Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 492 reacties, 71.292 views •

Apple heeft de 'next generation' MacBook Pro getoond die voorzien is van een 15,4"-Retina-display met een resolutie van 2880x1800 pixels. De laptop beschikt over een zeer rank ontwerp en heeft geen harde schijf of optisch loopwerk.

De Retina-display op het nieuwe MacBook Pro-model heeft een resolutie van 2880x1800 pixels en een ppi-waarde van 220. Apple claimt dat het scherm daarmee de hoogste resolutie heeft in de notebookmarkt. Ook de kijkhoek zou zijn vergroot en de spiegeling van de display zou zijn verminderd. Om gebruik te maken van de sterk verhoogde schermresolutie zijn diverse applicaties, zoals Aperture en Final Cut Pro, en meegeleverde software van het besturingssysteem aangepast. Ook een aantal games zou van de verhoogde resolutie weten te profiteren, zoals Diablo III.

Apple MacBook Pro met Retina display Apple MacBook Pro met Retina display Apple MacBook Pro met Retina display Apple MacBook Pro met Retina display

De nieuwe MacBook Pro, die 1,7cm dik is en circa 2kg weegt, wordt aangedreven door een quadcore Intel Core i7 met een kloksnelheid tot 2,7GHz. Voor het grafische werk heeft Apple gekozen voor een GeForce GT 650M Kepler-gpu, terwijl het werkgeheugen maximaal 16GB groot is. De ssd is maximaal 768GB groot. Het toetsenbord heeft achtergrondverlichting, terwijl de accu goed zou zijn voor een werktijd van zeven uur en een standby-tijd van 30 dagen.

Apple heeft de high-end laptop uitgerust met twee usb 3.0-aansluitingen, een hdmi-uitgang en twee Thunderbolt-aansluitingen. Ook is een sd-kaartlezer aanwezig en in de behuizing zijn twee microfoons en een 720p-webcam verwerkt, evenals stereospeakers.

Voor het verbinden met internet en randapparatuur zijn 802.11n-wifi en Bluetooth 4.0 aanwezig, maar een ethernetpoort ontbreekt. Daarvoor dient een Thunderbolt-adapter aangeschaft te worden die een gigabit-ethernetaansluiting biedt. Voor de verbinding met de voeding heeft Apple de verkleinde MagSafe 2-aansluiting in de laptop geïntegreerd.

Het basismodel van de MacBook Pro met Retina Display kost 2279 euro. Daarbij is de laptop voorzien van 8GB werkgeheugen, een 2,3GHz Core i7 en een 256GB ssd. De 2.6GHz-versie met de dubbele hoeveelheid opslag vergt een investering van 2899 euro.

Reacties (492)

Reactiefilter:-14920450+1253+230+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
1 2 3 ... 11
Een 650M met amper 1 GB (gelukkig toch GDDR5) op een resolutie van 2880x1800... Gamen zal je alleszins niet al te veel moeten proberen op deze laptop! (Tenzij je de resolutie naar 1080p brengt, maar niet op de native resolutie van een scherm spelen is een verschrikkelijke ervaring).

Laten we eerlijk zijn en heel duidelijk stellen dat dit op geen enkele manier een revolutie is, het woord zelfs revolutie krijgt een nare bijklank door het constante misbruik dat Apple er van maakt. Een nieuw scherm (dat Apple zelf niet maakt) en gebruik maken van een SSD is géén revolutie, louter en alleen een evolutie van de bestaande techniek.

Op de comment "dit is goed voor video-bewerking" -> Ik stel me de vraag welke ernstige video-editor gebruikt maakt van een laptop i.p.v. een 27 inch scherm gekoppeld aan een degelijke PC voor intensieve bewerkingen... Dit is leuk voor onderweg maar op alle andere vlakken lijkt het me sterk dat je hiervoor een PC/iMac laat liggen. Zeker met de gigantische prijs in het achterhoofd! Voor deze prijs heb je een dunne laptop + een high-end workstation met een 27 inch scherm.

Ik hoop voor de kopers dat Apple alle producten uitvoerig getest heeft want het veranderen van componenten lijkt me een dure aangelegenheid aangezien alles aan het moederbord lijkt te plakken. (Vooral de SSD baart me zorgen, meestal gaat een voor alles gebruikte SSD geen 1-3 jaar mee).

Het is wel interessant hoe vele mensen + 2200 ¤ voor een medium-specced laptop plots "een normale prijs" vinden... =)

- Een neutrale partij (ik schrijf "kritiek" op elk product als daartoe reden is).

[Reactie gewijzigd door H-Cim op 11 juni 2012 21:06]

Gaming is niet het doel voor deze MBP. Verbetering van de leesbaarheid van teksten is het doel. Steve Jobs was altijd al bezeten van typografie en het weergeven van lettertjes op een scherm. Dat is, denk ik, de werkelijke reden van deze resolutieverhoging.

Overigens kan bij een hogere resolutie de AA ook een tandje lager, maar dat zal denk ik niet genoeg helpen in dit geval. Het is gewoon geen gaminglaptop.

Anti-aliasing is eigenlijk een lapmiddel om een lage resolutie te maskeren. Als de resoluties maar hoog genoeg worden dan is AA ook overbodig. Hetzelfde zag je vroeger met het kleurenpallet. Toen had je een kleurenpallet nodig, omdat het geheugen te klein was en je een pixel met 8 bits weer moest geven.

Apple steekt veel geld in R&D en het zou mij niet verbazen dat ze ook meewerken aan het ontwikkelen van een dergelijk scherm. De daadwerkelijke productie besteden ze vervolgens uit aan Samsung, Sharp, ... Het zou mij niet verbazen dat Apple in ruil daarvoor de exclusieve rechten wil hebben voor een bepaalde tijd.

[Reactie gewijzigd door BugBoy op 12 juni 2012 00:17]

. Een nieuw scherm (dat Apple zelf niet maakt)
Maar dan vraag ik me af, waarom gaan Samsung / LG zelfs geen Retina of betere schermen in hun eigen laptop productie gebruiken? Ze hebben de technieken ter beschikking, ze kunnen vanuit eigen fabrieken produceren, maar toch doen ze het niet?

Net zoals met Nieuwe Ipad, is wel raar dat Samsung / LG überhaupt geen eigen tablet met retina display geproduceerd hebben, en moet wachten totdat Apple begint met uitbrengen van de Innovatieve zet voordat zij ook dezelfde stappen volgen.

De interesse in goede producten mbt Hardware, Software, Design en Gebruiksgemak ongeacht de hoge prijs is namelijk veel groter dan men denken.
Het probleem is dat de zogehete retina producten enkel aanslaan omwille van de marketeers bij Apple. Als eender welk bedrijf een retina scherm zou proberen te verkopen dan zouden zij met veel hogere kosten te maken krijgen (geen massale inkoop) en bovendien zouden zij enkel retina producten verkopen aan de "tweakers" onder ons. Helemaal niet aan de doorsnee consument (want die weet amper wat een resolutie is).

Kortom, andere producenten hebben geen baat bij het gebruik van dit soort schermen, simpelweg omdat zij niet de naam en marketing hebben om mensen 2300 euro te laten betalen voor een retina scherm ;-)!
Helemaal niet aan de doorsnee consument (want die weet amper wat een resolutie is).
Toch apart dat ze bij Apple veel nadruk op het retina scherm van de iPad leggen en die verkoopt als broodjes bijdiezelfde onwetende consument ?
Dat heet marketing, mijn beste. Het is een iPad van Apple, of deze nu een retina scherm heeft of een 480x800 scherm, het merendeel van de consumenten kopen nog steeds het product.

[Reactie gewijzigd door H-Cim op 11 juni 2012 21:51]

van het weekend nog gewerkt met event shooters die op locatie direct een korte productie maken; Final Cut ondersteunt het al.
Er bestaat toch gewoon geen content voor die resolutie?

Het is zeker knap, maar volgens mij kun je je verkijken op het nut hiervan. Misschien iets voor grafici, maar het zware werk moet je toch op een desktop doen.

Een GT 650M is een goede kaart, maar er is een reden waarom de meeste (alle) gaminglaptops nog op 1920×1080 zitten... ok beeldkwaliteit is minder essentieel tijdens het gamen, maar de framerates rijzen nou niet bepaald de pan uit op full HD, al helemaal niet met een GT 650M (hoop dat ze minstens een 2GB GDDR5 leveren). Het is dus niet zomaar aan te sturen, zelfs een GTX 680 zal hier nog wel moeite mee kunnen hebben.

Overigens, ik zie nergens of dit nu IPS of TN is. Indien het TN is heb ik liever een Full HD IPSje.

Maar ja, games zijn er toch nauwelijks voor OSX, dus dat is geen issue. Ook een van de redenen waarom ik nooit een OSX apparaat zal aanschaffen (afgezien van de prijs, dat ga ik mooi niet betalen, 2200 euro. Bij een custom laptopbouwer heb je een monster voor een lagere prijs)
Het is overigens een IPS paneel

Retina display: 15.4-inch (diagonal) LED-backlit display with IPS technology; 2880-by-1800 resolution at 220 pixels per inch with support for millions of colors
Supported resolutions: 2880 by 1800 pixels (Retina); scaled resolutions: 1920 by 1200, 1680 by 1050, 1280 by 800, and 1024 by 640 pixels
Deze laptop is ideaal voor ontwerpers. Het ontwikkelen voor de nieuwe iPad en Full HD schermen is heel irritant met de huidige laptops. Dit komt doordat je constant moet in en uit zoomen, en er geen ruimte is voor de tools.
EDIT : NVIDIA GeForce GT 650M with 1GB of GDDR5.

Niet upgradebaar als ik Apple.com kan geloven. Op zich is dit echt niet de aangewezen kaart om dergelijk hoge resoluties aan te sturen, deze kaart kan toch gezien worden als amper de "high end mainstream". Zo heeft de 680M maar liefst 2x betere prestaties (notebookcheck.net). Deze is natuurlijk niet in zo'n dunne laptop te steken maar ik wens gewoon te illustreren dat je van deze kaart niet al té veel zal moeten verwachten.

[Reactie gewijzigd door H-Cim op 11 juni 2012 21:11]

Macbooks blijven er mooi en stylish uitzien, maar die prijs is gewoon weg niet te rechtvaardigen. Een laptop met (give or take) gelijke specs (afgezien van het scherm) kan je al voor de helft van die prijs krijgen. Sorry, maar meer dan 1000 euro EXTRA betalen alleen voor een wat beter scherm, dat gaat nergens over.

Men kan erover discussiëren of het scherm nu revolutionair is of niet, daar ga ik me niet in mengen. Wat ik me eerder afvraag is of deze (r)evolutie zoveel toegevoegde waarde heeft. Natuurlijk, het scherm zal vast prachtig zijn, maar als ik i.p.v. dit retina display een "normaal" full HD scherm heb, denk ik dan iedere dag bij mezelf: he wat een onscherp bagger scherm? Ik betwijfel het ten zeerste. En die twijfel wordt helemaal weggenomen als ik me bedenk dat ik van het geld dat ik minder heb uitgegeven een highend tablet en een highend smartphone kan halen.
Het scherm is niet de enige reden dat de nieuwe Macbook Pro duurder is dan menig laptop met dergelijke specs.

Als je ooit een Apple product hebt gezien van de binnenkant zie je dat de moederborden, batterijen, etc. allemaal zelf ontworpen is. Alles is aangepast aan de behuizing zodat er zo veel mogelijk ruimte benut wordt en alles perfect past.
Andere fabrikanten gebruiken standaard ontwerpen en passen hiernaar de behuizing aan, dit is goedkoper maar zorgt voor een lager afwerkingsniveau.

Sommige mensen hechten hier geen waarde aan, maar anderen weer wel. Ik vind de prijs niet exorbitant hoog.

[Reactie gewijzigd door We.are.cake op 11 juni 2012 22:48]

Als je ooit een Apple product hebt gezien van de binnenkant zie je dat de moederborden, batterijen, etc. allemaal zelf ontworpen is. Alles is aangepast aan de behuizing zodat er zo veel mogelijk ruimte benut wordt en alles perfect past.
...
Sommige mensen hechten hier geen waarde aan, maar anderen weer wel.
Sorry, maar ik vond dit statement toch best grappig. Nee, ik hecht absoluut 0 komma 0 waarde aan hoe mijn notebook er van binnen uitziet. Als een pc met custom waterkoeling , leds, volledig modded heb, dan wil ik zien hoe het er van binnen uitziet.
Of de dimm slots nu linksom of rechtsom op het moederbord van je laptop geplakt zitten dat zal mij echt niets uitmaken. Daarbij moet gezegd worden dat iedere maker van notebooks/ultrabooks probeert zoveel mogelijk inhoud zo efficiënt mogelijk in de behuizing te krijgen.

Zo'n statement is gewoon niet te gebruiken ter rechtvaardiging van een extreem hoge prijs. Het "betere" scherm is een reden om de hogere prijs te verdedigen. De vraag blijft dan alleen, zoals ik hierboven aangaf, of je van dit ene ding zoveel gelukkigrt wordt, zoveel beter kan werken dat het je 1000-1200 euro extra waard is.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Moi_in_actie op 11 juni 2012 23:03]

Wat maken mensen zich toch druk om de prijs? Een BMW is ook duurder als een Renault. Hoor je daar mensen over klagen dat een BMW navigatie duizenden euro's kost? Een B&O is ook duurder als een Philips. Een Apple is duurder als een Lenovo. Is dat terecht? Is er een kwaliteitsverschil? Misschien wel, misschien niet maar zolang mensen bereid zijn om die bedragen te betalen is dat toch hun eigen keuze?
Dat klopt helemaal, het ding is waard wat een persoon ervoor wil betalen. Wat ik echter als rationeel persoon probeer aan te geven, wat jij hier ook doet in jouw vergelijking tussen een Renault en een BMW, is dat je dingen in perspectief moet zien. Is een Macbook zoveel beter dan een laptop van Dell/Asus/MSI/Samsung als die dezelfde specs hebben (afgezien van het scherm): nee. Apple maakt top producten en men hecht zeer veel waarde aan kwaliteit, maar het is geen verschil van dag en nacht.

Het enige duidelijke vergelijkingspunt wat dan nog overblijft is de prijs. Gebruikerservaring m.b.t. het besturingssysteem laat ik hier buiten beschouwing, de een wil Windows, de ander OSX, de ander Linux.. not touching that discussion with a ten foot pole :) Het is dan dus de extra prijs en het betere scherm wat je tegen elkaar moet afwegen.

Je kunt wel zeggen "waarom zeurt men over de prijs", maar als puntje bij paaltje komt is dat wel het punt waar het op neerkomt. Is deze prijs te rechtvaardigen t.o.v. de meerwaarde wat je ervoor krijgt. Op diezelfde manier kijk jij naar de vergelijking tussen een Renault en een BMW; de Renault is misschien goedkoper maar de BMW heeft een betere motor, betere stoelen en een completer interieur.
Bij een afweging tussen deze Macbooks en een andere laptop vind ik die meerprijs van ruim 1000 euro niet te rechtvaardigen.
Wat je vaak ziet is dat de concurrent zijn product kwalitatief minder afwerkt.
Een MBP is gewoon stevig ( vervaardigd uit een blok aluminium ) en bijvoorbeeld het touchpad. ik heb nog geen andere fabrikant gezien die de kwaliteit en uitstraling heeft geëvenaard van Apple.

Een Renault Megane RS is ook best snel, even snel als een 325i. En de opties zijn precies hetzelfde. Alleen de BMW is 20k duurder. Dat merk je aan de afwerking en de degelijkheid.

Je zal natuurlijk een deel betalen voor het apple logo, maar ik vind dat niet gelijk een minpunt. Het zijn gewoon topproducten!
Leuk, retina. Leuk, een aangepast OS, maar om het gejubel heen, ben ik de enige die nuchter denkt?

Dit is EFFECTIEF 1440*900. Say wut? Yup. Dpi verdubbeling, ook in de software. Wat krijg je dus nu als je je legacy Apps gaat spelen, zoals word en Photoshop? Blurry bitmaps. Ik geloof best dat tekst goed gaat schalen, maar ik vrees dat ze gewoon pixel duplicatie gaan doen bij niet retina Apps. Standaard Apps op klassieke 96-mode laten draaien geeft onmogelijk kleine bedienings elementen. Hoewel ik resolutie toejuich, juich ik screen estate NOG meer toe. 1080p op mijn xps15 is wat dat betreft perfect, dubbel dpi en het is 4K/2160, zal wel mooier zijn, maar dan blijft mijn grote vraagstuk:

KAN Apple de softwarehuizen van de wereld overtuigen om hun grote complexe pakketten te voorzien van een retina jasje? Als je Windows instelt op 120dpi (Windows trekt resolutie en screen site uit de pnp data en kan dit automatisch) of zelfs hoger dan zie je dat er een hoop applicaties zijn die het NIET snappen, en vreemd gaan schalen of gaan pixel stretchen. Ik gok dat Apple dat laatste forceert.
"Now, applications do have to be updated to take advantage of this Retina display."
"Adobe's working in a new Photoshop. Autodesk has a new AutoCAD on the way, too."

Je kunt je voorstellen dat het voor video-editing/photoshop software best een mooie bijkomstigheid is ?
En vergeet Diablo 3 niet :D.
De gebruikservaring zal 100% hetzelfde zijn, juist omdat je de pixels verviervoudigd.

Enkel applicaties die er voor geschikt zijn zullen er een stuk scherper uit zien.
De grote softwarehuizen zullen wel omgaan (bijv. Adobe en AutoCAD). Verder zal het mij niet verbazen dat Apple straks eist dat applicaties in hun Mac AppStore retina compatibel moeten zijn. De ervaring bij iOS was in ieder geval dat de adoptie van retina schermen vrij snel ging.
Erg mooie ontwikkeling. Mis echter het volgende:

De 15" high res - was 1680x1050 moet worden 3360x2100
De 17" fullHD - was 1920x1080 moet worden 3840x2160

Dit vind ik een zeer groot gemis. Echt mooi dat de pictogrammen en tekst leesbaarder zijn geworden, maar waar kopen mensen deze super notebook voor? Juist. Werken. En dan schiet het display helaas te kort.
ik vind het nog steeds raar en daarmee wel dapper dat apple met hogere resoluties gaat werken. (iMac, iPad en nu macbook)

De hele markt draait nog om 1080p. Nu dat net de meeste mensen over zijn op 1080, wil apple weer een stap verder.

Zolang de (afspeel)media hierin niet meegaat, zie ik geen reden om een hoger resolutie scherm te willen.

Ik werk nu al een jaar of 6 op 1920x1200 (23" werk) en 24" thuis) en ik heb nog geen moment gedacht. Goh ik wil dat het nóg scherper is...
Mijn oude 17" gamelaptop had ook deze resolutie. Maar daar werd alles wel erg klein mee. Ik neem overigens aan dat apple hier wel iets op heeft verzonnen
Even een veel gepost misverstand uit de weg helpen: de Retina MBP biedt wel meer effectieve schermruimte. Als je wilt kan hem zo instellen dat het de ruimte biedt van een 1920x1200 resolutie scherm, alleen dan net iets scherper.

Standaard doet hij dus de effectieve ruimte van een 1440x900 scherm, maar dan met vier keer zoveel pixels.

Dat is dus aan te passen, met keus uit vijf verschillende resoluties.

Verder is het interessant om te lezen waarom er weer hdmi op zit. Dit komt door licensing issues, hdmi 1.4 mag alleen worden ondersteund als er een fysieke hdmi-poort op het apparaat aanwezig is, en dus niet via een adapter (wat voorheen gebeurde via Thunderbolt naar hdmi).

[Reactie gewijzigd door Muthas op 12 juni 2012 10:24]

Ben ik de enige die er van baalt dat er geen cd speler meer in het apparaat zit? Niet lekker op vakantie dvdtje kijken of, zoals ik zelf, in de muziekindustrie werkzaam ben en dus gewoon geen cd's meer kan beluisteren....
daar hebben ze tegenwoordig usb sticks en cdj 2000's voor uitgevonden tevens kan je films ook prima op je hard disk meenemen in mkv file zodat je kan genieten van je 1080p content zonder een irritant gezoem van je dvd speler hoort.

* AjDuLion werkt al jaren met een macbook pro met 1 ssd en 1 640gb hdd geloof me die keren dat ik een dvd nodig had kan ik op 1 hand tellen.
Ik denk dat je serieus problemen gaat krijgen met allemaal software. Veel zal onbruikbaar zijn op deze resolutie.

edit:

Denk maar aan het hele internet. Alles is op 72dpi. Al die sites gaan echt niet upscalen voor alleen een macbook van 2100 dollar.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 12 juni 2012 11:40]

Ik ga er vanuit dat applicaties "retina" enabled moeten worden, zoals dat ook op iOS het geval is. Als ze dat niet zijn, dan zal er pixel verdubbeling gedaan worden, maar de rendering van letters zal wel van de hogere resolutie gebruik maken. Bitmaps die op het scherm gedownscaled worden (zoals veel op websites gebeurd) zullen ook naar de nieuwe resolutie gescaled worden.

De betere leesbaarheid zal dus voor alle applicaties gelden, maar de scherpere bitmaps zal eigenlijk alleen zichtbaar zijn voor retina-enabled applicaties. Wellicht dat er ook een 1-op-1 mode zal komen, maar dan worden fonts wel extreem klein, dus ik denk niet dat Apple dat zal vrijgeven.

Apple heeft al aangekondigd dat een aantal grote softwarebouwers de applicaties retina enabled gaan maken. Bijvoorbeeld Photoshop zal een update krijgen. Maar wel lullig als je niet de huidige Photoshop versie gebruikt en dus gedwongen bent om te upgraden naar de nieuwste versie. Die kosten komen dan nog een keer bovenop de niet misselijke kosten van deze laptop.

[Reactie gewijzigd door BugBoy op 11 juni 2012 23:38]

Waarom?

In photoshop, lightroom, indesign & illustrator werken men meestal ook met hoge resoluties.

Ik denk dat andere adobe softwares zoals AE & Premiere deze resoluties ook zal ondersteunen, tenminste bij mij werkt adobe iig wel op mn MBP + externe monitor zonder enig probleem.

Ik denk dat men zonder problemen op de nieuwe MBP kunnen blijven werken.

Aangezien de hoge prijs, is deze versie ook niet voor standaard internet gebruik bedoeld, zoals browsen of facebook games spelen.
inderdaad, het gaat er gewoon niet perfect uitzien, wat logisch is. Tenzij ze de app zelf aanpassen.
Ik snap de reacties van de Apple bashers niet. Natuurlijk is de prijs stevig (vooral met fatsoenlijke opslagcapaciteit), maar het is hoe dan ook een revolutionaire laptop. De resolutie is ongeëvenaard en ook een 15.4" met deze afmetingen, gewicht en performance is uniek. Ook voor de Apple-haters is dit een goede ontwikkeling. Andere bedrijven zullen straks ook met dit soort laptops komen, dus dan worden zij ook bediend. Apple was de eerste met de ultrabooks en dit is de next step. Te duur? Misschien, maar geef ze i.i.g. de credits dat ze dit maken.

Dat er geen ethernetpoort op zit is te verklaren dat dit gewoon niet past in deze formfactor. Ik vind het ook een nadeel, maar ik kan mij de keuze wel voorstellen. WIFI is voor veel doeleinden snel genoeg, behalve als je echt veel filetransfer wilt gaan doen. Daarbij heb je wel ethernet en extra USB poorten als je de MBP op een Apple Thunderbolt Display aansluit. Ik werk mobiel altijd via WIFI en als ik achter mijn bureau zit, dan sluit ik de laptop aan op mijn monitor.

Het geklaag dat je niets hebt aan een hoge resolutie is volstrekte kul. Lees maar eens een website op een iPad 2 en op een iPad 3. Door de hoge resolutie is de typografie een stuk beter en leest het prettiger. Ook voor fotobewerking is het fijn dat je een hoge resolutie hebt, maar ondanks dat de MBP een prima scherm heeft (voor een laptop dan) is het qua kleurechtheid vaak niet goed genoeg voor professionals.

Ik zou graag zien dat er weer een 24" Apple display komt, maar dan met de dubbele resolutie van het oude scherm (3840x2400). Die zou dan ook USB3 moeten krijgen en vanzelfsprekend een ethernetaansluiting. Als ze daar ook wat zouden doen aan de spiegeling dan zou ik om zijn en meteen zo'n scherm aanschaffen.
Revolutie: iets nieuws, onverwacht tot stand brengen.

Evolutie: de bestaande techniek verbeteren en gebruiken.

Een laptop maken met een scherm met een hogere resolutie en alles dichter bij elkaar duwen is géén revolutie. Anders maken we elke maand wel een revolutie mee:

- TV's werden 1 cm dunner : REVOLUTIE!
- Smartphones kregen 720p scherm: REVOLUTIE!
-> Neen, dit zijn simpelweg evoluties.

Het misbruik van het woord revolutie bij élk van hun producten creëert ergernis bij velen omwille van de naiviteit van sommigen.

De term "revolutie" is een marketingterm voor Apple, geen daadwerkelijke revolutie. Laat ik dit verduidelijk met enkele voorbeelden:
* "Een universiteit brengt de eerste voor consument toegankelijke quantum-computer op de markt" -> dit is een revolutie.
* "Een bedrijf verdunt een laptop met enkele millimeter en gebruikt een scherm met een hogere resolutie" -> dit is géén revolutie.

[Reactie gewijzigd door H-Cim op 11 juni 2012 22:03]

Het is niet enkel Apple die hier zich aan zondigd. Alle fabrikanten doen dat. Enkel bij Apple valt het op. Je merkt nu ongeveer dezelfde geluiden over Samsung.

Als je op eender welke website iets ga opzoeken over een product, is het toch bijna allemaal een "world leader" , innovative, and productive suite of collaborarion and social media.

Dankzij de loze beloften van reclames, kan ik nergens meer in geloven, noch in de revoluties, noch in de evoluties.
Ik keur de nieuwe marketing van Samsung evenzeer af. Het kijken naar filmpjes van Samsung/Apple laat me soms alle hoop in de "mensheid" verliezen ;-). Het is bijna vergelijkbaar met de reclame voor parfums.
Wellicht is revolutionair een wat overtrokken woord. Ik weet trouwens niet waar je de definitie vandaan haalt. Volgens de Van Dale heeft het woord revolutie niet met iets onverwachts te maken, maar dat het grote gevolgen heeft voor de samenleving. Ik verwacht inderdaad niet dat deze nieuwe MBP een wezenlijke gevolgen heeft voor de samenleving, dus een revolutie is dit product inderdaad niet.

Dus strict genomen heb je gelijk, maar de Apple bashers doen alsof er niets nieuws onder de zon is. Dat is gewoonweg niet waar. Noem mij eens een laptop, waarbij zoveel nieuwe technieken samenkomen in één ontwerp als deze nieuwe MBP. Dan moet je volgens mij een tijd terug. Het is gewoon een knap staaltje engineering, maar helaas met een forse prijs. Early adopters betalen nu eenmaal de hoofdprijs.

Ik snap ook niet waarom mijn post als ongewenst wordt gemarkeerd. Het is on-topic, er staan geen onwaarheden in. Wellicht kun je discussiëren over het woord 'revolutionair'...
1 2 3 ... 11