Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 345 reacties, 95.492 views •

Microsoft heeft tijdens een eigen evenement Windows Phone 8 aangekondigd, een nieuwe versie van zijn mobiele OS. Deze is gebaseerd op de Windows 8-kernel voor pc's, die ondersteuning voor multi-core en schermen met hd-resolutie biedt.

Tijdens de Windows Phone Summit 2012 presenteerde Microsoft de basis van zijn nieuwe OS, waarbij het vooral inging op de nieuwe technologische mogelijkheden voor fabrikanten en ontwikkelaars: later maakt het bedrijf bekend wat voor nieuwe features beschikbaar komen voor gebruikers. Wel liet Microsoft los dat er meer mogelijkheden komen om het startscherm van Windows Phone aan te passen. Daarbij kunnen onder andere de grootte en de locatie van de live tiles aangepast worden, waardoor gebruikers hun toestel meer kunnen personaliseren. Ook wordt voip geïntegreerd in het OS en wordt spraakbesturing uitgebreid.

Met Windows Phone 8 moeten smartphonemakers door de gedeelde kernel met de desktopversie van het OS hun toestellen van meer high-endhardware kunnen voorzien. Daarbij zijn multi-coreprocessors en hogere schermresoluties mogelijk. Waar voorheen alleen de resolutie van 800x480 pixels werd ondersteund, kan met Windows Phone 8 ook gekozen worden voor 1280x720 en 1280x768 pixels. Microsoft stelde voorheen strenge eisen aan de hardware, waardoor er in Windows Phone 7 en 7.5 minder te kiezen viel voor fabrikanten.

Omdat Windows 8 en Windows Phone 8 gebaseerd zijn op dezelfde kernel moet het uitwisselen van code om aplicaties mee te schrijven gemakkelijker worden. Ontwikkelaars kunnen zo gemakkelijker apps zowel voor het desktop- als het mobiele OS beschikbaar maken, aldus Microsoft. Daarbij heeft het bedrijf ondersteuning ingebouwd voor native code, via C en C++. Ook is DirectX-ondersteuning aanwezig waardoor het porten van games naar Windows Phone gemakkelijker moet worden. Volgens Microsoft zijn er slechts kleine aanpassingen aan de code nodig om pc-apps op smartphones te laten draaien.

Naast de Windows 8-kernel heeft Microsoft nog andere delen van het OS gelijkgehouden tussen Windows Phone 8 en het desktopbesturingssysteem. Volgens Microsoft zijn een aantal 'kerncomponenten', zoals het bestandssysteem en de multimedia-engine, hetzelfde in de nieuwe versies van het desktop- en het mobiele OS.

Daarnaast komt ook Internet Explorer 10 naar Windows Phone. Deze heeft dezelfde rendering engine als de desktopversie, evenals het veiligheidsmechanisme dat gebruikers tegen phishing moet beschermen. Microsoft heeft tevens een betaalsysteem ingebouwd waardoor gebruikers hun toestel als virtuele portemonnee kan worden gebruikt. Daarbij wordt gebruikgemaakt van de korteafstandstechnologie nfc en er is ondersteuning voor kortingsbonnen. Gebruikers kunnen hun credit- en betaalkaarten koppelen aan het betaalsysteem. Overigens is nfc naast voor betalingen ook te gebruiken voor het uitwisselen van content. De digitale portemonnee moet ondersteund worden door de provider, die een zogenaamde secure simkaart moet aanbieden. Het is onduidelijk of deze features meteen bij de release in Nederland beschikbaar komt.

Nokia gaat de kaartentechnologie in Windows Phone 8 verzorgen. Daarmee krijgen gebruikers toegang tot turn-by-turn-navigatie, waarbij de benodigde kaarten offline beschikbaar zijn. De maptechnologie wordt volledig geïntegreerd in het OS, waarbij ook andere apps gebruik kunnen maken van de kaartgegevens. Momenteel is Nokia Maps als app beschikbaar. Het nieuwe mobiele OS krijgt ook verscheidene nieuwe veiligheidsfeatures, waaronder het Secure Boot-mechanisme en encryptie via BitLocker van Windows 8. Dit moet Windows Phone geschikter maken voor gebruik in het bedrijfsleven, waarbij ook meer zakelijke software beschikbaar wordt gemaakt.

Tijdens het evenement waarbij het nieuwe OS werd gedemonstreerd toonde Microsoft-topman Joe Belfiore het nieuwe OS op een Nokia-telefoon met onbekende dual-core-chip. Ook werd een tablet getoond die op Windows 8 draaide. Volgens Microsoft zijn de getoonde modellen prototypes die niet op de markt komen, maar het is aannemelijk dat er gelijkwaardige apparaten in ontwikkeling zijn.

Door de nieuwe basis zullen bestaande Windows Phone-apparaten geen update naar versie 8 van het OS krijgen. Wel komt het bedrijf met een tussenversie die enkele features van het nieuwe OS naar bestaande smartphones brengt. Onder andere het aanpasbare startscherm komt beschikbaar met de update, die versienummer 7.8 draagt. Voor nieuwe apparaten met Windows Phone 8 belooft Microsoft minimaal 18 maanden software-ondersteuning te bieden.

Er is overigens nog geen hardware met het nieuwe mobiele OS aangekondigd, maar HTC, Samsung, Huawei en Nokia hebben al gezegd met Windows Phone 8-apparaten te komen. In de herfst zou Windows Phone 8 wereldwijd uit moeten komen, waarbij Microsoft in de tussentijd nog met aankondigingen over nieuwe gebruikersfeatures zou moeten komen. Overigens komt er nog in de zomer een sdk uit voor ontwikkelaars.

Windows Phone 8 - introductie Windows Phone 8 - introductie Windows Phone 8 - introductie Windows Phone 8 - introductie Windows Phone 8 - introductie

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (32)

Reacties (345)

Reactiefilter:-13450316+1204+221+31
Moderatie-faq Wijzig weergave
1 2 3 ... 8
Voor de mensen met de huidge wp7 toestellen( waaronder ik) wees gerust! Je krijgt alle mogelijkheden binnen wp8, alleen krijgen de geen nfc en duelcore code. Hierdoor zitten wij op wp7.8. Ik ben persoonlijk blij dat alle wp7 gebruikers alsnog de update krijgen naar de nieuwste mogelijkheden die wp8 gaat bieden. Kan niet wachten tot ik hem kan updaten naar mijn omnia 7 :9~

Kleine quote van een website:
Instead, Microsoft plans to bring a new Start Screen interface to existing devices through a Windows Phone 7.8 software update. "It's basically bringing the core elements of Windows Phone 7.8 start experience, and UX, right to existing phones," says Sullivan. Microsoft isn’t detailing all of its Windows Phone 8 UI changes today, but the new Start Screen will include support for tiles across the entire screen and a new smaller tile layout — you can read more about the changes here.
Live event is hier te volgen.

[Reactie gewijzigd door vali op 20 juni 2012 19:30]

Na een melding op ZDNet direct van redmond meldt Engadget het volgende.

"New applications compiled specifically for Windows Phone 8 will not be made available for Windows Phone 7.x devices."

http://www.engadget.com/2...e-7-8-for-legacy-devices/

Dat is wel een hele zure voor WP 7.x gebruikers, zeker omdat er door de cross platform code ondersteuning heel veel apps specifiek voor WP 8 uit zullen komen.
Lijkt me een open deur. "Application compiled specifically for Windows 8" doen het per definitie niet op 7, maar blijkbaar kun je ze ook anders compileren zodat ze wel op Windows Phone 7 werken. (In concreto: als .Net applicatie).

En eigenlijk is dit wel logisch. Applicaties "compiled specifically for Windows XP" werken ook niet op Windows 2000. ( NTDDI_VERSION == 0x05010000 versus 0x05000400)
Dat is zeker logisch. In de tijd dat ik mijn oude iPod Touch 1G nog gebruikte kon ik 2 major versies later ook niet alle apps meer draaien omdat die speciaal voor > 1G gemaakt waren.
Er zijn nauwelijks features aangekondigd die je in een app kan gebruiken die uniek zijn voor WP8.
Alleen als je bijvoorbeeld nfc in je app wil gebruiken heb je specifiek WP8 zaken nodig maar nfc zit toch niet op de huidige telefoons.
Denk oa. aan native code.
De meeste spelletjes (en ports van ios/android) zullen dus niet werken op WP7
Jouw quote stelt juist niet gerust want het enige wat er volgens de quote naar WP7.8 komt zijn de "start experience en de UX". Het zegt verder niks over de kernel (en dus native apps), functionaliteit zoals geintegreerde VOIP, etc.

Dat ze deze grote features hier niet expliciet noemen zegt eigenlijk wel genoeg: deze features komen waarschijnlijk niet in de update. Anders hadden ze deze ook genoemd, dunkt me. Nu schrikt het namelijk een boel potentiële consumenten af om o.a. de recent uitgebrachte Nokia 900 aan te schaffen en dat wil men ook niet bereiken.
Hoe gaat het zitten met dingen zoals skype intergratie in 7.8, voor zover als ik begreep uit de presentatie tot nu toe gaan wij dit ook niet krijgen
Voor zover ik het begrijp is er ook geen Skype integratie in WP8, dus verwacht ik het ook niet in WP7.8.

WP 8 krijgt wel verbeterde VOIP.
Er is wel degelijk Skype integratie in WP8.
bron
Betekent dat, dat wij ook de nieuwe kernel krijgen?
Dat lijkt me dus niet, en dat vindt ik een slechte zaak.
"remember, the only thing we said today about 7.8 is new start screen. there will be more. also check out Hawaii Services now"
https://twitter.com/#!/benlower


Dus hopelijk nog enkele andere software features. ;)
Erg benieuwd wat het makkelijk porten van apps tussen desktop en smartphone gaat brengen. Verder onder de indruk van de doorontwikkeling. Hopelijk slaat het aan.
Neem aan dat je de summit niet gevolgd hebt? Er is geen verschil meer; binnen de tools/languages om apps te maken, ben je als developer in 1x klaar. Daarna submit je de app naar de Microsoft-cloud, zij compileren en controleren de code en als het dan goed werkt, moet de app naadloos (!!) werken op desktop, tablet, slate en phone.
Afgezien dan dat je rekening moet houden met de formfactor en dus de resoluties in de gaten moet houden.

Wth? lezen de mensen die mij offtopic/irrelevant stemmen mijn reactie niet ofzo? Wat ik heb gezegd is zelfs letterlijk door Microsoft in de presentatie gezegd. Ja, je kan makkelijk porten en ja ze compilen alles in de clound, maar ja je moet rekening houden met verschillende formfactors. Vandaar ook dat ze als voorbeeld een Windows 8 applicatie hebben genomen die 2 dagen koste om te porten naar WP8. Niet schokkend maar wel noodzakelijk.

Tuurlijk gooi er wat -1'tjes bij. Kom op zeg.

[Reactie gewijzigd door Caelorum op 20 juni 2012 22:06]

Niet helemaal waar: Je UI zal je wel aandacht aan moeten besteden.
Dit is echter meer vanwege de verschillende form factors, dan dat het niet zou werken.
Je compileert de code zelf, dan doet Microsoft niet voor je, hoor.

Verder zitten er wel meer subtiele verschillen tussen de Windows 8 WinRT API en die van Phone 8. Deze zomer meer informatie daarover.
Tijdens de presentatie wordt wel gezegd dat de huidige apps in de cloud worden gecompileerd. We zullen dus zien of ze die werkwijze verder gaan doorvoeren. Ik vermoed van wel, aangezien ze de code toch zullen moeten checken. Op dit moment bepalen ze namelijk uit de code voor welke rechten toestemming moet worden gevraagd aan de gebruiker die de app wil installeren. Bij gecompileerde C++/C code gaat dat, volgens mij, niet zo makkelijk.
Als Microsoft de code compileert, kan zij dus ook makkelijker malware buiten houden.
An sich zou dat een goede optie kunnen zijn (al zou het ook goed zijn als je als keuze hebt in appstores)
Omdat Windows 8 en Windows Phone 8 gebaseerd zijn op dezelfde kernel moet het uitwisselen van code om aplicaties mee te schrijven gemakkelijker worden.
Als daarmee bedoeld wordt: één Metro Style App schrijven die op desktop, tablet en smartphone doet: wow! :o Vroeger of later komen er steeds meer Windows 8-gebruikers, een Store met apps die werken op alle formfactors zou dan de boost kunnen zijn die MS nodig heeft om de achterstand in te lopen die ze hebben op iOS en Android.

Ik lees alleen niet op backwards compatibility met bestaande Windows Phone 7.5 apps?
Staat er wel degelijk in hoor. Maar voor de duidelijkheid, Windows Phone 8 kan overweg met apps van Windows Phone 7.x.
Zijn dat niet een beetje heel erg veel icoontjes/apps op 1 scherm?
Je kan als je de presentatie teminste hebt gezien weten dat je de TILES kan aanpassen kwa grote, en als je WP7 kent weet je ook dat je apps op het home-screen kan pinnen en un-pinnen dus heb je helemaal zelf in de hand hoeveel tiles je op je scherm wil hebben. :)
Ik heb het eerder gezegd maar de maximaal ondersteunde resolutie is te laag; windows 7 ( phone) heeft dat ook, maximaal 480x800; 2 jaar geleden prima, dit jaar te laag om mee te komen met de top. Verkoopt dus ook niet zo goed als het OS verdient.
Mijn Note heeft 1280x800, in combinatie met het grote scherm ideaal om te lezen, en ik wil niet meer kleiner. Dat zal natuurlijk niet voor iedereen gelden, maar ik wil wedden dat in 2013 de topmodellen een hogere resolutie zullen hebben, en dat mist MS alweer de boot.
Dat idee had ik ook wel. Echter, ik vermoed dat sinds WP8 gebaseerd is op Windows 8 dat het relatief makkelijk zal zijn om die resolutie in de toekomst uit te breiden, zeg naar full HD met 8.1 of zo. Per slot van rekening ondersteunt Windows 8 ook een hele sloot resoluties.

Nee - MS is goed bezig de laatste tijd, ze krijgen te weinig kudos voor hun arbeid. Ik kan niet wachten op hun Surface tablets, en dit systeem zie ik ook wel zitten als vervanging voor mijn nu toch wel weer achterhaalde 3GS. Prima allemaal!
door de nieuwe kernel zouden ze dan in pricipe ook octa-core en qhd resoluties kunnen ondersteunen, dus de boot zullen ze niet missen.
De resolutie van 720p is echt zat voor zo'n afmeting hoor. Maar er is wel gewoon ondersteuning voor multicore (dus misschien ook 8 cores), waardoor de hardwarestrijd niet zo snel zal worden gestopt. Ik denk echter dat het bij 1080p wel zal stoppen omdat het gewoon niet hoger hoeft (en dat is qua batterijduur ook helemaal niet gewenst).
Het aanpassen van de live tiles vind ik een zeer goede zaak. Zoals de foto's al aangeven kan dit zeer goed zijn voor de grotere toestellen en zelfs ook de kleinere. Dan kan je tenminste meerdere rijen hebben en meer tiles zien in 1 opslag ipv dat je naar beneden moet scrollen.
Dan kan je tenminste meerdere rijen hebben en meer tiles zien in 1 opslag ipv dat je naar beneden moet scrollen.
Je ziet nu in WP7(.5) ook al 2 rijen en door een swipe naar links krijg je al je apps te zien.

Ik vind het eigenlijk erg jammer dat ze het oorspronkelijke onttwerp voor het startscherm loslaten. Er was erg goed over nagedacht, er werd gebruik gemaakt van gevestigde regels van vormgeving (zoals de gulden snede en de rij van Fibonacci)

Er is zeker wat te zeggen voor keuzevrijheid en zolang ik het menu er uit kan laten zien zoals het nu is in WP7 vind ik het allemaal goed.

Ook snap ik waarom dit gedaan wordt, vanwege het leger aan mensen die nog nooit een WP toestel daadwerkelijk gebruikt hebben en roepen dat er zoveel loze ruimte is en dat ze liever 100 icoontjes zien. Dus dat is een kritiekpunt minder, maar of dat deze personen over de streep gaat trekken om WP te gebruiken moet ik nog zien. Ik hoop het wel, want persoonlijk vind ik WP erg verfrissend na heel wat andere mobiele OS-en gebruikt te hebben
Leuk voor de mensen die een nieuwe phone kopen want het belangrijkst nieuws is dus dit:

Door de nieuwe basis zullen bestaande Windows Phone-apparaten geen update naar versie 8 van het OS krijgen.

Ik weet dat er hoop mensen op W8 verheugd hadden. WM6 gebruikers kregen geen update naar WP7 en WP7 nu ook weer geen update naar WP8. Daarmee doet MS het slechter als Apple en Android. MS geeft alleen minor updates.
Hoezo?

Microsoft geeft nog steeds een mayor update aan 7.x toestellen. Alleen niet verder naar 8. Dit is toch vergelijkbaar wat apple doet met zijn toetstellen? Nieuwe features die het oude model eigenlijk niet aankan niet erop laten draaien maar wat wel lukt wel.

Ik heb de ontvangen updates altijd weten te waarderen! En kan niet wachten op de volgende update! Het startscherm ziet er echt beter uit! Eindelijk die vage rechter zwarte rand weg.
Maar toch erg spijtig als je een high-end toestel als de Lumia 900 koopt dat pakweg 3 maanden op de markt is, om dan te horen te krijgen dat je enkel de update naar Windows Phone 7.8 kunt krijgen en voor de rest uit de boot valt. Terwijl een minder/ouder toestel ook perfect naar WP7.8 kan upgraden. Dat zal je bij Android of Apple niet zo onmiddellijk tegenkomen. Ook al is dat bij Apple natuurlijk wat makkelijker te regelen omdat ze alles intern doen.

Ik ben wel een fan van Windows Phone, maar als je ziet hoe lang ze de vraag hebben ontweken of de huidige generatie toestellen een update zou ontvangen of niet (om de verkopen niet te beïnvloeden natuurlijk) om dan uiteindelijk toch veel gebruikers grotendeels in de kou te laten staan vind ik toch niet bepaald netjes. En zolang die onzekerheid er is zal ik ook niet snel zo'n toestel kopen.
Kwa specs is de Lumia 900 dus geen high-end toestel! Kwa design wel... maar ik snap wel dat de lumia 900 dus geen upgrade krijgt/kan krijgen...
Het is maar net welk nummertje fabrikanten op hun software plakken. Je telefoon gaat er niet minder op functioneren als jouw nummertje blijft steken. Zeker als bugfixes en andere vormen van ondersteuning wel doorlopen. De ene fabrikant nummert door maar laat features achterwege, de ander doet dat niet.

[Reactie gewijzigd door ph4ge op 21 juni 2012 09:08]

Wat voor nut zou het hebben om op Windows Phone 7(.5) toestellen functionaliteiten als NFC, dual cores, hogere resoluties mogelijk te maken met een upgrade naar Windows Phone 8. De hardware ondersteund dat toch niet. Met de update naar Windows Phone 7.8 krijgen de huidige Windows Phone gebruikers in ieder geval wel de look & feel van het nieuwe Windows Phone 8. Dus Microsoft doet het zeker niet slechter dan Apple en Android.

Het "Metro" plaatje van Microsoft wordt steeds completer.

- Metro op de Xbox
- Metro op Windows Phone 7/8
- Metro in de Zune software
- Metro in Surface Windows RT - De 'goedkope' tablet moet het gaan opnemen tegen de iPad.
- Metro en desktop in Surface Windows 8 Pro - De 'dure' tablet moet het gaan opnenem tegen de notebooks/ultrabooks.
- Metro en desktop in alle desktops/notebooks/ultrabooks

Op alle apparaten een zelfde gebruikerservaring. Mooier kan het toch niet. De uitwerking is in eerste instantie misschien nog niet helemaal perfect. Maar uiteindelijk bestaat perfectie ook niet aangezien perfect voor iedereen iets anders is. Het zal in ieder geval zorgen voor een meer consistente gebruikerservaring op de verschillende systemen van Microsoft.
Inderdaad. Mensen die nu zo zitten te zeuren over dat hun windows toestel niet geupdate word naar versie 8 zoeken een excuus om te kunnen zeuren. Het enige wat jammer is, is dat het niet mogelijk is om windows phone 8 apps te draaien op windows phone 7.5 (7.8).

Als je bij android gebruik wilt maken van dualcore moet je toch ook een nieuwe telefoon kopen als je er nu ééntje bezig die maar één core heeft? Ook al komt er dan een update voor android uit die het wel ondersteund :+
Heel leuk als je zoiets plaatst, maar dit is weer een typisch iemand die praat maar niet veel van de dingen af weet.

Het is zo dat de wp7 gebruikers nu een "soort" wp8 krijgen onder de naam wp7.8. Ze kunnen dit ook nooit onder de zelfde naam vrijgeven aangezien het gebaseerd is op een totaal andere kernel.

Daarnaast als je gewoon even met je gezonde verstand gaat kijken heeft de gemiddelde persoon op dit moment een smartphone voor ongeveer 1 a 2 jaar. Als je dus gaat kijken blijven de huidige telefoons nog dus voor bijna 1 a 2 jaar gesupport en dat is toevallig dus de levensduur van een smartphone op dit moment.

Ze hebben het nu misschien wel zo gedaan dat er komende maanden minder wp7's worden verkocht, maar volgensmij gooien ze het de hele tijd al alles op wp8 omdat dan alles samen gaat. Ze konden alleen niet meer wachten om op de smartphone markt te komen. En daarnaast worden er voordat een nieuwe iphone word uitgegeven ook minder iphones verkocht omdat de mensen weten dat er iets nieuws komt. Microsoft vertelt nu ook teminste op tijd hoe en wat zodat mensen daarop in kunnen spelen
Daarnaast als je gewoon even met je gezonde verstand gaat kijken heeft de gemiddelde persoon op dit moment een smartphone voor ongeveer 1 a 2 jaar. Als je dus gaat kijken blijven de huidige telefoons nog dus voor bijna 1 a 2 jaar gesupport en dat is toevallig dus de levensduur van een smartphone op dit moment.
Waar Magelaan met name op doelde is dat de verkoop van Windows Phone 7 toestellen nu ten dode opgeschreven is, aangezien deze dus niet over een maand of zes te upgraden is naar versie 8. Dat is echt wel killing en dom van Microsoft, want het loopt al zo goed met de Windows Phone toestellen 8)7

Als je al zoiets moet doen (want kennelijk kan Microsoft hier niet omheen), kondig dit dan aan op het moment dat je als consument de opvolger kan kopen. Volgens mij is dit marketing les 1.

edit: typo en de laatste zin erbij

[Reactie gewijzigd door mr.maestro op 21 juni 2012 08:59]

Is de verkoop van Android 2 toestellen ingestort nadat 4 er was? Niet echt, er worden nu een jaar na dato nog steeds bakken met Android 2 toestellen verkocht.
Het feit dat WP7 beperkt was tot Silverlight was de domme zet van Microsoft. Nu ze eindelijk de betere keuze maken (native apps) zijn de gevolgen hiervan te merken.

Ze zijn er 3x te laat mee, maar ik denk dat WP8 wel als een volwassen OS beschouwd kan worden. Maar of de consument er nog vertrouwen in heeft is een groot vraagstuk.

Als MS/Nokia genoeg van deze toestellen aan de man weten te brengen, zullen er weer nieuwe en exclusieve apps voor ontwikkeld worden. Als dit gebeurt zijn al hun problemen voorbij.

Als het ze niet lukt zijn ze alle vertrouwen kwijt en is Nokia ten dode opgeschreven. Microsoft zal dan voorlopig uit de mobiele markt liggen. Consumenten zullen ten slotte geen WP9 willen zien of ruiken.
Inderdaad, de incentive om nu een lumia 900 te kopen is compleet verdwenen. Iedereen die al een windows phone wou kopen wacht totdat 1 v/d windows phone partners met een dualcore windows phone 8 toestel komt.
Dit gaat voornamelijk op voor Tweakers en mensen in de IT.
Voor oudere mensen of niet-techneuten zal dit niet zoveel uitmaken.
juist niet nu koop kunnen fabriekanten van wp7 toestellen hun spul aan de straatstenen niet kwijt. ik verwacht binnenkort echt wel een lumia 800 in de prepaid of op mp voor minder dan 100 euro. dat is wel goed nieuws:)
Op zich heeft WP7 weinig tot niets te maken met WM6, dus dat is ergens best begrijpelijk dat daar geen update voor gekomen is. Ik vind het wel spijtig dat er geen update van WP7 naar WP8 (de echte 8 dan) komt... Lijkt me dat zelfs de "mindere" hardware dat toch nog steeds moet kunnen draaien. Snap dus niet goed het probleem.

Aan de andere kant ben ik ook alles behalve tevreden van iOS 4 op m'n iPhone 3G. Dat ding is er echt super traag door :( ! "MS doet het slechter" is dus toch wel relatief. Maar 'k geef je wel gelijk, die update had er moeten komen.
Ik vraag me af wat de verdere gevolgen zijn van een nieuwe kernel. Eigenlijk een de grote vraag: Zullen de apps dat voor WP7 zijn ontwikkeld, ook op WP8 draaien? en anders om?

Als dat niet kan, dan zal ik Microsoft dat wel erg kwalijk nemen.
Ze hebben in eerdere berichten al laten weten dat WP7 apps ook op WP8 zullen kunnen draaien, ik veronderstel dus van wel. Sommige apps zullen misschien een update nodig hebben, dat is bij IOS en Android ook soms het geval :).

Jammer dat WP7 toestellen geen upgrade krijgen, maar het is misschien beter zo, als WP8 deze toestellen plots erg traag zou maken dan zouden mensen erg ontevreden zijn. Nu hebben ze een erg vlot WP7 toestel dat tenminste werkt zoals het zou moeten. Bij Apple draait je oude toestel dan wel IOS6 bvb, maar er zijn genoeg features die toch niet aanwezig zijn omdat het toestel dit niet aankan (of ze willen het gewoon niet op dat toestel), Microsoft is hier meteen duidelijk in en noemt de update voor die toestellen 7.8. Al snap ik best dat iemand die een Lumia 900 kocht aan 599 euro, er iets minder tevreden met is.
Aan de andere kant, lopen de specs voor WP8 alweer niet een beetje achter? Fabrikanten zijn tegenwoordig de 720p toch al voorbij, of vergis ik mij?
Ook, hier lees ik multi-core, maar op de meeste plaatsen lees ik dual core. Als dat zou kloppen geven ze fabrikanten opnieuw zeer weinig groeimogelijkheden en is het moeilijker om zich te onderscheiden. Niet dat een quad core nu al nodig is in een gsm, maar je weet nooit wat de toekomst brengt qua apps (+ voor sommige van hun SmartGlass features lijkt processorkrach mij wel handig). Ze willen eigenlijk zoals Apple slechts 1 toestel op de markt (qua specs dan toch), maar tegelijk willen ze met zoveel mogelijk fabrikanten in zee o.O

Ik hoop trouwens op langere ondersteuning dan 18 maanden, dus gelukkig spreken ze van minimum. Anders heb je minder lang ondersteuning voor een toestel dan dat er garantie op zit.

[Reactie gewijzigd door MClaeys op 21 juni 2012 03:55]

Maar vergelijk het eens met andere systemen.
  • Blackberry: Nieuw systeem, maar de apps zijn zowel forward als backward compatible
  • Apple: de vorige generaties krijgen gewoon het nieuwe systeem, en oudste niet maar de apps blijven forward en backward compatible, behalve die paar die van nieuwe mogelijkheden gebruik maken
  • Android: de vorige generaties krijgen het nieuwe systeem, de oudste toestellen niet maar de apps blijven forward en backward compatible, behalve die paar die van nieuwe mogelijkheden gebruik maken
  • Microsoft: voor de tweede maal nieuw systeem, Eerste keer noch forward noch backward comaptible. Tweede keer niet backward compatible, hopenlijk is de forward compatibliteit goed.
Voor mensen die net een WP7 toestel hebben gekocht is dit droevig nieuws want daarmee is hun systeem eigenlijk al weer end of life. Dat er nog paar apps worden uitgebracht is een doekje voor het bloeden. Ze vormen maar een heel klein deel van de markt en developers zullen zich in toenemende mate gaan richten op WP8, want WP7 is feitelijk een dood spoor net de komst van WP8. (Je vraagt je af of WP8 staks weer dezelfde behandeling gaat krijgen met WP9).

Als ik kijk wat een klein bedrijf als Blackberry zich uitslooft om zijn apps forward en backward compatible te houden bij een systeem dat nog een veel grotere overgang is dan WP7 en WP8, dan maakt MS zich er hier gemakkelijk mee af. Verhalen als het is een grote overgang zijn dan geen excuus en bieden de koper van een WP7 toestel ook geen soelaas. Goed ze worden opgeofferd in de naam van de vooruitgang.

Ik vermoed dat MS die paar miljoen klanten gewoon niet belangrijk genoeg vind. Ze moeten straks maar het volgende generatie toestel kopen. Het zelfde zien we bij Nokia die in hoog tempo zijn oude systemen in de afvalbak heeft gegooid. Af en toe komen ze dan met een app, zoals die OV-app een paar maanden terug. Maar vergelijk dat eens met Apple en Android gebruikers die kunnen blijven putten uit een groot reservoir aan steeds nieuwe apps.

Het geeft aan met wat voor wanhoopsoffensief MS bezig is. Ze willen de achterstand inhalen en daarom wordt alles opgeofferd wat niet even snel mee kan. En toch zal W8 tegen de tijd dat het uitkomt gewoon weer achterlopen omdat de anderen niet stilzitten maar in hetzelfde tempo nieuwe dingen ontwikkelen. Maar zij nemen hun gebruikers wel mee.

Overigen vind ik de naam WP8 misleidend want het is een heel ander systeem, maar proberen ze verhullen. Laten we eerlijk zijn iedereen hier dacht dat ze hun WP7 konden upgraden naar WP8, het blijft immers WP. Nee we kunnen het beter W8 noemen, want het is een nieuw systeem gebaseerd op een ander kernel, de Windows8 kernel

WP7 blijkt nu niet meer dan een vulmiddel geweest te zijn totdat MS in staat was om W8 werkend te krijgen op ARM. Alleen dat hebben ze hun kopers wijselijk niet verteld.

De Kop had dan ook beter kunnen luiden:

MS stopt met WP7 en komt wederom met een nieuw systeem op de smartphone

Het zal nog even duren voor het bij mensen doordringt maar dat is wat er feitelijk hier gebeurt. En mensen die nu een WP7-phone kopen moeten realiseren dat ze het oude systeem kopen.

[Reactie gewijzigd door Magalaan op 21 juni 2012 10:02]

•Blackberry: Nieuw systeem, maar de apps zijn zowel forward als backward compatible
Bij WP8 dus ook.
•Apple: de vorige generaties krijgen gewoon het nieuwe systeem, en oudste niet maar de apps blijven forward en backward compatible, behalve die paar die van nieuwe mogelijkheden gebruik maken
De iPhone 4 kreeg ook geen Siri, 1 model voor de 4S. En niet alle generaties krijgen het nieuwe OS standaard.
•Android: de vorige generaties krijgen het nieuwe systeem, de oudste toestellen niet maar de apps blijven forward en backward compatible, behalve die paar die van nieuwe mogelijkheden gebruik maken
Die updates lieten behoorlijk lang op zich wachten. De versplintering van Android is een groot probleem en de gemiddelde gebruiker moet lang op updates wachten.
•Microsoft: voor de tweede maal nieuw systeem, Eerste keer noch forward noch backward comaptible. Tweede keer niet backward compatible, hopenlijk is de forward compatibliteit goed.
Android ontwikkelaars hebben ook veel problemen met het onderhouden van apps voor alle verschillende versies.
Voor mensen die net een WP7 toestel hebben gekocht is dit droevig nieuws want daarmee is hun systeem eigenlijk al weer end of life.
Lees het artikel nog eens, er komt een 7.8 update, het is dus niet end of life, zoals jij stelt. Hiervan is echter nog niet duidelijk welke features hier wel of niet in zullen zitten.
Het zou zelfs kunnen zijn dat wanneer er een update voor WP 8 komt (bv. 8.2), 7.8 ook een update krijgt met een aantal features.
Als ik kijk wat een klein bedrijf als Blackberry zich uitslooft om zijn apps forward en backward.
.
Blackberry een klein bedrijf?

Man, probeer toch eindelijk eens objectief te reageren. Al je reacties zjin altijd negatief richting MS.
Daarbij staat deze post ook nog eens vol met kromme redeneringen en onwaarheden.
Gelukkig heb je andere bedrijven die wel een complete update voor hun oude hardware geven.

http://www.firstpost.com/...ios-6-upgrade-341881.html

Wat mij betreft zijn smartphones niets anders dan computers. Dus Windows 3.11-> 95-> XP ->7 -> 8. Dat ziet er ook allemaal anders uit en voor niemand was dat (achteraf)een probleem.
Als je kijkt naar de grote stappen die het systeem maakt, dan is dit toch ook volstrekt logisch? Het verschil tussen WM6 en WP7 lijkt me duidelijk. WP8 krijgt dusdanig veel nieuwe features dat het waarschijnlijk amper te draaien is op 1 van de huidige toestellen. Het is niet voor niks dat men expliciet duidelijk maakt dat meer highend hardware aanwezig moet zijn.

Ik heb een WP7 maar ben er aan gewend. Mijn iPhone was na 1,5 jaar ook niet meer te updaten, Apple had hem laten vallen. Het gaat hard met de ontwikkeling van smartphones de laatste jaren, dit is daar onderdeel van. Het is hypocriet en naief om te denken dat alleen Microsoft dit doet.
Ik weet dat er hoop mensen op W8 verheugd hadden. WM6 gebruikers kregen geen update naar WP7 en WP7 nu ook weer geen update naar WP8. Daarmee doet MS het slechter als Apple en Android. MS geeft alleen minor updates.
Bij WM is er nooit sprake geweest van een update naar WP7. Dat kon zelfs niet eens. WP7.5 gebruikers krijgen wel een update alleen niet naar WP8 maar iets dat WP7.8 gaat heten, als pleister op de wonde.
http://www.gsmarena.com/l...ation_prize-news-4420.php
Jammer dat je niet verder gekomen bent, in diezelfde alinea staat namelijk:
Wel komt het bedrijf met een tussenversie die enkele features van het nieuwe OS naar bestaande smartphones brengt. Onder andere het aanpasbare startscherm komt beschikbaar met de update, die versienummer 7.8 draagt.
De huidige toestellen blijven dus niet helemaal achter.
Het is overigens nog niet helemaal duidelijk welke features missen in 7.8 t.o.v. WP8.
Dus wellicht valt het mee.

Het is toch niet heel gek dat WM6 toestellen geen update kregen naar WP7.
Daarmee doet MS het slechter als Apple en Android.
Nou dat is niet helemaal waar. Een iPhone 4 heeft ook geen Siri, welke de 4S wel kreeg. Dat is 1 model later.
Laten we niet beginnen over updates en Android toestellen, want dat is helemaal kommer en kwel.
MS geeft alleen minor updates.
Mango was niet echt een minor update te noemen.
Deze update naar 7.8 is ook geen minor update.
Daarbij werden deze updates naar alle toestellen uitgerold, daar kunnen ze bij Android nog wat van leren.
Als jij zo graag 2 tiles naast elkaar wilt, kan dat nog steeds hoor. Alleen heb je die vreemde zwarte balk naast de tiles niet meer...
En dat vind ik best wel een goede 'fix' van Microsoft. Ik ben persoonlijk erg van symmetrie op m'n beeldscherm en dus snap je wel dat ik het erg fijn vind als beide randen dezelfde grootte krijgen! :)
die zwarte rand maakt juist dat het er goed uitziet. Dat is natuurlijk een enorm subjectief begrip, maar er zijn bepaalde richtlijnen die algemeen aanvaard zijn binnen de vormgeving. Een daarvan is de regeld van derden. Ik persoonlijk ga die rand dus missen.

en ik denk onbewust meer mensen met mij.

[Reactie gewijzigd door mark_vb op 20 juni 2012 21:33]

Ik gooi maar een balletje op hoor, maar misschien kun je de tile's ook zo op grootte aanpassen dat je toch een zwarte rand kan creëren.
Die zwarte rand is gewoon puur verkwisting van scherm ruimte... heb je al eens bekeken hoeveel ruimte WP gewoonweg niet benut (op het home scherm ben je zo haast 20% kwijt).

De scherm layout van WP is trouwens gewoon absurd... kijk eens naar je People scherm... daar staat bij mij zelfs geen één contact op zonder dat ik scroll ! Je verliest 25% aan het woord "people", 10% aan het woord "all" (waarom staat dat er trouwens ?), 25% aan een foto van jezelf... wat maakt dat ik nog net ruimte heb voor twee groups... en een stukje van de letter "a".

Een aantal UI concepten zijn best handig... maar er zitten onbegrijpelijke blunders van megaformaat in op cruciale plaatsen (zoals het people scherm, en over de agenda zullen we al helemaal maar zwijgen).
Tsja, da's natuurlijk puur subjectief zoals je al zegt.
Niet onbelangrijk om te vermelden:

alle huidige WP7-toestellen krijgen geen update naar WP8.

Deze krijgen een halfbakken upgrade naar WP7.8; die enkel wat grafische verbeteringen biedt zoals het startscreen.
Maar dus (uiteraard) niet de ondersteuning voor multitasking en apps op native code.

En daardoor werken WP8 apps dus ook niet op WP7.8 bron.

Betekent dus dat WP7 bij deze is doodverklaard. Geen enkele ontwikkelaar gaat nog ontwikkeltijd stoppen in een platform, als over een paar maanden de nieuwe versie uitkomt. Waarmee de ontwikkelaar een veel betere user-experience kan bieden.

Dus vanaf nu bloedt het WP7-ecosysteem langzaam dood. Je zult maar in januari een Lumia gekocht hebben met 2-jarig abonnement. Het is nu zes jaar later, en je zit al met een telefoon met een doodbloedend OS.
Nee mooi, daar ben je lekker klaar mee...

[Reactie gewijzigd door HyperioN op 20 juni 2012 21:17]

Zelfs de Mango toestellen niet?
Die zijn toen gekocht met het vooruitzicht op de Minor update (Tango) en de Major (Apollo/wp8).
Nee.
Sterker nog: deze aankondiging is ontzettend slecht voor ons, WP7.5-gebruikers.

WP8 ondersteunt namelijk echte multitasking en het programmeren van apps in native code. Een goede ontwikkelaar kan dus veel betere apps maken voor WP8 dan WP7.5.

Oftewel: vanaf nu zal de app development op WP7 langzaam doodvallen. Welke ontwikkelaar gaat er nu nog tijd (en geld) stoppen in een app op een platform dat over een aantal maanden uitgefaseerd is? En als over een paar maanden een veel betere gebruikerservaring te bieden is?

Leuk, dat we WP7.8 krijgen met meer en kleinere tegeltjes. Maar daar zit ik niet echt op te wachten; die tegeltjes zijn wel prima.
Ik wil meer, maar vooral betere third-party apps. Met snelle multitasking en niet die fake-multitasking met mega-trage en slechtwerkende "app resuming". Ik ben voor mijn gevoel 5 minuten per dag bezig met wachten totdat Whatsapp, Facebook of Twitter opgestart ofwel geresumed is..
En die zullen dus ook nog amper verbeterd worden, verwacht ik. Wel zullen er nieuwe, WP8-versies van die apps uitkomen die *misschien* wél fatsoenlijk presteren; maar dus alleen in de "WP8 market" aanwezig zullen zijn.

Gelukkig heb ik een jaarabo. Iemand die onlangs een Lumia 800 gekocht heeft met twee jaar abo, is bij deze flink genaaid.

[Reactie gewijzigd door HyperioN op 20 juni 2012 20:19]

WP8 zal ook geen "echte" multitasking ondersteunen. Apps zullen nog steeds suspended worden als ze naar de achtergrond gaan. Wel nieuw is dat ze background threads kunnen maken. Een verbetering, maar t.o.v. Symbian en Meego-devices blijft het schraal.
Voor de duidelijkheid:
Apps coded on Windows Phone 8 will conversely run on Windows Phone 7.x as well so long as they don’t use native coding (apps coded with native C++ won’t run on Windows Phone 7.x since they use different APIs)
http://www.wpcentral.com/...announces-windows-phone-8
[...]
WP8 ondersteunt namelijk echte multitasking en het programmeren van apps in native code. Een goede ontwikkelaar kan dus veel betere apps maken voor WP8 dan WP7.5.
[...]
Alleen voor location en VOIP based apps die gebruikmaken van de daarvoor beschikbaar gestelde libraries. Dat klinkt alsof het niet 'echt' multitasking is, maar een OS service waarop kan worden ingehaakt.
Daarnaast vermoed ik dat wat betreft de applicaties het allemaal wat genuanceerder ligt. Native applicaties zijn uitgesloten, omdat de WinCE kernel dat niet ondersteund, maar de XAML/C# applicaties kunnen best nog draaien op WP7.8. Dat soort dingen zijn vrij goed geautomatiseerd om te schrijven naar de silverlight gebasseerde XAML/C# apps die we nu hebben. Aangezien ze alles toch nog in de cloud compilen kan ik me voorstellen dat ze zoiets ook gaan doen.
We zullen het echter allemaal wel zien in de komende maanden wanneer er wat echt developer specifieke presentaties worden gegeven.

Ik vind het als WP7 gebruiker ook jammer dat we niet naar WP8 gaan, maar het was voor mij ook wel te verwachten. Ik ben iig vooralsnog blij dat mijn HTC 7 Trophy 2 major en 2 minor updates heeft gekregen. Voor lumia gebruikers dus wel jammer dat het na 1 major update al ophoud. Al is het voor de HTC 7 Trophy niet zeker of deze ook WP7.8 gaat krijgen.

[Reactie gewijzigd door Caelorum op 20 juni 2012 21:34]

[Native applicaties zijn uitgesloten, omdat de WinCE kernel dat niet ondersteund
Ik bouw al jaren native applicaties voor WinCE. Morgen m'n baas eens vertellen dat dat helemaal niet mogelijk is :+
Ok ik heb het slecht verwoord. In deze context wordt met matige bedoeld c++ apps die gebruikmaken van Windows Runtime, zoals alle matige wp8 apps zullen werken. Windows runtime is simpelweg niet aanwezig op systemen met de WinCE kernel.
Alles wat je aanhaalt komt ook naar Windows Phone 7, je hebt het wel mis over multitasking.
De nieuwe kernel komt niet naar WP7 en daarmee per definitie ook niet native code. WP7 apps zullen wel werken op WP8, maar andersom zeer waarschijnlijk niet. Zoals ik hierboven al heb gezegd zou het wat genuanceerder kunnen zijn, maar de vraag is of ze die moeite echt hebben genomen.

[Reactie gewijzigd door Caelorum op 20 juni 2012 21:13]

Zelfs de mango toestellen niet. Vanwege de nieuwe kernel en de nieuwe hardwarefeatures. Aangezien die toestellen waarschijnlijk weer een stuk sneller zijn door multi-cores is het ook wel logisch dat sommige dingen anders gewoon niet snel genoeg draaien. En doordat dingen nu native code gebruiken of beter op de achtergrond lopen, trekken die toestellen het waarschijnlijk niet goed.

Positief is wel dat er een 7.8 update komt met onder andere het nieuwe startscherm en waarschijnlijk nog wel wat updates in diverse toepassingen.
|:( Het is gewoon een nummer... Het is logisch dat de volledige update niet wordt vestrekt aangezien de huidige toestellen geen dualcore, NFC enz. bevatten. Het grootste deel van de updates worden doorgevoerd (zoals het nieuwe startscreen). Enkel de nummer is anders.

Windows Phone 8 kan moeilijk een Lumia 800 upgraden met dual core en NFC...

[Reactie gewijzigd door Viegie op 20 juni 2012 19:30]

Je krijgt dus geen update naar de volgende majorversie.

In vergelijking: de iPhone 3GS heeft ook veel functies van de iPhone 4 / 4S niet, maar deze krijgt nog wel leuk en aardig de update naar 6.0. De eerste iPhone 3GS had iOS 3.0! Dat is drie major versies later. Ik weet wel, mijn volgende telefoon is geen Windows phone meer. (heb nu een Lumia 710)

Want snel na 8.0 zal een 8.1 komen, dan gooit MS de oude Marketplace dicht en je hebt niks meer aan je 7.58 WP.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 20 juni 2012 19:36]

. De eerste iPhone 3GS had iOS 3.0! Dat is drie major versies later.
Heeft die 3GS siri ? Nee

Je kunt het wel 6.0 noemen maar in feite is het 5.8 (of zelfs iOS 4.8 omdat grote features van versie 5 al ontbreken op de 3GS)

Bovendien is voor velen de 3GS zo goed als onbruikbaar geworden doordat de hardware het OS niet aankan.
Sterker nog, mijn iPhone4 mist al functies die de iOS5 wel heeft op de iPhone4S en dat zal bij iOS6 alleen nog maar erger worden.
Ik heb ook aangegeven dat oudere telefoons niet alle nieuwe functies krijgen ;)
Maar alle apps die voor iOS 6 geschreven worden kun je nog wel gewoon draaien...
Voor de developers ideaal omdat ze zo veel minder met backwards compatibility rekening hoeven te houden.

Overigens moeten mensen ook niet teveel huilen.... mijn moeder gebruikt nog steeds mijn iPhone 3G met iOS 4.... je moet wel wat meer geduld hebben, maar veel apps werken daar ook nog gewoon op....

Het is alleen de vraag hoe gemakkelijk het is om WP8 en WP9 apps compatible te houden/maken met WP7

Als ze met WP9 weer zo'n geintje uithalen zijn de developers er gauw klaar mee denk ik. Maar ik geloof niet dat ze zo stom zijn daar in Redmond.
De zaken die zal missen in WP 7.8 tov WP8 is de NFC, Dualcore ondersteuning, ... Eigenlijk allemaal zaken die je WP7.5 phone toch niet kunnen doen aangezien ze het niet hebben.

Voor de rest is het basicly hetzelfde als je het mij vraagt.
Ja in het begin wel. Maar wat als MS met een 8.1, 8.5 of 9.0 uitkomt? Binnen twee jaar heb je niets meer aan je telefoon. Want probeer maar eens in een 6.5 marketplace te komen.

En komt MS met WP9, heb je niks meer aan je WP8.

Vergelijk het eens met Windows. Vista was een grote upgrade van XP, maar 7 draait op alle Vista hardware. En 8 draait weer op alle 7 hardware. Als ze het met Windows kunnen, waarom niet met WP? Als Apple het met iOS kan, waarom niet MS?

Op een iPhone 3GS krijg je ook niet alle functies van een iPhone 4S in iOS 6. Tja, die telefoon kan ook minder. Heb je een nog oudere iPhone krijg je geen update, maar je kan voor bijna alle apps nog in de App Store terecht.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 20 juni 2012 19:51]

De reden dat er geen update komt voor de WP7.x telefoons is omdat WP8 ontwikkeld is voor de nieuwe kernel in plaats van de CE kernel van WP7.x.
Op deze kernel zullen ze nog wel even verder gaan neem ik aan en dan zal WP9 voor WP8 telefoons denk ik minder snel een probleem vormen.
Je kan gewoon wp8 op je lumia 900 laden. wp8 ondersteunt ook single core. Maar het heeft geen zin want alleen nieuw te ontwikkelen spellen die voor dual core (wp8 gaat 64 tot cores)gemaakt worden kan je straks niet draaien. Apps die niet veel vragen zoals website ondersteuning zullen gewoon kunnen draaien op de lumia.

Ook voor android en apple geld het zelfde, een spel voor een multi core zal niet of slecht draaien op single core.
Technisch is het inderdaad mogelijk dat een fabrikant WP8 terug port naar een oudere SOC. Maar dan moeten ze zelf alle drivers en code schrijven want Microsoft gaat dat niet doen.

Daarnaast wil Microsoft een bepaalde beleving houden voor hun Windows Phone toestellen en wil zoveel mogelijk voorkomen dat het toestel traag aanvoelt. Daarom zijn ze ook zo strict geweest met de specificaties. Maar aangezien bestaande toestellen geen multi-core soc, geen nfc en geen micro SD hebben zo de verbetering minimaal zijn.

Met WP 7.8 (7 to 8) zien WP 7.x toestellen er hetzelfde uit als 'echte' WP8 toestellen. De grootste wijzigingen in WP7.8 zijn het nieuwe start scherm en de customizable icons. Daarnaast komt WP7.8 straks direct als update beschikbaar (via Zune) voor alle bestaande Windows 7.x toestellen zonder dat je provider daar tussen zit.

Op connect zijn nog wel wat draadjes te vinden over betere support voor copy&paste en applicaties zouden gemakkelijk een background tasks moeten kunnen aanmaken. Dat zou een goede verbetering aan bijv. Skype brengen. Momenteel kun je eigenlijk alleen bellen met Skype. Gebeld worden met Skype kan alleen als Skype op de voorgrond draait..

Daarnaast zou Nokia nog een aantal apps uitbrengen voor WP7.8 welke meer features van WP8 naar WP7.8 zou moeten brengen zoals Play To (DLNA support voor streaming media), update van de Music app (inclusief de mogelijk om zelf mixen te maken en te downloaden), nieuwe camera opties zoals burst mode, Panorama, Self-Timer and Smart Group Shot (to fix 1-person blinks), Nokia Maps krijgt een update om gemakkelijk foto's te uploaden en je kunt 'places' een rating geven en in Nokia Drive kun je je woon-werk route opgeven en de live-tile kan je vervolgens aangeven hoe lang je nog onderweg bent of hoe laat je aankomt. Deze Nokia updates komen in elk geval beschikbaar voor de Lumia 710, 800 en 900 toestellen.

Bronnen: Nokia 1, Nokia 2, Microsoft - The Next web en een tech blog post.
Er zit wel een groot verschil tussen iOS en Windows Phone. iOS heeft altijd dezelfde kernel gebruikt, al sinds versie 1, nog steeds in de aankomende versie 6. Windows Phone gaat met 8 af van de Windows CE kernel en dat is een enorme aanpassing, zoiets valt niet zomaar te upgraden naar de gewone Windows NT kernel.
Hoe groot is het verschil tussen die kernels?

Je kunt anders toch ook een andere kernel flashen. (ik weet niet hoe groot het verschil is, maar bij android zijn er toch ook wel toestellen die van de 2.x, naar de 3.0 kernel gingen?)
Zie het maar als het verschil tussen een Linux en een NT kernel bij wijze van spreken. Dit houd ook in dat drivers van 7.x niet werken op 8.x. Het is dus wel degelijk een ingrijpende ingreep en Microsoft wil niet natuurlijk niet dat zo'n upgrade fout afloopt voor je toestel. Feitelijk is WP8 een volledig nieuw systeem t.o.v. 7.x, dus geen update. Toevallig ziet wel de UI er zowat hetzelfde uit en zijn enkele libraries hetzelfde qua API.
iOS kan alleen op een apple apparaat :)

WP7 of WP7.5 of WP7.8 kon en kan op een heel scala aan telefoons. Wie doet het nu beter??

Dat een apple telefoon kan upgraden van iOS5 naar 6 zegt meer over het OS dan de telefoon zelf.
Duh, het zegt hier helemaal niks over het OS of de telefoon. Het is MS die hier roet in het eten gooit.
Ik snap je niet. Je krijgt alles wat WP8 kan icm de huidige hardware, alleen geen ondersteuning voor functies die je huidige hardware toch niet bezit/aan kan... Lekker boeiend dat het versie nummer anders is?

En WP7.5 Apps draaien prima op WP8, lijkt me dus dat ze een shared marketplace krijgen.
Ja, dat wel. Maar andersom dus niet.

Op WP8 kunnen ontwikkelaars schrijven in native code en multitasking gebruiken; en waarschijnlijk nog een honderdtal API-verbeteringen die nog niet bekend zijn.
En die zijn dus niet beschikbaar op WP7.5, want de kernel is heel anders.

Vanaf nu komt het app-development voor WP7 dus stil te liggen; want welke ontwikkelaar gaat nu nog ontwikkelen voor een OS dat over een paar maanden verouderd is? En als met het nieuwe OS een veel betere gebruikerservaring te bieden is?

Dus als je ervan baalde dat WP7 nogal achterblijft qua aanbod en kwaliteit van de third-party apps; dan zoek maar wat berusting. Zo zal het namelijk blijven totdat je abonnement verlopen is, en je een nieuw toestel uit mag zoeken aan kan schaffen.
Windows Phone krijgt ook gewoon die update, alleen maak Microsoft een duidelijker onderscheid door middel van het versienummer.
Je vergeet echter wel even dat iOS de laatste paar versies maar bar weinig functies heeft gekregen die de 3GS ook niet aan zou kunnen. NFS is natuurlijk logisch, maar er zit niet een hele nieuwe kernel in zoals bij WP8 wel het geval is. iOS6 is (net als iOS4 en iOS5 eigenlijk) meer een grote patch dan een echt nieuw systeem.
Maar Windows Phone 7.8 zal wel enkele functies naar Windows Phone 7 brengen uit Windows Phone 8, waaronder het nieuwe startscherm: hoera!
Maar we krijgen wel geen native apps, c/c++, dll's ... :O
Alleen een nieuw gui-laagje...

Deprimerend... |:(
blijkbaar kan jij in de toekomst kijken?
de kans is groot dat WP7.x nog een lang leven heeft door de goedkopere gsm's
bij Android zie je juist hetzelfde, dagelijks worden nog vele Android 2.x gsm's verkocht ondanks dat 4.x al een hele tijd op de markt is
Zie de persentatie van Apple.

Maar je hebt gelijk, MS maakt dezelfde fouten als Android.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 21 juni 2012 08:12]

Maar je hebt gelijk, MS maakt dezelfde fouten als Android.
Sorry, misschien heb ik even niet opgelet. Welke fouten?
http://www.tmonews.com/20...d-marketshare-domination/
En er zijn nog meerdere bronnen te vinden die dit ondersteunen.
Als ik mocht voten op mening kreeg je +5 van me.
Jammer dat niemand het zo inziet. Betekent wel dat Microsoft haar boodschap goed overgebracht heeft. Iedereen denk "YES, een ietsiepietsie verbeterde UI".
En niemand denk "hmm, kut, nu zit ik met een telefoon op een dood platform".
Microsoft zegt de ondersteuning van WP7 nog lang niet op.
Als ontwikkelaars dat wel doen, schieten ze zich zelf in de voet. WP7 apps draaien nog gewoon op WP8, dus waarom niet cross platform bouwen.

Daarnaast, ben je op dit moment blij met je toestel?? Er veranderd namelijk niets aan het toestel over een half jaar, blijft gewoon werken zoals hij nu ook doet.

Goh, een paar jaar geleden werden telefoons nauwelijks geupdate, toen hoorde je er niemand over..
Waar heeft Microsoft gezegd te stoppen met Windows Phone 7? Er komt nog een Windows Phone 7.8, dus verwacht je maar aan nog latere updates, Microsoft heeft het OS alleszins nog niet afgeschreven.
Devs die aan hun klanten denken gaan heus nog wel 7.5 ondersteunen.
Waarom niet?
Denk je nu echt dat omdat morgen Windows 8 uitkomt developers stoppen met windows 7 te ondersteunen.
Wij ondersteunen zelfs nog win 2k.
daar slaan ze flink de plank mee mis, ik vind WP7 erg fijn, maar mist toch de nodige vrijheid met bijvoorbeeld: ringtones aanpassen.

Ik ben ook benieuwd naar de nieuwe line-up van WP7 telefoons, aangezien ik januari mag verlengen.
Ik heb mijn toestel pas 2 maanden en het is nu al een legacy device, fantastisch hoor.
En je weet nu pas dat WP8 eraan komt?

Het is al langer bekend dat WP8 zeer waarschijnlijk niet op eerdere toestellen zou draaien, dat is echt niet iets wat vandaag als een donderslag bij heldere hemel gekomen is.

WP7.8 is best wel een verrassing, daar is nl. voor zover ik weet, nog niks over naar buiten gekomen van te voren.
Ik ben al sinds de Generatie 1 toestellen bij het Windows kamp en had de update zeker verwacht, dat mijn oude Mozart 7.8 of niks zou krijgen had ik verwacht, maar dat mijn nieuwe Lumia die nog niet eens een fatsoenlijke update heeft gekregen dit dan moet krijgen vind ik bijzonder rot.

Men adverteert de Lumia 800 en 900 nog dood, terwijl over een aantal maanden ze niet eens het kijken waard zijn omdat de apps niet backwards compatible zijn.

Kan jij fijn zeggen dat het er waarschijnlijk niet eraan zou komen, maar voor de meeste mensen was die verwachting er gewoon wel en heel terecht ook.
Ik volg de ontwikkelingen op de telecommarkt niet op de voet. Ik heb een paar maanden geleden een flinke zak geld uitgegeven aan een Lumia 800, een telefoon waarvan ik verwachtte dat ik er weer een paar jaar mee zou doen.

Natuurlijk, het aantal apps was destijds niet overweldigend, maar dat zou gegarandeerd aantrekken, zo beloofde Microsoft in hun campagne. Dit waren de toestellen waar hun toekomststrategie op gebaseerd zou zijn.

En nu zie ik dit nieuwsbericht, en weet ik dat ik nog voor het eind van het jaar een telefoon heb die niks anders is dan een 'tussenmodel': geen ouderwetse Windows Mobile, maar ook geen WP8. Kortom: ik heb honderden euro's besteed aan een telefoon die door software-ontwikkelaars binnen de kortste keren vergeten zal zijn.

Altijd leuk om te weten dat je als early adopter het deksel op de neus krijgt. Ik heb m'n lesje geleerd.
Wauw, het zat er natuurlijk ook dik in.
Een OS op je smartphone, je tablet, je laptop en je desktop.
Ik ben benieuwd of ze ook de nieuwe XBOX ermee gaan uitrusten.

En het lijkt me ook leuk om te zien dat Microsoft een Game OS ontwikkelt.
Dit blijft helaas een jongensdroom, maar stel je voor een OS dat efficiënter omgaat met je hardware.

EN ZONDER METRO!!!

Ik hoop dat ik via mijn werk kaartjes kan krijgen voor de Windows 8 preview.
In 2009 was het in burgers zoo geweldig heb ik gehoord!
Ik vind dat Metro op mijn telefoon echt briljant. Op mijn desktop zie ik het me ook wel gebruiken. De meeste programma's start ik in windows 7 op via die paar ikonen naast de startknop. Met nog 5 andere knoppen heb ik 95% van mijn taken gehad.
Ik denk dat het een kwestie is van het gewoon te doen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook met het gedacht zit dat het niet lekker gaat werken (heb wel WP 7 maar nog niet W8 geprobeerd) maar uiteindelijk start ik gewoon wat basis applicaties op uit de startbalk zoals Firefox en m'n Windows Live Mail programma.

Ik denk dat het positief is dat de lijn wordt doorgetrokken over ieder toestel zodat het niet uitmaakt of je nu een tablet, mobiele telefoon of PC hebt. Je kan er altijd mee werken.
Metro op draagbare apparaten is hartstikke goed ontworpen. Metro voor desktop en laptopgebruikers, not so much.

Jongensdroom? Dus de interface van de XBOX is niet van Microsoft zelf, een heus Game OS zoals jij het noemt? Overigens gaat Windows Phone al uitstekend om met hardware. Met weinig kracht toch vloeiender dan de competitie, en goed batterijleven. (Dit komt van een iOS+Android gebruiker, mocht je hierover willen flamen.)
Voor laptop gebruikers (laptops met touchscreen danwel) zie ik er ook grote voordelen in. Ik heb vaak geen muis bij me en dan moet ik met zo'n klein trackpad werken. Door de metro-interface kan ik misschien wel de helft van mijn muisbewegingen weghalen.
En met een laptop zit je toch al met je handen dicht bij het scherm dus het argument dat je je handen telkens in de lucht moet houden zal dan ook mee vallen.
En vervolgens start je een niet Metro app op en wil je terug naar de trackpad.

Dat is tenminste mijn ervaring. Metro werkt leuk met touch, Classic voor geen meter.
Nee wat ik bedoel, is net als bijvoorbeeld Linux, waarbij je een zeer minimalistische desktop omgeving hebt die toch prima funcioneert.

Als het ware een uitgeklede variant van Aero/Metro.
Als ik kijk wat ik op Arch verbruik na de boot. (cq 250mb) en op Windows (1.5gb minstens) dan vind ik dat Windows hier nog wat bij moet leren.

Tegenwoordig zijn de computers van vandaag standaard met minstens 2gb uitgerust.
Maar zodra er wat fanatiekere taken dan patience uitgevoerd moeten worden, loopt toch soms de explorer.exe vast. ( spreek uit ervaring van mijn werk)

Ik ben gewoon van mening dat Microsoft naast de Home, Pro. en Ultimate enz versies, ook een game OS moet lanceren, wat ook bruikbaar is voor de XBOX.
Zodat je als het ware een bibliotheek krijgt op beide apparaten, aangezien heel veel xbox zooi gewoon rustig word geport naar de pc.
De Xbox draait al een Metro interface...
Misschien dat je hem niet als zodanig herkent, maar Metro is echt al aanwezig op de Xbox sinds de laatste update van een half jaar terug
Het klopt dat de xbox interface al dingen weg heeft van metro. Maar ik vind niet dat je kan zeggen dat het al compleet volgens de metro principes is opgesteld. Er is op de xbox nog erg veel chrome, en dat is nou niet typisch metro.
En het lijkt me ook leuk om te zien dat Microsoft een Game OS ontwikkelt.
Dit blijft helaas een jongensdroom, maar stel je voor een OS dat efficiënter omgaat met je hardware.
Dit is echter niet alleen afhankelijk van het OS. Denk bijvoorbeeld ook aan drivers en de games zelf. ;)
Ja nee dat klopt, maar ik zie sws heel veel voortrekkerij in de game industrie.
De een optimaliseert zn handeltje voor het groene kamp, en de andere voor het rode.
Dus waarom niet optimaliseren voor het Game OS.

De drivers moeten hier ook naartoe, en dan laten we Mac OS even achterwege, hipsters hebben toch geen tijd om serieus te gamen :+
"Ik ben benieuwd of ze ook de nieuwe XBOX ermee gaan uitrusten."
Zie dit artikel: nieuws: Mogelijke plannen Xbox 720, Kinect 2 en 'Kinect Glasses' onthuld
De Xbox zou rond een Windows 8-platform gebouwd moeten worden om het voor ontwikkelaars makkelijker te maken apps voor zowel pc, mobiel als console te schrijven.
Wat een oud document is wat praat over powerpc + een berg aan arm cores, en een snellere en een langzamere versie... Mening staat vrij uiteraard maar 'alle' gamesites hebben het al gedismissed als onrealistisch.
1 2 3 ... 8

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True