Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 94, views: 31.974 •

Intel heeft in de laatste maanden aan het publiek op beurzen steeds vaker een mini-pc laten zien die zeer compact is. Het bedrijf noemt het compacte computertje, van iets meer dan tien bij tien centimeter, de NUC, of Next Unit of Computing.

De Next Unit of Computing is opgebouwd rondom een zeer klein en compact moederbordje, dat vier bij vier inch meet, ofwel net iets meer dan tien bij tien centimeter. De geringe afmetingen weerhouden Intel er niet van toch een vrij krachtig systeem op het bordje te proppen. Het hart van het systeem is een Ivy Bridge-processor, een dualcore-Core i3, gecombineerd met een HM65-chipset. Later moeten overigens nog krachtigere versies met i5- en i7-processors, en Series 7-chipsets volgen; het bedrijf demonstreerde ook een systeem met een Ivy Bridge i5 aan boord.

Op de moederborden is 4GB werkgeheugen in sodimm-slots aanwezig en Intel levert een 40GB-ssd mee. Wifi- en bluetooth-connectiviteit zijn ingebouwd en de chipset voorziet in twee hdmi- en drie usb 2.0-poorten. Vermoedelijk krijgen de op de Series 7-gebaseerde NUC's, die in het laatste kwartaal verwacht worden, wel usb 3.0-poorten en Thunderbolt zou dan ook een optie kunnen zijn. Verder zijn twee mini-pci-express-slots aanwezig.

De eerste i3-versies van de NUC zullen in de tweede helft van het jaar, in het derde kwartaal, beschikbaar komen. Intel had de NUC vooral voor zakelijke toepassingen als kiosken bedoeld, maar er zou veel consumentenbelangstelling zijn. De versie met mobiele i3 met een tdp van 17W zou ongeveer vierhonderd dollar gaan kosten. Intel zou ook de optie bieden om kale moederborden of barebones te kopen, al dan niet via andere fabrikanten.

Intel NUC (TechReport.com)

Reacties (94)

De Raspberry PI slaat aan, en grote bedrijven gaan lekker mee doen!

@Hieronder, ik vergelijk ze ook niet. Alleen dat de trend van een 'kleine pc' heeft aangeslagen en grote bedrijven hiervan profiteren.

[Reactie gewijzigd door 447007 op 12 juni 2012 14:29]

Op alle fronten behalve het formaat is dit anders:
- 10 keer zo duur
- honderd keer zo krachtig
- niet voor modders/tweakers
- enz.

@hierboven na reply:
Maar dat kon je zo snel niet typen? :P

[Reactie gewijzigd door Sebedees op 12 juni 2012 17:20]

dus factor 10 meer bang for the buck!
Als je 100 keer zo krachtig ook echt nodig hebt en dat zal voor de meeste gebruikers niet zo zijn.

Daarnaast 50 euro geeft je sneller uit dan 400 euro dus zullen er ook meer 50 euro pc's verkocht worden dan 400 euro intel mini's
Hoe kan een product nou overpriced zijn. Het is maar net wat de gek er voor geeft. Als niemand 1049 euro wil betalen voor een macbook air, gaat de prijs gewoon omlaag. Dat heet marktwerking. Niks overpriced.
Deze marktwerking is iets anders dan je bedoelt...creeer een hype, een hoop commotie en andere (on)zin om een product heen met 1 grote goed doordachte reclame campagne, dan zijn er gekken zat die er de "overprised" prijs voor betalen...overprised is dat de kosten - baten plaatje in het niet valt met de enorme winst die er op gemaakt wordt...niet het vraag en aanbod systeem..
Inderdaad, maar dat gaat enkel op als je die extra kracht ook nodig hebt. Anders is het gewoon 9 keer weggegooid geld.
- niet voor modders/tweakers
Ik zie geen gelockte bootloader, dus waarom niet voor modders/tweakers?
Inderdaad. Waarom niet? Wellicht kun je hier een leuk mediacenter van bouwen. Of een NAS.
Hoe wil je je harde schijven kwijt als je er een NAS van wilt maken? Betwijfel overigens dat dit ding eSata of zo zal hebben dus extern aansluiten zal ook lastig gaan.
Kan natuurlijk wel, je kan alles tweaken, zelfs Apple producten. Ik bedoel meer dat dit een kant en klare pc, terwijl de Pi eigenlijk nog afgemaakt moet worden als je hem koopt.
Ik had inderdaad beter kunnen formuleren als: Aan de Pi moet je nog klussen en aan deze niet.
Maar dat stond niet mooi in het lijstje:)

[Reactie gewijzigd door Sebedees op 12 juni 2012 17:20]

Ik denk dat je dit niet kunt vergelijken met die Rasberry Pi met z'n Pentium 2 snelheid.
Voor zoiets zou het we cool zijn als Intel ook een bordje of zelfs USB/HDMI stick maakt met een Medfield SoC erop. Zou niet veel meer moeten kosten, maar je zit dan wel op P4 niveau ipv P2.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 12 juni 2012 15:52]

Met als verschil dat de Raspberry PI goedkoop en zwak is, terwijl de NUC duur en krachtig is. Denk dat alleen het concept van compact dan overgeslagen is.
U bedoelt, gaan het beter doen. Aangezien de Raspberry Pi vrij zwak is en moeilijk om te krijgen, lopen de meesten toch tegen de limieten aan en zullen eerder voor zoiets gaan.
Ik zie anders al vaak genoeg van die atom mini pc's op kantoren staan waar office etc opstaat.

Kortom, het is al een tijd geleden aangeslagen maar nu gaan ze er ook snellere hardware instoppen ipv atoms.
Dat was met de Mac Mini ook. Opeens kwamen Asus, Acer, Dell enz met bijna identieke systemen. Die zie je nu niet meer, de Mac Mini wel. Moraal van het verhaal:

Een kleine PC is niet 'gewoon een kleine PC', als je denkt: "Partij X heeft een kleine PC die succesvol is, dus kunnen wij het ook!" zit je er als bedrijf blijkbaar naast ;) Want Apple verkoopt ze wel succesvol en de andere merken niet meer. Misschein dat het meer dan 'gewoon een kleine PC is', of dat er andere randvoorwaarden aan het kopen van zo'n ding zitten. Ik weet het niet, maar ik weet wel dat 'gewoon een kleine PC' blijkbaar niet de complete definitie is. Dat gaat ook voor de RPi op, want vergelijkbare dingen bestonden al, maar die sloegen ook niet echt aan. Na de RPi komen er opeens allemaal 'android' sticks, en die slaan ook niet echt aan. RPi heeft een backlog van 200k units? Dat zijn dus zo goed als gegarandeerde verkopen. En dat voor een product waarvan er nog net 10.000 geleverd zijn en 6 jaar over gepraat is, zonder fysieke incarnatie...

Het is niet verkeerd wat Intel doet, maar ik vraag me af of ze dat ondefinieerbare stukje 'magie' hebben waardoor andere kleine producten het zo goed doen.

Nog even de eerste indruk:

- Het is te dik voor een thin client (niet fysiek, maar HW en pricetag)
- Het is te x86 voor embedded usage
- Het is te klein voor power users
- Het is te onhandig voor mobiel gebruik (a la mobile workstation kabels e.d. tobo/muis)
- Het is te gesloten voor hobbyisten
- Het is waarschijnlijk duurder dan 'alternatieven'
- Kan geen referentie vinden m.b.t. conformering aan mITX of uITX... compatible?!

Misschien gewoon een ontwikkelmodel (zie die grote ruimte aan de voorkant, development header?!), dus niks mis mee, maar wat het uiteindelijke product dan moet worden... het is mij een raadsel :p
Wellicht dat Intel voor Apple juist een PoC heeft gebouwd van een apparaat dat net zo groot is als een AppleTV maar dan met de power van Macbook Air. Gezien de lanceringen van de WWDC was daar geen interesse in bij Apple.

Goed idee van Intel om dan toch naar buiten te gaan met hun concept en te kijken of er markt voor is. Ik zie bijvoorbeeld wel een zakelijke markt met thin clients en een goede optie om thin unix netwerken te gebruiken op grote schaal.

Zeker in omgevingen waar mensen veel Bring your Own doen kan het helpen om dit soort pctjes beschikbaar te hebben voor die mensen die hun eigen computer niet meesjouwen.

Verder zie ik hier ook een leuk alternatief voor een webserver in de meterkast met een TDP van 90Watt. Deze zijn krachtig, zuinig, klein en worden vanzelf goedkoper.
- Het is te x86 voor embedded usage
Hoe kom je daar bij, half de embedded wereld draait op x86, simpele devices draaien op MIPS/ARM maar het complexere werk is het x86 wat de klok slaat. Waarop denk je dat al die Windows Embedded installs draaien?

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 12 juni 2012 15:41]

Hoezo te x86 voor embedded? Er zijn zat embedded toepassingen waar x86 gebruikt wordt wegens de performance eisen.

Voor consumenten electronica zijn het PIC, 8051, ARM en MIPS die veel gebruikt worden, afhankelijk van de toepassing, kostprijs, eisen, etc. Als je kijkt naar andere markten dan gaat de verdeling er al heel anders zien, vooral daar waar er gewoon meer rekenkracht nodig is, is x86 de marktleider. Vooral in de zware industrie, PoS/PoP, ATM's, LED Billboards, etc draait heel veel op x86.

Via overleeft bijvoorbeeld bijna volledig op deze markt, net als tal van andere bedrijven.


Echter heb je gelijk met je laatste alinea, dit moet gewoon gezien worden als ontwikkelmodel (technology demonstrator) voor OEM/ODM's. Heel misschien dat er een fabrikant is die het ontwerp zo overneemt (zoals bij de Atom smartphone), maar daar is die waarschijnlijk niet voor bedoeld.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 12 juni 2012 16:58]

Wat te denken van kiosken, zijn ook veelal x86 systemen. Of HMI's!

Wat formaat betreft niet echt schokkend, wij maken gebruik van panel PC's voor HMI. Maar die zijn niet veel groter, en voldoen aan industriële eisen. Geen i3 maar wel Atom processors. Het touchscreen is wel op formaat, maar de pc zelf vind je bijna niet terug.
Wij hebben een reeks (inmiddels wat oudere) acer compact systemen, niet 10bij10 maar wel heeeel plat en klein... Lopen als een trein, 1tje naar reparatie centrum vanwege oververhiting..
Dat was met de Mac Mini ook. Opeens kwamen Asus, Acer, Dell enz met bijna identieke systemen. Die zie je nu niet meer, de Mac Mini wel. Moraal van het verhaal:
ze zijn ervoor zowat de grond in geprocedeerd door Apple, dus wat denk je.
Asus, Acer en Dell leveren ook nog steeds mini PC's.
Dit soort systemen bestaan al jaren! Vooral VIA heeft er heel veel verschillende soorten van die allemaal x86 compatible zijn.
Niet met deze performance, dat is juist de 'doorbraak'.
Een via embedded systeem is leuk maar performed voor geen meter.
Was ook mijn eerste reactie. En wat het embedded verhaal en performance argument betreft dat ik hier een aantal keer lees; Beckhoff heeft IPC in het gamma (CX2040) die wat mij betreft toch beter is dan wat Intel hier aankondigd.
Het is niet alsof Intel en AMD niet al langer bezig zijn met kleine moederborden etc...
Lijkt me perfect voor een mediacenter in de woonkamer, of beter nog zelfs een Hackintosh of Windows 8 machine voor op de televisie.
het eerste waar ik ook aan dacht. Ding is onwijs compact, voldoende capacitiet en rekenkracht voor de meeste films/series en een verbruik waar de gemiddelde zaklamp nog een puntje aan kan zuigen!

Mooi apparaat...de moeite waard om in de gaten te houden lijkt me.
Ik vind die harde schijf opvallend klein. Juist omdat het een i3 is is een SSD toch niet van heel veel belang?

Zet er dan een 500 GB reguliere HDD in. Dan kan je hem als download/mediacenter gebruiken
Een HDD produceert waarschijnlijk meer warmte dan een SSD (niet handig in een klein kastje zonder actieve koeling), en een 40GB SSD kan gewoon als insteekkaartje op een mSATA poort, dus neemt ook minder ruimte in dan een 2.5" HDD. En moeite doen om een flinke hoeveelheid storage in zo'n klein kastje te bouwen, waarom? Voor thuisgebruik een losse NAS die kosten-efficienter is, op kantoren is die er sowieso al, en de trend is toch dat data en applicaties steeds meer richting de "cloud" verhuizen...
Nee, ik waardeer stilte enorm. Ik had een harddisk in mijn HDX zitten. Iedere keer als daar wat vanaf moest komen hoorde je dat ding opspinnen en zoemen.

Een SSD maakt geen geluid en voor je media bestanden heb je ergens in een kast een NAS staan toch? ;)
Ik zie ze inderdaad al snel veel gebruikt worden voor Hackintoshes. bijna zelfde hardware (waarschijnlijk) en dus ook makkelijk. Daarnaast natuurlijk ook een stukje goedkoper.
Nee, niet echt goedkoper:
De Mac Mini is er met i5 en i7 processors. Een i3 voor 400 dollar, dan zie ik een i5 nog wel eens ongeveer hetzelfde als een Mac Mini i5 gaan kosten.
Daarnaast is er de iTV voor 100 euro. Die is wel goedkoper en voldoet ook als mediacenter.

Maar ik zie wel mogelijkheden qua prijs als ze in grote aantallen verkocht gaan worden. Mooie markt voor Ubuntu en Google om hun TV OS bij te leveren.

Daarnaast is het ook mooi spul voor een persoonlijke webserver etc., dat in combinatie met Diaspora, ik hoop dat dat nog eens een Facebook killer kan gaan worden.
@ sohus:

Ik denk dat de grafische prestaties niet bepaald denderend zullen zijn.

Als AMD met zoiets op de markt komt wellicht wel daar de onboard GPU's een stuk sneller zijn

[Reactie gewijzigd door Kees de Jong op 12 juni 2012 14:44]

Voor een htpc/media center in de woonkamer voldoet dit prima. Core i3 en i5 gpu ondersteunt alle blueray decoding en ook audio bitstreaming dit je nodig hebt voor het afspelen van media zoals sohus voorsteld.

Verwacht inderdaad niet te gamen hierop, dat is een ander verhaal, maar dat is ook niet het doel van een mediacenter.

Wel vraag ik me af hoe goed ze zo'n kleine behuizing kunnen koelen, en dan met name wat dat met de geluids productie doet. Ik heb zelf wel zo'n mini atom gehad, maar die maakt me toch echt te veel geluid voor een media center ..... (maar goed nou ben ik mischien ook wel redelijk kritisch, want ik vind een ps3 lite ook nog te luid als media center)
Voor een HTPC heb je ook een denderende grafische prestaties nodig, zolang je 1080p h.264 kan decoden is het genoeg - en de gpu van de i3 kan 2 van die streams simultaan decoden.
Dat niet alleen, er zijn honderden toepassingen te vinden.

Ik zoek nog een leuk klein PC'tje voor mijn fotobewerking.
Heb weinig plek in mijn woonkamer, dit ding plak ik gewoon op achter mijn monitor, heb ik een "iMac", maar dan beter en goedkoper.
Als je hackintosh gaat kun je net zo goed een Mac mini kopen als je de prijs van dit ding ziet..
Ja klopt, er is nu meer info bekend. Niet zo raar toch? Nintendo sjouwt ook al een jaar rond met de Wii U.

[Reactie gewijzigd door jip_86 op 12 juni 2012 14:29]

Lees je in de inleiding ;)

Intel heeft in de laatste maanden aan het publiek op beurzen steeds vaker een mini-pc laten zien die zeer compact is. Het bedrijf noemt het compacte computerje, van iets meer dan tien bij tien centimter, de NUC, of Next Unit of Computing.

Komt erop neer dat ze de naam nog niet wisten, maar het wel reeds gezien hadden.

Je hebt gelijk, staat reeds in het ander artikel.
Excuseer :)

[Reactie gewijzigd door NicoJuicy op 12 juni 2012 14:31]

Maar dan nu 4× zo duur.
Kijk! Dat is nog eens leuk om onder je TV/in je TV-meubel te zetten! Ik heb wel interesse, zeker als dat ding 17w verbruikt en toch zo krachtig is.

Ik weet alleen niet wat de video kaart doet. Maar toch, een interessant systeem.
Ivy Bridge GPU :)
Prima om HD content mee af te spelen...
Hopen dat de prijs na de introductie flink daalt en rond de 250 euro a 300 euro uitkomt. Dan lijkt mij dit toch een hele leuke unit voor een HTPC/download server(tje).

Vormgeving ziet er i.i.g. prima uit om naast je tv te zetten.
Ik zie m'n toekomstige XMBC staan :) Moet ik er nog wel even een gigabit ethernet kaartje in proppen, maar dat is triviaal als ze mini-PCIe hebben.
XBMC. En nog een afstandsbediening.
Echt voordelig is het met 400 dollar niet. Er zijn al kant en klaar Brazos systemen te koop voor een euro of 200-250 met ongeveer eenzelfde formaat. Die zijn wellicht wat minder krachtig, maar ook al een stuk ouder natuurlijk. Ik vraag me af of dit gaat aan slaan, ik heb in ieder geval liever een kleine pc voor ook een kleine prijs.
Die Brazos dingen zijn wel wat groter, en natuurlijk ook >3x trager.

Het concept is natuurlijk niet revolutionair, maar stapje bij stapje wordt het steeds kleiner en sneller.
Ik zeg Pico-ITX

Maar wel vet dat intel er krachtige hardware in propt, de meeste Pico-ITX borden bevatten namelijk nogal matige processors :)
Zeer mooi HTPCtje van te maken, alleen jammer dat het niet beschikt over een ethernet aansluiten. is toch wel handig als je b.v. BR of 1080p vids over het netwerk wilt streamen.