Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 25, views: 16.710 •

Facebook gaat het voor ontwikkelaars van applicaties mogelijk maken om abonnementen aan te bieden. Hiermee wil de sociale-netwerksite ontwikkelaars een nieuwe manier bieden om geld te verdienen aan Facebook-apps.

Op zijn ontwikkelaarsblog laat Facebook weten dat de mogelijkheid om abonnementsgeld te vragen aan gebruikers in juli beschikbaar komt. Ontwikkelaars kunnen dan extra content of diensten aanbieden voor een maandelijks bedrag. Volgens het sociale netwerk wordt de abonnnementsfeature momenteel getest door bedrijven als Zynga en kunnen geïnteresseerde ontwikkelaars zich nu al opgeven. Het was voor ontwikkelaars al mogelijk om gebruikers binnen de applicatie zelf eenmalig te laten betalen voor bepaalde content.

Verder wordt het mogelijk om de prijzen voor bepaalde content in lokale valuta om te zetten. Voorheen moest voor veel content op Facebook betaald worden met virtueel geld; met de mogelijkheid om direct in lokale valuta te betalen hoopt de site het aankoopproces voor gebruikers te versimpelen. Facebook lijkt daarbij ook te stoppen met zijn eigen credit-systeem; Facebook Credits van gebruikers worden omgezet in het equivalent in hun eigen valuta. De mogelijkheid om van lokale valuta gebruik te maken bij het aanbieden van content, komt in de komende maanden beschikbaar. Ontwikkelaars moeten voor het einde van het jaar de mogelijkheid om te betalen in lokale valuta hebben ingebouwd. Voor abonnementen wordt bij de introductie direct gewerkt met betalingen in lokale valuta.

Facebook zoekt naar nieuwe methoden om geld te verdienen. Momentaal haalt de site zijn inkomsten voornamelijk uit advertenties. Daarbij bleek onlangs dat Facebook experimenteert met de mogelijkheid om gebruikers te laten betalen om hun statusupdates te promoten.

Facebook subscriptions

Reacties (25)

Dachten we allemaal dat subscription-based gaming eruit aan het gaan was en free to play het nieuwe model zou worden, gaat Facebook de andere kant op.

10 dollar per maand voor een Facebook spelletje, het moet niet gekker worden!

@ looyenss: Natuurlijk hoeft het niet. Ik heb geen Facebook account, dus ik zal die spellen sowieso niet spelen. Ik stel ook niet dat free to play bij voorbaat een vooruitgang is op pure subscription-based spellen. Facebook free to play spelletjes worden ontworpen om met heel weinig content en matige gameplay bij mensen zoveel mogelijk geld uit de zak te kloppen. Dat is niet genoeg: met freemium valt mogelijk nog meer te verdienen.

@ biglia: Ja, het spel gratis en daarna voor ingame items/features betalen is gewoon het free to play (F2P) marktmodel.

[Reactie gewijzigd door evEndzhar op 20 juni 2012 14:46]

Je HOEFT niet op facebook spellen te spelen hoor. Als je dat gewoon niet doet hoef je je hier ook niet druk over te maken.

De F2P spellen hebben wel een iets hogere kwaliteit dan de gemiddelde facebook meuk
Wat een raar concept: omdat hij geen fb account heeft hoeft hij zich er niet druk om te maken? Waarom gaan mensen dan de politiek in?

Ik heb ook geen fb account end aar ben ik trots op, maar ik maak me wel druk om wat dat bedrijf allemaal doet. Dat heet begaan zijn met het lot van mensen en hun privacy etc. Dat heet verantwoordelijkheid nemen.
Als alles wat ons niet interesseert of niet direct raakt een reden is om geen mening te hebben dan zouden we nu geen mensenrechten hebben en geen democratie.
Democratie betekent alleen maar dat de wil van de meerderheid wordt gevolgd. In dit geval van facebook betekent het helaas dat de grote massa die verslaafd is aan facebook spelletjes, wordt uitgemolken, want tja, ze "kiezen" (lees: betalen) er zelf voor.
Bedoel je free-to-play en dan betalen voor extra items in het spel? Dan gaat al lang bij Facebook met Facebook Credits. Dit is gewoon een extra mogelijkheid, omdat daar blijkbaar toch vraag naar was.
Als nu eens iedereen op zou houden met gebruik te maken van deze onzin... dan was het snel weer afgelopen. Je krijgt straks met facebook hetzelfde als met hyves. helemaal kapot gemaakt door die reclames en stomme idiote dure games.

Ik snap best dat iedereen iets probeert te verdienen. maar waarom altijd met die reclames overal.

Iedereen irriteert zich aan reclames en toch doet iedereen er aan mee. Wat is dat toch met mensen...
Het hele internet wordt betaald door reclames. Wat is het probleem?
Of betaal jij tweakers.net en alle andere sites die jij bezoekt voor hun content?
Sub based is nooit weggeweest, ze hebben het enkel anders in de markt gezet. veel F2P games hebben een zgn 'premium' die toevallig rond de 10-12 euro kost, waarmee je voor 30 dagen meer exp, meer loot, meer zut krijgt. Toevallig.. precies hetzelfde concept als Sub based :P

Het is maar wat een gek er voor betaald, zijn er facebook mensen die blijkbaar 10 dollar voor 1 of andere webgame willen betalen, so be it. Genoeg mensen die Apple meuk kopen, hoor je toch ook nooit wat over? :P
"Facebook is gratis (en blijft dat ook)!"

Daar lokken ze je mee. Al met al zitten ze op de beurs, ze geven prioriteit aan de adverteerders door zaken door te verkopen en zich toe te eigenen en nu dit weer. Ja, Facebook is gratis, maar is het nog steeds de bedoeling dat je niets aan of via hun platform betaalt? Naar mijn idee lijkt dat er niet op...
Ik denk dat ze met die stelling bedoelen dat de kern van Facebook, het vinden van vrienden en hiermee contact houden, gratis blijft. De rest is allemaal optioneel.
"If you are not paying for it, you are the product being sold." geldt voor Facebook meer dan voor welke andere gratis dienst ook. Je hoeft er niet voor te betalen, maar dan zul je moeten accepteren dat Facebook geld verdient op andere manieren. Betaal je wel voor dit soort spellen, dan lever je zelfs dubbel geld op.
Dat het gratis blijft kun je zelf voor zorgen. Je sluit toch echt zelf zo'n abo af.
Als mensen betaald games gaan spelen via facebook moeten ze dat lekker zelf weten. Ik krijg maar één uitnodiging voor zo'n spelletje, want daarmee is dat direct geblokkeerd ;)
Gratis:

http://geekandpoke.typepa...10/12/the-free-model.html

Reclamevrij voor een paar euro per maand? Met de belofte dat ze mijn gegevens niet doorverkopen? Deal!
Ik denk dat die 100 miljoen mensen die nu facebookken dat allemaal minder makkelijk doen dan dat ze nu heel laagdrempelig wat gebruikersinfo weggeven waarop adverteerders inspelen. Ikzelf betaal ook liever met wat privacy dan dat ik overal harde centen voor moet neerleggen.
Wat voor een effect zal dit hebben voor Zynga? Die jongens boeren goed bij 'domme' Facebook spellen. Ik vermoed dat ze nu massaal met "*Ville GOLD" abbo's aankomen?
Ik ben wel benieuwd welke voorwaarden Facebook stelt richting ontwikkelaars en welk percentage Facebook opeist. En dan met name hoe zich dat verhoudt tot Apple. Het beledi van Apple blijft mijns inziens nog steeds rigide.
Mss heeft dit wel aanleiding tot wat leukere spellen dan al die gelijkaardige troep die er nu is. De huidige facebook games komen altijd wat op hetzelfde neer. Met die abbo's kunnen ze echte games gaan maken, waar het niet de bedoeling is zoveel mogelijk luxe meubelen/super aardappelen/resources/... te kopen.
Kan voor sommige mensen werken, zelf heb ik echter geen interesse in FB based subscription dingen.

Ik zou het zelfs liever omgekeerd zien: bedrijven die gebruikers betalen (dmv facebook coins) om geliked te worden, om bepaalde gegevens te mogen verzamelen (de velden die je wil delen), om foto's ter beschikking te krijgen (dus kopen), locaties waar bepaalde gebruikers zich gaan bevinden zodat er mogelijk een event kan worden ingelast (of afgelast als er toch niemand komt), ... en dan de coins naar eigen bankaccount transferren elke maand }>
Facebook is gebakken lucht, maar wel met 600.000.000 users...., ik snap die hele social media troep niet.

Als je sociaal wilt zijn ontmoet je elkaar.

Wat moet je godsnaam met facebook of twitter als een leven hebt?
In dit leven, waarin je vaak allebei full-time moet werken en je familie en vrienden toch vaak minder ziet dan je eigenlijk zou willen, is het wel fijn om een beetje op de hoogte te blijven. Natuurlijk is het echte contact te prefereren, maar mensen die je maar een paar keer per jaar ziet kun je zo toch een beetje volgen.
En wat betreft Twitter, daar heb ik alleen mensen op zitten die ik nooit in het echt zal ontmoeten, maar die wel dezelfde interesses hebben als ik. Daar is het echt een ideaal platform voor.
Ik heb een vriendin in Spanje. Toch wel prettig als ik over facebook alles kan regelen (zelfs een werkplek!) dat ik de zomer in spanje kan blijven voor een maand.

Maar spelletjes op facebook ...MEH 8)7
Ze moeten wat verzinnen om de prijs van de aandelen weer omhoog te krijgen :+
Een poging van Facebook om hun brakke businessmodel te ondersteunen met inkomsten van anderen. Oftewel, facebook wordt een ordinaire spelletjessite en appssite. Hetzelfde principe als de app stores alleen met dat verschil dat ontwikkelaars bij bv Apple meer geld overhouden van hun verkopen.
Ze lijken echt panisch om zich heen te graaien naar nog meer geld. En nog meer geld, en nog meer. Het lijkt op een ziekte die je hier niet mag noemen. Nog even en de bubbel ploft, net als de internetbubbel aan het begin van de eeuw, maar hopelijk blijft het dan bij FB.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 20 juni 2012 19:59]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Apple Games Politiek en recht Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013