Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 37, views: 18.393 •

Dell heeft zijn nieuwste serie laptops voor de zakelijke markt, met Ivy Bridge-processors aan boord, geïntroduceerd. De laptops vallen in het budgetsegment en zijn te configureren met drie beeldschermdiagonalen, van 13", 14" en 15".

De kleinste laptop, de Vostro 3360 met 13,3"-scherm, is iets minder dan twee centimeter dik en wordt standaard met een 320GB grote harde schijf geleverd. De compacte laptop kan echter ook voorzien worden van een 500GB-harde schijf, gecombineerd met een 32GB-ssd voor caching. De processor in de 3360 is naar keus een Sandy of Ivy Bridge-processor en standaard wordt 4GB geheugen meegeleverd. Een dvd-brander is niet aanwezig, die zit in de twee grotere varianten; een kaartlezer en drie usb 3.0-poorten zijn wel ingebouwd.

Het 14"-model is de Vostro 3460 en de 3560 heeft een 15"-beeldscherm. Alleen die laatste is per direct verkrijgbaar en kan worden uitgerust met een full-hd-scherm als alternatief voor het paneel met een standaardresolutie van 1366x768 pixels, dat het met de 13,3"- en 14"-modellen gemeen heeft. Ook kunnen de twee grotere laptops, in plaats van met de standaard-320GB-schijf, worden uitgerust met een 500- of 750GB-schijf met ssd-cache. Verder kunnen de 14"- en 15,6"-laptops van een losse videokaart worden voorzien, respectievelijk een Radeon HD 7670M en een Nvidia GT 630M, ieder met 1GB videogeheugen.

De laptops zijn uitgerust met een webcam voor videoconferencing, een vingerafdruklezer met beveiligingssoftware, Windows Home Premium of Professional en gigabitnetwerkfunctionaliteit. De twee kleinere varianten kunnen een lte-modem ingebouwd krijgen. Dell levert encryptie- en beveiligingssoftware mee en biedt toegang tot zijn onlinebackupdiensten. De grootste 15,6"-Vostro, de 3560, is per direct via Dell te bestellen vanaf 499 euro. Op de 3360 en 3460 moet tot 21 juni gewacht worden; de prijzen van die laptops beginnen bij respectievelijk 599 en 579 euro. Alle Vostro-prijzen zijn exclusief btw.

Dell Vostro-serie

Reacties (37)

Ik moet zeggen dat ik dit wel een echt mooie vooruitgang is op de vorige generatie, want hiermee zou ik me niet schamen rond te lopen wat ik wel had toen ik een maand geleden de vostro laptopjes zat te bekijken. Hmm, prijs is verder niet om naar huis over te schrijven, maar ook niet slecht als ik eerlijk ben, verbaasd me haast dat dit in de business lijn terecht is gekomen (al lijken die sowieso veel meer op elkaar de laatste jaren).
De vorige Vostro's waren zeker ook niet slecht. Het jammere bij het 13" model was alleen de accu-bult aan de onderzijde, waardoor je hem niet echt meer 'thin & light' kon noemen. Verder kreeg je met deze modellen echt een hoop 'bang for buck', vooral als je een actie mee wist te pakken, die Dell regelmatig heeft. (zie de topics op Tweakers hiervoor)
De 13" is dus echt een gigantische faal:

V131:
full-voltage processor
1.83kg
63Wh accu

V3360:
low-voltage processor
1.7kg
49wh accu
slechter toetsenbord

Daar hebben ze dus bij dell dus echt de processor, accu en toetsenbord gedowngrade, daar is 100 gram mee gewonnen, en nu heet het een ultrabook (of dat is de bedoeling). De V131 is meer 'ultra' dan de V3360 ooit zal zijn.

[Reactie gewijzigd door Darkstone op 15 juni 2012 13:51]

Hoe logisch of onlogisch het ook is, uiterlijk speelt heel erg mee bij ultrabooks en dit ding ziet er echt veel beter uit als de V131. De V131 is veel te bulky in z'n uiterlijk om op welke manier dan ook voor ultrabook mee te dingen :+ Ik bedoel, ik kijk redelijk erg naar de specs, maar de vorige vostro's vielen bij mij af primair op het vlak van uiterlijk (ondanks dat het in de pricewatch de enige notebook was die m'n critiria matchte :P ).
is de v131 dan de 3350, of is dat weer een andere? Ik vond de 3350 niet heel lelijk, en ik zie ook niet superveel verschil met de 3360, of ben ik nog niet wakker genoeg?
Nee de V131 is een ander model, gericht op slank design. Hij zou moeten concurreren met de ultrabooks.
De 3350 is de voorloper van de 3360 en meer gericht op dagdagelijks (kantoor)gebruik.
De 3360 vervangt zowel de V131 als de V3350.
Vostro's zijn bedoelt voor de klein bedrijven.

De prijs is dan ook lager dan voor een Latitude.
en helaas is de bouw ok minder.
Vostros heb veel meer kuren en zijn moeilijker te repareren.
Daarbij komt er nog bij dat Dell bijna geen technische documentatie heeft over deze lijn in vergelijking met Bijv. de Latitude.
Daarbij moet je denken aan de troubleshooting procedure.
Wordt veel minder geld in gestoken door Dell.

De keerzijden is als ze goed werken wat 95% (of meer) het geval is zijn de meeste bezitters er blij mee.
Let wel op, deze laptops zijn bedoeld voor de zakelijke markt en worden zowel op de Dell website als in dit artikel vermeld zonder BTW.
Mooie laptops, maar kon niet vinden op de Dell site wat de upgrade naar een hogere resolutie zou kosten en ook niet voor de Cache geheugen. Helaas weet ik meteen weer waarom ik de afgelopen keer niet voor een Dell ben gegaan. Ze bieden via de site maar 1 jaar garantie en 3 jaar tegen een meerprijs. En heb geen zin in de eeuwige discussies met de fabrikanten of winkels.

Edit: De twee duurdere modellen hebben een Full-HD scherm. Maar over het chace geheugen nog niets kunnen vinden.

[Reactie gewijzigd door Sietse1990 op 15 juni 2012 11:35]

Scollen! De specificaties staan redelijk duidelijk onder de getoonde laptops op http://www.dell.com/nl/bedrijven/p/vostro-3560/fs. Voor zover ik zie zijn het standaard configuraties: hoe duurder hoe meer opties zoals 1080p, grafische kaart, msata-kaart (cache).

De meerprijs van die onderdelen zit gewoon in het duurdere model verwerkt. Cache staat bij de harddisk van 750GB vermeld als msata kaart.

[Reactie gewijzigd door Barleone op 15 juni 2012 11:43]

Dat ene jaar garantie is omdat het een zakelijk product betreft. (zoals Xyrr ook al zegt).

Dit houdt in dat je geen aanspraak kunt maken op het consumentenrecht, dus, niet standaard 2 jaar Europese garantie en ook geen recht op retour binnen de 'afkoelperiode' bij koop op afstand gedurende 7 of 8 werkdagen.

Edit: Wat off-topic?? Dit zijn belangrijke dingen waar je rekening mee moet houden. Je kunt deze laptops namelijk ook particulier aanschaffen.

[Reactie gewijzigd door Danny the dog op 15 juni 2012 13:16]

Als jij als particulier die laptop aanschaft heb je echt wel recht op die 2 jaar garantie. Daar doet 'het is een zakelijk product' niets aan af.

Als Dell geen zin heeft in die regels, moeten ze stoppen met verkopen aan particulieren, en dus bijvoorbeeld kvk-uittreksels eisen voor een verkoop.
Doen ze ook, één van de eerste keuzes die je maken moet als je op de site gaat kijkenis een keus maken uit de vier opties: 1) Voor thuis, 2) Het Midden- en Kleinbedrijf, 3) Publieke sector, 4) Voor grote ondernemingen.

Kies je niet bovenaan, dan kies je onderaan bij shop:
1) Werknemers & Studenten
2) Thuis en thuiskantoor
3) Kleine en middelgrote bedrijven
4) Grote bedrijven
5) Publieke sector
6) Partners


Daarmee wordt je dus ingedeeld bij consumenten of bij zakelijke producten en bepaald welke modellen je te zien krijgt. Wil je toch een model uit de andere lijn kopen, dan kan dat uiteraard maar dan veranderd het prijskaartje weer enzo.
Ik heb zelf een Vostro 3350 gekocht (en geretourneerd obv productiefouten)
Je kunt de Vostro modellen alleen in de zakelijke / midden- en kleinbedrijf shop aanschaffen. Als particulier kun je dit omzeilen door de verplichte opgave van een bedrijfsnaam te faken met bijv. je eigen naam.

Ik heb dit aan de hand gehad, had idd geen recht op een afkoelperiode, maar kon gelukkig de boel retour sturen obv slordige afwerking van het apparaat.

Mbt garantie heb ik destijds contact gezocht met Consuwijzer, je hebt in principe gelijk, maar het kan een zware dobber worden. Zie quote hieronder uit mijn contact destijds:
Let op: u moet wel bewijzen dat u het product hebt gekocht voor gebruik thuis. En niet voor gebruik bij een bedrijf. Dat de bestelling op uw achternaam staat, kan hierbij helpen. Verder kan dit bijvoorbeeld blijken uit de andere gegevens die u geeft aan de verkoper. Bijvoorbeeld het adres waar de bestelling naar toe gestuurd moet worden. Komt u er met een ondernemer niet uit? Dan kan uiteindelijk alleen De Geschillencommissie of rechter hier een bindende uitspraak over doen.

Mijn enige doel van mijn post was mensen te waarschuwen voor eventuele zaken die vervelend kunnen uitpakken na aanschaf.
Tip voor de volgende keer: Bel Dell op, zeg dat je prive een Vostro wil aanschaffen. Qua prijs is het gewoon exact hetzelfde als voor het MKB 1-stuks aanschaf, alleen moet je dan wel de BTW erbij optellen. De kortingen (gratis verzendkosten die de helft van de tijd gehandhaafd worden enzo) worden ook gewoon meegenomen. Het nadeel, er zijn geen Dell kortingsvouchers voor de zakelijke serie vanuit consumenten, dus die kun je niet toepassen. Maar vragen of er iets met de prijs gedaan kan worden werkt meestal wel :)

Maar zo heb ik het 4 jaar geleden voor mijn Latitude gedaan, en laatst ook weer voor mijn Precision. Weekje later stond het thuis :)
Die van 699 Euro is de goedkoopste met het HD scherm. Dat apparaat is 100 Euro duurder dan het model daaronder; daarvoor krijg je dan dat scherm, 2GB geheugen extra en de Radeon HD 7670 GPU.

Het ziet ernaar uit dat jet heb basismodel (nog) niet zodanig kunt configureren dat je die met het HD scherm kunt uitrusten.
Uit het artikel begreep ik dat het 14" model alleen* met de Radeon is te bestellen, niet met de nVidia, dat het 15"model alleen* met de nVidia is te bestellen, niet met de Radeon, en dat het HD-schermalleen kan op de 15". De combinatie Radeon en HD-scherm zou dan dus niet mogelijk zijn.

* of met alleen Intel graphics.

Het kan natuurlijk zijn dat dit niet goed in het artikel staat, bv dat op de 14" inderdaad de nVidia niet mogelijk is maar op de 15" wel de Radeon (te verklaren met het hogere stroomverbruik van nVidia en de betere koelmogelijkheden in de grotere versie). Ik heb zelf nog niet op de site gekeken.
Nou, dan staat het verkeerd in het artikel. Want op de site is bij de 15" bij geen enkel model de videokaart zelf aan te passen. Het is of HD 4000 voor de goedkope of AMD Radeon voor de dure versies.

Anyway, als ook de BTW er nog bijkomt vind ik een Asus wat betere value for money hebben. Deze 17" mat full hd staat nu dan ook bovenaan mijn lijstje pricewatch: Asus N76VM-V2G-T1024V (15" is goedkoper maar nog niet leverbaar, maar ik zelf vind full hd op 17" toch net wat fijner dan op 15").
17" is wel een heel ander segment dan 13-15". Qua draagbaarheid en batterijduur kun je ze niet vergelijken. Daarnaast heb ik FullHD op 15", en ik wil niet meer anders :p
Tsja ach, dat dacht ik vroegah zelf ook, maar ik zit er persoonlijk niet meer zo mee.

Een kilootje meer of minder maakt me niets meer uit. Of zo'n apparaat nou anderhalve kilo of 3 kilo weegt, het zal me een biet wezen, ik weeg zelf meer dan 100 kilo dus die anderhalve kilo verschil kan er wel bij in mijn rugzak. :)

Ik heb hier een 13" U31SD staan maar het beeld van een 17" is diagonaal slechts 10cm meer. Scheelt in de breedte maar 8cm ofzo. Of iets van 33cm tegen 42cm. Maar goed, we dwalen af en het is allemaal persoonlijk. Het blijft wel een ander segment natuurlijk.

Qua accuduur ben ik benieuwd hoeveel een 17" scherm nou meer vreet dan een 13" scherm met voor de rest dezelfde specs in de laptop.
Ik zie op de site van Dell over de verschillende schermen van de nieuwe Vostros overal anti-reflectiecoating staan, dus mat!?

[Reactie gewijzigd door colleoni op 15 juni 2012 11:41]

Goddelijk... tegenwoordig zo moeilijk om een mat scherm te vinden. Ik zit vaak in de trein en soms ook buiten te werken, dan is zo'n spiegel echt waardeloos. Tegenwoordig kan je gewoon niet anders krijgen. Nu die 700nogwat pixels hoogte nog wat oprekken, en ik zou hem zo kopen (nee, daar wil ik geen 100 euro extra voor betalen).
Ik heb het pre-productie model (3360) in mijn handen gehad en het even mogen testen, moet zeggen dat Dell er met zijn nieuwe Vostro lijn daadwerkelijk op vooruit gaat.

Zelf werkt men op mijn werk met Vostro 3500's, hierbij al weinig problemen. Maar de 3360 gaat hier zeker nog een stap verder. Vooral het toetsenbord is een grote vooruitgang, maar die mening zal niet iedereen delen.

@ colleoni, ja de schermen zijn mat :)

[Reactie gewijzigd door Greenfielt op 15 juni 2012 11:55]

Tenzij je CPU kracht nodig hebt, dan gaat de 3360 er eerder op achteruit want deze heeft een ULV CPU.
Jammer dat er nergens in het nieuwsbericht staat dat de 3360 een ULV processor heeft :X Imho zeer matig. Geen ultrabookmaten, geen ultrabook gewicht wél de lagere ultrabook prestaties.
"lagere ultrabook prestaties"?? Ga je mond spoelen! Alléén ultrabooks met langzamere processors zijn langzamer. Er zijn ook ultrabooks met normale mobiele processors!

Maar los daarvan, de term ULV wordt ook niet meer gebruikt. Het is een aanduiding die aan het modelnummer van de CPU vastzit: in "i7-3517U" betekent die U een TDP van 17W. Vergelijkbaar met de klassieke LV-modellen.

De klassieke ULV's van 10W bestaan eigenlijk niet eens meer in de nieuwste generatie (en dat hoeft ook niet met zo'n laag verbruik in rust).

Hoe dat lage verbruik bereikt wordt, moet Intel zelf weten. Dat *hoeft* nml niet met een lage spanning, dat kan ook op andere manieren. Dat is wrs een van de redenen dat ze de zuinige processors geen LV en ULV meer noemen ;)

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 15 juni 2012 12:39]

Alléén ultrabooks met langzamere processors zijn langzamer. Er zijn ook ultrabooks met normale mobiele processors!
Dat zijn officieel geen ultrabooks; de specs van Intel bepalen dat een ultrabook een ULV CPU móet hebben. Dus nee, ik hoef m'n mond niet te spoelen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ultrabook

[Reactie gewijzigd door JT op 15 juni 2012 13:13]

In het instapmodel van de 3560 zit een Core-i3-2370M processor met een TDP van 35W:
http://ark.intel.com/products/53442/Intel-Core-i3-2370M-Processor-(3M-Cache-2_40-GHz)
Dus deze zakelijke Vostro-serie mag officieel inderdaad geen ultrabook heten. ;)
Ik heb het dan ook over de 3360 en niet de 3560 :P
De 3360 heeft al een review bij Notebookcheck: http://www.notebookcheck....360-Notebook.76737.0.html. Volgens die website heeft de 3360 geen DVD Rom speler. Op de site van dell zelf zie ik die dan ook niet terug in de product render: http://www.dell.com/nl/be...&model_id=vostro-3360, terwijl dat wel in het artikel hierboven staat. Erg verwarrend.

Ongeacht de prijs heb ik bij vostro's altijd het idee dat het het net niet is: het is bijvoorbeeld jammer dat de schermen die in de vostro modellen gebruikt worden af en toe nog wel te wensen overlaten. Zo is klaarblijkelijk de lichtopbrengst van het scherm in de 3360 ook ietwat laag. De notebook blijkt verder voor een ultrabook gemiddelde batterijduur te hebben van 6 uren op een 6 cell batterij (icm core i5-U processor). Dat is toch twee uren meer dan mijn huidige Latitude E6410, al is die natuurlijk van een hele andere klasse.

Desalniettemin ben ik nogsteeds benieuwd naar hoe deze laptop zich verhoudt tot de aangekondigde Latitude 6430U (http://tweakers.net/nieuw...ok-in-latitude-serie.html), de 'ultrabook' variant van de 6430 latitude. Helaas kan ik die niet op de site van dell terug vinden, dus ook geen prijsvergelijking maken.

[Reactie gewijzigd door DwarV op 15 juni 2012 14:11]

Overigens staat hier dat de 3360 binnen 2 dagen geleverd wordt? http://configure.euro.del...&s=bsd&cs=nlbsdt1
Kan dat 1920x1080 scherm in ieder geval niet in de opties vinden... wel jammer, want dat (en het stroomverbruik) is het enige waarover ik ontevreden ben over mijn huidige Dell.
Het is ook geen optie. Bij Dell heb je met de Vostro (en de Inspiron) de 'standaardpakketten' waarbij de enige opties het OS, Office, virusscanner, en dergelijke zijn. De echte verschillen zitten in de verschillende varianten. Als je de link uit het artikel aanklikt en voor een duurdere variant gaat zie je dat die standaard het 1080p scherm heeft.
Ontevreden over je huidige Dell? Ik heb er eentje die wel 1920x1080 heeft hoor. Wat je kan doen is bellen naar hun klantendienst en vragen of het FullHD scherm erin kan. Zo heb ik het gedaan, de medewerker wist meteen hoe dat ging, heeft mij vriendelijk erop gewezen dat dit de levertermijn met een 4tal weken zou verlengen, maar verder geen probleem. Vervolgens is de laptop ruim voor de verwachte datum geleverd met prachtig scherm :p Hun klantendienst kan ik echt niet over klagen
".... standaardresolutie van 1366x768 pixels".

Op de Dell productpagina's wordt uitsluitend over 720p en 1080p gesproken. Dat zijn video(-film) formaten. Ik hoop dat u gelijk heeft en dat ze niet een beeldscherm van 1280 x 720 gaan introduceren. De meeste zakelijk applicaties vragen steeds meer verticale ruimte, maar de laptopfrabrikanten komen met steeds lagere beeldschermen. Alsof we de hele dag filmpjes zitten te kijken.