Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 82 reacties, 75.664 views •

Volgens nieuwe geruchten krijgt de iPad ondersteuning voor Siri-spraakbesturing zodra Apple zijn aankomende iOS 6-besturingssysteem uitbrengt. Er gingen al lange tijd geluiden over Siri-ondersteuning voor de Apple-tablet.

Volgens 9To5Mac, die geregeld geruchten over Apple naar buiten brengt, komt Siri naar de iPad met dezelfde features als op de iPhone 4S, die momenteel als enige iOS-apparaat over de spraakbesturing beschikt. De Apple-site claimt, op basis van naar eigen zeggen betrouwbare bronnen, dat Siri voor de iPad verschilt met de iPhone-versie, omdat Apple van de interface een soort pop-up heeft gemaakt; op de iPhone wordt Siri fullscreen weergegeven.

Siri voor de iPad zou getest zijn op de nieuwste generatie van de tablet en de iPad 2. Alhoewel nog onbekend is voor welke versies de software daadwerkelijk wordt uitgebracht, lijkt het erop dat de eerste-generatie-iPad buiten de boot valt.

De spraakbesturingssoftware wordt onderdeel van de iOS 6-update waarvan wordt verwacht dat Apple deze volgende week aankondigt tijdens zijn WWDC-ontwikkelaarsconferentie. Het is echter mogelijk dat het bedrijf uit Cupertino wacht met de aankondiging en Siri voor de iPad op een later moment bekendmaakt, wanneer de daadwerkelijke release van iOS 6 dichterbij is gekomen.

Van iOS 6 zijn, kort voor de aankondiging, een aantal details naar buiten gekomen. Zo komt er waarschijnlijk meer de nadruk te liggen op integratie met sociale-netwerksites en gaan de winkels voor digitale content op de schop. Ook komt er vermoedelijk een 'niet storen'-functie waarmee gebruikers notificaties en meldingen tijdelijk kunnen uitzetten.

Siri voor iPad - mockup

Mockup gemaakt door 9To5Mac op basis van gegevens over hoe de interface eruit zou komen te zien.

Reacties (82)

Ach, logisch als logisch, als je aan de andere kijkt naar hoe siri alles behalve een success is geworden had ik al half verwacht dat apple het stilletjes in de achtergrond/ijskast zou laten voor een paar jaar totdat zowel de technologie als de manier van gadget gebruik er beter voor geschikt zou zijn. Ik bedoel, siri op de iphone heeft nog een enkele keer nut omdat je het kunt gebruiken op plaatsen waar even door de UI te navigeren echt irritant is, maar met de ipad zit je meestal thuis waar dat normaal gesproken totaal geen issue is.
Alles behalve een succes? Waar baseer je dat op?
Alhoewel ik absoluut geen fan ben van Siri en liever zie dat Apple ergens anders nadruk op legt, haal ik uit jou artikel dat het juist wél een populaire functie is (ondanks de titel).
Het artikel geeft aan waarvoor Siri vooral niet gebruikt wordt -

Wat jouw artikel dus eerder aangeeftmis dat Siri vooral beperkt wordt gebruikt.

~33% of people use Siri to make phone calls, send texts, or look up information every day.

Als 1/3e van alle Amerikaanse iPhone 4S gebruikers élke dag Siri gebruiken om te bellen, of te sms'en of om informatie op te zoeken dan is dat toch redelijk succesvol. Siri mag dan wel de belangrijkste functionaliteit van de iPhone 4S zijn, er zijn nog genoeg mensen die een iPhone kopen juist vanwege andere redenen (voor de apps bijvoorbeeld, of voor iOS).

Jouw artikel geeft ook aan dat 26% van de iPhone 4S eigenaren dagelijks een mail versturen met Siri.

Het lijkt mij dus dat Siri alles is, behalve niet succesvol. :)
Maar nogmaals, ik hoop dat Apple zich op andere dingen gaat richten dan Siri. Bijvoorbeeld functionaliteit waar elke gebruiker iets aan heeft (Siri is immers alleen maar beschikbaar in een paar talen).
De rest van wat er staat lijkt alsof siri redelijk succesvol is. Maar dat betekend niks. "32% have never played music using siri", dat betekend niet dat de andere 68% het wel doet, die hebben het in ieder geval één keer gedaan. Zo ken ik er ook wel een paar.

Oja, 482 personen (amerikanen, native English speakers) is niet representatief. Hier in Nederland zal het siri gebruik nóg lager liggen omdat wij non-native English speakers zijn...
Maar nu heb je het eerder over waarvoor Siri wordt gebruikt. De één zal het misschien alleen maar gebruiken voor mails, de ander alleen om te bellen, de ander weer alleen om te sms'en etc. etc. - een beetje een kromme vergelijking: omdat men het amper gebruikt om muziek mee af te spelen is het niet populair? Ik durf te wedden dat de bel-functionaliteit op de iPhone ook één van de mindere populaire dingen is: maakt dat de iPhone minder populair?

87% van de Amerikaanse iPhone 4S eigenaren gebruikt Siri minstens één keer per maand - ik denk dat Apple dit hoge percentage als een succes ziet.
In principe wordt de 4S hier ook niet met Siri verkocht. Er wordt op de NL-site niks over geschreven en er wordt ook niet mee gepromoot. Al het gebruik van Siri door Nederlanders is dus additionele voice informatie voor Apple.

De reden waarom (ik denk) dat Apple Siri heeft geïntroduceerd is omdat je voor goede, écht goede voice recognition een gigantische hoeveelheid aan data nodig hebt.

Als je een nieuwe muis/toetsenbord etc. ontwikkelt dan is de manier van gebruiken voor iedere gebruiker exact hetzelfde. Bij voice is dat niet zo.

Een ander goed voorbeeld is Kinect. Hoewel kinect prima werkt zijn er ook genoeg gevallen waar het gigantisch faalt. Hoe meer mensen het gebruiken, hoe beter het geoptimaliseerd kan worden.

Naarmate we dus naar meer 'natural input systems' gaan (voice, motion etc.) zal er dus eerst zeer veel data verzameld moeten worden.

Op een gegeven moment moet er gewoon de beslissing genomen worden om dit te implementeren en Apple heeft er voor gekozen dit nu te doen (andere bedrijven deden dit vaak al eerder, maar hadden vaak niet de massale userbase die Apple heeft).

Kortom, ik kan het gebruik van speech recognition alleen maar toejuichen. Het zal nu nog niet optimaal werken, maar er is dus een leer/ontwikkel proces nodig om dit wel voor elkaar te krijgen.
"citing a forthcoming survey of 482 iPhone 4S users"

Niet echt representatief, zo kan ik er ook een paar vinden.

Als je kijkt naar andere producten die een soortgelijke functie toe hebben gevoegd (Samsung Galaxy S3/Xbox) wijst het er wel op dat de functie wel een toegevoegde waarde heeft.
"citing a forthcoming survey of 482 iPhone 4S users"

Niet echt representatief, zo kan ik er ook een paar vinden.

Als je kijkt naar andere producten die een soortgelijke functie toe hebben gevoegd (Samsung Galaxy S3/Xbox) wijst het er wel op dat de functie wel een toegevoegde waarde heeft.
Android en dus ook de Samsung toestellen hadden het al lang. Ze leggen er nu alleen ook wat nadruk op in de marketing. Ik ken niemand die het regelmatig gebruikt. (noch op de 4s noch een ander toestel)

[Reactie gewijzigd door ph4ge op 4 juni 2012 21:13]

Ze hadden (net zoals de iPhone) gewoon spraakbesturing, dit is niet hetzelfde als Siri. Samsung heeft nu sinds de GS3 S-voice.
S-Voice is gewoon een licht verbeterde versie van VLingo wat al jaren op Samsung telefoons zit. De nieuwe naam is het bewijs dat het vooral marketing is, en ja die marketingtactiek hebben ze van Apple gekopieerd. Net als dat het zogenaamd niet op oude toestellen zou werken, terwijl het prima werkte tot het geblokkeerd werd. Deze technologie ontwikkelt zich gewoon gestaag door, af en toe een nieuw naampje ergens op plakken maakt het nog niet nieuw of innovatief.

[Reactie gewijzigd door ph4ge op 4 juni 2012 21:15]

Tweakers hier doen de innovativiteit altijd enorm gauw af doordat een ding technisch gezien al bestond. Maar als je iets wat in concept al werkt aan de man weet te brengen door het dit keer góed te laten werken en populair te maken dan is dat imo net zo goed innovatie. Dingen als Facetime en videobellen worden nu pas populair, terwijl het misschien al jaren kon, maar blijkbaar kon niemand het zo laagdrempelig en goedwerkend krijgen dat het toen al populair was.
ik doe er toch al jaren hetzelfde mee als wat ik nu rond mij mensen zie doen met siri, het enige wat ik niet kon was afspraken schedulen en dat is ondertussen ook al van de baan...
btw vlingo is van september 2010 en siri van augustus 2011,
Ik ben wel blij dat samsung het er nu standaard insteekt, anders moest je wat tweaken voor je dezelfde graad van integratie had met al je apps...
Vooral spijtig dat je als je bvb een andere music/film/mail/agenda etc app wilt gebruiken, dat het dan niet meer werkt, zou toch perfect moeten gaan met een klein abstractielaagje, zodat apps bepaalde spraakcommando's kunnen toe-eigenen als ze daarvoor worden aangeduid... of mis ik hier iets
Waar haal je dat nu weer? Bijna 90% van de iPhone 4s gebruikers gebruikt Siri. Siri werd gedownplayd door Android gebruikers die Siri tot op vandaag nog steeds verwarren met Voice commands, iets dat zeer duidelijk werd toen Samsung haar kloon van Sri voorstelde en veel Android gebruikers nog steeds dachten dat het over voice commands.

Siri is de toekomst. Siri of de klonen van Siri ga je overal gaan tegenkomen. In je auto, je TV, je koelkast, je spiegel, ... noem maar op.
Ik gebruik Siri ook, en ga hier nogal eens te boek als een echte fanboy. Waar ik Siri voor gebruik? Om de wekker te zetten, uit te vinden of het gaat regenen en wat de aandeeltjes doen. Life changing, zoals de iPhone 3G in zijn tijd destijds wel was, is het nog niet. Die 90% zegt wat dat betreft nog niet zoveel.

Maar goed. Wat niet is kan nog komen. Ik bedien nu met toetsenbord en muis mijn tv. (het alternatief is 3-5 afstandsbedieningen). Daar zou iets als Siri wat mij betreft meer welkom zijn.

Eén voordeel aan Siri op iPad is dat er vermoedelijk eindelijk Apple apps worden toegevoegd voor Weather en Stocks.

[Reactie gewijzigd door t-h op 4 juni 2012 20:22]

Waar gebruik je het dan voor. Het spreekt geen Nederlands, kent de omgeving niet kan zelfs niets vertellen over het weer hier... Was er erg snel klaar mee. Ben werkelijk benieuwd wat je er serieus mee doet.
kan het geen weer hier, dat betwijfel ik... ik denk dat ik hier al iemand dat heb zien doen... belgie...
Het weerbericht kan ie WEL geven voor NL, daarnaast kan je in het Engels de wekker zetten en (snel) zien wat de aandelen doen, zoals t-h hierboven al zegt.
Je kunt ook snel iets converteren; "How much Euros is $400.", bijvoorbeeld.

Tsja, je kunt geen restaurants vinden, maar de meeste features werken gewoon in Nederland. Je moet alleen wel een beetje Engels kunnen.
het is Beta .... komt nog allemaal, daarom staat standaard siri ook nog niet aan en is het vorige spraakherkenning systeem actief.
Sorry maar als ik zinnen lees als " Life changing" , een telefoon? Serieus?
als eens naar een jaren 70 film gekeken waar niemand een mobieltje heeft? een telefoon is redelijk life changeing. Maar toen de mobiel net uit kwam zeiden veel mensen, PFFf boeiend, heb thuis toch al een hangen?
Toch is de iPhone life changing geworden voor mij hoor en als ik dagelijks zie hoe mensen vandaag hun mobiele telefoon omgaat kan dat voor het gros van de mensen gezegd worden.

Tot voor de iPhone zaten mijn telefoons als ik op straat was in mijn zak tot ik gebeld werd of er een bericht binnenkwam. Nu heb ik die bijna constant vast als ik op straat ben, is het niet twitter dan is het Flipboard of één of andere app die me bezighoudt.
Mja, dat zou ik wel kunnen zeggen ja. Nog nooit eerder heb ik met mijn partner zo goed de kalenders samen bij gehouden, alleen dat al heeft enorm veel verandert aangezien er nu geen irritatie meer is wie wat moest onthouden etc. Heerlijk. :)
Heb je een bron voor die 90%, want veel sites, ook pro-apple sites, geven veel lagere getallen aan, getallen die duidelijk maken dat het bij lange na geen succes is...
50% gebruikt het nooit

Voice control is niet nieuw, is niet een apple ding en zal inderdaad wel blijven, echter niet op een telefoon, mogelijk ook niet op een tablet.
Almost 90% of iPhone 4S owners use Siri

En jouw bron zegt echt niet dat 50% het nooit gebruikt. "Nooit" betekend niet of 0 keer.

[Reactie gewijzigd door SoSueMe op 4 juni 2012 23:44]

Ah, hetzelfde artikel waar hierboven al over gesproken wordt. Wat het artikel wel duidelijk maakt is dat het overgrote deel van de gebruikers siri gebruiken voor dingen die met "normale" voice actions ook (al) konden, zoals email/tekst berichten dicteren. Weinig gebruikers in dat artikel gebruikt siri voor dingen die niet voor siri konden.
Daarnaast is dat slechts 1 keer per maand voor die 87%, ik zou 12 keer per jaar niet een daverend succes noemen (de replies in jouw link zijn ook niet daverend positief).
Denk je echt dat 90% van de gebruikers voice commands gebruikt? Ik heb nooit voice commands gebruikt omdat je dan een reeks commando's moet leren. Dat is nu net het verschil met tussen Siri en voice commands. Met voice commands werd nooit gewerkt omdat mensen geen reeks commando's uit hun hoofd willen leren. In principe kan je alles met voice commands zolang er maar genoeg commando's en je die ook allemaal kent.

Siri kan je dus echt wel een succes noemen als mensen het ook effectief gebruiken wat ze dus ook doen. Zo succesvol zelfs dat Samsung het kopieerde. Destijds stuurden mensen ook maar één sms per maand, nu doen ze dat dagelijks.

Verder is Siri in beta en je zal het terug zien komen in tal van nieuwe Apple producten.Hoe meer functies er komen en hoe meer apps het gebruiken hoe meer Siri zelf ook zal gebruikt worden.
Wil je het succesvol noemen, moet je toch echt met een andere bron aankomen. Deze bron geeft inderdaad aan dat siri voor een erg groot deel voor voice actions gebruikt wordt en ook nog eens ongeveer slechts 12 keer in een heel jaar. Siri gebruiken om iets te dicteren of een contactpersoon te bellen is niets nieuws, dat is een voiceaction.
Ik wil niet claimen dat siri wel of niet een succes is (al doen deze en andere bronnen me doen geloven van (nog)niet), deze bron laat totaal niet zien dat siri succesvol zou zijn. Dat kan aan de bron liggen, of aan de werkelijkheid.

[Reactie gewijzigd door Fly-guy op 4 juni 2012 21:57]

Wil je het succesvol noemen, moet je toch echt met een andere bron aankomen. Deze bron geeft inderdaad aan dat siri voor een erg groot deel voor voice actions gebruikt wordt en ook nog eens ongeveer slechts 12 keer in een heel jaar. Siri gebruiken om iets te dicteren of een contactpersoon te bellen is niets nieuws, dat is een voiceaction.
Ik wil niet claimen dat siri wel of niet een succes is (al doen deze en andere bronnen me doen geloven van (nog)niet), deze bron laat totaal niet zien dat siri succesvol zou zijn. Dat kan aan de bron liggen, of aan de werkelijkheid.
Wil je het onsuccesvol noemen dan verwijs ik naar jouw vorige post waar je beweert dat 50% het "nooit" gebruikt. 50% die het dus wel gebruikt is echt wel succesvol. Dat is nu net het fijne aan zo'n percentage. Je kan het in 2 richtingen gebruiken.
Echter het gaat erom hoe vaak die 50% siri gebruikt. Als we die poll als uitgangspunt nemen, dan blijkt slechts 20 procent siri een of meer keer per dag te gebruiken. En dan hebben we het, gezien de link van jou, over een gebruik wat grotendeels ligt op het gebied van voiceactions, zoals een bericht dicteren, iemand handsfree laten bellen of een alarm zetten.
En je kunt het draaien zo je wil, als 80% van de Apple gebruikers niet eens dagelijks 1 keer siri gebruikt, dan kun je nog niet van een daverend succes spreken. Van Google+ wordt ook gezegd dat, ondanks het inmiddels best indrukwekkende aantal leden, het nog niet succesvol zou zijn omdat die leden er niet regelmatig gebruik van maken. Hetzelfde met siri, mits we die polls mogen geloven. Het is een service die het gebruik van de telefoon moest revolutioneren, drastisch zou veranderen en als een kleine 80% deze "revolutionaire" service niets eens dagelijks 1 keer gebruikt, is het echt geen succes.

Komt dat nog? De toekomst zal het uitwijzen. Het feit dat het slechts op 1 toestel beschikbaar is (fragmentatie) zal niet bijdragen in de gebruikscijfers, mogelijk dat het gebruik stijgt als het gerucht in dit tweakers artikel klopt
Je vergelijkt Google+ met Siri? Wat een onzin om toch maar Siri te kunnen downplayen. Bij Google+ schrijven de mensen zich in om die dienst te gebruiken. Mensen kopen geen iPhone 4S speciaal voor Siri. Als 1 op 4 het dagelijks gebruikt en meer dan de helft van de gebruikers tevreden zijn over Siri (dat nog steeds in beta is) dan noem ik dat een succes maar ja het is duidelijk dat jij het liever downplayed en het liever vergelijkt met voice actions maar sorry dude als 25% het dagelijks gebruikt is dat waarschijnlijk nog steeds 24% meer dan mensen die voice actions gebruiken
Nee, ik vergelijk google+ niet met siri, ik zeg dat het aantal gebruikers (50% volgens jouw link) niets zegt over het succes. Jij komt met 1 op de vier, echter feit blijft dat 80% de "revolutionaire" functie nog niet eens dagelijks gebruikt (voor zover we de polls mogen geloven) en als ze de functie gebruiken is het voor dingen die elke telefoon met voice actions ook al kan, zoals berichten dicteren en iemand op laten bellen.

Dat is geen succes, ik snap dat jij het een succes wilt laten zijn en er waarschijnlijk persoonlijk veel gebruik van maakt, maar wereldwijd is het nu eenmaal niet wat apple er waarschijnlijk van verwacht had.

En ik heb het idee dat jij denkt dat ik tegen het fenomeen "siri" (of de alternatieven) ben, maar ik zie wel toekomst voor dit soort manieren van interactie. Echter dat staat los van het feit dat siri zelf tot nu toe nog geen daverend succes is, hoe erg jij er ook van geniet.
Met voice commands werd nooit gewerkt omdat mensen geen reeks commando's uit hun hoofd willen leren. In principe kan je alles met voice commands zolang er maar genoeg commando's en je die ook allemaal kent.
Het overgrote deel van Siri functionaliteit is simpel het herkennen van voice commands in een zin. Als je tegen Siri zegt "Show me my mail" wordt er simpelweg getriggerd op show en mail, feitelijk voice-commands.
Verder is Siri in beta en je zal het terug zien komen in tal van nieuwe Apple producten.Hoe meer functies er komen en hoe meer apps het gebruiken hoe meer Siri zelf ook zal gebruikt worden.
De (beta-) release van Siri is al een tijdje achter de rug, en ik heb nog geen enkele nieuwe functionaliteit gezien.
Het overgrote deel van Siri functionaliteit is simpel het herkennen van voice commands in een zin. Als je tegen Siri zegt "Show me my mail" wordt er simpelweg getriggerd op show en mail, feitelijk voice-commands.
Als je tegen siri zegt "do I need an umbrella tommorow" is dat toch echt iets anders als "what's the weather tommorow". Bij voice commands zal je echt moeten zeggen "the weather for tommorow" want een zin als "do I need sunglasses?" zal niet herkend worden door voice command, Siri snapt bijna alle verwijzingen naar het weer.
De (beta-) release van Siri is al een tijdje achter de rug, en ik heb nog geen enkele nieuwe functionaliteit gezien.
Siri is nog steeds in beta. Nieuwe features zul je zien opduiken in iOS6.

[Reactie gewijzigd door SoSueMe op 4 juni 2012 22:17]

Er zit inderdaad verschil tussen de vragen "heb ik een paraplu nodig" en "wat voor weer wordt het morgen", namelijk de hoeveelheid nuttige informatie die je verkrijgt. Ik wil namelijk meer weten of ik nat wordt, ik wil weten of ik een jas aan moet (functie van temperatuur en wind), of ik kan gaan golfen (onweer of niet?), of ik kan gaan kitesurfen (windafhankelijk). De vraag wat voor weer het wordt dekt de lading veel beter en is derhalve logischer dan per weersomstandigheid een vraag stellen..
Je reactie wordt gedownmod maar ik ben het er eigenlijk mee eens, hoe simpel het ook is.

Het is voor Apple een schijntje aan technische kunst om hun technologie op verschillende platformen toe te passen, of het een Mac, iPad, iPhone of iPod is.

Doen ze echter niet, omdat een zielig gerucht als "Siri komt ook naar..." al voor een enorme hype in de massa schapen kan zorgen. Ze hebben hun product al af, een simpele 'port' naar een 'ander' platform is toch niet moeilijk? Maar nee, het gaat om het geld. Nadeel voor de consument, voordeel voor het bedrijf.
Ik voorzie al een update in 6.01: "What is the best tablet?"... ;)
Wat tablets betreft denk ik dat de iPad terecht op 1 staat, Android was veelst te inferieur voor tablets, t begint nu pas een beetje de goede kant op te gaan.
Als nu pas ondertussen een heel jaar is ofzo :+ en daarvoor al wonnen tablets zwaar in prijs/kwaliteit verhouding (door simpelweg meer dan 50% goedkoper te zijn :P) En dat zeg ik niet om af te doen aan de ipad hoor, want tot een klein jaar geleden was dat gewoon het beste op de markt (tot ong. het moment dat de orginele transformer uitkwam zou ik zeggen, want de ipad won toen nog steeds op het vlak van animaties en uitterlijk, maar op praktische vlakken niet meer en toen speelde ze ongeveer kiet) maar om nou te zeggen dat de ipad op 1 staat (behalve in de verkopen dan :P ) is wel wat kort door de bocht ondertussen (zelfs al zou het niet zijn vanwege de apple filosofie (we define what u do, think and pay) dan nog zou ik geen ipad kiezen wrs).
Voor die 50% kreeg je ook simpelweg een halve product. De framerate van de UI bij ¤200,- tablets ligt ongeveer op 30/40fps wat resulteert in een zeer onprettige gebruik ervaring.
Ik denk dat je je vergist.
Android 3.x is een goed mobiel OS voor tablets.
Echter is android 4.0 een hele stap vooruit.

Het voordeel voor Apple met hun iPAD is dat ze een vaste groep fans heeft die alles wat ze uitbrengen willen hebben. Vooral de iPhone en iPad hebben dat toch mooi voor elkaar gekregen.

De beperkingen die Apple oplegt aan de gebruikers worden voor lief genomen.
Dat is in vele gevallen terecht.
iOS is een zeer volwassen en gebruiksvriendelijk systeem.
Ja tuurlijk.. De iPad en iPhone zijn zo goed verkocht vanwege de fanbase.. |:(
Er is een minstens net zo grootte vaste groep die geen enkel product van Apple willen hebben.

Verder hebben de bovenstaande producten zich ondertussen wel bewezen. IXyzyxI vergist zich niet, de iPad heeft heel lang geen echte concurrentie gehad.
Um, ja, opzich is een fanbase creëren een doel van marketing, dat hebben ze goed voor elkaar lijkt me, als het zo goed verkoopt terwijl er op de markt ook beter spul te vinden is.
Het voordeel voor Apple met hun iPAD is dat ze een vaste groep fans heeft die alles wat ze uitbrengen willen hebben. Vooral de iPhone en iPad hebben dat toch mooi voor elkaar gekregen.
Ik denk dat jij je vergist want de iPad is heel populair bij mensen die nog nooit wat van Apple hebben gekocht. 1 op 4 iPad gebruikers is een nieuwe Apple klant. Het is dus niet zo dat de iPad enkel teert op Apple adepten.
Ik denk niet dat Apple het elke keer weer moet hebben van de vaste fans. Er zijn er natuurlijk er een hoop, maar als je je bedenkt dat ze nu 30+ miljoen iPhone's per kwartaal verkopen... dat zijn echt niet allemaal fans.

Om je even een idee te geven: Johnathan Ive (hoofd design afdeling) gaf recent een interview en gaf aan dat toen hij recent geleden een drukke Apple winkel inliep, eigenlijk niemand hem herkende naast een aantal medewerkers.

Er is dus weldegelijk meer dan dat alleen 'fans' Apple producten kopen.
Offtopic:
Los van het feit of het nou wel of geen fans zijn die Apple producten verkopen:
Ik heb geen idee hoe Johnathan Ive uitziet, maar ik heb dan ook geen Apple producten. Maar ik kijk wel dagelijks op tweakers terwijl de meeste Apple kopers dat niet doen.
Ik zou ook geen enkele Google werknemer kunnen herkennen.
Sterker nog, ik weet niet eens of ik Bill Gates nog zou herkennen in een computer winkel. ervan uitgaande dat hij niet precies het zelfde uitziet als jaren terug.

Dus om je een idee te geven: het herkennen van Johnathan Ive zegt vrij weinig.
beperkingen?

ik ben ze nog niet tegen gekomen.

Alsof ieder Android gebruiker zijn eigen app ontwikkeld en de apps daar zo geweldig zijn.
De zogenaamde schijnvrijheid :Y)
Dan ben je er denk ik niet diep genoeg ingedoken :)
iPads hebben beperkingen genoeg :D

Dat betekent niet dat het niet nog steeds de beste tablet is die beschikbaar is (ik denk ook dat dat zo blijft tot zeg oktober dit jaar als Win8 op de tablet komt en dan gaat mijn iPad V&A op)
De iPad wordt niet alleen door fans gekocht. Mijn ouders hebben totaal niks met Apple, maar ze hebben allebei afgelopen maand een iPad gekocht. M'n moeder voor mee naar der werk, en m'n vader voor gemak thuis, om niet telkens de laptop op schoot te hoeven hebben.

Mijn broertje, Android fan, heeft ook voor een iPad gekozen. Ik wil er verder niks mee zeggen, maar zo zie je wel dat de iPad het overal goed doet. Jong en oud, Apple fan en geen fan.
Nederlands graag! Tank joe ;)
Dat vind ik ook dat ze Siri in het Nederlands moeten uitbrengen voor de iPhone 4S en de iPad 2 en 3! Ik snap niet waarom Siri niet op de iPhone 4 werkt!
Dat vind ik ook dat ze Siri in het Nederlands moeten uitbrengen voor de iPhone 4S en de iPad 2 en 3! Ik snap niet waarom Siri niet op de iPhone 4 werkt!
ik snap ook niet waarom Siri niet op de iPad 3 werkt, die heeft dezelfde (of zelfs iets meer opgepoetste) CPU als de 4S. Op de 4 en iPad 2 kan ik nog enigszins begrijpen vanuit een sales oogpunt. De meeste 'hot' nieuwe features (daar kun je over discussiëren uiteraard!) gooit Apple vrijwel altijd naar de nieuwste hardware, en niet de vorige generatie.
Je hebt niks aan facebook integratie als je geen aparte gebruikersaccounts hebt. Zo kun je toch niet werken? 8)7
Bij de Twitter integratie kan je meerdere Twitter accounts gebruiken.
Met dat ik die afbeelding zie, waarom maakt apple die dingen niet een beetje meer full screen? alsje de bovenste balk naar beneden sleept bij de ipad is dat ook zo een klein ding waarom? ik persoonlijk vind dit niet mooi. Hoop toch als siri naar de iPad komt dat de app iets groter gaat zijn als op de afbeelding.
De afbeelding is een mockup. Het zal er ander uit zien. Maar als je hele scherm gebruikt moet worden voor een klein beetje tekst ziet het er volgens mij nog slechter uit.
Logisch dat Siri naar andere iOS apparaten komt en hoogstwaarschijnlijk ook naar de MAC-OSX.

Echter is er gewoon nog te weinig bekend en Apple heeft altijd een verrassing voor de fervente Apple gebruiker.
Ik zelf vind Siri een hele handige feature voor op mijn iPhone 4S. Ik gebruik het een paar keer per week. Maar veel van mijn vrienden gebruiken de feature helemaal niet. Veel gebruiken het niet doordat Siri niet naar plaatsen kan zoeken in Nederland. (Alleen US en Canada) en dat is een misser. Daarnaast heeft Siri nog heel weinige functionaliteiten. Als je nou met het tijdperk van Whatsapp (Apple gebruikt natuurlijk hun variant iMessage nu) ook gewoon met je stem dingen kan zeggen.

Ik hoop daarom dat de functionaliteiten van Siri in Europa omhoog gaan en nog meer functionaliteiten in het algemeen. Nederlandse taal hoeft van mij nog geen eens, maar voor andere kan het een eis zijn.
Ik vind het en waardeloze feature. Verstaat niets en moet voor iedere request het internet op
Verstaat niets? Dat zal waarschijnlijk aan jouw gebrekkig Engels accent liggen ;) bij mij verstaat Siri altijd alles. Niet dat ik het gebruik hoor, vind het maar stom om tegen m'n telefoon te praten.
Logisch, de vertaalslag wordt via Apple servers uitgevoerd.
Ik begrijp best je punt. Android heeft sowieso spraakgedoe in het Nederlands waarmee je gewoon kan "typen" lol. Dus ook in Whatsapp :P

Zoals jij over Siri praat stelt het eigenlijk vrij weinig voor.. zeker een gemiste kans dan voor Apple. Zelfs ik als niet-Apple gebruiker dacht door al die reclame van Apple en fans dat Siri wel wat uitgebreider was.
Je kunt via Siri gewoon je berichten spreken. Helaas nog niet in het Nederlands.
Ja, treative heeft gelijk. Je kunt op een 4S met Siri in Whatsapp gewoon spreken en dan typt ie het helemaal uit. Maar dit werkt alleen nog niet in het Nederlands, alhoewel Nederlands binnenkort uitgerolt wordt.
Kan je voice dictation in iMessage gebruiken?
Je kan Voice Dictation in élke app met een keyboard gebruiken (op de iPad 3 of iPhone 4S).
Ja dat kan.

Probeer maar: "Tell contactpersoon boodschap"

[Reactie gewijzigd door treative op 4 juni 2012 20:45]

Verbaast me eerder dat het er nog niet opzat. Was misschien ook een extra reden voor mensen om naar de iPad 3 over te stappen, gezien weinig mensen die ik ken de meerwaarde zien van de 3e versie tov de 2e generatie. Die scherpere tekst boeit ze niet zo
Het is een beetje jammer dat Siri wel softwarematig toe te voegen is aan de iPad, maar dat Apple weigert om de iPhone 4 Siri ondersteuning te geven. Dat lag toch aan hardware die het niet ondersteunde? Dan zou de iPad 2 het dus ook niet kunnen, lijkt me.
De S in iPhone 4S staat voor Siri, dus is het gewoon een marketingspraatje dat het niet op de iPhone 4 werkt ;)

Ik denk dat ze de nieuwe iPad gaan hernoemen naar iPad 2S :+

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 4 juni 2012 20:30]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBSamsung

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True