Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 25, views: 11.353 •

Sharp heeft samen met Semiconductor Energy Laboratory een nieuwe igzo-technologie voor displays ontwikkeld. De oxide halfgeleiders daarvan hebben een kristallijne structuur, waardoor hogere resoluties mogelijk zijn.

Ten opzichte van de huidige amorfe igzo-halfgeleidertechnologie heeft de nieuwe technologie met een hoge kristallijne structuur als voordeel dat de transistors die de pixels aansturen, kleiner uitgevoerd kunnen worden. Daardoor zijn displays te produceren met een hogere pixeldichtheid, een lager energieverbruik en smallere randen voor gebruik in onder meer smartphones.

De nieuwe igzo-technologie dankt deze eigenschappen volgens de twee Japanse bedrijven aan de door Semiconductor Energy Laboratory ontwikkelde 'C-Axis Aligned Crystal'-kristalstructuur. Volgens Sharp en SEL zijn caac-igzo-transistors stabieler dan igzo-transistors op basis van amorf silicium en kan de technologie voor zowel de backplanes van lcd's als oled-displays gebruikt worden.

Sharp heeft verder de specificaties gepubliceerd van vier displayprototypes, waarvan twee lcd's en twee oled-schermen. Voor smarthpones heeft het bedrijf op basis van de nieuwe igzo-technologie een 4,9"-lcd met een resolutie van 720 bij 1280 pixels ontwikkeld, terwijl een 6,1"-scherm voor 'mobiele apparatuur' een resolutie van 2560 bij 1600 pixels heeft. Deze laatste heeft een pixeldichtheid van 498ppi en evenaart daarmee een vorig jaar oktober aangekondigde 6,1"-display van Toshiba.

Daarnaast heeft de fabrikant een prototype ontwikkeld van een 13,5"-oled-scherm met een 4k-resolutie met 3840 bij 2160 pixels, op basis van witte oleds met een wrgb-kleurenfilter, evenals een 3,4"-oled-display met een resolutie van 540 bij 960 pixels. De pixeldichtheid van 326ppi van die laatste is bijna even hoog als die van het Retina-lcd-display van de iPhone 4S.

De nieuwe technologie moet nog verder ontwikkeld worden. Er wordt onder meer gewerkt aan een langere levensduur en productiemethoden. De twee bedrijven denken dat de nieuwe igzo-technologie ook voor andere toepassingen dan displays gebruikt kan worden. Details over de nieuwe technologie worden gedeeld op 5 juni in Boston, tijdens het 2012 SID Display Week Symposium.

Sharp igzo kristallijn

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (30)

Reacties (25)

Klinkt leuk maar ik vraag me af of op hele kleine displays dat soort super hoge resoluties geen overkill zijn. Zul je als mens echt dat verschil kunnen zien.
"Daardoor zijn displays te produceren met een hogere pixeldichtheid, een lager energieverbruik en smallere randen voor gebruik in onder meer smartphones"

Voor de pixeldichtheid zal het inderdaad niet veel toevoegen, alleen het lagere energieverbruik en de smallere randen zullen met name interessant zijn.
een 6,1"-scherm voor 'mobiele apparatuur' een resolutie van 2560 bij 1600
gallaxy S 5?
Nee, eerst nog 1080p uitbuiten natuurlijk ;)

SGS6 dus eerder, maar ik denk niet dat Samsung schermpjes bij Sharp gaat kopen...
Leuk hoor, zo'n 4.9" scherm met 720p, maar LG kan dit beter. Zo geweldig is deze techniek dus blijkbaar ook weer niet. Tenzij het in dit geval niet gaat om PenTile, want dat zal dat scherm van LG wel zijn.

Wel apart als de 13,5" schermen straks een betere resolutie hebben dan de desktopschermen van 24", want over die laatste categorie hoor je nooit meer iets nieuws.
Ben je gestopt met lezen halverwege of zo? In dezelfde regel nota bene hebben ze het ook over 2560x1600 op 6,1" en dat is echt wel een hogere PPI dan dat LG panel.

Bovendien is 720p inderdaad niet baanbrekend aangezien er ondertussen al een aantal maanden toestellen op de markt zijn met die resolutie in een kleiner scherm, maar dat werd ook helemaal niet gesuggereerd. Het lijkt me dat dat panel eventueel echt gebruikt zou kunnen gaan worden terwijl dat 2560x1600 panel in eerste instantie een "kijk eens wat wij kunnen" product zal zijn.

[Reactie gewijzigd door finraziel op 1 juni 2012 13:05]

En ook zo'n type scherm bestond al (wat je had kunnen lezen in het bericht)
Begrijp me niet verkeerd, ik heb er niets op tegen, maar deze techniek zorgt niet voor schermen met een uniek hoge PPI. Wat interessanter is, is dat ze claimen dat het verbruik omlaag kan en de bezel kleiner. Maar daar staat verder niets over vermeld, helaas.
Wel apart als de 13,5" schermen straks een betere resolutie hebben dan de desktopschermen van 24", want over die laatste categorie hoor je nooit meer iets nieuws.
Laatst (14 april) was er nog een nieuwsbericht op tweakers waarin wel iets stond over een Sharp monitor van 32" met 4K resolutie (3840x2160). Als 32" kan, dan zullen er ook wel 24" versies komen, desnoods met een iets lagere resolutie.
De resolutie op zich is leuk, maar op 32" is het toch niet zo speciaal hoor. Dat is slechts 137 PPI, wat veel consumenten schermen nu al hebben of nog meer. Het is dus te hopen dat die resolutie of hoger (zeker niet lager) ook op de 24"modellen komen.
Leuk dat ze zich dood concentreren op wat de mensen niet willen, of niet zouden moeten willen. Kom nou eens met TV's en monitoren met resoluties waar we wat aan hebben. |:(
Waar denk je dat deze technologie uiteindelijk in gebruikt kan worden?
waarom wordt er met die PPI nou weer een vergelijking gemaakt met de iPhone 4S? Sony Xperia S heeft al een poos hogere PPI. Net als de HTC Rezound geloof ik. iPhone staat allang niet meer op nummer 1 met PPI. Rezound is al van november vorig jaar zelfs.

[Reactie gewijzigd door chimnino op 1 juni 2012 13:03]

En dan is het nog fout ook:
De pixeldichtheid van 326ppi van die laatste is bijna even hoog als die van het Retina-lcd-display van de iPhone 4S.
De PPI van de iPhone 4/4S is precies gelijk...
"een 4,9"-lcd met een resolutie van 720 bij 1280 pixels"

ook niet spectaculair. De Xperia S en HTC Rezound doen die resolutie al op 4,3 inch.
Net als die "Retina" marketing term en dat iedereen doet alsof Apple revolutionair is met "het bedenken van hoge resoluties". De HTC Touch Diamond bestond al 2 jaar voor de Iphone 4 en had dus al twee jaar lang een ppi van 280 en had veel meer puntjes (640x480) dan de Iphones van toen (480x320).
Inderdaad, iphone 4 was een grote vooruitgang tegenover de oude iphone maar niet meteen tegenover de rest van de markt, wat iedereen altijd lijkt te denken...
Of de Xperia X1, die in 2008 al 311 ppi bood.
Ik ben benieuwd wanneer de eerste OLED met witte subpixels + een kleuren filter zoals bij LCD voor de mobiel uitkomt. Dat lijkt mij het beste van beide werelden. Geen gezeik met pentile meer, want alle subpixels 'slijten' evenveel. Bij TVs kan dit, dus waarom bij mobieltjes niet?

/edit: een na laatste alinea over het hoofd gezien. Hoewel 6.1" veel te groot is voor telefoons en 3.4" weer een beetje aan de kleine kant. Of is dat een tiepvout en moet het 4.3" zijn?

[Reactie gewijzigd door zonoskar op 1 juni 2012 13:09]

Geen gezeik met pentile meer, want alle subpixels 'slijten' evenveel. Bij TVs kan dit, dus waarom bij mobieltjes niet?
Bij TV's kan normale OLED (dus zonder filter ook) dus waarom bij mobieltjes niet? (zo vanzelfsprekend is het dus niet als iets in het groot kan dat het ook meteen goed werkt in het klein)...

Maargoed ook met filter heb je onderlinge degradatie, wat dacht je van die zwarte balk bij films vaak. Die lampjes hoeven dus niet te branden, er ontstaat daar dus ook 'inbranding'...
Dus dat nadeel verhelp je ook niet echt...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 1 juni 2012 13:24]

@zonoskar: 3,4" zou dan een typefout zijn van Sharp en dat is in deze niet waarschijnlijk. Bedenk wel dat dit prototypes zijn en geen displays die per se in massaproductie worden genomen.
Sharp is goed bezig. Het is vooral goed om te zien dat ze voor zowel LCD als OLED ontwikkelen. Wat mij betreft is dat verstandig, omdat de productie van OLED schermen nog altijd wat lager ligt dan die van LCD.

Hieronder worden ook al opmerkingen gemaakt over het nut van zulke hoge resoluties. Ik denk dat het daarom belangrijk is om te nuanceren. De genoemde resoluties zijn meer om aan te tonen dat het kan, dat de techniek er al voor is. Dit betekent niet automatisch dat dit meteen ge´mplementeerd gaat worden. Het zou absurd zijn een 4k resolutie in een 13,3 inch scherm te zetten. Wat wel te verwachten is is het feit dat ze misschien niet gaan stoppen bij 1080.. wat in feite neerkomt op overkill. Net als het aantal megapixels gaan we straks op de resolutietour - zover dat niet al het geval is. Een feit is dat de toptoestellen die er nu zijn (S3, Experia S, One X, 4s) allemaal een behoorlijk scherp scherm hebben.
Witte oled's met wrgb filters. Leuk dat het dan kleiner kan, maar dat gaat dan ook weer flink meer energie gebruiken ben ik bang. Bij iedere pixel wordt grofweg 2/3 van het licht weggefilterd....
Dan zie ik toch liever een techniek met rgb oled's.
Bij iedere pixel wordt grofweg 2/3 van het licht weggefilterd....
Bron?
Bron?
Een kleuren filter laat een gedeelte van het kleurenspectrum door de rest wordt geabsorbeerd en omgezet in warmte.

Voorbeeld: het rode filter absorbeert groen en blauw, maw 2/3 van het kleurenspectrum.

In werkelijkheid zijn de verliezen groter (+/-70%) om dat er geen perfecte filters bestaan.

Om die verliezen te beperken gebruikt LG ook een WRGB layout, de 'W' OLED heeft geen filter en dus ook praktisch geen transmissie verlies.

Hoe werkt dat?

Stel een pixel heeft de volgende RGB waarden 50 ,35 ,70 , dat vertaalt zich dan naar WRGB als 35 ,15 ,0 ,55 (alle waarden in procenten, 100% is maximale aansturing)

[Reactie gewijzigd door Carbon op 1 juni 2012 21:26]

In een wearable device is dit weldegelijk wenselijk. Als je een (transparate) display in je bril zou zou verwerken zie je eerder pixels dan op je telefoon. De pixeldichtheid om Retina scherpte van displays/drukwerk te bereiken is afhankelijk van de afstand waarop je ernaar kijkt.

Bij nader inzien, het heeft geen zin om een schermpje op zo'n korte afstand van je oog te plaatsen, daar kun je niet op scherpstellen. Zal toch rechtstreeks in je oog geprojecteerd moeten worden, zoals volgens mij ook al gebeurd met het Glass project van Google.

[Reactie gewijzigd door cerielverschoor op 2 juni 2012 07:13]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013