Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 225, views: 54.525 •

Microsoft zou maandag zijn eigen tablet willen aankondigen. Dat meldt de aan zakenkrant The Wall Street Journal gelieerde site All Things Digital. Met de eigen tablet zou Microsoft met Windows 8 beter moeten kunnen concurreren met de iPad.

Het is onduidelijk wie de hardware van de tablet produceert, maar Microsoft zou hem onder eigen naam willen verkopen, meldt All Things Digital op basis van anonieme bronnen. Microsoft heeft Amerikaanse media donderdagavond uitnodigingen gestuurd voor een evenement maandag in de Amerikaanse stad Los Angeles. Het pr-bureau dat de uitnodigingen verspreidde, doet de pr voor Windows en Windows Phone. Het gerucht over een eigen tablet gaat al langer.

Er zijn geen details bekend van de tablet, maar het ligt voor de hand dat deze draait op Windows 8. Vermoedelijk gaat het om de ARM-versie van Windows 8, die de naam Windows RT draagt. Door een eigen tablet uit te brengen, zou Microsoft niet alleen meer omzet genereren, maar ook beter kunnen concurreren met Apples tablet iPad.

Niet alleen Microsoft zou een eigen tablet willen aankondigen, ook Google zou daarmee bezig zijn. Google zou samenwerken met Asus aan een Nexus 7, een 7"-tablet met een nieuwe versie van Android. Google houdt eind deze maand zijn ontwikkelaarsconferentie Google I/O, waarop die tablet wellicht wordt aangekondigd.

Het is niet de eerste keer dat Microsoft eigen hardware wil uitbrengen; in 2010 kwam de fabrikant met twee telefoons, de Kin One en Kin Two, die beide flopten. Ook bracht het onder de naam Zune diverse mp3-spelers uit.

Het wordt een belangrijke week voor de Redmondse softwaregigant. Woensdag volgt een evenement dat in het teken staat van de volgende versie van Windows Phone, die is ontwikkeld onder de naam Apollo.

Mockup: tablet Microsoft

Dit is een mock-up. Van de tablet van Microsoft zijn geen afbeeldingen bekend.

Reacties (225)

Reactiefilter:-12250220+1152+212+30
1 2 3 ... 6
Gewaagd van ze, maar ik denk dat ze het beter bij Software en de Xbox kunnen houden. Al zo veel concurrentie op de tablet markt, en die hele tablet hype is nu ook wel weer over. Ben dus bang dat dit weer een flop gaat worden van Microsoft net zoals de Kin One en Kin Two.
De tablet hype is nog lang niet over als je eens kijkt hoeveel er momenteel nog verkocht worden.
Ook op het werk zie ik ze dagelijks steeds meer verschijnen.
Waarom denk je dat het een hype is?
Zodra mensen serieus erop willen gaan werken ipv alleen internetten en angry birds spelen lopen ze tegen de beperkingen aan zoals het gebrek aan een toetsenbord. Nu heb je natuurlijk bluetooth toetsenbordjes maar dan heb je eigenlijk alweer een laptop gemaakt en is het hele idee natuurlijk een beetje weg.

Ik hoor ook van veel mensen in mijn omgeving die een tablet hebben dat ze het ding niet vaak gebruiken, enkel om even snel wat in op te zoeken maar niet om langdurig achter te werken of internetten. Typisch het kenmerk van een hype dus. Iedereen wil er 1, iedereen heeft er 1 maar weinig mensen gebruiken het intensief . Ik denk ook nog steeds dat het een hype wordt en mede daarom denk ik ook dat windows 8 zo keihard gaat falen.
Daar denk ik juist dat de misvatting in schuilt.

De tablets zijn geen vervanging van je laptop o thick client.
Ook niet van je smartphone.

Het is juist een toevoeging aan het gereedschap waar dagelijks, artsen, verkopers, communicatieadviseurs etc etc gebruik van maken.

Dus hype? Ja voor velen die niet de volledige unctionalteit zullen benutten.
Na de hype allemaal op de rommelmarkt?Denk het niet.

Serieus gebruik? Vraagt het aan de paar honderd duizend app bouwers
diee brood mee verdienen.....zeer goed brood en wereldwijd.

[Reactie gewijzigd door jippe op 15 juni 2012 10:09]

Gebrek aan toetsenbord? Ik kan je wel vertellen dat mijn moeder welke inmiddels bijna een jaar tabletgebruiker is sneller typt op een tablet dan op haar (15,4'') laptop! Zo'n gebrek is dat dus niet.
Dan tikte ze natuurlijk al niet met tien vingers op haar laptop. Maar voor de mensen die wel met tien vingers kunnen typen zal het natuurlijk nooit sneller typen op een tablet.
Nee, grote verslagen typen werkt niet lekker op een tablet. Dan moet je echt ff een toetsenbordje pakken. Maar in vele banen werkt de iPad zo lekker en echt van toegevoegde waarde, vele functies zijn er waar je niet verschrikkelijk veel voor hoeft te typen.
Ook op mijn werk zie je de i-Pad steeds meer.
Weg met stapels verslagen bij vergaderingen, dat je moet zoeken om iets te vinden.
Nu hebben ze gewoon een iPad voor zich ter vervanging van duizenden pagina's papier. En nu vind men veel sneller iets. Overzichtelijker en makkelijker.
Het aantal banen waar een tablet een toegevoegde waarde heeft is echt minimaal.

Er is wel een groep monteur dat het kan gebruiken als naslagwerk, cafetaria met een interactief tafel, bij de loge van een bedrijf, etc etc. In een ziekenhuis zal maar een select groepje een tablet krijgen simpelweg omdat het uiteindelijk niet werkbaar is als iedereen met een dergelijk ding rondloopt waarbij gegevens kunnen worden aangepast.
Daarnaast ben ik weer huiverig als een willekeurige werknemer alle gegevens kan inzien van alle patiŽnten.

En niets persoonlijks,
maar stapels papier voor vergaderingen vervangen door een digitale versie is een recept voor meer vergaderingen. Je loopt niet alleen het risico dat je aan micro-management gaat doen, je gaat ook steeds meer tijd nemen om de dossiers door te nemen terwijl in veel gevallen een snelle beslissing belangrijker is.
En dan heb ik het niet eens over het feit dat sommige dossiers niet eens worden doorgenomen. ACTA is voorbeeld bij uitstek van een dossier dat massaal werd afgewezen nadat het een paar keer compleet werd doorgelezen.
"Too much information kills
information and leads to
misinformation"
Ik heb een aantal jaar in een grote ziekenhuis keten gewerkt als systeembeheerder en daar werden wel degelijk tablets gebruikt.

En dat werkt prima,

De medewerkers moeten zelf inloggen op de Citrix omgeving en vervolgens op het Elektronisch PatiŽnten Dossier (EPD) en hebben alleen toegang tot de informatie waar zij voor zijn geautoriseerd.

In het begin was dit grotendeels alleen voor de artsen als zij een ronde moesten maken en dat ging toen nog met een HP 2730P Elitebook. Maar zo goed als iedereen is nu overgestapt naar de Asus Transformers series.

Ik vind de keuze van Microsoft om met een eigen tablet te komen ook helemaal niet zo vreemd. Microsoft het er altijd al een handje na gehad om software uit te brengen die veel beter geÔntegreerd is met het besturingssysteem. Ik verwacht niet dat dit anders zal zijn met een eigen tablet.

En dit is hoe Microsoft gaat concurreren met de rest. Betere integratie met andere MS producten zoals het desktop Windows 8 platform, active directorie, exchange en cloud oplossingen.
"We are drowning in information, while starving for wisdom. The world henceforth will be run by synthesizers, people able to put together the right information at the right time, think critically about it, and make important choices wisely." - E. O. Wilson
Alleen blijkt juist een tablet hier in het UMC Utrecht veelvuldig gebruikt te worden, juist door artsen... iPads in dit geval.

[Reactie gewijzigd door vgroenewold op 15 juni 2012 14:36]

Piloten voor een actuele versie van het handboek (uit mijn directe omgeving), vergaderstukken voor politici/ambtenaren (uit mijn directe omgeving), monteurs voor alle tekeningen van alle apparatuur zoals door het bedrijf gemaakt, verkoper voor laten zien van films, presentaties, het aanmaken van een offerte aan tafel bij de klant en direct opsturen per e-mail etc.
Juist door toepassing van Remote desktop of cloudoplossingen zal dit steeds handiger zijn voor vele beroepen. Je stelling dat het voor weinigen een toegevoegde waarde heeft is dan ook volledig uit de lucht gegrepen.

Je probeert ergens verbanden tussen te leggen "tablet" en inzien van documenten dat nogal vergezocht is.

NU ontopic:
Slim, waarschijnlijk word dit als breekijzer gebruikt, zonder er zelf in te stappen. De eerste steen zal je eerst zelf moeten laten rollen voordat er een lawine ontstaat. Als ik MS was zou ik daarna hier snel mee stoppen.....
Je brengt het zo alsof er geen laptops / netbooks bestaan :?
Het lijkt mij toch een stuk fijner om met een fysiek toetsenbord een vergadering vast te leggen dan met een tablet.

Nee, het is in mijn mening ook gewoon een hype, ik zie er weinig tot geen meerwaarde in dan tegenover een netbook / laptop.
Gewoon de netbook / laptop door evolueren lijkt mij veel meer te bieden hebben.
@sjaak88 Dat is omdat jij het als een vervanging ziet van een notebook en dat is het niet. Je vervangt je notebook niet door een tablet. Het is een additionele tool. In een vergadering vervangt het papier bijvoorbeeld bvb. In mijn muzikestudio vervangt het instrumenten en voor de meeste beroepen is er wel een toepassing die het zal vervangen.

Maar wat het vooral niet vervangt is je computer.
Tablets hebben een hele andere insteek dan laptops of werkstations en alles wat er tussen zit.

Laptops en werkstations zijn gemaakt voor zowel het consumeren van informatie als het toevoegen van informatie.

Een tablet is puur voor het consumeren van informatie en hoewel toevoegen van informatie wel mogelijk is is het erg beperkt.

Dit is de reden waarom er bij ons in het ziekenhuis is gekozen voor de Asus Transformer. Deze heeft het beste van beide werelden. Artsen doen hun ronde alleen met de tablet zonder het toetsenbord dock omdat ze bijna alleen maar informatie moeten inzien en hoogstens een notitie moeten maken.

Later kan de arts de tablet docken met het toetsenbord om de notities verder uit te werken.

Dit is een grote fout die veel bedrijven maken. Die willen mee gaan met de tijd en introduceren tablets maar deze zijn voor veel functies niet nuttig omdat de input mogelijkheden gewoon beperkt zijn.

Het verbaasd me dan ook elke keer weer als ik bij een bedrijf ben die veel met informatie verwerking doen dat ze met iPad of vergelijkbaar rondlopen. Ik heb zelfs een keer bij een vergadering gezeten waar er werd genotuleerd op een iPad |:(
Ik denk dat Voice to Text (wanneer nog iets verder verfijnd) een uitstekende applicatie kan zijn op een tablet om een vergadering notuleren heel snel en aangenaam te kunnen uitvoeren. Selecteren en verplaatsen van textkopjes d.m.v. soort swype-ing interface voor het ordenen van de informatie, voice-printing om de identiteit van de spreker te bepalen, en verder letterlijk de vergadering verslaan. Is de kans dat een vergadering volledig offtopic raakt ook minder groot. Want als iedereen een tablet heeft, kun je met een gedeeld document werken dat live tijdens de vergadering actualiseert op basis van de input van de notulerend/redigerend vergaderingdeelnemer. Verder kunnen natuurlijk de onderwerpen die besproken gaan worden, van te voren al in een kernpunten lijstje worden opgenomen, dat daarna verder wordt uitgewerkt met de auto-notule functie. Uiteindelijke document opmaak en optimalisatie voor distributie als bedrijfcommunicatie kan altijd nog op een normaal werkstation vervolledigd worden.

Maar misschien zit ik ook wel iets te ver met mijn hoofd in de toekomst ;)

[Reactie gewijzigd door Escovan op 16 juni 2012 08:49]

In mijn ervaring is het probleem met een laptop dat het een gesloten houding creeerd. Je zet immer bewust iets tussen jou en de persoon tegen over je en zeker in vergaderingen is dit vervelend. Windows heeft al sinds windows 7 en ik denk zelfs sinds vista geweldige handschrift herkenning. In combinatie met One note echt ideaal om aantekeningen te maken en daar na te kunnen doorzoeken etc.

Met Windows 8 is de rest van het OS ook gemaakt om met pen en vinger te bedienen en gaan volgens mij heel wat managers overstappen naar een tablet of misschien een tablet met docking station voor die langere email.

We gaan het zien maar onderschat niet de extra waarde van zaken zoals universeel aanwezige handschrift herkenning. Volgens mij zijn het juist dit soort dingen waardoor w8 nog wel een redelijke kans maakt ten opzichte Android tablets en misschien zelfs de IpAd
Maar in vele banen werkt de iPad zo lekker en echt van toegevoegde waarde, vele functies zijn er waar je niet verschrikkelijk veel voor hoeft te typen.
Ook op mijn werk zie je de i-Pad steeds meer.
Weg met stapels verslagen bij vergaderingen, dat je moet zoeken om iets te vinden.
Nu hebben ze gewoon een iPad voor zich ter vervanging van duizenden pagina's papier.
In die 'vele banen' zou een andere Tablet dan de iPad ook lekker werken of zou die minder waarde toevoegen? ;) :P

MicroSoft gaat 'Hard'. En hoe dat uitpakt zien we nog wel... De mock-up heeft iig. veel weg van de Nokia Lumia 800.

W8 geeft ruimte aan hoge resoluties voor Tablets (tot 2560x1440 op 10"!).. 't is nog maar de vraag of Windows eigen Tablet dan een scherm met een hoge resolutie krijgt. Dat zou bv. een punt zijn waarop ze zich kunnen onderscheiden van concurrenten. (dat, en w8 natuurlijk).

[Reactie gewijzigd door GS88 op 15 juni 2012 12:25]

[...]

In die 'vele banen' zou een andere Tablet dan de iPad ook lekker werken of zou die minder waarde toevoegen? ;) :P
Momenteel niet omdat er te weinig toepassingen zijn dus vandaag de dag in praktijk niet maar in theorie is er niets dat andere tablets tegenhoudt om dezelfde taken te doen als de iPad nu vervult.
[...]De mock-up heeft iig. veel weg van de Nokia Lumia 800.
Dat is waarschijnlijk omdat die mock-up een uitgerokken Lumia 800 is? :)
Totaal niet relevant, en mijn excuses ervoor. Maar door jou realizeer ik me nu dat ik slechts met 4 vingers type (wijs- en middelvingers), plus mijn duim voor de spatiebalk.

Toch type ik redelijk snel, en wordt ik er vaak op aangesproken. Ik vraag me af hoe snel dat dan gaat zodra ik tien vingers onder de knie krijg...
Serieus gebruik? Vraagt het aan de paar honderd duizend app bouwers
diee brood mee verdienen.....zeer goed brood en wereldwijd.
Die kunnen er ook alleen maar serieus aan werken omdat mensen veel spelletjes of handige tooltjes gebruiken, in andere woorden hun kunnen profiteren van de hype
Vraagt het aan de paar honderd duizend app bouwers
diee brood mee verdienen.....zeer goed brood en wereldwijd
Heb je daar cijfers van?

Recentelijk hoorde ik toch heel wat anders. Namelijk dat er maar een heel klein groepje is dat er een goede boterham mee kan verdienen, en dat het voor de rest vies tegen valt.
Recentelijk hoorde ik toch heel wat anders. Namelijk dat er maar een heel klein groepje is dat er een goede boterham mee kan verdienen, en dat het voor de rest vies tegen valt.
Volgens mij is het in de softwaremarkt voor desktops e.d. niet heel veel anders. Ook daar zijn heel veel softwarebakkers die een applicatie schrijven voor bepaalde toepassingen maar voor velen daarvan is het niet zo dat 'die ene applicatie' voldoende oplevert om van te leven. Het grote verschil is echter dat de verschillende appwinkels het nu duidelijker zichtbaar maken. Voor de desktop-markt e.d. is het veel minder zichtbaar dat er vele applicaties worden geschreven die vrijwel niemand gebruikt.

En de markt voor mobiele apparatuur en bijbehorende apps is in principe nog vrij jong dus dat zal verder moeten worden uitgekristaliseerd.

Wil je echt kunnen leven van je app, dan zul je ook een bepaalde kwaliteit moeten combineren met functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid. En ik gok dat 95% van de apps die je in b.v. Google Play of in Apples Appstore niet die juiste combinatie heeft...
Werken: hangt van je werk af natuurlijk. Voor ontwikkelaars is het niet interessant, maar tablets zijn natuurlijk uitermate geschikt voor diverse werkzaamheden.

Sowieso de basis kan al interessant zijn: internetresearch, email, agendabeheer, contact- en klantmanagement en projectmanagement.

Daarnaast: presentaties geven, documentreview, portfolio voor foto's, schema's en andersoortige ontwerpen. Klanten- of patiŽnten dossiers. Noem maar op.

Laatst nog een keukeninstallateur over de vloer gehad: de intake ging via een MacBook Air. De installateurs hadden allemaal een iPad met daarop de offerte, de tekeningen en de bestellijsten. Na hun werk kon ik het digitaal aftekenen.
ik zou nooit tekenen als ik niet meteen een kopie meekrijg.
kopie krijg je dan waarschijnlijk per email als pdf
Zodra mensen serieus erop willen gaan werken ipv alleen internetten en angry birds spelen lopen ze tegen de beperkingen aan
En daardoor is de tablet geen blijver ?

Er is een enorme groep mensen die niet 'serieus' op zo'n ding wil of hoeft te werken. Bovendien is het niet of/of: De meeste tablet-kopers zullen vast ook wel een laptop of pc in huis hebben.
De tablet omvat alles waar ruim 75% van alle computer gebruikers Łberhaupt een computer voor heeft. In AziŽ (en sommige bekenden van mij ook al) hebben niet eens meer een 'klassieke' laptop of desktop: die doen alles met de tablet. Om die trend op te vangen heeft Apple ook een OTA updatemechanisme gebruikt (anders zou deze doelgroep nooit kunnen updaten).
OT: ik denk dat veel zal afhangen van wie de hardware gaat maken. Als dat niet deugt, of niet goed samenwerkt met het OS, dan is het een faal in worden. Ook moet de tablet snel en zeer responsive zijn, waarbij user interactie altijd voorang heeft. Ik ben benieuwd.
Dat je er niet 'langdurig' op kan werken wil toch niet zeggen dat het gelijk een hype is - of weer uit het straatbeeld verdwijnt?

Ik ken hele andere verhalen van mensen om me heen, die vinden het een ideel ding om lekker te surfen op de bank tijdens een 'saaie voetbalwedstrijd', of even een recept erbij pakken in de keuken. Tuurlijk zal je er niet snel een word document op gaan typen. Maar voor aantekeningen tijden een afspraak vind ik hem ideaal.

Ik durf mijn geld er wel op te zetten dat tablets 'geen' hype vormen.

[Reactie gewijzigd door ElmarNieser op 15 juni 2012 10:09]

De tablet is op dit moment nog een toevoeging t.o.v. de standaard pc/laptop. Het argument van "het ding niet vaak gebruiken, enkel om even snel wat op te zoeken maar niet om langdurig achter te werken of internetten" is echter precies waarom er wel een markt is voor relatief goedkope, snel beschikbare (opgestart) en makkelijk bestuurbare technologieŽn. Het kan best dat de vorm van tablets op een gegeven moment weer samen gaat met laptops, of dat er nieuwe technologieŽn worden uitgevonden die tablets en laptops vervangen (spraakherkenning, virtuele toetsenborden, pico-beamers), maar dat neemt niet weg dat er vraag is naar toegankelijkere technologie, die wel degelijk gegrond is.

p.s. een hype heeft te maken met grootte en duur van de vraag ("iedereen wil er 1") niet met de duur van het gebruik van het product.
Je haalt hype en trend door elkaar. Een hype is weldegelijk tijdsgebonden, als een hype lang aanhoudt wordt het een trend. Zo waren social media en duurzaamheid ooit een hype, maar werd alsmaar duidelijker dat het om een trend ging.
Tablets zijn een trend die voortkomt uit een behoefte. Veel mensen die voorheen een computer/laptop hadden wilden deze liever niet hebben, maar moesten wat om gebruik te maken van internet etc.

Nu is er voor die mensen een alternatief; de tablet, de post-pc devices. Deze zijn makkelijker te begrijpen dan computers, staan meteen aan, zijn klein, licht en verpesten niet het aangezicht van je huiskamer (denk computerkastjes waar de computer achter de deurtjes verdween na gebruik)

Tablets zijn non-obtrusive, passen beter in de flow van de dag. Helemaal wanneer je overdag werkt achter een pc/laptop b.v. als ontwerper dan heb je niet heel veel behoefte meer om 's avonds weer achter je laptop te kruipen. En laten we eerlijk zijn, als je overdag lichamelijk werk hebt verricht zit je ook liever op de bank dan gezet achter de computer in de hoek van de kamer of gebogen achter je laptop.

Tablets zijn het antwoord op die behoeften en daardoor succesvol. Daardoor is het niet een hype, maar een trend.De tablet zoals hij sinds de iPad is was daarvoor niet helemaal mogelijk door een gebrek aan snelle processoren, goedkope touchscreens etc. waardoor die vormfactor commercieel succesvol zou worden.

En ik verzeker je dat er nieuwe trends, niet hypes, zullen ontstaan waaruit zal blijken dat de tablet ook niet de heilige graal was wat betreft computing.

En om nog een keer het verschil duidelijk te maken tussen hypes en trends; Blackberry.
Blackberries werden veel verkocht vanwege de Ping dienst waarmee BB-gebruikers onderling gratis konden sms'en.
Onderliggende behoefte was dat men niet langer wilde betalen voor elk sms'je. Je kan gratis oneindig mailen via je data-bundel, waarom zou je dat dan niet met kortere berichtjes kunnen en dan zo gepresenteerd als bij sms? Veel handiger.

Ping was voor korte tijd het antwoord. Iedereen moest een blackberry hebben. Hersenloos werden ze gekocht, alsof sms'en het enige is wat je met een telefoon wilt. Want ja, ook toen liep Blackberry al achter op haar concurrenten.

Toen kwam whatsapp en weg was de behoefte aan Blackberries. De behoefte was er dus niet om een Blackberry telefoon te kopen, maar om gratis te sms'en.
De populariteit van Ping was een hype die ten onder ging aan een onstopbare trend; communicatie wordt steeds goedkoper; ip-based. Consumenten worden steeds mondiger, bewust mede door het internet.

We weten allemaal wat er daarna van Blackberry is geworden.

[Reactie gewijzigd door cerielverschoor op 15 juni 2012 11:16]

De gemiddelde computeraar zal weinig meer doen dan internetten, e-mail lezen (en af en toe een korte e-mail terug mailen), angry birds spelen en een filmpje kijken.

Mensen die dachten/denken dat het een vervanging is voor de laptop hebben het bij het verkeerde eind, maar laten we eerlijk wezen weinig computeraars doen meer met een laptop dan bovenstaande...

Als ITer zit ik vaak bij klanten op een werkplek waar je niet bepaald veel ruimte heb op het scherm (lage resolutie en relatief klein scherm), dan is een extra display/tablet waar je referentie materiaal op kan naslaan heel fijn.

Persoonlijk vind ik een tablet ook fijner voor in het OV, op de bank of in bed dan een laptop. Voor mij is een laptop alleen interessant voor werken bij een klant waar je geen werkplek heb of een niet toereikende werkplek (hard/software) krijgt.

Daarnaast loop ik niet echt tegen de beperking van geen toetsenbord aan, want die is geÔntegreerd in de hardcase die ik gebruik als ik de deur met m'n tablet uitga. Dat is zeer zeker niet ideaal typen (zoals met een fullsize en degelijk toetsenbord), maar fijner dan veel moeten typen op een touch screen.

Ik bel of word gebeld bijzonder weinig, ik kan me niet heugen dat ik m'n maandelijkse 150 belminuten heb opgemaakt. Maar ik heb nu al 10+ jaar een smartphone, ik gebruik hem weinig om te bellen en al helemaal niet om een agenda bij te houden, maar dat maakt het nog geen hype of een item waar ik zonder wil...

Ik ben weer iemand die een tablet wel intensief gebruikt (voornamelijk als e-reader), dus ben ik wellicht niet de meest objectieve persoon. Maar wat ik observeer van andere mensen is dat een desktop/laptop PC even aanzetten een grotere stap is dan een tablet pakken. Zelfde geld voor even in de tuin gaan zitten met de laptop vs. tablet. Dit geld ook voor het meenemen van een laptop vs. tablet.
tablets zijn (dure) speelgoed maar hoeft geen hype te zijn. mensen blijven wel entertainment apparaten kopen. je kunt wel leuke dingen mee verzinnen wat productief is net zoals tv's hifi apparaten enz.
@Metro2002:
Zodra mensen serieus erop willen gaan werken ipv alleen internetten en angry birds spelen [...]
Ik hoor ook van veel mensen in mijn omgeving die een tablet hebben dat ze het ding niet vaak gebruiken [...] Typisch het kenmerk van een hype dus.
Nou, dat is hoe jij het ziet.
Kijk je vanuit de professionele hoek, dan zie je dat tablets al echt jaren worden gebruikt in professionele sector (voorraadbeheer, magazijncontrole, formulieren, onderhoudswerkzaamheden etc.). Uiteraard geldt dit niet voor alle takken van industrie, maar een hype is een tablet professioneel gezien niet.
En hoeveel mensen werken serieus op hun laptop/computer thuis?

Ik denk dat het grootste deel van de normale mensen nooit verslagen typt of langdurig internet. De meeste mensen doen alleen dagelijks even iets opzoeken en hun mail checken. Daarvoor is de tablet ideaal en zoals je al aangeeft mochten zij ooit een briefje moeten typen dan kunnen zij even gebruik maken van een toestenbord dock/ bleutooth toetsenbord. Dus best of both worlds.
administraties/boekhouding, spreadsheet calculaties, ppt maken/voorbereiden en wat minder geavanceerde statiestieken spps tot wat meer geavanceerde statistieken, belastingaangiftes, sound video editing en conversie allemaal zaken wat veel mensen doen wat niet ideaal is op een tablet.
Op de belasting aangifte na ken ik niemand in mijn familie die die dingen doet en dan nog is dat prima te doen op een tablet met dock/bleutooth toetsenbord. Het zijn allemaal vrij specifieke hobby's/zaken die je noemt die Sjakie de stratenmaker en Anita de kapster niet doen en ja dat is de meerderheid van de consumenten.
ik heb nog geen 1 jaar belastingaangifte gedaan zonder berekeningen te maken in xls en ja natuurlijk ieder eigen manier en mijn kind op basisschool houdt al spreekbeurten met ppt. Ik zou niet zo zeker zijn dat het meerderheid van de consumenten betreft die deze zaken niet doen. DVD's rippen bijv. wordt toch wel redelijk veel gedaan. De kapter en stratenmaker moeten ook boekhouding bijhouden hoeft natuurlijk niet als ze loonslaven zijn. Natuurlijk ieder zijn eigen ding iedereen als ze zin in hebben dan kunnen mensen hele boeken schrijven op ipad ... alles is mogelijk maar ik zou dat niet doen.
Presentaties maken werkt echt een stuk beter met Keynote en dat werkt prima op de iPad. Dus je kant prima presentaties maken met de iPad. Zelfde geld voor Word; wij hebben Pages. Dat werkt net zo goed en voor alledaags gebruik is het zelfs prettiger.
En dan als powerpoint vervanger Numbers, wat wederom prettiger werkt dan Excel.
Dus... leuke argumenten, maar ze houden geen stand.

En om een nog een leuk praktijk scenario te schetsen. De laptop van mijn pa is sinds vorig jaar juli, toen hij de iPad 2 kreeg, niet meer opgestart...
Zo gehecht was hij dus aan zijn laptop :Y)

[Reactie gewijzigd door cerielverschoor op 15 juni 2012 18:51]

'Dus... leuke argumenten, maar ze houden geen stand'

de genoemde zogenaamde oplossing zijn niet mee te werken! sorry to put it so bluntly maar zie het volgende:
wordprocessing: je bent een halve scherm kwijt aan de toetsen op zo'n toch al een zo'n kleine scherm valt het niet meer mee te werken. dit is enigzins te verhelpen met een echte keyboard erbij. voor het overige het grote probleem: de heel veel werken als volgt. je maakt thuis een ppt presentatie en zet het op een usb stick en stop die in pc van de school om te beamen. tis zowieso omslachtig om ipad spul op een usb stick te krijgen. volgende probleem: de word/xls/ppt van je vriendjes/groepsmaten/school pc lezen geen keynote, pages numbers of wat dan ook dus eerst exporteren en ander gepruts. kortom valt niet mee te werken.
Dat heb je dan toch volledig fout hoor. Ik kan natuurlijk niet voor andere beroepen spreken maar ik bvb ben een muzikant. En voor mij is mijn iPad naast het gewone gebruik van een tablet ook een instrument. Het is niet ťťn instrument maar vele instrumenten tegelijk. Voor mij is het voordeel van de iPad als instrument dat ik nu mijn instrument kan bedienen zoals ik dat met een hardware instrument zou doen. Iets dat software instrumenten op een computer echt wel ontbeerden. Je kon ze niet aanraken. Alles moest gebeuren via een muis of trackpad. Ik kan me voorstellen dat veel beroepen zo wel een toepassing kunnen vinden waar in een tablet beter werkt dan een desktop of laptop.

En als we dan toch echt weer de ik-zie-in-mijn-omgeving-argumenten gaan gebruiken dan zie ik dan weer dat de meeste mensen een pak minder hun computer gebruiken sinds ze een tablet hebben. Op de bank internetten gaat veel gemakkelijker met een iPad dan met een laptop.

"Hype" wordt meestal geroepen door mensen die het product niet hebben. Zo is "hype" roepen op zich zelf een hype in de technologie sector. We hoorden het bij de iPod, we hoorden het bij de eerste touchscreen telefoons zoals de iPhone. We horen het vooral bij producten van Apple.

Geef het nog wat tijd. Momenteel is de iPad de enigste met een zeer grote lading aan toepassingen en het grootste marktaandeel. Eens de concurrentie groeit en zij ook een lading toepassingen hebben wordt de "hype" plots een wapen voor de schapenoorlog. Je weet wel, die oorlog waar het ene schaap het andere schaap verwijt een schaap te zijn. Zo'n oorlog is nuttig omdat de voordelen van elk apparaat den volop tegen elkaar worden uitgespeeld. ;)
Helemaal mee eens, Puur Hype, en leuk voor thuis. Belachelijk dat wordt gesuggereert dat je er op zou kunnen werken.

Ik weet niet of Windows 8 gaat falen. Ik denk wel dat er vraag is naar een Windows OS op de tablet market. En dan vooraal vanwege de uitgebreidde integratiemogelijkheden en software ondersteuning die Microsoft toch altijd weer biedt. Zoals simpel iets als flash ;-)
Sorry maar tablets zijn geen hype. Het is nu ťťnmaal een feit dat ze onmisbaar zijn geworden in onze leefwereld en je zal ze meer en meer zien in de komende jaren.


Daarbij weet ik niet waarom Microsoft met een eigen tablet komt. Microsoft maakt goeie software, maar slechte hardware.
Wat vind jij slechte hardware? Ik moet je toch echt geen gelijk geven in deze uitspraak. De zunes (ipods van microsoft) waren uitstekende dingen qua hardware en software. De xbox heeft zijn problemen gehad, zal ik niet ontkennen maar is toch en product wat qua hardware ook erg voldoet. De kinect is hardware wat overal en nergens voor gebruikt word en het goed doet. Dus ik ben het niet met je eens dat Microsoft alleen goede software kan maken.
Als je zo denkt gebeurt er nooit wat. Wat als Apple het bij computers had gehouden omdat de Newton geflopt was? Of dat Google bij zoekmachines bleef?
Als Google bij de zoekmachines bleef dan was er in ieder geval een stuk minder te doen om Privacy.

De tablet een hype noemen is een beetje aan de "ik heb onder een steen geleefd de afgelopen jaren" kant. De tablet is voor veel mensen voldoende om als computer te dienen, ook al heeft zo'n apparaat een beperktere featureset dan een willekeurige PC.
Als Google bij de zoekmachines bleef dan was er in ieder geval een stuk minder te doen om Privacy.
Nee, de een sluit de ander niet uit. Je kunt overal klooien met privacy, dat is niet hardware-gerelateerd.
Tuurlijk kun je overal klooien met privacy bv. Facebook, maar Google heeft ook een reputatie op dat gebied. Dus de stelling van sypie is juist.
De tablet is voor veel mensen voldoende om als computer te dienen, ook al heeft zo'n apparaat een beperktere featureset dan een willekeurige PC.
De tablet is dus in die zin een vervanger voor de desktop voor de gemiddelde consument.
Dan had iemand anders het wel gedaan, als het echt vernieuwend was waar je op doelt.

Google heeft overigens niet zo veel nieuwe dingen gedaan na de zoekmachine, ze hebben vooral veel veelbelovende bedrijven opgekocht. Had Google de betreffende bedrijven niet opgekocht, dan hadden die wellicht zelf dingen als Google Docs, Google Maps en Android beschikbaar gemaakt. Of het dan net zo succesvol geweest was, zullen we nooit weten natuurlijk.
Tablets over :? Denk dat het alleen nog maar begint. Het gemiddelde huis- tuin- en keukengebruik (surfen, mailen, facebook) kan allemaal net zo goed op een tablet. Ik vind op de bank wat surfen net zo prettig dan achter mijn pc.
Precies. Ooit een netbook gekregen bij een UTSM data-abonnement. Eigenlijk nooit wat mee gedaan. Toetsenbord te klein om te bedienen en helemaal niet praktisch om gewoon even op de bank te surfen. Een tablet voldoet daar perfect aan. Tablets zijn wel een blijvertje.

Maar of het nu slim is om onder eigen naam een tablet uit te brengen? MS moet het toch vooral hebben van andere fabrikanten en kan dus niet echt concurreren. En MS is voor Windows Phone als grotendeels afhankelijk van Nokia. Waarom dan niet samen met Nokia inzetten op een sneller release?

En daarbij: Google heeft ook nooit potten gebroken met de Galaxy Nexus.

[Reactie gewijzigd door pegagus op 15 juni 2012 10:19]

En wie zegt dat (delen van) de hardware en/of assemblage niet van Nokia komt?
tablet is geen hype hoor...
Ik denk ook dat ze nog wel blijven, ze kunnen veel. Maar ik zie in mijn omgeving de tablets ook al weer in de kast verdwijnen. Iedereen is het er over eens dat ze veel kunnen. Maar de klachten die ik hoor zijn dat ze niets echt goed kunnen. Tekst invoeren? Tja, voor een tweet wel. Maar zodra het meer wordt vergeet het maar. Een film kijken? Ja kan prima, maar hij is wel te zwaar om 90 minuten in de goede stand voor je te houden en natuurlijk van te voren even kijken of de accu nog vol genoeg is. Boek lezen? Ja kan wel, maar alleen als het niet al te licht om je heen is en je hem zo kan houden dat het niet spiegelt. en ook hier: Eigenlijk net te zwaar. Gamen kan ook, maar ja als je dat echt wilt is het weer niet rachtig genoeg en je moet hem nog steeds zelf in de goede stand voor je houden.
Het lijkt een beetje op een apparaat waarmee je kan wassen, drogen de vaat kan doen en ook nog eens als oven kan gebruiken. Voor sommige mensen een uitkomst. Maar voor veel mensen niet voldoende

Ik merk zelf ook dat ik eigenlijk liever mijn antieke Dell D420 ultra p[ortable pak dan mijn tablet. Vanwege het feit dat daar het scherm netjes blijft staan en de stand waarin ik het hebben wil en er zit ook nog een toetsenbord aan dat echt werkt

[Reactie gewijzigd door Ortep op 15 juni 2012 09:37]

Een film kijken? Ja kan prima, maar hij is wel te zwaar om 90 minuten in de goede stand voor je te houden en natuurlijk van te voren even kijken of de accu nog vol genoeg is.
Ik weet niet over welke tablet je het precies hebt maar mijn ervaring (iPad 1st gen) red ik zo'n 9uur makkelijk film streamen via AirVideo naar de iPad.
En als dockje voor in bed heb ik dit ding: http://i00.i.aliimg.com/p...16/wood_dock_for_ipad.jpg die op een schoenendoos staat (anders is het te laag ;)). Voor mijn situatie perfect! We willen geen TV in de slaapkamer en dit is op de 30-40cm afstand dat het van je afzit net een 46" TV op 3meter afstand!

Alleen het mono geluid is wat minder maar... kan je goed mee leven opzich..

voor degene die zo'n dockje zoeken, eBay! Heb voor de mijne §4 ofzo betaald.
Boek lezen? Ja kan wel, maar alleen als het niet al te licht om je heen is en je hem zo kan houden dat het niet spiegelt. en ook hier: Eigenlijk net te zwaar.
Gewicht, vind ik persoonlijk, heel erg meevallen. Nu gebruik ik de iPad voornamelijk alleen voor te lezen in de kleine kamer of in bed. 730gr is trouwens wel lichter dan een gemiddeld dik boek ;)

[Reactie gewijzigd door teh_twisted op 15 juni 2012 12:15]

Je vergeet alleen wel dat het een hype is, en dat de bruikbaarheid van een tablet wel serieus moet worden overwogen. Ik heb er zelf ook eentje gekocht, en heb er geen spijt van, maar het voegt eerlijk gezegd ook niets toe. Mijn kinderen gebruiken hem voornamelijk. En ik lees zelf afentoe een PDF erop...... Heeft wel bijna 700 Euro gekost. Dus wat dat betreft is het een hoop geld geweest, en heb ik me ook aan de Hype schuldig gemaakt.

Je gelooft op een gegeven moment dat je ECHT eentje nodig hebt... en dat is nu net een Hype.... Niemand heeft een tablet nodig, maar WIL het wel....... Dat is dus Hype gedrag. Dit zegt de Van Dale over Hype, en ik vind dat perfect aansluiten bij de Smartphones en Tablets. NIemand heeft het nodig, maar WIL het graag.

Een hype wordt in Van Dale omschreven als “iets nieuws dat tijdelijk sterk de aandacht trekt, maar weinig voorstelt”.
Tablet is wel een hype. Het is alleen een tussenfase naar een situatie dat je overal een scherm hebt, waarop je kunt connecten. Op welk formaat interface dan ook, zul je straks je eigen content kunnen benaderen. Zie de overgang nu al van Desktop => Laptop => Netbook => Tablet, en daar kun je de PDA / Smartphone ook bij zetten. Alles raakt straks meer en meer geÔntegreerd, waardoor het niet zoveel uitmaakt welk weergave apparaat je gebruikt, zolang het maar jouw content weergeeft.
Mooie beargumentatie, waarin je precies aangeeft waarom de tablet GEEN hype is! ;)
Een hype is meer een soort 'doodlopende weg', waarbij een product door bijdrage van de media wordt overgewaardeerd.

Jij geeft juist aan waarom een tablet steeds meer gemeengoed gaat worden: Een (niet locatie gebonden) multi-functioneel draagbaar schermpje waarop je dadelijk op iedere plek al jouw 'content' voor handen hebt...
Mja, in zekere zin is een laptop dat ook al, en dat vind ik een stuk fijner werken.

Touchscreen is zwaar overgewaardeerd en werkt voor geen beter. Voor mij niet althans. Loop alweer 1,5 jaar met een touchscreen telefoon rond en erger me er groen en geel aan, kan niet wachten tot ik weer een nieuwe mag uitzoeken. Voor spelletjes in de kroeg (PhotoPlay e.d.) is het leuk, maar daar houdt het wat mij betreft echt wel bij op.

Mijn laptop geeft me ook toegang tot al mijn content (zonder daar de andere hype, the cloud voor nodig te hebben), en laat me er nog comfortabel mee werken ook. Dan wel onderuitgezakt op de bank voor het simpele internetten, facebooken e.d., dan wel op een bureau met een fatsoenlijke bureaustoel op een goede hoogte. Wat wil je nog meer?
Wat wilt de gemiddelde bruiker nog meer:

-Geen groot log apparaat in de huiskamer.
-Meteen in 1 klik kunnen starten en niet eerst 30 seconden of langer moeten wachten met opstarten (ja laptops met SSD zijn snel maar dat is ook weer duurder).
-Geen gedoe met kabels (muis/accu)
Sluimerstand op je laptop aanzetten (geen stroom verbruik).

sluimerstand is geen standby en ook geen hybride stand.

[Reactie gewijzigd door Jurgen1982 op 15 juni 2012 12:07]

Maakt dat ook de kabels weg en dat het geen log apparaat meer is :o
laptop heeft net zoveel kabels als een tablet.....
laptop heeft net zoveel kabels als een tablet.....
De praktijk is echter dat de meeste laptops altijd aan de 230v hangen en er veelal een muis aan hangt.

Een laptop wordt eigenlijk gebruikt als een makkelijk op te bergen desktop.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 15 juni 2012 14:45]

Op het werk misschien maar thuis niet zo snel hoor.
@Jurgen1982

Slaapstand bedoel je... Sluimerstand is wel standby.

Denk maar aan jezelf. Als je sluimert dan slaap je een klein beetje, maar ben je niet in diepe slaap, en verbruik je dus meer energie. Als er iets onverwachts gebeurd ben je in notime weer wakker. Net standby op je laptop dus.

Als je slaapt dan ben je je veel minder bewust van de omgeving om je heen en verbruik je veel minder energie. Net hibernate/slaapstand op je laptop dus.

Ik geloof dat ooit eens een of ander helder (not) licht bedacht heeft om de termen om te ruilen, maar dat betekent nog niet dat het juiste terminologie is.

@Mirved:

Mijn laptop (MPB 13'') is geen groot, log apparaat. Groter dan een tablet, dat wel. Godzijdank. Hij is instant on als ik de standby functie gebruik, zodra ik hem openklap kan ik mijn wachtwoord intypen. Als ik hem uitzet duurt het ongeveer 10 seconden, dankzij de SSD die erin zit.

Verder typt mijn laptop veel lekkerder, muist hij veel lekkerder, heeft hij meer connectiviteit, meer rekenkracht en meer grafische kracht dan een tablet. Nou, dan is mijn keuze snel gemaakt.

[Reactie gewijzigd door MadEgg op 15 juni 2012 13:55]

@MAdEgg

Ik bedoel geen slaapstand (standby).
De sluimerstand is een energiebesparende stand die voornamelijk is ontworpen voor laptops. Terwijl bij de slaapstand uw instellingen in het geheugen worden opgeslagen en er een kleine hoeveelheid stroom wordt verbruikt, worden uw geopende bestanden en programma's in de sluimerstand op de harde schijf opgeslagen en wordt de computer uitgeschakeld.
http://windows.microsoft....requently-asked-questions

Sluimerstand verbruikt geen stroom.

[Reactie gewijzigd door Jurgen1982 op 15 juni 2012 14:23]

Ja, het "heldere" licht was iemand bij Microsoft inderdaad. De terminologie slaat nergens op.Kijk maar op http://nl.wikipedia.org/wiki/Sluimerstand, daar staat het wel juist.
Op mijn laptop staat hij op dit moment gewoon op sluimerstand en dat is geen standby.
Dat Windows het anders noemt betekent niet dat de terminologie juist is.

Als je in Windows je laptop in 'sluimerstand' zet, gaat hij gewoon in slaapstand, hoe Microsoft het noemt doet er niet toe.

Als ik een boek uitbreng waarin ik verklaar dat groen geel heet, betekent dat nog niet dat dat juist is en dat iedereen dat zo noemt...
Het feit blijft dat je windows in sluimerstand moet instellen om ervoor te zorgen dat je snel opstart en geen stroom verbruikt als laptop uit staat.

Dat het naampje misschien verkeerd gekozen is is een ander probleem.
In jou voorbeeld van Desktop => Laptop => Netbook => Tablet werkt dat prachtig als een Desktop, Laptop of Netbook overkill voor de gebruiker zijn en voldoende heeft aan een Tablet. Ik heb als ITer een Desktop, een Laptop, een Tablet en een Smartphone. En ik ben nog steeds van mening, right tool for the right job. Ik wil van alle vier niet af. Ik kan al 11 jaar lang MP3s afluisteren op m'n mobieltje, maar heb een aantal jaar geleden toch zo een super kleine MP3 speler gekocht voor als ik ga fietsen voor het plezier.
En waarom is de tablet dan een hype? Verwacht je dat deze, naarmate de door jou geschetste integratie, tablet op de relatief korte duur uit het straatbeeld zal verdwijnen? Met de huidige stand van techniek weet een tablet heel veel functionaliteit te combineren in een klein apparaat, en is daarmee portable en multifunctioneel.

Bedenk dat maar weinig mensen de volledige functionaliteit van de laptop ten alle tijde benutten. Voor e-mailverkeer, agendabeheer en zoveel andere applicaties werkt een tablet heerlijk. Ga er niet vanuit dat het een hype is.

Wat wel denkbaar is dat tablets een evolutie of revolutie doormaken. Persoonlijk denk ik dat ideeŽn als de Asus Transformer Prime op den duur prima de laptop en de tablet kunnen verenigen. Het moet alleen de consument nog wat meer aanspreken, en niet alle fabrikanten slagen hier evengoed in. Op den duur zie ik Apple nog wel een voortrekkersrol hierin hebben, ondanks dat ik persoonlijk weinig gecharmeerd ben van het merk.
Een hype wordt in het woordenboek omschreven als “iets nieuws dat tijdelijk sterk de aandacht trekt, maar weinig voorstelt”.
tijdelijk is natuurlijk een rekbaar begrip :)

Volgens sommigen was de iPod 5 jaar na de introductie nog steeds en hype.
Ik heb het idee dat de markt voor Windows 8 tablets toch wel een andere dan die van de iPad is. Windows 8 tablets lijken een stuk krachtiger, maar ook duurder te gaan worden. Ook qua functies zijn ze een stuk uitgebreider en lijken daarom meer tegen de pc markt aan te zitten, dan tegen de tablet markt die vooral op apps en huis/tuin/keuken surfen is gericht.
Nee, die wordt niet duurder dan een iPad hoor. De iPad is een beetje de standaard, als MS daartegen wil concurreren zullen ze apparaat met vergelijkbare specs (of unieke kenmerken) tegen een lagere prijs moeten brengen.

Vergelijk het met de Samsung Galaxy Tab, die was in eerste instantie ook duurder dan de iPad en verkocht nauwelijks. Pas toen Samsung een prijsverlaging inzette, kwam de verkoop op gang.
Dat zie je toch verkeerd. Er komen straks 2 soorten Windows tablets op de markt. Windows RT voor ARM tablets die dezelfde markt gaan (proberen te) pakken als de iPad en aan de andere kant Windows 8 voor x86 tablets/hybrids die gewone applicaties kunnen draaien die meer gericht zullen zijn op de zakelijke sector.
Leuk plan, als het slaagt. Maar wat vinden hun partners ervan ? Er was eens een bedrijf genaamd Creative en die waren ook partner van MS. Toen kwam er plots een Zune speler.....
Kan het mis hebben maar denk eerder dat het nu pas een beetje begint te komen.
als de tablethype al bijna over is, waarom komen er dan steeds meer mensen bij mij op het werk met een tablet?

Ik vind het wel een gewaagde stap van Microsoft inderdaad. Ik denk niet dat ze hier erg ver mee gaan komen. Als ik hun was zou ik meer tijd steken in het ontwikkelen van een goed tablet OS, en dan met name de goede integratie tussen tablet, pc en mobile phone (en xbox?)
The tablet hype is nog maar net begonnen als je kijkt naar de komst van de eerste mobiele telefoons (die in je broekzak paste dan) en nu dan zie je dat ze redelijk langzaam van een paar mensen die ze echt nodig hadden uitgegroeid zijn tot een apparaat dat eigenlijk iedereen in zijn/haar broekzak heeft zitten.

Een tablet is minder mobiel en zal om die reden minder acceptatie vinden maar de meeste mensen zullen uit eindelijk wel een tablet hebben en zeker studenten zullen zeer snel hun boeken vervangen door een tablet simpel weg omdat het dan een stuk simpeler is om al je boeken mee te nemen in plaats van een paar in een veel te zware tas of rugzak. Ook zullen vele lessen en trainingen interactief via een tablet aan geboden gaan worden in plaats van met een doodsaaie onderwijzer/trainer die het gebeuren moet opleuken...

Daar naast als Microsoft echt wil kunnen ze kijkend naar de XBOX echt wel een markt waar de concurrentie zwaar is betreden en binnen een paar jaar domineren. Natuurlijk hadden ze bij de console markt een hele goede troef in handen met hun DirectX en een chip waar alle games toch al op draaide etc. Maar ondanks dat waren er erg veel mensen die Microsoft niet succesvol zagen worden op de console markt.

Ik denk dat Microsoft op dit moment te veel op de tablet in zet en dat ze er beter aan zouden doen eens goed op de desktop markt te letten. Ondanks dat het waarschijnlijk is dat veel mensen het grootste deel van hun computer interactie via een tablet zullen beleven is en blijft de desktop zeker op de zakelijke markt voorlopig nog de standaard.

De tablet als Microsoft er al een uitbrengt wat gezien de geruchten niet geheel onwaarschijnlijk is zal aan flink wat verwachtingen moeten voldoen en dat waag ik te betwijfelen.
Om te beginnen een display dat niet minimaal de huidige iPad evenaart zal erg moeilijk verkopen omdat ze dan met alle andere op een hoop geschoven worden en zich niet echt onderscheiden van de rest van het veld. Of de Windows 8 Metro interface ook echt naar een groot scherm kan schalen zonder er afgrijselijk uit te zien... Microsoft heeft niet echt een goede trackrecord op dat gebied.
Daar naast is alles dat niet minimaal een quad core heeft simpel weg achterhaald en niet voldoende om ook echt met de rest van het veld mee te kunnen. Als het scherm een 1080p is dan kan een hele goedkope dual core tablet misschien nog maar met een 720p scherm hebben ze de strijd bij voorbaat verloren.
Wat aansluitingen betreft minimaal USB3, thunderbolt kan ook maar lijkt me dom omdat dat de prijs opdrijft en de beschikbare apparaten beperkt.
Het ding zal zowel in een 7" als in een 11" formaat uit moeten komen een kleine bezel hebben en zeker niet dikker zijn dan 15mm op het dikste punt.

Als al dat soort dingen allemaal werken dan zal het ding ook zeker met dat Glass gebeuren op de XBOX moeten samen werken en natuurlijk ook instaat moeten zijn om via wifi een HD film af te spelen en dan natuurlijk ook in veel verschillende formaten en niet alleen in een speciaal Microsoft formaat dat je via een Microsoft store moet kopen of zo.

Al met al zal het ding minimaal tot de top van de op dit moment aangekondigde en beschikbare tablets moeten behoren om echt een kans te maken als Microsoft weer met een kin achtige oplossing komt of met een zune verhaal dan is het over voor het begonnen is. Want de kin telefoons waren simpel weg te slecht om te gebruiken, en de zune speler was simpel weg te ver van het geen Apple bood om echt te kunnen concurreren.

Daar naast denk ik dat Microsoft er niet goed aan doet om echt een high-end apparaat uit te brengen omdat de concurrenten die tevens Microsofts klanten zijn op OS gebied daar echt niet blij van worden. Wat Google doet met een referentie toestel dat een mindere UI heeft voor het OS en een OS dat geheel customized mag worden dat is een ander verhaal.
Al met al denk ik ook dat het een miskleun gaat worden voor Microsoft maar dat wil niet zeggen dat ik ze geheel uitvlak ik wil eerst zien wat ze ook echt aankondigen voor ik ze af schrijf.
Concurrentie op de tabletmarkt? Er is echt nog wel plaats hoor. Wat heb je nu? Je hebt de allesoverheersende iPad en dan heb je Android en dat is het zowat. Mag best nog wel een derde speler bijkomen.
en wanneer stapte MS in de gameconsole markt?
volgens mij was die situatie ongeveer net zo als met tablets nu.

Je moet niet vergeten dat een tablet echt iets anders is dan een computer.
Net als een gameconsole.
een tablet is iets dat meer richting een telefoon gaat. persoonlijk en zo draagbaar dat je hem echt altijd bij je kunt hebben. en hij is "meteen" te gebruiken.
Hij is niet zakelijk en niet voor als je ook toevallig thuis bent. een tablet is bijna voor altijd.


net als je telefoon en dta is ook booming business..
MS heeft geen eigen telefoons meer, maar hoe zat dat ook weer met nokia en MS? die noodzaak is er dus niet meer.

ik vind het getoonde plaatje trouwens net zon nokia telefoon, maar dan effe andere afmetingen.
De tablet hype is over??

volgens van Dale:
hype [hajp] (de; m; meervoud: hypes)
1
iets nieuws dat tijdelijk sterk de aandacht trekt, maar weinig voorstelt

Denk toch echt dat je het daar helemaal mishebt!

of het een flop gaat worden? kan kan ook wel eens mee gaan vallen, dit wordt wellicht een serieuze concurrent voor Apple, net als Apple's iPad een stukje hardware en software die voor elkaar gemaakt zijn.
ik ben heel benieuwd(maar blijf trouw aan mijn iPad1..... die sinds de Nederlandse launch nog steeds prima functioneert.)
lijkt me wel cool. het is wel is weer eens anders dan de ipad
ben benieuwt :)
Ik ben ook benieuwd.
Het zou wel eens een succes kunnen worden.
Ze zullen er wel voor zorgen dat Windows 8 daar goed op draait.
Is dit het eerste hardware product dat Microsoft lanceert waar hun eigen OS op draait? (naast alle randapperatuur die ze verkopen onder hun eigen merk en de zune)
Draait Windows op de Xbox dan?
Een aangepaste versie.
Nee, maar wel hun eigen OS, wat de vraag was:
"So, what operating system do you guys use? Windows 2000, right?" I am honestly not sure where the Win2K misperception comes from, but Xbox runs a custom operating system built from the ground up. While our operating system exports many of the same APIs found in Win32 (e.g. CreateThread or WaitForSingleObject), not everything is there.
Voor de 360 geldt hetzelfde:
Q: What can you tell us about the Xbox 360 OS? Is it something more alike to WindowsCE, or to a Windows 2000, XP kernel? Have you incorporated any of the technologies that will debut with the next-generation Windows, codenamed Longhorn, such as the Avalon user interface (UI) technology?

A (Todd Holmdahl): The best way to think about the Xbox 360 OS is that it is an extension of the Xbox 1.0 OS. This approach, combined with XNA, enables seamless transition for developers from both the Xbox 1.0 environment or the Windows environment. The Xbox 360 OS is integrated closely with the services and hardware to deliver a complete platform that allows game developers to realize their visions for next generation games.

[Reactie gewijzigd door CodeCaster op 15 juni 2012 11:32]

Nee, dat was de xbox.
Ziet eruit als een mega grote nokia..
Dat was inderdaad ook het eerste wat in mij op kwam bij deze mock-up, een uitgerekte Lumia met Windows 8. Ik ben benieuwd wat voor specs het echte apparaat zal hebben, Nokia zal wel degelijk een bijdrage leveren aan een product als deze.

[Reactie gewijzigd door sonna op 15 juni 2012 09:29]

Dat komt omdat het een mock-up is. Een gefotoshopte telefoon die eruit moet zien als een tablet.

Dit is nog maar een gerucht, laat staan dat er al foto´s zijn van de echte hardware.
Misschien omdat het dat ook is, het is dan ook een MOCKUP!
Ik dacht eigenlijk meer aan een hele grote iPod Nano:
http://www.cameranu.nl/upload/128/1283949079_087.jpg
Ooit al eens een Lumia 800/900 of N9 gezien? Dan denk ik dat het daarop gebaseerd is en niet je heilige iPod.
euh de Lumina doet anders toch echt wel denken aan het design van de eerste iPod mini. Op zich is daar niks verkeerd mee. Nokia heeft lessen getrokken bij Apple die ook hun designs halen bij iconische producten uit het verleden. Zo was de iPod geÔnspireerd op een radio van Braun. Zo zijn veel producten van Apple geÔnspireerd door Dieter Ram. En zo lijkt de Lumina te zijn geÔnspireerd door de designs van Jonathan Ive.

Je laten inspireren door een product is niet hetzelfde als een product kopiŽren!

[Reactie gewijzigd door SoSueMe op 15 juni 2012 16:16]

ik ben zelf ook een intensieve Apple gebruiker, dus voor degenen die vinden dat ik zit te trollen, denk maar iets anders. Die designs zijn voortgevloeit uit het design van de N8

[Reactie gewijzigd door Genicus op 16 juni 2012 12:36]

hahaha zo gek is Microsoft nou ook weer niet hoor. Iets met kat en spek....
het zou mij logischer lijken om de tablet onder Nokia uit te brengen
Een tablet is nog altijd iets helemaal anders dan een telefoon. Bij Nokia denk ik toch vooral aan telefoons, niet aan tablets.

Denk dat de een grote reden van je uitspraak is dat je teveel op de afbeelding in het artikel let (wat eigenlijk een afbeelding van een nokia telefoon is). Had er een afbeelding gestaan van een aangepaste Ipad of Samsung tablet, ging je dat waarschijnlijk niet gezegd hebben ;-)
Ach ja, daarom heeft Apple naast de iPhone ook geen iPad en Samsung naast de Galaxy ook geen Galaxy Tab.
Nokia is tegenwoordig de hardwareboer voor Microsoft voor dit soort consumentenelectronica. Niet voor niets is dit een op een Lumia gebaseerde mockup.
Daarnaast heeft Nokia al eerder tablets uitgebracht - die kocht alleen niemand.
Een tablet is nog altijd iets helemaal anders dan een telefoon. Bij Nokia denk ik toch vooral aan telefoons, niet aan tablets.
Nokia heeft altijd al veel meer gemaakt, inclusief TV's, voor ze uberhaupt iets met telefoons gingen doen. Heck, ik geloof dat ze zelfs laarzen hebben gemaakt. :)

onderschat alsjeblieft niet wat Nokia kan :)
Zie hier, hier en hier.

Gezien de innige samenwerking tussen Nokia en Microsoft lijkt het me helemaal niet uitgesloten dat, als Microsoft zelf met een tablet komt, het ding grotendeels gebaseerd is op het toestel dat Nokia aan het ontwikkelen is.
Denk eerlijk gezegd dat het niet gaat slagen, de tabletmarkt word overheerst door de Ipad of Microsoft zou een computerachtige(windows 8, hoe goed werkt dat op een tablet ?) tablet moeten hebben die op de zakenmarkt gericht is willen ze slagen
En ze zullen de OEM's moeten beconcurreren.
Zoals je kon zien op de preview op deze week enorm vlot (wat er vele niet hadden verwacht wegens dat ze er zo weinig van hadden getoond dusver). Ik vind het knap, meer concurrentie kan nooit kwaad me dunkt. Hier zou je dan ook dingen zoals Citrix, SAP en dergelijke op kunnen draaien. Zou zeer handig zijn voor de portier en de supplychainmanager bij mijn vader op het werk..
Tenzij hier al alternatieven voor zijn hoor ik die natuurlijk ook graag ;)
nou meschien niet...
je weet maar nooit ;)
microsoft kan ook een kickback geven
Gewoon een tablet met een 100% werkende office erop, en ze nemen de markt van de iPad over, meer hoeven ze niet te doen. Geef me morgen een tablet met gelijk wel operating systeem, waar iedere word document deftig op te lezen /bewerken valt. Waar alle powerpoint functies op werken, van gelijk welke powerpoint. Waar een volledig functionele outlook opstaat, en de rest gaat mogen moeite doen.
Office gaat er ook komen voor tables, zelfs de ARM RT versies.
Al denk ik persoonlijk wel dat dat alleen zin heeft als zo'n tablet dan ook een aansluiting (usb, dock, BT) voor een toetsenbord heeft.

Zonder toetsenbord heb je op een tablet genoeg aan een Office viewer.
Geef me morgen een tablet met gelijk wel operating systeem, waar iedere word document deftig op te lezen /bewerken valt.
Hier te koop: Windows Tablets
Tip: vergeet niet een muis en toetsenbord mee te bestellen.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 15 juni 2012 10:23]

Waarom? De origineel Windows 7 Acer W500 draait perfect Windows 8 RP zonder muis en toetsenbord :)

[Reactie gewijzigd door Prikbordbox op 15 juni 2012 15:46]

Jij gaat een brief tikken op je tablet?
Koop dan gelijk een laptop.
De iPad is al behoorlijk succesvol op de zakelijke markt, dus waarom zou MS een andere concept moeten hebben?

MS heeft zelf ook wel door dat het idee om een specifieke tablet voor de zakelijke markt aan te bieden achterhaald is. Ze gaan niet voor niets Office voor iPad en Android aanbieden. En Lync voor iPad en Android hebben ze al. Dus zelfs Windows 8 is niet meer nodig om MS producten op een tablet in een zakelijke omgeving te gebruiken.
DŤ manier waarop MS hardware niet zou gaan falen is wanneer ze de hardware daadwerkelijk laten concurreren met andere fabrikanten. Degelijk scherm, goed geluid, snelle hardware, etc. De naam Microsoft zegt namelijk niet direct "hardware" ofzo. (invoerapparatuur misschien)

@sanderev66: Natuurlijk idd ook de XBOX inderdaad.

[Reactie gewijzigd door InjecTioN op 15 juni 2012 10:12]

Ik had gisteren een artikel gelezen over de adoptie van Windows Phones of eerder het gebrek eraan ondanks dat de reviews van die toestellen redelijk goed zijn.

Welke naamgeving Microsoft toepast is wel belangrijk want de naam Windows werpt zoveel negatieve gevoelens op bij mensen dat het wel degelijk zijn invloed blijkt te hebben.

In die zin ben ik benieuwd dat *als* ze met dergelijke tablet uitkomen, welke naam ze dat ding zullen geven.
De naam Microsoft zegt namelijk niet direct "hardware" ofzo
Xbox??
Als Microsoft het de Xbox Tablet zou noemen en het apparaat heeft super hardware ... en misschien wel onder de productieprijs verkocht (net als de Xbox zelf in het begin) dan maakt Microsoft zeer zeker wel een kans. Zeer zeker met Windows 8, dat werkt naar mijn mening echt super lekker ... beter dan de iPad en vele malen beter dan Android.
Cool! "Xbox tablet", uiteraard met games. Nintendo, eat your heart out :)
Dat kan, maar als ze het lekker kort willen noemen krijg je wellicht:

X-Pad: gezeik met Apple over de iPad
X-Tab: Gezeik met Nintendo over de Wii U Gametab en Samsung over de Galaxy Tab.
what
En de Eee-Pad van Asus, dan?
Zolang er geen fysieke knoppen aanwezig zijn hoeft een Nintendo of wie dan ook op dat gebied nergens bang voor te zijn.
Als er geen details bekend zijn omtrent, waarom is wordt de afbeelding dan onterecht toegevoegd aan het nieuwsbericht? De afbeelding van deze tablet lijkt op een - m.i. slechte - mock-up van een oversized Nokia Lumia..

Windows 8 werkt als een verademing op touch-devices. Alleen de overblijfselen van Windows 7 passen niet goed in een tablet-omgeving. De Windows 8 dedicated apps daarentegen werken heerlijk. Je hoort mij niet roepen dat Windows 8 marktleider wordt op de tabletmarkt, maar potentie hebben ze zeker.
Microsoft hobbelt vrolijk achter de concurrentie aan. De tablet- en smartphonemarkt is volledig in handen van Google en Apple en Microsoft moet wel met een heel goed product komen willen ze een goed marktaandeel krijgen. De Windows phones zijn zeker niet slecht maar bieden niet genoeg vernieuwing om Android/Apple niet te kiezen.

Het is nog maar de vraag of je de gekochte Zune muziek lokaal kan opslaan op Mac/Linux of dat Microsoft kiest voor een vendor lockin en het nog moeilijker maakt voor zichzelf. Ik heb er weinig vertrouwen in.
Microsoft doet hier gewoon hetzelfde als dat Google doet hoor. Achter Apple aan gaan. Zie wat het Google heeft opgebracht, smartphones en tablets hebben nog een lange weg te gaan dus er valt nog veel marktaandeel te winnen. Hoe meer spelers hoe beter de consument er bij vaart.
Doen ze dit samen met Nokia? Zou helemaal niet onmogelijk zijn, Nokia heeft met de N9 en de Lumia's al laten zien prima hardware te kunnen produceren.
De Tablet ziet er dan ook uit als een Mega-Lumia. Dit zou een nieuwe stap in hun samenwerking zijn.

Een perfect werkend, goed ondersteund Windows product. Met Windows Phone was ik al blij dat Microsoft minimale eisen ging stellen om te zorgen dat er geen halfbakken producten op de markt komen. Een eigen Microsoft product ontbreekt nog. Ik kijk er naar uit!
Het plaatje wat je ziet is een mock-up

Staat gewoon onder het plaatje.....
Dat maakt de vraag nog niet minder interessant, die mock-up is ook gemaakt met een rede en de kans dat deze tablet samen met Nokia wordt gemaakt is relatief groot.
die mock-up is ook gemaakt met een rede
Door een nokia fan.
De kans is helemaal niet relatief groot, waar basseer je dat op?

Nokia is juist een leek op Tablet gebied, en MS ook, dus die zijn heus wel zo slim om iemand MET ervaring in zee te gaan. Dus nee ik denk dat de kans juist klein is (en dat is maar goed ook als je die mockup bekijkt).
Op de innige samenwerking rondom WP8, waarschijnlijk. Microsoft heeft Nokia enkele miljarden geinjecteerd om dat mogelijk te maken. Nokia is hardwarematig onovertroffen en zou de meest logische keuze zijn.
En Nokia heeft wel degelijk ook al tablets gemaakt in het verleden. Niet veel, maar ze waren er wel (e.g. Nokia 770, N800, N810). Ze hebben zelfs laptops gebouwd (Nokia Booklet 3G). Daarnaast is met WindowsRT en sowieso de versmelting van Windows 8 en WP8 de stap naar een tablet helemaal niet zo groot meer.
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013