Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 77, views: 35.860 •

Apple heeft een nieuwe versie van zijn Airport Express uitgebracht. Het netwerkapparaat ondersteunt nu dualbandverbindingen en het witte kleinood vertoont wat uiterlijk betreft flinke overeenkomsten met de Apple TV-mediaspeler.

De vorige versie van de Airport Express ondersteunde ook 5GHz- en 2,4GHz-frequenties, maar niet gelijktijdig. Het nieuwe apparaat is wel een volwaardig dualband-station, dat gelijktijdig van beide wifi-frequentiebanden gebruik kan maken. Ook is een extra ethernetpoort toegevoegd en hoeft de Airport Express niet meer direct in het stopcontact gestoken te worden. Het uiterlijk is aangepast en het witte apparaat vertoont nu grote gelijkenissen met de Apple TV.

Verder is de usb 2.0-poort voor printers en de 3,5mm-audioconnectie aanwezig, net als bij het vorige model. De nieuwe Airport Express is een van de updates die Apple stilletjes heeft uitgevoerd, naast de grote aankondigingen van maandag, zoals de komst van iOS 6 en de MacBook Pro Retina. Andere updates die onderbelicht bleven, waren het verdwijnen van de MacBook Pro 17" en een update van de Mac Pro. De prijs van de Airport Express is 99 euro.

Apple Airport Express 2012 Apple Airport Express 2012 Apple Airport Express 2012

Reacties (77)

Het fijne aan de oude Express was dat je hem in het stopcontact kon klikken. Zoals ik het nu zie krijgt deze een snoer? Beetje jammer
Misschien zit er een opzet stukje bij, net zoals bij de adapters voor macbooks. dus dat je zelf kan kiezen of je een kabel wilt of dat hij rechtstreeks in het stopcontact gaat.
Dat kon bij de oude, daar kon je kiezen maar als je naar de foto kijkt zie je dat deze zo'n dubbele pin stekker aan de achterkant heeft zitten naast de porten.
Dat vond ik ook heel fijn eran. Inpluggen en klaar... Ik gebruik hem voor op hotel of bij een klant. Met dit model moet je een plaats hebben om hem op te plaatsen.
Jammer. Maar goed, ik behoud mijn oud modelletje, werkt perfect.
Ik vind het ook enorm prettig dat je hem zo in het stopcontact kan duwen en werken maar, een nadeel ervan vond ik dan weer dat b.v. bij mij thuis het stopcontact op vloer niveau weg gewerkt is, hierdoor komt het signaal niet geheel naar de zolder een 1,5 meter hoger en dan heb ik weer wel ontvangst. Ook is het nogal eens kloten met contactdozen en de indeling hiervan als je even bij iemand hem in wilt zetten.

Op deze manier krijg je toch iets meer 'bewegingsvrijheid' denk ik zo.
Bij de oude kan je anders ook gewoon met een snoer aansluiten als je daar de stekker van loshaalt. Dan heb je dezelfde aansluiting als op de nieuwe Airport Express, zo'n 'achtje'. Daar moet je alleen wel zelf een snoer voor halen :).

Verder een goede update aan de Airport Express, maar inderdaad jammer dat hij niet meer zomaar het stopcontact in kan.

edit:

Ik heb het even geprobeerd met mijn AppleTV, maar met het het opzetstukje van de oude Airport Express (en andere Apple laders voor MacBooks en USB) kan je het ding ook gewoon 'in het stopcontact' steken. Niet dat dat er echt knap uitziet, maar het kan :)

[Reactie gewijzigd door Metten op 12 juni 2012 13:41]

Ik vind dit een mooi compleet product. Wel jammer vind ik dat er geen optische digitale audio uitgang op zit.

Correctie: Dit zit er wél op! via een 3,5mm toslink kabel.

[Reactie gewijzigd door sjans op 12 juni 2012 10:55]

Huh? Op de oude versie zat dit er wel op, zouden ze dat weggehaald hebben?

Edit: zit er WEL op. Goed kijken in de specificaties: http://www.apple.com/nl/airportexpress/

[Reactie gewijzigd door PhilipsFan op 12 juni 2012 10:58]

Zit er wel op. Net zoals de oude Airport Express ondersteunt de 3,5mm-uitgang ook optisch uit. Dus met een mini-jack -> toslink kabel heb je gewoon optisch uit.

Toch jammer dat het geen stopcontact model meer is, maar meer een witte Apple TV
Zit er op, in de mini-jack uitgang.

http://www.apple.com/nl/airportexpress/specs/
"3.5-mm audio mini-jack for analog or optical digital sound."

Heb je alleen een verloopstekkertje nodig:
http://www.allekabels.nl/...ische-Verloopstekker.html
Ik vind het vooral jammer dat het geen open protocol gebruikt. Nu zit je vast aan itunes, airfoil of 1 goeie winamp plugin (remote speakers plugin, zeker een aanrader) om audio te streamen.

Onder linux zijn er ook wel enkele alternatieven, maar ik heb er nog geen gevonden die helemaal goed werkt. Vooral het zonder vertraging stoppen/starten van muziek is meestal een probleem (door de buffer in de airport). De enige die dat goed doen zijn itunes en de winamp plugin (toch voor zover ik weet).
Dit is een heel fijn tooltje om alle applicaties te kunnen laten streamen naar een Airport Express, helaas alleen voor Windows en voor Mac: http://rogueamoeba.com/airfoil/ .
Krijgt OS X Mountain Lion geen support om een Airport Express bij Sound Output als uitvoerapparaat te kiezen? Wat maakt dat Airfoil overbodig wordt... (jammer want ik heb er net 25 euries voor gedokt)
Voor Android zijn er ook genoeg middelen te vinden om audio over Airplay te sturen, dat is open genoeg voor mij :)

[Reactie gewijzigd door RubenTheys op 12 juni 2012 15:04]

Als ik me niet vergis kon je bij de oude de stereojack ook een optische kabel gebruiken, waarschijnlijk zullen zie die functionaliteit ook bij deze editie behouden?
@sjans
Mooi misschien wel, maar een compleet produkt?
- Geen flac
- Geen open protocol
- Werkt alleen met iTunes
Er zijn echt betere alternatieven op de markt.
Het ligt een beetje aan je situatie. Als je alle muziek al in iTunes of op een ipod/iphone/ipad hebt staan dan is dit best een handig apparaat.

Wat zijn eigenlijk de 'betere alternatieven' voor draadloos muziek streamen vanaf pc's/tablets/smartphones?
Ik gebruik tegenwoordig een Bluetooth ontvanger van Logitech. Werkt ideaal. Kan mijn tablet, telefoon, laptop, alles met Bluetooth A2DP ondersteuning erop koppelen.
Je kan gewoon via airfoil vanuit iedere applicatie naar je airport streamen. Zo stream ik spotify naar m'n airport. En flac's via een andere applicatie is ook geen probleem.
Geen stopcontact model meer, dat is wel jammer. Was altijd wel handig bij de Express...
Geen stopcontact model meer, dat is wel jammer. Was altijd wel handig bij de Express...
Zeker handig, maar het was ook een zwakke plek aan het ding, hoe vaak ik wel niet iemand zo'n ding te barsten heb zien laten gaan doordat ze er tegenaan schopten, of in het langslopen het ding uit 't stopcontact liepen.

Ik gok dat dat de reden is van de aanpassing.
De prijs van de Airport Express is 99 euro.
Ook de prijs heeft dus een "upgrade" gekregen
Volgens mij zijn veel nieuwe producten duurder geworden. Terwijl de Macbook Air en Pro in de VS nu $100 goedkoper zijn geworden, zijn ze hier 50EUR duurder geworden. Dit heeft voornamelijk te maken met de wisselkoers, aangezien de Euro behoorlijk laag staat.
Meestal wijzigt Apple alleen de prijs van een product als er een nieuwe wordt uitgebracht, of het nou hoger of lager is.
Dit is toch een schijn beredenering? De productie wat de directe kosten zijn vind plaats in China die zowel tegen de USD als de Euro is aangesterkt. Dus tenzij de R&D die look bij lange na niet meer in de VS gebeurd. Het typerende is dat ik juist vaak het gevoel heb dat we in de EU duurder af zijn met electrisch speelgoed dan met name de VS maar ook bijvoorbeeld Azie.
Nu zal allicht ook de koopkracht van de bevolking een rol spelen die in West Europa gemiddeld hoger ligt vermoedelijk dan bv de VS/Azie neemt niet weg dat je als Europeaan snel het gevoel hebt dat je gepakt wordt. Wat me hier ook meer aan stoort is dat dit niet iets toevallig bij Apple is maar dat eigenlijk alle Amerikaanse producenten hier wel een handje naar hebben. Kijk naar games die zijn vaak net zo duur in de VS als in de EU alleen gaan ze daar wel in USD over de balie.

Overigens bij Apple kan ik me ook voorstellen dat ze de prijzen gewoon opschroeven vanwege inflatie. Kijk naar hun producten die blijven jaren evenduur terwijl er wel sprake is van inflatie. Dit heeft ook voor apple gevolgen.
Vergeet niet dat de genoemde prijzen in USD altijd zónder sales tax zijn, die je in veel staten toch echt wel moet betalen. Het percentage wisselt per staat tussen de 3 en 7%.

Feit is dat we hier 19% (en binnenkort zelfs 21%!!) BTW hebben. Als we deze Airport Express als voorbeeld nemen komen we, uitgaande van $99 tegen de huidige wisselkoers, uit op een kale prijs van ¤79. Inclusief BTW zou dat ¤94 of ¤95,60 zijn, dus zo gek is die prijs van ¤99 nog niet.

Het blijft een nadeel van in Europa wonen in ieder geval :)
Ja, die was toch altijd 79 euro? 20 euro voor een tweede ethernetpoort is wat stijf. Het blijft een geinig dingetje, maar nogal niche.

Het irritante met die Apple-netwerk kastjes is dat ze net geen van allemaal de juiste combinatie aan features hebben. Waarom hebben de Time Capsule en Airport Extreme geen multi-media uitgang voor streamen?

Waarom zou je onderscheid maken tussen een Airport Express en een AppleTV?

Maak daar toch gewoon 1 of 2 convergerende apparaten van en je zult zien dat het als hete broodjes verkoopt. Mogelijk beter dan de huidige gecombineerde verkopen van apple-netwerkkastjes.

Als ervaringsdeskundige heb ik nut van die dingen voor mezelf, maar ik zou ze absoluut niet snel aan iemand aanraden als het niet specfiek hun behoefte 100% vervult.
[...]

Ook de prijs heeft dus een "upgrade" gekregen
Ik heb de 3 die ik thuis heb liggen ook voor die prijs gekocht hoor. Vergeet niet dat de prijs van euro fors is gezakt het afgelopen jaar.
Echt geweldig dat die dingen airplay ondersteunen.

Ik gebruik de vorige airport express (via UTP en de toslink aansluiting) met airfoil. Tot nu toe 1 van de makkelijkste tools om spotify naar mijn versterker te sturen vanaf waar dan ook in huis. Echt een aanrader (let op, je hebt er niks aan voor video ivm buffervertraging in airplay.

[Reactie gewijzigd door Makkelijk op 12 juni 2012 11:01]

Je kunt bij bijv. Plex/XBMC audio delays instellen en dat werkt prima icm Airplay (-2 seconden exact).
Is dit ding de meerprijs waard tegen over de veel goedkopere andere netwerk apperaten?! Ik ben namelijk opzoek naar een kastje voor mij hier achter om via de internetkabel van mijn pc mn wifi hier sterk te kunnen verbeteren..
Voordeel is dat je en USB poort hebt om makkelijk een printer te delen en een 3.5mm output hebt om airplay te gebruiken i.c.m. iTunes. Als je deze beide opties niet gebruikt denk ik dat de meerprijs voor jou weinig waarde heeft.
Enkel als je absoluut airplay wilt, anders zijn er meer dan voldoende goedkopere alternatieven.
Als je puur WiFi wil aanbieden en ook maar een beetje tweaker bent, kun je veel beter je geld in je zak houden en voor minder dan de helft van de prijs een mooi draadloos routertje aanschaffen.

Binnen een Mac-netwerk is het de voornaamste feature AirPlay (dus muziek vanaf je Mac of iPhone streamen). Als je dat niet gaat gebruiken is er geen meerwaarde.
Airport Extreme :Y) en daaraan een drive bay koppelen (voor 4 drives ofzo) werkt uitstekend.
Dit is zeker zijn meerprijs waard, aangezien het dualband is, dat het gelijktijdig 5GHz en 2,4GHz ondersteund (dus verschillende radio's). Als je nu 4 apparaten hebt, doe je er 2 op 2,4Ghz en 2 op 5GHz. Haal je dus het dubbele van je snelheid, als wat je de 4 apparaten gelijktijdig op 1 radio zou doen werken.

(ok het is kort door de bocht uitgelegd, maar ik hoop dat je het snapt).

[Reactie gewijzigd door subnet 12 op 12 juni 2012 11:22]

Wat veel mensen ook nog onderschatten is het stroomverbruik.
Mijn (oude) express gebruikt 2,4 watt in gebruik.
Sommige goedkopere (maar wel uitgebreidere) routers zitten zo aan de 15 watt... dat is 25 euro extra energiekosten op jaarbasis... reken maar uit!

[Reactie gewijzigd door NovapaX op 12 juni 2012 11:36]

Vergeet niet dat het er maar 100Mbit uplink via UTP beschikbaar is, met 1 5Ghz device kan je de 100Mbit al volledige consumeren.
De prijs is iets hoger dan het oude model en blijkbaar willen ze het design van de express, extreme en de time capsule hetzelfde houden, al wordt het formaat groter. Voor mij persoonlijk vind ik dit een goede ontwikkeling, deze express zal er bij mij wel komen gok ik. Direct in het stopcontact pluggen was voor mij altijd onmogelijk omdat het formaat van het stopcontact dat niet mogelijk maakte, maar nu wordt het opeens wel aantrekkelijk.
Ik hoop dat ze het een beetje in de richting van de ouwe-blauwe Linksys modellen sturen, dat ze stapelbaar zijn. Natuurlijk vraag ik niet of Apple met blauw/donkergrijs wil gaan werken, maar stackable heeft altijd wel wat leuks: een toren systemen!

Het had Apple, als bedrijf wat kwaliteit wil uitstralen, trouwens gesiert als ze iets met de antenne hadden gedaan. Als in: je de keuze geven om een externe antenne te gebruiken. Airport staat niet bekend om goeie ontvangst, zeker niet bij bepaalde wisselstroom bronnen, en dat ze iets met het snoer doen is dus een pre. Dat ze niet even een externe/richtantenne toestaan is dan wel weer jammer!
Ik heb een linksys router hier maar ik vind het waardeloze rommel.
Plastic is zwak spul (val zowat uit elkaar) ... airport extreme werkt veel beter met name als je met Apple systemen werkt.
Leuk en aardig, hoewel het met Linksys' specifieke plastic wel meevalt (hoewel de onderdelen an-sich niet zo stevig aan elkaar zijn gezet, zijn de onderdelen zelf wel sterk). Je schiet echter wel gelijk in de verdediging, en daar ben ik niet zo dol op.

Ik wou alleen zeggen dat, als ze voor alles hetzelfde uiterlijk gaan, ze ook wel gelijk voor alles stapelbaar zouden kunnen gaan. En dat ik externe antennes eigenlijk een zeer zeer goed plan zou vinden wat zeker bij deze pricerange haast zelfs een must is!
Die tweede ethernet port is voor WAN, je kan dus de AP Express nu ook als router gebruiken.
Heb je daar een bron vooor? Want daarmee zouden ze de 2x duurder Airport Extreme in 1x mee afschrijven...
Onderaan de pagina:
Apple.com

Vergelijking kan je hier maken:
Compare Wi-Fi base stations
Verschil is dus duidelijk het bereik wat verkleind wordt. Daarnaast is de snelheid die de Express aan kan veel lager. De USB ingang voor de express kan alleen gebruikt worden voor printers waar die bij de Extreme ook voor een externe schijf kan worden ingezet. De extreme heeft op zijn beurt dan weer geen mogelijkheid voor Airplay.

Voor mij is het een ideale vervanger voor mijn router, ik gebruik een ipad, een iphone en een macbook air. Daarnaast heb ik in mijn router maar 1 bedrade verbinding en dat is naar mijn NAS. Verder zal ik niet snel van Wi-Fi afstappen aangezien ik het ideaal vind dat alles draadloos is (het snelheidsverlies neem ik dan maar voor lief). Graag zet ik mijn spotify van mijn macbook op airplay zodat ik geen kabel meer hoef te hebben aan mijn Macbook.

Edit: persoonlijke noot

[Reactie gewijzigd door PancakesAreNice op 12 juni 2012 11:19]

Heb je daar een bron vooor? Want daarmee zouden ze de 2x duurder Airport Extreme in 1x mee afschrijven...
Dat is inderdaad zo, maar dat doen ze niet. Die heeft namelijk ook nog drie switchpoorten en dat is waarschijnlijk de reden dat deze airport express geen gigE heeft. Dat heeft de Airport Extreme namelijk wel.
Wat ik niet snap is dat ze nog steeds op 100 Mbit blijven hangen. Heel mooi dat je je WiFi 802.11n uit kan breiden, maar het is dan wel jammer dat je dan slechts 100Mbit zal halen in plaats van 300.

Edit @ hieronder: Ja klopt, maar die mist weer de AirPlay mogelijkheid en is ook weer wat minder Plug & Play i.v.m. het formaat.

[Reactie gewijzigd door internetinfo op 12 juni 2012 11:27]

De AP Extreme daarentegen heeft drie Gigabit Ethernet pooorten:
"In addition to Wi-Fi networking, the AirPort Extreme Base Station includes three Gigabit Ethernet ports for fast wired connectivity with desktop computers, network drives, and more."

Bron: Features

Edit: Reactie op hierboven
Hij mist inderdaad Airplay functionaliteit, als ze dat hadden toegevoegd dan had je in mijn ogen twee dezelfde apparaten gehad waarbij de Extreme de grote broer was van de Express. Dit was waarschijnlijk de slimste optie geweest voor Apple (vind ik), echter hier hebben ze niet voor gekozen.
Hierdoor zal je een Extreme moeten kopen voor je snelle netwerk en een Express daaraan koppelen om Airplay te gebruiken. Dit is een beetje dubbelop in mijn ogen.

[Reactie gewijzigd door PancakesAreNice op 12 juni 2012 11:31]

En hoe ga je 300mbit aan echte snelheid halen als de ethernet interface maar 100 aan kan..?
Dat je apparaat een 300mbit verbinding met het netwerk heeft, wil niet zeggen dat de actual transmit rate ook 300mbit is!
Mijn huidige Airport Express geeft een en al ellende. Eigenlijk hangt het al een paar maanden ongebruikt in het stopcontact, omdat iTunes maar niet het Airplay-icoontje onderaan wil tonen. Heb al van alles geprobeerd, geGoogled, getest, maar het verschijnt maar niet. En dat terwijl het daarvoor wel (even) gewerkt heeft.

Kortom: als er een alternatief is zou ik daarvoor gaan en dit product laten staan.
of het staat uit in de instellingen. dat kan namelijk. Of je moet een wachtwoord hebben m te kunnen vinden.
Dat zou te makkelijk zijn natuurlijk ;) ; de Airplay-functionaliteit staat aan, is gecontroleerd.
Mijn huidige Airport Express geeft een en al ellende. Eigenlijk hangt het al een paar maanden ongebruikt in het stopcontact, omdat iTunes maar niet het Airplay-icoontje onderaan wil tonen.
heb je toevallig een linksys/cisco router/accesspoint in je huis? of - als je windows gebruikt - heb je bonjour (zeroconf) voor windows geinstalleerd?

in het geval van die eerste: die dingen blokkeren na 5 minuten het multicast verkeer van bonjour, waardoor het ding zichzelf niet meer kan announcen. (of liever: de airplay services die het aanbiedt).

in het tweede geval zal windows niet in staat zijn de announcements van dat ding te zien.

Ik heb een stuk of 3 van die dingen in m'n huis, en daar werkt 't perfect, ik zie ze allemaal met naam en toenaam in m'n iTunes staan, en kan ze allemaal voorzien van audio op die manier.
Ik heb zo'n Ubee 3200 modem van Ziggo. Blokkeert deze modem volgens jou weten ook dergelijk multicastverkeer?

Bonjour is inderdaad geďnstalleerd en draait ook op mijn desktop. Ik heb ook al via de Apple-procedure het hele zwikkie aan software geherinstalleerd, maar dat heeft ook niet mogen baten.

Ik baal er wel van, want het heeft gewerkt en het functioneert dan ook prima. Maar nu dus niet en ik heb ergens al vrede gesloten dat het een miskoop is geweest welke stroom zit te trekken uit mijn muur... :'(
Ik heb zo'n Ubee 3200 modem van Ziggo. Blokkeert deze modem volgens jou weten ook dergelijk multicastverkeer?
Even snel snuffelen op internet met google doet me inderdaad vermoeden dat die dingen problemen hebben op dat vlak, ik kom bij Ziggo-Gebruikers.nl wat klachten (met technische onderbouwing) tegen op dat vlak.
Als je op UBee modem wifi gebruikt in combinatie met TKIP+AES dan dropt ie inderdaad Multicast verkeer richting Wifi maar niet naar LAN.