Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 427 reacties

Apple wil in de VS een verkoopverbod van Samsungs Galaxy S III. De telefoon zou inbreuk maken op twee patenten van Apple. Het bedrijf uit Cupertino vroeg eerder om een verbod op de Galaxy Nexus. De twee bedrijven liggen al langer in de clinch.

Een van de twee betwiste patenten heeft betrekking op de spraakherkenningssoftware Siri op de iPhone 4S; Samsung heeft met S Voice vergelijkbare software. Ook ageert Apple tegen functionaliteit met de naam 'data tapping', die het bijvoorbeeld mogelijk maakt om een telefoonnummer in een sms-bericht te herkennen en dit direct vanuit de sms te bellen.

Apple heeft de rechter gevraagd om de eis van een Galaxy S III-verbod toe te voegen aan een al lopende zaak tegen de Galaxy Nexus, schrijft FOSS Patents. Volgens Samsung is het daarvoor echter te laat. Volgens Apple maakt de Galaxy Nexus inbreuk op vier Apple-patenten.

Apple en Samsung liggen al enige tijd met elkaar overhoop; beide bedrijven klaagden elkaar aan in verschillende landen, waaronder Nederland, om vermeende patentinbreuken. Dat laat onverlet dat Samsung en Apple een innige zakelijke band hebben. Zo levert Samsung veel onderdelen voor de iPad en iPhone. Apple was verantwoordelijk voor 7,6 procent van Samsungs omzet in 2011; gerekend naar Samsungs totale omzet komt dat neer op een bedrag van ruim 6 miljard euro.

Samsung Galaxy S III

Reacties (427)

Reactiefilter:-14270354+1226+217+31
Moderatie-faq Wijzig weergave
1 2 3 ... 11
Naar wat ik lees is Samsung momenteel de race toch aan het winnen, het is afwachten wat de iPhone 5 gaat doen voor Apple.

Zie: http://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS23455612
Kan je daar wat uit halen dan?

Samsung koopt eigenlijk van zichzelf zo kunnen ze de winst makkelijk verplaatsen naar andere divisies die niet beursgenoteerd zijn en dus onbekend is wat die voor winst hebben...

Oftewel wat voor winst Samsung maakt is NOOIT te achterhalen. En dus ook niet te vergelijken met andere fabrikanten!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 7 juni 2012 15:49]

Is dat winnen? :) Het laat alleen maar zien wie er veels te veel vraagt voor het toestel en dat mensen dat nog serieus willen neerleggen ook :)

Als het er om gaat wie het meeste geld verdient, maar niet wie er het meeste voor terug geeft... Tja, dan denk ik dat je gelijk hebt. Maar naar mijn mening gaat het er helemaal niet om wie het meeste verdient, maar wie de beste telefoon + functionaliteit aanbied voor een daarbijbehorende redelijke prijs. En de iPhone valt naar mijn mening zeker niet onder de categorie redelijke prijs...
De fabrikant bepaalt de prijs niet, dat doet de consument.

Apple heeft als extra voordeel (zowel praktisch als financieel) dat ze een supply chain hebben waar menig bedrijf jaloers op kan zijn.

http://wpuploads.appadvic...012/05/gartner-top-25.jpg

Simpel rekensommetje dus. Wat de gek ervoor geeft + weinig kosten = Profit.
Het is eerder belangrijk om te zien wat Apple met de oudere modellen gaat doen. De iPhone 5 gaat gewoon weer recordcijfers genereren, daar zorgen ze wel voor. Alleen waar Apple als bedrijf momenteel verliest van Samsung is de dekking in de low budget markt. Als met de komst van de 5 de 3GS weer ¤100 zakt wordt het een serieuze concurrent voor de goedkopere Galaxy modellen.

iPhone 5 ¤600+
iPhone 4S ¤500
iPhone 4 ¤400
iPhone 3GS ¤250

@watercoolertje: Daarom zeg ik ook 'als'. Ik denk niet dat Apple de 3GS nog erg veel op voorraad heeft liggen, laat staan nog wil ondersteunen. Het zou echter wel een goede insteek zijn om de markt onder de ¤300 te bedienen als Apple daar uberhaupt interesse in heeft (wat ik betwijfel).

[Reactie gewijzigd door 96284 op 7 juni 2012 11:53]

Tot nu toe heeft Apple altijd maar 3 toestellen tegelijk te koop, de 3GS gaat er iig volgens de huidige tactiek er gewoon uit! Mits die dus niet aangepast wordt (ze moeten nu wel stoppen met de 3GS want denk niet dat ze 3 verschillende beeldresoluties willen gebruiken)...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 7 juni 2012 11:41]

dat zou dan nieuw zijn, Apple heeft doorgaans niet vier generaties iPhone in de aanbieding. Dus als de 5 verschijnt is de kans groot dat de 3GS uit de prijslijst verdwijnt.
Probleem bij apple blijft dat het hele dure oude toestellen blijven.

Een iphone 4 is heel duur voor zelfs 400¤ in vergelijking met de concurentie. Het blijft en 2-3jaar oude telefoon.
Hoho, Samsung is groot hoor.
http://9gag.com/gag/4376433

De afdeling die de telefoons produceert is Samsung mobile, en het chipproducerende onderdeel van Samsung (van de geheugenchips, de CPU's, etc. ) is weer een (onafhankelijk) ander deel. Ze maken ook koelkasten, koffiezetapparaten, en zelfs graafmachines. Daarom kan Apple misschien een flinke strijd hebben met Samsung mobile, maar tegelijkertijd bij een ander deel afhalen.

Overigens vind ik ook dat de Apple - Samsung zooi wel eens mag ophouden, en zeker met het verkoopverbod. Ze hebben het bij elke telefoon geprobeerd en bij elke is het mislukt. Apple moet accepteren dat er gewoonweg concurrentie is in deze markt.
En dan vergeten ze nog Samsung Heavy Industries... De op 1 na grootste reuzen schepen en aanvoer supplier ter wereld...

Just saying

http://www.rechargenews.c.../00030/samsung_30077b.jpg
Apple aapt zelf na! http://nl.wikipedia.org/wiki/Apple_Records

Partijtje pot verwijt de ketel dus?
Apple kan toch wel gezien worden als een luxe product. Als je kijkt naar de SGS3 en iPhone S4, zie je dat de SGS3 25¤ duurder is. Als je gaat kijken naar de specs van beide merk je dat S4 een beetje overpriced is.

Maar doordat Andriod iOs heeft ingehaald qua marktaandeel moet Apple terug gaan vechten om meer marktaandeel te krijgen. Dit doen ze voornamelijk via rechtzaken over patenten en ze pakken Samsung omdat Samsung toch de grootste is qua verkoop van smartphones.

Edit: SGS2 vervangen met SGS3 na commentaar van offtopic

[Reactie gewijzigd door Analoge op 7 juni 2012 16:22]

Wat is het verschil dan tussen de iPhone 4S en de Galaxy S III.

Je wou de 4S toch niet vergelijken met de S II
4S met S2 is betere vergelijking dan SIII hoor.
Dat men Siri heeft nageaapt staat buiten discussie. De UI en functionaliteit lijken dusdanig op Siri dat Apple wat mij betreft in dit geval een goed punt heeft.

Erg stom dat Samsung het op deze manier heeft geďmplementeerd, het was juist een kans om innovatief te zijn en hun spraakherkenning op een andere manier te implementeren. Geef het op zijn minst een andere UI? Helaas bevestigd Samsung nu wel een beetje het beeld waar ze van beschuldigd worden; goedkope copy-cats.

S-voice werkt overigens beduidend trager en slechter, maar dat terzijde.
Helaas bevestigd Samsung nu wel een beetje het beeld waar ze van beschuldigd worden; goedkope copy-cats.
Ah dus 2 functies die MOGELIJK gekopieerd zijn (laten we dat even gewoon aan de rechter over, hoewel jij natuurlijk Apple geloofd, doe ik dat niet) van de 100.000den functies maakt je natuurlijk een copycat :)

Apple heeft trouwens iig 10 functies na gemaakt van Android (en nee die heeft ze ook niet allemaal bedacht net als ze bij Apple ook bar weinig zelf bedenken), dus Apple is dus ook een copycat volgens jouw: http://www.zdnet.com/blog...alls-it-ios5-updated/2295

edit: laat ze lekker Samsung aanklagen die liggen niet wakker hoor. Dat eerste patent zat al in de Nokia 3310 dus neem aan dat de rechter dat direct verwerpt, en die 2de zou op te lossen zijn door S-Voice niet mee te leveren maar in de Samsung Store aan te bieden :)

Maargoed ik kan je iig vertellen dat de SGS3 bijna net zo goed verkoopt (bij de MyCom en Mediamarkt alkmaar/heerhugowaard) aan iphone gebruikers als mensen met een andere telefoon, dat zegt al genoeg waarom Apple niet blij is.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 7 juni 2012 11:47]

Ah dus 2 functies die MOGELIJK gekopieerd zijn
Seriously ?

Apple komt met de 4S met Siri en een paar maand later komt Samsung geheel 'toevallig' met een bijna identieke feature ?

Of het nu wel of niet mag, en wel of niet patenten schend is een ander verhaal, maar je kan moeilijk ontkennen dat het gewoon na-apen is.
Lees is beter, Vlingo bestond al op de Galaxy S2 als irritante Touchwiz feature en die heeft al vele functies die Siri ook heeft. Vlingo was stuk eerder uit dan Siri.

Daarnaast heeft Google zelf ook al lang een spraakherkenning die ook nog eens Nederlandse woorden begrijpt, kan Siri dat? Nee dat kan Siri niet.

Samsung had dus al veel langer "Siri mogelijkheden" dan Apple dus als iemand schaamteloos kopieert en doet alsof ze uniek ermee zijn is het Apple wel. Als je me niet gelooft Google/Bing/Ask/etc. het maar.

Maar goed Google moet Apple aanklagen dat ze echt schaamteloos Notification bar heb gekopieerd. Zo kan ik ook nog wel even doorgaan, Apple leeft van bestaande concepten te kopiëren en in een iets ander jasje te stoppen.

Voornamelijke reden dat Apple alles en iedereen aanklaagt dat ze hun features stelen is puur marketing. Hoe laat je mensen geloven dat hun origineel zijn? De media gebruiken en wat zie je veel in de media? Juist de rechtszaken van Apple, zoals aantal andere aangeven dat Apple meer in spotlight staat dan andere bedrijven met rechtszaken.. Daar zorgt hun marketingsafdeling voor, natuurlijk geeft het ook wat negatievere imago bij aantal mensen maar zoals je ziet zijn genoeg Apple gebruikers die gewoon echt heilig in geloven dat Apple puur innoveert en inderdaad de "Smartphone" hebben bedacht door deze rechtszaken. Het is ene kant ontzettend slim, want als al die rechtszaken in het nieuws komen (alweer) dan gaan mensen het geloven dat Apple gelijk heeft met alles. Daarom moet je niet op de media afgaan maar zelf onderzoek doen voordat je conclusies trekt en gelukkig snappen genoeg Tweakers dat.

Niks negatiefs tegen Apple hoor dat ze het zo aanpakken dat moeten ze zelf weten maar het is wel jammer dat uiteindelijk wij de slachtoffers zijn en niet deze bedrijven.
Apple doet gewoon waar het goed in is.
Je neemt een functie die half af is, verbeterd dit, presenteert dit vervolgens als wereldverbeterend iets, en is vervolgens boos op concurrenten die zich ook verbeteren..
Samsung had het al veel langer, ze hebben het alleen een ander naampje gegeven en groot aangezet in de marketing. De marketingstrategie hebben ze kopieerd van Apple, dat wel.
Dat eerste patent zat al in de Nokia 3310
De 3310 kwam pas 4 jaar na de filing date van het Data Detectors patent op de markt.
Dus als de 3310 al niet de eerste was, is de iphone dat wel?
De eerste keer dat Apple het gebruikte was in 1997 (MacOS 8 )

Maar dat is niet relevant, het enige wat telt is de filing date van het patent.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 7 juni 2012 15:12]

Dus filing date 1994, in 1998 wordt het al gebruikt in technologie van andere bedrijven en dan wachten tot 2012 tot je het gebruikt om een concurent aan te klagen? ... Hadden ze daar niet een speciale omstandigheid om dat als je een patent niet verdedigd binnen afzienbare tijd dat je dan het patent verliest?
Je weet dat Apple siri niet zelf heeft ontwikkeld maar gekocht en Siri niet eens de eerste in zijn soort was?

Het enige wat samsung heeft "nageaapt" is dat de UI vrij donker van kleur is. En dat is gewoon omdat dat met een OLED display efficiënter is.

S Voice is trouwens een in touchwiz ingebouwde versie van vlingo wat weer eigendom is van nuance. Laat nuance nou net de maker zijn van de spraaherkenningstechniek in Siri. Dus Samsung en Apple hebben gewoon allebij dezelfde techniek "in hun winkelwagentje gegooit" geen van bijde heeft iets ontwikkeld of nageaapt.

[Reactie gewijzigd door martijnve op 7 juni 2012 11:39]

Nuance koopt praktisch alles op van spraaktechnologie => alle software qua spraaktechnologie (dat werkt) is van hen :)
Zo werkt het niet. De UI is meer dan het uiterlijk, het gaat om de gehele manier van hoe het werkt en de benadering van de layout van de content. Deze is vrijwel gelijk aan Siri. Niets zegt dat de manier van Siri de enige goede manier is, dus het is niet noodzakelijk om het op deze manier te implementeren, tenzij je dus als doel had om op Siri te lijken..
Normaal bedrijf: "Hmm, lijkt erop dat ze een techniek van ons gebruiken. Laten we ze eens bellen, dan komen we er onderling wel uit. Of het blijkt wel mee te vallen, of we vragen een kleine vergoeding. Patenten zijn immers zo ingewikkeld, maar samen komen we er wel uit. En dat jullie product op dit moment beter is is voor ons reden om zelf met een nog beter product te komen, dan wel de prijs van ons product te verlagen. Iedereen blij."
Apple: "Kut, een concurrent die een veel betere telefoon op de markt brengt. En nog voor een lagere prijs ook. Maar zelf kunnen we niet beter. Snel, bel de advocaten of die ons kunnen helpen!"

Zelfs als het patent geschonden wordt. Het is diep en diep triest om voor 1 of 2 patentjes, op een product waar miljoenen patenten aan vast zitten, gelijk een geheel verkoopverbod te eisen. Eng en zielig bedrijf is het aan het worden dat Apple. Consumenten moeten dit gedrag afstraffen, wij zijn de dupe van Apple. Met het huidige patentensysteem is altijd wel iets te vinden, maar er is maar 1 bedrijf wat telkens zo kinderachtig doet.
Zelfs als het patent geschonden wordt. Het is diep en diep triest om voor 1 of 2 patentjes, op een product waar miljoenen patenten aan vast zitten, gelijk een geheel verkoopverbod te eisen.
Dat is gewoon de standaard procedure.

iPhone Import Ban Sought By Samsung As Apple Patent Dispute Heats Up

Nokia asks ITC to ban iPhone, iPod, and MacBook imports

Macs infringe S3 patents, could face U.S. import ban - Computerworld

[Reactie gewijzigd door Carbon op 7 juni 2012 12:02]

Het is en blijft een paardenmiddel, zeker als je niet eerst even overlegt voordat je naar de rechter stapt. En ik heb sterk idee dat alleen Apple het doet, en dat als reactie daarop tegenpartijen het ook bij Apple proberen. In andere markten gebeurt het zelden dat er een verkoopverbod wordt geeist.

[Reactie gewijzigd door ph4ge op 7 juni 2012 13:26]

Het is en blijft een paardenmiddel,
Bij dit soort zaken stel je je eisen zo hoog mogelijk want een rechter zal nooit meer toekennen dan je oorspronkelijke eis.
zeker als je niet eerst even overlegt voordat je naar de rechter stapt.
Reken maar dat er de nodige onderlinge juridische correspondentie aan vooraf is gegaan.
Lijkt me gewoon een nieuwe vorm van marketing, elkander een rechtzaak aandoen. Je product komt overal in het nieuws, mensen bekijken het eens beter, dan wat ze anders met een reclame folder zouden doen (zonder dit zou ik nooit naar de specs van de s3 gekeken hebben, nu wil ik zelfs wel een in een winkel in mijn handen nemen, gewoon uit nieuwsgierigheid, en als je het vastpakt, wie weet wat komt er dan van :) ).

En het is natuurlijk goedkoop, ophoeveel nieuws sites komt dit bericht niet terecht ? Stel je voor, dat je daarvoor zou moeten betalen.

Ja neen, lijkt me tegenwoordig eerder, als er van jullie een nieuw product uitkomt, doen wij jullie wel een overroepen rechtszaak aan. Doen jullie dan hetzelfde voor ons, als wij iets nieuws hebben ?
Klopt, Samsung is hier misschien ook blij mee, maar dan is de vraag waarom Apple ze zou aanklagen als ze weten dat Samsung hier profijt bij heeft.

Het is dus een mooie theorie, maar in de praktijk zit het toch niet zo in elkaar. Kijk maar naar het verkoop verbod van de Samsung Tab in verschillende landen. Dat heeft Samsung echt geen goed gedaan.

Voordelen om aan te klagen:
- Je kunt winnen (verkoopverbod tegenpartij of licentieovereenkomst: extra opbrengsten)
- Je kunt concurrent in kwaad daglicht zetten als oneerlijk bedrijf dat alles klakkeloos kopieert

Nadelen om aan te klagen:
- Kosten
- Nadelig voor image (je kunt worden gezien als aggressor)
- Meer media-aandacht voor product van concurrent
- Als je verliest zullen bovenstaande negatieve effecten versterkt worden
""Ook ageert Apple tegen functionaliteit met de naam 'data tapping', die het bijvoorbeeld mogelijk maakt om een telefoonnummer in een sms-bericht te herkennen en dit direct vanuit de sms te bellen.""

Is dit niet al op elke telefoon mogelijk om vanaf de sms te bellen naar een gegeven nummer ?

[Reactie gewijzigd door Jeffrey88 op 7 juni 2012 11:56]

ja dat klopt maar bij de S3 hoef je de telefoon alleen tegen je oor te houden en hij belt automatisch. Hiervoor moet de telefoon meer doen dan alleen het nummer weergeven ;-)
gevalletje het is beter dus we proberen het te bannen?
eerder:
gevalletje: we denken dat er iets gestolen is, dus proberen we dit recht te zetten.

Ik vind het wel flauw dat ze meteen gaan voor een verkoopverbod, zou het niet beter zijn een financiele eis te stellen. Nu lijkt het er inderdaad op dat ze 'jaloers' zijn, terwijl dergelijke rechtszaken eigenlijk wel echt nodig zijn voor de vooruitgang van de technologie.
Jaja, Apple heeft alles bedacht. Bekijk dit filmpje uit 1994 maar eens:
http://www.youtube.com/watch?v=JBEtPQDQNcI

Als je weinig tijd hebt, vanaf ongeveer 4:30.
Volgens Apple is alles gestolen. Echter vermelden ze er zelf niet bij op hoeveel patenten zij zelf wel niet inbreuk maken. Gevalletje hypocrisie. Dit soort bedrijven die op deze manier de concurrentie proberen te vervalsen zijn ronduit eng. Maar met de toenemende mate van Apple fans is het moeilijk om dit de gewone mens te laten beseffen, want je wordt dan meteen gedemoniseerd als "Apple hater".
Volgens Apple is alles gestolen.
Echter vermelden ze er zelf niet bij op hoeveel patenten zij zelf wel niet inbreuk maken.
Inbreuk maken is hetzelfde doen als in een patent staat en er *niet* voor betalen. Je kunt veel van Apple zeggen, maar meestal betalen ze netjes voor de patenten waar ze 'inbreuk' op maken. Het probleem zit hem in het patent systeem zelf dat veel te algemene patenten goedkeurd en als je bijv. dat tweede patent van Apple neemt, ik zag al windows addon's die dat deden een jaar of 10 geleden... dat hoort echt gewoon *niet* in een patent thuis... maja, als bedrijf heb je tegenwooridg geen keus, want je hebt die patenten simpelweg nodig. En wat betreft deze hele patenten ruzie, ach jah, ik ben het met Apple eens dat Samsung hier meer dan gemiddeld bezig is met kopieeren, maar wat een nonsense hoe dat is geescaleerd.

Neem asus bijvoorbeeld, zij komen met de transformer series, nu kopieeren acer en samsung dat en niemand die daar een issue van gaat maken waarschijnlijk en asus wordt gezien als trend setter. Veel mooier op die manier als zoals het nu met Apple en Samsung gaat.

Weet je wat ik persoonlijk het liefst zou hebben, dat patenten zouden verlopen afhankelijk van de snelheid waarmee de markt zich ontwikkeld. Dus bijv. een patent op natuurkundig vlak zou langer geldig zijn als een patent op software gebied (max een jaar of 2).

En wat betreft "Apple haters" en "Apple fans", het is wel zo dat er weinig mensen zijn die gewoon lekker objectief per geval naar Apple kijken, dus zo vreemd is die classificering helemaal niet. Neem jezelf bijvoorbeeld, het valt echt wel mee in hoeverre Apple zou vinden dat alles gestolen is. Puur omdat er nu 1 patenten ruzie is waar iedereen iedereen van van alles beschuldigd (en Apple anders als sommige anderen tot in zekere maten zelfs meer terecht) betekend niet dat ze dat plotseling van *alles* vinden. De media roept vaker dat iets een Apple clone is dan Apple dat zelf doet.
Apple doet dit ook net zo hard hoor, eveneens claimen dat ze een origineel ontwerp hebben terwijl er genoeg prior-art aanwezig is (iPad anyone?). Ik ben gewoon zeer kritisch t.o.v. monopolisten zoals Apple die andere bedrijven pesten met rechtszaken (omdat Apple een godsvermogen heeft, kunnen ze met geld er wel voor zorgen dat ze bijna alles naar hun hand zetten). Tevens heb ik een hekel aan het fanboy type, maakt niet uit welk merk, maar de laatste jaren zijn die vooral van Apple.

Reactie van Skye Menjou slaat de spijker op zijn kop, hulde!
iPad anyone?! De tablets van voor de iPad verschillen in vele opzichten van de iPad. Om te beginnen hadden ze allemaal een desktop OS aan boord en werden ze bediend met een stylus. Qua look en feel waren die tablets toch heel anders dan de iPad.

Dat is ook de reden waarom ze niet verkochten destijds. Ze waren niet zo goed ontworpen als dat Apple met de iPad deed want als ze echt prior art waren waarom lijkt dan nu elke tablet meer op de iPad dan op die oude tablets?
Nee niet vergeleken met de oude tablets. Ik geloof dat het 2001: A Space Odyssey was, waar je toen al "tablets" zag die wel heel erg op een iPad leken. Dat is ook gewoon prior-art.
Nee niet vergeleken met de oude tablets. Ik geloof dat het 2001: A Space Odyssey was, waar je toen al "tablets" zag die wel heel erg op een iPad leken. Dat is ook gewoon prior-art.
Laten we even stellen dat je gelijk hebt, en dat dat prior-art is.

Leg me dan eens uit waarom niemand in de hele lading aan rechtzaken die de revue gepaseert heeft, let op: niemand, dat argument gebruikt heeft?

Heel simpel, prior-art gaat net even iets verder dan zeggen: in die film, hadden ze het ook.
Laten we de serie die de Padd introduceerde ook vooral niet vergeten:

http://www.broadsheet.ie/...neway-padd-apple-ipad.jpg
Aan een kant heb je wel gelijk maar aan de andere kant ook weer niet.

Die tablets hiervoor hadden allemaal een desktop OS aan boord omdat er geen goede Os voor tablets was.
Maar daar kwam verschil in toen Google hun android had aangepast voor tablet gebruik.

Ik zie het zo, Apple is een goede voorloper waardoor bedrijven die later komen gelijk op na-apers lijken.
Als voorbeeld was Apple 1 van de eerst met een USB port in hun laptop (en thunderbolt), maar zonder Apple hadden laptops die nog steeds gekregen alleen iets later.

Maar dat gezegd te hebben zie ik ook wel dat bedrijven heel erg naar Apple kijken en ze op veel vlakken nadoen maar dat vind ik nu wel normaal aangezien zij de grootste zijn en winst maken alsof het water is.
Inderdaad, dat tweede patent is belachelijk. Dan kan mijn nokia E6 namelijk ook al. En mijn voorgaande nokia ook.
Echter vermelden ze er zelf niet bij op hoeveel patenten zij zelf wel niet inbreuk maken. Gevalletje hypocrisie.
Het is geen common practice om bij een aanklacht te vermelden wat je zelf allemaal fout doet. Ik denk dat je zelf wel begrijpt waarom, en ik hoop dat je ook begrijpt dat dat hypocrisie noemen nogal pointless is.

Geef me een voorbeeld van een bedrijf dat niet haar patenten beschermt. Jij schijnt te denken dat alleen Apple dit doet, terwijl T.net al jaren volstaat met berichten waarin Apple, MS, Oracle, Samsung, Motorola, Nokia, Sony (en zo kan ik nog wel even doorgaan) elkaar bestoken met hun privélegertjes met advocaten om hun patenten te beschermen, of ze nou gelijk hebben of niet.

Het is ook niet iets van de laatste jaren. Rechtzaken om patenten vinden al honderden jaren plaats en zijn niets nieuws.

De reden dat het dergelijke discussies oplevert omdat het om Apple gaat is omdat Apple om een of andere reden polariseert. Dat was 30 jaar geleden zo en het is nu zo. Ik heb nooit helemaal begrepen waarom, maar je hebt een hard core group die vierkant achter het bedrijf staat en eentje die het de reďncarnatie van Satan vindt. Daartussenin heb je een hele grote groep mensen die het niet bijzonder boeit maar gewoon consumeert, en het gedrag van die groep bepaalt de toon van de discussie tussen de twee uitersten.

Jezelf indekken door vooraf te stellen dat iedereen die het niet me je eens jou een Apple-hater noemt, dat is vrij laag gedrag trouwens.
Dat het geen common practice is om dat erbij te vermelden maakt het niet minder hypocriet?

Elk bedrijf beschermt haar patenten, maar de wijze waarop is schandalig de afgelopen 10-20 jaar. Ik durf wel te stellen dat 80% van de patentenrechtszaken alleen maar draait om het pesten van de concurrent, niet om innovatie te promoten. Bij Apple is het eigenlijk voornamelijk pesterij, ik kan mij niet herinneren dat zij de afgelopen jaren baanbrekende patenten hebben laten vastleggen, alleen kleine dingetjes die in een fatsoenlijk patentensysteem nooit recht zouden hebben op een patent. (Het huidige systeem is volstrekt belachelijk). Dit soort gedrag is verwerpelijk, of het nou Apple is die dit doet of niet, daar blijf ik tegen strijden.

Bij Apple lopen de gemoederen zo hoog op, omdat een zekere groep fanboys erg extreem is met ontkenning, ik moet zeggen dat ik dat zelden zo erg meemaak, behalve bij sommige religieuze gekken. Daarmee wil ik overigens niet impliceren dat iedereen die tevreden is met zijn/haar Apple product een religieuze gek is, maar ik denk dat je de strekking van mijn uitspraak wel begrijpt.

Dat was overigens niet om mijzelf in te dekken, het was meer een algemene statement die voor een gedeelte hier op Tweakers wel opgaat.
Elk bedrijf beschermt haar patenten, maar de wijze waarop is schandalig de afgelopen 10-20 jaar
Baseer je dit op je eigen onderbuikgevoel of heb je ook kennis over hoe het er vroeger aan toe ging?

Ik kan je het boek 'At Home' van Bill Bryson aanraden. Hij schrijft veel over uitvindingen die gedaan zijn en mensen die daar wel of geen geld mee verdiend hebben. Al in de 18de eeuw waren er excessieve patentenruzies waarbij ondernemingen en privépersonen elkaar bankroet procedeerden. Het was toen veel erger dan nu: Het boek zit vol voorbeelden van hoe oneerlijk het eraan toeging omdat rechtszaken rond patenten niet eerlijk verliepen. In die zin is het nu veel, veel beter geregeld, zeker in de westerse wereld.

Verdiep je eens in de geschedenis en zet je anti-Apple bril af voordat je woorden als 'verwerpelijk' in de mond neemt en doet alsof je tegen de grote Satan aan het strijden bent.

[Reactie gewijzigd door Dr. Strangelove op 7 juni 2012 11:56]

Onderbuikgevoel? Je hebt toch zat artikelen gelezen de afgelopen jaren over de patentoorlogen?

Wat een strawman argument van jou zeg, ga je mijn standpunt proberen omver te gooien door hem verkeerd te poneren en vervolgens een vergelijking te trekken met de 18e eeuw? Als je de strekking van mijn verhaal ook maar enigszins begrepen hebt, zul je zien dat ik tegen elke vorm van pesterij ben m.b.t. patenten. Ik ageer me tegen het patentensysteem die op de huidige wijze innovatie tegen gaat, en Apple is op dit moment degene die er het meest misbruik van maakt. 10 jaar geleden was Microsoft zogenaamd de grote boze wolf, nu is Apple het. En ik heb dan zogenaamd een anti-Apple bril op??
Ook bij Nokia, MS en Oracle klagen mensen dat het systeem corrupt en onzinnig is.
Het is wel opvallend dat Apple steeds meteen een verkoopverbod eist, dat zie je bij die andere zaken niet vaak langskomen.
Volgens Apple is alles gestolen.
Alles? Kan me niet herinneren dat ze dat hebben gezegd.
Echter vermelden ze er zelf niet bij op hoeveel patenten zij zelf wel niet inbreuk maken.
Lijkt me ook iets voor de eigenaren van die patenten.
Dit soort bedrijven die op deze manier de concurrentie proberen te vervalsen zijn ronduit eng.
Heeft niets met concurrentie vervalsing te maken, iedere patent eigenaar heeft het recht z'n patenten te verdedigen.
iedere patent eigenaar heeft het recht z'n patenten te verdedigen.
Nee, plicht. Wie bewust is van een potentiele inbreuk op een patent (of IP, merkenrecht, etc) en daar niet tegen optreedt gaat er stilzwijgend mee akkoord.
[...]


Alles? Kan me niet herinneren dat ze dat hebben gezegd.
Ik kan me anders goed herinneren dat Steve Jobs heeft gezegd dat Android is gemaakt aan de hand van gestolen technieken :P Dit heeft hij gezegd zonder iets uit te sluiten

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 7 juni 2012 11:32]

"I will spend my last dying breath if I need to, and I will spend every penny of Apple's $40bn in the bank, to right this wrong," Jobs told Isaacson. "I'm going to destroy Android, because it's a stolen product. I'm willing to go thermonuclear war on this."
En heb jij een poster van Steve Jobs boven je bed hangen?

Mellow Jack reageert puur op jouw reactie en gelijk zo'n kinderachtige opmerking terug.. erg jammer. Dan vinden mensen het vreemd waarom er zo'n haat is richting Apple fans.. Jullie doen het allemaal zelf.
Dat staat overigens in de biografie van Steve Jobs, dus het is, helaas voor jou, ook nog eens waar.
Een CEO is niks meer dan een directeur van een bedrijf maar het is hip om CEO tegenwoordig te gebruiken. CEO is trouwens de afkorting van Chief Executive Officer.

Als een CEO uitspraken maakt zoals Steve Jobs dat deed kan je zeker zeggen dat het een standpunt van Apple is. Zeker als Steve Jobs toen het gezicht was van Apple, daarnaast stond er ook bij dat Jobs alle geld van Apple wou gebruiken om Android kapot te maken. Dat bevestigd alleen maar dat Apple echt wel deed wat Jobs wou en is dus de mening van Jobs gewoon de mening van Apple.
in andere woorden, Apple denk alleen recht te hebben op spraak software die natuurlijke zinnen kan herkennen?

Dit begint echt gekke vormen aan te nemen, dit Samsung vs Apple
Apple is van dergelijke technologie zeker niet de uitvinder. Er zijn bijvoorbeeld al verschillende games die ook soortgelijke technologie gebruiken.
Inderdaad. Met dit patent doen ze net alsof hun spraakherkenning hebben uitgevonden.
Een van de twee betwiste patenten heeft betrekking op de spraakherkenningssoftware Siri op de iPhone 4S; Samsung heeft met S Voice vergelijkbare software.
Belachelijk gewoon! |:(
En dat datatapping doet mijn (inmiddels bijna antieke) Symbian smartyphone ook. Telefoonnummers, emailadressen en andere nuttige informatie is direct bruikbaar als het in een sms, email, mms etc voorkomt.

Ook Thunderbird haalt dit soort informatie uit de mails.

Prior art genoeg dus.

Apple is flink bezig om zich onmogelijk te maken. Alleen al om dit soort gedrag koop ik geen Apple meer, en ik ken meer mensen die om die reden van Apple fan naar Apple meider gegaan zijn. Je mag best je IP beschermen, maar als je om elke futiliteit steeds naar de rechter stapt dan ben je verkeerd bezig.
Prior art genoeg dus.
Zowel Thunderbird (2003) als de eerste Symbian smartphone (2000) zijn van latere datum.

Het herkennen van naw gegevens, email adressen telefoonnummers etc was een nieuwe feature van MacOS 8 (1997)

Het patent zelf stamt uit 1996.

Misschien dat er nog prior art boven water komt maar de door jouw gegeven voorbeelden zijn het in ieder geval niet.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 7 juni 2012 15:01]

Hoe Apple dat patent heeft gekregen heb ik niet uitgezocht.

Maar waarschijnlijk hebben ze weer 'if $copy then get $copy and $modify' toegepast.
Een geniale strategie waar ze flink wat centjes mee verdienen.
In plaats van afbeelding is het tekst (of sms) geworden, maar zeker geen nieuwe feature.

Dan natuurlijk de string '$get copy'...
Daarvoor moeten we een beetje terug in de tijd, om precies te zijn 1929 - Gustav Tauschek Tauschek
OCR =Optical character recognition (OCR), of in het Nederlands: optische tekenherkenning is een transformatie waarbij uit een afbeelding van een tekst door middel van patroonherkenning alle tekens uit de afbeelding als zodanig worden herkend en apart opgeslagen door een computer(programma). Oftewel, de tekst uit een afbeelding wordt omgezet in bewerkbare tekst. Een voorbeeld hiervan is Automatische kentekenplaatherkenning.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Optical_character_recognition
http://www.ocrwizard.com/...w-ocr-software-works.html

http://www.slideshare.net...-ocr-engine-openfest-2009

[Reactie gewijzigd door kwakzalver op 7 juni 2012 13:00]

Maar waarschijnlijk hebben ze weer 'if $copy then get $copy and $modify' toegepast.
Lees en oordeel zelf:

Collaborative, programmable intelligent agents
Mijn persoonlijke mening is dat je op dat soort dingen geen patent kan hebben.

Dit soort dingen zijn zo standaard, en daarnaast: het is heus niet zo dat de consument dít mee gaat nemen in haar afweging.
Dit soort dingen zijn zo standaard
In 1996 was dit niet voor de hand liggend maar vernieuwend.
Spreadsheets zijn allemaal prior art. Het octrooi beschrijft een applicatie die data ontvangt van een andere tegelijkertijd draaiende applicatie (spreadsheet, clipboard) en een actie uitvoert op basis van de soort data die het ontvangt (omzetten naar text, nummers of financieel).

Kortom, dit is zoiets basaals dat het al heel lang bestaat. Lotus 1-2-3, uit 1983, deed dit al.
Zowel Thunderbird (2003) als de eerste Symbian smartphone (2000) zijn van latere datum.

Het herkennen van naw gegevens, email adressen telefoonnummers etc was een nieuwe feature van MacOS 8 (1997)

Het patent zelf stamt uit 1996.

Misschien dat er nog prior art boven water komt maar de door jouw gegeven voorbeelden zijn het in ieder geval niet.
Hier, prior art van de 1980's:

http://www.reddit.com/r/A...siting_features_in_1980s/
Interessant!

Maar ik vraag mij af of dat als prior art gezien wordt,het grote verschil is namelijk dat er geen rekening wordt gehouden met de context.
zelfs mijn dumbphone sony ericsson heeft die mogelijkheid..
is al veel vaker gemeld, dat is iets totaal anders. dat is commando gestuurd, de hele toegevoegde waarde van siri is juist context gestuurd herkennen van natuurlijke tekst.
En dat datatapping doet mijn (inmiddels bijna antieke) Symbian smartyphone ook. Telefoonnummers, emailadressen en andere nuttige informatie is direct bruikbaar als het in een sms, email, mms etc voorkomt.
Mijn N8 ook;)
Ook de Treo van PALM kon dit al.
http://us.generation-nt.c...atent-help-205810851.html
Tegen HTC heeft men de zaak al gewonnen, naar het schijnt.HTC heeft toen eea aangepast.
http://android-app-reviews.com/tag/data-tapping/
Maar ze zijn wel de uitvinder van het samenvoegen van de technologieen tot een product dat iedereen wil hebben (net voordat alle andere fabrikanten precies diezelfde cocktail/ingredienten mix na-apen).
Ja en ondertussen zijn ze wel leverancier van Apple.
Welliswaar een andere tak, maar moederbedrijf blijft Samsung.
Hoho, Samsung is groot hoor.
http://9gag.com/gag/4376433

De afdeling die de telefoons produceert is Samsung mobile, en het chipproducerende onderdeel van Samsung (van de geheugenchips, de CPU's, etc. ) is weer een (onafhankelijk) ander deel. Ze maken ook koelkasten, koffiezetapparaten, en zelfs graafmachines. Daarom kan Apple misschien een flinke strijd hebben met Samsung mobile, maar tegelijkertijd bij een ander deel afhalen.

Overigens vind ik ook dat de Apple - Samsung zooi wel eens mag ophouden, en zeker met het verkoopverbod. Ze hebben het bij elke telefoon geprobeerd en bij elke is het mislukt. Apple moet accepteren dat er gewoonweg concurrentie is in deze markt.
Dat zeg ik toch ook, dat het een andere tak is.
Maar het moederbedrijf is dezelfde Samsung.

Zo niet dan meoten ze daar misschien een zaak tegen aanspannen,
want dan maakt iemand anders gebruik van de Samsung naam.
Dat hangt er ook weer vanaf of het afdelingen zijn of zelfstandige onderdelen van 'Samsung'. Zijn het die van het laatste dan hoeven ze alleen maar de jaarcijfers te publiceren. Zo zit Ahold geloof ik ook in elkaar.

Wanneer we deze indeling wat algemener maken, ontstaat een business unit organisatie. De divisies zijn in feite zelfstandige bedrijven met een eigen staf. Op concernniveau bevindt zich een directie (raad van bestuur) en een concernstaf met een beperkt aantal centrale taken als strategische planning & control, treasury en corporate image.

@edit: extra info

[Reactie gewijzigd door vorax187 op 7 juni 2012 15:33]

Hij zegt toch niet dat Samsung niet groot is? Het klopt gewoon dat dit linksom of rechtsom bij een verbod inkomstenderving voor Samsung zal gaan betekenen. Vergeet niet dat de SGS3
(net als de SGS2) het high-end toestel van Samsung is waar er wereldwijd vele miljoenen aantallen van verkocht worden, dus dan praat je toch over een flink bedrag.

[Reactie gewijzigd door tweaker2010 op 7 juni 2012 16:29]

Als toevoeging, Samsung is inderdaad gigantisch.

Ze maken ook schepen!

http://www.rechargenews.c.../00030/samsung_30077b.jpg
Ik begin Apple echt een zielig bedrijf te vinden... Net een klein kind wie niet genoeg heeft
Ik vind Samsung eerder een zielig bedrijf.
Waarom bedenken ze zelf niet iets, maar kopieeren ze iedere keer Apple?
Andere fabrikanten (HTC, Motorola, RIM, Sony, ...) kunnen wel telefoons en tablets maken die geen kopie zijn van de Apple iDevices...
Het instellen van een verkoop-verbod op een product is wel het laatste wat je kunt bedenken als bedrijf tegen je concurrent. Als Apple een vergoeding vraagt voor de desbetreffende patenten zal het waarschijnlijk een win/win situatie worden.

Meteen een eis stellen zoals een verbod klinkt eerder dat ze samsung liever van de mobiele markt willen verwijderen en alleen recht willen hebben op de patenten. Geen onderhandeling mogelijk om een licentie op de patenten is in zekere zin in strijd met de wet-geving (denk ik). Want als partij A een patent heeft en Partij B & C willen concurreren maar kunnen vervolgens niet een licentie nemen op het patent van Partij A, dan is partij A schuldig aan monopolie positie omtrent het patent lijkt me.

Het patenten systeem is met achterliggende gedachte ontworpen om uitvinders te beschermen tegen verlies die ze leiden wanneer anderen hetzelfde techniek implementeren zonder ontwikkelings-kosten. Daarom nemen andere bedrijven licentie's op het patent. Het systeem mag niet misbruikt worden door een monopolie positie te eisen, dit kan gedaan worden doormiddel van een verkoop verbod in te eisen indien een bedrijf geen licentie op het patent heeft. Apple is zo'n geval dat nu patenten misbruikt om alleen recht aan te smeren.

Hopen dat ze weer verliezen.
Whahaha.... denk je nou serieus dat apple het eerste was met een spraakbesturings systeem?? kon het al jaren voordat hun ermee uitkwamen.

Kopieren van Apple xD laat je ogen eens grondig nakijken.... de Samsung galaxy S3 is compleet anders dan Iphone 4(s) of welke Iphone dan ook.

Apple denkt dat ze alles kunnen maken en daarom klagen ze iedereen aan ook htc, motorola , Rim en Sony...
En die "data tapping" functie had ik volgens mij > 10 jaar geleden al op mijn Ericsson telefoon. Niet bepaald nieuw. En zo iets zit ook in Skype/telify etc. voor web pagina's.
je weet dat de camera module een module is die beide inkopen van een andere leverancier.
En een van de betere op de markt is, dus als je een vlaggeschip op de markt wil zetten snel bij deze module uit komt ?
Het wordt dan tijd voor een fusie van Samsung en Apple als zoveel patenten overeenkomen. Is altijd goedkoper dan in de clinch hangen en iets kinderachtig verbieden.

Dan wordt het tijd voor de SApple
Waarom zou samsung moeten fuseren met apple? Denk eerder dat Samsung Apple opkoopt. Samsung is echt een gigantisch veel groter bedrijf dan Apple.
*kuch apple grootste beurswaarde kuch*

Ben geen fanboy, maar het is gewoon zo dat samsung niet kopieert maar ook met eigen modellen komt. Deze telefoon lijkt mischien op een iphone volgens apple mensen.

Maar dan kun je ook zeggen dat een miele koelkast op een bosch lijkt. (allebij compressor erin, allebij isolatie erin, allebij een deur (neem ik aan :9 )

Ik vind dat ze gewoon moeten stoppen met dat kinderachtige rechtszaak gebeuren. ;)
Sorry maar:

Apple
Revenue US$108.249 billion (2011)[3]
Total assets US$116.371 billion (2011)[3]

Samsung
Revenue US$ 142.4 billion (2011)[2]
Total assets US$ 133.7 billion (2011)

Apple maakt gewoon walgelijk veel winst op zijn klanten. Die dat vervolgens weer verdedigen alsof dat een unique selling point is.
Beurswaarde zegt niets.
Kijk maar naar de beurswaarde van Facebook en dan naar hun winst of omzet.
de beurswaard is wel het enige dat telt als je een bedrijf wil overnemen.
Want je moet dan ook effectief de meerderheid van de aandelen verwerven.
Het heet "S Voice" Apple's spraakherkenning heet "Siri" en de S in 4S staat voor Siri. Dus ik vind het niet gek dat Apple denkt dat er verwarring kan ontstaan.
ja en bij S voice slaat de S op Samsung, als ik het goed heb... zo kunnen we wel weer 100jaar doorgaan

oT:

en dat data tapping zit tegenwoordig in bijna elke smart phone. zelfs mijn 2 jaar oude tel, omnia 2
Het zat afaik ook in de K750 van SE of een Nokia (weet niet meer welke, maar het is een oud model) die kon dat ook al... Niets nieuws wat appel uitgevonden heeft...
Het heet "S Voice" Apple's spraakherkenning heet "Siri" en de S in 4S staat voor Siri. Dus ik vind het niet gek dat Apple denkt dat er verwarring kan ontstaan.
- Samsung begint met een "S"
- De telefoonserie heet al een tijdje "Galaxy S", lang voordat Siri of de iPhone 4S aangekondigd waren.

Er zijn dus genoeg goede redenen voor Samsung om een S te gebruiken in de naam van een feature.
Inderdaad Samsung zou Apple eigenlijk moeten aanklagen voor het gebruik van de letter S in het type. Zeer verwarrend die iPhone 4S. Sta je in de winkel om een Galaxy 3S te kopen, neem je per ongeluk de 4S mee naar huis. Schandelijk natuurlijk de consument zo proberen te misleiden! ;)
ik denk niet dat er veel mensen zijn die de Sin 4S zullen aanzien voor siri.
de meeste mensen zijn dom en zullen bij 4S denken aan iphone 4 die sneller is.
daarnaast is er een wel degelijk een groot verschil in S voice en siri, het lijkt niet eens op elkaar.
Ik verwacht dus niet dat de rechter daar in mee zal gaan, echter wij weten niet de software code die samsung en apple geschreven hebben, het kan dus zo zijn dat de code voor 90% overeen komt (dan kun je terecht twijfels gaan hebben of het niet gejat is).
bij data tapping gaat het er om hoe het bij samsung werkt en hoe het bij apple werkt, het zal onmogelijk zijn om een patent te krijgen op de functionaliteit dat je vanuit een sms bericht die persoon kunt bellen, echter de manier waarop dit gedaan kan worden zit natuurlijk wel een mogelijk patent op (bijvoorbeeld dubbelklik op het bericht of heel lang inhouden dat er dan een scherm opkomt).
Patenten zijn er natuurlijk om technologie verder te helpen en om bedrijven te stimuleren om verder te ontwikkelen.
Eigenlijk weten wij allemaal niet genoeg van de achterliggende software code om een goede uitspraak te kunnen doen.
"de meeste mensen zijn dom en zullen bij 4S denken aan iphone 4 die sneller is."

Hoezo zijn ze dom als ze dat denken.
Bij de 3gS was er geen eens siri.
Of staat de S voor Speed? ;)

3GS anyone?
De technologie achter Siri komt niet eens van Apple af. Siri is het resultaat van SRI IAIC, een initiatief dat gesponsored is door DARPA. De spraakherkenning zelf komt vermoedelijk af van Nuance.
Wat gekke vormen aan begint te nemen is Apple vs de rest... Met alle respect, ze maken mooie producten en hoewel die vaak overpriced zijn is het wel kwaliteit(met een erg gesloten karakter).

Het probleem is dat Apple inmiddels zoveel geld heeft dat ze van gekheid niet meer weten wat ze ermee moeten en ook zelf lijken te denken dat zij alles wat maar een beetje innovatief is hebben bedacht. Apple heeft genoeg geld om iedereen kapot te procederen en hoewel Samsung daar wel redelijk tegen gewapend is blijft het toch belachelijk om te zien dat Apple telkens iets anders zoekt om ze op te pakken terwijl Samsung ook nog eens Appel's belangrijkste leverancier is. Normaal zal iedereen je leren dat je de mensen/bedrijven waar je afhankelijk van bent altijd met een beetje extra respect moet behandelen maar Apple heeft last van grootheidswaanzin en heeft daar duidelijk geen boodschap aan.

Tuurlijk, als Samsung echt wat gestolen heeft dan moet dat tot op de bodem uitgezocht worden maar dat moet de rechter dan maar bepalen(met geldelijke compensatie) en niet Apple van te voren door een verkoopverbod. Apple is anno 2012 drukker met de rest afremmen dan met zelf innoveren...

Sowieso, 90% van de patenten van Apple zijn van kleuter niveau. "Slide to unlock", bounce effecten, "Glas plaat met ronde hoeken" en weet ik veel wat voor onzin allemaal. Kan een rechter daar niet eens wat aan gaan doen? Je moet Apple duidelijk geen stok geven om mee te slaan, want dat zullen ze niet nalaten...

En voordat iedereen gaat roepen dat Apple in zijn recht staat en dergelijke... Met miljoenen patenten over honderd duizenden bedrijven is er altijd wel iets wat niet helemaal klopt. Samsung kon niet voor niks in een korte tijd zoveel vinden om Apple op terug te pakken...

Kwestie van leven en laten leven...

[Reactie gewijzigd door Rctworld op 7 juni 2012 12:20]

De spraaksoftware achter zowel Siri als S Voice is van Nuance. Neem toch aan dat zij dus ook de bulk aan patenten hierop hebben.
Dat denkt Apple inderdaad, terwijl spraakherkenningssoftware al sinds 1990 bestaat.
Hmm.

Kan samsung het niet op on eerlijke concurrentie plaatsen.
Aangezien Appeltje voordeel verkrijgt door deze techniek die al sinds 1990 bestaat.
dat zijn wel jou woorden en niet de woorden van Apple hoor.
Je moet het niet bonter maken dan het is.
Ja, wel vreemd als je bedenkt day men daar al vanaf de jaren 50 en misschien nog wel eerder mee bezig is (spraakherkenning), het feit dat men dit heeft is dus op zich niets bijzonders, op zijn hoogst het algoritme kan wat voorstellen.
Inderdaad, ik vind dat Apple nu wel heel zielig en arrogant aan het doen is. Ik vraag me af wie al deze rechtzaken is gestart, Android kamp of Apple?
Ik weet de exacte historie niet, so dont blame me. Maar dit is wat ik ervan heb meegekregen:

In de goede oude tijd van normale 'koelkast' mobiele telefoons gingen de fabrikanten vrij vriendelijk met elkaar om. Toen apple toe trad op deze markt zijn ze begonnen met alles en iedereen aanklagen van veelal design patenten. In dit geval niet, maar in de huidige tijd slaan andere bedrijven af en toe ook eens terug,

Lang verhaal kort. apple is begonnen
In de goede oude tijd van normale 'koelkast' mobiele telefoons gingen de fabrikanten vrij vriendelijk met elkaar om. Toen apple toe trad op deze markt zijn ze begonnen met alles en iedereen aanklagen van veelal design patenten.
Nope. Helaas.

Dit hele circus begon in 1998 al, toen een patenten troll RIM aanklaagde. Sindsdien is het hek van de dam en klaagt iedereen iedereen aan. Apple is pas heel laat in het patenten oorlogje betrokken geraakt (sinds 2007, de eerste iPhone), ze komen alleen veel meer in het nieuws.

Kijk, het is niet zo dat je in dit soort zaken echt een schuldige kunt aanwijzen, ze zijn allemaal goed en allemaal fout. Je hebt in patentenland geen winaars, en je kunt ook niet kiezen, je moet meedoen. Doe je dat niet, wordt je in de rechtzaal afgeslacht door partijen die dat wel doen.

De werkelijke fout zit in het patentensysteem, die te veel ruimte biedt aan advocaten en trolls. In principe zijn alle innoverende partijen, dus de HTC's, Samsung's, Apple's, RIM's, Nokia's de dupe van dat systeem.
Wel was het zo dat de rechtszaken omtrent patenten vanaf de datum die jij noemt voornamelijk rustig verliepen en veelal een schikking werden.

apple brak de trend door de simpele mededeling van steve jobs dat hij Android kapot wilde procederen. apple heeft heel de zaak opgewaait en neemt niet genoeg met schikkingen om de innovatie te bewaren
Wel was het zo dat de rechtszaken omtrent patenten vanaf de datum die jij noemt voornamelijk rustig verliepen en veelal een schikking werden.
Ik vrees dat je je daar ernstig in vergist. Het kwam alleen niet zo groot in het nieuws. Nu een paar van de grootste bedrijven van de wereld met elkaar in aanvaring zijn gekomen, zit iedereen er bovenop. (wat overigens niet helpt, want zo wordt het moeilijker zonder gezichtsverlies iets te schikken).

Wat Steve zei en Apple deed waren 2 verschillende dingen, die hele ruzie is redelijk uit z'n verband gerukt. De schrijver die de biografie van Jobs schreef zei ook al dat toen Steve dood ging, de hele ruzie was uitgepraat met google, en hij al lang en breed in direct contact stond met de oprichters van Google.

Je hoeft ook helemaal niet akkoord te gaan met schikkingen, het is een tijdje half mode geweest, maar een patentzaak mag je zo afhandelen als jou het beste uitkomt. Schikkingen zijn leuk hoor, maar soms wil je gewoon echt je dingen voor jezelf houden, en als patenthouder is dat je goed recht. (Met uitzondering van standaard-essentieele patenten, daar gelden regels voor - juist om de innovatie te beschermen)
Mee eens, maar ik denk wel dat sinds de iPhone het aantal offensieve patentverdedigingen (kun je dat zo noemen?) explosief is toegenomen. En dan gelijk all the way: gelijk verkoopverbod eisen en als het even kan zonder wederhoor van de andere partij. Dát is wel iets waar Apple een hand van heeft wat ik niet eerder in die mate heb meegemaakt. Geen licenties verlenen (of cross-licensen zonder de portemonnee te trekken) en schikkingen, gewoon gelijk verkoopverbod erop, klaar.

3GS vs. SGS1.. oke, dat was enigszins dubieus, als in: daar was wat voor te zeggen vanuit Apples optiek.
4 vs SGS2... eigenlijk al niet meer.
4s vs SGS3.. zijn ze helemaal gek geworden?
3GS vs. SGS1.. oke, dat was enigszins dubieus, als in: daar was wat voor te zeggen vanuit Apples optiek.
4 vs SGS2... eigenlijk al niet meer.
4s vs SGS3.. zijn ze helemaal gek geworden?
Dit heeft helemaal niks met uiterlijk te maken en waar jij nu mee aankomt wel.
Deze schikking heeft te maken met software features.
4s vs SGS3 gaat niet over het uiterlijk. Volgens mij gaat het voornamelijk over SIRI, Apple zet daar heel veel in. Ze zullen dat zoveel mogelijk proberen af te schermen.

Verder vind ik dat Samsung in z'n algemeenheid wel erg goed naar Apple kijkt op alle fronten van design en marketing. Persoonlijk vind ik dat ze op het schunnige af Apple daarin imiteren. Niet iets wat verboden moet zijn, of strafbaar is maar op mij redelijk pathetisch en cheap overkomt.
Ik heb vele malen meer respect hoe Microsoft het hele windows phone gebeuren aanpakt. Ook zij zijn duidelijk geďnspireerd door het succes van de iPhone, maar ze geven er heel duidelijk een eigen draai aan.
Je hebt in patentenland geen winaars
Volgens mij ben je dan de advocaten vergeten.
[...]


Volgens mij ben je dan de advocaten vergeten.
Nee, die zie ik niet als winnaar, maar als oorzaak. :)
Oorzaak en nog eens hun slag thuis halen ?
Dat noem ik super winnaars.
Volgens mij begon dit allemaal ergens in de jaren 90, toen het amerikaanse hooggerechtshof de deur voor vage softwarepatenten open zette, apple is zeker niet de eerste die die mogelijkheid gebruikt om concurrentie lastig te vallen, microsoft begon er al eerder mee (en legio grote bedrijven kwamen erachter dat het goedkoper om het op die manier te doen dan te investeren in R&D).
Ja want al die rechtzaken zoals die tussen Motorola en HTC, Samsung en HTC e.d. die heeft Apple allemaal gestart? We zijn weer lekker aan het wijzen naar elkaar. Iemand kan een trend starten, maar niemand houd een pistool tegen je hoofd en zegt dat je moet volgen ;).
Dat was apple afaik. Val me niet aan, ik geloof enkel dat het zo was.
eerder so sue me, val me dan aan, ook wel "Sosumi".

En dat was meteen de naam van het eerste melodietje op de mac.
Overeen gekomen met Apple platen firma van de beatles, was dat Apple zijn naam kon behouden, als ze zich niet bezig hielden met muziek.

Apple is altijd heel arogant geweest
Overeen gekomen met Apple platen firma van de beatles, was dat Apple zijn naam kon behouden, als ze zich niet bezig hielden met muziek.
Klopt en dat ging zelfs zover dat de software ontwikkelaars API namen moesten aanpassen om zo problemen met Apple Corps. te voorkomen

Zo werd "noteCmd" veranderd naar "frequencyCmd" want "note" heeft met muziek te maken.

BTW De naam Sosumi is verzonnen door Jim Reekes

Early Apple sound designer Jim Reekes corrects Sosumi myth

[Reactie gewijzigd door Carbon op 7 juni 2012 13:47]

wel grappig..... Apple heeft het meeste ook niet bedacht maar ook gewoon goed gestolen van anderen alleen heeft het laten patenteren waar anderen dat niet deden. Noem maar eens 1 ding wat een goed idee is van apple wat ze niet hebben gekopieerd van een ander idee.

daarnaast is apple echt niet de enige die dit doet want zo doen ze het allemaal..... de meeste goeie idee hieromtrent zijn al begin negentiger jaren bedacht. Niet als toepassing in een smartphone maar in een andere applicatie. Echter die zijn zo algemeen opgezet dat ze nu ook op smartphones toe te passen zijn.

bv Philips heeft een patent gehad in de jaren 80-90 oid waarbij werd gezegd dat ze patenteren dat er een informatie stroom is naar de gebruiker toe op het moment dat hij aanwijst of op het ding staat. En echt zo algemeen!! >> lijkt op windows infobalkje als je boven een pictootje staat. dus toen moest MS geld geven aan philips voor gebruik van het patent. Toen nog voor een schijntje want philips had niet verwacht dat het zo groot zou worden.....
Dat is zeker grappig, maar ze hebben wel zelf al deze innovaties samengebracht en hier zelf een enorme gebruiksvriendelijke intuitief apparaat van gemaakt wat wel een enorm werk moet zijn geweest. Niemand is eerder op het idee gekomen om dit te doen en ze werden eerst nog flink uitgelachen ook toen ze hiermee op de markt kwamen. Vervolgens heeft het de totale markt veranderd en is niemand nog veel verder gekomen dan dit te kopieeren. Als je dit zo vanuit Apple bekijkt is dit natuurlijk wel erg makkelijk vooral omdat Samsung als leverancier van Apple alle onderdelen ook nog eens heeft kunnen kopieeren. Persoonlijk vindt ik concurrentie alleen maar goed en de dictatuur van Apple geen goede zaak. Ook de toestelprijzen wordt kunstmatig hoog gehouden.
het samenstellen van Patenten gebeurd ook al sinds de Jaren 50 dus ook daar zit geen verschil in. En je kan nu eenmaal niet een patent nemen op het samenstellen van patenten. Dus waarom kan een andere fabrikant dan dat niet doen als ze zien dat apple er succes mee heeft. alle idee komen dus niet van Apple ze stellen ze alleen handig samen dat was nieuw,

Wat ik zo raar vind waarom dit in smartphone/elektronica land wl zo werkt maar je veel minder hoort over bv automerken die dit doen. Die gebruiken ook allemaal elkaars foefjes hetzelfde of iets anders maar met dezelfde werking. Waarom kan het daar wel dan.
zelfe met fietsen met schijfremmen, schokdempers in de voorvork ooit bedacht door piet en nu door jan en alleman gebruikt..... waarom Apple dan wel een patent op het samenstellen van Patenten???

[Reactie gewijzigd door WeeDzi op 7 juni 2012 13:00]

Op dat samenstellen van patenten is het patent al verlopen ;)

Bij de auto-industrie is de patent ruzie niet anders. Maar omdat de ontwikkeling daar iets (veel) langzamer loopt, zijn de patenten ook (in generaties gemeten) sneller verlopen. Daarnaast komen veel innovaties van toeleveranciers en zijn de innovaties ook meer op de productie methoden dan op de uiteindelijke producten.

Bijvoorbeeld de patenten om de Continu Variable Transmissie, de duw-schakelband van Van Doorne Transmissie. Voor zover ik weet is Van Doorne Transmissie opgegaan in het bedrijf Robert Bosch, 1 van de grootste toeleveranciers in de auto industrie.

De CTV is ondertussen ook al ruim 20 jaar oud dus dat patent is verlopen maar voor zover ik begrijp hebben ze (bewust veel later) patenten genomen op zorgvuldig geheim gehouden machines om die dingen te maken. Die patenten lopen nog steeds.

En ja, aan de interface van de auto verwacht ik weinig verandering, dat is al lang uitgekristaliseerd. Bij de computer/telefoon interface zit daar nog wel wat verandering in.
owh verwacht je geen veranderingen in het besturen van je auto? automatische remsystemen stuurbekrachtiging rembekrachtiging radio etc is allemaal interface, Juist de telefoon interface is niet echt veranderd..... vier rijen met icoontjes.... ik zie best wel overeenkomsten hoor.... zie alleen al spraakbesturing, dat werkt in beide nog niet :D

maar in andere industrieen is dat wel een stuk rustiger lijkt me of je hoort er gewoon niets over.....

En @ oosterwijk Nokia had al internet telefoons en die werkten prima hoor daar heb ik mijn email ook ip binnen laten komen dat werkte toen al perfect. Het enige wat Apple heeft gedaan in mijn ogen is een simpele OS (simpel in de zin van gebruiks gemak) en dat maakt het sterk. Maar qua technologie is het gewoon allemaal hetzelfde als een ander, verder borduren op gebruikte technologie.Maar dat wil toch niet zeggen dat iemand anders ook niet een simpel OS mag maken?

Verder zou ik me niet zo druk maken om Samsung maar om echt copy cats die gewoon een Appel ipv Apple die ook gewoon verkocht worden onder hun naam maar waarvan ze de winst niet nemen.
Je hebt gelijk in het feit dat je dit minder ziet in andere branches inderdaad en misschien ook wel beter om zo de concurrentie vrijheid te geven en een goede marktwerking te krijgen wat alleen maar positief is voor de consument.

Wel vindt ik het niet echt samenstellen van patenten wat Apple heeft gedaan. Ze hebben door het samenbrengen van innovaties en ook door het eigen design van het apparaat en vooral door het simpel en robuust werken van het OS echt een revolutie in de telefoonmarkt teweeg gebracht. Eerdere pogingen van bekende toestelmerken om zaken zoals internet en e-mail fatsoenlijk op een telefoon te laten werken waren niet werkzaam of niet te gebruiken door een normale gebruiker.

Het enige wat ik hiermee wil zeggen dat ik de frustratie van Apple kan begrijpen en dat ik Android sinds de eerste versie wel mega veel vindt lijken op dit totale concept van Apple. Heb dan in ieder geval nog de fantasie om een gehele andere interface te bedenken zoals Windows Phone ;)
Zoek bijvoorbeeld eens naar de Handspring Treo 180 en de Handspring Treo 180g, beide uit 2002, dus een paar jaar voor de iphone. En als je het hebt over Windows Phone, kijk eens naar de HP iPaq 6510 (2005) met Windows Mobile. Allemaal toestellen met een op ikonen gebaseerde shell, type PDA, een touchscreen en telefoonfunctie.
Natuurlijk, ik heb zelfs de iPaq 6510 gehad, maar is totaal niet te vergelijken in gebruikersgemak. Microsoft had de markt toen kunnen veroveren maar kwam met een Windows Startmenu op een mobiele telefoon, totaal niet bruikbaar. Behalve misschien de TomTom app die ik er voor had ;-) Als de iPhone niet revolutionair was geweest hadden ze niet zoveel succes gehad en zaten we nog steeds te emmeren met halfbaken touchscreens en een stylus. Ik zeg dit ook niet als fanboy van Apple, want ontwikkel zelf software in Windows en had graag gezien dat Microsoft zoiets toen had bedacht
Dus Nokia en Palm waren niet bruikbaar voor een simpele mens ?
Of wel ben ik dus geniaal (wat ik ten zeerste betwijfel) ofwel ....
Ik kan zo gauw niets unieks vinden wat ook nog een echte innovatie is met de iphone wat google gekopieerd zou hebben.
Denk je dan echt dat we de huidige smartphones zouden hebben wanneer Apple niet met de eerste iPhone was gekomen?
Als jij denkt dat het niet zo zou zijn, heb je echt een bril met apple glazen op

Als Apple het niet bedracht zou hebben, zou iemand anders er wel mee gekomen zijn, of denk je echt dat in de hele wereld, alleen Apple met dit soort ideeën kan komen??
Blijkbaar is dit helaas zo, tot nu toe hebben grote maatschappen zoals Microsoft al vele jaren geleden gepoogd om een succesvolle smartphone of tablet te maken, maar hun succes en gebruikersgemak valt in het niet met wat Apple voor het eerst succesvol heeft uitgebracht.

Ben geen Apple fanboy verder hoor, wanneer een andere bedrijf met goede innovaties komt dan waardeer ik dat uiteraard ook. Bovendien denk ik dat de Samsung Galaxy S III zeker een fantastische telefoon zal zijn die zeker niet onderdoet voor een iPhone 4S.
Het is toch gestoord dat een bedrijf een patent heeft kunnen nemen op het "idee" dat je een telefoonnumer in een SMS-je klik/tapbaarmaakt zodat je het nummer meteen kunt bellen (of anderszins gebruiken). Is dat nou nodig voor de voortang van technologie? Het is meer "ik claim dit triviale idee zodat niemand anders het kan gebruiken"

Het gaat ze imo ook helemaal niet om een financiele bescherming, ze willen gewoon niet dat iemand anders zo gebruikersvriendelijk kan zijn als Apple pretendeert te zijn.

[Reactie gewijzigd door Kama op 7 juni 2012 11:22]

Volgens mij deed mijn nokia dit al voordat er uberhaupt sprake was van een Iphone, en ik weet behoorlijk zeker dat windows mobile dit ook al had.
Mijn nokia E66 (Symbian S60!!) kan ook nummers herkennen in sms'en en daar kan je ook op klikken om direct te bellen. Ook als je in een sms naar de afzender gaat, kun je die ook direct bellen vanuit je sms.

En dan wordt er nog zoveel keer symbian S60 afgeschoten terwijl dit een zeer compleet OS is...
Heel veel telefoons konden dat, als ik kijk naar mijn oude Samsungs.. U600 en U900 konden het ook en zijn gewoon normale telefoons.

Het is inderdaad totaal niet iets nieuws, maar vreemde is dat Apple soms juist voor elkaar krijgt om standaard dingen een patent op te krijgen..
Volgens mij deed mijn nokia dit al voordat er uberhaupt sprake was van een Iphone, en ik weet behoorlijk zeker dat windows mobile dit ook al had.
Patenten gaan veel verder dan een vage omschrijving als 'je kan ergens op klikken om te bellen, of je pakketje te traceren'. De media gebruiken vaak de algemene omschrijving (summary) om een patent aan te duiden, want je kan geen 10 pagina's aan diepgaande omschrijving neer gaan zetten. In werkelijkheid tellen patentenaanvragen soms honderden pagina's en gaan over hele specifieke implementaties.

Het is dus prima mogelijk dat Nokia en Apple en Microsoft allemaal een patent hebben op zoiets, die alle 3 wezelijk verschillen van elkaar en niet conflicteren. Het kan ook zo zijn dat het patent van Microsoft en Apple naar dat van Nokia verwijst, en daarop verder bouwt en iets nieuws oplevert. (in dat geval zijn ze licentiegelden verschuldigd aan Nokia)
Nokia 3310 kan dat zelfs al. En mijn 6 jaar oude Windows mobile Phone ook al..
Dus dat data tappen is idd niet echt nieuw

Ben wel benieuwd welk patent van Siri wordt geschonden
Apple denkt dat ze alles bedacht hebben terwijl dit niet het geval is.
Ze hebben het id dat ze het concept "SmartPhone" bedacht hebben en uitgevoerd hebben.

Ze hebben het weliswaar groot gemaakt, maar IBM is toch echt in 1994 met de eerste SmartPhone gekomen. Dat je iets groot maakt wil niet zeggen dat je t bedenkt.

Dit is ook met spraakherkenning, dit bestaat ook al meerdere jaren.
Vrijwel iedere 'uitvinding' van apple is al eerder gedaan. apple heeft het echter mainstream weten te maken en met de vele (in mijn ogen blinde) fans is het ze gelukt populaire producten neer te zetten.

Denk hierbij aan de iphone, ipad, ipod, etc....
Je argument gaat een beetje mank op 1 ding. Apple had toen ze de iphone introduceerden best wel fans, maar niet voldoende om een enorme opmars te maken. Dat hebben ze echt weten te bereiken door gewoon veel te verkopen. En veel verkopen door je op een heleboel manieren, een daarvan is een goed product neerzetten. En aangezien Apple veel blijft verkopen, zelfs op markten die aan het krimpen zijn (PC markt), dan kun je stellen dat ze iets wel goed aan doen moeten zijn. Op faalhaas zijn kun je dat succes echt niet voortzetten.

Innovatie gaat verder dan puur dingen uitvinden (iets wat Apple ook doet, daar niet van), het gaat ook om iets zo maken, dat mensen het niet alleen graag gebruiken, maar dat het een onderdeel van hun leven wordt. Sommige producten van Apple slagen daar heel erg goed in. Niet zozeer om dat ze de eerste waren, maar wel omdat ze het op zo'n manier doen dat veel mensen het bijzonder prettig vinden om te gebruiken.

Je zal hier op tweakers.net niet veel van die mensen tegen komen, tweakers zijn tweakers, en hebben doorgaans hele andere wensen en eisen dan een normale consument. Aan de andere kant ken ik weer veel tweakers/nerds/geeks/iters/geef het beestje een naampje/etc die bij Apple hardware zweren. Omdat het gewoon werkt (mening).
terwijl dergelijke rechtszaken eigenlijk wel echt nodig zijn voor de vooruitgang van de technologie.
Het gaat juist ten koste van de vooruitgang van de technologie. Als Apple iets uitvindt en een derde partij gebruikt dat ook voor hun eigen product, dan is dát toch JUIST vooruitgang van technologie. In plaats van anderen limiteren in gebruik van bepaalde technieken, en daarmee vooruitgang beperken, kunnen ze betern een samenwerking aangaan door het open-source te maken.

Doordat Apple haar 'WebKit' open-source gereleased heeft is er juist daardoor vooruitgang gekomen in technologie. Waar het anders alleen voor Apple en Apple-producten beperkt zou blijven, is het nu voor iedereen mogelijk geworden dit te gebruiken. Dit duidt zowel vooruitgang als een hogere technologische standaard.
Denk je nou werkelijk dat al die patenten bijdragen aan de vooruitgang van de technologie??
Ik zou toch op prijs stellen welk niet triviaal patent Apple uberhaupt in deze Samsung rechtszaken dan heeft aan gevochten.

De Europeese rechtszaken ging allemaal over patenten die in mijn ogen niet toegekend hadden mogen worden omdat het gewoon simpel software patenten zijn (welke officieel niet bestaan in Europa).

Afgeronde hoeken zijn al zo oud als de tablet is, en dan heb ik het over de stenen versie ;).

Spraak software is al veel ouder dan Apple ook werkte die op de Samsung al best aardig voordat SIRI uit kwam.

En om het selecteren van text (of nummers) te laten gebruiken als nummer tja euh....... Moet ik daar echt een antwoord/verklaring voor geven. Dit konden veel nokia's al.

Mijn teletext app herkend ook 3 cijferige nummers als nieuwe pagina, mag dat straks ook niet meer?
Volgens mij houdt dit soort gedoe bioj de rechter eerder ontwikkelingen tegen dan dat ze bevorderd worden.
Ik snap wel dat ze voor een verkoopverbod gaan. Het is Sasmsung aardig gelukt om zeer goed te verkopen door hun vorige toestellen op de iPhone te doen lijken. Ze hebben deze keer wel voor eenander design gekozen dat niet op de iPhone trekt maar tijdens de voorstelling van de SGS3 viel het inderdaad al iedereen op dat S-Voice gewoon een Siri kloon was

Dat een rechtszaak er zat aan te komen was toen ook al de algemene teneur.

Samsung fires up the Xerox again, copies Siri

Does The Galaxy S III’s “S Voice” Feature Look Too Similar To Siri?

Apple is niet jaloers maar gewoon pissed dat Samsung veel verkoopt met iPhone knock offs. De best verkochte foon blijft de iPhone maar de tweede best verkocht foon is een iPhone knock off volgens hen. Samsung kan het kopiëren niet laten. Via het Apple design te kopiëren zijn ze de onbetwistbare Android foon en nu gaan ze proberen die status te behouden door de software te kopiëren.

[Reactie gewijzigd door SoSueMe op 7 juni 2012 12:09]

Hij is al eerder in de Iphone vs Galaxy berichten naar voren gekomen, maar zoek eens op de Samsung F700. De Galaxy S en S II lijkt mij een gewone doorontwikkeling van dat design en niet zozeer een kopie van een iphone design.
Mja, en SiRi is weer gejat van andere concepten die al hetzelfde deden.
Bovendien; een siri kloon... Hou toch op man :) Dat kan je niet verkopen.

Heb je uberhaupt al gekeken naar S-Voice?
Het lijkt in de verste verte niet op siri en werkt totaal anders. Als je serieus claimt dat het een kloon is dan is het alleen maar overduidelijk dat je niet eens gekeken hebt naar de software maar gewoon roept dat het een kloon is omdat het een functie is die Apple ook al heeft. (En voor Apple al vele anderen!)
Kijk eerst eens voordat je iets roept, in plaats van alleen maar alles wat niet Apple is af te zeiken zonder dat je de feiten kent. Maarja, gezien je reacties op andere topics met dit onderwerp verbaast ook dit me niets eigenlijk.

Remove your blindfold man.
*gaap*
Groot gelijk jongen... Blijf jij dat lekker volhouden ;)
Zolang je maar van jezelf overtuigd bent.

Met zo'n kortzichtige redenatie kan ik ook gaan claimen dat Siri een kloon is van Vlingo...
Wat overigens, net zo min als dat S-Voice een Siri kloon zou zijn, niet waar is.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 7 juni 2012 16:30]

Enige wat ik op elkaar vind lijken zijn de tekst ballonnen.. verder vinden ze gewoon allebij het wiel opnieuw uit.. Het zijn design elementen..

Hoe kan een record knop er anders uit zien dan? heel veel mensen verwachten een bepaald patroon, fabrikanten spelen hier op in, en daardoor gaat software op elkaar lijken.

Apple is gewoon een klein blaag die zich gebeten voelt.. nog een paar jaar en hopelijk zijn we van dit bedrijf af.. kan toch wel om me heen merken dat mensen dit merk steeds minder intressant vinden.
Kerel lees nu het artikel en de reacties eens.

Ze hebben het over het patent dat de telefoon nummers kan herkennen in sms berichten.. hoe kan apple hier nu een patent op hebben. Omdat het dus ook al op veel oudere telefoons beschikbaar was.

Kun jij dat recht praten dan?
hahahahhaa we weten allemaal dat Apple trendsetter is, Apple heeft al die patenten zelf ook gewoon gejat overgenomen van andere ideeen maar zij hebben er een patent op laten zetten...... noem 1 ding waar apple trendsetter is geweest wat al niet door een ander bedacht is......

tegenwoordig zijn er gewoon bedrijven die bedrijven met patenten overkopen zodat ze andere bedrijven kunnen aanklagen alleen voor dat feit, voor het bemachtigen van de patenten...... Het hele patenten systeem werkt al een tijd niet meer waarvoor het tijden geleden is opgezet.

Zat bedrijven die technieken juist niet meer patenteren omdat je dan geen inzage hebt in wat het is.
Helemaal met je eens..

Ik ben een Fanboy van Samsung, maar dit pattenten gedoe komt mij wel de neus uit.

Het zijn alle 2 goede telefoons en bedrijven, dus ze kunnen beter met elkaar omgaan dan elkaar tegen de haren in strijken..

Hoop voor iedereen (apple en samsung) dat ze eerder vrienden worden dan vijanden
Tja, dat is het dubbele er aan. Aan de ene kant vechten ze elkaar de tent uit in de rechtzaal op het vlak van patenten en copyright, maar aan de andere kant is Samsung een belangrijke leverancier van Apple voor bijvoorbeeld de Apple A4, A5 en A5X SOCs.

En hoewel er lange tijd geruchten de ronde deden dat ze voor de A6 SOC naar TSMC uit zouden wijken, gaat Samsung naar verluidt ook de A6 produceren.
Ja natuurlijk kiezen ze voor Samsung :)
Ze mogen op de mobile tak dan wel ruzie hebben, maar er zijn weinig andere bakkers die zo'n enorme capaciteit hebben als Samsung heeft. En dat nog redelijk dirt cheap.

Samsung is gewoon een enorm grote speler op deze markt en heeft enorme capaciteiten. De hate-love relatie zal zo nog wel in stand blijven.

Samsung de chip bakker heeft overigens schijt aan de mening van Samsung mobile. Just a for your information.
Apple heeft ook door dat ze de strijd verliezen.
Ze hebben het imago nog een beetje mee, dat is waarom ze nog in de running zitten.

Maar veel Apple fans zijn al overgestapt, de S2 was een overstap begin maar nu met de S3 gaan er veel mensen die ik ken van de Iphone over naar de Galaxy.

Over de Galaxy lijn wordt geklaagd over het plastic gevoel, hier ben ik zelf ook niet zo blij mee aan mijn eigen Galaxy. Maar mijn telefoon is al 2x tijdens het fietsen (met 25 kmh) uit mijn jaszak gevallen en heeft alleen maar wat krasjes.
De strijd verliezen? Verre van.. De iPhone blijft qua verkoopaantallen/marge de best verkopende telefoon die er momenteel is, bij uitstek zelfs! Tot nu toe is het Apple die de meeste rechtszaken vooralsnog gewonnen heeft en klagen bedrijven als Motorola vervolgens Apple aan op noodzakelijke patenten waar je als telefoonmaker niet aan ontkomt. Vervolgens wijzen de rechters dit af omdat het niet eerlijk zou zijn van Motorola om te discrimineren op het verstrijken van licenties op deze basale technieken.

Als je werkelijk denkt dat Apple de strijd verliest heb je volgens mij nog nooit naar de cijfers en verkoopaantallen gekeken. Android betekent dat je spreekt over talloze verschillende (low budget) modellen. Niet een enkele telefoon van Samsung, welke marginale verkoopcijfers heeft i.t.t. de iPhone van Apple.
Heb je zelf wel eens naar de verkoopcijfers gekeken uberhaupt? :?

Random bron: http://www.t3.com/news/sa...ats-iphone-4s-in-december
The Samsung Galaxy S2 was crowned the best-selling phone of December, or at least that's according to figures collected by the uSwitch Mobile Tracker which collects search and sales data.

UK consumers were looking for the best Android deals rather than for Apple's latest handset with 8 out of the top 10 handsets all running Google's operating system with Apple having to take second place.

With the iPhone 4S taking second place and the iPhone 4 in 5th it was Android who dominated the Christmas chart with the HTC Sensation climbing nine places in December to take 7th place.
Je bent een paar dingen mbt versnippering compleet fout aan het interpreteren. Apple heeft geen versnippering buiten z'n eigen modellen die nauwelijks overlappen, en aan de andere kant is de Android-versnippering enorm gepolariseerd naar een klein aantal topmodellen dat merendeel van de markt heeft. En waarbinnen dus de Galaxy S2 met name een model is dat als enkel model wel degelijk sterker verkoopt in bepaalde markten en periodes dan het 'actieve' iPhone-model.
Apple heeft ook door dat ze de strijd verliezen.
Ze hebben het imago nog een beetje mee, dat is waarom ze nog in de running zitten.

Maar veel Apple fans zijn al overgestapt, de S2 was een overstap begin maar nu met de S3 gaan er veel mensen die ik ken van de Iphone over naar de Galaxy.

Over de Galaxy lijn wordt geklaagd over het plastic gevoel, hier ben ik zelf ook niet zo blij mee aan mijn eigen Galaxy. Maar mijn telefoon is al 2x tijdens het fietsen (met 25 kmh) uit mijn jaszak gevallen en heeft alleen maar wat krasjes.
Same here, mijn galaxy note al een paar keer laten stuiteren, na de 4e keer toch maar een softcover gekocht, maar niks geen barsten in het scherm of de randjes eraf gechipt :P

Ik denk dat mede dankzij al dat plastic het gewicht nooit erg hoog wordt en er genoeg demping in de casing zit zodat 't niet direct kapot valt zoals met metaal dat eigk alle krachten door zet naar het glas...
Heb je ook statistieken die dit staven of is het alleen maar 'mensen die ik ken'?

Er zijn b.v. wel statistieken beschikbaar die zeggen dat Apple-gebruikers de meest tevreden users zijn, hetgeen toch strijdig lijkt te zijn met jouw claim.

http://news.cnet.com/8301...at-customer-satisfaction/
http://www.phonearena.com...-consecutive-time_id28133

Verder topt Apple ook de lijsten bij brand loyalty, nog relevanter:

http://www.forbes.com/sit...core-to-apples-success-2/
http://247wallst.com/2012...-goog-amzn-sbux-tgt-msft/

Natuurlijk zal je altijd een dip zien in de verkopen van andere telefoons als een nieuw model van een concurrent uitkomt. Dat is echter geen long-term indicatie.

[Reactie gewijzigd door Dr. Strangelove op 7 juni 2012 11:56]

Er zijn b.v. wel statistieken beschikbaar die zeggen dat Apple-gebruikers de meest tevreden users zijn...
Bwah... in de fotografiewereld is het ook het geval dat Leica-gebruikers de "meest tevreden users" zijn, een merk waarvan een camera+lens-combinatie samen makkelijk ¤10.000 euro kan kosten. Een mirrorless camera zoals de NEX-5N (via adapter) of GXR-M met een Zeiss ZM of Voigtländer VM lens schiet foto's die 95% vergelijkbaar zijn, en walst voorwaarts en achterwaarts qua functionaliteit over de Leica-setup heen, en kost in totaal 1/10de van het bedrag.

Die gebruikers accepteren ook nog steeds dat een camera foto's wegschrijft met een slakkengang, dat er een LCD met specs uit 2007 in een camera uit 2012 zit (terwijl dat apparaat wel ¤2.000 kost), men schaft een digitale M8.2 uit 2006 (met dito ruisprestaties uit 2002) tweedehands aan voor ¤2K omdat er geen andere digitale opties onder ¤5400 zijn (behalve als je de ballen hebt om voor ¤2000 euro een old stock Epson R-D1x uit Japan te importeren), en men vindt het een "goede zaak" dat Leica de ene lens door de andere vervangt, terwijl het nieuwe model wel 1,5x zo duur gaat worden.

In geval van andere merken zou een dergelijke situatie *nooit* worden geaccpteerd door de gebruikers; elk ander merk zou in die situatie kreperen. Niet Leica: in tegendeel. De gebruikers vinden het allemaal geweldig; alles wat Leica doet is goed. Wachtlijsten verlenen zelfs status, en niet-beschikbaar zijn van materiaal levert exclusiviteit.

En het enige dat de Leica-gebruikers erop zeggen is: "Die nieuwe functies hebben wij allemaal niet nodig (todat Leica vindt dat we ze nodig hebben natuurlijk), elke lensverbetering is welkom, onafhankelijk van de prijs, en voor de rest is het de ervaring die een Leica geeft."

Ik zie vele, vele parallellen tussen het gedrag van Apple en Leica, en hun respectievelijke gebruikers, die, niet verwonderlijk, nogal eens overlappen.

(Zelf schiet ik naar alle tevredenheid met een GXR-M met Zeiss en Voigtländer objectieven, want ik wilde een uiterst klein systeem waarbij ik voor zowel lenzen als camera's uit meerdere fabrikanten zou kunnen kiezen. Hoewel ik het wel kan, weiger ik Leica-prijzen te betalen als het niet per se hoeft.)

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 7 juni 2012 12:06]

Leuk verhaal dat mooi inspeelt op de Apple is te duur en loopt technisch achter meme, maar wat wil je hiermee zeggen? Denk je echt dat een gebruikersgroep ter grote van de iPhone en iPad gebruikersgroep alleen maar uit achterlijke schapen bestaat die niet kritisch zijn? Toen Apple nog klein en fringe was kon je daar mee wegkomen, maar tegenwoordig echt niet meer.
Misschien is de beste verklaring gewoon, schokkenderwijs, dat mensen erg tevreden zijn met hun iPhone...

En is dat raar? Als je Apple afzet tegen de Android fabrikanten is een van de verschillen dat er bij Apple alleen een high-end telefoon wordt meegeteld, bij de anderen ook mid- en low-end. Dat verklaard al een groot deel van het verschil.
Een groot deel van de Androids die verkocht worden zijn nu eenmaal low en mid rage toestellen waar meer mis mee is.
Op basis waarvan maak je nu de claim dat er iets mis is met de mid range Android toestellen? Ja, ze zullen wat trager zijn dan high end toestellen. Maar wat verwacht je dan als je 150~250 euro uitgeeft voor een low/midrange toestel in plaats van 500 ~ 600 voor een Android uit de high-end reeks? Dat het allemaal even snel is? Zelfde specs? Nee natuurlijk niet.

Er is helemaal niets mis met die mid range toestellen, maar als je veel eisend bent dan moet je er geen nemen nee, dan ben je ook gewoon dom bezig want dan koop je een toestel dat niet aan je eisen voldoet... Eigen schuld, niet de schuld van Android.
Leuk verhaal dat mooi inspeelt op de Apple is te duur en loopt technisch achter meme, maar wat wil je hiermee zeggen?
Apple en Leica gedragen zich precies hetzelfde. En ja; Apple krijgt het ook voor elkaar om hardware uit te brengen die niet meer van de nieuwste of snelste is, terwijl ze er toch top-notch prijzen voor blijven vragen. Leica verandert maar heel weinig of niets aan het design van hun producten; precies zoals Apple dat ook doet.

Kijk maar.

Leica M4, 1967
Leica M7, 2002
Leica M9, 2009

Je kunt zelf wel de computers van de laatste paar jaar van Apple naast elkaar zetten...

Apple is de "Leica" van de computerwereld, en de gebruikers gedragen zich hetzelfde.

Merk op dat ik nergens zeg dat Apple of Leica producten slecht zijn, want als ik dat zou doen dan zou ik liegen. Wat ik wel vind is dat, indien je een top prijs betaalt voor een product, niet delen van het product minder of ouder horen te zijn dan nodig is.

En in mijn ogen zijn de gebruikers van beide merken op dat punt inderdaad niet kritisch genoeg, want ze wuiven minpunten van hun spullen gewoon weg als "dat is toch niet belangrijk", maar zodra Apple / Leica het belangrijk gaat vinden, dan is het volgens de gebruikers opeens onmisbaar en vinden ze de implementatie van Apple / Leica beter dan die van alle anderen.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 7 juni 2012 16:41]

Dat is de reden waarom Apple zo hoog scoort. Bij Samsung bvb zitten er ook veel gebruikers die een low end toestel kopen en klagen omdat het niet presteert zoals een iPhone dat haalt natuurlijk de score naar beneden van de gebruikers met high end toestellen die wel tevreden zijn.
Dat is natuurlijk nogal wiedes; het zou echter niet goed zijn als geen enkele fabrikant lager gepositioneerde modellen zou produceren. Als iedereen zich zou gedragen zoals Apple (alleen high-end toestellen produceren) dan zouden velen nog steeds met een Nokia dumbphone rondlopen.
Apple levert toestellen die in de prijsklasse vallen die de meeste consumenten kunnen spenderen aan een toestel en jij gaat dat dan vergelijken met een fabrikant die toestellen maken die ver buiten de prijsklasse vallen die de meeste consumenten kunnen spenderen. Het ruikt dan een ook een beetje naar zwartmakerij van jouw kant.
De prijs is in deze vergelijking niet belangrijk. Het gaat er in mijn vergelijking om dat Apple en Leica zich hetzelfde opstellen in hun respectievelijke gebied, en dat gebruikers zich grotendeels hetzelfde gedragen. Apple heeft binnen de computerwereld dezelfde cult-status als Leica heeft binnen de fotografiewereld.

Je ziet dat ook terug in veel webshops en winkels: beide merken worden op een eigen voetstuk gezet.

Camera's en lenzen:
- Canon, Nikon, Olympus, Pentax, Panasonic ....
- Leica

Computers:
- Asus, Toshiba, Acer, HP, Gateway, DELL
- Apple
Ik snap prima wat je bedoelt, maar je argument is niet logisch correct. Je vergelijking met Leica is een illustratie van je mening over Apple maar geen bewijs van je mening.

Ik ben het met je eens dat bij een groep gebruikers Apple een cult status heeft. Dat is heel erg moeilijk te ontkennen gezien sommige reacties hier en elders. :) Een jaar of tien geleden had je waarschijnlijk veel meer gelijk (voor zover je dat kan) dan nu.
De gebruikersgroep van Apple producten is in die tijd echter explosief gestegen waardoor je mijns inziens een hele grote groep, in dit geval iPhone gebruikers, onderschat die blijkbaar gewoon tevreden zijn. Mensen die zich totaal niet interesseren voor techniek of wat al die termen betekenen die voor 'ons' tweakers wel iets zeggen. Dit is een erg grote groep, misschien wel 80-90% van de bevolking, de silent majority. Die willen gewoon iets dat (goed genoeg) werkt.

Vanwege die verandering ben ik het niet eens met je opmerkingen.

Wat waarschijnlijk wel meespeelt is het effect dat als je iets duurs koopt, je eerder geneigd bent om tevreden te zijn omdat je je aankoop wil verantwoorden. Dit is echter een generiek mechanisme wat ook bij bijvoorbeeld de high-end Android toestellen zal optreden.
Heb jij dan ook statistieken voor jouw claim? Waar is de bron? Want je doet nu precies hetzelfde als de post boven je.

Dat apple alweer herrie aan het schoppen is lijkt mij geen goeie reclame voor hun naam, ik hoop dan ook dat mensen apple links laten liggen maar ben ik bang dat dat niet het geval gaat worden.
Ik ben juist bang dat er dadelijk weer een softwareaanpassing moet komen bij Samsung, iets wat zo nietszeggend is en volstrekt overbodig. Apple haalt hier ook geen profijt uit het is gewoon pootje lappen van je concurrent.

De hele patentenoorlog zal geen winnaar hebben. Het is niet goed voor het imago van een bedrijf en het kost ontzettend veel tijd en geld. De gene die de oorlog wint heeft gewoon minder verlies geleden.
degene die winnen zijn de advocaten die topdollar vragen voor dit soort rechtzaken...... uurtje factuurtje
Ik trek conclusies uit het volgen van forums, de vrienden die overstappen en 2 vrienden van mij werken bij telefoon verkoopunten en die geven ook aan dat er steeds meer mensen hun Apple weg leggen en dan voornamelijk voor de Samsung kiezen.
Ik zie juist het tegenovergestelde gebeuren in mijn vrienden groep. Zij zijn toch niet echt tevreden met hun Android of Windows telefoon en gaan weer terug naar de iPhone. Dus denk dat in de praktijk wel aardig gelijk blijft allemaal.
Het vrienden-van-mij argument dus.
Forums (mensen die ik dus niet ken)
verkopers (dus mensen die de apparaten aan 3e verkopen)

En gewoon de algehele afzetmarkt voor het geval je onder een steen leeft?
Klinkt geloofwaardig. Heeft u ook enige onderbouwing? Als volgens jou de gehele afzetmarkt overstapt naar Samsung, waarom liggen er dan minstens 10 iPhones in de 40m2 om mij heen?

*met eigenaars die er blij mee zijn

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 7 juni 2012 12:37]

Ook ik zie deze trend. Het zijn voornamelijk mensen die een iPhone 3/3GS hadden en niet overgestapt waren op de iPhone 4/4S, maar die na de update naar iOS 5 echt enorme bagger prestaties kregen op hun toestel en daar helemaal gek van werden. Daarom zijn ze overgestapt, zie ik vaak.

Een ander argument wat ik zie, zeldzaam, is dat sommige mensen er gek van worden om het JB proces te moeten herhalen. "Zo'n gedoe".
En, maar dit is mijn mening, dat kan ik goed begrijpen omdat de iPhone niet echt bedoeld is voor de tweaker. Daar is Android tien keer beter. De iPhone is meer een "as is" systeem, je weet niet hoe het werkt en dat hoef je niet te weten, maar het werkt. Android heeft hetzelfde, maar daar heb je veel makkelijker toegang tot het openzetten van functies die je graag open wilt hebben.

Als Apple dat laatste als mogelijkheid zou toevoegen, dan zou je misschien wél weer mensen krijgen die toch gaan overstappen van Android -> iOS. Nu zie je dat niet zo vaak en zeker veel en veel minder dan iOS -> Android overstaps.
En performance garantie is in dezen _geen_ argument. Bij Android vervallen ook alle garanties als je je toestel root... Echter, bij Android krijg je wél de mogelijkheid om untrusted source software te installeren zonder te moeten rooten. En dat vinden toch een heleboel mensen heel erg bijn. Je weet welk risico je neemt, maar het is vreemd dat Apple het niet toestaat dat gebruikers dit risico nemen als de gebruiker daar zelf voor kiest. En dat vind ik zo raar aan dat hele Apple en hun gebruikers... Doen wat Apple je oplegt en niets er tegen in brengen... I don't get it.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 7 juni 2012 14:23]

Hoeveel van de mensen die roepen dat ze Android liever hebben omdat het open is etc. developen daarna hun eigen software e.d. ervoor? Zo ken ik er ook een paar die dat heel cool roepen in de vriendenkring, maar vervolgens dat ding gewoon op standaard firmware draaien. Meestal een argument van niets.

Overigens kun je je Apple en je Android beide binnen 10 minuten rooten/jailbreaken, wat het speelveld gelijk trekt.
... Dan snap je Android niet :)
Het is dus wél een argument. Bij Android kun je op de standaard firmware namelijk gewoon openzetten dat je eigen software er op zet. Iets wat bij de iPhone niet kan.
Dat is het grote verschil.

Komt geen root aan te pas om die functie open te zetten hoor ;) Is slechts een kwestie van 1 optie aanvinken en voila; je bent klaar. Op de standaard firmware ;)
De mensen die dat zeggen kunnen dat dus inderdaad claimen zonder te hoeven rooten en kunnen, als ze dat fijn vinden, lekker op de stock rom blijven zitten zonder root. Totaal geen probleem. Standaard functionaliteit.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 7 juni 2012 14:59]

Dat heb je dan fout gezien. :)
De functie zit er niet voor niets in, het is niet alleen voor developers. Sommige apps komen ook de Play Store niet op namelijk. Zelfs apps die niet schadelijk zijn voor het toestel, maar wel mogelijk verwerpelijk zijn/misbruikt kunnen worden. (Neem WifiKill als voorbeeld, prima app: maar niet te vinden in de Play Store).
Maar het grote verschil is dat als je wilt, dat je het toch alsnog kan installeren. En dat was dus mijn punt; dat kan bij Apple niet zomaar. En dat is niet voor iedereen een positief punt, maar voor de mensen die het wél willen gebruiken is inderdaad Android een stuk beter, inderdaad om het vele malen opener is :)
Haha ja ijzersterke representatieve statistieken.
Dat is ook nietszeggend. Apple heeft een hele harde kern van fanboys die alles prachtig vinden waar het bedrijf mee komt. Niet zo lang geleden is er al een onderzoek geweest hoe de hersenen van zulke fanboys werkt. Het probleem is dat deze groep steeds groter en groter wordt, een soort "cult". Hoeveel discussies zie je hier wel niet op Tweakers (vaak microsoft vs apple) waar de fanboys helemaal niets willen weten van kritiek, wordt meteen gedownmod en afgedaan als onzin.

Bovendien leidt dit ook tot polarisatie. Het is tijd dat de fanboys zich maar even wat gematigder gaan opstellen, het lijkt hier een religieuze tent soms, pfff.
Van een harde kern met fanboys is bij Apple wellicht helemaal geen sprake. Anders zouden ze nooit die enorme groeicijfer kunnen hebben.
Van Cult is ook geen sprake want dit dit succes duurt al bijna 15 jaar.
wat heeft een groeicijfer te maken met harde fanclub? als er een daling zou zijn die plots stopt op een constante dan zou je misschien iets bewezen hebben...
Onderschat de 'Android Army' niet:
http://www.nytimes.com/20...h/07pogue-email.html?_r=1

Het overdrijven en persoonlijk maken van discussies (jij bent zus of zo) komt zowel bij Apple als Google en in mindere mate bij Microsoft voor. Voor de rest ben ik het het helemaal met je eens, als je soms ziet hoe er gemor en gereageerd wordt...
Apple heeft ook door dat ze de strijd verliezen.
De feiten spreken dat tegen!
Gisteren was een nog een bericht op Tweakers.net dat het marktaandeel van Apple nog steeds stijgt. Dus hoezo verliezen?
Maar veel Apple fans zijn al overgestapt, de S2 was een overstap begin maar nu met de S3 gaan er veel mensen die ik ken van de Iphone over naar de Galaxy.
Ach en ik ken er ook genoeg die van Android zijn overgestapt naar iOS.

[Reactie gewijzigd door Carbon op 7 juni 2012 11:20]

ik ken er precies ook meer... het vreemde vind ik dat dat altijd mensen zijn die een android hadden van minder dan de helft van de prijs van hun nieuwe iphone... en dan zeggen ze nooit meer iets anders te kope...

ja als je er 2 keer meer voor betaalt je hebt altijd een grotere kwaliteitsgarantie van een bedrijf dat zijn heel ecosysteem in handen heeft maar je betaalt dan ook wel 2 keer meer dat betekent niet dat je voor dezelfde prijs of minder niet iets even kwaliteitsvol of zelfs beter kan hebben...
net hetzelfde met computers trouwens
Ik heb de aanklacht niet helemaal gelezen maar waarom klagen ze Samsung aan omdat ze applicatie hebben die lijkt op Siri ? Apple heeft de spraakherkenningsoftware ook maar gebaseerd op een engine waar ze een licentie op hebben genomen. Samsung heeft op diezelfde (zo ver ik weet) ook een licentie genomen. Waarover gaat de Siri patent dan? Aangezien spraakherkenning al veel langer op telefoons beschikbaar is, misschien niet zo goed als de technologie nu maar dat doet er niet toe. Dus wat blijft er dan over waarop ze een patent kunnen hebben?
-De manier van aanspreken
-De wijze van antwoorden
-Stemgeluiden
-Achterliggende technologie
-Samenwerking met GPS
-Etc etc

Er zijn echt legio dingetjes (letterlijk kleine dingetjes) waar patentinbreuk op gevonden kan worden, als je technologie gaat uitkleden is er zelden iets wat helemaal waterdicht gepatenteerd is, je kunt altijd iets vinden. En als er reden voor is (zie mijn eigen reactie hier) dan ga je zoeken of wordt het je zelfs misschien wel aangereikt.