Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 87, views: 17.867 •
Submitter: DummyXL

Unity Technologies, de ontwikkelaar achter de game-engine Unity 3D, gaat in de nieuwe Unity 4-developerkit ondersteuning bieden voor gamedevelopers die spellen voor Linux uitbrengen. Ook is verbeterde Flash-ondersteuning toegevoegd.

UnityMet de tools van Unity kunnen al cross-platform-games worden ontwikkeld; onder andere Windows, iOS, Android, Wii, PS3 en Xbox 360 worden door het platform ondersteund. Inmiddels is daar een nieuw pc-platform aan toegevoegd: Linux. Vanuit het nieuwe Unity 4-pakket kunnen ontwikkelde games geëxporteerd worden met een 'desktop Linux'-profiel, waardoor spellen ook op het opensource-besturingssysteem zijn te spelen.

Unity stelt dat uit projecten als de Humble Bundle is gebleken dat er een markt is voor Linux-games, en dat gamedevelopers circa 10 procent extra omzet kunnen genereren door games ook voor Linux beschikbaar te stellen. Unity Technologies verwacht dan ook dat het aantal speltitels voor het opensource-besturingssysteem snel zal groeien door de komst van Unity 4.

Ook nieuw in het ontwikkelpakket is verbeterde ondersteuning voor Flash. Developers kunnen voortaan code geschikt maken voor de Flash Player, een plug-in die op honderden miljoenen systemen is geïnstalleerd. Verder zijn er de nodige verbeteringen doorgevoerd in de Unity 3D-engine.

Reacties (87)

KIjk hier word ik nou blij van. Eerst Valve daarna EA en nu deze engine. Dit trekt hopelijk meer game developers naar Linux.

En aangezien er waarschijnlijk genoeg gamers zijn die wel geintresseerd zijn in Linux zal er waarschijnlijk ook meer support komen.

Ik heb er wel zin in.
Mooie ontwikkeling. Games zijn/waren een notoir struikelpunt voor GNU/Linux. Hopelijk komen Nvidia en AMD door deze nieuwe interesse van game developers nu ook met betere driver ondersteuning.
Hopelijk komen Nvidia en AMD door deze nieuwe interesse van game developers nu ook met betere driver ondersteuning.
Misschien loop ik alweer een tijdje achter, maar ik heb vroeger nooit problemen gehad met de drivers van Nvidia onder Linux of FreeBSD. Wat is er mis met de ondersteuning die ze nu bieden? Volgens mij geven ze voor alle OS'en tegelijk nieuwe drivers uit, en best regelmatig ook.
Pas geleden heeft Linus Torvalds hier iets leuks over gezegd. Stond ook op Tweakers gisteren.

Ontopic: mooi! Dat is precies wat ik miste! Leuke games en betere ondersteuning daarvoor. Blij te horen dat Linux steeds interessanter wordt gevonden! Heb twee jaar geleden op mijn gamecomputer na alle Windows uit huis gegooid.
Torvalds heeft niets gezegd over de kwaliteit van de drivers. Hij haalde uit naar Nvidia als bedrijf.
vanwege de driver support }:O
Het gebrek aan open source driver support en samenwerken met anderen ja. Closed source drivers maken het gebruik van de hardware er niet makkelijker op.
Alhoewel ik de drivers zelf van redelijke kwaliteit vind, vind ik het nog steeds jammer dat je weer speciaal aparte packages voor nvidia drivers moet installeren, die niet altijd even goed werken met je kernel, vooral bij upgrades. De rest van mn drivers wordt gewoon bij de kernel meegeleverd...
Tja en MS was ook een klote bedrijf en apple en ....
Linus was aan de rant , kan het niet echt constructief noemen

Maar idd Games zijn een magneet voor gebruikers en dat zijn weer potentiele klanten in een business gedeelte waar nog mogenlijkheden open liggen , mmmh open :X
Vanuit de opensource filosief is (is aan de beterende hand) MS ook een klote bedrijf.

Apple is nog veel erger met hun gesloten systemen en wij bepalen wel wat jij mag draaien en wat niet motto's.

nVidia is ook k** omdat ze geen inzage geven in de hardware, wel goede drivers maken, maar niet volledig aansluiten bij standaarden, etc. Om goede ondersteuning voor 3D te krijgen is een centrale API nodig, zoals een directx kloon (of eigenlijk beter direct3d) of opengl (mesa bijv., maar nvidia komt dus bijv. met eigen mesa libraries), openal voor sound e.d. En dat schiet nu nog tekort ben ik bang. Maar goed, als de games komen, wordt die wens ook steeds sterker en zal er wellicht wat gaan gebeuren.

En laten we wel wezen. Bijna alle ontwikkelclubs zijn egocentrische eikels die niet aan de klant denken. Noem mij 5 clubs waar je zelf mee gewerkt hebt, die je maatwerk hebt laten schrijven en waar je zelf de rechten en code van hebt. Ik denk niet dat het gaat redden. Ik kan er na 15 jaar in de IT nog niet 1 noemen. Ik kan je er wel genoeg geven die de code voor je schrijven voor A+ tarief en het vervolgens vrolijk aan andere klanten verkopen zonder ook maar enige teruggave van jouw ontwikkelkosten. Al is het maar in de vorm van 3 jaar gratis updates bijv. Jij hebt immers het gehele traject gefinancieerd, mag je op z'n minst wat van terug verwachten denk ik.

Is ook moeilijk te vergelijken. Als jij als efteling een sprookjesboom laat ontwikkelen is die custom-made en niet te kopieeren. Je kan wel een nieuwe maken op basis van de ontwerpen, maar dan moet je nog steeds een hoop uren maken e.d. En ik acht de kans dat de efteling je niet aanklaagd bijzonder klein...
T gaat mis in de interfacing tussen de kernel en de drivers waardoor elke keer een unieke laag gecompileerd moet worden om nvidia's drivers te kunnen gebruiken op een bepaalde kernel.

Daarnaast is de interface weinig flexibel en wordt deze erg traag geupdate vanuit nvidia waardoor aanpassingen in het interface gebiedt in de linux kernel niet bruikbaar zijn in combinatie met de nvidia drivers, en er dus op allerlei distro's geen nieuwe kernel features geintroduceerd kunnen worden.

Als de drivers eenmaal geupdate zijn, werkt t grotendeels prima, al blijft support voor meer dan 1 videokaart in een multihead opgevind, en randr + xinerama een drama mede doordat nvidia niet mee gaat met de ontwikkelingen die andere drivers wel al gemaakt hebben.

Ook het systeem om van discrete naar dedicated videodrivers te schakelen suckt ontzettend doordat er bugs in de nvidia kant van deze tools zitten.
AFAIK zorgt NVidia er altijd voor dat hun drivers altijd up to date zijn. Op het moment dat de API van de Linux kernel of de API in Xorg wordt aangepast is er meestal voor de final release van dat "pakket" (kernel of Xorg dus) al een update van NVidia beschikbaar.

Daarnaast heeft de nieuwste NVidia 302 driver ook ondersteuning voor xrandr (1.2 en 1.3). Ja, het heeft lang geduurd, maar het is er nu eindelijk wel.

M.b.t. Optimus. Onder Linux zelf zijn daarvoor de zaken nog niet op orde. Optimus bestaat al ong. 2 jaar. Xorg heeft nog geen ondersteuning voor het hot pluggen van GPUs (of pas sinds kort, dit is ontwikkeld voor DisplayLink devices). Dit is o.a. nodig voor het mogelijk maken van dit switchen van GPUs. Daarnaast moet er in de kernel ondersteuning zijn om buffers van het ene geheugen naar het andere geheugen te verplaatsen (NVidia GPU naar Intel GPU). Dit is ook iets wat pas sinds kort mogelijk is (DMA-BUF), en waar nog hard aan gewerkt wordt. Het is dus vrij kort door de bocht om te zeggen dat het NVidia zijn schuld is. IMHO kun je niet van NVidia verwachten dat zij met veel omwerken Optimus werkend maken terwijl in de kernel en Xorg er allemaal dingen missen waardoor het NVidia een hoop extra werkt kost buiten het "plug de dingen aan elkaar". Zo simpel als kopieer buffers van NVidia naar Intel via al een bestaande kernel interface, of Xorg interface is het dus niet.

[Reactie gewijzigd door RobertMe op 19 juni 2012 16:44]

Codemasters heeft ook al een game op Unity gemaakt en deze is alleen in de browser te spelen; houdt in dat het dus zeker mogelijk moet zijn om gewoon met een browser als Firefox op Linux mee te kunnen spelen.

Heb trouwens wel mijn bedenkingen bij de snelheid van Unity af & toe; omdat het spel van Codemasters namelijk ook data van de servers moet ophalen, komt regelmatig lag voor waardoor het spel minder goed speelbaar is.
Nee, geloof dat ze de Unity webplayer nog niet hadden geport, alleen de standalone player. Er is iig nog niets over een Linux webplayer gezegd.

De webplayer is wel redelijk traag, maar dat word meestal opgelost als je het in fullscreen zet.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 19 juni 2012 14:29]

Die browser variant van Unity is inderdaad niet heel erg snel, niet om een speelwaardig spel in te maken nog.
Bij veel implementaties is het dus niet mogelijk om het full screen te zetten omdat het bebruikt wordt voor een stukje content van de page.

Hopelijk gaat hier verandering in komen want momenteel in de non-fullscreen versie kunnen ze het beter maar helemaal niet gebruiken, momenteel doet het meer schade (lag, plugin instaleren, soms laad het helemaal niet) dan goed.
Nouja, het is leuk voor archviz en niet alles lagt wanneer het niet fullscreen is.
Over het algemeen performt de webplayer vrij goed, het probleem wat je omschrijft is natuurlijk niet Unity specifiek.
Ik vind het ook een goede player. Ik gebruik hem al een tijdje in combinatie met webapps uit Google appstore. Hier kun je player downloaden en demo's spelen, Zoals je bij Tropical Paridise kan zien kan je hier behoorlijke uitgebreide werelden meemaken. Ik zou het zeker verwelkomen als dit ook onder Linux beschikbaar komt.
Valve is nog niet bevestigd. Zijn alleen foto's van een site die niet te vertrouwen is als het om Linux nieuws gaat (zij postte 3 jaar geleden al dat steam binnen een maand naar linux zou komen oid)
Even I began to wonder how long it would take before the clients for their popular games would be publicly released under Linux. However, after confirming the information perhaps a bit too soon, their level of Linux interest is much more clear after spending a day at their offices. A meeting topped off the day with Gabe Newell regarding Linux where he sounded more like a Linux saint than an ex-Microsoft employee. Valve does have some great plans for Linux beyond just shipping the client versions of Steam and their popular games on the Source Engine.

As I have been sharing for a few weeks, Valve invited me out to their Bellevue, Washington offices after Gabe Newell asked me last month for some referrals of developers with Linux OpenGL experience.
http://www.phoronix.com/s...nux_dampfnudeln&num=1

Terwijl er niets officieel is, is het redelijk safe aan te nemen dat ze bezig zijn met een Steam client voor linux.

Daarentegen als die steam box of steam box platform komt durf ik zelf de gewaagde gok te doen dat het eerder op linux zal gebaseerd zijn dan op Windows. Zou ideaal zijn, is licht en is goedkoop.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 19 juni 2012 18:31]

Vergeet ook carmageddon reincarnation niet.
Die word ook voor linux en mac uitgebracht.
Een andere grote nieuwe feature is de uitgebreide character animation editor: http://www.youtube.com/watch?v=QGXns8GemU0&feature=plcp

Overigens is het al mogelijk om via NACI al Unity web games op Linux/Chrome te spelen, maar de toevoeging van desktop builds is zeker een goede vooruitgang. Ik vraag me af of de webplayer ook geupdate wordt zodat je ook op Firefox op Linux webplayer builds kan draaien.

[Reactie gewijzigd door TJHeuvel op 19 juni 2012 14:11]

Dat Unity via NACl te gebruiken is in een browser is vanuit gebruikersoogpunt sowieso een erg goede zaak, los van of het onder Linux is of welk ander OS dan ook.

3D applicaties in de browser zitten tot op heden vrijwel altijd in het verdomhoekje van 'plugin installeren noodzakelijk en lang laden (veel data)', lees: flinke bounce rate. Daarnaast eigenlijk ook nog het gebrek aan 3D hardware bij het grote publiek, al wordt dat mondjesmaat beter.

Een andere belangrijke feature van Unity3D 4 is dat er nu ook DirectX 11 support is. Eerdere versies waren (naast OpenGL) nog gebaseerd op DirectX 9.

[Reactie gewijzigd door d3vlin op 19 juni 2012 16:16]

Daarnaast is NaCl bijna net zo snel als native, en dus veel sneller dan de Unity Webplayer. DirectX11 support is natuurlijk ook leuk, want zelfs al doe je niets met de nieuwe features, dan is de performance wel beter.
Ben benieuwd hoe hard de doorgroei naar Linux zal gaan...
Zelf nog geen ervaring mee, maar wat je zoal hoort:
Windows (Metro) is (grafisch) TE modern...
Apple is al 10 jaar niet verandert (grafisch)
Linux wint aan populariteit :) En daar zullen dit soort initiatieven zeker bij helpen :)

[Reactie gewijzigd door pknl op 19 juni 2012 14:12]

Maak zelf sinds een jaar of 5 gebruik van (Ubuntu) Linux en ben or razend tevreden over. Geen gezeik met upgrades (alle programma's worden gepgrade door n interface), geen gezeik met virussen (niet bestaand), en geen gezeik met installeren (de "app store" bestaat al jren voor Linux (bij Ubuntu in de vorm van het Software center).

Alhoewel ik zelf geen games speel, ben ik maar wt blij dat die er komen. Door games komen er immers meer gebruikers, en door meer gebruikers komt er meer algehele support. En dat is alleen maar goed voor Linux in zijn geheel.. :D
En zeker goed voor de support van grafische kaarten. Lees: NVidia
De drivers voor GPU's zijn inderdaad een drama, maar veelal kan het goed gereversed engineert worden waardoor je na een halfjaar toch een goed werkende driver hebt. Als je dat in je achterhoofd houd, dan is het al minder een drama
Vind ik wel meevallen. Ze zijn alleen closed-source. Persoonlijk maakt mij dat helemaal niets uit, maar de linux community (linus) valt daar nogal over. Nvidia levert een hele degelijke closed source linux driver, die voor eindgebruikers prima is. Ik heb altijd de meest state-of-the-art opengl (extensies) gebruikt op linux/nvidia en weinig problemen gehad.
Ik dank dat je beeld van Linus een beetje verdraaid is. Ik raad je aan dat filmpje van gisteren eens te bekijken. Daarin geeft ie aan dat hij doet wat ie doet omdat ie er lol in heeft, niet vanwege een moraal standpunt. Misschien bedoelde je Richard Stallman?
Geen virussen op Linux? Je geloofd zeker ook nog dat OSx geen virussen heeft....


Het verschil zit hem in dat (de meeste) Linux gebruikers wel opletten wat ze downloaden, en niet overal als root gaan.
Over OSx heb ik niets gezegd, dus daar zal ik niet op ingaan. Vooralsnog zijn er voor Linux echter alleen maar proof-of-concepts geweest. Een echt virus wat zich verspreidde op linux machines is er naar mijn weten tot op heden niet geweest (als wel dan hoor ik dat natuurlijk graag van je.. :-) ).

In de praktijk hoef ik op mijn linux desktop in ieder geval geen enkele rekening te houden met virussen. Zo hoef ik geen virusscanners te installeren en continue updaten, en hoef ik zelf ook geen firewall te installeren (zit geloof ik al wat in linux, ufw oid?).

Kortom: geen last van virussen.
Linux is behoorlijk virusarm, maar zeker niet virusvrij!

De hoofdredenen hiervoor zijn dat de kernel het onder anderen moeilijker maakt voor virussen (o.a. ook het regelmatig vragen van een administrator wachtwoord), en dat Linux simpelweg geen populariteit had en dus niet genoeg opleverde voor de crimineeltjes.

Je kunt je bedenken dat dat tweede punt nu langzaam verdwijnt, en dus steeds meer virusontwikkelaars zich gaan richten op virussen voor Linux.

Kwestie van kwantiteit, als je maar vaak genoeg vuurt is het altijd wel een keer raak. Het is slechts afwachten totdat de geweren op Linux zijn gericht.
Nee, het verschil is dat Linux van de grond af aan betere security heeft, en het niet als afterthought op een onveilig systeem wordt gebouwd, zoals bij Windows. Daar vinden ze het normaal om een extra laag bovenop een onveilig systeem te bouwen en het security te noemen. Alsof je een groot hek voor de voortuin zet en geen slot op de achterdeur...

Windows 7 is in de kern nog steeds hetzelfde NT OS als bijna 20 jaar geleden. En nou is dat voor Linux niet zo heel anders, in beide systemen wordt niet de hele kernel herschreven iedere paar jaar, maar Linux begon als veilig server systeem waar desktop en gebruiksvriendelijkheid later bovenop zijn gebouwd, en bij windows was dat andersom.
Juich maar niet al te hard er is nog een crusiale lange weg te gaan eer men ook voor gamen massaal overstapt naar linux. En dan ook vooral de gameindustrie. Ten eerste is crossplatform nu voor grote titlels overwegend. XB360 PS3 en PCWindows.

Als gross van grote releases en ook de big triple A titels linux standaard ondersteunen. Dan zal de driver support vanuit de hardware firm ook opgang komen voor alle merken.
Unity 3D wordt gezien als een ontwikkel omgeving iets uitgebreider als XNA en crossplatform. Ideaal voor uitgebreide prototyping maar voor hoge feature eisen wijkt men toch naar andere engines. Zoals de grote licenceerbare engines Zoals UE3 of C4 engine. Dus de Indie scene en web games en wat kickstart niveau studio die unity gebruiken hebben nu linux platform optie.Het heefd dus weinig invloed op de grote spelers kwa studios en publishers. Dat pushed AMD en nvidia support niet zwaar. Want die kijken naar highprofile titels wat met weinig uitzondering voor PC platformen windows only zijn. Zodra er grote publiek aan linux en highprofile games zijn dan volgen AMD en nVidia ook.

Maar dit is een klein stapje in de richting. Dan wetende dat de gameindustrie zwaar naar console neigt en PC support al niet meer zo vanzelf sprekend is. En easy cheap port beleidt. Dan is de annimo voor andere PC platform support ook laag. Gezien deze nog kleinere game markten zijn dan win PC.
dat kan met de komst van Win8 misschien zwaar veranderen.
voor mij komt Win8 gelijk te staan met OSX, en niet voor een meer eisende gebruiker bruikbaar.
En ik zal heus niet de enige zijn die dat denkt.
Als de linux community nu een beetje aan de gaming markt trek en er een paar deftige titels uitkomen, dan heeft het platform zich duidelijk bewezen en dan kan het heel snel lopen.


Maar ja inderdaad eerst is er een deftige PoC nodig van een grote titel. (PoC proof of concept)

Door de ogen van Jan Modaal gekeken, zit Linux qua gebruiksgemak misschien op het niveau van 98/XP (voor sommige dingen loopt het voor, voor andere achter)
En als er nu een grote massa op afkomt dan zal het niveau vele malen stijgen.

of is dit allemaal maar wishful thinking ?
het is natuurlijk wel zo dat wanneer de licenseerbare engines in de gaten krijgen dat zij ook een 10% boost zouden kunnen krijgen met Linux support, dat de klap met geld dan ook veel aantrekkelijker gaat worden (10% extra op GTA/Uncharted/NFS/COD/AC/... is veel meer dan 10% extra op een Indie...)
1 engine, 2 games.. en dan wordt het 'opeens' populair na wat? ruim 10 jaar doormodderen.

Nee, dan moeten ze eerst onderling stoppen met vechten en ze hebben initieel nog MacOS als tegenstander.
Apple is al 10 jaar niet verandert (grafisch)
OS X veranderd heel subtiel met iedere release wel een beetje. Maar laten we wel zijn, het hoeft niet perse te veranderen als dat geen verbetering is. De UI van OS X is nou juist iets wat mensen of haten, of liefhebben. Er is geen reden om de liefhebbers weg te jagen om de haters over te halen, ze winnen immers nog altijd marktaandeel met OS X terwijl de PC markt krimpt.
Ik zie niet zo goed in wat een mac anders maakt dan een Pc.

Zeg dan gewoon "windows markt", een apple is net zo goed een Personal computer, al heb je verscheidene iDevices ondertussen een stuk minder eigen rechten dan wat je van persoonlijke eigendomme zou mogen verwachten.
om een of andere reden waarvan de logica mij totaal ontgaat staat Apple "boven" PC

Een MacBook of iMac is inderdaad gewoon een Personal Computer met een specifiek OS en HW, maar qua functionaliteit geen verschil.
Erger nog op een Mac wordt er nog sterker bepaald wat user mogen en kunnen doen.
Dat heeft zijn voor en nadelen.

Windows gaat steeds meer ook die beperkende richting uit.

Gelukkig komt Linux ook die kant uit en wordt het nu meer en meer geschikt voor de iets meer eisende gebruiker. Nu nog de SW ondersteuning van grote bedrijven en het is ineens ht systeem bij uitstek.
Je hebt helemaal gelijk, een Mac is gewoon een PC met een ander OS. Nu is het zo dat sommige mensen dat OS toevallig prefereren ;)

Natuurlijk zijn er mensen die een Mac hebben 'voor de heb', maar die heb je altijd wel. Er zijn genoeg legitieme redenen om voor een Mac te kiezen.

En wat bedoel je ermee dat er 'bepaald' wordt wat users mogen doen? Voor zo ver ik weet kan ik gewoon alles met mijn systeem doen wat ik wil, Mac of Windows.
Dat PC synoniem staat voor Windows is helaas iets van vroeger. Toen had je IBM PC (of compatible). Tegenwoordig bestaan er geen pc's meer, enkel nog de imitaties. Mac daarentegen is nog steeds authentiek ;-)
Da's ook niet helemaal waar. Sinds Mac een aantal jaar geleden van de PowerPC architectuur is overgestapt naar Intel-x86, is het niet 'authentieker' dan een computer, om een generieke term te gebruiken, met Windows erop.
Het is een steeds grotere trend om eindelijk ook Linux te gaan ondersteunen, zoals Marlinc reeds al aan heeft gehaald. Van mij mag dit zich zo doorzetten. Ik ben wel benieuwd wat voor spellen al voort zijn gekomen met deze engine, want ik kon hem eerlijk gezegd niet :D
Ik moest bij de titel eigenlijk aan Ubuntu denken met hun Unity gui, en vroeg me af waar de titel op sloeg, omdat die gui alleen op linux draait :+
Maar ik denk eigenlijk dat de makers van games tegenwoordig inzien dat het windows platform vol zit met piraten en linux gebruikers niet perse linux gebruiken omdat ze een gratis platform willen, maar ook geld hebben dat ze aan games uit kunnen geven. Als van degenen die jouw spel spelen er op windows maar 20% voor betaald en op linux bijna iedereen, wordt die paar % ineens een stuk groter.
Laatst was er een beta weekend van interstellar marines

volgens mij het enige spel op deze engine dat ik gespeeld heb, maar draaide prima en zag er niet beroerd uit.
Ook veel mobile games zijn met Unity3d gemaakt, voornamelijk doordat het cross-platform is. En als je 3d in je browser wilt is Unity3d ook een hele valide optie.
Inderdaad. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 50% van de mobiele developers Unity gebruiken.
Linkje naar bron wordt gewaardeerd.
"Unity topped the list of mobile game engines, with 53.1% of developers reporting using Unity compared to 39.8% using a custom engine."
http://www.gamasutra.com/...vily_toward_iOS_Unity.php

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 19 juni 2012 15:09]

Het ziet er allemaal wel redelijk uit, maar ik vind het zelf meestal allemaal niet doenbaar. Daarnaast vind ik de enige onder de motorkap ook een beetje lelijk (redelijk veel dingen aan elkaar ge"hacked"/niet mooi gekoppeld ed)
Mooie ontwikkeling. Echt ik flip zo van dat ik mijn normale games niet gewoon op Linux kan spelen.
Elke vooruitgang op gebied van linux is er eentje die ik toe juich, vooral onder jongeren hoor je vaak als argument om geen linux te gebruiken het aspect van niet hun favorieten games te kunnen spelen. Ik ken genoeg die linux geweldig vinden maar toch bij windows blijven aangezien ze daar hun games hebben. Ben heel benieuwd hoe de markt er over 5-10 jaar uitziet. De mobile markt heeft wel bewezen dat het heel snel om kan slaan.
De reden dat het op de mobile markt zo snel is omgeslagen is omdat Linux pre-geinstalleerd is op de devices. Dat heeft Linus Torvalds aangegeven.
vooral onder jongeren hoor je vaak als argument om geen linux te gebruiken
MINECRAFT! :D
cross platform in Java

En HumbleBundle.
Nouja, met windows ben je niet zo veel beter af, want een hoop games komen tegenwoordig toch alleen nog maar voor de console uit...
Een hele logische reden om als gamer bij windows te hangen. Tussen PC en Consoles is er al fanbase flame wars. En linux vs windows los staand van gamen ook zo. Dit heefd weinig met games te maken eerder windows haat. Windows voldoet gewoon voor velen.
Als gamer kijk je vooral naar de games en welk platform daar beste bij past

En dan kom ik dit tegen.

* kinect handzwaai games Xbox360.
* Iets in je hand mee zwaaien simulaties casual of hardcore.
Wii mote en move. zoals tennis games Golf en onrailshooters
PS3 of Wii
* Complexe GUI en complexe en diepe gamepaly mechanics
PC.
Mac linux windows bieden voor games eigenlijk hetzelfde. niks unieks.
Ik kijk naar de games en Windows wordt altijd ondersteund en als gamer ga je dan voor Windows. Omdat goed door games ondersteund wordt.

Games eisen weinig van OS featureset. Het gaat fullscreen en de game neemd het over.
Waardoor het meer iets van onder de motorkap wordt.
Allemaal Muiskeyb platformen. OS en 3D API wordt toch door de gameengine als blackbox benaderd abstractie layer.

Ik heb bijna alle OS en uitgeprobeerd maar als gamer blijf ik bij WIndows.
SuSe linux
OS2warp
BeOS
Redhat als intranet server.
Apple niet.
Mandrake

Van 80386+ Weitec tot nu.

Heden Windows Vista en W7 als enigste OS in gebruik. PC game nog steeds.

Tja MS heerst niet over de mobiele markt wel de PC markt en daarme ook de Game industrie op PC platform nog steeds. Wat ik uiteraard ook jammer vind.
Zou het zoals de mobile markt zijn dan hadden we OS2-warp6 BeosX OSx Linux.
En zou OpenGL de API leiderzijn. Maar het is niet zo.
De PC markt laat zien dan het moeizaam omslaat. Dus er spelen meerdere grote factoren mee die linux adoptie beperken.

Op sociaal gebied gamed ons clubje op de PS3. En dus online met PSN.
Singleplayer game ik op PC.
Of unieke feature gebruikende exclusives op Wii
Ik heb dus meeste onderschijdende gameplatformen.
PC Wii PS3 Xbox360 Vita.
Unity stelt dat uit projecten als de Humble Bundle is gebleken dat er een markt is voor Linux-games

Mooi. Dit roept de Linux community al vele jaren. Hieruit blijkt weer wat voor belangrijke impact Humble Bundle heeft in overtuigingskracht :)
Ik zie 10% er ook staan. Nou als crossplatform weinig effort nodig heefd mooi meegenomen. Maar commercieel gezien is 10% geen aandachttrekker.
Kijk maar hoe andere grote publishers en IP zelfs PC compleet links laten liggen maar elke console wel ondersteunen.
Tof... meer keus, geen windows meer nodig op mijn oudere pc's

... over enige tijd dan ;)

[Reactie gewijzigd door 2green op 19 juni 2012 14:35]

Deze linux support heefd amper invloed in de grote crossplatform titels.
Ik denk dat je dat pas kan zeggen als de grote licenceerbare engine linux gaan ondersteunen maar nog belangrijker ook Linux port van meeste titels gaan uitrollen.
En dat zie ik niet gebeuren op korte termijn en op langetermijn ziet het er ook somber uit.
Ik ben hier erg blij mee, ik hoop dat andere volgen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Tablets Nokia Samsung Smartphones Google Apple Sony Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013