Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 300 reacties, 84.237 views •
Submitter: Toppe

De 44 vestigingen van Dynabyte in Nederland gaan verdwijnen; de winkels worden omgebouwd tot MyCom- en Dixons-vestigingen. Dynabyte werd in 1985 opgericht en valt sinds 2011 onder BAS Group, net als MyCom en Dixons.

Verschillende medewerkers van BAS Group en MyCom hebben het verdwijnen van Dynabyte aan Tweakers.net bevestigd. De winkels zullen verdergaan onder de MyCom- of Dixons-vlag. Niet bekend is of er vestigingen gaan verdwijnen en of er gevolgen zijn voor het personeel. De ceo van BAS Group was donderdagochtend niet bereikbaar voor commentaar.

BAS group nam in 2011 Dexcom Holding over, waarmee het de Dynabyte- en Dixons-vestigingen in handen kreeg. Waarschijnlijk wil het concern meer uniformiteit aanbrengen in zijn portfolio aan merknamen. Er zijn momenteel 155 Dixons- en 44 Dynabyte-winkels. Van MyCom zijn er 26 winkels. Bij Dynabyte werken 220 personeelsleden. 

Met de wijziging verdwijnt een van de oudste en bekendste namen van computerwinkels in Nederland. De eerste vestiging opende zijn deuren in oktober 1985 in Zwolle, toen nog onder de naam Byte. De naam Dynabyte verscheen in 1995, na de fusie tussen de ketens Byte en Megaworld. Dynabyte heeft ook een webshop. Wat hiermee gaat gebeuren is nog onbekend.

Dynabyte

Reacties (300)

Reactiefilter:-13000284+1177+28+31
Moderatie-faq Wijzig weergave
1 2 3 ... 11
Ik zelf werk bij Dixons,
graag zou ik even wat duidelijkheid willen sheppen:


dynabyte filiaalen zullen worden omgevormd tot mycom of dixons 3.0 filiaalen (nieuw design, lijkt op apple applestore consept)

de site blijft in de lucht tot eind dit jaar ongeveer.

mycom en dixons zullen deze zomer een grondige site update ondergaan, dynabyte niet.

personeel van dynabyte zal mee gaan naar nieuwe winkels.
---
en btw over slecht personeel,
de basgroup organiseert meerdere beursen per jaar om hun personeel op de hoogte te houden van alle nieuwe ontwikkelingen, ook moet personeel apple en microsoft certificaten behalen.
daarnaast zijn de leveranciers zeer betrokken bij onze filialen.

zo komen vaak vertegenwoordigers langs van bijvoorbeeld AMD Intel norton enz,
bij hun bezoek geven ze niet alleen informatie maar nodigen ze het personeel ook gelijk uit voor evenementen.
(laast nog psvita event daarna samsung s3 event)

ikzelf heb ook nog persoonlijk contact met een aantal van deze mensen mocht ik echt vragen hebben waar ik zelf niet uitkom kan ik altijd hun bellen.

tuurlijk hebben niet alle medewerkers van dixons en mycom zoveel kennis als een tweaker (bijvoorbeeld vakantiekrachten), vraag dan gewoon even of 1 van de vaste krachten of die je kan helpen.

ikzelf zit ook dagelijks achter tweakers en andere sites om op de hoogte te blijven en ook in ben ook niet alwetend, (ik weet bijvoorbeeld niks over koffiezet apperaten en dergelijke daarvoor moet je bij mijn vrouwelijk collega zijn ;) )
Wat jij nu schets is niet mijn ervaring helaas.
Ik merk ook vaak bij het vaste personeel niet veel deskundigheid op.
Het lijkt op gebrek aan interesse te zijn.
Tevens hebben ze hier in het filliaal in Alphen me al een aantal keer gepoogd verkeerd te verbeteren.
Waardoor ik na een aantal keer zelfs boos ben weggelopen en ze niets aan mij hebben verkocht(kreeg toen op mijn falie van mij vrouw ;) )
Ik ga er dus alleen heen als het maximaal een paar euro scheelt en ik het direct wil hebben.
Absoluut niet voor advies.
Ik zie mijzelf absoluut niet als verkoper en toch denk ik dat ik over het gehele assortiment een beter advies kan geven en daardoor meer zou verkopen.
Dat is wat mij betreft dus al een teken aan de wand.
De echte speciaalzaken moet je helaas moet een vergrootglas zoeken en lijken sowieso allemaal te verdwijnen.

Ik ben wel benieuwd welke winkel het hier word, niet zo lang geleden hadden we een dixons en een dynabyte, de dixons is toen verdwenen.
Ik hoop op een Mycom(niet zo veel computerwinkels hier) maar ik vrees dat de dixons terug komt.
Hm,

dingetje om te melden: Wat er aangeboden wordt is geen extra garantie, maar een produktverzekering. Garantie heb je, wat je bij kunt kopen is dekking tegen eigen schuld, valschade, vloeistofschade, diefstal, loslopende honden etc. En nou kun je een hoop vertellen, maar je gevallen laptop onder garantie laten repareren gaat niet gebeuren.
Je moet begrijpen dat een retailer niet kan gezond kan blijven als ze enkel laptops/pc's e.d. verkopen. Het verkopen van verzekeringen, tassen etc is nodig om in leven te blijven.

Als je geen verzekering wil, koop hem dan niet. Je kan het de retailer niet verwijten dat hij dingen probeert te verkopen waar aan verdient kan worden.
Leuk verhaal, maar mijn ervaring is dat op een enkele uitzondering in de MyCom 5 jaar geleden, het personeel bij de betrokken zaken net zo veel weet als MediaMarkt verkopers. Het is duidelijk geen eis uit vanuit de werkgever om inhoudelijke kennis te bezitten.

Niets persoonlijks, maar als ik de punctuatie en spelling van kikkerbeer zie .... Laag opleidingsniveau winkelpersoneel, geen technische dienst, extra verzekeringen bovenop je wettelijke rechten verkopen...

Deze zaken zijn al jaren hopeloos. Alleen als verzendkosten/wachten te veel is kan de MyCom handig zijn voor een kabeltje, SD kaart o.i.d. simpelweg omdat het een paar euro scheelt met de MediaMarkt.

Leuk dus, dat er een paar extra MyCom verkooppunten bijkomen. Meer houden we hier niet aan over, toch?

[Reactie gewijzigd door Cio op 7 juni 2012 16:30]

Leuk altijd die aannames, alsof een opleidingsniveau nou alles zegt, hoevaak ik wel niet oerdomme afgestudeerde mensen van de universiteit heb gesproken, en wie weet heeft kikkerbeer wel dyslexie?

Laatst heb ik bij Dixons een Canon Powershot sx220 gekocht, en de verkoper legde mij inderdaad de extra verzekering uit.
Het hield in het kort in dat je garantie hebt over ondeskundig gebruik, camera kapot door vocht, zand korreltje in de lens of zelfs laten vallen heb je nu ook onder de garantie.
Succes om met je wettelijke garantie dit kosteloos gerepareerd te krijgen bij Canon.

[Reactie gewijzigd door sjaak88 op 7 juni 2012 21:56]

dat je de speling ziet als een vertegenwoordiging van mijn winkel is jouw probleem,
studeer gewoon HBO niveau.

en het feit dat ik dissectie heb, heeft in geen enkele zin ook maar iets te maken over de diensten die ik lever.
Erg leuk dat je gelijk het gooit op laag opleidingsniveau bij iemand.

Zoals Sjaak aangeeft het kan best Dyslexie zijn (hier leid ik zelf aan) of misschien wel een poging te snel te typen maakt ook vaak fouten.
Je vergeet btw het Uncharted 3 launch party :P niet echt leerzaam maar wel zeer leuk om als medewerker heen te mogen gaan :D. Btw als je eenmaal een Dixons 3.0 bent kan je voor een euro koffie uit de muur halen :D dan kan je genoeg leren of de werking van koffiezetapparaten :P :P.

[Reactie gewijzigd door Mikey_Phil op 9 juni 2012 22:32]

Iedereen maakt zich druk over de prijzen die in de verschillende winkels (die al meer dan een jaar onder de BAS groep vallen) worden gehanteerd. Het is voor de mensen van Dynabyte het meest vervelend. De BAS groep had aangegeven dat de overname toen ter tijd geen gevolgen zou hebben voor het pesoneel. (zie een bericht van 19 juli 2011). Nu geven meneer Bakker en mevrouw Hundertmark geen commentaar. De manier waarop BAS met het personeel van Dynabyte en Dixons om gaat is onmenselijk. Er wordt geen antwoord gegeven op eerlijke vragen en het personeel wordt op slinkse (lees achterbakse) wijze er uit gewerkt, en zo kunnen er ook winkels worden afgestoten. Wie logisch na denkt zal begrijpen dat waar er een Dynabyte en Dixons filiaal bij elkaar zitten er één zal verdwijnen. De cultuur in de winkels en de mentaliteit van dixons en Dynabyte was ook al onder de Dexcom vlag anders. Ik wens de medewerkers van alle betrokken zaken heel veel sterkte in de komende tijd.
Ik vind het toch bizar hoeveel mensen hier de plank volledig misslaan. Ik had op een website als tweakers toch wel iets meer begrip verwacht.

Dixons is altijd al een flink aantal jaren hetzelfde bedrijf als Dynabyte met exact dezelfde prijzen. Verhalen over de bizar hoge prijzen van dixons zijn dus gebakken lucht, want de Dynabyte is geen cent goedkoper. Afgezien van af en toe een aanbieding.

Ik geef toe dat in de Dexcom-tijd (medio jaren 90 t/m 2011) de prijzen niet zeer aantrekkelijk waren. Dit is ook de reden dat Dexcom destijds T-4-telecom heeft opgeheven en uiteindelijk heeft geleid tot overname van Dixons en Dynabyte door de BAS-group.

Sinds wij samen zijn hebben wij exact dezelfde prijzen als MyCom en zijn wij vaak met een hoop artikelen de goedkoopste van Nederland. Ook het assortiment is zeker niet klein te noemen.

Mensen die klagen over personeel dat niet voldoende weet over de producten hebben waarschijnlijk net een vakantiekracht of zaterdag hulp getroffen. Het vaste personeel wordt met grote regelmaat getraind bij ons trainingscentrum in Rotterdam, het Apple hoofdkantoor in Amsterdam en 2 keer per jaar een leveranciersbeurs waar iedereen van elk filiaal op de hoogte gebracht word van de nieuwste producten e.d.

Inmiddels mag duidelijk zijn dat ik zelf werk bij Dixons.

Even voor de mensen die zich druk maken over garantie/verzekeringen;

De garantie blijft, dit is wettelijk en is te claimen bij MyCom of Dixons. Een eventuele verzekering loopt ook gewoon door. De verzekeraar is sinds kort ook eigendom van de BAS-group.

Fin.
Je data kloppen voor geen meter. Dexcom heeft Dixons en Dynabyte niet medio jaren 90 maar in 2006 overgenomen.
Ik vind het wel een goede zet! Heel weinig mensen kende dynabyte om een of andere reden, terwijl Dixons een veel betere naam had. Als je aan iemand vraagt, meet me bij de dixons weten ze waar het is, maar de dynabyte, ho maar!
Ik heb nog vanaf de oprichting enkele jaren in Byte aan de Oude Vismarkt 27 in Zwolle gestaan.

Ferdi(nand) Jonkeren had al jaren een fotowinkel in Raalte. Toentertijd was het heel gewoon dat je, je Commodore Vic20 / 64 of ZX 81 / Spectrum bij een fotowinkel kocht. Ferdi was er snel bij. De enige vergelijkbare winkel was Kafka in Amsterdam (de boedel daarvan is geloof ik jaren later ook nog eens door Byte opgeslokt).

De fotowinkel kon snel dicht na de start van de eerste Byte. Het liep storm in het begin. Vanwege de spullen die we verkochten, maar ook vanwege de aanwezige kennis en reparatie- en installatiedienst.

Toen we voor het eerst een PC (ik geloof een Toshiba met 128KB, single sided 5,25" FDD, en een TV modulator om de CGA output op je TV te krijgen) voor ƒ 499,- verkochten werden we bijna onder de voet gelopen! Idem op de HCC dagen die rond die tijd populair begonnen te worden. Dat waren nog eens tijden!

De techniek ontwikkelde zich snel (vonden we, als je het vergelijkt met vandaag de dag was het allemaal zeer overzichtelijk). De eerste modems bijvoorbeeld om in te bellen op een BBS (text only) op 1200 baud (is 1200 bits/s) vonden we spectaculair. Of de eerste HP deskjet, hoe een printer zo stil en toch zo snel kon zijn (in vergelijking met de 9 of 24 naalds dot matrix printers zoals de Star 1000). De snelheid van de 8088 PC's kon je opvoeren met een turbo switch met een zelf gesoldeerd kristal (4,77 MHz naar 8 MHz, wouw!). De eerste 286 en later 386 PC's vonden we uniek snel. Vanwege de geintegreerde FPU konden we eindelijk een beetje snelheid in de fractal berekeningen krijgen. Op CGA zag het er niet uit, we waren erg blij met EGA toen dat kwam. Beetje klooien met de settings van de DAC en op de NEC MultiSync kwamen mooie plaatjes tevoorschijn. HDD's waren nog maar zo'n 10 MB groot (wel fysiek groot 5,25" Full Height). Toen de Seagate ST225 kwam was dat een openbaring (20 MB Half Height). Met een RLL controller kon je er zefs 32 MB op persen! Dat doe je nu over je WiFi naar het web in seconden, dat was toen een hele harddisk! Een bekend probleem met de ST225 was dat hij niet wilde opspinnen bij power-up. Reden was dat de koppen op de buitenste sectoren van de disk lagen en teveel wrijvingsweerstand veroorzaakten. Oplossinge was direct een dreun haaks op de spindle na power-up. Daarna altijd voor het uitzetten de harddisk manueel parkeren (debug g=c800:5 > park).

Het duurde dus niet lang voordat er nieuwe winkels werden geopend. Dat liep prima. Financieel was de zomer pijnlijk, nauwelijks klanten. Dat terwijl de rekeningen van de spullen die in het drukke seizoen waren verkocht moesten worden betaald aan de leveranciers. In de loop van de jaren werd dit steeds erger. Tijdens de bouwvak kon je een kanon afschieten. Op die manier heb ik veel tijd doorgebracht met Ferdi en zijn broers Bert en Henk. Voordat deze slappe periodes het bedrijf de das om konden doen is het (inmiddels omgedoopt tot Dynabyte) bij Vendex gekomen (V&D Holding zeg maar), waar ook Dixons al zat.

De consolidatie op de Nederlandse computer retail markt gaat dus nu weer een volgende fase in. De kennis in de shops is minder relevant vanwege het internet. Differentiatie is op een bepaalde manier moeilijker geworden. De verkoopprijs staat onder druk dus moet er worden gesneden in de kosten. Schaalomvang verlaagt de gemiddelde kosten per klant, vandaar veel winkels, een breed maar wel gefocused aanbod, web presence, centrale voorraad en distributie, etc.

Ik wens ze veel succes!
Ja, Ik heb zo'n harddisk gehad die je moest parkeren. ;)
Later waren er harddisks die juist kapot konden gaan als je dat commando gebruikte. Later kwam daar weer beveiliging voor. Mooi verhaal overigens.
Mijn mening is juist exact het omgekeerde. Dynabyte had bij mij een redelijk goede naam, terwijl Dixons maar een rare mix van electronica/software is in hele kleine filiaaltjes.
In mijn ogen wordt je bij Dynabyte nog goed geholpen terwijl je bij dixons altijd je best moet doen niet een extra "garantie" aangesmeerd te krijgen...
Precies. Daarbij is dynabyte ook redelijk goedkoop.
Geruime tijd (sinds de overname(s)) zijn de prijzen in de pricewatch van MyCom, Dynabyte en Dixons gelijk.
Niet goed voor de klant dus, geen concurrentie is nooit goed voor de prijzen :(
Mjah, maar retailers concurreren sowieso nauwelijks op prijs, als je de laagste prijs zoekt dan kom je toch 99 van de 100 keer uit bij een webshop.
Ik vind de prijzen van deze winkels niet slecht, ik denk dat ze ook wel moeten om tegen alle internet shoppies op te kunnen.
Er is toch al amper concurrentie als het toch bij hetzelfde bedrijf wordt afgerekend
Het is je bekend dat MyCom, Dynabyte en Dixons onder BASgroep vallen? Dus ik denk dat vanuit daar de prijzen zijn afgesproken. Overigens hebben deze webshops het goed voor elkaar. Laat besteld is alsnog volgende dag bezorgd, vaak gratis verzendkosten en ook niet geheel onbelangrijk: vaak kun je de producten online bestellen/vastleggen en afhalen in de winkel.

Daarbij is mijn ervaring nog dat deze winkel(s) vaak 1 van de goedkoopsten zijn. Met de service die ze bieden vind ik het niet erg om af en toe meer te betalen.

Wel jammer dat Dynabyte gaat verdwijnen, loop er graag nog wel eens binnen. Dixons doet me teveel denken aan V&D, vind het niet een ontzettend prettig winkel. Hopelijk wordt het hier in Enschede een MyCom. Hoop dat het personeel en aantal winkels mag blijven in deze tijden
Niet goed voor de klant dus, geen concurrentie is nooit goed voor de prijzen
Lekker kort door de bocht. Net alsof hierdoor er opeens geen concurrentie meer is. Er zijn nog plenty spelers op het veld:
  • Media Markt / Saturn
  • MyCom / Dixons
  • Expert
  • Scheer & Foppen
  • CoolBlue
  • Staples (OfficeCentre)
  • BCC
En dan hebben we het nog niet eens over online:
  • Wehkamp
  • Ahold / Bol.com
En deze lijst is ver van compleet.

Ik denk dat we wel kunnen stellen dat de concurentie in de electronica retail redelijk fors aanwezig is.

Tenzij je natuurlijk te maken hebt met een fabrikant welke de prijzen van zijn producten gewoon vast zet en de consument het ook gewoon laat gebeuren **kuch** Apple **kuch**.
Vergeet een V&D.nl niet dia via de dixons formule aanbied.
Overigens is dit ook de reden waarom Dynabyte niet rendabel genoeg draaide de laatste paar jaar.

6 jaar geleden werkte ik nog bij Dynabyte, toen begon het. Eerst kregen we goede verzekeringen voor producten, voor een redelijke (lees eerlijke) prijs. Toen werdt het verkocht, aan dezelfde eigenaar als de t-for Telecom.

Plots moesten we die verzekeringen gaan verkopen: op een fotocamera van ¤ 80,- konden klanten dat voor ¤ 14,- p/maand verzekeren.

Het specialisme is er steeds meer af gegaan, en actie stunts e.d. werden steeds belangrijker. Dixons had dezelfde eigenaar, die was van de actie's, van de snelle handel, bij Dynabyte namen we de tijd voor klanten, voor service, voor eerlijk advies.

Dat is er de laatste jaren steeds meer afgegaan, waardoor hetgeen waarin Dynabyte zich onderscheidde, is komen te vervallen...
Geen onzin verkopen. Dynabyte heeft nooit verzekeringen verkocht van ¤14 p/m op een camera van 80 euro. Die was en is ¤14,99 voor een heel jaar.
Ook ¤14,99 per jaar is oplichterij. Hou je bij de corebusiness verkopen van systemen. Deze verzekeringen zijn precies wat dit soort winkels kapot maakt. De beleidsvoerders zouden hier gewoon voor moeten vast zitten. Gewoon zonde voor een mooi bedrijf.
Oplichterij, oplichterij.... als je je camera laat kletteren krijg je er wel een nieuwe voor.
Ja, en als je voor de minder dan eens in de 5 jaar dat dat gebeurt zelf effe wat wegzet ben je goedkoper uit.
Dat is voor iedereen anders. Met zo'n verzekering koop je in feite een stukje extra comfort waarmee je minimaal een jaar lang een camera zonder problemen kunt gebruiken. Wanneer je de camera alleen in de achtertuin gebruikt of wanneer je bulkt van het geld en lachend 80 euro neerlegt voor een nieuw camera: prima, dan is zo'n verzekering niks voor jou. Zoniet, dan betaal je nu iets meer en krijg je in geval van schade een nieuwe camera. Ik zie de basis niet om dit weg te zetten als oplichterij.

[Reactie gewijzigd door noescom3 op 7 juni 2012 17:27]

Omdat dit wellicht hetzelfde werkt als al die mobiele telefoonverzekeringen. Zo veel verhalen gehoord en gelezen van mensen die hier aanspraak op wilden maken, worden ze afgescheept met "waterschade" en een paar random foto's van dat type toestel bij de TD met verkleurde waterverkilkkertjes. In de meeste gevallen zijn dergelijke verzekeringen enorm duur en pure oplichting. Als je echt zo met je camera loopt te smijten neem je gewoon een inboedelverzekering of reisverzekering, is de rest van je rommel ook ineens beschermd.
Nee, zo werkt het niet. Die verzekering is juist voor waterschade, en ook val-, stoot- en zandschade en allerlei ongelukjes. Als je camera stuk gevallen is dan wordt ie kosteloos gerepareerd of vervangen. Daarna blijft de verzekering gewoon geldig.
Je vergeet 1 ding androis. De Harmony verzekeringen die te koop zijn bij Mycom, dixons en dynabyte zijn primaire verzekeringen. Dit betekend dat er op nieuwwaarde wordt uitgekeerd. Iets wat bij de meeste reisverzekering en inboedelverzekering niet wordt gedaan.
Ik heb in Enschede precies dezelfde ervaring, Dixons heeft het daarnaast bij mij compleet verknald door er een stel scholieren als verkopers neer te zetten die nul komma niks verstand hadden van het product dat ze moeten verkopen.
Alleen heeft de Dixons een betere naamsbekendheid opgebouwd dan de Dynabyte, dus dat de Dynabyte verdwijnt is ook niet zo gek. Daarnaast lijkt het wel of alle Dynabytes die ik ken in mijn omgeving op de minder populaire locaties zitten, waardoor het gros van het winkelpubliek niet in de buurt komt van deze winkels.

Natuurlijk jammer dat er weer een "bekende" naam verdwijnt, maar in deze tijd van webshops is het ook niet zo gek dat ze verdwijnen. En ik zou bijna zover willen gaan dat de opkomende aantal Apple-filialen eveneens een vorm van concurrentie zijn, waardoor deze keten verdwijnt.
idd same here, dynabyte was de go to place voor je pc en games(vroegah voor de internet verkoop van games explodeerde).
Dixons is meer mediamarkt dan echt een electronica zaak als dynabyte.
Maar soms is het niet anders.
Dynabyte was bij ons ook de plek voor games (wegens de klantenkorting), totdat er twee straten verder een game mania verscheen. Alsnog koop ik vaker mijn games online dan bij een retailer. Maar ik ben blij dat Dynabyte veranderd in MyCom. Daar verkopen ze Diablo III voor 45 piek! Daar doe ik het voor! :+
Ik geloof dat ik Diablo had voor 43 hoor, bij Dynabyte, en voor de klantenkorting gebruikte hij zijn eigen kaart.
Bij de Free record shop zijn ze anders voor 40euro!! :)
Ah, pricewatch loopt wat achter dan zie ik! Bedankt voor de tip!
Oeh, 20 euro? das geen geld.
voor sommigen is dat alles wat ze overhouden na de noodzakelijke uitgaven (levensonderhoud, hypotheek etc)....
Als je het overhoudt is het geen probleem toch? Kan je er gerust een spelletje van kopen.
Dan past je levensstijl niet bij je inkomsten. Zelfs mijn buurvrouw (single moeder van 2 kinderen) die leeft van de uitkering kan twee keer per jaar op vakantie.

In Nederland is geen armoede: Alleen mensen die niet weten hoe ze met geld om moeten gaan en waar ze recht op hebben van de overheid en gemeente.

[Reactie gewijzigd door D.oomah op 7 juni 2012 15:17]

Dat ligt misschien aan wat je buurvrouw opgeeft aan de belastingdienst en wat ze daadwerkelijk aan inkomsten heeft.

2x per jaar op vakantie van de bijstand is niet normaal, trust me :+

Buiten dat: we gaan nu wel heel erg offtopic.
Maakt ook nog wel uit hoe je met vakantie gaat hé? Voor een paar euro per nacht een staanplaats met je vouwwagentje is veel goedkoper dan all inclusive naar een hotel.
Helemaal mee eens.
Ik vind Dixons dus net een telefoonwinkel met wat meer electronika. Service 0,0 en niet de goedkoopste.
Dynabyte vond ik altijd fantastisch. Werd er goed geholpen en ze hebben vaak een lage prijs.
Sinds kort is het een Mycom geworden en deze ziet er SUPER uit, maar ben nog benieuwd of ze kunnen tippen aan de oude vertrouwde Dynabyte. We'll see...
Dat over de prijs gaat niet meer op. Sinds kort zijn namelijk de prijzen van Dixons, Dynabyte en MyCom allemaal gelijk getrokken (op acties of aanbiedingen na natuurlijk).
Ik vind Dixons dus net een telefoonwinkel met wat meer electronika.
En als het nou een goede telefoonwinkel was...
Ik vind het wel een goede zet! Heel weinig mensen kende dynabyte om een of andere reden, terwijl Dixons een veel betere naam had. Als je aan iemand vraagt, meet me bij de dixons weten ze waar het is, maar de dynabyte, ho maar!
Toch koop ik liever bij Dynabyte dan bij Dixons. Overigens ken ik geen mensen die Dynabyte niet kennen.
Ben ik het helemaal mee eens, Dynabyte had altijd wel goede prijzen, en heeft een veel gevarieerder aanbod dan dixons.
En vergeleken met een MyCom hier in de buurt vind ik de uitstraling van Dynabyte toch beter, ook al is het een groot keten.
Daar ben ik het wel mee eens, er zijn in Utrecht een Mycom (bij LaVie) en een straat aan de andere kant van de stad met Paradigit, Computerland en Dynabyte (vroeger zat nog iets verder in de Burgemeester Reigerstraat er ook nog eentje). Ik denk niet dat dat Dynabyte filiaal het zal gaan overleven..

Het aanbod in Dynabyte en de opzet van de winkel is toch net weer even anders dan Dixons (enigszins dezelfde look) en Mycom (totaal anders van opzet). Ook de producten leken toch net weer anders. Toen ik op zoek was naar een nieuwe PC voor ma ben ik alle genoemde winkels af geweest en heb specifiek voor een product uit Dynabyte gekozen die elders niet werden aangeboden. Ik heb overigens ook al heel lang een klantenkaart..

Dat 'niemand' Dynabyte kent lijkt me overigens erg sterk tenzij je in een dorp woont of zo..
Dynabyte? Goeie prijzen? Die in Hilversum hier is wel duur hoor. Service schijnt wel heel goed te zijn.

Hier zitten trouwens een Mycom(mogelijk al weg, tijdje niet langs geweest) een Dynabyte, een Dixons, allemaal dicht op elkaar. Zal op wel meer plekken zo zijn en dan zullen er vast filialen verdwijnen.
Mycom is al een tijdje weg uit Hilversum volgens mij.. De Dynabyte zal dus wel Mycom worden..

Mij maakt het niet zoveel uit, ik kwam eigenlijk alleen bij ze voor games, daarmee waren ze redelijk goedkoop (met 10% klantenkaart korting).. Als dat bij Mycom ook zo blijft prima.. En anders koop ik alleen nog maar online, wat ik voor hardware sowieso allang doe..

[Reactie gewijzigd door Inflatable op 7 juni 2012 22:53]

Dynabyte is sinds de overname van BAS Group de goedkoopste van Nederland, zijn ze niet de goedkoopste? dan wordt de prijs aangepast.
Ik spreek uit werk-ervaring.
Verschillen de prijzen soms per regio? Want in Den Haag is de Dynabyte (Bogaard, Rijswijk) rete duur. Zo zag ik laatst nog een AMD 4550 voor 130 euro (!) in de vitrine liggen.
Voor oude spellen (>2jaar) vragen ze vaak ook nog de hoofdprijs.
Was vorige keer wel zo teleur gesteld in eigenlijk al de 3 de winkels. Dynabyte, Dixons en MyCom. Was mijn adapter vergeten van mijn Asus ultrabook. Kom ik bij dixons aan vraag of ze adapters verkopen voor Asus ultrabook. Kwam de medewerker met het antwoord. Het merk ultrabook ja daar verkopen we geen adapters voor....
MyCom had ik gebeld. Heel specifiek verteld welk model ik had. Had hem daar ook vandaan. Ging het even navragen. Ze hadden wel een universele past op ALLES. Kom daar aan kijk naar de verpakking. Alleen maar mega grote aansluitingen. En Dynabyte weg.

Hoop dat ze goeie reorganisatie doen en de mensen met beetje verstand in de winkels zetten en de overige mensen iets anders gaan verkopen dan computers.
Moet aan de vestiging liggen. Ga regelmatig langs Mycom breda en in het verleden vaak in mycom eindhoven geweest, niks te klagen. Standaard onderdelen hebben ze vaak liggen en kun je gelijk meenemen. Als ze iets niet zelf wisten werd het aan een collega gevraagd en kwam je er wel uit. Eventueel werd het uit de verpakking gehaald en geïnstalleerd als het voor ze zelf nieuw/vraagteken was.

Zelf denk ik niet dat het verdwijnen van Dynabyte een verlies zal zijn. Ze hadden een redelijk goede assortiment, maar voor iets specifiek moest je daar niet zijn. Samenstellen van een pc was altijd heel beperkt, mycom doet het wat beter.
Het zal wel net afhankelijk zijn van de vestiging. Ze kunnen de naam veranderen maar de medewerkers blijven hetzelfde natuurlijk.
Prachtige persoonlijke ervaring, maar weinig representatief.
De Dynabyte in Groningen was een begrip qua games, ze hadden vroeger (meer dan 10 jaar geleden) enorm veel games. Hadden ze het niet dan liep je door naar de Dimension Plus die 50 meter verder zit.

Overigens ben ik zeer blij met meer MyCom winkels. In de Pricewatch behoort MyCom tot één van de goedkoopste. Met meer winkels heb je meer mogelijkheden om het op te halen. :)
Zat, Dimension Plus is ook weg :( Hele straat trouwens zo'n beetje leeg, Norrod zat daar ook. Tis een redelijk afstotelijk gezicht die gesloten panden, maar ze worden opgeknapt. Ik kan je de warme bakker aanraden aan de overkant, heerlijk brood!
Norrod kan ik geen traan om laten, de nieuwe winkel aan de Westerhaven is ook verschrikelijk. 15 jaar geleden kocht ik ALLES blind bij Norrod in Leeuwarden. Groningen ging een jaartje of 8 geleden nog wel, maar vanaf toen.....

Die zijn echt ten onder gegaan aan stuitende arrogantie. Klanten lang laten wachten, veel te hoge prijzen, nul komma nul technische kennis etc. etc. maar het ergste vind ik nog wel dat ik meerdere personeelsleden vaak onwaarheden heb horen vertellen aan wachtenden voor me. Nou, zodra je daar ook maar IETS van zei werd je me een partij vuil behandeld daarna. Het is nu een veredelde webwinkel met verschrikkelijk personeel waar je heeeeeeeeeeel veel moeite moet doen om iets in de winkel te kopen zonder dat je gelijk je hele NAW op moest geven.

Dynabyte kocht ik vroeg ook de spellen, Duke Nukem 3D, Team Hospital, Red Alert etc. voor fl 100,-, daar konden we rustig een uur rondhangen opzoek naar ons volgende spel. Maar daarna ook snel aan de commercialisering meegedaan en geen unique selling points meer....

Hopelijk hanteren ze de MyCom strategy, tot nu toe alleen maar prettige ervaringen mee en het feit dat je weer iets kan ZIEN voor je het koopt als je het ophaalt, erg erg prettig!
Ik heb ook enorm goede herinneringen aan de Dynabyte in Amersfoort uit de jaren '90. Zoveel spellen als ze daar hadden had ik nog nooit eerder bij elkaar gezien. Was altijd weer een avontuur om daar rond te snuffelen.

Jammer dat die tijd al weer jaren voorbij is. Tegenwoordig zit er weinig verschil meer tussen de Dynabyte en de Dixons.
Moeten ze het spul wel hebben, de levertijden op die site zou ik met een korreltje zout nemen.
Ik vind het wel een goede zet! Heel weinig mensen kende dynabyte om een of andere reden, terwijl Dixons een veel betere naam had. Als je aan iemand vraagt, meet me bij de dixons weten ze waar het is, maar de dynabyte, ho maar!
Dixons hadden ook commercials op nationale televisie en een veel mainstreamer doelgroep, dat doet nogal wat voor je naamsbekendheid...
Dixons zit ook vaak midden in de winkelstraat, dat helpt ook. Heel soms hebben ze goede aanbiedingen.
Er is hier ook een Dynabyte in de stad. Waardeloze toko. Personeel dat daar zit weet niet eens wat ze in de winkel hebben staan. Bovendien is het een dure zaak.

Als ik persé iets direct nodig heb ga ik naar hun buurman Paradigit. Vriendelijke verkopers, nemen rustig de tijd voor je en hebben verstand van hardware. Ook is er nog een MediaMarkt die 7 dagen per week open heeft.

In de regel bestel ik niet-urgente zaken gewoon online. Je moet wel iets meer geduld opbrengen maar het is de moeite waard. Zo heb ik de PS3 versie van Modern Warfare 3 voor ¤ 36 (incl. verzendkosten) online besteld terwijl deze titel in vrijwel iedere winkel voor ¤ 59,95 ligt.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 7 juni 2012 14:19]

Dynabyte(En daarvoor gewoon byte was een echte computerzaak. Met PC's, accesoires, zakelijke software en games. Ze repareerden ook PC's(het filiaal nijmegen tenminste) tot ver in de jaren 90. Dixons was feitelijk identiek aan "electroland", de electronica-afdelingen van V&D filialen.
 
Mijn laatste non-zelfbouw machine kocht ik trouwens gewoon bij de Dixons, goedkoper, mooiere kasten, en was meer voor te regelen met kortin als je alles inclusief kocht.
Dixons was een pauper zaak, vandaar dat mensen het kende..
De DynaByte in Zaandam was een van de betere zaken, tot nu helaas :/
DynaByte Zaandam is al reeds een maand MyCom met hetzelfde personeel als voorheen :) .
Dat er zaken verdwijnen moet haast wel in Alkmaar zitten Mycom en Dynabyte op zo'n 500 meter van elkaar en ik kan me niet voorstellen dat beide doorgaan. Dynabyte is heeft daar een ongeveer 2x zoveel winkeloppervlakte met de halve collectie van MyCom 8)7 .
Een maand geleden wist een medewerker mij nog te vertellen dat de nadruk van Dynabyte op "Games" moest gaan liggen, hoewel hij het vreemd vond dat er voor de games accesoires (bijna) geen voorraad was.
Goede zet? Echt niet, de games daar waren lekker goedkoop omdat ze de laatste tijd met de internet webshops de concurrentie aangingen en daarnaast ook nog eens 10% klantenkaart korting.
Als je aan iemand vraagt, meet me bij de dixons
Waarom zou je bij de Dixons gemeten willen worden?
Vanwege de korting.
Ik vind het geen goede zet. Dixons is naar mijn mening nog slechter dan de Dynabyte, totaal geen verstand van zaken daar. Daarnaast ken ik echt niemand die de Dynabyte niet kent.


Daarnaast is het best jammer omdat de Dynabyte qua software en spellen vaak al goedkoop was (vergelijkbaar met Webshops, en stukken goedkoper als de Dixons) en je met een gratis klantenkaart ook nog eens 10% korting kreeg op die lage prijs. Ik koop er overigens nooit wat anders als SW en games, en één keer een geheugenkaartje.


Ik vraag me af wat er dan met de Dynabyte bij mij om de hoek gaat gebeuren. Die zit denk ik te ver buiten het centrum om daar een Dixons te plaatsen, en een MyCom hebben we al in Eindhoven.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 7 juni 2012 15:26]

Dixons beschouwde ik juist als een winkel waar alles duur was, terwijl je bij Dynabyte alles tegen een wat meer gedempte prijs kon vinden. Slaat misschien wel nergens op, maar ik kende Dynabyte dus zeker wèl :)

Verder: een computerwinkel is een computerwinkel. Denk zoals jij zegt veel van de Dynabytes omgebouwd worden naar à-la-Mediamarkten en een ander aantal naar MyCom. En dan is het de keus waar je het liefst komt... bij beide is het toch altijd al :9~ :9~
Verschil is echter dat ze bij de Dynabyte toch nog iets weten van de computers die ze verkopen.

Bij de Dixons heb ik als ITer vaak met kromme tenen staan luisteren wat een absolute B*LLSH*T die verkopers daar over de klanten uit strooien.

Nou is dit wel al een jaar of wat geleden, dus misschien hebben ze ENORME stappen gemaakt....heb er echter weinig hoop op.
Nou bij Dixons heb ik geen goed gevoel helaas. Bij Dynabyte is dat toch wel anders. Heb idd bij hun eerste vestiging in Zwolle heel wat computer spul gehaald en eigenlijk altijd goed. Daar hadden ze echt alleen computer spul.Daarna kwamen en zoveel andere computers en internet shops dat het idd een beetje in de vergetelheid is geraakt...
Bij dixons heb ik altijd het goevoel dat het zo'n alround dealer van electro is, het ene moment verkopen ze je een Senseo en de andere keer een 3 Tb HD. Ik hou toch wel van speciaal zaken met verstand van zaken...
/offtopic

Het is Tera, komt van het griekse woord "monster". Terra is of een aardrijkskundige / kleuren naam, ea.

/ontopic

Zelf heb ik geen goede ervaringen met Dynabyte. Ze hadden zeker geen oog op de "klant" en ben zelfs uit de winkel in Zwolle (ca 1996) weggekeken. Had altijd een apart gevoel bij die winkel. Overigens Mycom heeft bij wel vertrouwen gewekt.
Die in Nijmegen zal wel sluiten, er zitten al een Dixons, een Dixons in store bij de V&D er zelfs tegenover en een MyCom. Misschien verhuist alleen de MyCom naar het Dynabyte pand wat iets gunstiger ligt in het centrum.

Het heeft dus nog geen jaar geduurd voor BAS Group haar aankoop van Dexcom Holding (Dixons, Dynabyte en Harmony Financial Services)) uit juli 2011 gaat slopen.

[Reactie gewijzigd door sambalbaj op 7 juni 2012 14:22]

Er is totaal geen indicatie dat BAS Group het voormalige Dexcom gaat slopen. Het lijkt er eerder op dat ze serieuze plannen hebben met Dixons en HFS. Zo worden alle Dixons winkels op termijn omgebouwd naar een totaal nieuw concept waarbij je (vrijwel) alle producten kunt aanraken en uitproberen. Kijk naar Dixons Amersfoort (http://www.youtube.com/watch?v=iEAV5tNDHaM). Ook verkoopt MyCom nu de verzekeringen van (vroeger) Dexcom.

Het verbaast mij niet dat Dynabyte verdwijnt. Het verschil tussen Dynabyte en Mycom is niet zo groot meer en het lijkt me daarom beter om een van de twee te laten verdwijnen. Aangezien Mycom door BAS is opgericht en Dynabyte aangekocht is het niet meer dan logisch dat Dynabyte verdwijnt. Daarnaast heeft Mycom een goede naam. Dynabyte is in de vergetelheid geraakt.
Waarop baseer je dat BAS de Dixons en de HFS gaat slopen?
Het enige punt in de aankomende verbouwingen is dat Dynabyte dicht gaat en haar medewerkers ipv een Dynabyte-overhemd een MyCom-overhemd aanhebben.
Het valt mij op dat Dynabite 44 winkels had en slechts 220 man personeel*
Dit betekent dat iedere winkel gemiddeld werd gerunt door 5 man, wat ik persoonlijk zeer weinig vind.


*volgens het artikel
Nou, er zijn ook redelijk wat winkels die het met 3 man personeel moeten doen. Maar als je het na gaat wil je eigenlijk elke dag twee man hebben staan, zaterdag en drukke dagen iemand of twee iemanden extra.

De meeste winkels zijn open van 10 tot 6 en koopavond en zaterdag erbij kom je op een winkeltijd van 49 uur open. Totaal wil je dus 98 uur kunnen bedekken. Twee fulltimers zijn 72, een parttimer erbij kom je aan je uren. Als je dan iemand extra wil voor een zaterdag heb je een hulpkracht voor koopavond/zaterdag. Dus voor veel winkels is 4 man genoeg en eigenlijk al 1 iemand teveel.

drukke winkels hebben wat meer personeel staan, dus dan kom je op 5. Wat nieuwere winkels gaan meer richting 1 fulltime lid, en daarnaast 3 parttimers en misschien nog een hulpkracht of 2. Zo heb je meer flexibiliteit, meer rek om pieken op te vangen en meer backup in geval van ziekte e.d. dus ja, dat trekt het gemiddelde wel wat omhoog.
Het knullige is meeste Dynabyte's hadden een bezettingsgraad van 2/3 man standaard op de winkelvloer en niet meer niet minder. Er waren maar een stuk of 4/5 Dynabyte's waar standaard 4/5/6 man op een dag op de winkelvloer liepen hiervan was Lelystad er 1 daar liepen er altijd 4 a 7 man op een dag op de winkelvloer
Volgens mij hebben MyCom, Dixons en Dynabyte toch ongeveer dezelfde aanbiedingen qua prijs. Tenminste als ik zo hun foldertjes doorspit :').
Ze zitten alle drie onder de BAS groep

http://www.basgroup.nl/

[Reactie gewijzigd door silasje1 op 7 juni 2012 13:46]

En de producten komen ook uit hetzelfde distributiecentrum, met exact dezelfde factuur & indeling, alleen een ander logootje erop afhankelijk of je bij mycom.nl of dynabyte.nl hebt besteld :+

Ik vind het trouwens prima winkels, net als BCC: Heb je iets in de webshop besteld en bevalt het niet, mag je het gewoon weer in de winkel inleveren ipv het op te sturen :)
Dat heb ik met Computerland en Paradigit ook altijd. In Leiden zitten ze zelfs in nagenoeg een pand (gescheiden door een muurtje)
waarom word het mycom? dynabyte heeft toch een hogere naams bekentheid en meer fidialen heten zo (44 tegen 27). in roosendaal zag ik al dat de dynabyte was hernoemt...
Verschil is dat er bij MyCom personeel staat met kennis, en niet normale verkopers zoals bij Dynabyte die niks van de producten af weten.
De laatste keer dat ik een MyCom winkel ben binnengelopen is alweer een jaar of vier gelden (en dat was om een computer onder garantie af te geven) en zelfs toen leek het al veel commerciëler dan de vele jaren daarvoor dat ik wat had gekocht in de Mycom winkel. Ik koop wel zo nu en dan via de MyCom website als ik iets de volgende dag in huis wil hebben (en ze hebben het op voorraad), wat dat betreft een goede ervaring met MyCom.

Ik vermoed echter dat een Dixons een ander klanten type aantrekt dan een MyCom, ik heb Dynabyte er altijd tussen vinden hangen. Wellicht dat in een Dixons/Dynabyte meer verkopend personeel op prijs word gesteld en in een MyCom meer technisch personeel. Maar het blijft altijd een gok met personeel van filiaal tot filiaal. Klanten willen de goedkoopste prijzen maar ook de beste service, goed personeel kost meer dan goed genoeg personeel en daar willen klanten dan uiteindelijk niet voor betalen. Betekent natuurlijk niet dat er geen goed personeel in die winkels zit, maar het is moeilijker om die te behouden dan een hoop mensen zich realiseren...
Dixons is echt een winkel voor leken. Die kunnen ze alles wijsmaken. Ze verkopen ook geen inbouwonderdelen. Dan neem ik ze al niet serieus.
Als dat klopt, zou dat dus nu moeten veranderen. Het lukt niet om alle personeel ineens te herscholen of te ontslaan.

Of misschien viel het wel mee en was er nogal verschil per filiaal.
Dat is ook wel verandernd. Dynabyte heeft voor mij totaal geen merkwaarde. MyCom wel.
Als je op de landkaart van de site kijkt kun je de filialen die er nog zijn tellen.. Ik kom op dit moment op 27 Dynabytes en 37 MyComs.
Hoe zit het met garantie?
Die wordt dan ook overgenomen door Dixons?
Het garantieverhaal zit bij een algemeen bedrijf en is niet winkel gebonden.
Je kan met je verzekering dus gewoon bij Dixons of MyCom terecht
Artikelen gekocht bij een Dynabyte die een MyCom is geworden kun je gewoon bij MyCom inleveren ter afhandeling.

Ja, ik kan het weten want ik werk bij MyCom en heb al diverse RMA's afgehandeld voor in de Dynabyte-tijd gekochte items :)
Er gaan winkels verdwijnen in elk geval. In Arnhem is de Dynabyte recentelijk omgebouwd tot Mycom, die winkel zat eerst elders maar zit dus nu in het oude Dynabyte pand en die oude winkel is weg. Dus dat is al in gang gezet, in het artikel is dat nog onzeker.
De verbouwing is in werking gezet en binnen een aantal maanden tijd moeten alle 44 winkels van Dynabyte naar MyCom's zijn omgebouwd. Dat winkels naar Dixons worden omgebouwd is dus niet waar.
Nee, Dynabyte Arnhem is naar Mycom omgebouwd, ik heb het niet over Dixons. Eerst had je een Mycom en een Dynabyte, nu alleen nog een Mycom. Er verdwijnen dus winkels.
1 2 3 ... 11

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True