Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 127 reacties, 42.872 views •

De vijfde spellenbundel in de Humble Indie Bundle-serie stevent af op een recordopbrengst. In nog geen drie dagen is al meer dan 2,7 miljoen dollar opgehaald met het 'pay what you want'-model, terwijl er nog elf dagen te gaan zijn.

De nieuwe spellenbundel bestaat uit de titels Amnesia: The Dark Descent, Limbo, Psychonauts en Superbrothers: Sword & Sworcery EP. De games zijn speelbaar op Windows, Linux en OS X, en bevatten geen drm. Zoals gebruikelijk bij Humble Bundles mogen gamers zelf bepalen hoeveel ze betalen voor de spelbundel en welk deel naar de goede doelen gaat. Wie echter meer wil betalen dan het gemiddelde krijgt de game Bastion er als bonus gratis bij.

Terwijl de vijfde spellenbundel nog zeker elf dagen in de etalage blijft staan, is er in deze serie al een bedrag opgehaald van op moment van schrijven bijna 2,7 miljoen dollar. Daarmee is het oude record van Humble Indie Bundle IV, dat op 2,37 miljoen dollar staat, al ruimschoots verbroken. Bovendien heeft Canonical de vijfde spellenbundel uit de Humble-serie ook in zijn Ubuntu Software Center opgenomen.

Uit de statistieken blijkt dat Linux-gebruikers met 12,20 dollar gemiddeld het hoogste bedrag neertellen, terwijl Mac-gamers circa 9,50 dollar betalen. Windows-gamers blijven achter met een gemiddeld bedrag van 7,25 dollar.

Reacties (127)

Reactiefilter:-11270127+180+22+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Ik snap niet dat de mainstream developers nog steeds niet willen inzien dat dit een hartstikke goed model is om te verkopen...
Het is ook geen goed model. Als iedereen het namelijk doet werkt het niet meer. In dat geval verkoop je 2x zoveel games maar krijg je er 10x zo weinig voor, terwijl je wel de support, servers etc. moet blijven regelen. Als ze af en toe zo'n bundel doen werkt het vast prima (omdat er sympathisanten zijn) maar als alle games zo verkocht worden gaat niemand dat meer sympatiek vinden. Dan heb je gewoon je prijzen verlaagd.
De humble indie bundle is een enorm succes. Er is 2,7 miljoen mee binnengehaald, gemiddeld is er 12,20 betaald door Linux gebruikers, 9,50 door Mac gebruikers en 7,25 door Windows gebruikers. Het artikel vermeld niet hoeveel bundels er verkocht zijn maar de teller op de site staat boven de 399.000. De grote vraag is of er zonder deze bundel van deze games ook zoveel exemplaren verkocht zouden zijn. Waarschijnlijk niet want het zijn in het algemeen, onbekende namen met een klein marketingbudget.

Als het hogere verkoopaantal opweegt tegen de lagere prijs haal je totaal dus toch meer geld op. Dat heet prijselasticiteit en is die hoog, zoals normaal bij luxe goederen dan betekent het dat je dus bij een prijshalvering (½×) makkelijk die vertienvoudigde (10×) afzet haalt. De grote namen in de entertainmentindustrie lijken dit niet te willen snappen, zij gedragen zich alsof de prijselasticiteit laag is, en dan krijg je wat jij beschrijft. dat je wel iets meer verkoopt (2×) maar er door de lagere prijs toch minder aan over houd, en daar komen dan in dit geval nog hogere kosten (support, servers) bij. Games lijken mij typisch een geval van een luxe goed waarbij een hoge prijselasticiteit hoort.

Uiteraard is het niet zo dat een lage elasticiteit enkel bij noodzakelijke goederen voorkomt en dat luxe goederen altijd een een hoge prijselasticiteit hebben, de zogenaamde giffen-goederen en velben-goederen zijn typische uitzonderingen hierop.

De kracht van de humble bundle daarnaast is dat deze tegen geringe kosten toch een groot publiek bereikt. Dat zal niet iedereen lukken, maar de grote jongens hebben toch al een grote naamsbekendheid en kunnen hun publiek ook best bereiken.
"Mainstream" titels hebben meestal een veel groter budget. Als je een game maakt voor bijvoorbeeld 10 miljoen dollar, dan is het de vraag of je dat geld er weer uit krijgt, laat staan of je eraan verdient. Ook zijn de games in de indie bundles al los verkocht voor een normale prijs voordat ze in de bundle kwamen. Hoe moet een "mainstream" publisher dat dan doen, het eerste half jaar ¤60 euro voor een game vragen en daarna in de aanbieding voor wat de gamer ervoor wil geven? Als mensen dat van tevoren weten wachten ze liever een half jaar. Met deze bundles weet je juist niet van tevoren welke spellen erin zitten.
Een Humble 'Goldies' Bundle zou ik anders wel zien zitten: oudere AAA-games, die nu eigenlijk niet meer verkopen en voor een tientje in de budgetbak liggen (zelfde prijs als de meeste indie-games). Stop er daar drie van in een bundle en laat mensen zelf bepalen wat ze ervoor geven.
Zelf piraat ik dat soort games, als ik ze wil spelen: na een aantal jaar neem ik niet meer de moeite om de developer nog voor die game te supporten. Stop ze in een bundel en dan krijgen ze er weer een paar dollar voor (bij honderdduizenden bundels loopt dat toch weer aardig op). Vooral voor games uit franchises lijkt me zoiets interessant voor de developer: als je nu heel veel mensen aan Assassin's Creed 1 (om maar een voorbeeld te noemen) helpt voor weinig, verkoopt AC3 misschien beter.

Misschien dat het wel helemaal niet zo geweldig is als ik me voorstel, maar het lijkt me interessant genoeg om te proberen.
Jij hebt zeker geen steam???

daar doen ze regelmatig 'developer packs' van de hand aan 80%-90% korting...

kan je een hele serie games kopen voor 20¤ enzo... terwijl ze normaal dan 120¤-180¤ kosten
Helaas heeft Steam bijzonder weinig oude titels, als Red Alert 2/Anno 1602 die ik beide weer eens wou spelen.. (CD-key was pleitte)
Dan maar naar TPB, maar ik had er best nog wat euro voor over gehad om hem in mijn libriary te hebben staan
Wow ...

De top 3 contributors:

1. @crashplan .....................$7,424.42
2. @notch .............................$6,543.21
3. @HumbleBrony Bundle $6,050.00

Ik vind het heel moeilijk te geloven dat er mensen zijn die zoveel doneren voor een paar spelletjes. 1000 kan me nog in vinden, maar die zijn wel heel extreem dat ik denk dat die 3 geen echte donaties zijn. De nummer 4 namelijk zit op 1300 en dan tot 6000 is er dus niets gedoneerd.
Puur reclame. Er komen honderdduizenden mensen op de site en die zien allemaal hoe genereus jij wel niet bent: dat geeft een flinke boost in hoe mensen naar je kijken. De 3e is zo te zien een organisatie die speciaal geld voor de HumbleBundle inzamelt en dat in één keer doneert.
En dat is dan ook de reden dat er een top10 bestaat: bedrijven een beetje tegenover elkaar zetten om de hoogste donatie te laten doen. Haal die top10 weg en je zult zien dat bijv. Crash Plan nooit die donatie had gemaakt.
Ben ik de enige die Humble Brony Bundle niet vertrouwt? Zouden dat geen ordinaire oplichters zijn die Bundle na Bundle meer mensen werven die bijdragen via hen om dan plots te verdwijnen met de noorderzon? Ik zie het zo al voor mij: Humble Bundle X, 1,000,000 USD op hun rekening klaar voor een recorddonatie, en dan ineens verdwijnt de site...en al dat geld.
Als aanvulling op lennartje:
@notch is de maker van Minecraft, die dit soort acties van harte steunt. Die 6k kan hij ook echt wel missen, zeker in ruil voor een goede naam...
Ga je schamen man , Notch doet dit altijd bij Indie initiatieven.
Notch is die kerel die miljonair is geworden met zijn eigen indie game Minecraft.
Een aantal van die jongens uit de games industrie staat altijd vooraan om dikke bedragen te geven, goed voorbeeld doet volgen zeg maar....
Humble Bronies _/-\o_

Ik meen dat zij de vorige 4 of 5 keer de #1 donor waren. De bijdrage van @HumbleBrony Bundle zijn zeker nog wel omhoog gaan. Zeker als ze via EquestriaDaily.com een oproepje doen. Gisteren bleven ze nog steken op $ 5.000 (geld op), maar na een oproep meer te doneren, hadden ze alweer $ 1.000 erbij gecollecteerd.
HumbleBrony Bundle zijn heel veel verschillende mensen en Notch is steenrijk.
Ik ben benieuwd wat BREIN van dit verkoopmodel vindt. :P

edit: ik bedoel meer dat ze nu pijnlijk inzien dat het ook gewoon werkt zonder drm en een pay what you want model, en ze verkopen gewoon geweldig.

[Reactie gewijzigd door ik.ben.iemand. op 3 juni 2012 21:05]

Het is niet illegaal, dus ze vinden er weinig van.
Ze vinden er veel van maar ze zullen dat niet openlijk zeggen. Elk succesverhaal van onafhankelijke auteurs kan potentiële en bestaande leden van BREIN en gelijkaardige organisaties doen twijfelen of lidmaatschap bij die organisaties wel nodig is. Geen lidmaatschap; geen lidgeld en geen afroming van de auteursrechten op die creaties.

Vergeet niet dat BREIN in eerste instantie geld wil verdienen om haar eigen administratieve werking te betalen. Slechts daarna - in het beste geval - dient het geld voor uitkering aan de leden.

Als er minder geld binnenkomt, dan betekent dit dat de kosten van die administratie gedragen zullen worden door het lidgeld en de creaties van de overblijvende leden. Als er te veel leden wegvallen, dan zal BREIN ofwel de administratie moeten afslanken waardoor de dienstverlening naar de leden mogelijk achteruit gaat waardoor ze nog meer leden verliezen, ofwel zal men nieuwe inkomstenbronnen moeten aansnijden.

Dit kan door de lidgelden te verhogen (waardoor nog meer leden afhaken) of door te lobby'en bij de overheid voor "innovatieve" heffingen die nodig zouden zijn omdat de inkomsten dalen door de piraterij...dat auteurs die solo gaan misschien een belangrijkere oorzaak zijn van die dalende inkomsten zul je BREIN niet snel horen zeggen want dan worden die vaak vreemde heffingen nooit goedgekeurd. Als de wetgever zou vermoeden dat concurrentie van onafhankelijke auteurs aan de basis ligt van de dalende inkomsten van de monopolist, dan zou zij maar al te goed beseffen dat de markt verstoren door nieuwe heffingen goed te keuren voor die monopolist.
Een game of album downloaden ook niet, lees de wet er maar op na. Toch hebben ze hier een vrij sterke mening over.
Software downloaden als je het origineel niet hebt is dus WEL illegaal!
Dus mijn kopie van Diablo3 is illegaal omdat de key per e-mail kwam?
Bij Diablo3 betaal je voor de key, niet voor de software. De vergelijking gaat niet (helemaal) op.

MS doet het zelfde met Windows, je betaald voor de key. Als je een DVDtje wilt kun je die krijgen, of je trekt hem van het internet af.
Brein zal wel als volgt redeneren:
De games + soundtrack zijn $110 dollar waard. Er zijn iets meer dan 346.000 aankopen gedaan van gemiddeld $7.84. Dat is een verlies van bijna $35,5 miljoen. Erg slecht voor de industrie dus!
and, using copyright math, that means about 228 jobs were lost due to these sales...
http://www.ted.com/talks/...d_the_8_billion_ipod.html
Ik denk dat BREIN er op zich niet zo veel van zou vinden - immers gaat het hier gewoon om verkopen. Misschien dat ze meer kunnen zeggen over het gekraakt en al beschikbaar zijn van elke Humble Indie Bundle op de populaire torrent sites, ondanks dat iedereen gewoon zelf mag bepalen wat ze ervoor willen betalen.
Zelfs dan alleen als ze aangesloten zijn bij BREIN (al dan niet via een andere vertegenwoordiger), en klagen.

Verder kunnen we toch ook wel stellen dat het leuk is voor de Humble Indie Bundle dat die het zo goed doet. Maar kan iedereen dat trucje herhalen? Vele 'indie' games op KickStarter redden het toch echt niet. Kan aan de kwaliteit liggen (bij de Humble Bundles weet je dat het op zich gewoon goede games zijn, ongeacht of je ze zelf leuk vindt), maar alle marketing rondom de Humble Bundles (elke zelf-respecterende populaire computertech/game site bericht erover) zal toch ook wel een duit in het zakje doen.
Deze bundel is wel heel erg interessant. Heb nog nooit een bundel gekocht en ik heb deze games ook nog niet, zeker limbo wil ik iig wel hebbeb, en een aantal andere zijn ook erg interessant.
Maar je kan niet met iDeal betalen, wat ik altijd erg vervelend vind. Ik heb geen creditcard of paypal account. dus erg lastig.
Tja, iDeal is alleen handig in Nederland.
Je kan ook via online bankieren eerst geld overmaken naar je PayPal. Duurt wel een aantal dagen voordat het bijgeschreven is. Ga ik ook doen, aangezien ik geen credit card heb (en tot nu toe ook niet nodig heb). :)
Huh?
Steam support gewoon iDeal anders hoor.
De humble bundle is niet te koop via de Steam store, enkel op hun eigen site via Pay Pal, Amazon en Google.
Paypal kan je koppelen aan een normale bankrekening.
Heel handig als je op ebay iets wilt kopen.

[Reactie gewijzigd door miser op 3 juni 2012 18:12]

ook heel handig voor hackers.
Alleen voor Bastion is het al EUR 10 waard _/-\o_
10 Euro? Ik zou zeggen betaal tenminste 25 euro als je dat ook maar een beetje kan veroorloven. Al is het alleen omdat de HiB alles zo goed doet (geen drm, cross-platform, pay what you want)
Inderdaad! Ik had alle games buiten Sorcery al, en toch betaal ik nog 30$ omdat het gewoon zo'n goed concept is. Zelfs de bundels die ik gift kosten telkens 15$. Spijtig hoe veel mensen zich toch laten kennen bij dit initiatief.
leuk dat jij $30 betaald voor games die er aanzienlijk goedkoper uitzien dan de meeste games die je in de winkel voor 30 kunt kopen.

al moet ik zeggen dat ik die indi bundels vaak wel eerder zou willen steunen dan andere games.

maar om iedereen gierig te noemen die niet minstens 100$ betaald is wel een beetje raar.. al hoef je er in jouw theorie waarschijnlijk maar 70 euro per maand meer voor te verdienen dan jij nu doet.
Je bent een oppervlakkige gamer als je zoiets zegt (leuk dat jij $30 betaald voor games die er aanzienlijk goedkoper uitzien dan de meeste games die je in de winkel voor 30 kunt kopen.).

- Het draait niet alleen om graphics. Spellen kunnen een 'goedkope' gameplay hebben en dat is minstens zo erg. Commerciele spellen lijden hier wat mij betreft vaker aan dan Indie games.
- Dat een spel niet in 3D is, betekent niet automatisch dat een spel er goedkoop eruit ziet. Limbo is hier wat mij betreft een goed voorbeeld van. Bastion trouwens ook, daar is veel aandacht besteed aan het uiterlijk.
- Er vanuitgaande dat je 30 euro/dollar betaalt: Je krijgt 5 spellen, dus 5 totaal verschillende speelervaringen voor minder dan de prijs van een volledig nieuw spel. Ze zijn over het algemeen korter, maar daartegenover staat dat Indie games zelden filler hebben en uitgerekt zijn omdat een spel volgens sommigen nou eenmaal minstens X uur moet duren, terwijl ik daar commerciele games regelmatig op betrap.

Ik kan je vertellen dat ik met elk van deze spellen meer plezier heb dan met het nieuwe deel van Call of Duty. Dat is natuurlijk geheel subjectief, maar dit als tegengewicht op je reactie. Ik ga de games voor 25 dollar kopen. Overigens....waar haal je die 100 dollar vandaan? T0mba heeft 't toch echt maar over 30 dollar.
Bastion alleen al ziet er tien keer beter uit dan al die grijsgrauwe shooters die in de winkel 60 euro kosten en er allemaal hetzelfde uitzien. Die logica is zeggen dat een Picasso ook niet veel waard kan zijn omdat het maar wat eenvoudige tekeningen zijn...

En ik spreek niet over $100, maar mensen die overal trots lopen roepen dat ze er maar een paar dollar voor geven, noem ik inderdaad gierigaards, en nog wel wat anders ook ;)
Inderdaad, net $10 overgemaakt voor voornamelijk Bastion (en Limbo).
10$ is geen 10euro (Op moment van schrijven, want de euro wordt steeds minder waard :P)...
Moet eerlijk zeggen dat ik een beetje 'humble moe' wordt, want dit is dan misschien wel pas de 5e 'Indie' bundle, er zijn onder tussen al wel tig humble bundles geweest.

Ik vind het overigens een prachtig bussinessmodel, en heb er al een stuk of twee gekocht, maar vaak zijn het toch maar 1 of 2 spellen die ik echt leuk vind en speel. Wederom, omdat je zelf de prijs bepaalt kom je nooit bedrogen uit, maar ik ben mn enthousiasme wel een beetje kwijt.
Deze businessmodel maakt het juist dat Indie Games niets meer waard zijn. Bijv. Limbo, dit alleen kost al ¤10,- in de Steam Store. Met $1 (= ¤0.80) kan je de 4 games, Limbo, Amnesia, Psychonauts en Superbrothers (zonder Bastion, hiervoor moet je meer dan het gemiddelde betalen) kopen die op Steam geregistreerd kunnen worden.
Dit is niet alleen van toepassing op HumbleIndieBundle, maar ook op andere Indie Bundles.

[Reactie gewijzigd door C_H_T op 3 juni 2012 16:40]

Sterker nog, je kan $0.01 als bedrag invoeren ;)

Al krijg je dan wel het verzoek om een dollar te betalen :+
Maar ja, er zijn ook mensen die duizenden dollars willen betalen.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 3 juni 2012 16:47]

Maar onder de dollar krijg je geen steamkey.
Vroeger wel, totdat dit werd gebruikt voor misbruik tijdens de steamchristmas sale.
Zonder die bundels zouden veel mensen de indiegames gewoon niet kopen. Als ik kan kiezen tussen 4 games zoals Limbo of 1 spel zoals Skyrim. Dan denk ik dat de meeste mensen (ikzelf ook) skyrim wel zouden nemen.

Maar omdat deze bundels betaalbaar zijn voor de games die ze bieden spelen juist meer mensen indiegames.

Daarbij is de prijselasticiteit volgens mij zeker groter dan 1 waardoor er uiteindelijk meer winst wordt gemaakt.
Helemaal mee eens.

Door deze nieuwspost even de trailer gekeken.
En verkocht, oftewel $ 15 overgemaakt en nu aan het downloaden.

Anders had ik nooit geen van deze games gekocht (Skyrim is wel cool }:O )
De games hebben meestal hun verkoop piek op bijvoorbeeld Steam al gehad. Zo'n bundle zorgt juist voor een (bescheiden) boost in verkopen. Weliswaar voor korte tijd, maar er wordt meer geld verdiend dan zonder bundle.
Het viel mij op dat de average price (waar je boven moet zitten wil je Bastion erbij krijgen) al snel op $7,70 stond terwijl dit bij vorige edities eerder tussen de 5 en 6 dollar zat. Tikt toch behoorlijk aan wanneer je het moet hebben van veel in plaats van grote verkopen. En aangezien Bastion toch wel de knaller van deze bundel is denk ik dat veel mensen dat gemiddelde wel betalen.
Dit komt voor een deel doordat Notch en HumbleBrony bundle al snel 3000 dollar doneerde. Als er nog niet zo heel veel bundles verkocht zijn dan schroeft dit het gemiddelde al snel omhoog, daar komt nog bij dat het gemiddelde alleen maar blijft stijgen.
Wat ik zelf vreemd vindt is de vergelijking met de eerste bundel. Die was nog vrij onbekend maar had een hoger gemiddelde dan alle bundels die daarna kwamen(Wiki).

Ondanks dat ik ze een warm hart toe draag, begin ik een beetje moe te worden van alle bundels en de verkoopscijfers laten het zelfde zien vrees ik. Alleen de toename in bekendheid, waardoor er netto meer over blijft is nu de redding van de bundels.
Waardoor het gemiddelde omhoog gaat, slim.
Waarom doet deze bundel het eigenlijk zoveel beter dan de voorgaande?

Ligt dit aan de spellen (ik ken niet 1 van de titels, ja ligt aan mij - geen gamer) of aan de opkomende populariteit van indie games/Humble Bundle? Ik lees hier vrij weinig over, eigenlijk (onderbouwing van het succes van deze bundel).
Ik vermoed dat je het goede antwoord zelf al gegeven hebt: de groeiende populariteit van de Humble Bundles...of eigenlijk meer de bekendheid. Van de eerste 3 bundles wist ik het bestaan destijds niet. Pas bij Bundle #4 kreeg ik er lucht van.
Het ligt ook gedeeltelijk aan de spellen. Het zijn allemaal heel bekende en populaire games in de indie scene.
de vorigen kwamen ineens veel achter elkaar zo leek het...
Het probleem met deze bundels is dat ik de spellen in de bundel die ik leuk vind meestal al lang ergens anders gekocht heb.
Ik heb ook al alle spellen gekocht behalve Superbrothers: Sword & Sworcery EP. Dus ik vond het de moeite niet om ze te kopen. Maar aan de andere kant twijfel ik toch nog omdat er wel een paar goede soundtracks bijzitten :)! Zou trouwens de eerste bundel zijn die ik niet koop.

[Reactie gewijzigd door Caryntjen op 3 juni 2012 16:04]

Je zou de bundel voor $1 of iets kunnen kopen en de rest van de games doorverkopen/weggeven :) Ik had Bastion ook al, maar heb toch netjes de hele bundel afgenomen en Bastion weggegeven.
Je moet minimaal 1$ betalen voor steamkeys, en ze hebben het zo met steam afgesproken dat je 2 keys krijgt per buy nu, 1 voor tussen 1$ en gemiddelde in en 1 voor meer dan gemiddelde, waardoor je games niet echt goed kan traden.
Positief wat mij betrefd.
(koop swords & sworcery alsnog want het is echt een voeding voor je zintuigen - unieke ervaring).
Net gekocht. Het mooiste van die indie bundle is, is dat je het aan je Steam kan koppelen en zoals inderdaad wordt opgemerkt het aan vrienden kan geven als je al een game hebt. Mijn lijst op steam begint vormen te krijgen met elke keer het kopen van die games. Niet dat ik ze allemaal speel.. Gewoon omdat het kan.. En omdat ik mijn bijdrage wil geven. Ook voor de goede doelen.

Ik vind het een leuke manier van games kopen.
Helaas gebeurt het niet vaker.

Overigens, ook de soundtracks die je erbij krijgt zijn vaak erg leuk.
Edit: Typ0

[Reactie gewijzigd door Dutchiee op 3 juni 2012 19:59]

Je krijgt géén giftable copies voor spellen die je al hebt op steam
Je kan wel de steamkeys die je hiermee krijgt aan iemand anders geven.
^ Let wel op: de steam key via humblebundle is enkel beschikbaar boven een bedrag van $1 en is slechts één key voor alle games in de bundel. Niet apart.
Dank je wel, "een voeding voor je zintuigen", die houd ik er nog wel even in.
Ben ik met je eens, hoewel ze bij Humble Bundles vaak wel losse Steam codes hebben zodat je de code van een game die je al hebt cadeau kunt geven.

[Reactie gewijzigd door Xyrr op 3 juni 2012 16:11]

Dit is NIET het geval. Enkel de code voor Bastion komt los (omdat je deze alleen krijgt als je meer dan het gemiddelde betaalt).
De andere 4 spellen zijn inbegrepen in een enkele steam code.
De code voor bastion komt niet los. Je krijgt 2 steamcodes: eentje voor de bundel zelf en eentje voor 'beating the avarage'.

Dat bastion atm de enige game is die je krijgt voor beating the avarage betekend niet dat het een code is voor enkel bastion. Tijdens alle voorgaande bundels werden er tijdens de loop van de verkoop steeds meer games toegevoegd voor diegenen die meer dan het gemiddelde betaald hadden. Reken er maar op dat er nog minstens 3-4 games bij komen op de 'beating the avarage' key.
Bastion krijg je wel apart met een tweede Steam code. Jouw methode klonk logisch totdat ik het nakeek - ik heb 2 aparte codes en ik heb maar 1 keer gedoneerd (of hoe je dit ook noemt.)

Later heb ik nog 1 dollar gedoneerd om de set aan een vriend te geven - aangezien ik Bastion al had heb ik die code dus ook gegeven :).
Wie 1 dollar betaalt, kost aan de makers meer geld dan hij opbrengt, dus wie nog van doneren spreekt in zo'n geval is een zielige gierigaard. Maar dat geldt eigenlijk voor iedereen die zo weinig over heeft voor een bundel absolute topgames.
jup maar de personen die 1 euro betalen zouder het anders downloaden, dus tja....
@Haas_nl
maar niet van de servers van de humble bundel zelf. Pirates die de games elders weghalen kosten de ontwikkelaars iig geen bandbreedte. Vandaar de uitspraak van T0mba:
Wie 1 dollar betaalt, kost aan de makers meer geld dan hij opbrengt,
Je download nu waarschijnlijk ook gewoon van de servers van Steam, niet die van Humble Bumble zelf!
Maar zonder dit model hadden ze nooit zoveel geld opgehaald.

Reken er maar op dat een groot deel van het geld van mensen komt die maar 1 dollar betalen... al doen 10 duizend mensen dat tikt het toch aan
@T0mBa bron svp.

Als het me echt geld zou kosten, zou ik bedragen onder kost niet accepteren...
Iedere hoster zal je vertellen dat je moet betalen voor iedere verbruikte byte...
En aangezien er nu een paar grotere games tussen zitten zit je toch al snel aan 6+GB download voor iedere koper die zijn games van de site download.
zucht...

De 'beating the avarage' code geeft je momenteel inderdaad enkel bastion op steam. Maar bij voorgaande bundels werden er voor mensen die meer dan het gemiddelde betaald hadden naarmate de bundel liep steeds meer games toegevoegd. Deze krijg je in je steamlijst met die zelfde 'beating the avarage' code. Deze extra games, vroeger vaak in de vorm van de vorige bundel, werden in vorige bundels vaak pas na ongeveer na de eerste week (de bundel heeft een looptijd van 2wk) toegevoegd.
De code voor bastion komt niet los. Je krijgt 2 steamcodes: eentje voor de bundel zelf en eentje voor 'beating the avarage'.

Dat bastion atm de enige game is die je krijgt voor beating the avarage betekend niet dat het een code is voor enkel bastion. Tijdens alle voorgaande bundels werden er tijdens de loop van de verkoop steeds meer games toegevoegd voor diegenen die meer dan het gemiddelde betaald hadden. Reken er maar op dat er nog minstens 3-4 games bij komen op de 'beating the avarage' key.
Ik begin te twijfelen of dat deze keer komt. Normaal gesproken werd daar enkele dagen na launch al over gemailed, maar heb nog geen enkele e-mail voorbij zien komen. Ik wacht af tot de HiB5 periode voorbij is, ik heb Bastion namelijk al, dus kan de key dan mooi traden of zo. :)
De bonus games komen meestal rond of na de helft. En het zou me niks vebazen als de bonus dit keer weer de vorige indie bundle wordt: de HIB 4 dus
Thanks voor de info. Helaas :)
Mooi dat dit bericht op tweakers is gezet anders had ik de bundle gemist. De vorige bundles spraken me nooit zo aan; ik ben niet zo'n gamer meer en had niet het idee die games te gaan spelen. Na het kijken van de filmpjes van de games van nu ben ik echter zeer enthousiast.

Vooral Superbrothers lijkt me erg mooi. Doet me denken aan REZ op de DreamCast. Een game waarvan je in eerste instantie denkt "wat een rare graphics", maar de combinatie van lichtgebruik en muziek maakte van REZ een ware beleving en ik hoop dat dat met Superbrothers ook het geval is. De video was in elk geval veelbelovend.

Limbo had iets mysterieus en ben ik ook erg benieuwd naar. En Amnesia ziet er uit als een echte billenknijper :-) Gezien er nog wat van het vakantiegeld over is na de functionele uitgaven kan d'r vanmiddag nog wel een eurootje of 50 naar dit goede doel!

edit: Weet iemand toevallig of je alle downloads voor alle platforms krijgt bij aanschaf? Ik draai alle drie de besturingssystemen thuis en Limbo lijkt me wel een leuke voor op de laptop terwijl Amnesia verplicht desktopvoer is en ik misschien ook wel met een joystick op de HTPC bezig wil met de andere titels :-)

[Reactie gewijzigd door jurrie op 4 juni 2012 07:33]

Bij vorige bundles kreeg je de mogelijkheid ze voor alle platforms te downloaden. Of ze ook voor mac zijn op steam weet ik niet, maar anders kun je ze dus nog 'gewoon' downloaden via de site zelf.
Je krijgt ze nu ook multiplatform. Heb er dus ook niet lang over moeten nadenken om de credit card boven te halen.
Leuke is dat je er nu ook de soundtrack los bij krijgt... Limbo had ik al, maar de soundtrack heb ik er toen niet bijgekregen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True