Rood Dell Precision M6700 Dell Precision M6700 Dell Precision M6700 Dell Precision M6700 Dell Precision M6700

Reacties (89)

Jammer van de kleine foto's. Voor de rest ziet het systeem er dik in orde uit! Ik vraag mij wel af of een touchscreen op deze toestellen handig/nodig is
ja, dat zal de toekomst nog wel aantonen ivm met die metro interface.

Touch screen / metro gaat een toppertje worden (verwacht /hoop) ik
In elk geval wel om je scherm flink vettig te krijgen. Ik zit nu al obsessief mijn tablet schoon te vegen met brillendoekjes als ik het weg leg; ik ga dus echt *niet* mijn desktop- of laptopscherm zitten aanraken om het apparaat te bedienen.
Same here, ik baal al van het scherm van mijn telefoon, en dat is in deze dagen met de hoge vochtigheidsgraad 1 grote bende. (Ik krijg van dit vochtige weer klamme handen, was ze 10 keer per dag, en heb nog problemen met mijn trackball.)
En dan met die vette vochtige vingers aan een glanzend scherm zitten? echt niet!

De specs laten me voor de rest wel watertanden... Maar dat heeft geen effect op het scherm. ;)
Alleen de opslagruimte... Voor mij is dat way over the top. De SSD alleen geeft mij meer dan genoeg ruimte. Dus het verhoogt de prijs terwijl ik het persoonlijk nooit zal gebruiken.
Wat dacht je van bellen :+ Lekker een oorafdruk achter laten met dit weer op je scherm :)

Nee idd touch screen is leuk voor tablets. Voor de laptop markt moet het nog bewezen worden. Denk ook dat dit nu nog te maken heeft met de geringe ondersteuning in applicaties. Je zou dus kunnen zeggen dat bij W8 deze ondersteuning wel gaat komen en dan touch screen effectiever zou kunnen werken.

Maar of het ooit echt gemeen goed gaat worden zal mij zeker benieuwen.
Ik zie mezelf niet met mijn oor tegen mijn laptop scherm aandrukken... Maar ieder zijn ding ;)

Touchscreen lijkt me ook niet echt zinnig, de muis en touchpad zijn zo ingeburgerd dat dat net bijna zo snel gaat, alleen handig voor laptops waarbij je het scherm in een tablet stand kan zetten en daar zijn deze workstations niet echt voor bedoeld.

Maar ach, er zullen toch wel mensen voor gaan omdat het kan. dan kun je ook lekker angry birds spelen op een 15/17" scherm.
Metro is nu echt iets waarvan ik denk dat het niets gaat worden. Maargoed de tijd zal het leren.
Mee eens, al is het maar om de doodeenvoudige reden dat je als je je scherm goed afstelt (om nekklachten te voorkomen), je een erg onhandige houding moet aannemen voor touch. Sowieso wil ik mijn laptop niet met touch bedienen. Bij een tablet is dat intutief, maar bij een laptop...? Ik zie er he-le-maal niks in, maar dit zal er wel doorgedrukt worden, gok ik :)
Inderdaad "dik" in orde, wat een outdated design... lijkt er wel een uit 1998. Maar goed als je een laptop zo vol propt met overkill aan hardware dan wordt ie gauw dikker. Wat is het nut van 4 HD's? Iedereen slaat tegenwoordig extern op of in de cloud. Touchscreen op een laptop is ook zinloos, lekker ergonomisch ook...not. Een workstation in laptopvorm...hmmmm ik zie niemand in de trein of op het bankje in het park even weermodellen, seismologische data, 3d rendering, of andere zware taken uitvoeren.
Mijn collega's hebben allemaal mobile precisions. Die gebruiken de kracht voornamelijk om bij klanten demo's te geven, op beurzen of zelfs in het vliegtuig om voor te bereiden :)
Als ze lang in de trein zouden zitten zie ik het ze ook nog wel doen :-D
Zijn er hogere resolutie afbeeldingen beschikbaar?
Kan het zo niet goed beoordelen, haha.
Op deze site staan wat grotere foto's: http://www.geekwithlaptop...precision-m4600-and-m6600
Echt een mooi design, ik vind de M4600 wel wat weghebben van de Tecra-serie van Toshiba.
Dat zijn de modellen van vorig jaar. Ik heb nog niet goed kunnen nagaan of de nieuwe behuizingen verschillen van die van de vorige generatie.
Goed ja prachtig dat je dergelijk aantal geheugen kan hebben in zoiets maar wie wil nou zoiets zwaar en lomp kopen? Ik herinner me nog de dagen toen ik rondliep met m'n Packard Bell iPower en had steeds last van m'n schouder als ik 5 minuutjes moest wandelen. Vraag me sterk af wat zoiets mag kosten..
Als je opslagruimte aanduidt met geheugen, moet je over het uiterlijk maar niet oordelen denk ik zo.
Juist wel, mensen met weinig verstand over computers kiezen eerder voor een mooie laptop.
Mensen met weinig verstand van computers hebben deze laptop waarschijnlijk ook niet nodig. Als je een laptop zoals deze nodig hebt voor de een of andere taak, dan wt je dat. Iemand die "gewoon" op zoek is naar een laptop, zal niet naar de Precision of andere laptops in dat segment kijken.
Eerder wellicht, mensen met verstand ook hoor. Alsof design niet samen kan gaan met de rest.
Nee, design kan niet samengaan met "de rest".

Een laptop waarvan je alle onderdelen, vanaf de batterij tot het toetsenbord en zelfs de processor kan vervangen binnen 5 minuten, die tig uitbreidingspoorten en aansluitingen heeft, die heeft eenvoudigweg meer gaten voor de poorten, meer schroeven en klepjes voor snelle toegang tot onderdelen, en hij is waarschijnlijk ook groter en dikker, omdat snelle en makkelijke toegang vaak inhoudt dat onderdelen minder goed op elkaar gepakt kunnen worden.

Hoe meer design je in een laptop steekt (of in welk apparaat dan ook eigenlijk), hoe minder de onderhoudbaarheid meestal wordt als het op het vervangen van hardware aankomt.
Dus een laptop met veel poorten e.d. kan geen geweldig design hebben? Dat is natuurlijk onzin. Bovendien houdt het hebben van enorm veel poorten of het snel kunnen vervangen van zaken in een laptop, niet voor iedereen samen met intelligent gebruik van die laptop. Dit verschilt simpelweg per gebruiker en waarvoor de laptop wordt ingezet.
Dell heeft met deze laptop helemaal de insteek niet om er een designers laptop van te maken. Deze laptop is puur gericht voor de zakelijke markt die, om maar een voorbeeld te noemen, op locatie snel een nieuwe sketches moet kunnen renderen.

Zoals katsunami al zegt; design moet het hier afwegen tegen functionaliteit. Zeg zelf nou welke er gewonnen heeft :+ .
Ik ken genoeg mensen die zelfs aan een tablet al voldoende hebben om bij de klant langs te gaan (hangt dus van de situatie af) en nogmaals, je kan veel poorten ook best mooi ontwerpen.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 22 juni 2012 08:40]

Nee, design kan niet samengaan met "de rest".
Wat een bull.
Natuurlijk kan dat wel samengaan! Dat het niet altijd gebeurd, is iets totaal anders.
Een laptop waarvan je alle onderdelen, vanaf de batterij tot het toetsenbord en zelfs de processor kan vervangen binnen 5 minuten...
De onderkant van een laptop boeit niet zo. Dus ruimte genoeg om daar klepjes te maken.
...die tig uitbreidingspoorten en aansluitingen heeft...
Nog nooit een laptop gezien waar die poorten ook achter een klepje zitten? En alsof een USB-poort nu zo lelijk is om naar te kijken is ook overdreven. En geef die poorten eens een kleurtje (design!) i.p.v. het standaard grijs.
...die heeft eenvoudigweg meer gaten voor de poorten, meer schroeven en klepjes voor snelle toegang tot onderdelen, ...
Ach, een vrouw heeft ook meer gaten dan een man... Is een vrouw dan opeens lelijker dan een man? En nogmaals: een paar klepjes aan de onderkant deert niemand. En ook daaroverheen kan je desgewenst weer een extra plaat aanbrengen (aluminium van 0,25mm. dikte ofzo).
...en hij is waarschijnlijk ook groter en dikker...
Waarschijnlijk, of echt?
...omdat snelle en makkelijke toegang vaak inhoudt dat onderdelen minder goed op elkaar gepakt kunnen worden.
Vaak of altijd?
...omdat snelle en makkelijke toegang vaak inhoudt dat onderdelen minder goed op elkaar gepakt kunnen worden.
Kijk bijvoorbeeld na LEGO. Een topproduct. Die kan je zo dicht opeen pakken dat ze zelfs aan elkaar vast klikken. Waarom zou dat IN een laptop niet kunnen?
Hoe meer design je in een laptop steekt (of in welk apparaat dan ook eigenlijk), hoe minder de onderhoudbaarheid meestal wordt als het op het vervangen van hardware aankomt.
Meestal of altijd? Als het meestal is, dan klopt dit alvast niet:
Nee, design kan niet samengaan met "de rest".
Hoe meer design je in een laptop steekt (of in welk apparaat dan ook eigenlijk), hoe minder de onderhoudbaarheid meestal wordt als het op het vervangen van hardware aankomt.
Ook e.e.a. goed ontwerpen juist zodat de onderhoudbaarheid goed is, valt ook onder design, hoor. Maar ook als je je beperkt tot het uiterlijk: onjuist om te roepen dat als je iets moois designed dat het apparaat dan opeens minder functioneel/handig in gebruik is.

En iets waar een fabrikant zich eenvoudig in kan onderscheiden, is het aanbieden van kleur. (En ja, dat hoort ook bij design.) Zwart, grijs... Een paar witte (vooral Mac's), en bij hoge uitzondering een ander kleurtje. En hebben ze eens een ander kleurtje: dan zijn veel delen toch nog steeds saai grijs of zwart. Het lijken wel auto's... 80% Van de auto's heeft ook zo'n dodelijk saaie zwarte of grijze kleur.
En iets waar een fabrikant zich ook in kan onderscheiden, is het aanbieden van een mechanisch toetsenbord (bijv. Cherry Switches). Dat typt duizend keer lekkerder dan een normaal laptoptoetsenbord. (En ja, zulks een smullerij hoort ook bij design. Zeker Chery Switches met eenvoudig onderling uitwisselbare keycaps. (Op sommige Chinese mechanische kloonrommel na.))

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 22 juni 2012 00:25]

Laat ik de reactie kort houden.

Neem een design laptop... welke dan ook. De Dell Adamo, of die nieuwe design XPS, de Apple MacBook, of een HP Envy. Allemaal mooie laptops om te zien. Als het echter aankomt op vervangen van hardware in geval van upgrades of een defect, dan is er heel veel werk aan de winkel. Bijna de hele laptop moet uit elkar. In geval van een Dell Lattidue of Precision, of een Lenovo laptop kun je bijna elk hardware-onderdeel binnen 5-15 minuten vervangen of upgraden.

Als een prachtig design en prima upgradebaarheid en onderhoudbaarheid samen zouden gaan, dan zouden er geen "lelijke" laptops zoals de Precision worden ontworpen.

Wat betreft dingen als kleuren enzo daar ga ik niet op in want dat is smaak. Ik heb mijn laptops het liefste antraciet, zwart of (zeer) donkergrijs.
Mensen met weinig verstand van computers kopen een laptop met de de hoogste specs en komen dan tegen mensen met een design laptop zeggen dat die design laptop speelgoed is omdat er geen 2TB schijfruimte in zit.
Mobiele professionals, consultants die ook op locatie klant hun eigen pc met power nodig hebben.
Ik ben technisch (3D) tekenaar en een aantal collega's van mij werken zowel thuis als bij 2 bedrijfslocaties. Zij hebben een laptop en dockingstations met extra beeldscherm ed.
Maar klagen altijd over de traagheid en gebrek aan werkgeheugen in hun systeem, evenals een matig toereikende videokaart.

Dit soort workstation-laptops zijn niet om mee te nemen naar school en in de trein te werken, dit zijn gewoon compacte, draagbare desktops met toetsenbord :)

En :9~
Dit soort laptops kunnen nog echt goed meekomen op een accu. Zie ook de review van de M4600 op tweakers (reviews: Dell Precision M4600: werkpaard met een prijs. Ik heb zelf ook een M4600, en als ik niet expliciet de GPU of CPU aan het werk moet zetten kan ik best wel eens mijn adapter thuis laten. En dat valt toch echt onder een 8 urige werkdag (studenten 8 uur, voorruit :P).

Het is dat ik niet aan treinreizen doe, maar mee naar 'school' is prima mogelijk. Eerlijk gezegd, het is juist een heel stuk beter om zo'n laptop mee te nemen dan de meeste laptops die studenten meenemen, deze zijn een heel stuk degelijker.
Alles wat je noemt is dus *niet* mogelijk, dat is een beetje het punt.

toetsenbord, scherm klappen, en zelfs een slingertje leveren niet genoeg juice om een normale laptop mee te poweren ("met tien minuten draaien kan je telefoon 10 minuten bellen!", daar heb je dus niets aan voor een laptop), laat staan een mobile workstation.

50% efficiente zonnecellen zijn zelfs theoretisch maar net mogelijk, en je hebt er alsnog geen flikker aan voor de energiebehoefte van een laptop (hint: je zou hetzelfde bereiken door gewoon 2 keer zo veel oppervlakte te gebruiken). Tenzij je een oprol/vouwbare variant maakt met een oppervlakte van een paar m^2.Mobiel is dat dan niet meer.

Waar je wat aan moet verbeteren is energie*consumptie*, niet de generatie.
Ik heb een 18.4 inch laptop thuis. Veel te lomp idd om dagelijks mee te nemen. Maar dat doe ik dan ook niet. Ik gebruik hem alleen thuis en wil hem op meerdere plekken in huis kunnen gebruiken (bank, tuin, in bed, aan de eettafel etc) en die kleine stukjes kan je hem makkelijk meesjouwen. Dus er is wel degelijk een markt voor grote/zware laptops. Een laptop is dus niet alleen voor dagelijks mee te slepen maar kan ook erg handig zijn om niet vast te zitten aan een lomp workstation.
Helemaal mee eens,

Toen ik mijn 17.3 inch laptop kocht, was dat de grootste desktop vervanger met de specs die ik wilde. i7, 16GB, 1.5TB, full-hd, USB3, redelijke video kaart etc.

Hij staat meestal op tafel, en met het scherm ingeklapt is het nauwelijks een aanslag voor het aanzicht van de woonkamer. Dit itt een desktop met monitor !

Net als Mirved, wordt ie af en toe op andere plekken geplaatst, bijv. enkele uurtjes op de bank, of buiten en slechts af en toe vervoerd.

Zoveel meer praktisch als een desktop ;)

[Reactie gewijzigd door rsbroer op 22 juni 2012 10:47]

Deze lijkt veel te veel op mijn oude Toshiba uit de jaren 90...
Mee eens, alleen is alles groter geworden en zwart of rood voor de liefhebbers
Laptops uit de jaren 90 waren dikker en lomper met een factor 2.
Niet echt, ding was geloof ik uit '99 of 2000 ofzo en hij was ongeveer net zo dik als dit ding.
Tja... het lijkt wel of Dell de afdeling met oude stempel ontwerpers op precision heeft gezet en de jonge ultrabook achtige gasten op de mooie spullen. Dit is echt veel power maar wel ontzettend lelijke power.

Ik zou overigens niet weten waar ik dit in deze tijd voor nodig zou hebben. Content die je hiermee maakt gaat toch makkelijker op een desktop workstation denk ik. Zeker ergonomischer want deze keyboards zijn volgens mij heel erg hoog. Waarschijnlijk wordt dit ook wel lekker warm dus op schoot is ook niet alles.

Ik zie mezelf hier niet mee in de trein zitten en al helemaal niet achter mijn bureau, doe daar maar een full tower met wat heftiger koelingsgeweld, een comfortabel KB, een muis en 3 24"schermen.

Edit: Ik reageer even op mezelf omdat ik alle drie de gebruikers nog wat vragen wil stellen:
- Gebruiken jullie deze ook als workstation op je bureau? Als in heb je dan nog een losse monitor en KB muis erbij?
- Als je onderweg bent hoe lang kun je er op werken zonder 230?
- Ik werk vooral in 2D maar dan met Illustrator en Photoshop, ik merk dat mijn mid range laptops daar best moeite mee hebben, is deze ook voor die applicaties een uitkomst?

[Reactie gewijzigd door Hengst op 22 juni 2012 08:23]

ik doe 3D animatie en visual effects, en gezien hier firepro en quadro kaarten in zitten is dit voor emnsen die mobiel power nodig hebben, en dus vooral power.

ik ben zo'n klant, en ja het is leuk als het er een beetje mooi uitziet (en ik vind dit nit eens erg lelijk) maar het gaat om performance die bijna even goed is als die van een relatief snelle PC in een mobiel pakket te krijgen, en daar betaal je voor en dat is ook iets zwaardern, maar niets vergelijken met een dekstop en monitor en toetsenbord en muis meeslepen.
Ik heb de M6500, uiterlijk is voor mij totaal niet belangrijk. Deze laptops zijn OERdegelijk, hebben fatsoenlijk beeldscherm en enorm krachtig. Dan krijg je vanzelf een iets dikker model wat ook wat zwaarder is. Enige nadeel van de dikte vind ik dat het toetsenbord te hoog ligt, en ik er daardoor geen uren achter elkaar op kan werken, maar daar heb ik m'n werkstations voor :)
Werk als architect al jaren met precision laptops als desktopvervanger. Mijn M6500 is aan vervanging toe en dit is een hele grote kanshebber. Mobiel kantoor, uitsluitend 3d werk en met een Quadro en Octane gaat dit beestje mij een hoop werk besparen.
Dat is vervelend... 3 dagen geleden een m6600 besteld :(
dit is een mobiel werkstation, gebruikt om cad tekeningen bij de klant te laten zien en op de klus zelf nog zaken te kunnen inzien/ aanpassen.

[Reactie gewijzigd door Hennie-M op 21 juni 2012 19:57]

je mag alles als je online besteld hebt binnen 7? dagen retourneren,
en als je het nog niet binnen hebt kan je dat vast laten omzetten.
7 werkdagen vanaf de dag nadat je het ontvangen hebt.
(Hoe verzinnen ze het. 8 werkdagen in normale mensen taal.)
Je zal wel wat geduld moeten hebben, beschikbaarheid nog onbekend.
Zoals Freaq al zegt kan je het gewoon terugsturen, das t mooie van Dell (en alle webwinkels). Verwacht alleen niet dat je hetzelfde prijskaartje als je M6600 krijgt, maar wel een (veel) betere DTR (DeskTopReplacement) laptop.
Het grote voordeel van Dell vind ik altijd dat je zelf de componenten kan selecteren en ook hier valt het me weer niet tegen. Het is mooi dat je zoveel geheugen krijgt, al kan ik me niet voorstellen dat het echt nodig is in zakelijke omgevingen - maar nog steeds mooi dat het kan. Er blijven echter een paar vragen over na het lezen van het artikel:
- wat is de accucapaciteit van dit grote monster (a.k.a. laptop)
- waar beginnen de prijzen bij?
De prijzen zullen bij ongeveer 1100 excl btw beginnen verwacht ik, vergelijkbaar met de M4600 (Dell doet niet echt aan goedkoper maken naarmate er nieuwere producten komen). Mocht je het interessant willen hebben (Quadro K2000, beetje quadcore, 9cell accu, etc) dan zit je al meer richting de 1700 excl btw. Dat is dan nog zonder SSD of overkill aan geheugen, maar dat is zelf makkelijk te upgraden.

De accucapaciteit is waarschijnlijk dezelfde als in de M4600 en M6600, waarbij de beste 97Whr is. Dat is een van de grootste capaciteiten accu van dit moment, en aangezien ik geen explosieverhalen heb gehoord denk ik dat ze die gewoon blijven geburiken voorlopig. Deze gaat op de M4600 al 7 uur mee bij licht gebruik (reviews: Dell Precision M4600: werkpaard met een prijs. Bij zwaar gebruik, tsja, met een CPU van 55W en een GPU van 55W betekend een uurtje maximaal :P
Handig! :D Nu kan je nog sneller data kwijtraken. Iedereen weet dat data concentreren op een punt een single point of failure geeft waar je U tegen zegt. Dan nog liever een NAS, dat is als een spof een stuk beter te beheersen dan een mobiel apparaat.
Wat een onzinnige opmerking. Wat maakt het uit hoeveel opslag een laptop heeft?

Je moet gewoon altijd meerdere backups hebben als je data belangrijk is. Hier heb ik zelf 2 backups op externe schijven. Eentje ligt bij mij thuis, de andere in het huis van mijn moeder, in dezelfde kast waar haar externe schijf ligt. Je kunt zelf wel raden waar hr tweede externe schijf zich bevindt.
Er staan waarschijnlijk meerdere harde schijven in RAID-0.
Dit zorgt ervoor dat je data nog sneller kwijt kan raken :P
Dus hoeveel opslag maakt wel degelijk uit
Dat is natuurlijk ook makkelijk op te lossen - en aangezien degenen die deze laptops kopen echt wel weten waar ze mee bezig zijn zal die RAID-0 ook binnen de kortste keren weg zijn.
Trouwens, RAID-0 failt vooral als n van de schijven de geest geeft. Je gaat er nu vanuit dat harde schijven om de andere dag ontploffen - dat zal in de praktijk ook wel meevallen. Bovendien hoor je als professional gewoon dagelijks backups te draaien dus dan ben je in het worst case scenario een dag kwijt.
Zorg voor een goede backup, maar de noodzaak van 2.5TB in een laptop ontgaat mij ook een beetje. Dat weegt flink wat en kost ook flink wat accuduur.

Wellicht is het nuttig als je hele video's uncompressed wilt opslaan. Dan zou ik liever een laptop hebben met Thunderbolt en voor die gevallen een externe storage willen meeslepen.
Dit is natuurlijk ook geen consumentenlaptop. Het is een degelijke laptop dat vooral beroepsmatig wordt gebruikt, en daar is die dan ook naar gebouwd.

Ik vraag me wel af in welke resoluties de schermen worden geleverd. De M6600 had namelijk een resolutie van 1920*1080 terwijl de M6500 1920*1200 had. Een achteruitgang waar de meeste gebruikers van dit soort werkpaarden niet op zitten te wachten.

[Reactie gewijzigd door cc12 op 21 juni 2012 20:39]

Ik snap het ook niet waar de 16:9 verhouding vandaan komt. Bij consumenten kan ik me voorstellen dat het marketingtechnisch goed verkoopt. Dezelfde resolutie als FullHD klinkt wel lekker, maar de professional heeft graag ook wat werkhoogte. De enige reden die ik mij kan voorstellen is dat een 16:9 veel goedkoper te produceren is dan 16:10 vanwege de productieaantallen.
De 16:9 verhouding is inderdaad goedkoper, want bij gelijkblijvende diagonaal is de oppervlakte van het scherm kleiner dan bij een 16:10 variant.
Als je het beroepsmatig gebruikt, wat moet je dan met zoveel data bij je? Dan staat de data op het bedrijfsnetwerk.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.