Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 38, views: 13.851 •

Lenovo heeft op de Computex-beurs een tablet getoond die op Windows 8 draait. Er is nog maar weinig bekend over het apparaat, dat in de Thinkpad-serie zal uitkomen. Lenovo had tot dusver alleen een ultrabook met Windows 8 getoond.

Uit de hands-on van Engadget blijkt dat het om een vroege versie van de tablet gaat; het uiteindelijke modelnummer is nog niet bekendgemaakt. In de behuizing moet een Intel-processor komen uit de Clover Trail-serie, waarvan nog onbekend is om welk type het precies gaat. De schermgrootte bedraagt 10,1", met een resolutie van 1366x768 pixels. Verder zijn een 8-megapixelcamera en een 2-megapixelfrontcamera ingebouwd voor het nemen van foto's en het opnemen van video.

Het is onbekend waar en wanneer de tablet uitkomt, behalve dat Lenovo wacht met de release tot Windows 8 op de markt is. Eerder toonde de fabrikant een ultrabook met Windows 8 en kwam het al met tablets die op Android en Windows 7 draaien.

Lenovo Thinkpad met Windows 8

Reacties (38)

Ik ben wel erg benieuwd naar Windows 8 op een tablet, ik heb hem uitgeprobeerd in een VM maar ik vind het op een PC niet heel fijn werken, voor een tablet lijkt het me daarentegen veel beter geschikt.

Edit: Typo

[Reactie gewijzigd door broadbeanprop op 5 juni 2012 16:16]

Klopt, ik heb het zelf getest met een virtualmachine + Splashtop op de ipad. (http://www.splashtop.com/win8)
Als een tablet OS werkt het echt mega fijn. Soepel en fijn.

Jammer genoeg dat microsoft dit ook naar de PC gebruikers wil pushen. Daarvoor is dit OS niet gemaakt. PC Gebruikers kunnen beter bij Win 7 blijven en voor tablet met een x86 processor win 8 gebruiken.

OT:

Mooie tablet kwa design etc. Ik hoop dat ze niet te duur worden (net zoals de "goedkope" ultrabooks). Deze kunnen namelijk niet goedkoop worden omdat Windows 8 te duur is. Hopenlijk is dit dus op de tablets anders.

[Reactie gewijzigd door kevinwalter op 5 juni 2012 16:25]

Precies, ik vind eigenlijk dat je de gebruiker moet kunnen laten kiezen tussen de metro- en de aero-interface. Ik blijf nu sowieso bij Windows 7 op mijn PC en laptop terwijl ik het wel op mijn tablet zou willen proberen waar mogelijk (Asus Eee Pad Transformer TF101).
Alhoewel je groot gelijk hebt dat windows 8 en dan specifiek de metro interface niet ideaal is op de desktop (en ik gebruik het nu al een paar maanden full time) zou het een gigantische fout zijn als het metro EN aero wordt. De simpele reden is dat alles uiteindelijk naar de metro interface moet gaan. True, daar is de metro interface nu nog niet goed genoeg voor en niet lang genoeg uitgedacht voor (applicaties als office en photoshop zullen nog niet al te snel volledig geport worden vermoed ik zo), maar uiteindelijk moet het allemaal metro worden. En metro heeft ook zeker het potentieel om dat te kunnen, want het mooie aan de metro interface is dat het naast desktop computers (waar het ook niet slecht op werkt hoor, alleen nog niet goed genoeg) ook goed werkt met touch interfaces of zelfs 3d interfaces zoals de kinect. En *dat* potentieel geeft microsoft straks (mogelijk pas tegen de tijd van windows 9 of windows 10) een grote voorsprong.

Hoe dan ook, meeste desktop computers krijgen er sowieso ook een touchscreen bij in de toekomst waarschijnlijk en nu ik veel op een tablet werk heb ik steeds vaker zin om even snel m'n scherm aan te raken bij sommige acties :+ en nee, de muis (en vergelijkbare interfaces) gaan zeker nog een tijdje niet verdwijnen, maar wat microsoft met metro doet is slim en het is ook goed dat ze het probere te pushe (zouden ze misschien zelfs nog wel meer moeten doen, zoals *al* hun applicaties NU DIRECT TE PORTEN 8)7 *snapt niet waarom ze dat nog niet hebben gedaan* )
Ik wil niet zeggen dat jouw mening fout is, maar ik vind het belangrijk dat er niet alleen "windows 8 is een tablet os!" geschreeuwt wordt. Er is ook een andere kant van het verhaal die (vermoedelijk) minder benvloed is door derden (door o.a. 'win8 = tablet"-kuddegedrag en het goede oude microsoft-bashen).

http://reviews.cnet.com/windows-8-review Spring naar "Navigating Windows 8 with keyboard and mouse". Uiteraard staat er veel meer uitleg in het artikel over hun gedachtengang en/of windows 8 wel werkt met toetsenbord en muis, maar als conclusie heeft Cnet er het volgende over te zeggen:

It's impressive how well Microsoft has been able to replicate the touch workflow with the mouse and keyboard. I don't think we've ever seen the two integrated quite like this before. The multiple ways to interface with the interface also will go a long way toward convincing previous Windows owners and perhaps even skeptics that Windows 8 is all that and a bag of chips. Most importantly, though, both work well with your apps.

[Reactie gewijzigd door HuRRaCaNe op 5 juni 2012 16:51]

Eens, ik gebruik Windows 8 CP nu ook enkele dagen en ik durf te stellen dat het weldegelijk snel went. Het werkt allemaal prima en je merkt ook dat het os zich goed laat bedienen met alleen een toetsenbord. Er zijn nog wel de nodige tweaks die gedaan moeten worden, maar ik heb het idee dat het gros van de gebruikers na een dag niet meer terug wil.

De problemen ontstaan vooral bij de 'echte' ict-ers, die gewed zijn en wat dat betreft zich redelijk autistisch opstellen tegen zulke grote veranderingen - en dat is begrijpelijk. Want voor mensen die veel multitasken e.a. zal Windows 8 geen vooruitgang zijn.

Deze stap van Microsoft is niet vreemd. Ze willen hun klanten zo goed mogelijk bedienen en ik verwacht dat ze het overgrote gedeelte van hun afzetmarkt weldegelijk goed gaan bedienen met Windows 8. Het is gebruiksvriendelijk, werkt snappy en ziet er ook nog eens erg gelikt uit. Voor alledaags gebruik is het een erg prettig o.s. :)
Vorig jaar was er nog een bericht dat Lenovo met een 2GB ram Android tablet zou uitkomen. Verder nooit meer wat van gehoord. Zijn die plannen gecancelled en is het dit geworden?
die android tab heb ik in m'n handen gehad hoor!
een degelijk en robust apparaat, zo als we van lenovo gewend zijn. Werkt supper, kan ook nog met een pen bediend worden!!
hij is alleen niet echt doorgebroken. (ik weet niet of hij uberhoupt voor consumenten te koop is/was)
Ziet er mooi uit, hoor de laatste tijd alleen veel over tablets die Windows 8 bevatten.

Vraag me af hoe deze zal verschillen van de anderen, behalve misschien met prestaties.
Wanneer er een tablet met Windows 8 op de markt komt tegen een betaalbare prijs, ga ik er over nadenken om weer een tablet aan te schaffen.
Dat Andriod ligt mij als digibeet gewoon niet.
En dan neem je Windows?!

Dan kun je toch echt beter Android nemen, of je moet een hele slechte grap aan het maken zijn.
En waarom zou Android beter zijn dan windows?
Android werkt beter voor de digibeet, omdat je er minder mee kan, en je er minder aan kunt verzieken. Digibeten willen vaak helemaal geen ingewikkelde dingen doen, en ze willen het niet eens *kunnen*. Daarnaast gaat het om een touchscreen, en daar is Windows uitermate ongeschikt voor.
ik heb nog een oude Atom met 3G (Makro aanbieding toen) tablet liggen die ik toch straks even ga ombouwen voor Windows 8. Dat is toch wel een stuk leuker.
Ik ga zeker overstappen naar windows 8, zowel op tablet en op PC. Ik heb weinig problemen met de nieuwe metro interface, maar dat zal persoonlijk zijn. Zie ik daar op de afbeelding nou ook een PowerDVD metro app?
Win8 is een drama en niet praktisch. Ook nog veel lelijker dan win7 .

Dus ik weiger er mee te werken ...
fijn voor je.
Ik ben heel benieuwd hoe jij Metro op een desktop gaat gebruiken. Het is helemaal ingericht voor touchscreens, en ze gaan het de standaard maken op systemen die met een muis (en toetsenbord) bediend worden.

Win7 afsluiten: Start/win-toets->pijltje naar rechts->Enter
Win8 afsluiten*: hou de muis rechtsbovenin beeld (wtf #1) -> druk op het tandwiel (wtf #2) -> klik op Power (wtf #3) -> klik op shutdown.

* (wtf #4) De toetsenbord-manier is...?

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 5 juni 2012 19:56]

Win8 afsluiten = druk op de powerknop
Nee, dat is hibernate bij mij.
Sjezus... azijnpisser :-)

Het is echt niet helemaal ingericht voor touchscreens. Ze hebben juist ook erg veel aandacht gegeven aan toetsenbord en muisbediening.

Ze willen gewoon graag met n gezicht naar buiten treden en dat vind ik best een goed streven.
Ik ben heel benieuwd hoe je dan met het toetsenbord door je "start menu" heen navigeert, want het voelt allemaal aan alsof het echt gemaakt is voor touch. Zeker niet voor de muis, want daar is alles veel te groot voor, en liggen schermelementen veel te ver uit elkaar (de rechterbovenhoek, seriously?) Dat is met het toetsenbord allemaal geen probleem, maar ook dat wordt niet begeleid zo goed als dat in win7 gebeurt.

Het blijft een stap achteruit hoor.
Zeker weten mee eens. op je desktop is het even wennen maar het werkt razendsnel en soepel. switchen van apps en desktop mode, alles "binnen handbereik".

Verder is de voortgang van w8 met de release preview al een grote vooruitgang geweenst op de consumer preview. Terwijl ik die al handig vond!

W8 gaat geniaal worden. Ik kan niet wachten.


Antwoord op _Thanatos_:
Met je keyboard kun je op start drukken -> rechtsboven op je profiel "sign out" en dan daarna kun je op een knop je PC uitzetten. Beetje omslachtig nog maar wss wordt met de official release het gewoon 1 druk op je profiel en dan afsluiten.
Je neemt een Android als je van plezier en vrijheid houd en weet hoe een besturingssysteem werkt..... En uiteraard an knutselen houdt

Je koopt een iPad als je er niet veel van begrijpt, en......en ja wanneer gebruik je een Windows Tablet? Ik weet het nog niet...

Er zijn zoveel A-technische mensen, en die grijpen allemaal naar Apple producten. Dat doet Apple echt heel goed om in te spelen op zoveel onwetende en simpele gebruikers. maar wel kassa!! Het nieuwe Microsoft zeg maar, want laten we eerlijk zijn, Microsoft heeft de eenvoud van het bedienen van computers uitgevonden (PUNT!) maar zijn in slaap gevallen.

Zowel Apple als Microsoft vormen geen bedreiging voor Android. Microsoft vormt wellicht een bedreiging voor Apple..... Als ze eingelijk eens de markt gaan betreden.

Zou wat mij betreft wel goed zijn als we er een goed Mobile OS bij krijgen.....Maar persoonlijk denk ik dat Apple en Google deze markt inmiddels in handen hebben, en niet zo snel zullen overgeven aan Microsoft. hahhahaha

Zie trouwens weinig details over stroomgebruik, gebruikgemak, gewicht etc,etc......
Werken ("gewoon werken" zelfs) met een apparaat waar welgeteld 0 serieuze applicaties (even geen apps) op te verkrijgen zijn.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 5 juni 2012 20:00]

Je laat het klinken alsof ik de hele dag met een schroevendraaier in m'n telefoon zit te porren, en niets is minder waar. Over arrogant gesproken.
Nou - zo heel ver zit hij er naar mijn mening niet naast hoor. Sinds de komst van grafische desktops is de kennis bij de gebruiker er niet groter op geworden - sterker nog, ik blijf me verbazen over het gebrek van kennis bij de 'gemiddelde gebruiker'. Die zien het ding als een stuk gereedschap (terecht!) die moet doen waarvoor het apparaat bedoeld is. En die regelmatig fors in de stress schieten als er iets onverwachts gebeurd.

Dat is ook het linke - voor iemand die in de materie zit is Windows 8 een uitdaging, een nieuw iets om mee te spelen. Maar zodra je in productie-omgevingen of kantooromgevingen terecht komt is het vaak 'oh? weer iets nieuws? Het oude werkt toch goed genoeg?'

Maar wat ik me ook afvraag - hoe ga je met Windows 8 werken in combinatie met bijvoorbeeld SAP, of Exact, of andere pakketten waarbij veel met getallen wordt gewerkt? Ik zie me nog geen journaalpost maken met een touchscreen...
"onwetende en simpele gebruikers"... Hoe arrogant kan je zijn zeg.

Is het wel eens bij je op gekomen dat er ook slimme mensen zijn die gewoon met een apparaat willen werken i.p.v. er mee te hobbyen?
Man (of vrouw)... je snapt toch wel wat ie bedoelt?
Ik ben niet ontwetend en simpel. en toch vind ik een iPad zeer prettig in gebruik.

Het zit simpeler in elkaar dan een desktop OS waardoor het als prettig wordt ervaren.

Een Android tablet lijkt me ook mooi alleen vind ik de GUI rommeliger en on overzichtelijker (misschien wel omdat je er meer mee kan) maar dat is ook maar een mening.

Voor dingen als programmeren zal ik toch naar een desktop-pc/laptop moeten grijpen.

En dat heeft dus niets niets met ontwetendheid en simpele mensen te maken. Meer met smaak.
Een goed geschreven pakket software zit zo in elkaar dat het eenvoudig is aan te leren en logisch opgebouwd.

Alles wat rommelig lijkt is vaak ook rommelig onder de motorkap
+10000, rommelig aan de buitenkant = rommelig aan de binnenkant.
Op een win 8 X86 tablet kan je wel 1000X meer dan een android tablet.
De grote vraag is alleen... heeft ie ook een desktop met startknop?
Ik heb heel even mogen spelen met een Samsung Slade tab met Windows 8 (demo tab van Microsoft gekregen voor een paar dagen). Ik moet zeggen dat ik het op een tablet erg goed vind werken!
Helaas kreeg ik wel een oude build van Windows 8 en zag ik een door mij gegenereerde foutmelding verschijnen op de Windows desktop interface terwijl ik die fout opriep vanuit de Metro interface. Dat is echt fout, maar wellicht is dat nu al aangepast dat heb ik nog niet kunnen nagaan.

Op een desktop zie ik ook wel redenen voor de Metro interface, vooral zakelijk.
Hoewel je geen touchscreen hebt, kun je de tegels eenvoudig met de muis aanklikken. Met de Metro interface kun je een fool proof systeem inrichten. De meeste gebruikers hebben geen desktop met aero nodig, ze starten alles vanuit een snelkoppeling dus waarom zou je dat niet netjes met de Metro interface doen.

Als je graag bij Windows 7 zou blijven kun je windows 8 ook direct naar de normale desktop laten starten. Het is even wennen zoals 7. Vanuit de linkerkant kun je alt-tabben tussen de schermen of heen en weer schuiven zodat je een applicatie kunt kiezen die open staat in de Metro interface.

Op zich veel belovend, maar ik denk wel dat veel mensen die geen IT'er zijn behoorlijk zullen moeten wennen en leren. Wel zal dit lukken hoge wanna have gehalte. Op een tablet heeft het zeer zeker een hoge potentie.
De Samsung Slade 7 (initieel voor Windows 7) waarop Windows 8 draaide werkte erg goed. Tevens zat er een docking bij met bluetooth keyboard. Ook een muis toevoegen ging heel simpel. De devices werden direct gevonden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013