Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 392, views: 113.030 •

Microsoft heeft de Surface-lijn aangekondigd, een nieuwe serie Windows 8-tablets. De tablets hebben 10,6"-displays, worden leverbaar met een ARM- of Intel Ivy bridge-processor en kunnen ook via een Touch Cover-toetsenbord bediend worden.

De gedemonstreerde Surface-tablets, die door Microsoft tijdens de presentatie consequent pc's werden genoemd, hebben beide een ClearType-touchscreen met een beeldverhouding van 16:9 en een resolutie van 1366x768 pixels of 1080p. De Surface-tablets zijn verpakt in een vapor-deposited magnesiumbehuizing, door Microsoft VaporMG genoemd, en hebben afgeronde hoeken. Aan de achterzijde van de Surface is een uitklapbare standaard geïntegreerd, waardoor de tablet eenvoudig rechtop gezet kan worden. Ook zou de ingebouwde hd-camera zo makkelijker zijn te benutten.

Microsoft Surface Microsoft Surface Microsoft Surface Microsoft Surface

De tablets zullen leverbaar zijn in twee uitvoeringen: de Surface RT, die zal draaien op Windows RT en voorzien is van een 1,4GHz-Nvidia Tegra 3-processor, en de Surface for Windows 8 Pro. Dit laatste model is vooral voor de zakelijke markt bedoeld en draait Windows 8 Pro, inclusief Office 15, op een Intel Ivy Bridge-cpu.

De ARM-versie weegt 676 gram, is 9,3mm dun. Deze uitvoering beschikt over een micro-sd-kaartlezer, een usb 2.0-ingang en een micro-hdmi-aansluiting. Voor de opslag is 32 of 64GB flashgeheugen beschikbaar. Gebruikers van de ARM-uitvoering blijven in Windows RT binnen de Metro-omgeving. De accucapaciteit zou 31,5Wh bedragen.

De Surface for Windows 8 Pro-uitvoering weegt 903 gram en is voorzien van een Intel-22nm-Ivy Bridge-processor en een 1080p-touchscreen. Het apparaat, dat 13,55mm dik is, zal beschikken over 64 of 128GB flashgeheugen, een usb 3.0-aansluiting, een micro-sdxc-kaartlezer en een mini-displayport-uitgang. Bovendien ondersteunt de Intel-uitvoering van de Surface digital ink-technologie, waarbij de meegeleverde stylus via een magneetje aan de behuizing blijft 'plakken'. Microsoft geeft een accucapaciteit op van 42Wh.

Voor het maken van een verbinding met het internet zijn in beide modellen verschillende mimo-antennes geïntegreerd. Details over de wifi-verbindingstechnologie zijn echter niet vrijgegeven, terwijl het ook nog niet bekend is of de Surface zonder extra dongles 3g- en 4g-netwerken zal ondersteunen.

Microsoft kondigde ook de Surface Touch Covers aan, een 3mm dun toetsenbordje dat via een magneetje aan de tablet kan worden gekoppeld. Via de Touch Covers kan tekst ingevoerd worden. De Touch Covers zijn leverbaar in vijf kleurstellingen, terwijl voor liefhebbers van tekstinvoer met fysieke feedback de Type Cover beschikbaar komt. Deze beschikt over een tactile-toetsenbord en biedt ook een touchpad, maar is met 5mm iets dikker. Beide toetsenbordjes schakelen vanzelf uit als ze weer ingeklapt worden, dankzij de aanwezigheid van een accelerometer.

Wanneer de tablets op de markt komen, maakte Microsoft niet bekend. Ook over de prijzen is nog veel onduidelijk, al stelt Microsoft in zijn persbericht dat deze in de buurt zullen liggen van vergelijkbare ARM-tablets of Intel Ultrabook-laptops.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (25)

Reacties (392)

Reactiefilter:-13920370+1232+221+30
1 2 3 ... 11
Eigenlijk meer fusion

Tablet met slide out keyboard -of- laptop met touchscreen.
Wordt er wel nieuwsgierig naar. Meer keuze is mooi, want dat push de 'evolutie' tenminste.

14mm dik, 1,5-2.0 pound, breder dan een ipad.

Persoonlijk denk ik als tablet eigenlijk te groot. Meer dus een crossbreed. Wil het eigenlijk een ultrabook met touchscreen noemen.

Ook het gewicht van een 700-900 gram is toch best wel zwaar te noemen.

Maar ik denk dat dit voor de 'zakelijke markt' best wel een optie kan zijn als het tablet een beetje 'aanzien' kan krijgen. En is windows in een windows omgeving goed te integreren.

Nu allemaal 'hoppa' naar de volgende MS seminar en hopen dat ze daar weer grote gadgets uitdelen.....
14mm dik
De surface van 9,3 mm van dik is juist dunner dan een new iPad
Ook het gewicht van een 700-900 gram is toch best wel zwaar te noemen.
De new ipad heeft een 9,7 inch scherm voor 652 gram
De surface een 10.6 inch scherm voor 676 gram.

Per hoeveelheid schermoppervlak is de Surface dus lichter dan een new iPad.
Juist best heel licht dus.

[Reactie gewijzigd door hAl op 19 juni 2012 08:15]

10,6 inch op een aspect ratio van 16:9 geeft een hoogte/breedte van 9,24 inch bij 5,19 inch ofwel 47,96 square inch.

9,7 inch op een aspect ratio van 4:3 geeft hoogte/breedte van 7,75 inch bij 5,83 inch ofwel 45,18 square inch (5,8 procent kleiner).

Het verschil in gewicht is 3,55 procent. Als je kijkt naar de verhouding van gewicht en schermoppervlak is het verschil in gewicht te verwaarlozen.
laten we ook niet vergeten dat dit een tabletpc is en de Ipad een (heel duur) speeltje.
Beiden zijn dure speeltjes. Want: kom op, wie gaat er nou serieus werken op zo'n nep-toetsenbord?
Ja, vandaar dat hier zoveel mensen er zeer productief op zijn. Op een laptop kan je uiteindelijk altijd veel meer (voorlopig) en dit toetsenboard is heel aardig, maar niet bedoelt voor lappen aan tekst tikken, meer om een handige extra input te hebben.
Als je thuiskomt klik je je (I5) tablet in je monitor (met externe GPU en/of HDD's) en je hebt een volwaardige desktop met I5.
DIT is iets wat met behulp van slimme accessoires een desktopvervanger genoemd kan worden.
Dus om er een desktopvervanger van te maken heb je nog steeds een halve computer nodig? Kan je evengoed gewoon een MacBook Air kopen dan heb je een volwaardige computer die direct leverbaar is en waar de prijs ook van gekend is.

Hoe duur de surface is weten we nog niet maar dat het er uit ziet als goedkoop speelgoed staat toch al wel vast.
Ik vraag me af waarom SoSueMe gedownmod wordt, hij heeft gewoon een sterk punt!

Een 'desktopvervanger' zou een niet-desktop zijn die wel desktop-taken kan uitvoeren. Een van de dingen van een desktop is dat je een goed toetsenbord hebt, en een ander item is dat er power in zit (CPU, GPU). Dit zijn elementen waar in het voorbeeld van SoSueMe de MacBook Air gewoon beter in is dan de Surface die hier gepresenteerd wordt. Deal with it. Zo erg is dat toch niet? Een willekeurige Sony of HP is toch ook beter dan die Surface? Het blijft een ARM tablet (en dus niet een tablet PC, ook al willen mensen dat graag zeggen - alleen om dat er een desktop omgeving op kan draaien heb je niet opeens ook dezelfde desktop experience he, wel even the big picture in gedachten houden), met een OS dat niet hetzelfde is als de voorgangers.
De ARM versie is geen desktop OS, de RT versie ontbeert (in dit geval in ieder geval) de desktop omgeving, alleen de Metro omgeving is beschikbaar.

Volgens mij verschillen de RT en de x86/x64 versie technisch heel wezenlijk van elkaar en is de desktop versie alleen opgeleukt met een "emulator" van het Tablet OS welke standaard is ingezet als alternatief voor het startmenu

(beetje gechargeerd, maar het scheelt niet veel) Feitelijk gaat het als volgt zijn:

Software gemaakt voor RT werkt ook op alle andere versies van Windows 8
Software gemaakt voor alle voorgaande versies van Windows en Windows 8 werkt niet (zondermeer) op RT

Overigens vind ik beide producten wel erg stoer en ben erg benieuwd of ze kunnen waarmaken

[Reactie gewijzigd door e_balk op 19 juni 2012 20:46]

EDIT: Gericht aan SoSueMe & JohnKeates..
Zo'n ongelofelijke Apple-Fanboy reactie.. Jammer dat je niet kijkt naar de Enterprise mogelijkheden die een apparaat als dit (voornamelijk in de i5 uitvoering) biedt. Dat is het gene waar het in het bedrijfsleven om draait. Niet om de gimmick-iPad die niet out of the box te integreren is in een bedrijfsnetwerk.

Microsoft slaat hiermee de spijker op de kop als het aankomt op de ultieme combinatie van business & pleasure. Keyboard & Trackpad erbij, want dat is een van de eerste accessoires die ik zakelijke iPad gebruikers zie aanschaffen.

Ohja: van huis uit ben ik met blauw IBM bloed opgevoed, dus "fanboy" van Microsoft wil ik mezelf allerminst noemen, maar het verleden heeft aangetoond dat Microsoft erg goed is in het verbeteren van ideeën. Als je een lange adem hebt (en nagenoeg bodemloze geldput) dan geldt:

It doesn't matter who gets it first, it's all about who gets it right!

[Reactie gewijzigd door ThierryTale op 19 juni 2012 16:51]

Wat een onzin. Ik ken legio bedrijven waar open-source eruit wordt gegooid omdat de supportability van Microsoft software veel eenvoudiger is. (Iedereen kan het beheren). De OpenSource wereld leeft namelijk op de consultancy kosten ipv licentiekosten.

Nu al bij 2 werkgevers heb ik het genoegen gehad om FreeBSD/Linux te replacen met een gestandaardiseerde Microsoft oplossing welke biedt wat het bedrijfsleven wil, namelijk: Exchange/Outlook.

Vergeet niet dat je bij een bedrijf niet met allemaal IT-Nerds zoals wij zijn te maken hebt, maar voornamelijk met conservatieve gebruikers die niet graag afstappen van hetgene ze gewend zijn en met IT-ers die verder kijken dan alleen consumer devices.

En dan heb ik het natuurlijk wel over "Enterprises". Niet de small-medium-business op de hoek die het met 3 PC's af kan. (Of Macs in dat geval).
Aan de andere kant bevorderen bedrijven als Nvidia behoorlijk die supportability, door het niet maken van drivers en weigeren van vrijgeven van informatie zodat anderen dit kunnen doen. Ik vind die keuze dus een beetje kunstmatig. Ik zal verder niet ontkennen dat Linux al erg bekend bekend staat als een systeem dat iets meer voor gevorderden is, en hoewel daar tegenwoordig steeds meer verandering in komt, was dit nog erg lang waar en is het ook nu nog steeds op zijn zachtst "even wennen". Als je Ubuntu en zijn variaties neemt komt het naar mijn mening nu wel eindelijk op een punt waar je het aan je oude opa zou kunnen geven. Uiteraard noem ik wel Ubuntu, ik betwijfel of er veel opa's zijn die met Gentoo zouden kunnen omgaan :P
@ThierryTale,

Je weet dat het niet zo veel zin heeft om te flamen met fanboy of merken pro/anti teksten. Microsoft doet hiermee gewoon niets nieuws. Het is niet de 'anti-iPad' of 'de nieuwe tablet' of 'tablet done right'. Het is een Tablet PC op het moment dat je vind dat het een notebook is waar je optioneel geen toetsenbord/muis bij gebruikt, maar als iemand vind dat ie liever een non-desktop consumer device heeft is de slate opeens wel een tablet (zonder PC). Wat wil je nou? :)

De mogelijkheden van een Tablet PC zijn al jaren bekend. Als je kijkt naar hoe lang geleden er al modellen beschikbaar waren zie je dat het toepassingsgebied met dit model slechts qua mobiliteit (lichter, gaat langer mee) verbeterd is. Voor de rest is er gewoon geen toevoeging. Ja, het is een nieuwe procuctlijn, maar het concept hadden ze al langer, en ook toen niet als enige (alleen als enige windows er op). De slate is trouwens een soort van laptop zonder toetsenbord/muis, waarbij je optioneel een toetsenbord en muis kan aankoppelen zodat het een... laptop is! Hoera. Ik dacht dat ik ergens geschreven had dat het trackpad net zo goed non-existent kan zijn, net als het verschrikkelijk kleine oppervlak van de dingen die ze in netbooks stopten. Onbruikbaar gewoon.

Het is alleen maar nieuws in de zin van 'een productaankondiging'. Het type bestaat al langer (behalve dat ze nu een hybride OS uitproberen terwijl Apple een touch-only OS [ ja ik weet dat er vast toetsenbord ondersteuning o.i.d. is ] op een touch-only device zet. En om de geschiedenis erbij te halen, de Windows XP Tablet PC's (en convertibles zoals je ze bij IBM en HP kon krijgen) waren gewoon desktop/laptop systemen waarbij je het toetsenbord en de muis kon 'verstoppen'. Dat maakt het niet opeens een touch device, maar eerder een 'device met touch'. Het OS is ook niet op eens een 'touch OS' maar een 'OS met touch'. Dat is niet automatisch verkeerd, maar er is ook geen geschiedenis die zegt dat het een topidee is. Kijk naar de hoeveelheid OSsen die voor mobiele apparaten beschikbaar waren door de jaren heen. Hoe veel zijn er nu en dan ook echt succesvol? Het zijn in elk geval geen Desktop OSsen en ook geen CLI systemen. Dat er nu een systeem is met allebei, is iets nieuws, maar verre van bewezen.

Dat jij alles als 'Apple-Fanboy' reactie ziet is leuk voor je, maar dan heb je aan mij een hele slechte. Ik heb geen iPad, ik wil geen iPad. Ik heb geen Slate, ik wil geen Slate. Maakt dat mij een hater? Nee. Maar het maakt me ook niet een evangelist van het een of het ander. Dat je een "Sr. Microsoft Systems Engineer" bent maakt jou wel bevooroordeelt. Heb je wel eens gezien hoe een non-microsoft system (en dan niet een AS/400, maar een ander mainstream systeem, bijv. Linux of Mac OS X) in de enterprise business werkt? In Nederland heb je misschien maar een paar honderd 5k+ netwerken, maar kijk ook eens buiten de grenzen, er is zo veel meer. Uiteindelijk zal je vanzelf zien dat het er om gaat wat de eindgebruiker wil. En eindgebruikers zullen het ook nooit 100% met elkaar eens zijn. Dus als je een goede engineer bent, kan je zodra je ingeklokt bent alle vragen beantwoorden, alle diensten verlenen, en daarna weer uitklokken. Zoniet, dan heb je je grenzen te pakken en daarmee ook je geloofwaardigheid in een discussie over de voordelen of nadelen van een apparaat dat je zelf nog niet eens gebruikt hebt (de Slate bedoel ik hiermee - ik neem aan dat je nog geen slate gebruikt hebt., gezien die nog niet echt beschikbaar zijn, de iPad zou kunnen, maar dat kan ik van je profiel en posts niet echt herkennen). Ik heb een bijna-slate gebruikt, van Samsung, een development model met daarop Windows 8, en het werkt wel, maar je kan gewoon geen dingen doen die je normaal met Windows doet. Je moet overal opeens touch-versies van hebben wil je echt aan de slag kunnen, en dan zie je dat de interface voor die taken niet weggelegd is, of de taken niet geschikt zijn voor mobiel gebruik. En dat lag zeker niet aan het prototype hardware.
Zie dit niet als een persoonlijke flame, maar eerder als een reactie op jouw persoonlijk gerichte post.


Een kleine toevoeging:

Je gaf aan dat de iPad niet in een bedrijfsnetwerk te integreren is. Ik weet niet of je dat ooit geprobeerd hebt, of dat je bedoelt dat Microsoft's Windows Server OS het niet ondersteunt, maar in het geval van het laatste kan je de schuld moeilijk bij Apple leggen denk je niet? We weten allemaal dat Microsoft net als alle andere fabrikanten, heel goed is in voor zichzelf zorgen. Sure, bij Apple's server OS en bij diverse Linux en Unix distributies kan je wel allerlei 'vreemde' Ossen toevoegen in een beheerd netwerk, maar daar gaat het niet om. Voor de iPad en andere iOS devices is gewoon al jaren enterprise software beschikbaar, grotendeels gratis. En in gebruik is het in elk geval stukken beter dan de rommel van RIM met de blackberries, en makkelijker voor beheerders in gebruik dan de AD en Exchange systemen van Microsoft.

[Reactie gewijzigd door johnkeates op 20 juni 2012 01:13]

Zon lang verhaal is wat mij betreft niet nodig... De tablet is geen uitvinding van Apple. De associatie en fanboy alinea's (van iedereen) zijn dan ook overbodig.

Het was grappig genoeg nu net microsoft die in 2001 al met een tablet kwam: http://en.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Tablet_PC

(In de jaren 80 zijn er ook al experimenten met tablets geweest, en vergeet ook de PDA niet waar iedereen vroeger mee rond liep)

Maargoed dit alles geeft totaal geen aanleiding om negatief over dit product te zijn! Zelf recentelijk een Asus Transformer TF300 (¤499) aangeschaft. Reden vrij simpel; een laptop van <¤900 weegt al snel 2kg (pre-ultrabook) en heeft een werkduur van 4 uur. Een transformer weegt de helft en heeft een werkduur van 10-15 uur. Daarnaast is het ook een leuk ding om uit zijn dock te halen en mee rond te lopen (lees functie). Maakt ook geen herrie/warmte.

Het nadeel van transformer is dat het een android toestel is, en geen windows. Gevolg is dat je toch met een aantal beperkingen zit mbt productiviteit. Natuurlijk kun je er (jammer genoeg) per definitie een berg software niet op draaien. Dit hoeft geen probleem te zijn als je dit van te voren weet. Helaas blijkt bijvoorbeeld ook dat 99% van alle document editing software geen support voor track changes heeft. En laat dat nu net een belangrijke en veel gebruikte functie zijn! Zonder track changes kun je het document openen, maar heb je geen idee wat de feedback op dit document was. Zonder die functie is je apparaat volledig kansloos als laptop vervanger. Immers je kan al niet alles draaien, maar een simpel documentje bekijken blijkt ook al teveel gevraagd.

Gelukkig is er een android app waar deze functie wel in zit . Dus voor de transformer komt met de laptop vervanging uiteindelijk helemaal goed! Voor zo ver ik weet kun je het bij Apple vergeten.

Als microsoft nu met een apparaat komt wat onder de 700 gram weegt en waar je gewoon op kunt typen zonder met bluetooth rommel te zeulen en daarnaast ook nog al je software op kunt draaien dan lijkt mij dit helemaal geweldig! Als we even eerlijk blijven... de mogelijkheden op windows os zijn natuurlijk ongeëvenaard.
quote: johnkeats
Het is dan ook een appraat om te consumeren. Natuurlijk kan je lichte bewerkingen op bestaande datasets maken, maar zie het niet als computer. Dat geldt overigens voor de meeste dingen die geen computer zijn: het is gewoon geen computer.
Wat een onzin. Volgens mij vergeet jij dat alles 15 jaar geleden op 450mhz plaats vond met een <15 inch monitor. Tekstverwerken gaat vrijwel even efficient als op een traditionele desktop. Als de bedrijven een beetje opschieten kun je hier straks gewoon SPSS en Autocad (2d) (enz) op draaien.

Die laptop van jou draait straks ook op windows 8 (bij wijze van spreken) en voegt dus helemaal niks toe terwijl er behoorlijk wat nadelen zijn (accuduur, gewicht, prijs, warmte, herrie, externe voeding block meezeulen, enz).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 20 juni 2012 16:06]

Je zou er een docking station voor kunnen voorzien om de accu op te laden tijdens het werken aan de desktop.
Aan deze docking kan je dan indien gewenst een toetsenbord (het echte werk), muis (ook al het echte werk), een externe HD (voor back-ups lijkt me dat super handig) en eventueel scherm (lekker groot voor ontspannen lezen/thuisbioscoop gevoel) hangen.
Doch allemaal optioneel.

Een MacBook Air is een mooi toestel, maar het heeft 1 nadeel: het is geen Windows PC. Dit is in veel kantooromgevingen nog steeds de norm en veel typische toepassingen (andere dan Office, mail, browser) zijn zeer dominant richting Windows ontwikkeld. Die dingen ga je allemaal wel op Windows 8 kunnen gebruiken.

Ik gebruik op m'n werkplek ook een extra scherm/toetsenbord/muis voor m'n laptop, dat is net dat beetje efficiënter werken dan dat geklooi met een touchpad/mini keyboard en klein scherm. Voor onderweg ben ik wel tevreden met de nadelen van de laptop natuurlijk.
Het ziet er uit als goedkoop speelgoed, door die kleurtjes?

http://www.apple.com/benl/ipad/accessories/

Dat is anders ook een hele regenboog.

Hij staat er gewoon in het zwart ook tussen hoor.
IMO is de iPad goedkoop speelgoed door het OS dat erop staat. Je kan er werkelijk niets mee doen. Had mijn huisgenoot een leuke filmbewerkings-applicatie gevonden, kan hij alleen video's importeren die met de iPad zijn gemaakt. En dat is maar één voorbeeld van een tal van beperkingen.
Het is dan ook een appraat om te consumeren. Natuurlijk kan je lichte bewerkingen op bestaande datasets maken, maar zie het niet als computer. Dat geldt overigens voor de meeste dingen die geen computer zijn: het is gewoon geen computer.

Microsoft probeert hier verandering in te brengen, maar het lijkt eerder een 2e kans voor de Tablet PC. (de Pro versie dan) Misschien wordt het wat, maar misschien ook niet. Het grote verschil is natuurlijk de software, Windows XP Tablet PC edition was nou niet echt je-van-het. Een desktop OS met een paar toevoegingen, niet echt touch-friendly. Windows 8 zou daar beter in moeten zijn, en dat zullen we dus op Microsoft's eigen hardware zien.

De iPad is qua prijs zeker geen goedkoop speelgoed, de mensen die hem met consumeer-gedachten kopen zijn er over het algemeen heel blij mee. De taken waar zo'n ding voor gebruikt worden zijn dan ook niet het verwerken van data, maar eerder het consumeren van bijv. high-end tijdschriften, webapplicaties, games, muziek, video, en in enterprise omgevingen custom apps voor de betreffende branches. Je kan stellen: waarom zou je? De reden is simpel, de TCO is gewoon verschrikkelijk laag in verhouding tot een PC of Notebook. Je hebt een appraat waarbij je van tevoren exact weet wat je kan verwachten, en hoe lang je dat kan verwachten. Dat is iets waar mensen voor betalen. Het is alsof je de keuze tussen een Epson kleuren inkjet en een Samsung kleurenlaser hebt. Je weet van de samsung dat het een kaal, strak vormgegeven apparaat is, en dat je er niks aan kan veranderen, en dat je voor een X aantal jaar voor een vast bedrag altijd printjes van een bepaalde kwaliteit kan maken. Terwijl je bij de Epson honderden settings hebt, en tien soorten papierinvoer, en cartridges die je bij de PC-boer om de hoek 'stiekem' laat vullen om dat dat 'goedkoper' is, en de drivers installeren allemaal handige Web-to-Print en Fotoboek programma's en tientallen 'customer experience enhancements', naast diverse trayapps en speciale functies die je nooit van je leven kan gebruiken om dat je als doorsnee gebruiker toch geen idee hebt van wat het doet. Pictbridge? Nooit van gehoord. USB op je printer? Zeker om een muis op aan te sluiten... Enz. Het punt is dat er gewoon een verschil in doelgroep is.

Als ik onderweg windows nodig heb, heb ik een laptop. Als ik onderweg ben en mijn type mobiliteit maakt het niet mogelijk een laptop te gebruiken, dan is het idee dat ik een tabelt gebruik om dezelfde taken te verrichten? Zo werkt de wereld niet.
Dus om er een desktopvervanger van te maken heb je nog steeds een halve computer nodig? Kan je evengoed gewoon een MacBook Air kopen dan heb je een volwaardige computer die direct leverbaar is en waar de prijs ook van gekend is.
Dan ben je goedkoper uit als je een complete mid-end gamepc besteld, aangezien een Macbook Air duurder is dan een lever een blinde darm samen.
Een tablet PC? Dat is nooit meer geweest dan een mislukte notebook en dat is ook de kant waar deze naar toegaan. De Arm versie loopt gewoon een straatlengte achter op Apple en Android.

Blijft dus de intel versie. Die is te zwaar en dik, wat te verwachten was met zo een krachtige processor. De vraag is waarom je zoiets zou willen hebben? Want die ga je niet lang in je hand houden. Als je echt wil werken is het een magere notebook vervanger. Heb je toch een notebook erbij nodig dan zou je liever een hybrid nemen.

De mogelijkheden zie ik vooral voor mensen die nu veel met notebooks lopen sjouwen en speciale Windows applicaties draaien, die wat lichters willen. Maar dan zit je weer met het probleem dat die applicaties nog niet op touch zijn gebaseerd. Ik denk dat het voor niches wel interessant is.

Zoals ik het nu zie ben je ook al zakelijke gebruiker nog steeds het beste af met een Windows notebook en iPad/Playbook voor het tablet-gebeuren. Ik zie deze tablet niet de notebook vervangen en als extra weer te weinig toevoegen.

Ik begrijp eigenlijk niet waarom ze aan de Intel-versie niet een fatsoenlijk toetsenbord klikken. Dat ding is sowieso al te zwaar als tablet, dus wat maakt het uit? Het gaat er toch alleen maar om dat je het scherm ook los kan meenemen? Want als je het toetsenbord steeds meesjouwt kan je net zo goed een laptop kopen. En als je het toetsenbord niet meesjouwt is het gewicht ervan ook niet belangrijk. Gewoon een ultrabook maken met touchinterface en los toetsenbord. Daar is denk wel een markt voor, beter dan al die kwetsbare constructies die ze nu maken in hybrides.

De kleuren doen vermoeden dat MS hiermee de gewone consument ook wil aanspreken. Daar zie ik geen markt, MS loopt hier veel te ver achter met de appstore/marktpenetratie en de Intel-tablet is gewoon te zwaar. Ik heb even gekeken wat voor impact de presentatie op de koers van MS heeft gehad: Lichte daling. Kennelijk heeft het Wallstreet analisten ook niet kunnen overtuigen.

De verwachting was dat MS met iets spectaculairs zou komen. Maar dit is dat niet.

[Reactie gewijzigd door Magalaan op 19 juni 2012 14:36]

Ik krijg een beetje het idee dat dit een soort mix is van een broodrooster en een koelkast. Allebei leuk om te hebben, maar als je ze combineert wordt je volgens mij niet gelukkig.

Dat is waar alle andere apparaten het anders doen. Android tablets, iPads, en dan de PC's en Notebooks. Die hebben hun eigen gebruiksscenarios. Dit nieuwe apparaat is niet extreem goed in een van de twee, en op het moment op z'n best een 'beetje' goed in een combinatie. Ik denk dat Microsoft vooral aan het aftasten is wat ze nou eigelijk moeten maken. Als je kijkt naar de geschiedenis zie je dat ze er nog helemaal geen ervaring mee hebben, dus zo gek is dat nou ook weer niet.
Een tablet PC? Dat is nooit meer geweest dan een mislukte notebook en dat is ook de kant waar deze naar toegaan. De Arm versie loopt gewoon een straatlengte achter op Apple en Android.

Blijft dus de intel versie. Die is te zwaar en dik, wat te verwachten was met zo een krachtige processor. De vraag is waarom je zoiets zou willen hebben? Want die ga je niet lang in je hand houden. Als je echt wil werken is het een erg magere notebook vervanger. Heb je toch een notebook erbij nodig dan zou je liever een hybrid nemen.
Als huidige gebruiker van een Netbook vind ik dit concept juist uitermate interessant. Vooral de Pro versie die volledige programmatuur kan draaien. Het is lichter dan een Netbook, presteert beter (gezien de hardware), scherm is veel beter en het geheel is ook nog eens als tablet te gebruiken.
Zeker, maar MS hoopt toch met de Windows8-tablet de iPad te beconcureren en niet de notebook en netbooks. Een Windows tablet met toetsenbord is een veredelde notebook, maar dan zoals jij zegt, net als een netbook wat mobieler. Zeg maar, een netbook met los touchscherm en toetsenbord. Maar waar netbooks voor een paar honderd euro te koop zijn zal deze zeker meer dan het dubbele gaan kosten. Ivy bridge processoren zijn bedoeld voor het duurdere segment. Het zou me niets verbazen dat we over prijzen vanaf ¤800 gaan praten. Zo niet dan ga je op de notebooks kannibaliseren. Je brengt nieuwe technologie en je verdient er minder op.

Hier zit wederom een moeilijk probleem in deze markt. Apple heeft met de iPad een scherp geprijsd product neer gezet. Wil je daar mee concurreren dan moet je met scherp geprijsde x86 alternatieven komen, maar als die krachtig zijn dan slopen ze de notebookmarkt en wordt er alleen maar minder verdiend. Stel dat deze tablets een alternatief worden voor de ultrabooks? Kwa gewicht verslaan ze de ultrabooks en als er een ivy-bridge processor in zit is er ook genoeg power. En je hebt ook nog de luxe van een los touchscreen. Dus hoe duur moet zoiets worden?
The Microsoft Surface price will be competitive

Microsoft's keeping its cards close to its chest with this one: while it promises that both the Windows RT and Windows 8 Pro Surface tablets will be priced competitively with rival devices, it doesn't say which rival devices, let alone commit to a price range. We'd expect prices to be similar to high-end Android tablets and, of course, the iPad, even if that means making a loss: as we know from the Xbox, Microsoft isn't afraid to lose money for a long time if that's what it takes to build market share.
bron

Als dat waar is zullen ze bij Intel en veel fabrikanten alles behalve blij zijn. Een lichter dan ultrabook ivyi-bridge-alternatief met meer mogelijkheden voor de helft van het geld? Dat wordt een aderlating.

De prijsstelling, die wordt essentieel. Ligt die hoger dan de iPad dan is er geen concurrentie voor de iPad, ligt die lager dan wordt de notebookmarkt opgeblazen.
Er is ook een cover met tactile toetsen. Beter inlezen vriend!
De iPad is een duur speeltje, maar dat geld voor de vergelijkbare Surface RT natuurlijk net zo goed, dat is namelijk geen volwaardig alternatief voor een laptop (Alleen Metro anyone) ARM versie van Windows, dus volledig afhankelijk van de software in de Appstore?

De Windows versie word vergelijkbaar geprijs met Ultrabooks, ik weet niet of jij die prijzen hebt gezien, maar volgens mij ben je dan ook al snel 1100 euro kwijr, dus ik geloof niet dat het ubercheap is voordat je echt productief met zo'n ding kunt werken.
Het gaat alleen niet om het relatieve gewicht, maar om het absolute gewicht. Een tablet moet je uiteindelijk gewoon in een hand kunnen beethouden gedurende een lange tijd. Daarvoor geldt gewoon hoe lichter: hoe beter.
Ja en dan nog is 3,5% verschil in gewicht prima te doen.
De ARM versie (dus de echte tablet) is maar 676g. En die is wel ongeveer even zwaar als de 'de nieuwe' IPad. En de RT versie is 9,3mm dik, Ipad is 9,4mm dik.

De PRO versie heeft een x86 processor (net als in laptops/ultrabooks), dus het is niet echt verstandig om de PRO versie met een IPad te vergelijken, je kan de PRO versie beter vergelijken met een ultrabook (of de aangekondigde ultrabooks met touchscreen).

Met de PRO versie kan je ook echte games spelen zoals MW3 mits MW3 W8 ondersteunt (en anders ondersteunen de nieuwe spellen die aankomen W8 wel), maar op een W8 RT of een Ipad gaat dat niet lukken.

Hier heb je de specificaties van de MS Surface RT/PRO
Ivy Bridge mag dan al een krachtiger ingebouwde gpu hebben, MW3 er op spelen gaat toch niet op 1080p gebeuren hoor.
Ik neem aan dat hij met MW3 MechWarrior 3 bedoelt :) In dat geval heeft hij namelijk gelijk..
Klopt, vogens mij ondersteund MechWarrior 3 geen 1920x1080...


Ik vermoed echter dat hij met MW3 Modern Warfare of hoe heet die troep bedoelt. En MW3 is speelbaar in 1080p, afhankelijk van wat je onder speelbaar verstaat. Ivy Bridge met een HD4000 haalt +/-30fps in 1080p, en dat is in theorie speelbaar.

En Ivy Bridge heeft niet alleen een krachtigere GPU, maar ook een veel krachtigere CPU, een programma compilen of een flinke excel spreadsheet met macro's zou ik niet op een ARM willen doen.
Hoezo kan je met de Pro versie echte spellen spelen? Is daar iets bekend van gemaakt? Heb je de W8 desktop op de PRO versie?
Op de Pro versie zit Windows 8 Pro en daar is, voor zover mij bekend is, alleen een desktop versie van...dus ik geloof het wel!

Bij Engadget hieronder laten ze de verschillen zien tussen de RT versie en de Windows 8 Pro versie van de Surface,als je interesse hebt. O-)

http://www.engadget.com/2...es-between-rt-and-window/
Dus jij gaat een pubergame op een tablet spelen? Daar heb je toch consoles of PCs voor.

En als mensen de surface met ultrabooks of andere appraten die PC achtige taken kunnen uitvoeren, zou je het ook zo kunnen zien:

De Surface Pro is een inderpowered laptop zonder toetsenbord en trackpad.
Ik denk dan ook dat je voor de prijs (als die bekend wordt) van zo'n ding beter een notebook of PC kan kopen als je wil gamen. Dan is er nog het probleem van gamen op het moment dat je zo'n appraat gebruikt. Want het idee is dat het mobiel is. Dus stel je zit in de bus of op de fiets of in de taxi, dan is het voorstel om dan een desktop/console game te gaan spelen? :)
Voor de zakelijke markt is de digitale pen nog het meest interessant denk ik.
Als dat vlot werkt, kan ik vaarwel zeggen aan de tientallen notitieboekjes die overal rondslingeren.
Handgeschreven notities overal beschikbaar hebben (online sync) is dan één van de grootste pluspunten.

Dat alles natuurlijk op voorwaarde dat het vlot werkt. Niets is zo onhandig dan een dikke stylus die een halve seconde na je aanraking pas registreert wat je schrijft.
Slechte accuratie en responsiveness zorgen ervoor dat je nog steeds trager werkt dan met je gewone pen. De iPad en Android tablets hebben het tot vandaag de dag nog niet kunnen realiseren.

Livescribe maar dan op een tablet ... ik droom er nog steeds van!
Dat kun je nu ook al, en eigenlijk al sinds 2007. Dat programma heet OneNote, zit in het Office pakket en synchroniseert probleemloos op alle computer's waar je de software op hebt staan mits je maar een hotmail of live account hebt.

Die notitie boekjes zijn bij mij al 3 jaar een verleden iets.

Sterker nog MS heeft het zelfs voor de iPad uitgebracht.
OneNote draait ook op Android. Gewoon in de market/Play te vinden.
Aanvulling op hierboven:

One Note draait ook prima op mijn Symbian^3 telefoon; ondersteund door MS en Nokia! Ideaal voor bijvoorbeeld boodschappenlijstjes; snel bij te werken, overal beschikbaar en via live/hotmail te delen met m'n vriendin die het dus ook overal waar ze web toegang heeft kan bekijken/bewerken.
{eerst even een reactie op de opmerking over OneNote, daarna reageer ik op de tablets}

Ik kan niets anders dan het enthousiasme over OneNote volledig te beamen. Met OneNote heeft MS in mijn ogen een sterke troef in handen, die nog ondergewaardeerd is.

- De applicatie wordt geleverd met zelfs het simpelste Office-pakket, en kost je dus effectief niets. Versie 2010 werkt goed en bugvrij.
- Het synchroniseert met/via SkyDrive (en werkt met Office WebApps), Windows pc's, Windows Phone, Android Phone/Tablet en iPhone/iPad.
- Het programma zelf is, naar mijn mening, duidelijk georganiseerd en biedt tal van mogelijkheden om lijstjes te sorteren en bij te houden. En dus ook handgeschreven input, maar ook audio-recordings zijn geen probleem.
- Binnen de lijstjes kun je werken met tal van opties. De integratie met Word en Outlook is perfect. Je kunt taken opvolgen, bestanden koppelen, direct vanuit Onenote allerhande acties ondernemen. Het werkt dus twee kanten op binnen de applicaties.
- OneNote beschikt over vele handige foefjes, zoals bijvoorbeeld sneltoetsen die vanuit Windows werken zodat je altijd direct notities aan kunt maken of het programma kunt starten (overzichtje van de belangrijkste is te vinden in het context menu van het tray icon).

Uiteraard zit er veel meer in dan dat ik hier zo snel kan vertellen.

Als je OneNote nog niet kent kun je hier een demo zien:
http://office.microsoft.c...-onenote-HA010168634.aspx

In de App Store: http://itunes.apple.com/u...-onenote/id410395246?mt=8
In de Play Store: https://play.google.com/s....office.onenote&hl=en
En in Windows Phone zit hij geïntegreerd.

Ik zou zeggen: give it a try.

Dat gezegd hebbende over OneNote, terug naar de tablets.
--------------------

Ik denk dat Micrsoft ook met deze tablets erg sterk staat!

De Pro-tablet met een x84-architectuur, interessante hardware, bedrijfsnetwerkgeschikte Windows 7 Pro (domein, policies, etc) en volledige versie van Office. Daarnaast een wat meer thuisvariant op ARM, omdat dat toch het tweede stokpaardje is van Windows 8. Windows 8 op een tablet zou sowieso goed moeten werken, dus ook daar geen vrees.

Natuurlijk zullen we moeten afwachten hoe dit zich verder gaat ontwikkelen: wat zijn verdere details (zoals over WiFi/3G/etc), wat zullen straks de prijzen zijn, etc. Maar al met al vind ik dit voor een eerste bericht zeer positief.

Volgens mij gaan we heel interessante tijden tegemoet en is Microsoft echt op de goede weg!

[Reactie gewijzigd door Eagle Creek op 19 juni 2012 13:12]

En dat Fusion idee zie je ook terug in Windows 8, daar is dat besturingssysteem echt ideaal voor. Als je die Pro als tablet gebruikt zal je voornamelijk in de metro interface aan het werk zijn, heb je er een tobo/muis aan vast zitten dan is ook de traditionele omgeving handig. Zo geeft Windows 8 je eigenlijk twee besturingssystemen in één, afhankelijk van je mogelijkheden/wensen van het moment. Ik ben erg enthousiast!
Het is hetzelfde besturingssysteem, het is een andere interface.
En ja, voor tablet gebruik kan ik me de metro interface goed voorstellen, voor normaal desktop werk zou ik er kotsziek van worden.
Ik heb de Consumer Preview draaien en van Metro word ik zonder touch/kinect besturing niet vrolijk idd. Zodra je het echter met je klauwen kunt besturen is het echt geniaal.

Dikke kans dat ik tegen de tijd dat Windows 8 uit is ik mijn Android spul ga uitfaseren omdat dit als een geheel gaat werken. Dan heb ik mijn desktop, smartphone, tablet en game console in een compleet systeem hangen... lijkt me echt geweldig!

Wel even afwachten of het zo wordt als ik het me voorstel.... maar de bouwstenen zijn er zeker.

[Reactie gewijzigd door HerveMaas op 19 juni 2012 12:12]

Persoonlijk denk ik als tablet eigenlijk te groot. Meer dus een crossbreed. Wil het eigenlijk een ultrabook met touchscreen noemen.
Mijn idee, ik had dit al genoemd in WebWereld:
Ik zie een verkapte, ultradunne vorm, van een soort Notebook, geen Tablet.
Ik heb de presentatie gevolgd, en ik ben erg onder de indruk van de tablets. Ze hebben beide de voor- en nadelen - wat niet slecht is bedoelt :). Voor wat hoort wat, en ik wil hem heel graag snel in mijn handen hebben! Want ik denk dat dit mijn tablet wordt.. :O
Prachtig design, mooie specs en hele mooie features en accessoires. Ook een prima presentatie!
Ik vind ze zeer zeker ook erg fraai. Die cover met toetsenbord is mooi bedacht en best wel innovatief.

Ben benieuwd wanneer ze daadwerkelijk verkrijgbaar zijn, en wat ze moeten gaan kosten.

En hopelijk komt er ook snel een versie met Android.
Het is een Microsoft Tablet, daar zal 'nooit' Android opkomen tenzij je die er zelf op zet...
Ik denk dat Biff een Android tablet met cover+keyboard/trackpad bedoelt...
Een asus tablet dus ;)
Ik ben absoluut geen expert in de tabletmarkt (want ze boeien me niet), maar zo'n dunne rubberen toetsenbordje *ALS COVER* (magnetisch los te trekken, zelfs) is toch een innovatie die op geen Asus tablet te vinden is?
Er zijn wel al inplugbare keyboards en covers voor de Asus tablets, net zoals voor de iPad.
logitech heeft een magnetisch toetsenbordje / cover voor de ipad
Oké - in dat geval moet Logitech maar snel een press release uitgeven, want raad's wat NewScientist het meest interessant vindt van Surface?

http://www.newscientist.c...-reveals-new-surface.html

Edit: ik heb gezocht naar die Logitech cover en het blijkt een vrij dik, solide ding te zijn (min of meer een laptop keyboard) - dus toch wat anders dan de dunne, flexibele hoesje van de Surface.

[Reactie gewijzigd door MossMan op 19 juni 2012 14:30]

Een toetsenbord dat aan een scherm vastzit is al bekend van laptops. Losse keyboards bij tablets zijn ook al bekend van bluetooth keyboards. Zo innovatief is het dus ook weer niet.
Toch is dit wel een heel ander concept. bij een laptop zit het scherm vast aan de rest, terwijl bij een tablet juist alleen het keyboard wordt aangesloten aan het scherm. Daarnaast vind ik het scharnier van de Surface er een stuk beter uitzien als bij de Asus Transformer.
Scharnier ? Het werkte toch met magneten of zie ik dat fout ? Vond ik juist wel een prima oplossing en bijzonder goed bedacht. Ik vermoed dat we binnenkort voor de Android en iPad's ook wel een dergelijke systeem gaan vinden.
Probleem is de tablets zijn er niet op gebouwd.

Bij de iPad moeten ze dan met Bluetooth gaan werken en er dus ook een batterij in verwerken wat dus minder goed gaat werken. Dit geld trouwens ook voor de android tablets.

Microsoft heeft in de zijkant van deze tablet een rij pogo pins gemaakt waardoor dit werkt.
Bij de iPad moeten ze dan met Bluetooth gaan werken en er dus ook een batterij in verwerken wat dus minder goed gaat werken. Dit geld trouwens ook voor de android tablets.
Mwahhhh... die batterij gaat op het kleine Apple toetstenbordje heeeeeel lang mee hoor. Is amper een factor.

Ik denk dat MS hier een physieke connectie maakt en geen gebruik hoeft te maken van Bluetooth. Als ze dat we doen is het wellicht met een modernere versie die voor korte afstand minder stroom verbuikt. Maar een batterij (met laad connector in een 3mm dik plaatje valt nog lang niet mee hoor.
Asus transformer?
Ik zit nog eens naar die cover te kijken, en ik vraag me af hoe dat nou zit...

Als ik het filmpje bekijk lijkt het wel of de cover niet echt een 'scharnier' heeft, en je hem niet helemaal lekker tegen de achterkant kan klappen....
Vervolgvraag is dan, als dat wel zou kunnen, of de toetsen dan wel uitgeschakeld zijn.... anders heb je hem op je hand liggen en druk je allemaal toetsen in....

Het is natuurlijk super irritant als je elke keer je cover eraf moet halen als je hem 'mobiel' op schoot of in de hand gebruikt....

Ik heb geen tijd gehad om de presentatie te zien, dus misschien dat iemand wel gezien heeft hoe dat werkt?

[Reactie gewijzigd door NovapaX op 19 juni 2012 09:53]

Microsoft kondigde ook de Surface Touch Covers aan, een 3mm dun toetsenbordje dat via een magneetje aan de tablet kan worden gekoppeld.
Beide toetsenbordjes schakelen vanzelf uit als ze weer ingeklapt worden, dankzij de aanwezigheid van een accelerometer.
;)
Ja... dat snap ik.
Maar ik heb het erover als je hem naar achteren klapt....
Ik heb nog wat foto's gekeken, en het lijkt erop dat hij gewoon buigt, dat ziet er niet zo mooi uit maar werkt verder wel natuurlijk.... hopen dat die ribbon-cable op dat punt een beetje duurzaam is :)

Met die accelerometer kunnen ze hem dan natuurlijk gewoon uitschakelen als hij niet stil en vlak ligt....

Maargoed... zoals bij alle producten... eerst even in de handjes gehad hebben en mee spelen voordat je er echt iets over kan zeggen.
Vind het er wel goed uit zien in ieder geval.
http://www.youtube.com/wa...p;feature=player_embedded#!

dat is de hele keynote die gegeven is over de surface tablet en op 39:54 krijg je het antwoord op jou vraag ;) wat ik zelf heel erg leuk vind is dat als je de tablet connect met een blauwe touchcover dat de thema van de tablet verander naar blauw.
Thanx!!! Dat was ook waar iik nieuwsgierig naar was. Surface wordt steeds mooier, ik ben al helemaal verkocht.
Jaa idd ik ben er zelf ook helemaal weg van alleen ik vind het zo jammer dat microsoft een verkeerde indruk heeft bij de mensen, ik werk zelf bij een mediamarkt en daar zeggen de klanten altijd ja windows werkt helemaal niet het is langzaam en zit vol met virussen echt jammer vind ik dat. Microsoft moet zijn naam zuiveren hopen dat het hiermee lukt
Ja, mee eens. Duidelijk een fraai product waarmee ze met name Windows RT op de kaart willen zetten. Heel benieuwd of dat gaat lukken. Eén mogelijke misrekening bij dit concept en Windows RT: namelijk dat ze eigenlijk volledig inzetten op landscape gebruik, terwijl het gros van de tablet gebruikers vaak ook portrait werkt (veel handiger als je hem in de hand houdt, en veel prettiger voor bijvoorbeeld internetpagina's en boeken).

Natuurlijk is dit een iPad-gevolg, en op dat platform zijn de apps natuurlijk ook gericht op portrait gebruik, maar daar is kennelijk dus ook behoefte aan. In dit surface concept zie ik eigenlijk vooral 'ik wil graag een notebook zijn' gedrag terug, met de 16:9 verhouding, landscape en toetsenbord. De app ontwikkelaars sluiten hier mogelijk bij aan wat dus een gebrek aan portrait apps kan opleveren.

Nou ja, ik haal graag mijn ongelijk, want ik vind dat Microsoft wel een plek verdiend in de tabletmarkt. Ze tonen in ieder geval ballen met een duaal Windows 8, en ik heb het gevoel dat ze de markt momenteel wel beter begrijpen dan Google.

@sleep0rz ja, klopt, mee eens hoor. Echter, de keuze voor 16:9 en het feit dat ze geen enkele moeite doen om te laten zien dat het in portrait goed werkt, doet mij vermoeden dat ze het als een notebook alternatief positioneren en niet als een tablet alternatief. Ik ben benieuwd of de consument dat begrijpt.

Laatst nog een collega die een Asus transformer had aangeschaft. Ging de eerste week alleen met toetsenbord er aan vast werken (wat gewoon onhandig werkt) en begreep totaal het concept niet: het is een tablet met een touchscreen, je houdt hem in je handen terwijl je de interface bedient (staand in de keuken, hangend op de bank, onderweg in de bus) en alleen als je veel tekst te verwerken hebt, ga je aan een tafel zitten en sluit je het toetsenbord aan.

[Reactie gewijzigd door mr.maestro op 19 juni 2012 09:49]

Dat portrait in deze presentatie niet direct naar voren komt, betekent niet dat het niet mogelijk is. Bij Win8 kun je ook gewoon je beeld kantelen en de interface kan daar goed aan mee doen. Al die telefoons zijn tenslotte ook portrait en dat is dezelfde interface in het klein.

@mr.maestro
Je hebt ook gelijk dat ze iets positioneren als notebook replacement. Deze presentatie gaat om twee verschillende producten. Één tablet en één notebook/netbook/ultrabook concurrent. De tablet variant is bedoeld om met de ipad te concurreren en krijgt ook een toepasselijk prijskaartje, werkt op een ARM processor en is ook behoorlijk licht. Het tweede product heeft een notebook processor van Intel, een x86 chip, die draait dus alle normale windows software ook en is inderdaad een volledige notebook.

Omdat de tablet niet direct erg nieuw is en iedereen nu wel weet wat dat voor iets is, besteden ze daar nu even minder aandacht aan dan aan de ultrabook/tablet variant, die wel heel uniek is in z'n soort, dus, ja, er zal weinig aandacht aan portrait besteedt zijn, want dat zien de meesten ook als zijnde standaard. - Er zijn best wel wat mensen zoals jouw collega die iets productievers zoeken dan een tablet, maar soms wel even de tabletmodus willen gebruiken. Dit vult die markt héél goed aan en kan in het bedrijfsleven nog wel een klapper worden, zeker omdat er een 100% volledige officesuite bij zit en je alle normale windows software ook kunt draaien. Dat kan niet op een ARM systeempje.

[Reactie gewijzigd door Sleep0rz op 19 juni 2012 10:15]

vreemd want ik zie de tientallen tablet gebruikers in mijn omgeving vooral landscape werken.
Dat heeft trouwens vooral te maken met de opmaak van veel webpagina;s die portrait niet lekker lezen.

De MS table tis op zich een logisch vervolg op de tablets zoals ze destijds door Bill Gates gepromoot werden waar echter de hardware en de software nog niet an toe waren.
Die drempel is nu geslecht zo te zien dus veel belovend.
Toch lijkt me dit product vooral ingegeven als push in een markt waar men teveel Apple volgt ipv met eigen innovaties te komen.
Dat heeft trouwens vooral te maken met de opmaak van veel webpagina;s die portrait niet lekker lezen.
Dit is natuurlijk nou net niet waar. 8)7 Portrait is uitermate geschikt voor webpagina's. Hoogte is hier belangrijker dan breedte. Niet voor niets wordt het contentdeel van vrijwel elke webpagina niet breder gemaakt dan pak 'em beet 500px. Langere zinnen lezen gewoonweg onprettig (daarom gebruiken kranten ook nog altijd kolomen). En dankzij de slimme aanraaktechnieken van tegenwoordig is een contentkolom snel beeldvullend in portrait. Ook ereaders worden altijd portrait gepresenteerd.
Portrait is uitermate geschikt voor webpagina's. Hoogte is hier belangrijker dan breedte.
Bij het lezen van een pagina moet de tekst in de breedte volledig zichtbaar zijn omdat je elke zin van links naar rechts leest.
Naar beneden hoeft het complete artikel niet helemaal in beeld te staan.
Dat kun je altijd nog gewoon scrollen.

Voldoende breedte is dus essentieel voor het lezen van webpagina's.
Klopt, maar het gegeven dat een tekstkolom op een webpagina gemiddeld 500px breed is, past deze dus in portrait op elke tablet. Dan prefereer je als gebruiker dit standje omdat je dan minder hoeft te scrollen...
vreemd want ik zie de tientallen tablet gebruikers in mijn omgeving vooral landscape werken.
Dat heeft trouwens vooral te maken met de opmaak van veel webpagina;s die portrait niet lekker lezen.
Huh? Ik gebruik mijn tablet toch vooral in portrait, een app moet al echt landscape verplichten voor ik mijn tablet in landscape gebruik. Websites lezen net het gemakkelijkste in portratit.
Als ms nou windows software hier kan laten draaien dan wordt dit een giga hit (afhankelijk vd prijs en ervan uitgaande dat ie goed draait). Nu heb je eigenlijk alleen keuze tussen ipad en android tablets en zijn allebei nix.
De ipad: te duur en is rete traag (werkt voor geen meter). Voorbeeld uitzendinggemist.nl draait voor geen meter op een ipad (je kunt nauwelijks vooruit spoelen en teletekst ondertiteling werkt niet). Goedkope android tablets zijn shit en goeie zijn te duur. De enige android tablet die ik getest heb waar uitzendinggemist enigzins redelijk draait met teletekst ondertiteling is een quadcore transformer prime. Als ms dit voor elkaar krijgt dan wordt het zeker een hit.
De ipad: te duur en is rete traag
Ik ben bang dat je qua Surface-prijzen dan teleurgesteld gaat worden. Er zijn nog geen prijzen bekend gemaakt, maar een rondje langs de verschillende blogs doen vermoeden dat de RT variant > $500 wordt.

En rete traag: tja je kunt een boel van de iPad vinden, maar rete-traag hoort niet in dat rijtje (sla de benchmarks er maar op na). En een tip: je kunt beter de native app voor uitzending gemist gebruiken, die draait als een zonnetje en geeft een veel betere user-experience dan de website van uitzendinggemist.nl.
probleem van native app: krijg vaak melding van sessie verlopen en geen teletekst (in safari krijg je ook geen teletekst). vergelijk maar uitzendinggemist op safari en op transformer prime (verschil is merkbaar) het duurt erg lang bij ipad2 en 3 en bovendien werkt het gewoon niet goed!

[Reactie gewijzigd door llee op 19 juni 2012 10:44]

De ipad: te duur en is rete traag (werkt voor geen meter). Voorbeeld uitzendinggemist.nl draait voor geen meter op een ipad (je kunt nauwelijks vooruit spoelen en teletekst ondertiteling werkt niet).
Hmmm ik heb dan blijkbaar een magische iPad want traag zou ik het nu niet bepaald noemen.

Ik heb als belg geen uitzendinggemist maar wel Belgische alternatieve videodiensten en die werken wel goed, vlot en snel... . Zou het dus misschien niet kunnen liggen aan diegene die deze app hebben ontwikkeld dan het platform zelf ?

Trouwens te duur - er zijn nog geen prijzen bekend van dit ding en ik zie ze eerlijk gezegd ook niet willen concurreren op prijs. Het feit dat zoveel tabletten in het vaarwater blijven van de iPad heeft ook een psychologisch effect omdat mensen goedkoop vaak (te onrechte) verwarren met lagere kwaliteit.
probeer maar een uitzendinggemist.nl op een ipad2, dat werkt gewoon niet goed (ook niet bij bijna alle andere androids, alleen bij hele snelle android tablets draait ie enigzins redelijk). andere videodiensten ken ik ook wel en draaien ook wel goed op androids maar geen 1 ondersteunt teletekst. Welke alternatieve videodiensten zijn er dan voor ios platform met teletekst ondertiteling? daar ben ik erg benieuwd naar want dat zoek ik al een tijdje.
probeer maar een uitzendinggemist.nl op een ipad2, dat werkt gewoon niet goed
Vreemd... ik maak regelmatig gebruikt van de uitzendinggemist app (op een iPad2) en dat werkt zonder problemen. Beeld is vloeiend zonder dropouts.
Hetzelfde geldt voor de Ziggo en Youtube app.
Welke alternatieve videodiensten zijn er dan voor ios platform met teletekst ondertiteling?
Zover ik weet zijn die er niet

Wat ze bij uitzendinggemist eigenlijk moeten doen is een eventueel aanwezige teletekst ondertiteling embedden als softsubtitle.
hoe heb je teletekst ondertiteling kunnen krijgen op een ipad2 want we praten over denk ik hele verschillende dingen? bij android kun je dat instellen maar die instelling vind ik niet bij safari daar ben ik erg benieuwd naar! ja zonder ondertiteling kan je met ook tragere android tablet vloeiend krijgen (youtube ed ook vloeiend) dat heb ik ook wel gemerkt. Als iemand zegt dat icould niet werkt op android en reactie is dat het vreemd is want bij hem werkt google drive perfect... dan praten we natuurlijk nergens over.

'Vreemd... ik maak regelmatig gebruikt van de uitzendinggemist app (op een iPad2) en dat werkt zonder problemen.'

ik heb ook vloeiend kunnen bekijken op tragere android tablet voor minder geld :) en zelf minder goed werkende ondertiteling!

[Reactie gewijzigd door llee op 19 juni 2012 12:06]

Voor het eerst dat ik echt zit te denken om een tablet aan te gaan schaffen... niet dat het voorlopig gaat gebeuren, alleen de gedachten er over is positief te noemen! Windows8 op tablets gaat volgens mij wel werken.

Ben zeer benieuwd, ziet er leuk uit iig
Same here... Mooi design en Windows 8 is sowieso heerlijk! :9~

Ik vind dat filmpje ook echt mooi gemaakt, volgens mij hebben ze bij MS een paar nieuwe jongens in huis
Spijtig dat er geen thunderbolt op zit zodat je hem ook gemakelijk in een dock kan zetten met dan een extern keyboard monitor muis en LAN. En enkel als je hem meeneemt in een sleeve steekt.
Ik denk dat Microsoft's visie toch nog meerdere devices beslaat - mobiel / tablet (dit ding incluis) / media boel (xbox) / desktop - alleen dan meer geïntegreerd (alles bij hun in de 'cloud') zodat alles gesynchroniseerd is.
Maar in principe kan je best een (powered) hub aan die USB 3 poort hangen en daar een monitor, keyboard, muis en LAN overheen laten lopen. Zal alleen niet veel bandbreedte voor de LAN overblijven.
Maar bij de Surface for Windows 8 Pro is het USB 3.0, zoals in de tekst vermeld staat.:
"Het apparaat, dat 13,55mm dik is, zal beschikken over 64 of 128GB flashgeheugen, een usb 3.0-aansluiting, een microsdxc-kaartlezer en een mini-displayport-uitgang." ;)
Bij het gebruik van USB 3 als docking-poort belast je de CPU enorm en is het tevens niet mogelijk om fatsoenlijk een HD film of 3D spel te spelen.
Het zal wel een klein beetje schelen dat USB3 niet meer via polling werkt maar met interrupts.
Er komt eindelijk een tablet uit die er anders uit ziet als anders en het eerste wat jij zegt spijtig dat er geen thunderbolt op zit.

Van alle mensen die ik ken die een laptop met thunderbolt hebben ken ik er geen 1 die het gebruikt en het zijn er toch best veel.

En ik durf ook zomaar te wedden dat jij niet eens een thunderbolt kabel thuis hebt liggen...
Omdat ze er zelf geen randapparatuur voor hebben?
Kwestie van tijd en beschikbaarheid van producten en dat worden er steeds meer.

Ik ken ook geen PC gebruikers die FW800 gebruiken ... maar wel veel Apple gebruikers.
Externe schijf met thunderbolt! ideaal ... snelheid!
Een externe schijf met usb3 is ook snel zat voor een tablet.
This. Hoeveel tablet gebruikers gaan de snelheden van Thunderbolt nodig hebben?
geen één lol. voor een tablet is usb3 ruimschoots voldoende.
Thunderbold zou handig zijn zoals in de 1e comment erover; dat je thuis komt en je docked alles aan je scherm en andere toestellen. Daarvoor is Thunderbold ideaal; bakken minder overhead dan als je het met USB3 zou doen en veel meer mogelijkheden. Tablets zouden het echt niet voor die snelheden moeten implementeren, maar voor het gemak
De meeste externe harde schijven komen nog lang niet aan het maximum van USB2.0. Wat moet je nou met USB 3.0 of Thunderbolt.
Volgens mij komt zo ongeveer elke externe schijf aan de max van usb2. Dat is slechts zo'n 35 megabyte per seconde. Usb3 is voor een externe schijf met enkele disk echter wel prima.
thunderbolt ondersteund veel meer dan hardeschijven
Ik ken ook geen PC gebruikers die FW800 gebruiken ... maar wel veel Apple gebruikers.
Externe schijf met thunderbolt! ideaal ... snelheid!
Toen ik nog PC's had, had ik ook FW hoor. In de gemiddelde consumenten bak zat het niet, maar als je zelf je bakken in elkaar schroefde met wat meer highend componenten kwam je het toch al vrij snel tegen.

Ook in video bewerkingsland was dat het geval, ik heb menig profesionele camera in handen gehad van Sony met een FireWire aansluiting.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 19 juni 2012 09:52]

Die 10Gbps is behoorlijke overkill voor een Thunderbolt port. Zelfs een externe SSD zal USB3 voldoende zijn.

Bedoel hoe snel zijn de harde schijven laatste tijd.. 150MBps? Naja al is het 200MBps, USB3 werkt net als SATA met 8b/10b encoding. Dus 500MBps zou je theoretische kunnen halen met USB3.

Dat zit dus 2 a 3 keer hoger dan de nieuwste HDD. Thunderbolt is nu niks meer dan een overpriced "gadgetpoort". Voor een Tablet is USB3 veel geschikter, vergeet niet dat Thunderbolt ook 10Watt door de poort gooit. Die 10 Watt (bij gebruik) kan behoorlijk aantikken op je accuduur.
Mijn SSD haalt gewoon 500MBps met lezen, gaat dus nog net!

Ben het wel met je eens, liever USB dan Thunderbold, aangezien ik en de meeste Nederlanders toch echt veel meer USB producten heb liggen :)
Maar zoals ook al een stukje boven verteld belast USB3 je CPU en Thunderbolt niet.

Dat betekend dat als je je film op een externe HDD hebt staan je in het geval van USB3 snel kans hebt dat je film die je afspeelt niet soepel loopt door de overbelasting op je CPU.

Als je die zelfde HDD via TB aansluit heb je dit euvel niet. Dàt zou een zeer groot voordeel zijn voor het gebruik van TB
de huidige generaties cpu staan >90% vd tijd uit hun neus te eten. De lichte CPU load van usb is te verwaarlozen en effect op streaming is echt niet te verwachten.
Zou kunnen tenzij je pc iets intensiefs doet dus en dan is het mooi meegenomen. Zowiezo hou ik meer van een interface wat de cpu niet belast.
Vergeet niet dat thunderbolt kan daisychainen. Dus met 1 poort sluit je tegelijk je 3 beelschermen, je NAS , je toetsenbord, muis en externe videokaart aan. Oftewel, met 1 kabel verander je je laptop/tablet van portable in een meer desktop achtig systeem.

Dan is die 10Gbps toch wel behoorlijk handig.
Bij het topmodel vind ik nu toch ook wel dat een thunderbolt op zijn plaats was. Hangt natuurlijk af van hoe ie geprijsd zal zijn maar als die zoals gezegd in de ultrabook prijsklasse terecht komt wordt het plots een duur apparaat dat niet echt op de toekomst gericht is.

En ja ik heb een scherm met thunderbolt ;)
Ik ken geen enkele tablet die gebruikt wordt met LAN... wel met wireless.

Het enige nut van LAN is online gaming en dan gebruik je vooral een pc :)
Nee hoor. LAN is ook handig voor het overzetten van grote files. Voor streamen van video prefereer ik ook LAN, omdat het gewoon net iets stabieler is.
ARM & X86 denk dat ik eerder voor die laaste ga. Maar wat zal de prijs worden.
Denk dat MS het gadged sucses van Apple ziet en gaat daarin mee gaat.
Maar dan moet het ook aanslaan. Zal moeilijk worden aangezien Apple grote voorsprong heefd. Vele zijn al voorzien, alleen die wachten op een niet apple en wat aansluit bij hun desktop machine met win OS er op.
Ook als de ARM versie 8 uur batterij heeft en de X86 maar 2/3 uur?

48Wh lijkt veel. Maar kijk eens naar laptops die ditzelfde hebben en draai dan op bijvoorbeeld een atom notebook eens Windows 8 en kijk hoe lang hij het volhoudt.

Ik vind trouwens dat dunne toetsenbordje met magneetjes echt geniaal moet ik zeggen :D Een beschermcover en toetsenbord in één. Wil hem graag eens uitproberen. Kijken hoe dat zal typen.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 19 juni 2012 07:02]

Die ARM tablet is een iPad concurrent en die X86 tablet moet je denk ik meer zien als een soort Macbook Air 11" concurrent.

Dus waar je eerder voor gaat... ligt eraan wat je wilt natuurlijk.

Ik ga iig voor de ARM versie, ik heb al een Macbook en een PC met Windows 8
Ik denk dat het 't toch moet hebben van het feit dat Microsoft hiermee aan het roer staat, in plaats van alles op de OEMs aan laten komen. Echter denk ik dat er ook hier weer een volledig uit de hand gelopen pluriformiteit gaat komen.
Pluriformiteit vind ik altijd zo'n non-argument als tegen-argument, het is toch juist goed als er veel keus is?
Windows heeft bewezen op zeer veel verschillende opstellingen goed te draaien.
Uit de hand gelopen pluriformiteit? Beetje raar argument waarmee je blijkbaar wil aangeven dat je tegen marktwerking bent? Laat de consument maar uitmaken welke producten overleven, in plaats van een arrogant mannetje in een zwarte coltrui die het voor je bepaalt.
Ik heb echt nog nooit als argument gehoord dat dit tot ongewenste varianten zou kunnen leiden, heb je een probleem met onze markteconomie? (Wat doe je dan hier?)
De consument kiest voor Android, niet wetende dat er door de fabrikanten zelf weer allerlei smaken van zijn gemaakt. Dat is dus niet handig voor de marktwerking van Android zelf, omdat het zorgt voor net iets mindere ervaringen (voor sommige zaken en apps, zeker niet alle) die op Android moeten werken maar net even niet lekker op toestel zus of zo vanwege de stand van de hoed van de fabrikant/provider.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 19 juni 2012 12:01]

Dat ziet er uitstekend uit. De cover doet mij aan de ene kant lichtelijk denken aan de covers voor de Ipad en aan de andere kant aan van die oprolbare toetsenborden die je een paar jaar geleden vaak zag (die waren best een hype, kreeg er meerdere achter elkaar als relatiegeschenk). Ik hoop wel dat ze er niet alleen mooi uit zien maar ook een beetje praktisch kunnen tikken. Het ziet er wel naar uit dat je scherm precies goed kan staan in verhuding tot het toetsenbord met de ingebouwde standaard (nu ook hopen dat die een beetje stevig in elkaar wordt gezet).

Daarnaast ben ik ook erg benieuwd naar de batterijduur. Op de site van surface wordt gezegd dat die uitstekend is en dat je zelfs je phone 'on the go' op kunt laden maar zeker bij de pro versie vraag ik me af of de batterijcapaciteit genoeg is om niet alleen een dag te werken maar ook nog eens andere apparaten van stroom te voorzien (http://www.microsoft.com/surface/en/us/about.aspx).

Ik zit er iig wel over na te denken om er eentje te nemen voor op het werk. Ik werk nu vaak op een netbook als ik niet achter mijn bureau zit maar indien de batterijcapaciteit voldoende is en het toetsenbord lekker werkt zal dit zeker een aantrekkelijk alternatief kunnen zijn.
Benieuwd hoe deze zich verhoud met de transformer books van Assus die komt in 11, 13 en 14 inch.
Dat is meer een tablet met een dock, dus je kan kiezen tussen een tablet meenemen of een laptop aangezien dat als je je toetsenboord aansluit je eigenlijk een laptop hebt.

En met dit heb je eigenlijk het zelfde bij je als met alle andere tablets en dat is een tablet plus de cover.

als je de pro versie hebt heb je eigenlijk gewoon een full laptop in een tablet jasje nog beter.
Je spreekt jezelf nogal tegen. Met dit systeem is er geen verschil meer tussen tablet en laptop. Een toetsenbord kan je op elke tablet aansluiten en het os werkt op beiden.
Hij doelt meer op het gevoel. Bij bijv een Transformer kan je het gevoel hebben een laptop bij te hebben of een tablet. Bij deze heb je een tablet met laptop functies (zoals oa keyboard)
Exact hetzelfde dus....
Ben nu al benieuwd naar de reviews van deze twee nieuwe tabs. Vanuit gaande Windows, heeft het hetzelfde open karakter als een Android en niet de gesloten claustrofobische IOS van Apple.

Leuk gedaan, de keyboard is verwerkt in de protection cover die ook nog eens met magneetjes aan de Tab bevestigd zit, dat is aardig innovatief, vraag mij alleen af of dat nou wel zo lekker typt, denk het van niet wanneer je voor een langere tijd bezig bent. Maar dat is een iPad ook niet met dat getik op het scherm.

Mmmm...wat wordt straks mijn volgende Tab... Dat zou wel eens de Metro kunnen worden of een Android. In ieder geval voor nu geen iPad (wegens het gesloten karakter).
Er zijn 2 soorten covers.

Eentje met aanraak gevoelige toetsen, die kan je gebruiken om af en toe te typen.
En de type cover die is iets dikker en heeft tactile toetsen voor als je meer wilt typen.

Dus voor ieder wat wils.
Helaas. Microsoft heeft het business model van Apple gekopieerd. Zie Microsoft Phone 7.
Dus geen vrijheid meer.
Voor vrijheid moet je bij Linux of Android zijn.
Wel appart, met nam vroeger altijd Windows vanwege de mogelijkheden en vrijheid. En gingen daar zelfs te koop mee lopen.. Zo van: Met windows kun je meer en heeft veel meer functionaliteit.

Nu levert Windows dat allemaal in.... (behalve bij de X86 versie dan in desktop mode)
MS is erachter gekomen dat ze niet veel groter dan nu kunnen worden met puur en alleen software. Het aanbieden van een compleet platform (Windows, WP7, Xdoos, Zune, Live enz enz enz) kan wel flink wat groei betekenen. Ik denk dat ze wel moeten dus
Dat komt omdat het een arm processor is.

Zijn 2 verschillende systemen, wie open wilt moet voor x86 gaan en wie batterij wilt en gebruiksvriendelijkheid gaat voor arm.

Alle app's die we gewend zijn van Windows die kunnen zonder emulatie niet zomaar werken op een arm systeem vandaar dat ze herschreven moeten worden voor de RT
Vanuit gaande Windows, heeft het hetzelfde open karakter als een Android en niet de gesloten claustrofobische IOS van Apple.
Windows RT is net zo open of gesloten als iOS! En als je dat claustrofobisch vindt, moet je dus geen van beide hebben!
Leuk gedaan, de keyboard is verwerkt in de protection cover die ook nog eens met magneetjes aan de Tab bevestigd zit, dat is aardig innovatief
Inderdaad, een protection cover die met magneetjes aan de tablet vastzit, dat is heel innovatief! Waar heb ik dat eerder gezien? O ja, anderhalf jaar geleden bij de introductie van de iPad 2!

Het keyboard is een leuke toevoeging. Maar daar is MS goed in: jatten en uitbreiden. C# is bijvoorbeeld een verbeterde versie van Java.
vraag mij alleen af of dat nou wel zo lekker typt, denk het van niet wanneer je voor een langere tijd bezig bent. Maar dat is een iPad ook niet met dat getik op het scherm.
Met een tablet consumeer je vooral informatie, wil je creëren, dan gebruik je een laptop (als het mobiel moet).
Mmmm...wat wordt straks mijn volgende Tab... Dat zou wel eens de Metro kunnen worden of een Android. In ieder geval voor nu geen iPad (wegens het gesloten karakter).
Android is niet zo open als jij denkt dat het is! Google kan remote, zonder jouw toestemming, apps van jouw tablet afhalen. Toch aardig Big Brother, nietwaar?!?! Zelfs Apple kan dat niet met een iPad... En Windows RT heeft hetzelfde bedrijfsmodel als Apple's iPad. Alleen Windows 8 Pro is open, als je niet de Metro interface gebruikt.

Maar goed, daar kom je vanzelf wel achter als je je iPad hebt ingeruild tegen een Android of Windows RT tablet. Je mist iets pas als je het niet meer hebt...
Microsoft goed in jatten en uitbreiden? Heb je wel eens naar Apple gekeken!
Overigens kan Apple ook applicaties terugtrekken van een iPad. Ze hebben het alleen nog nooit gedaan.
Als je goed leest (tenminste, zoals ik het lees), wordt het gesteld als een compliment. Zoals Steve Jobs zelf ooit eens zei: "Good artists copy, great artists steal".

Een idee stelen is an sich geen punt, indien je de uitwerking zelf maar doet (het liefst ook nog eens goed doet). Zie bijvoorbeeld de vele features die MS heeft gejat van OSX. Voor zover ik weet, heeft MS enkel het idee gejat en niet de achterliggende techniek/programmatuur.

Uiteraard gebeurt dit ook veelvuldig bij Apple en Google.

Voorbeeld in dit geval van goed jatten door MS, het toetsenbord. Zoals hierboven al eens aangestipt, heeft de iPad dit al een paar jaar. MS jat het idee en implementeert het op haar eigen manier.

Persoonlijk zou ik voorlopig afwachten met het aanschaffen van een MS tablet, aangezien ze hier nog geen ervaring mee hebben. Tot nu toe zijn de gadgets van MS niet erg succesvol gebleken (Zune anyone?).
Dat doet het goed voor spelletjes, voornamelijk vanwege Xbox live, wat erg goed in elkaar steekt. De xbox zelf heeft jaren nodig gehad voor de hardware een beetje degelijk was (ben overigens zelf xbox gebruiker) en de UI is ook niet echt, en nooit geweest, om over naar huis te schrijven.
Zoals Steve Jobs zelf ooit eens zei: "Good artists copy, great artists steal".
En zelfs die quote is gestolen van Pablo Picasso :)
nee erger nog, die is technisch gezien dus "gekopieerd" O-)
Als je tegen het gesloten karakter van de iPad bent, kun je mij dan vertellen waar je een apparaat koopt dat 100% open source is en die geen softwarematige vergrendeling heeft ?
Galaxy Nexus :) En binnenkort de Nexus 7 Tablet...

Google Apps hoef je niet te gebruiken, root is optioneel, net als een open bootloader met een switch open/aan gezet kan worden...

En waarom 100% open perse? Want voor iemand die liever open heeft is 1% open al beter als 0% natuurlijk. Maarja dan had je hele reactie natuurlijk 0,0 waarde :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 19 juni 2012 09:30]

Omdat er een middenweg is die voor veel mensen het prettigst is.
Ik denk dat ze hier bedoelen met open of gesloten, het installeren van apps.

Zo zijn we van Windows gewend dat we mogen installeren wat we willen waar we in Windows RT alles via de AppStore moeten doen.
Daarom... Windows 8 RT is niks anders dan iOS met een ander uiterlijk en veel minder apps. Ik zou niet weten waarom je dan deze RT tablet boven die van Apple zou kiezen..

Ik snap wel de keuze van de X86 versie :) Dat is namelijk de echte Windows mogelijkheden. Zakelijk gezien handig, maar ook op de werkvloer en als service monteur.
Ik zou zelf wel interesse hebben in de X86 versie, maar never nooit niet de RT. Dan ken je net zo goed de iPad nemen.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 19 juni 2012 16:51]

"Windows 8 RT is niks anders dan iOS met een ander uiterlijk" Harde woorden, op Windows 8 RT heb je tenminste een fatsoenlijk net uitgebreid Office pakket. Dat heb je met andere mobiele besturingsystemen niet. Trouwens, het moet toch mogelijk zijn om ook voor de desktop omgeving van Windows RT programma's te ontwikkelen?
Ik ben zeker fan van de surface tablet.

Alhoewel er nog niet zoveel over bekend is heeft hij wel al een aantal pluspunten:
- volwaardig OS (in tegenstelling tot android en ios wat nog altijd os'en zijn voor telefoons)
-de touchcover (heel handig moet je niet altijd op het scherm zitten typen + het is geen extra die je moet kopen. Het is gewoon de cover van de tablet)
-office 2013


Niet aangekondigd maar zou normaal wel aanwezig moeten zijn:
- volledige integratie tussen windowsPC, Windows Phone & xbox
- smartglass (die er vermoedelijk wel zal inzitten)


het design mag er ook best wel zijn. Benieuwd naar wat ze er nog gaan over zeggen en wat uiteindelijk de prijs zal worden. Van mij mag die wel iets hoger uitvallen dan de iPad of andere omdat het een volwaardige tablet is en geen vergrote telefoon maar nu ook niet overdreven duurder.
heel handig moet je niet altijd op het scherm zitten typen + het is geen extra die je moet kopen. Het is gewoon de cover van de tablet)
De covers met toetsenbord maken de tablet toch gauw 50-100 euro duurder verwacht ik.

[Reactie gewijzigd door hAl op 19 juni 2012 08:07]

Ik ben zeker fan van de surface tablet.

Alhoewel er nog niet zoveel over bekend is heeft hij wel al een aantal pluspunten:
- volwaardig OS (in tegenstelling tot android en ios wat nog altijd os'en zijn voor telefoons)..
Uhh Android is zeker niet alleen maar een os voor telefoons. Dit is een os (zeker vanaf ice cream sandwich) wat een canvas/scherm van een tablet zo optimaal mogelijk tracht te benutten.

Dit lijkt me ook een mooi stukje hardware met veel potentie. Maar vrees wel dat ze moeten gaan concureren met de android tablets op prijs, snelheid en accuduur.
Nouja, ik heb lange tijd nagedacht over een Transformer Prime maar toch maar voor een ultrabook gegaan. Android kan gewoon niet genoeg poweruser dingen. Pakketten zoals die van Maya, Adobe, VS, Unity, etc. kan ik niet op android draaien. Vind het dus wel degelijk een valide punt.
Beweer je nu dat Android een volwaardig OS is? Net als Windows Phone 7.x en iOS is het dat namelijk niet, probeer jij op 1 van die 3 maar eens volwaardige applicaties te draaien (zoals Office, de volledige versie wel te verstaan, niet de mobile) ipv van die kleine apps en games.
Ik dacht ook dat Office voor ARM zou zijn, maar daar hebben ze niks over verteld, dus dat vind ik wel jammer, aan de andere kant hebben ze ook Office 365, dus dat is niet zo'n heel groot probleem.

Die integratie met de xbox zit wel goed, samen met Smartglass en de geweldige Xbox Companion.

Design vind ik ook erg gaaf, die paar close-ups van het toetsenbord en dat materiaal, dat is echt gaaf spul.
Office student en home wordt meegeleverd voor ARM. jammer dat ze dat nog niet hebben laten zien.

http://www.microsoft.com/...sets/surfacespecsheet.pdf
1 2 3 ... 11

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Mobiele netwerken Gamecontrollers Game-accessoires Smartphones Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013