Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 69 reacties, 18.286 views •

Nintendo heeft op zijn E3-persconferentie twee nieuwe Mario-titels voor de 3DS en een Mario-spel voor de Wii U getoond. Ook toonde de Japanse spelcomputerfabrikant vijf andere games die op de 3DS zullen verschijnen.

Op de Wii U maakt de loodgieter zijn opwachting in Super Mario Brothers U. Volgens Nintendo-baas Reggie Fils-Aime is het spel als de oude tweedimensionale Mario-games van vroeger, maar dan beter. Het spel kan gespeeld worden tot vier spelers met elk een Wii Remote. Een speler kan met het touchscreen van de Wii U GamePad handige blokken in het level plaatsen.

Vooruitlopend op een speciaal evenement voor de 3DS op donderdag, heeft Nintendo de eerste nieuwe 3DS-titels op zijn E3-persconferentie getoond. Als eerste liet de Japanse spelletjesboer Super Mario Bros. 2 zien. Het verzamelen van goud stond centraal in de getoonde gameplay. Het spel verschijnt op 19 augustus in de Verenigde Staten. Ook werd Paper Mario Sticker Star door Nintendo getoond, dat voor de feestdagen in de winkel zal liggen.

Luigi zal de hoofdrol krijgen in het nieuwe 3DS-spel Luigi's Mansion: Dark Moon. Wederom zal Mario's broer het moeten opnemen tegen spoken. Het spel verschijnt voor de feestdagen. Van andere uitgevers zijn onder andere Epic Mickey: Power of Illusion, Scribblenauts Unlimited, Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance en Lego City Undercover genoemd. Het 3DS-evenement zal op donderdagochtend Nederlandse tijd worden gehouden.

Reacties (69)

Zo veel Mario fun. :) En dat is maar goed ook!
Is dit next-gen? Die WiiU Mario ziet er uit alsof die op de GameCube draait :S
precies wat ik dacht... dissapointing graphis en dat terwijl nintendo zich op de hardcore gamer zou focussen.

Wat een teleurstellende E3 is dit eigenlijk..
Eerst Sony met de vitaloze update
Nu Nintendo met de wii u wat me eigenlijk allemaal maar een beetje teleurstellend overkwam...

Jammer, ik heb misschien te hoge eisen gesteld...
Het lijkt me de de Mario-games zich richten op Mario-fans, en liefhebbers van platform games.
En ik vind je redenatie een beetje vreemd; Dit spel is nu niet voor hadprdcoregamers bedoeld, maar als het betere graphics had was dat wel het geval?
nintendo en hardcore gamer in 1 zin? haha, wat een giller, de graphics van Nintendo zijn altijd al bedroevend geweest, Nintendo moet het meer van de gameplay hebben dan van graphics spijtig genoeg...
Dat valt reuze mee, pas sinds de Wii is Nintendo gegaan voor "gameplay belangrijker dan graphics".
Kleine correctie:
Nintendo gaat sinds de Nintendo DS al voor de 'gameplay belangrijker dan grapihcs".
Dat betekend niet dat nintendo daarvoor geen waarde hechte aan gameplay. Nintendo probeert altijd nieuwe inovative manieren te vinden voor de gameplay.
Vroeger kon dit beter gepaard met grapihcs. Denk aan de nes en de gamecube, die hoogwaardige grapihcs konden laten zien voor hun tijd. Ook de gb collectie was erg mooi in het begin.
Jammer dat nintendo qua grapihcs op dat niveau zijn "blijven steken".
Maar het gaat toch ook om de fun en de gameplay? Als het mooie graphics zijn en de gameplay laat te wensen over dan is het ook niet goed. Wat wil meneer Remmes_NT dan? Het moet tegenwoordig allemaal zo serieus en real-life, zo realistisch mogelijk maar is dat eigenlijk wel zo leuk? Ik vraag mij af.
Goede graphics sluiten goede gameplay niet uit. Kijk bijvoorbeeld naar Rayman Legends. Prachtige HD-sprites en geweldige gameplay.

Mario had er ook makkelijk zo uit kunnen zien maar doordat Nintendo bezuinigt op hardware krijg je een mario game die identiek oogt aan de Wii-versie. (Die tijdens release er ook al zwaar verouderd uitzag)
een combinatie van de 2, en wat meer serieuze spellen, ik heb zelf een Wii, Gamecube, N64 DS lite, GBA SP, Gameboy, de handhelds zijn leuk maar Nintendo slaat de plank gewoon mis met hun consoles (behalve de N64) en dan met name de Wii, de Wii had zo veel meer kunnen zijn als Nintendo het wat serieuzere publiek aansprak,
De enige van de consoles die jij opnoemt die het niet super goed heeft gedaan is de Gamecube... dus waar jij de plank mis slaan vandaan haalt is mij een raadsel

Nintendo heeft het iig geen windeieren gelegd
zoals ik al zei hadden ze zo veel meer uit de Wii kunnen halen, maar dit niet gedaan, wat gewoon jammer is
Nouja, ik denk dat we bij het non-teenager publiek met deze games eerder kunnen spreken van een cult-status wat de Mario series betreft.
Dat veel van deze non-teenagers die nog steeds dit soort games spelen vaak ook hardcore gamers zijn is een ander verhaal, maar ik denk dat daar wel net het nuance verschil zit. ;)

Overigens ben ik ook fan van de NSMB serie, maar ik hoop wel dat de Wii U minder controller lag zal hebben dan de originele Wii want dat was voor mij echt een major turn-off telkens wanneer ik een serieus potje NSMB wilde gaan spelen (op de DS was dit probleem totaal niet aanwezig).
Altijd? N64 was state of the art en Gamecube kon prima mee rollen met de Xbox. Pas sinds 6 jaar is de focus op gimmicks komen te liggen, drie keer raden wie er al 6 jaar geen big N fan meer is...
Altijd? Als ik correct ben had de N64 meer grafische kracht dan de psx, en de Gamecube meer dan de PS2 (xbox lanceerde later). Pas sinds de wii en de ds concentreerd Nintendo zich 'minder' op het grafische aspect van games (wat in mijn ogen even belangrijk is als de gamplay en het verhaal)
De N64 had een vele malen snellere CPU (100MHz) tegenover de 33 MHz van de Saturn en PS1, maar had een probleem om textures boven de 4KB te laden dacht ik, die werden gespreid over oppervlaktes.

Wel was de N64 itt de SNES meer op bloederige games gericht, neem RE2 die met zijn 512 Mbit cart n van de grootste games op de N64 was. Op de GameCube zette deze trend zich voort met een schitterende remake van RE1 en games als RE:Zero. De Wii daarentegen is voor mensen zoals ik een grote teleurstelling, en dat zal de Wii U doorzetten. Denk ik.
Wat de PSX een succes maakte ondanks de beperkte graphics (als in: echte graphics), was storage. 512mbit was niet echt genoeg voor cutscenes: nog steeds "maar" 64 megabyte. Sony kon het tienvoudige relatief eenvoudig inlezen en had een hotplug systeem waarbij Nintendo vast zat aan een systeem waarbij de ROM helaas niet verplaatst kon worden. Iets wat met de 64DD die eigenlijk niet eens uit is gekomen gefixt zou zijn geweest...

Goed, cutscenes... jij en ik prikken daar doorheen, maar veel mensen, zeker in die tijd, vielen er als een blok voor. Prachtige cutscenes waren synoniem voor prachtige graphics en sommige games stonden dan ook op 3 CD's waarbij het merendeel cutscene was. Spraak dialoog was ineens ook mogelijk, voice actors konden toen ineens ook in de game industrie aan het werk. Haal de cutscene weg en je hebt een spel wat zich met low-poly modellen afspeelt op low-res stationaire pre-rendered backgrounds, dat was bij de PSX iets wat je vaak zag. Niets ten nadele van pre-rendered overigens...

Bij de gamecube maakte Nintendo weer die fout door voor hun eigen 1,5gb micro-DVD te gaan, in plaats van de 4,7 tot 8,5gb van de concurrent. Microsoft heeft dat in zekere zin nu ook gedaan met Nintendo samen, maar zoveel meer in het veld van storage is er niet heel erg meer te winnen. Tegenwoordig is een game installeren op je console niet zo absurd meer, en het gewoon downloaden ook niet echt... Een medium is niet alles meer. Sterker nog: ik zie ons wel eens verschuiven naar een systeem waarbij we een 1gb memory-card kopen voor onze console waarvan 50kb in gebruik is voor de game. Een soort van ".torrent" file. Aan de hand hiervan kun je de game spelen/streamen/installeren, zonder dat je het echt digitaal moet kopen. De overige 1023,5 megabyte is voor savegames en screenshots. Net zoiets als vroeger... console cartridges. Inclusief saves kon je die gewoon naar je kameraad meenemen. Niks geen cloud complexiteit en account-bindende rotzooi/online passes nodig!

Conclusie: ik denk dat nintendo graphics fout DEED doordat ze storage fout deden. Het was niet zozeer een technisch mankement als meer een: het past er simpelweg niet op mankement. De PSX had mindere specs en echt lelijke textures, het leek soms wel Mode7 SNES, maar cutscenes leidde daarvan af.

De Wii is de eerste console die bewust mindere hardware had (want ze hadden storage on-par met Microsoft nu), en daarom maakte het ding vanaf dag 1 winst. Op de lange termijn brak het ze op door het ontbreken van steeds belangrijkere online platforms (social-media revolutie, Sony en MS koppelen haast alles aan het feit dat mensen toch wel op Facebook zitten en er niet resistent tegen zijn), en het technische aspect dat de core-engines (Crytec, Unreal) niet portbaar waren, waardoor we niet EA's sleur/pleur Call of Duty en andere blockbusters konden hebben.

WiiU? Tsja... ik stel een paar voorwaarden:

• Goed online sociaal platform, wat makkelijk te updaten valt naar toekomstige online platforms. Eigen whitepage met achievements e.d. + facebook is nu de bom, hou je eigen whitepages maar wees voorbereid op nieuwe media.
• Online winkel. 3DS was al een stuk beter maar de account integratie kan netter.
• Relevante tech, voor de HUIDIGE generatie waar de Wii in feite onderdeel van is, is dat wel veilig, als je ziet hoe makkelijk ze batman porten en U-Tech3/Crytek. Mass Effect 3 werkt, en dat is een ideale showcase van een late-stage U-Tech3 game. Leuk voor nu maar een console moet 5 jaar minstens mee maken om de piek van de Rogers Innovation Adoption Curve waarbij er winst is te volmaken. Sony en MS hebben nog geen kaarten gespeelt behalve strategische lekken zoals: niet meer high-tech maar low-tech en goedkope games, of monsterlijke graphics specs. Ik vermoed dat MS/Sony R&D dit soort dingen/geruchten (12 ARM cores gerucht...) droppen om het publiek te peilen. De kans dat U-Tech4 een mid-tech engine is die ook op de WiiU draait is nog aanwezig, afhankelijk van wat MS/Sony doen. Epic past de tech wel aan aan de hardware. Op dit punt is de WiiU ERG onzeker. Voor nu is het iig de meest krachtige console.
• Features: De WiiU wint in theorie. Die tablets zijn natuurlijk ideaal. De laatste jaren, ook met de crisis, zie je steeds meer dat men in EEN kamer zit. Zolderkamer gamen is met ontgroening/vergrijzing (!!) niet meer van nu. We willen nu allemaal bij elkaar zitten, maar wel even allemaal wat anders op TV als het even kan af en toe. 3D TV's & brillen met 2 linker glazen/2 rechter glazen en twee tuners geven dat ook aan. Twee verschillende TV beelden op EEN TV. De WiiU, als het tablet goed werkt, kunnen we Batman/ME3 op spelen, en als vrouwlief klaar is met Piet Paulusma, kunnen we nog even een potje Mario er tegen aangooien. Nintendo heeft volgens mij de markt wel redelijk gepeild, maar Japan is natuurlijk een beetje de wereld in de klein: alle problemen zijn daar groter, zeker qua demografie, en de respons is dat ook.
• Herkenbaarheid: MS heeft Master Chief (en in dus mindere mate: HALO), Sony heeft... euh... ik ben niet zo thuis in Sony :(. Nintendo heeft zo ook z'n iconen. Zelda is nog steeds een ideale single-player game. Ik hoop dat na de flop Other M er ook weer een goeie serieuze Amerikaans-ontwikkelde Metroid er komt. Pikmin is speels, creatief, en erg vermakelijk. Mario games zijn alleen erg leuk en gaan niet om de graphics, maar samen natuurlijk... EPISCH! Men kan zeggen wat men wil, maar Nintendo heeft wel de catalogus voor leuke game avondjes op de bank. Wie wil er na een avondje BBQ/drinken nou niet nog een potje mario karten? De reclames zijn over-geacteerd maar ik garandeer je, zelfs de dames doen vrolijk mee en zijn soms grof in de mond als ze elkaar beschieten vlak voor de finish :).

Nintendo heeft een paar goeie punten, maar ook een paar vraagtekens. Hoe zet ik de WiiU neer? Kanshebber, maar het hangt van Nintendo af om de software op westers/sociaal niveau te krijgen en MS/Sony om de andere consoles een beetje tech-compatible te zullen maken.

Uiteraard willen Sony/MS exclusives, maar de game developers krijgen steeds meer te zeggen waardoor je die exclusives vaak ziet in de vorm van een eerdere release date of andere DLC. Een game maken is duur, en als de devvers zeggen: door die nieuwe hardware upgrade van jullie moeten we 20x meer modellers aannemen $50.000/jaar om de bloemetjes te renderen, we gaan dus voor een goedkoper model, dan zul je zien dat Sony/MS graag voor goedkopere hardware gaan. De WiiU zal dus nog best wel eens de laatste engines kunnen draaien, al was het maar om games betaalbaar te houden (meer kracht is niet noodzakelijk iets wat economisch aantrekkelijk is namelijk).

Ik zal hem waarschijnlijk wel halen, maar ik ben nou eenmaal gek op bbq/etentjes en mario-games. En in m'n uppie geniet ik van Zelda. En voor mario zijn de graphics precies goed. High res, high poly, en cartoony zoals het hoort! :D
nintendo en hardcore gamer in 1 zin? haha, wat een giller, de graphics van Nintendo zijn altijd al bedroevend geweest, Nintendo moet het meer van de gameplay hebben dan van graphics spijtig genoeg...
Dus volgens jou gaat hardcore gamen alleen over graphics en niet over gameplay?
dat zeg ik niet, ik zeg alleen dan Nintendo te kinderachtig is en te grafish onderontwikkeld is voor de echte hardcore gamers

ik ben echt niet graphics geil ofzo hoor, maar de wow factor is gewoon weg bij Nintendo

[Reactie gewijzigd door Remmes_NT op 5 juni 2012 21:56]

Sorry hoor, maar als Hardcore Gamer vind ik graphics veel minder belangrijk dan gameplay. Wat heb ik aan een pixel prefect game die lagt, stottert door de framerate, vol zit met bugs en niet lekker speelt? Hier zijn genoeg hardcore titels van uit gekomen. Wat wil je maken van een Mario game dan? Moet die soms echt er uit zien (zoals vroeger in de TV-serie)? Moet hij gaan sniperen op Koopa's? Super Mario Bros is nou eenmaal een 2D platformer en dat moet vooral zo blijven! Gameplay is hierbij veel belangrijker dan graphics. Ik kan me nog steeds perfect vermaken met deel 1 uit 1985. Waarom? GAMEPLAY! Hoeveel zogenaamde hardcore games speel jij nog van een jaartje of wat geleden? Precies, geen enkele! Gek dat die Mario games van tientallen jaren oud nog steeds elke dag mensen weet te vermaken...ondanks de graphics. Dat is pas hardcore! :Y)
ik ben echt niet graphics geil ofzo hoor, maar de wow factor is gewoon weg bij Nintendo
Elke wow-actie duurt maar heel even. Uiteindelijk kom je weer bij de kern van het spel.
Op mijn tablets en smartphones kom ik na even ge-wow'ed te hebben op de 3D racegames met motion-besturing toch uiteindelijk steeds terug op een tetris of gelijkend blokkenpuzzel. Simpele games die het niet moeten hebben van graphics of gimmicks, maar waar het concept gewoon goed is uitgedacht. Dat boeit toch het langst, en bij mij al vele decennia.
Nintendo weet dat, en daarom scoren ze iedere keer weer met 'domme' platformgames. En ze zijn slim genoeg om die ook uit te brengen op hun high-end console.
Zeker pas vanaf 2006 begonnen met gamen? Of later?
Ga ajb niet onzin verkondigen dat Nintendo ALTIJD graphics bedroevend is geweest.

Voor het Wii tijdperk stonden ze altijd vooraan op dit vlak, ik noem er even een paar:

- Mario3
- Starfox
- Donkey Kong Country
- Zelda64
- Metroid Prime


en ga zo maar even door, als er een top10 lijst was van beste grafische spellen per gen dan stond Nintendo er altijd meerdere malen tussen. En dan heb ik het nog niet over de grafische innovaties waar andere developers veel van geleerd hebben.
onzin? laat me niet lachen, ik heb meerdere consoles/handhelds van Nintendo, maar Nintendo moet het echt meer van de gameplay hebben, en de games zijn meer familiegames/kinderspellen, wat Nintendo ook goed doet is de paar goede spellen die ze hebben FLINK uitmelken,

ook leuk om te zien hoe iedereen opeens so defensief is :+ en dan gelijk een -1 geven omdat je het er niet mee eens bent, sneu clubje, het moderatie systeem is er niet of jij het er wel of niet mee eens bent
Een goede game is een combinatie van beide. Nintendo heeft dit altijd goed weten te combineren.
Nintendo is na de N64 gewoon flink achteruit gegaan, en achtergbleven op de Xbox en PS, nintendo heeft geen spannende titels uitgebracht (mijn mening) maar zich meer gericht op het hele happy familie gebeuren, daar moeten ze naar mijn mening dus ook eens van afstappen

ja de verkoopcijfers zijn heel erg goed, maar dit komt meer vanwege de gadgetgeile aziaten daar (no offense)

ik heb verder niets tegen Nintendo ofzo hoor, ik speel zelfs nog af en toe Pokemon...maar Nintendo moet even beginnen verder te kijken
Ah, dus nu is het duidelijk: Harcore gamen = graphics geilen?
Ik dacht altijd dat gamers juist keken naar gameplay, verhaal, etc.
Maargoed, graphics... dan kun je net zo goed kijken naar een mooie animatiefilm.
Kom op zeg. Dit is Super Mario, daar gaat het niet om supermooie graphics etc. Super Mario draait om gameplay!
En allebei kan niet... want?
Dat kan wel, dat hebben we gezien in Galaxy 1 en 2, maar deze Mario heeft een ander concept, namelijk een 2D platformer. En daarin blinkt het uit. De graphics zijn goed voor een 2D platformer.
Galaxy was PRACHTIG inderdaad, maar een heel ander soort spel. Ga zelf eens een game maken, en dan zeker een chaotische drukke game la Mario 2D. Het wordt op den duur erg erg druk en lastig om niet alleen je Yoshi/jezelf te herkennen maar ook:

* Lava
* Bewegend stekel ding
* Bewegend platform
* Medespeler die zoals hij rondloopt eerder een tegenspeler is
* Die koopa die rondloopt op het platform waar je heen wil springen
* De tijd die begint te lopen...
* Je bent klein, dus 1 hit is dood.
* Er loopt een paddestoel rond achter die koopa en eigenlijk wil je die wel hebben om net een keertje geraakt te kunnen worden.

Mario zou Mario niet zijn als je dat niet allemaal in de gaten kon houden. Mooiere graphics en je moet meer vergevingsgezind zijn qua hoe vaak je geraakt kan worden en hoe complex de levels kunnen zijn. Waarom? Een mens raakt de orientatie kwijt :)
Wat ze er ook aan veranderen, het leukste blijft dat je het met meerdere personen kunt spelen!
(Toch wel jammer dat dit niet op m'n oude nds gaat :()
Ziet er qua gameplay wel mooi en soepel uit.
Het is geen technisch hoogstandje , maar daar is Nintendo niet zo mee bezig.
Gewoon lekker op de bank ploffen en gamen maar...
Ehh, soepel? Ik weet niet wat jij onder soepel verstaat dan, maar er is of iets mis met jou ogen of iets met mijn systeem, want soepel loopt het allerminst. Het is te hopen dat dat aan het filmpje zelf ligt.
Grafix stellen teleur... maar de gameplay ziet er wel super uit (vooral de 4player multiplayer)
Het is een spel in de New Super Mario Bros serie, die zien er allemaal zo uit. En dat maakt deze serie zo sterk. Meesterlijke gameplay met simpele gfx. En dt is nou precies waar Nintendo op speelt. Gameplay.

Daarbij draait dit spel gewoon netjes op 1080p ;)

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 5 juni 2012 20:42]

1080p zegt niks over de grafische kwaliteit, en net die 'zien er allemaal zo uit' is teleurstellend voor velen. De gamplay is al jaren hetzelfde, en is dan ook gewoonweg goed voor dit genre. Het grafische aspect daarintegen, deze is spijtig genoeg ook 'hetzelfde' gebleven.
Helaas is dat dus niet waar. Van de Wii versie was het enige nadeel dat het spel niet in 1080p was. De WiiU versie heeft dat laatste 'probleem' niet. Maar ja, Tweakers willen natuurlijk weer de mooiste plaatjes. Ga aub weer je CoD filmspel spelen, waar je na 3 seconden op de gfx uitgekeken bent en na 1 seconde op de gameplay.
Als een next-gen console voor een game vrijwel dezelfde graphics heeft als de 3DS versie weet je dat er iets niet klopt.
Dit brengt een warm gevoel bij mij naar boven. Een echte Mario game, maar de muziek klopt niet. Er is iets vreemds aan het muziek, ik mis het oude 8-bit Mario deuntje.

[Reactie gewijzigd door Lisadr op 5 juni 2012 21:20]

Ook dat hoort weer bij de serie. De spelwereld reageert namelijk op de muziek. Kijk maar eens naar New Super Mario Bos (DS) of New Super Mario Bros Wii. En met 8-bit deuntjes is dat gewoon minder mooi te integreren.

Maw. dit spel ziet er naar uit dat het exact zo is als ik verwacht had. Maar dan beter ;)
Is gewoon dezelfde muziek als vroeger hoor, maar dan met wat meer detail (dat mag ook wel). Overigens is het 'de' muziek
Het klonk vroeger anders, maar dat was bijna 20 jaar geleden! (Ik voel mij ineens oud!)

Bedankt. Heb het aangepast.
De muziek is zeker in de stijl van de oude muziek. De scats ("bap-bap", etc) vind ik echter wel een leuke en aparte toevoeging. Misschien hebben ze dat wel al in eerdere Mario-spellen gedaan; ik heb al ruim 20 jaar geen console meer :+
Dat is dan ook wat ik hierboven bedoel. De vijanden "springen" op die scats. Wat een leuke toevoeging aan de gameplay is.
Gameplay gaat uiteraard boven alles, maar dit is wel belachelijk. Volgens mij hebben ze deze game in een halve dag gemaakt. Er zijn gratis browser games die er beter uitzien.

Ik dacht dat het een NDS game was, tot ik MarioU zag. Vaag hoor...
hoe veel kun je iets uitmelken??
het is dat Nintendo kwaliteit levert maar kijk hoeveel dezelfde Mario games in een ander jasje we nu hebben
boring! ben er echt op uitgeken dat Mario 2D: denk vellen gamers met mij
Ik denk ook vele gamers niet. Nee, dat weet ik.
ik denk dat alleen de generatie CoD hier problemen mee heeft
De echte Mario fan zal dit alleen maar toejuigen
Sorry maar dan kan je beter Super Mario 64 (of Galaxy) gaan spelen, want dat is leuker (en ziet er beter uit) dan wat ik hier nu zie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True