Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 267 reacties, 77.211 views •

Het gebrek aan een goedkope Starter-editie van Windows 8 zorgt ervoor dat de kosten voor fabrikanten te hoog worden om nog langer netbooks te maken, volgens een systeembouwer. Ook zouden de systeemeisen te hoog zijn voor netbooks.

Microsoft brengt in tegenstelling tot bij de release van Windows 7 geen Starter-editie van Windows 8 uit: de twee voornaamste versies worden Windows 8 en Windows 8 Pro, naast de Enterprise- en RT-oftewel arm-versies. Het gebrek aan een Starter-versie kan de kosten voor netbooks met wel 100 dollar doen toenemen, vertelde een niet nader genoemde grote systeembouwer tegen PC Pro. Het bedrijf zou nog wel netbooks willen maken, maar de kostenstijging zou de nekslag zijn voor de categorie, die toch al kampt met een enorme daling in de vraag en moordende concurrentie van tablets.

Daar komt bij dat de systeemeisen voor Windows 8 waarschijnlijk te hoog zijn voor de beperkte rekenkracht van netbooks. Ars Technica tekent aan dat de door Microsoft genoemde eisen van een 1GHz-processor, DirectX 9-gpu, 1GB ram en 16GB opslaggeheugen ontoereikend zijn voor een goede ervaring. Met name de geïntegreerde GMA-videochip van de Atom en de nog altijd veelgebruikte beeldschermresolutie van 1024x600 zouden tot problemen leiden. Dit laatste omdat de minimumresolutie voor Metro-apps op 1024x768 ligt, en zelfs op 1366x768 wat betreft de Snap-functionaliteit. Enkele fabrikanten zoals Dell, Toshiba en Lenovo hebben hun netbookproductie al teruggeschroefd.

Reacties (267)

Reactiefilter:-12670255+1164+27+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
1 2 3 ... 7
Systeemeisen?

Ik heb een oude generatie netbook (Atom 270), een nieuwe (Atom 570), een ipad 1 en ik heb de ipad 2, nieuwe ipad en nieuwste transformer mogen proberen.

Mijn allertraagste netbook, met Windows 7 (ultimate) erop, laad de webbrowser en webpagina's van gemiddelde grootte een heel stuk sneller dan welke tablet die ik heb geprobeerd dan ook. En dan hebben we het nog niet eens over zware websites waar je op de tablets toch wel 10-15 seconden moet wachten voordat de pagina volledig is geladen.

Ik zou graag een echte vergelijking in ruwe processorkracht en grafische capaciteiten willen zien tussen de nieuwste Tegra processors en nieuwste Atom/AmdVision processors met high-end videochip. Ik denk dat die lowpower tablet chipjes geen kans maken.

Dat is natuurlijk ook het voordeel van die tablets, omdat ze zo klein zijn moeten ze het doen met een veel kleinere accu waardoor de hardware gebouwd wordt rondom deze beperking.

Maar dan moeten ze niet aankomen met kul over systeemeisen. Netbooks zijn gewoon sneller, zelfs als je de overhead van een non-mobile OS meerekent. Dat komt omdat ze gewoon niet aan de beperking van de stroomvoorziening/mobiliteit zitten.

Ik kan me ook wel voorstellen dat ze de netbooks uit de markt willen. Minder markt, even hoge productiekosten (wellicht meer, gezien het niet zo massaal gaat) en veel lagere winstmarge. Een transformer met keyboard kost 600 euro, een asus netbook met nieuwe generatie processor (Atom of AMD) gaat voor 250 over de toonbank.
Het verhaal klopt niet.

Het verschil tussen Windows 7 home premium en Starter is bij lange na geen 100 USD, de systeemeisen van Windows 8 zijn gelijk aan die van Windows 7, met als kanttekening dat 8 minder resources gebruikt, en dus derhalve beter op dat soort hardware kan draaien. Inderdaad is de beperkte resolutie wel een probleem voor metro apps, maar die zitten natuurlijk ook niet in Windows 7...
10 euro meer voor fabrikanten is 50 euro meer voor klanten.
Go netbookje met Linux (android).
Waarom Android? Android is gemaakt voor telefoontjes en een paar grote telefoontjes zonder telefoonfunctie (ook bekend als tablet), netbooks hebben over het algemeen geen touchscreen.
Dat die dingen no guberhaupt verkochten. Ik vond het altijd net niet PC's, vooral ook omdat de tablet markt eroverheen is gelopen.
Voor ¤200 a 300 heb je een leuke aantekenlaptopje voor tijdens college. Kan een tablet zonder fysiek toetsenbord niet tegenop. Of je moet een transformer kopen, welke direct ¤500,- kost en niet standaard Linux (laat staan Windows) ondersteund.

Ik gebruik mijn oude Acer Aspire One, nog met plezier. Vooral nu ik er Ubuntu op heb geïnstalleerd. Unity en Gnome 3 werken hier namelijk perfect op.
Ik zie daarom ook toekomst in de Windows RT tablets, vooral wanneer ze verkocht worden met toetsenbord. Alleen de prijs gaat voor veel studenten een probleem worden. Want voor hetzelfde geld van een transformer of nog minder (¤400,-) heb je een 15.6"laptop met betere specs en een volwaardig OS.

pricewatch: Apple iPad 2 Wi-Fi 16GB Zwart ¤380,- + ¤50-100 = ¤430-480. Nog steeds duurder dan een huidige netbook en je hebt iOS. Voor school moet je soms wat windows tools gebruiken, ook is Office 2010 niet te gebruiken.
Dan alsnog zou ik een iPad 2 afraden, voor ong hetzelfde geld heb je een transformer, waar Android opdraait, betere specs, betere resolutie, USB (muis, hdd, etc) ondersteuning en je kunt er linux op installeren.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 2 juni 2012 13:06]

http://www.extremetech.co...pete-with-the-ipads-price

Ik verwacht straks de volgende indeling:

¤100-¤300 Android tablets
¤300-¤500 iPad en RT tablets
¤500+ x86 tablets

Hier en daar overlapping natuurlijk, maar ik verwacht niet dat x86 tablets al op prijs kunnen concurreren met ARM tablets. De huidige Windows 7 tablets kunnen dat ook niet, mede dankzij de dure Windows licentie en de efficiënte supply chain van Apple. x86 tablets zullen op den duur, zodra (grote) touch screens goedkoper worden, gaan concurreren met bestaande Windows laptops. Daarbij denk ik sowieso dat we over 10 jaar enkel nog tablets hebben, waarbij je thuis een dock hebt staan met fysiek keyboard en muis waar je je tablet in hangt. Leuke tijden :)

[Reactie gewijzigd door 96284 op 2 juni 2012 14:06]

Waarom zou android niet boven de 300 euro geschikt zijn? En wat zijn de voordelen van x86 processoren boven ARM? Volgens mij is x86 iets sneller per kloktik maar is ARM een stuk zuiniger en schaalt beter bij standby. Deze verschillen worden echter steeds minder. ARM lijkt me echter beter geschikt voor netbooks dan x86.

Ik denk dat dit een mooie kans voor Android en Ubuntu is om door te breken op de [s]tablet [\s] netbook markt. Asus transformers bewijzen dat Android geschikt is voor netbooks. Bovendien is android een stuk opener dan wat ik denk dat windows 8 arm wordt. Op android is veel software beschikbaar, je kan er zelf voor programmeren en alles erop installeren wat je wilt. Je kan er alles op aansluiten en het is makkelijk in gebruik. Zelfs de bootloader is opener dan dat windows 8 arm zal hebben. Office pakketten voor Android en Ubuntu zijn er ook al volop.

Volgens mij moeten wij Tweakers blij zijn dat Windows zijn monopoliepositie langzaam kwijtraakt en dat er steeds meer alternatieven komen. De scheiding tussen pc tablet tv en telefoon os`en zal ook steeds kleiner worden.

[Reactie gewijzigd door dapyroo op 2 juni 2012 16:35]

Waarom zou android niet boven de 300 euro geschikt zijn?
Ik zeg niet dat Android niet boven de ¤300 geschikt is, maar het sterke punt van Android is juist dat het op goedkope tablets draait en daar komt ook het gros van de verkopen vandaan. De meeste (alle?) Android tablets die het 1:1 opnemen tegen de iPad delven het onderspit. De enige reden dat ik daar Windows RT bij zet is omdat ik niet verwacht dat RT tablets met Android tablets gaan kunnen concurreren vanwege de hoge licentiekosten van RT (zie link in eerdere reactie). Feitelijk zie ik RT sowieso niet slagen, maar dat terzijde.
En wat zijn de voordelen van x86 processoren boven ARM?
Heel simpel gezegd, x86 kan een desktop OS draaien. Het nadeel aan een desktop OS is dat de licentiekosten veel duurder zijn en x86 over het algemeen minder energie efficiënt is. Daarbij mogen enkel Intel, VIA en AMD x86 processoren maken omdat de licentie bij Intel ligt. ARM is vele malen goedkopen om een licentie voor te krijgen en je kunt zelf eigen ontworpen implementaties van de architectuur licensen. Hierdoor kun je heel goed een op-maat systeem ontwerpen zondat dat je afhankelijk bent van Intel.

Kort gezegd, ik verwacht in de loop der jaren 4 productgroepen.

Smartphones, ARM tablets, x86 tablets en desktops. Laptops gaan eruit zodra (grote) touch screens betaalbaar worden.
Het nadeel aan een desktop OS is.....
Het grootste nadeel van een desktop OS is heel wat anders. Het grootste nadeel is dat het een desktop OS is wat gebruikt wordt met een muis en een toetsenbord. Nu probeert MS dit wel te verbeteren met Windows 8, maar dat geldt natuurlijk bij lange na niet voor alle (desktop) software. De meesterzet van Apple was juist om niet een toetsenbordloze laptop te maken, maar een telefoon met een groot scherm. Iedereen viel er over , maar uiteindelijk heeft dat er voor gezorgd dat een tablet daadwerkelijk bruikbaar werd.

MS is blijkbaar nog steeds in de ontkennigsfase. Enkel het OS aanpassen is niet genoeg wanneer de daarop draaiende software gemaakt is voor een desktop UX.
Laptops gaan er niet uit zolang mensen nog ooit iets te typen hebben op een mobiele computer. Desktops zullen er eerder uitgaan dan laptops lijkt mij, en dat zal ook nog even duren. Voor een thuisgebruiker met een desktop is een laptop minder interessant aan het worden en misschien overbodig als je ook nog een smartphone/tablet hebt, maar niet voor thuisgebruikers zonder desktop die soms nog een klein beetje power gebruiken en al helemaal niet voor de moderne flexplek werknemers, die zullen echt nog wel ff door blijven rammelen op laptops.
De meeste (alle?) Android tablets die het 1:1 opnemen tegen de iPad delven het onderspit.
Onderspit is misschien een beetje een groot woord. De Asus Transformer en de Galaxy Tab doen het prima in hun eigen markt en hebben zeker bestaansrecht en die markt mag gewoon meegenomen worden.
Heel simpel gezegd, x86 kan een desktop OS Windows draaien. Het nadeel aan een desktop OS Windows is dat de licentiekosten veel duurder zijn en x86 over het algemeen minder energie efficiënt is.
Vergeet niet dat er ook desktop OS'en zijn zonder licentiekosten en welke ook op ARM draaien.
Hij heeft het over de toekomst. Daarom zie ik ook geen toekomst voor RT tablets. Er is geen software voor altans bijna niet en begint bij 0. Android en iOS hebben al heel veel apps voor tablets.
Krijg je weer het verhaal zoals het gaat bij WP7... heeeeeeeeeeeel traag markt aandeel verwerfen met miljarden injecties van MS. Of het gaat lukken? Kans is zeer klein.

De X86 tablets kunnen dan weer gewoon Windows Programma's draaien. Echter is dit niet zo efficiënt en kost veel resources. Dus gaat de batterij heel gauw leeg. Oplossing? Dikke batterij erin.. Gevolg? Hele dure tablets van o.a. 1000 Euro.

iPad heeft zijn sporen al achtergelaten en zal niet gauw verdwijnen. Veel mensen hebben een iPad en stappen niet gauw meer over. iOS heeft een solide marktaandeel. Enige die daar nog een graantje van kan meepikken is Android.

Maar ik zie een doodbloedende Windows 8 RT tablets voor me vanwege de achterstand en dure licentie prijzen voor de OEM's.

Waarom zou je een extra dure tablet kopen met Windows 8 RT waar bijna geen apps voor zijn terwijl je een tablet kan kopen die goedkoper is en alles kan + veel apps en ondersteuning.

Juist... Er is dus geen enkele reden te bedenken :O Want de RT kan geen X86 programma's afdraaien.
Lig je alweer iets te slapen ;) en iets verkondigen zonder ervaring? Wat dacht je van alle WP7 apps die ook op RT draaien. Daarnaast is W8 veel fijner op een tablet. Probeer het eens. Ik gebruik alle 3 en W8 heeft sterk de voorkeur. Ook de ARM versie ten opzichte van de andere grote telefoon tablets.

En waar is je echte Office?

Getyped vanaf een 500euro x86 Windows 8 tablet ;)

Oh ja, integratie ook nog vergeten met andere MS producten. Zowel zakelijk als privé. Denk PC, tablet en telefoon. Denk Office365, SharePoint, AD en privé Xbox.

[Reactie gewijzigd door Sake op 2 juni 2012 20:54]

Oh ja, integratie ook nog vergeten met andere MS producten. Zowel zakelijk als privé. Denk PC, tablet en telefoon. Denk Office365, SharePoint, AD en privé Xbox.
Die integratie is juist een nadeel, omdat dit alles van één bedrijf is ver buiten Nederland.
Hoe groter die integratie, hoe slechter voor de economie hier (en hoe beter voor de economie in de USA). Hoog tijd dit te doorbreken / om te buigen.
Juist die integratie kost het bedrijfsleven een vermogen !! HOERA voor MS dominantie!
@Texamicz
Ah, daar is de motivatie van je vele reacties.
Enne, hoe is dat anders als bij Google en Apple in de consumentenmarkt ?
En hoe is dit anders bij Google en Apple ?
Puur uit nieuwsgierigheid, welk ¤500 Windows 8 tablet hebben we het over?
Acer W500
ipad 2 met toetsenbord is ¤350, dat komt al aardig in de buurt denk ik. Daarnaast de hoogte van 600 pixels op een netbook echt te weinig, geeft vaak zat problemen met de minimum groottes van vensters als je windows gebruikt.
Mijn netbook kostte ook 350 euro en draait windows 7 probleemloos en ik heb echt nog NOOIT gehad dat de 600 pixels hoogte te weinig was.
Daarnaast snap ik de hele haat tegen netbooks niet. Ze doen prima wat ze moeten doen en de wat duurdere hebben ook prima prestaties tegen een prijs waar je normaal nog geen instapnotebook voor koopt. Daarnaast zijn ze klein (max 10 inch) en lichtgewicht (die van mij weegt 1 kg)

Een tablet zonder toetsenbord zal echt nooit een vervanger kunnen zijn voor mijn netbook en met toetsenbord is het eigenlijk een netbook qua gewicht en afmetingen dus nutteloos.

ontopic: Dat er van windows 8 geen starter editie komt kan inderdaad het einde van netbooks betekenen.
Het kan echter ook zijn dat netbooks gewoon wat duurder worden en ook direct een touchscreen meekrijgen.
Ook kan het zijn dat fabrikanten massaal windows 8 links laten liggen en óf windows 7 mee blijven leveren (XP werd ook nog lange tijd op netbooks meegeleverd) óf weer teruggaan naar linux gebasseerde netbooks.

Een andere optie kan nog zijn dat de overstap van x86 naar ARM wordt gemaakt en dat we Android netbookjes gaan zien.

De toekomst zal het uitwijzen maar ik denk persoonlijk dat windows 8 1 grote flop gaat worden dus om een complete lijn apparaten te schrappen vanwege een aankomend OS wat eigenlijk al gedoemd is te mislukken lijkt me niet zo handig. :+
Sterker ik snap niets van de vergelijking tussen netbooks en tablets.
Alsof je zegt ik vind die auto beter zijn werk doen dan die vrachtwagen (als voorbeeld bedoeld dus).
Ze hebben beiden veel overeenkomsten maar, maar de toepassing is toch duidelijk anders.
Zelf vind ik de net iets hogere resolutie wel een voordeel, 1024x768 is voor een 10"bruikbaar, dat hoeft echt geen 1360 of 1366 te zijn. Wel leuk voor al die mensen die nu een 1360px-scherm hebben, die komen in de breedte net 6 pixels te kort.

Dat er nu geen starter-editie meer is, is misschien wel een voordeel, die netbooks worden dan of met de volledige home-versie geleverd, of met een Linux-variant en die laatste is lichter. Daarnaast kun je in dat geval er nog altijd zelf een betere Linux-variant op zetten. Alleen zou je dan eventueel door de fabrikant toegevoegde extra's niet kwijt moeten zijn.
Die 350 euro waar jij het het over hebt is niet bij release, dus een beetje een scheve vergelijking. Een netbook heeft trouwens een heel andere doelgroep: een goedkoop compact laptopje voor wie daar niet te veel eisen aan stelt. Een tablet is zeker geen low-budget. Voor wat de hoge prijs van Windows 8 betreft zou dit wel een goed nieuws kunnen beteken voor de Chromebooks.
ipad 2 met toetsenbord is ¤350, dat komt al aardig in de buurt denk ik. Daarnaast de hoogte van 600 pixels op een netbook echt te weinig, geeft vaak zat problemen met de minimum groottes van vensters als je windows gebruikt.
vind het knap... Linkje?
Nou bij Media markt Rdam centrum kost het nu 299 euro.
De ipad 2 an sich kost al 399,00*... dus ik weet echt niet waar jij een winkel wilt vinden die je een ipad 2 toestenbord en 50 euro weggeeft :+ . Maja, sowieso is ios gewoon niet lekker te gebruiken tijdens studie dingen, zelfs met een keyboard. De transformer komt al een stuk meer in de buurt afhankelijk van welke studie je doet (e.g. informatica ofzo lijkt het me niet bijster handig bij), maar die is dan ook wel een stuk duurder dan een netbook (het voordeel zijnde dat je op een netbook niet je studie materiaal wilt hebben terwijl op een tablet dat dus echt zwaar heerlijk is).

*met korting acties e.d. mss 25 euro goedkoper.
Mijn onderwijsinstelling niet, en dan is dat lang niet de enige...
Weer een Apple-illusie minder...
Ik neem aan dat je ook een bron hebt voor deze claim?
Lijkt me nogal sterk dat *iedere* onderwijs instelling ipads aan schaft.
Sterker nog, hier in de omgeving werken ze gewoon met laptops in de klas.
Ik kan je zo een aantal bronnen opnoemen van educatieve instellingen die iPads aanschaffen, ik heb er nog niet een gezien die Android tablets heeft aangeschaft. Degenen die laptops aanschaffen zijn een heel ander segment, het ging hier blijkens de context duidelijk over instellingen die iets doen met tablets.
onjuist in VO is bijv 75% van de educatieve software flashbased.. eind ipad dan ook meteen.
Projecten zoals VO-Content zijn vrijwel volledig flash.. eind Ipad ook daar.
iPad is vooral sexy en trekt even wat leerlingen maar daarna is er vooral een grote leegte. Wel leuke spullen voor basisonderwijs maar verder weinig tot niets.
Dit is inderdaad een leuk alternatief: http://www.zagg.com/acces...tech-ipad-2-keyboard-case

Overigens maak ik gewoon aantekeningen met een pen.
Helemaal met je eens. Ik gebruik al jaren met plezier de eerste EEE pc. Wel xantros verruild voor Kubuntu. De computer is niet heel snel maar prachtig om overal heen te slepen en met een paar uur accutijd gaat het ook goed.
Dus in plaats van windows moeten ze maar een linux variant erop zetten om van die problemen af te zijn.
En ik snap de ophef om het scherm niet, want er zijn genoeg netbooks die op 10 inch een resolutie van 1366x768 (o.a. de Sony Vaio W van mijn schoonzus).
Daar komt bij dat de systeemeisen voor Windows 8 waarschijnlijk te hoog zijn voor de beperkte rekenkracht van netbooks.
Als ik me niet vergis kwam Win7 Starter ook een heel stuk later dan de normalere versies van Win7. Ik denk dus niet dat het geheel uitgesloten is dat er een W8 Starter-versie komt, aangezien er in armere landen of landen die 'opkomend' zijn wel eens veel winst te behalen valt met zulke systemen. De Atom D2700 en de N2800 voldoen als ik me niet vergis prima.

Over de iPad 2: Vervelende is dat je altijd een pc nodig hebt met iTunes etc. |:(
En ik snap de ophef om het scherm niet, want er zijn genoeg netbooks die op 10 inch een resolutie van 1366x768 (o.a. de Sony Vaio W van mijn schoonzus).
Jah right.

Er is op dit moment één 8.9" tot 10.1" netbook in de pricewatch met die resolutie. En die is dik ¤ 1.000,-

Zie pricewatch:

Die Sony is altijd al een bijzonderheid geweest:

Zie hardwareinfo.nl

[Reactie gewijzigd door White Feather op 2 juni 2012 14:01]

Ik heb zelf een Asus 1101HA, 1366x768. Prima ding voor in de tuin of nog even in bed, lekker licht en goed vlot met 2GB RAM en Windows 7. Prefereer ik toch echt boven een tablet + toetsenbord.
"Geen actuele prijzen bekend. Laatst bekende laagste prijs ¤ 65.535 op woensdag 13 oktober 2010."

pricewatch: Asus Eee PC 1101HA (Zwart, WinXP)

Beetje duur :)
Oh mijn Lenovo heeft het anders ook. AMD Brazos netbooks zijn veelal 1366x768 en dat zijn ook wel zeker netbooks.
http://tweakers.net/price...HnGITAQpzwVXlKvOs4FdCGEDw
Alsjeblieft. 27 stuks waarvan géén dus ¤1000,- kost of heeft gekost (aangezien ze op dit moment dus niet meer verkocht werden).
I.i.g. om terug te komen op wat ik zei:
want er zijn genoeg netbooks die op 10 inch een resolutie van 1366x768
27 stuks in de pricewatch dus. Genoeg netbooks nog steeds op de markt met die resolutie op een 10" schermpje. ;)
Oh mijn Lenovo heeft het anders ook. AMD Brazos netbooks zijn veelal 1366x768 en dat zijn ook wel zeker netbooks.
Het ging hier over notebooks van 10", niet groter. Grotere zijn volop te krijgen, maar dat was het punt hier niet.
http://tweakers.net/price...HnGITAQpzwVXlKvOs4FdCGEDw
Alsjeblieft. 27 stuks waarvan géén dus ¤1000,- kost of heeft gekost (aangezien ze op dit moment dus niet meer verkocht werden).
I.i.g. om terug te komen op wat ik zei:

[...]

27 stuks in de pricewatch dus. Genoeg netbooks nog steeds op de markt met die resolutie op een 10" schermpje. ;)
Ze zijn er geweest, maar dus niet meer nieuw te krijgen.
Over de iPad 2: Vervelende is dat je altijd een pc nodig hebt met iTunes etc. |:(
Get your facts straight. Sinds iOS 5 heb je helemaal geen iTunes meer nodig. Je koopt een iPad, zet hem aan en kunt binnen vijf minuten aan de slag. Alleen als je er muziek of video op wilt zetten (die je niet via de iTunes store koopt) heb je iTunes op je pc of Mac nog nodig. Voor tekstverwerking, internetten, email en Apps niet, en voor het overzetten van bestanden ook niet, als je email, iDisk, dropnox of een webdav servertje hebt.
Vreemd hoor, heb ik precies niet moeten doen? Meer zelfs, nu ik erover nadenk heeft ie nooit aan een computer gehangen, omdat hij daar toch niet/te traag oplaadt. Toch heb ik alles erop staan wat ik nodig heb, dankzij dropbox, spotify, iCloud, ... Om maar wat te noemen.
je hebt iTunes helemaal niet nodig, ook niet de eerste keer.
tegenwoordig niet meer?
Ik heb een ipad 1, die moest egwel aan een pc voor je hem kon gebruiken, mijn ouders een ipad 2, maar volgens mij moest die ook nog geactiveerd worden met itunes?

Is dat nu veranderd dan?
Ik vond het de domste feature die er was nl.
Ik had dat ook met de iPad 1. 100% zeker.
Met iOS 5 heb je geen Mac of PC meer nodig om je iPhone te activeren, alle nieuwe iOS apparaten, ook de iPad 2 en de 3GS worden met iOS 5 gelevert.
Klopt, en het klinkt dan ook als een goedkoop excuus om er mee op te houden:
orden Windows 8 en Windows 8 Pro, naast de Enterprise- en RT-oftewel arm-versies. Het gebrek aan een Starter-versie kan de kosten voor netbooks met wel 100 dollar doen toenemen, vertelde een niet nader genoemde grote systeembouwer tegen PC Pro
Right, als ik als consument zelf een pc bouw kan ik een Home Premium variant (oem) kopen voor $85,- dus omdat er geen starter variant is worden netbooks $100,- duurder? Hoeveel kostte de starter editie dan? $ -15,00? Of maakt bulk inkoop producten duurder ipv goedkoper?

Qua systeemeisen snap ik ook het hele verhaal niet, Windows 8 is niet zwaarder dan Windows 7 en ik vermoed zelfs dat W8 te tweaken is zodat deze minder zwaar is, ze richten immers ook op de tablet markt.
Op mijn samsung netbookje had ik W7 premium draaien, welke prima werkte inc office 2010. M.a.w. de fabrikanten willen gewoonweg geen netbooks meer maken door een te klein wordende markt, en steken het nu op Ms :)
dat vind ik een beetje kort door de bocht, want windows starter edition was idd heel erg goedkoop vergeleken met de home premium, dat dergelijke versies in nl bijna niet werken aangeboden is ook omdat wij hier toch direct zouden upgraden. in andere landen waar budgetten veel meer onder druk staan en waar dus meer netbooks werden gebruikt/verkocht zal dat verschil tussen starter en premium weldegelijk te merken zijn.
ik zou er wel 1 willen hebben omdat het lekkere zuinige makkelijke computertjes zijn maar op het moment zijn de en VEEL te duur en de accu gaat minder lang mee dan een tablet.
Ik heb een Lenovo netbook en de standaard accu gaat 8-9 uur mee. Er zijn ook grotere acties. Duur is uiteraard een relatief begrip, maar die van mij kostte 400 euro.
Een netbook is nog altijd de beste optie om te reizen. Op reis wil je niet enkel af en toe een kaart raadplegen of gewoon surfen/mailen, maar ook je SD kaartjes kunnen backuppen van foto of video cameras etc ... tablets lenen zich daar niet echt toe, zelfs al hebben ze de benodigde poorten.

(wie een goedkope 2dehands netbook in de aanbieding heeft mag mij altijd een seintje geven ;) )
Ik heb er een (van Asus, met Windows 7) en die vind ik ideaal om even mail te checken of wat te surfen. Maar inderdaad gaan die functies steeds maar naar tablets en smartphones. Zelf zou ik juist een netbook op basis van ARM en Windows 8 erg interessant vinden. Zeg maar een tablet met toetsenbord.
Mee eens! Ik heb er weleens mee gewerkt maar, eigenlijk kon je er niets mee. Zo traag. Eigenlijk ligt zo'n netbook alleen maar in de weg.
dat hangt af van je definitie van netbook, volgens mij is de officiele definitie intel atom cpu, max 2gb geheuge en max 10.1` scherm dan is het idd behoorlijk krap...

maar als je in die vergelijking de goedkopere amd apu's meeneemt welke kwa prijs gemiddeld slechts marginaal meer kosten. dan is het verhaal duidelijk anders.

dat ze niet opkunnen tegen de 1000+ kostende core i7 ultrabooks moge duidelijk zijn, maar een beetje apu kan al snel tegen de meeste core2 cpu's die je nu nog net in goedkopere 15+ inc notebooks ziet. en ook de core i3 is zeker niet veel beter.

als windows 8 daar niet meer op draait ben ik bang dat er 2 mogelijkheden zijn. of die hele cpu reeksen gaan verdwijnen of men gaat er android op zetten. in beide gevallen is dat jammer omdat op 10 tot 15inc scherm verschikkelijk goed te werken valt met normale dekstop software.

ik kan dan alleen maar hopen, dat er bedrijven zijn die het eens met ubuntu gaan proberen. want hoe je het went of keert, die half geamputeerde windows versies waren toch ruk. en heeft ubuntu het altijd beter gedaan.
Netbooks zijn al dood sinds de komst van de tablet. Wat je nu eerder zal krijgen is een tablets zoals de transformer van asus.
Nou ik zou 10x eerder een netbook kopen dan een tablet. Met een netbook (met een 'echt' OS) kun je zoveel meer dan alleen 'apps' draaien; Matlab, putty, Guitar Pro, .... Eigenlijk zijn tablets nogal nutteloze dingen zolang zulke 'gewone' dingen niet kunnen :z
hmm.. Putty en Guitar Pro hebben allebei gewoon een android versie, dusssss... en Als MathWorks wil kunnen ze dat ook doen met hun Matlab, maar er zijn ook al Matlab clones voor bv Android.. dus die stelling van jouw is mute....

Zelf ben ik ook geen voorstander van 'apps' in vergelijking met normale applicaties, maar om nu te zeggen dat je met een tablet niet van zulke 'gewone' dingen kunt doen is onzin..
Er zijn misschien clones, maar dat is niet het echte spul en daar heb je dan ook niets aan. Ze missen features of doen dingen gewoon helemaal anders. Daarnaast is de tablet versie vaak een stuk dumbed down, minder uitgebreid en beperkter dan de desktopversie.

Zo zou een tablet/netbook gebruiken om mee te doen naar school en daar te gebruiken, tijdens het studeren, en wat op de trein/bank/bed filmpjes kijken en browsen.

Die laatste twee kan je perfect met je tablet doen uiteraard. Echter heb ik ook Visual Studio, Maple, Matlab en MS Office nodig. Voor sommigen kan je een alternatief gebruiken, voor sommigen niet.
Windows 8 op tablets (mits je geen ARM tablet koopt) zal een volwaardige windows zijn. Daar heb je je echte OS :)
(mits je geen ARM tablet koopt)
Windows 8 op tablets zal gewoon de ARM versie zijn, gezien de huidige hardwaremarkt.
Ik weet best dat er ook x86 tablets zijn, die zijn er nu al en zullen ongetwijfeld blijven bestaan. Echter kijk gewoon naar wat er tegenwoordig de plak draait als het op tablets aankomt. Snapdragon, Omap, Tegra, Exynos, A5X ... Allemaal ARM. Je zult dan ook 10x zoveel ARM tablets zien dan er x86 tablets zijn hoogstwaarschijnlijk. Dat bedoel ik met 'gezien de huidige hardwaremarkt'

Het kan natuurlijk ook anders lopen omdat het Windows is, en de fabrikanten willen pronken met x86 compatibiliteit, en daardoor de ontwikkeling van x86 tablets een hoge vlucht neemt, echter zie ik dat nog wel eventjes duren.
:) Een echt OS ... voor een uurtje. Dan is je batterij leeg ;)

Windows 8 RT buigt veel meer richting iOS en Android. Een ARM Linux distributie buigt meer naar een echt OS.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 2 juni 2012 15:23]

Ik denk dat jij je even zou moeten vediepen in de apps voor iPad als Garageband en iPhoto. Op een scherm met hoge resolutie. Totaal niet vergelijkbaar met je netbookje.
En ja de ssh client is ook beschikbaar.
Een tablet is niet altijd vervanging van de netbook. Wel is het zo dat netbooks steeds duurder werder, waarbij je voor 299 euro een 10 inch netbook van 1,4kg kon kopen met een beperking van 2GB ram en 1024x600 scherm.

Of je koopt voor 349 euro een 11,6 inch laptop van 1,4kg met een 1366x768 resolutie, 4GB ram en krachtige CPU.


De 7 inch en 9 inch versies waren al vrij snel niet meer populair en die zijn inderdaad vervangen door tablets. In principe is een Asus Transformer een soort netbook+tablet.
Of je koopt voor 349 euro een 11,6 inch laptop van 1,4kg met een 1366x768 resolutie, 4GB ram en krachtige CPU.
Ja, nu... Maar dat is geen excuus om te zeggen dat win8 te duur is om nog netbooks voor te gaan of blijven maken. Men vewrkocht tijdens de hype van netbooks maar al te graag netbooks met xp.
De kracht van zo'n netbook is dat in een windowd omgeving hij kan beschikken over allerlei bedrijfssoftware. Voor tijdschrijven facturen doen en papierloos werken worden vaak windows based programma's gebruikt ipv 'apps' . Alleen de keuze voor 10" kinderlaptop of 13'3 ultrabook...= einde netbook :)
Wel grappig om te zien hoe linux-fanaten bij MS berichten als paddestoelen uit de grond schieten.

Windows uitstervend platform? Zet er linux op en dat zal verkopen? Het is maar goed dat Linux-fanaten geen bedrijven leiden. Laat me niet lachen.

Grappig hoe dit soort berichten altijd opeens uit de grond schieten zodra een nieuw versie van Windows wordt uitgebracht. Het is allemaal pure marketing om de tarieven van Windows om laag te brengen. En ik weet niet waar dat bedrag van 100 dollar vandaan komt. Een Windows licentie in bulk kost vaak hooguit 30 euro.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 2 juni 2012 14:07]

De marges voor netbooks zijn waarschijnlijk toch te klein om een voor het oog klein verschil in bulk prijs van Starter en normale editie op te vangen.

Wat ik me wel afvraag is waarom er geen editie van Windows 8 Tablet op een netbook kan draaien. immers, netbooks zijn sneller en Windows 8 voor Tablets heeft onderhuids toch een gewone windows omgeving (die waarschijnlijk is gebaseerd op Windows 7 starter). Lijkt me ideaal, of is de stekker alweer uit dat idee? Het hele bericht lijkt me dan ook vooral een manier voor fabrikanten om te kappen met de toch al niet goed verkopende netbooks. Als een fabrikant echt wil, dan is daar ook wel een weg te vinden.

[Reactie gewijzigd door JohnAD op 2 juni 2012 14:14]

Hoewel op het gros van de machines hier linux draait, dacht ook ik bij het lezen van dit tweakersbericht: "let the windows bashing start".

Het begint inderdaad op te vallen hoe een community waaraan ik welgeteld 1 versie verkocht heb van een product dat op 5 miljoen windows machines gestaan heeft,
want linuxfanaten betalen namelijk nooit (en dat kan ik beamen - ik heb ook nog nooit voor een linuxdistributie betaald), hoe die altijd klaarstaan om op het internet alles met windows af te maken. Op gegeven moment heb ik paar linux versies maar gratis verspreid, maar ook dat hielp overigens niet, want elke nieuwe distro heeft weer nieuwe kernel met nieuwe *.so* ellende en dan werkt een en ander weer niet cq moet je het overnieuw compileren. Ellende alom.

Edoch we moeten de realiteit niet uit het oog verliezen. Microsoft heeft sinds de jaren 80 waarin ze 1 dollar per computer vroegen toch de prijzen fors weten te verhogen.

Vrijwel alle spelletjes die populair zijn en goed verkopen, verkopen eigenlijk alleen voor windows goed, maar al dit is minder relevant voor de meer mobielere markt waarbij je hele computer nonstop versjouwd wordt.

Alleen een beetje online browsen - dat kan op je mobiele telefoon ook wel. Juist dat enorme marktsegment is het grappig om te zien dat microsoft zichzelf wel een beetje uit de markt aan het prijzen is.

Wat is een netbook, dat is natuurlijk wel de grote vraag. Is het een volwaardige PC die alles kan, maar met een langere batterijduur dan een laptop, of is het een tussenvorm die overgenomen gaat worden door andere hardware?

De toekomst zal het leren...

Weliswaar heeft windows CE een enorme marketshare en gaat het ook symbian vervangen (zo lijkt het), maar per versie verdient microsoft daar een stuk minder aan dan aan een volledige windowslicentie.

Het blijkt telkens weer overnieuw dat zo'n windowslicentie toch gewoon te duur is voor de goedkopere marktsegmenten waarbij de productieprijs + software prijs domineert.

We zullen zien wat over 10 jaar draait op onze draagbare computertjes van tegen die tijd!
Wat een bullshit dat linux gebruikers minder willen betalen dan de rest.
Dat ze niet betalen voor een GRATIS distributie vind ik normaal. Maar als je kijkt wie donaties betaald voor vrije software, zijn het bijna altijd linux gebruikers.
Ook waar je zelf kan kiezen wat je betaald, loopt linux bijna altijd voorop. Zie Humble Indie.
Mijn Acer One deed het erg goed leuk netbook.. handig voor school e.d....Netbooks hebben zeker nog wel potentie...
voor school gebruik ik een Transformer Prime icm Google Docs... lichter, betere gebruikservaring, multifunctioneler, VEEL beter scherm dan netbooks.

Asus heeft misschien zonder het te weten een netbookkiller gelanceerd.

Edit: de prime is veel draagbaarder dan een netbook (lichter, platter). Ik haal ook met gemak het einde van een schooldag van 9 uur, met een netbook is dat toch wel heel wat lastiger.

Tja, prijs? Android draait wel soepel op de prime, maar win 7 op een netbook van 300 euro meestal niet. Daarbij is de prime net een tank, en de bouwkwaliteit van de meeste 300 euro netbooks is vergelijkbaar met een kaartenhuis (tenminste vanuit mijn ervaring).

[Reactie gewijzigd door .ScorpionSquad op 2 juni 2012 19:12]

De argumenten om een netbook te nemen zijn meestal de prijs en de draagbaarheid.
Ik denk dat netbooks op beide vlakken beter scoren dan jouw prime+toetsenbord.
Draagbaarheid zou je nog over in discussie kunnen gaan, maar de prime is twee keer zo duur als de Acer One.
Scherm beter? Mijn netbook heeft gewoon LED
De prime heeft een erg goed IPS paneel, heel wat anders dan jouw hoogstwaarschijnlijke TN-paneel. LED zegt iets over het backlight (en dus energieverbuik) maar niets over de kleurenkwaliteit.
De Transformer Prime is feitelijk een Netbook. Welliswaar duurder en met touchscreen maar qua afmetingen verschilt ie weinig met de gemiddelde Netbook.
Dan snap je blijkbaar het begrip netbook niet.
Een touchpad met apart toetsenbord, compleet andere processor architectuur en ander besturingssysteem voor die specifieke soort hardware is natuurlijk heel wat anders dan een netbook, wat in principe gewoon een minimalistische laptop is.
Op een netbook kan je dan ook nagenoeg hetzelfde als op een laptop, zij het dat je geen optische drive en minder hardware uitbreidingsmogelijkheden hebt (2e hdd, meer ram etc) en goedkopere dus tragere specs.
Een netbook is dan ook gemaakt om op dezelfde besturingssystemen te draaien als een PC, mits deze dat hardwarematig aan kan.
Wat ons gelijk bij het punt brengt wat in het artikel wordt vermeld:
De meeste netbooks zijn te traag om er goed Win7 / 8 op te laten draaien, al is dit wel mogelijk, en om een of andere vage reden gebruiken ze vaak zeer lage schermresoluties terwijl je mobiele telefoon vaak al meer pixels heeft en ze toch echt wel schermen maken van 7 en 10 inch die minimaal 1366 x 768 pixels hebben.
De fabrikanten van de netbooks zijn dan ook veel te traag geweest met het uitbrengen van netbooks die hardwarematig beter overweg kunnen met de huidige besturingssystemen waardoor een hoop mensen liever een kleine laptop kopen voor 100 euro meer of een goedkopere touchpad.
Volgens mij was Vista al te zwaar voor een netbook.
Mijn Acer Aspire One werd dan ook uitsluitend met XP geleverd en ik heb Vista van mijn dual core 17" laptop geknikkerd omdat het te traag was.
Ik stapte pas volledig over op Windows 7 toen ik een quadcore systeem had.
Windows 7 deed het anders prima op mijn 6 jaar oude Pentium M 1.6Ghz met 512MB ram (later wel 512MB bijgezet maar dat koste nog gee 5 euro)...

Windows Vista is wel log, maar windows 7 kan prima op slome hardware draaien, je moet ook geen high end prestaties verwachten dan moet je geowon echt geld neerleggen ipv een paar knaken :)
Dan mis je volgens mij het argument volkomen...
Windows 7 *kan* dan wel draaien op een traag systeem maar als het besturingssysteem al meteen al je resources in beslag neemt dan heb je er voor de rest vrij weinig aan.
Ik had XP op mijn netbook met single core Atom en speelde er tijdens mijn vakanties Call Of Duty op en diverse andere spellen en gebruikte hem om videos af te spelen.
Dat vereist processor vermogen en geheugen, dus als je Win7 er op hebt staan en het draait maar net goed genoeg om je browser te openen en dan 10 seconden te moeten wachten tot je email pagina geladen is, of je wilt een video afspelen en je kan eerst 30 seconden gaan bufferen voordat hij iets af speelt dan heb je er toch weinig aan lijkt me.

Bovendien, je koopt geen netbook om Battlefield 3 in full HD op af te spelen, dus het argument dat je dan maar meer geld moet neer leggen slaat nergens op.
Met een PC is dat een heel ander verhaal, daar wil ik wel meer geld voor neer leggen en aangezien je deze gebruikt voor veel meer dan browsen, een video afspelen en simpele spelletjes in de trein mag je ook verwachten dat het besturingssysteem meer kan en dus ook meer resources vergt.

Vandaar dus dat mijn game pc 2 quadcores, 4 gpu's, 24 GB DDR3-2133 en een SAS raid array heeft en mijn netbook niet.
Een netbook hoeft toch niet noodzakelijk met Windows, alternatieven genoeg : Chrome, Linux,... de prijs kan normaal hierdoor naar beneden gaan en als men netbooks zou kunnen aanbieden aan een prijs van tussen 200 en 300 euro zie ik wel nog toekomst... hierdoor is er een relatief groot (prijs)verschil met de ultra's en blijven ze concurrentieel tov van tablets...
Lees je het artikel wel, niet alleen Windows is het probleem, maar ook het feit dat er gewoon geen vraag meer naar is.
Zeker, het is daarom dat ik de suggestie doe om het "dure" Windows" niet te gebruiken om zo kostenbesparend te werken, de netbooks aan een lagere prijs kunnen verkocht worden en mss zo toch nog aantrekkelijk worden... bijvoorbeeld als alternatief voor de duurdere laptops en voor mensen die een tablet niet echt gelegen zijn....
Het gebrek aan een Starter-versie kan de kosten voor netbooks met wel 81.16¤ (100 dollar) doen toenemen
Gezien Windows voor consumenten als een OEM-licentie voor consumenten steevast $99 meoten er voor een prijsverschil van ongeveer $100 2 dingen waar zijn:
  • Dit zou willen zeggen dat je als systeembouwer geen voordeligere prijzen krijgt dan een consument in de winkel
  • Dit zou betekenen dat de starter-edition gratis was voor systeem-bouwers
Beide lijken me extreem sterk dus ik doe de uitspraak af als een platte leugen. Ik vermoed dat dit een excuus is om uit de netbook-markt te stappen. Ik begrijp dit: deze hebben erg lage marges, en betreur het niet gezien het toch altijd een beetje prut-hardware was, maar waarom worden er valse cijfers als excuus aangehaald?
Ik denk dat die $100 een combinatie was van hogere licentiekosten en zwaardere systeemeisen om windows8 werkend te krijgen.
Netbooks waren juist interessant omdat je iets had wat bruikbaar was, ook al was het prut-hardware.

Ik vraag me echter af of Ars Technica nu al kan weten hoe zwaar windows8 zal zijn bij lancering.
Ars technica neem gewoon de systeemeisen die al bekend zijn en bralt daar een verhaaltje om heen. De systeem eisen zijn hetzelfde als voor Vista en 7 alleen is 8 net even iets lichter nog.
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True