Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

×

Help jij Tweakers Website van het Jaar te worden?

Tweakers is genomineerd voor beste website 2014 in de categorieën Nieuws & Informatie, Community en Vergelijking. Stem nu en maak kans op mooie prijzen!

Door , , reacties: 51, views: 40.637 •

Synology heeft op de Computex de nieuwe DiskStation DS413 getoond. Volgens de fabrikant is dit model zuiniger: in hibernate zou de nas een stroomverbruik van 3,3W hebben. Synology toonde ook de DS213 Air, een nas met hotspot-functie.

Synology DiskStation DS413De DS413-nas beschikt over een 1GHz Freescale-cpu en 1GB werkgeheugen. Ook biedt de nas twee usb 3.0-aansluitingen waardoor de dataoverdracht via bijvoorbeeld externe harde schijven versneld kan worden.

Volgens Synology is de DS413, waarin ruimte is voor vier harde schijven, zeer zuinig; zo zou de nas in standby-modus slechts 3,3W verstoken. Ook claimt de fabrikant hogere snelheden bij het toepassen van aes 256bit-encryptie. De lees- en schrijfsnelheden zouden in encryptiemodus respectievelijk 48,4 en 24,1MBp/s bedragen.

Synology toonde tijdens de Computex ook nog de DS213 Air, een nas waarin twee schijven geplaatst kunnen worden en tevens dienst kan doen als wifi-hotspot. Dit model heeft een 1,6GHz-cpu en 256MB werkgeheugen. Ook deze nas telt twee usb 3.0-aansluitingen.

De DiskStation DS413 en DS213 Air, die beiden Disk Station Manager 4.0 als firmware hebben, worden in het derde kwartaal op de markt verwacht. Synology heeft nog geen prijzen bekend gemaakt.

Reacties (51)

Oh? synology stapt weer af van de atom? Of komen deze in de +-versies? Het heeft wel wat voordelen als de nas op intel-architectuur draait.
De meeste Synology apparaten draaien op een ARM processor en niet op een Atom.
EDIT: Ik zie dat de 412+ idd op een Atom loopt. De low-end apparaten (minder dan 4 bays) draaien voornamelijk ARM.

[Reactie gewijzigd door erikloman op 10 juni 2012 14:04]

beetje raar dat erzoveel geld neergeteld moet worden voor een nas met zo magere prestaties.
tis net of je een nieuwe opel cadet van 10 jaar geleden koopt.
kom op zeg een nas met 265 mb, beetje achterhaald voor veel geld

[Reactie gewijzigd door mark184 op 10 juni 2012 15:01]

Magere prestaties? DSM heeft niet veel nodig en zelfs het draaien van meerdere processen laat 256MB niet vollopen. Zodra je meerdere gebruikers gelijktijdig laat werken dan wordt het een ander verhaal alleen geldt dit voor veel gebruikers niet. Op dit moment is 256~512MB voldoende voor de normale consument.

De producten van Synology zijn niet duur en bieden juist veel voor het geld dat deze moeten kosten. Als je dan nog de prestaties tegen vindt vallen dan ben je op zoek naar wat anders want dan passen deze producten niet bij jouw eisen.
Nou, dan doe je het toch zelf?

Zo'n NAS doet niets anders dan het samenbrengen van zaken die je ook zelf kunt regelen. Je kunt zelf een kast kopen, moederbord er in hangen, harde schijven er in plakken, OS installeren en configureren....

Wat Zynology voor jouw doet:
- De kast en hardware zo optimaliseren dat het net zo klein wordt als een NAS
- De hardware zo optimaliseren dat ie voor 3.3W doet wat een NAS doet
- De software zo optimaliseren dat hij met weinig resources werkt
- De software zo bouwen dat het configureren en gebruiken een fluitje van een cent is

Als jij dat ook allemaal zelf kunt dan ga vooral je gang. Maar reken er op dat je heel wat uurtjes er aan kwijt gaat zijn. Daar heb je graag die paar tientjes extra voor over.
En zo niet dan staat het je vrij om het allemaal gewoon zelf te doen. Er is niemand die je verplicht een Synology NAS aan te schaffen.
We praten hier alleen niet over een paar tientjes extra, maar over honderdjes helaas.
Leer toch lezen man. Deze NAS heeft 1 GB werkgeheugen, staat duidelijk vermeld in het artikel.
Kuch....
Synology toonde tijdens de Computex ook nog de DS213 Air, een nas waarin twee schijven geplaatst kunnen worden en tevens dienst kan doen als wifi-hotspot. Dit model heeft een 1,6GHz-cpu en 256MB werkgeheugen.
Opvallend dat ze voor deze uitvoering een hoger geklokte processore gebruiken? Neemt dat wifi zoveel cycly in beslag?
En waarom minder geheugen?
De ene is een dual core en de andere een single, vandaar. En het heeft ook met segmentering te maken. De 4 bay zit in een ander prijssegment.
Zoveel geld? Ik zie nog nergens een prijs genoemd staan!

Verder vind ik de prestaties zeker niet mager, afgaande op de specs die hier gegeven staan.

[Reactie gewijzigd door Passeridae op 10 juni 2012 17:18]

Dat valt mij ook een beetje tegen. Ik heb nu al ruim 2 jaar een QNAP 259 pro en het valt mij op dat je na twee jaar nog niet iets veel snellers kunt aanschaffen. Want laten we eerlijk zijn, een atom is al vrij zwak. laat staan de bovengenoemde freescale processor en 256 MB geheugen is nauwelijk 1(!) euro aan geheugen. Kortom ik kan er niet echt warm van worden. Het wordt tijd voor een nieuwe speler met een frisse blik op het begrip NAS :)

[Reactie gewijzigd door Erwin1967 op 11 juni 2012 00:19]

Nou, dan bouw je er toch zelf één als je dit allemaal niet goed vinden te duur.
Zal wel komen doordat een simpelere CPU erin zit, hij lijkt vanaf de buitenkant gezien op de DS412,.. En dan te bedenken dat ik 8 maanden geleden nog een DS411+ gekocht heb... die is wel sneller.
Alleen de type benaming vind ik niet logisch had hem dan DS412 Eco genoemd ofzo...
De benaming van DS413:
DS staat voor Diskstation.
De 4 staat voor het aantal schijven dat de NAS kan behuizen.
En de laatste twee schijven is het jaar van uitgave voor het model, in dit geval 2013.

Als je een 4 disk Synology Nas heb gekocht 8 maanden geleden is het niet vreemd dat deze DS411 heet of dat de huidige DS412 heet. Drie keer raden wanneer de DS413 uitkomt...
Volgens Synology Marketing: But if I were to guess, I would say in Sept this year.

PS: Even wachten is niet erg, de harddiskprijzen moeten ook nog verder zakken.

[Reactie gewijzigd door Bolukan op 10 juni 2012 20:38]

Je hoeft geen nieuwe versie te kopen. Bij synology ben je echt nog del een paar jaar verzekerd van software upgrades met nieuwe functionaliteiten.
Klopt, zelfs de nassen van 6 jaar geleden draait de huidige nieuwe DSM nog op en steeds wordt alles weer beter.
Dat is dus niet waar, een DS107+ bijvoorbeeld ondersteund max DSM3.2
Dat klopt. Wordt alleen nog ondersteund vanaf de 09-series/jaargang en hoger.
Naja, ARM heeft ook zo zijn voordelen. Maar inderdaad, voor een Atom Synology is wél een Plex pakket en voor ARM nog niet.
Over de synology nas namen heb ik ooit begrepen dat:
- het eerste nummer geeft het aantal disk-bays aan (qnap vergelijk: idem)
- de laatste twee nummers zijn het jaartal (Bij qnap niet...) (713 zou dus de naam zijn voor een 7 bay nas die ze dit jaar uitgeven. O-)
En dan de toevoeging:
- zonder toevoeging is het een main-stream model, met meer dan genoeg geheugen en een snelle arm chipset, ook bruikbaar voor uitbreidingen of encryptie (qnap vergelijk: de .19 systemen)
- met de + toevoeging is het een snel model, met atom cpu en meer dan genoeg geheugen, bruikbaar voor uitbreidingen en encryptie (qnap vergelijk: de .3. systemen en hoger)
- met de j toevoeging is het een zuinig (budget) model, met goedkope/oudere arm cpu en 'genoeg' geheugen die doet wat ze moet doen, punt. (qnap vergelijk: de .0. en .10 en .12 systemen)

Dus ja de atom komt in de + versies, al hoeft dat niet dit jaar te zijn.
(mijn bron: een aantal artikelen in de C'T van de laatste jaren).

[Reactie gewijzigd door beerse op 11 juni 2012 13:25]

Ja low power en dan kun je de extra opties als plex en sabnzbd schudden:)
Ben nog zeer blij met de ds1511+
eet wel meer stroom maar serveert plex aan 2 apple tv en sabnzbd op 12mb/s download tergelijk.
De wifi hotspot is leuk maar 9 van de 10 mensen zetten hem op een plek in een bestaand netwerk met wifi. Zie het nut er niet van.
Zie mijzelf niet met een nas in een rugtas lopen, wel accu nodig.
Neem je het cloud gebeuren wel erg serieus:)
Walking Personal Cloud.

[Reactie gewijzigd door 151407 op 10 juni 2012 14:42]

Ik denk dat het zeker nut heeft, voor mensen die bijvoorbeeld willen upgraden vanaf een langzamer, ouder wifinetwerk. Ik zou het bijvoorbeeld mijn ouders best aanraden, gewoon een kabeltje vanaf het kabelmodem naar de nas en verder niks. Voor mensen die niet zo bezig zijn met IT en gewoon willen dat 'alles het doet' is het helemaal niet zo gek om een all-in-one te hebben. 1 op de 10 mensen is overigens nog genoeg om een mooie omzet op te maken :).
Sorry voor deze vraag maar kan je op zo'n NAS een OS draaien of draait er al een OS op? Wil namelijk een NAS kopen om er iTunes op te draaien zodat m'n films op de ATV benaderbaar zijn zonder computer. Alvast bedankt!
Zo'n NAS draait een eigen OS (een Linux-distributie met veel Synology-eigen software, in dit geval), maar is zeer modbaar (met packages, of volledig custom firmware).

De standaard-firmware heeft o.a. een iTunes-server en DLNA-server (wat de meeste TVs/mediaboxen eten) ingebouwd.

Check de site van Synology voor wat hun firmware standaard allemaal kan: http://www.synology.com/dsm/index.php?lang=enu

[Reactie gewijzigd door Treenaks op 10 juni 2012 14:59]

Voor duidelijkheid, AppleTV gaat niet werken met de opensource iTunes emulator server die op de synologie draait. Apple gebruikt een bepaalde pincode codering in de huidige iTunes communicatie die nog niet reversed engineerd is.
AppleTV is daarnaast (zonder jailbreak) niet In staan Dlna te benaderen.

Je kunt beter je Atv weg doen en een syno en Mac mini kopen.
Wil namelijk een NAS kopen om er iTunes op te draaien zodat m'n films op de ATV benaderbaar zijn zonder computer.
Dit gaat niet werken zonder jailbreak.

Synology adverteert wel leuk met "iTunes Server" in hun nas, maar hun implementatie ondersteunt dus niet Home Sharing, en dat is nou net wat Apple TV gebruikt om met iTunes te verbinden. Je kunt alleen vanaf een iTunes-client muziek vanaf de Synology iTunes server afspelen, maar niet eens importeren in je eigen library.

Dus dat geld kun je je besparen... Ik weet niet wat er voor 'n andere oplossingen zijn met jailbreaks op Apple TV en/of 3rd party packages op de Synology, maar een stock Apple TV op een stock Synology gaat niet werken, ondanks "iTunes Server".

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op 10 juni 2012 17:14]

Met een jailbreak kun je op een ATV 2 (dus niet drie) Plex installeren en ben je niet meer afhankelijk van iTunes. Ook schijnt Apple morgen een SDK te gaan lanceren voor de ATV zodat dit soort grapjes misschien ook zonder Jailbreak mogelijk gaan worden.

Wil je geen Jailbreak gebruiken zit je nu inderdaad nog vast aan iTunes op windows of OS/X.
Het is een nas dus ja er zit al een os op. Diskstation manager 4.0. Hierme kan je trouwens een itunes server draaien en streamen naar Atv
Weet iemand of er nog een DS412 komt? De DS412+ heb ik al wel gezien, maar de 'normale' nog niet. Wordt voor de 4-bays versie de 2012-editie overgeslagen en komt er enkel een DS413?
De DS412 wordt overgeslagen volgens de mannen op het Synology forum :)
ik zelf zoek al een tijdje naar een nas en mijn wens was dat het vooral zuinig moet zijn, wat deze DS413-nas ook is vergeleken met andere nassen.
maar nou lees ik dat de DS413-nas veel functies mist vergeleken met een andere Synology nassen die op een atom draaien, is er dan ergens een lijst met wat wel en niet woord ondersteund onder arm?
Het lijkt me dat het de reguliere verschillen zullen zijn tussen de ARM en Atom based NASsen. Op de site van Synology kun je een compare toen tussen een ARM en een Atom gebaseerd model, zoals bijvoorbeeld de DS212+ en de DS412+.
Dit zijn NASsen uit hetzelfde jaar, dus redelijk vergelijkbaar, alleen heeft de DS412+ een Atom processor en er passen twee schijven extra in.
Lijkt me vreemd, omdat alle synology nassen dezelfde DSM (kunnen) draaien en daarmee dus allemaal dezelfde mogelijkheden zouden moeten hebben. Dat gaat natuurlijk niet op als er een aansluiting niet op een NAS zit, maar dat lijkt me wel duidelijk.
Als ik het mij goed herinner heb ik een 411j. Wat ik daar toch aan mis is een wake-on-lan functie. Dat zou de energiezuinigheid flink omhoog krikken. Ik gebruik hem namelijk alleen als timemachine backup en iTunes server.
Ik heb zelf ook een 411j maar die gaat netjes in standby waarbij alle functies op idle gaan en de disken ook stoppen. Bij een aanvraag op netwerk spinnen alle disken weer op. Dat is zo goed als een WOL.
Ben ik toch blij dat ik een DS411 heb gekocht. Natuurlijk erg mooi dat het idle verbruik zo is teruggebracht, maar ik verbruik toch liever een paar watt meer voor betere lees/schrijfsnelheden.
De opgegeven schrijf en lees snelheden zijn bij gebruik van 256 bits aes encryptie..
Meeste gebruikers gebruiken dit niet lijkt me.
De "normale" snelheden worden in de tekst helemaal niet opgegeven.