Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 53, views: 16.833 •

Valve start met het Steam for Schools-programma, dat games van de ontwikkelaar beschikbaar stelt voor educatieve doeleinden. Het eerste onderdeel is Teach with Portals, waarmee leerkrachten gratis gebruik kunnen maken van Portal 2.

Valve is het Steam for Schools-programma begonnen door website learnwithportals.com online te zetten. Daar kunnen leerkrachten zich aanmelden voor het programma, waarna ze gratis gebruik kunnen maken van Valves Portal 2 in het klaslokaal. Ook het Perpetual Testing Initiative, de level editor die voor de game beschikbaar is, kan in de klas gebruikt worden. Voor dat laatste geldt een beperking; de puzzels die ermee gemaakt worden, kunnen alleen door dezelfde lesgroep gespeeld worden en niet aangeboden worden aan andere spelers van de game.

Valve biedt op de website lesprogramma's aan rond de game voor vakken als natuur- en wiskunde. Leerkrachten kunnen aan de hand van de game uitleg geven over begrippen als parabolen, momentum en zwaartekracht. Wie zelf een les ontwikkelt rond de game, kan die bovendien via de site beschikbaar stellen voor anderen.

Of Valve nog andere games aan het Steam for Schools-programma gaat toevoegen, is niet bekend. Portal 2 leent zich er uitstekend voor. Bij de overige games die Valve tot nu toe ontwikkeld heeft, is dat wat minder vanzelfsprekend. Portal 2 is bovendien goedgekeurd voor kinderen van 10 jaar en ouder. Games als Half-Life 2, Left 4 Dead en Team Fortress 2 zijn minder geschikt voor jeugdige spelers.

The Evergreen School bezoekt Valve

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (26)

Reacties (53)

Nice, ik had dat YouTube filmpje al eerder gezien.
Zo krijgen kinderen meer interesse in gamedesign, natuurkunde en ruimtelijk inzicht!

Huiswerk: vind de cake in portal 2. :+

Goed initatief! Volgens mij kunnen we dit alleen maar toejuichen.
Ik vind dat Valve de laatste tijd erg goed bezig is met de ontwikkeling van Source games voor Linux, Steam voor Linux en nu Portal 2 voor educatieve doeleinden! _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Zerfox op 21 juni 2012 10:59]

En waarom moeten kinderen interesse krijgen in game design? Natuurkunde en ruimtelijk inzicht prima, maar game design noemen is natuurlijk gewoon belachelijk.
Mwoah, aan de ene kant is het onnodig in de zin van dat de meeste leerlingen geen game designer zullen worden, maar aan de andere kant heeft Portal wel een beetje het Incredible Machine-idee. Het is toch een soort impuls voor je creativiteit (da's Portal sowieso al trouwens). En creativiteit is iets wat toch al steeds minder gewaardeerd wordt.
Ik zie niet in waarom kinderen wel muziekles en andere "cultuur"-vakken zouden moeten krijgen, maar niets met gamen.
Game development misschien niet specifiek, maar wel in de ICT. Weet niet hoe het in andere landen is, maar 90% van de Nederlandse websites is gewoon crap. ICT'ers die niet weten wat Linux is, etc...

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 21 juni 2012 15:56]

En als je de cake niet vind beledigt GLaDOS je :)

We saved your brain on a disk, for when something happens to you. Don't believe me? Here, I'll put you on: "Hahlloo" That's you! That's how dumb you sound!

Portal is een leuk en creatief spel, maar ik denk dat als je het gaat gebruiken voor educatieve doeleinden en het leuke samenspel met GLaDOS en de verhaallijn wegvallen, je aardig snel klaar bent met spelen.
Ik denk dat voor ruimtelijk inzicht er NIETS boven LEGO gaat.
Misschien kunnen ze vrouwen nu eindelijk 3 dimensionaal inzicht aanleren wat uiteindelijk zou moeten leiden tot minder parkeerdeuken..
hier op werk/school wordt ook les gegeven in minecraft; iets met handvaardigheid en ruimtelijk inzicht. kids zijn vele male enthousiaster wanneer ze op die manier mogen bouwen dan met houtenblokjes en lijm.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 21 juni 2012 11:00]

heel leuk en aardig maar wie gaat in de toekomst dan huizen bouwen? fysieke arbeid gaat verdwijnt echt niet zomaar :+

leuk initiatief, soms zou ik willen dat ik 10 jaar jonger was XD
Er zijn technieken in ontwikkeling voor het printen van huizen..
Digitaal design gaat wel steeds belangerijker worden, en niet alleen voor het designen van Games.
Al is game-designer zowiezo al iets wat de meeste jonge jongens willen worden.
Net zoiets als vroeger astronaut of piloot.
Aan de andere kant, veel mensen die fysieke arbeid doen zijn zelden überhaupt geïnteresseerd in wiskunde en natuurkunde.

Als dit soort initiatieven interesse aanwakkeren in deze vakken vind ik dit een prima aanvulling op handvaardigheid. Handvaardigheid is juist niet besteed aan mensen die toch al iets ambachtelijks willen doen, zij leren er relatief weinig.
Ik heb net een eerste jaar bouwkunde afgerond, en het is de bedoeling alle spanten e.d. zo te ontwerpen dat ze in de vrachtwagen passen en geprefabriceerd worden.
Uiteindelijk ga je waarschijnlijk gewoon huizenkits kunnen kopen die je dan met een IKEA handleiding in elkaar kan zetten :P
Het enige wat ik dan weer jammer vind is dat de nieuwe generatie dadelijk alleen nog maar kan denken en geen praktijk gerichten dingen meer kunnen. Er is al een groot tekort aan vakmensen (timmermannen, metselaars, schilders etc.)
Het woord handvaardigheid zegt het al. HAND. Als je op een muis kan klikken wil nog niet zeggen dat je een spijker in de muur kan slaan....
Leuk als ze het erbij doen, maar laat kinderen en volwassenen ook met hun handen werken.

edit: wat roboreaper zegt.

[Reactie gewijzigd door Gratje op 21 juni 2012 11:41]

Ik vind het prima als ze kennis maken met deze games/omgevingen maar echt lesgeven vind ik te ver gaan. Ik vind dan ook dat het bij een "Field Trip" moet blijven.

Houtenblokjes en lijm is tegenwoordig allang vervangen door Lego/Technisch Lego. Ik ontwikkelde mijn eigen ruimtelijk inzicht door al op vroege leeftijd tekening te lezen en creatieve dingen te doen met Lego. Kinderen kijken naar een 2D oppervlak waar 3D gesimuleerd wordt. Naar mijn mening leert een kind spelen door interactie met echte voorwerpen in plaats van achter een computer te zitten. Dit bedoel ik niet op een manier van dat kinderen nooit mogen computeren, maar er moet wel een ballans zijn.
Denk je dat het brein het verschil merkt?
Tenzij de vrouw in kwestie de doorsnee koektrommel uit 1993 rijdt, waar de stoel dus NIET in hoogte verstelbaar is. Dan ben je nog niets verder ;)

En het zal je verbazen hoe weinig mensen (man of vrouw) op de hoogte is van het feit dat je een autostoel (en stuur) op diverse manieren kan verstellen, waardoor de zitpositie en het zicht verbeteren. En laten we het over het afstellen van spiegels maar helemaal niet hebben :+

ontopic:
Goed initiatief! Hoewel ik van mening ben dat dit niet de wat meer traditionele leervormen kan vervangen, is het een goede toevoeging. Zeker aangezien veel jongere kinderen beter reageren op 'spelenderwijs leren', dan op een docent die een balletje laat vallen en vervolgens iets mompelt over zwaartekracht ;)
Portal is in hoofdzaak ontwikkeld door een vrouw dus je opmerking slaat nergens op.
Huiswerk voor morgen: Speel de volgende 3 puzzels van portal2 door en beschrijf het parabolische effect dat optreed in de grote sprong van level 2. :+
Valve, maak nou eens Episode 3. :P
Valve. Het zijn helden.
Even afgezien van het feit dat dit soort games wel goed kan zijn voor de ontwikkeling van kinderen: er zit bij Valve uiteraard ook eigen belang bij. Dit is een zeer effectieve manier van zieltjes winnen. Jong geleerd is oud gedaan.

E.e.a. wil niet betekenen dat ik zeg dat dit soort educatie slecht is, maar men moet er toch altijd wel met een kritische blik naar kijken.
Ik vond armadillo run ook wel leerzaam.
wij hadden vroeger: TIM

The Incredible Machine :D
dat was echt de bom. en moet zeggen dat portal ook wel echt een topper is. zou mij wel motiveren iig
Daar heb ik vroeger veel lol meer gehad. Brings back memories :D
Ik had vroeger ook TIM en ik ben nog niet eens zo oud :P
Leuk idee.

Dit zou misschien mensen wat meer respect laten inzien voor game designers, en geeft ook beter ruimtelijk inzicht.

Al met al, goed bezig Valve!
Meer respect voor game designers. WTF volgens mij worden die niet gezien als het uitschot van de werkvloer of de putjes schepper van de programmeurs hoor :X
Huiswerk: beschrijf hoe aim-assist, grotere kleurverschillen en geforceerde humor ervoor zorgen dat P2 minder leuk was dan de originele.
Minder leuk dan de leukste puzzle spel OOIT is nog altijd ERG leuk ;)
In één woord: Briljante spel .
Echt, wat een heerlijke game. De conversaties ( monologen) zijn op momenten zelfs van hoger niveau dan in deel 1, en daar waren ze al geweldig.
Het personage van GlaDoS is qua gedrag natuurlijk iets 'anders' mede door de gebeurtenissen in deel 1, maar zoals we van haar gewend zijn blijft ze altijd heerlijk cynisch, en downright evil en sarcastisch uit de hoek komen.
Tot nu toe heb ik erg genoten van Portal 2, de Co-Op(Met kennissen in cross platform op de PS3) mode heb erg veel plezier aan gehad. De humor van GLaDOS en vooral als je met zijn tweeën in een kamer zit om alles op te lossen.
Ik vond het een geweldige spel.

Nu nog effen wachten dat Bethesda komt met de Skyrim mod manager voor in de klas lokaal :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Apple Games Politiek en recht Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013