Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 53 reacties, 20.781 views •

ZTE heeft zijn eerste smartphone getoond met een Qualcomm Snapdragon S4-processor. Na Googles Galaxy Nexus is dit Android-toestel een van de eerste die geen gebruikmaken van fysieke of capacitieve knoppen onder het scherm.

De Chinese fabrikant heeft niet veel details van het toestel bekendgemaakt, maar het is in in elk geval duidelijk dat ZTE een eigen skin heeft gelegd over Android 4.0, die onder meer eigen widgets en eigen iconen toevoegt aan het besturingssysteem. De grootte en resolutie van het scherm zijn onduidelijk, maar de foto's wijzen op een scherm van rond de 4 of 4,3". De Grand X, een variant met knoppen en zonder 4g-ondersteuning, heeft een Super Amoled-scherm van 4,3", met een resolutie van 960x540 pixels.

ZTE gebruikt de MSM8960 Snapdragon S4 van Qualcomm, de enige soc die 2g, 3g en 4g combineert. Overige processors hebben een aparte chip voor lte nodig. Om die reden gebruiken veel fabrikanten de MSM8960, waaronder HTC en Samsung in de lte-varianten van hun topmodellen One X en Galaxy S III.

De smartphone moet in het derde kwartaal uitkomen in Europa. ZTE toont de telefoon voor het eerst op de CommunicAsia-telecombeurs in Singapore. Over een prijs is niets bekendgemaakt.

ZTE Grand X LTE ZTE Grand X LTE ZTE Grand X LTE

Reacties (53)

Ergens vind ik het jammer dat er chinese karakters op de telefoon staan.
Hopelijk laten ze die dan ook van de EU versie af.
Maakt mij niet zo veel uit, gaat toch in een hoesje. Maar vind het wel een mooi toestelletje. Als de prijs goed is zou ik hem zeker overwegen. Maar de S4 was toch moeilijk leverbaar?
Telefoons en hoesjes... blijft voor mij hetzelfde als een tv waar je een plastic tas overheen trekt.
Neem jij dan een televisie mee, overal waar je naar toe gaat?
Goed punt :p een telefoon is een gebruiksvoorwerp dat je in 2 a 3 jaar gewoon moet terugverdienen en afschrijven. Je mag best zien dat het gebruikt wordt toch? Ik poets ook mijn laptop niet ;)

[Reactie gewijzigd door BeQuietAndDrive op 19 juni 2012 10:37]

Sommige mensen, bijvoorbeeld ikzelf, willen langer met hun telefoon doen (in mijn geval meestal zes jaar). Dat is goedkoper en minder onnodig belastend voor de natuur.

Verder denk ik dat laptops, en vooral toetsenborden best af en toe eens schoongemaakt mogen worden i.v.m. goede hygiëne. Maar goed, ook dat is mijn mening. Misschien houdt jij wel van toilet-brillen?

[Reactie gewijzigd door MaestroMaus op 19 juni 2012 11:22]

Heeft niet echt geholpen, of heb je hem niet in europa gekocht :P
Want die tv daar komen ook eerder krassen overheen van sleutels.. en die tv zal ook hoogstwaarschijnlijk een grotere kans hebben om uit je handen te vallen.

Alhoewel ik me deels kan vinden in wat je bedoelt (zo'n siliconen cover die je voor ¤2,- op de markt koopt zou je echt niet over een telefoon heen moeten doen, maar zo'n 'hoesje' als bij de Blackberry Bold (9780 bijvoorbeeld) zou wel handig zijn. Je telefoon hou je niet constant op één plaats zoals je dat bij je tv doet. ;)
sjah ik snap het ook niet. Hoe mooi het design ook is, de enige functie van de buitenkant is bescherming van de hardware. Dan negeer ik antennes in de behuizing en effecten van een bepaald soort glas voor het gemak. Punt is, je doet een hoesje over een hoesje tikje vreemd concept. Zeker als ik merk dat mensen een iPhone nemen omdat die zo mooi is (zal ik zeker niet ontkennen) en er vervolgens een siliconen hoesje omheen trekken.
Er zijn verschillende soorten hoesjes natuurlijk. Ik heb er een van Valenta waar je met een bandje je telefoon er vrij eenvoudig uit kunt schuiven. Die heb ik puur omdat hij samen met mijn sleutels in mijn broekzak zit om mijn Galaxy Nexus te beschermen. Bovendien ga ik met de fiets naar werk en op warme dagen zweet je soms wat. Een hoesje beschermt dan de elektronica beter dan de behuizing van je telefoon zelf dat doet.

Zo'n siliconen hoesje is meer een permantente oplossing die nooit van je toestel afgaat, ook niet als je hem bedient. DAT vind ik ook raar. Beetje hetzelfde als mensen die vrijwillig met een "Car bra" gaan rondrijden. Het ontsiert je duur betaalde aankoop en waarom? Het is een gebruiksvoorwerp.
Alleen loop je bij die "schuif hoesjes" nog steeds een groter risico op beschadiging als je telefoon valt terwijl je hem gebruikt.
met een simpel case-je is je telefoon weliswaar minder aantrekkelijk (vind ik in ieder geval), maar kan je hem wel met meer zekerheid gebruiken en blijft hij in goede staat mocht je hem ooit door willen verkopen.
Er zijn genoeg hoesjes die permanent om je telefoon zitten en geen afbreuk doen aan de stijl van je telefoon. Als voorbeeld is heel makkelijk de Lumia te noemen. Nokia levert hier zelf een hoesje bij die perfect aansluit op de vormen van het toestel en praktisch niet te zien is als ie eenmaal zit!
...mocht je hem ooit door willen verkopen
Dit argument wordt veel gebruikt ter verdediging om het gebruik van hoesjes. Maar het slaat eigenlijk nergens op. Je koopt een telefoon toch voor jezelf? Als je een telefoon (of ieder ander product) koopt, ga je niet denken aan de tijd dat je hem weer gaat verkopen...

Wat maakt het nou uit of je telefoon een paar gebruikssporen heeft? Dan zie je dat hij is gebruikt en z'n werk doet/heeft gedaan. Fabrikanten steken miljoenen in het design van een telefoon en dan gaat men daar zo'n lelijk (ja ze zijn allemaal lelijk) jasje omheen doen. Als je je telefoon niet kan beschermen zonder hoesje eromheen, dan vraag ik we zorgwekkend af wat jullie allemaal met je telefoon uitspoken...
In mijn zak is mijn telefoon toch wel beschermd, maar als ik hem uit een hoesje haal is hij dat niet meer als ik hem bedien. Ik laat hem toch alleen vallen als ik er mee bezig ben (anders zit hij in mijn zak, ik doe geen sleutels bij mijn telefoon, hoogstens een pakje kauwgom)

Mij ontgaat nou juist het nut van een tasje of sok of hou je het wil noemen, een siliconenhoesje vond ik veel handiger. Stootbestendiger, je hoeft het niet ergens te bewaren/ weg te leggen als je je telefoon bedient (handig op de fiets). Je kan hem bijvoorbeeld ook meteen in je zak stoppen als de leraar aan komt lopen }>

Daarbij zijn er ook gewoon iets duurdere siliconenhoesjes te koop, die er zeker wel mooi uitzien.
deze discussie loopt nergens naar. Sommige mensen willen wel een hoesje. Andere geen. Ik heb zelf een galaxy s2. Waar ook een hoesje om zit. Omdat ik nu eenmaal niet de voorzichtigste ben met een gsm (ik laat hem nogal vaak vallen). Dan is het natuurlijk niet prettig als je dure smartphone eventjes de grond opgaat met mogelijke schade tot gevolg. Anderzijds heb je ook mensen die het geld hebben om ieder jaar een nieuwe smarthphone te kopen. Dan is een hoesje niet zo noodzakelijk.

Iphones daarin tegen breken gewoon heel snel. Wat een idee ook om een glazen voor en achterkant te zetten. Zonder hoesje haal je de 6 maand niet bij een normaal gebruik. (ik heb niks tegen apple trouwens).

[Reactie gewijzigd door miel54 op 19 juni 2012 18:15]

ik denk dat hij doelt op de iPhone 4 met zijn slechte ontvangst, en dan een hoesje eromheen om het op te lossen. Als je het mij vraagt kansloos. Je moet wel Apple gebruiker zijn om zoeits te accepteren. Apple had de telefoon wat mij betreft mogen stoppen waar de zon niet schijnt.
Als jij exact dezelfde TV koopt als de complete straat waar je in woont wil je vast wel een hoesje om tenminste nog een klein beetje uniek te zijn ;)
Ik heb een alumium behuizing van Pdair puur omdat ik hem dan met een riemclip kan dragen en natuurlijk zodat ie beschermt is, het argument het is een gebruiksvoorwerp wil niet zeggen dat je er niet netjes mee om kan gaan.
Vroeger waren ook mijn speelgoedauto's heel tot dat ik ze aan mijn neefje gaf, het is maar hoe je er zelf mee omgaat en hoe je opgevoed bent.
De ZTE Blade heeft geen Chinese tekens op de telefoon staan, enkel de in China verkochte telefoons krijgen dat.

Zal waarschijnlijk ook voor deze gelden dus zo erg hoeft dat niet te zijn.

Verder vind ik het mooi hoe ZTE Android ICS zo veel mogelijk vanilla laten, top!
Hoezo, dat is gewoon het logo, toch?
Er is een grote kans dat ze dit toestel in Europa onder een andere naam uitbrengen. Op mijn oude Blade staat ook "San Francisco" op de voorkant.
Dat is omdat Orange UK een ander naampje aan de toestellen wil geven. Dat ligt niet aan ZTE
Tsja, ik vind het juist mooi. Smaken verschillen he :)
kijk eens goed op de derde foto
Waar blijven de nieuwe modellen met fysiek qwerty toetsenbord???
Ik snap niet dat er nog steeds mensen zijn die hierom vragen, niet dat ik je het kwalijk neem ofzo, maar ik, en met mij mensen in mijn omgeving, typen veel sneller met twee duimen op een on-screen toetsenbord, dan op een fysiek toetsenbord van een telefoon, waar feedback vaak erg stug is. Verder is het natuurlijk een uitkomst voor designers dat ze geen rekening meer hoeven te houden met een al dan niet uitschuifbaar systeem, wat de telefoon veel dikker, en vaak ook lelijker maakt.
Heb je wel eens geprobeerd te typen op een on-screen keyboard?

On-topic, reasonable telefoon, met goede specs, geen bijzonderheden qua scherm, maar getver, die skin van ZTE is echt niet om aan te zien
Heb je wel eens geprobeerd te typen op een on-screen keyboard?
Ik doe het al 6 jaar dagelijks :) En nog heb ik zware voorkeur voor qwerty onder een telefoon, jammer dat ze niet uitkomen want ik ga niet met een 2 jaar oud toestel lopen enkel en alleen om een toetsenbordje :)

edit: en dan heb ik telefoons als de Note ook gehad waar je echt een mega groot tobo op het scherm krijgt ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 19 juni 2012 10:27]

[...]
Ik doe het al 6 jaar dagelijks :) En nog heb ik zware voorkeur voor qwerty onder een telefoon, jammer dat ze niet uitkomen want ik ga niet met een 2 jaar oud toestel lopen enkel en alleen om een toetsenbordje :)
Hier precies hetzelfde. Ik ben stinkend jaloers op het toetsenbord van de Xperia Mini Pro van mijn vriendin, maar die heeft weer zo'n klein prutschermpje.

Het irritante van een on-screen toetsenbord is ook dat je (meer dan) de helft van je beeldoppervlakte kwijt bent aan een toetsenbord, wat je bij een fysiek toetsenbord natuurlijk niet hebt, naast dat die gewoon sneller, makkelijker, foutlozer en fijner typt.
Off topic: Ik heb nu een ZTE Blade. Het onscreen toetsenbord vind ik in beide orientaties, landscape en portrait niet fijn ik heb ontzettend vaak typos. Daarbij komt de beroerde manier van je cursor ergens plaatsen. Nou moet ik wel zeggen dat ik, volgens mij, groter dan gemiddelde handen heb :)
Dat maakt dat ik ook liever een extern toetsenbord voor DEZE telefoon zou hebben. De feedback van een fysiek toetsenbord prefereer ik zowieso boven die vibrarties van je telefoon. Wederom erg persoonlijk allemaal. Echter, laatste heb ik de onscreen toetsenborden van de iPhone 4 en ook de HTC OneX gebruikt. Die typen stukken fijner, lees veel minder typos.

Het ene scherm is het andere niet zullen we maar zeggen.

On topic: Ondanks mijn mindere ervaringen met de Blade ben ik wel geintereseerd naar de eerste reviews van deze als mogelijke opvolger voor de huidige :) Alleen vind ik die randen boven en onder het scherm wat minder in het design, nahjah zolang ze er niet de hoofdprijs voor vragen /care
De nieuwere telefoons hebben allemaal wel de snelheid etc..
Maar het toetsenboard blijft toch echt iets wat ik weer mis.
Door de grotere schermen is uiteindelijk het typoppervlak op een onscreen toetsenbord groter dan de meeste qwerty telefoons ooit geboden hebben, wat één van de voordelen weer teniet doet. Daarbij is de text prediction, input en usability met de nieuwere typen multitouchschermen zo sterk gestegen, dat de doelgroep die het toetsenbord echt nog zoekt, véél te klein is geworden. Er zijn nog een paar stugge mensen die niet kunnen wennen aan het nieuwe gebeuren, maar die groep is zo ontzettend klein, dat het niet meer financieel te verantwoorden is om daar nog een telefoon voor uit te brengen.
ik had daar gister ook al een discussie over. ik zou ook graag weer een topmodel in vorm van bijv. een s3 met toetsenbord willen zien, dit zou geweldig zijn! ook al zal hij dan dikker worden.
Jammer genoeg een 4.3" scherm, anders was dit wel een leuke opvolger voor mijn blade (mits deze ook lekker betaalbaar is)
Oei! Ziet er in ieder geval mooier uit dan de SIII! De achterkant is echt goed gedaan!
Ben erg benieuwd naar de exacte specs..
Dus HTC kan niet genoeg S4's geleverd krijgen, maar een concurrent die de telefoons voor veelal de helft van de prijs levert, heeft wel genoeg tot zijn beschikking? What's up with that HTC..
Dat weet je toch niet? er staat dat deze telefoon Q3 (dus waarschijnlijk Q4) zal uitkomen. Tegen dan kan de voorraad er weer helemaal anders uitzien..
Nou het duurt nog best wel lang voor dit toestel beschikbaar is, dus tegen die tijd heeft Qualcomm wel de mogelijkheid om meer te leveren. Dit is pas het eerste model en hier hebben ze dus ook maar één processor nodig. HTC kan er ook nog wel één leveren hoor, of missen.
Aankondigen in een persbericht is 1, leveren is een ander verhaal. Als Qualcomm productieproblemen blijft houden, gaat deze telefoon ook vertraagd worden.
Je beseft toch dat de S4 een soc van Qualcomm is en dat dat een volledig ander bedrijf is dan HTC? Aan wie Qualcomm levert is hun zaak (eigenlijk die van TSMC, de chipbakker), daar moet je HTC niets kwalijk nemen. De telefoon komt trouwens nog niet onmiddellijk uit, en ZTE kennende zal het wel Q4 2012 of zelfs Q1 2013 zijn, ze zijn gekend om telefoons te showen die nog lang niet af zijn. Het leveringsprobleem met die S4 is nu, niet over een half jaar. Dan zal TSMC wel de capaciteit opgekrikt hebben.
Aan wie Qualcomm levert is hun zaak (eigenlijk die van TSMC, de chipbakker)
TSMC heeft daar niks over te zeggen hoor, die bakken de boel voor Qualcomm, maar hebben niks met hun klanten te maken, of in welke volgorde die beleverd worden :)

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 19 juni 2012 11:42]

De tekorten zijn uiteindelijk wel de schuld van TSMC. Aan wie de chip verkocht wordt, daar heeft TSMC inderdaad weinig mee te maken.
Mooier dan de s3? Over smaak valt te twisten :). Dit toestel lijkt me vrij dik, en heeft een grote bezel (rand).
Neem aan dat dat een reactie was op mifundum.

De achterkant van de ZTE is bijna hetzelfde als de Galaxy S1 alleen een andere structuur, ziet er wel netjes/strak uit (waar is dat klepje voor?).

De voorkant van de ZTE vindt ik afschuwelijk en veel te veel bezel hebben voor een telefoon, oftewel de telefoon had kleiner gekund of het scherm groter.

Ben wel benieuwd naar de prijs, en of en wanneer die in NL zou komen, leuk toestel voor mijn ouders!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 19 juni 2012 10:07]

Dat is de back door. http://tweakers.net/nieuw...n-android-smartphone.html

[Reactie gewijzigd door lepton op 19 juni 2012 17:24]

Het klepje is denk ik voor een legacy carkit-aansluiting, bij mijn Blade zit ie verstopt onder de achterkant en bij een oude Sony Ericsson die ik had zat er ook n soort klepje.

Ik bedoel zo'n rondje als je hier rechtsboven op het apparaat ziet
Da's waar, maar ik vind dat een toestel ook best goed in de hand moet liggen. Ik heb een HTC legend, en die is best dik, maar ik stoor me er helemaal niet aan. Ik heb nooit het gevoel dat ik hem ga laten vallen, iets dat ik bij een SGS2 wel heb.
Knap toestel. Ik vermoed echter dat de prijs merkelijk hoger zal zijn dan voor de modellen die tot hiertoe befaamd waren (blade, skate). Ik veronderstel dat dit toestel altijd 400¤ moet kosten, of vergis ik me?
denk ¤350 euro of minder aangezien de Nexus dat nu ook kost. en die heeft een 720p scherm
In NL misschien, als ik hier in België de Fnac of Phone House eens binnenloop, vragen ze daar nog steeds ¤550 voor.

OT: Ik verwacht die telefoon de eerstkomende tijd nog niet in Europa. ZTE heeft misschien wel de ambitie om zelfstandig telefoons te verkopen, maar volgens mij zullen die telefoons hier niet geraken zonder de hulp van een telco. Van de modellen die op het MWC werden voorgesteld, met Tegra 2 en 3 soc, is ook helemaal niets meer gehoord sindsdien. De besprekingen toen gaven ook al aan dat die nog verre van af waren.

Dus voordat die met een S4 er komt, moet er zelfs nog één met een Tegra 2 komen. Zal wel niet voor 2012 meer zijn...

[Reactie gewijzigd door MacPoedel op 19 juni 2012 11:34]

incl. chinese backdoor chip?
Zie hier de uitgebreid specs:
http://wwwen.zte.com.cn/e...206/t20120619_313561.html

Wordt een interessante reserve mob voor mijn S3. :9