Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 57, views: 12.459 •

Valve wil geld verdienen aan Dota 2 door virtuele voorwerpen aan te bieden in een onlinestore, die inmiddels geopend is. De voorwerpen die daar te koop zijn, hebben geen invloed op het spel en zijn ook te verdienen zonder geld uit te geven.

'Introducing the Dota Store' heet de blog waarin Valve aankondigt dat het via microtransacties geld wil verdienen aan Dota 2. Dat de game gratis speelbaar zou zijn, had de ontwikkelaar al eerder losgelaten. Nu maakt Valve dus bekend dat het een onlinewinkel heeft geopend. Daarin kunnen virtuele voorwerpen worden gekocht waarmee de Heroes die spelers in het spel gebruiken kunnen worden aangekleed. De voorwerpen dienen enkel ter uiterlijke verfraaiing en hebben geen invloed op de eigenschappen van een Hero. Valve houdt daarmee vast aan het systeem dat het ook gebruikt bij Team Fortress 2. Valve benadrukt in de blog dat Dota 2 gratis speelbaar is. Zo zijn alle Heroes die in het spel gebruikt kunnen worden gratis beschikbaar. Spelers kunnen de voorwerpen uit de store ook verwerven door te spelen in plaats van er geld voor neer te leggen.

Dota 2 maakt bovendien voortaan deel uit van Valves Steam Workshop. Dat wil zeggen dat spelers, net als bij Team Fortress 2, zelf voorwerpen voor de game kunnen maken. Andere spelers kunnen stemmen op de zelfgemaakte voorwerpen en Valve plaatst de populairste in de shop. De maker van het voorwerp krijgt vervolgens een deel van de opbrengsten van de verkoop ervan.

Valve kwam half mei tot een overeenkomst met Blizzard Entertainment over het gebruik van de naam Dota. Zowel Blizzard als Valve wil een spel onder de naam Dota uitbrengen. De term is oorspronkelijk een afkorting die staat voor Defense of the Ancients, een door fans gemaakte map voor Warcraft III. De ontwikkelaar achter de map is echter voor Valve gaan werken, waar hij deel uitmaakt van het team dat Dota 2 ontwikkelt. Het gebruik van die naam was tegen het zere been van Blizzard, dat stelde dat de naam Dota onlosmakelijk met de Blizzard-game verbonden was. Valve zou dan ook niet de handelsnaam Dota mogen vastleggen, aldus Blizzard eerder. Beide bedrijven hebben de onenigheid echter bijgelegd. Valve zal de game als Dota 2 op de markt brengen en Blizzard gaat de StarCraft II-mod die het in de maak heeft omdopen tot Blizzard All-Stars.

Intro-trailer van Dota 2

Reacties (57)

Is dit spel meer van hetzelfde als LoL? Of is dit een hele nieuwe variant?
LoL -> Casual/Noob friendly
Dota 2/Heroes of Newerth -> Hardcore/Geavanceerd en niet noob friendly

[Reactie gewijzigd door Netrunner op 1 juni 2012 11:16]

Als-in meer grind of steep learning curve?
Staat een mooie quote over de learning curve op: http://www.welcometodota2...-guide-for-noobs-aka.html

"Unfortunately, DotA 2 has a massive learning cliff, with spikes at bottom...on fire."
''Grind'' is niet echt een onderdeel van arts\moba games. Het killen van creeps om gold te verdienen valt naar mijn mening niet echt onder ''grinden''. Bij dat woord denk ik aan Diablo III, WoW en MMORPG's in het algemeen. :9

En Dota II heeft inderdaad een stijle learning-curve, máár het krijgt tutorial missions en het matcht je tegen spelers van rond je eigen niveau na een match of 10-20. Dus als jij beter wordt, worden je tegenstanders in verhouding ook beter.

Clan-matches zijn natuurlijk wéér een heel ander koekje, maar als je Dota nog nooit gespeeld hebt en je start een spelletje tegen ''normal'' bots (dat kan nu al wel) dan... Word je weggevaagd door bots op normal.

Spelen tegen andere nieuwe spelers is in verhouding makkelijker.
Nu is LoL noobfriendly in de onderste ladders, is het dat niet hogerop. Hogere niveau's wordt verwacht dat je alle patronen kent en kan counteren. Dit resulteert helaas veel op ragen van de "pro's"...

Dota 2/ HoN is onderin de ladders al een hoger niveau en daardoor is het moeilijk om in het spel te komen. Niemand wil je wat uitleggen of op een andere manier tegemoet komen. Bij deze twee spellen wordt er onderin de ladder al ongelovelijk veel geraged...
dit spel is een excacte kopie van het origineel (dota warcraft III mod) alleen andere graphics.
De gameplay is anders dan league of legends dat wel is gebaseerd op de het origineel maar andere gameplay heeft.
Waarom wordt dit omlaag gemod? Dit is precies wat ontwikkelaar IceFrog van DOTA 2 gezegd heeft in interviews. Aan het origineel is letterlijk jaren en jaren gesleuteld om de perfecte balans te berijken. Natuurlijk wordt eerst het origineel 1 op 1 gekloond voordat er aanpassingen / uitbreidingen worden gemaakt!

Dit heeft als grote voordeel dat het spel meteen al zeer goed speelbaar zal zijn, met meer dan genoeg toekomst voor nieuwe content aangezien aan de oude niets veranderd hoeft te worden. Met een volledig new design zou IceFrog sowieso al nooit akkoord gaan, en het zal de balans van het spel op de launch date als een zooitje achterlaten... nieuw is niet altijd beter. ;)
Het beta tester team van dota 1 doet alle balance en gameplay feedback, voor dota 1 en doet dit ook voor dota 2, de content zelf (spells, heroes en hun balance) wordt gedaan door de community (beta-testers groep) en NIET door Valve.


Bron: Ik maak deel uit van die groep.
Zelfde 'type' spel andere implementatie.

Mario is het zelfde type spel als Sonic, andere implementatie. Zijn ze het zelfde? Nee -> andere variant.

De look&feel is totaal verschillend.
De map is totaal verschillend
- In LoL heb je her en der bepaalde hiding spots welke volledig ontbreken in DOTA2.
- Dota2 is veel meer gebaseerd op de originele DotA van de War3TFT map inclusief z'n heroes.

HoN komt dichter in de buurt van Dota2 dan LoL dat doet. Echter is HoN ook z'n eigen weg ingeslagen qua heroes, mapps en items.
In DotA heb je ook hiding spots, maar dan niet op de manier zoals in LoL. Als je ook in de hogere regionen van DotA hebt gespeeld werd er veel gebruik gemaakt van LoS welk ook drastisch effect kunnen hebben op de gameplay.
Dat is zeker waar, maar hiding spot != spelen met LoS.
Het eerste doel van de makers van Dota 2 is zelfs het zo exact mogelijk kopiëren van de spelervaring van Dota All Stars, de bekende Warcraft 3 map.
LoL is een kloon van DoTA, een custom map voor Blizzard's spel Warcraft 3: the Frozen Throne en de " uitvinder" van het MOBA genre. Je kunt beter zeggen dat LoL meer van hetzelfde als DoTA is.

DoTA 2 wordt dan ook voor een groot deel gedesigned door de meest bekende man achter DoTA (1): namelijk IceFrog, zoals hij bekend staat onder de fans

Meer info vind je hier: http://www.playdota.com/ en hier http://blog.dota2.com/
Dus LoL is het eerste echte MOBA spel ;) Als je goed nadenkt..

DoTA was enkel een Mod.
DOTA 2 is wel een echt MOBA spel.

Dus Legue Of Legends was het eerste echt soort uitgebracht spel. Daarom is het ook stukken populairder als een populair modje.
Bij Team Fortress 2 zijn de items in de store helemaal niet cosmetisch, er zijn een groot aantal wapens met verschillende stats te koop. Ik verwacht dus ook niet dat het bij Dota 2 lang zo zal blijven.
Maar bij TF2 kun je we alle wapens gratis in-game krijgen, en zijn ze allemaal enigszins gebalanceerd. Je zult dus nooit een rocketlaunher hebben die 300% extra damage doet, zonder ook een gelijkwaardig negatief effect te hebben. Dat gezegd, ik ben gestopt met TF2 door die honderden stomme items met allemaal verschillende (en soms unieke) stats, werd er niet leuker op.
Dota 2 is een spel dat het moet hebben van E-sports. Daar komen ze simpelweg niet weg met stat changing items. Bij TF2 is dat wat minder het geval volgens mij
Echter dit kunnen ze bij dota 2 niet doen, omdat game changing items competitief spel meteen unbalanced maken in moba games. Ik heb er ook volste vetrouwen in dat er geen game changing items in komen.
Dat klopt, maar die wapens vereisen allemaal een andere speelstijl en zijn niet beter dan de standaard wapens. Daarnaast kan je die vrijspelen met achievements en ze droppen random.
Ik verwacht wel dat het zo zal blijven, bij een FPS draait alles om het soort wapen dat je gebruikt, en hoeveel damage dat doet en wat voor soort. In een MOBA is dat helemaal niet belangrijk en het wapen zie je eigenlijk niet eens, het enige dat je van de hero leert is zijn attack time. Als ze hetzelfde zouden doen als in TF2 zou dit meer op de verschillende abilities van een hero slaan dan op zijn wapen, want dat doet feitelijk helemaal niets.
In DoTA koop je items per potje van gold wat verdiend wordt aan de hand van hoe goed je het spel speelt, zoals het aantal kills op vijandelijke helden en (neutrale) monsters. Vooraf ook nog maar een enkel voordeel hebben over de tegenstand is game breaking.

Als je spelers van een beetje een fatsoenlijk niveau tegen elkaar ziet spelen, merk je dat zelfs de aller kleinste fout aan de start van een match later al in een enorm verschil resulteerd.

Ik snap sowieso niet hoe iemand door naar een spel als TF2 te kijken tot de conclusie komt dat een ander spel in een totaal ongerelateerd genre wel dezelfde methodes zal volgen. Ongefundeerde speculatie van iemand die het spel niet eens kent, misschien?
Toch wel, ik verzeker je dat het louter op cosmetic zal blijven.
Hetzelfde maar wel met enkele game changing aanpassingen.
Mag het even duidelijk zijn dat Dota het origineel is en blijft? LoL aka League of Legends was later dan Dota en heeft het concept ontzettend versimpeld en veranderd, maar het stamt nog steeds af van Dota. Dota 2 zal Free-To-Play worden net als LoL maar je zult iedere hero altijd kunnen spelen zonder dat je ervoor hoeft te betalen. Alle micro transacties zijn ook te unlocken zonder te betalen en werkt dus niet met Pay-to-Win.

Het werkt met de Steam workshop waar spelers hun eigen creaties plaatsen en de beste geselecteerd worden voor ingame. Deze ontwerpers krijgen een deel van de opbrengsten.

Het gaat zo ver dat je wapens, hoofden en armor allemaal apart kunt aanpassen.
Mag het even duidelijk zijn dat Dota het origineel is en blijft?
Waarom is dat belangrijk? Wanneer crysis 4 uitkomt wordt er toch ook niet geroepen.... ja maar wolfenstein 3D was het eerste hoor!!
Omdat ik ontzettend vaak het excuus zie dat Dota 2 een league of legends rip-off is.. Je zegt toch ook niet dat Wolfenstein een rip-off is van Crysis 2?

Ik vind dat het origineel en het spel wat al die tijd zo'n succes is geweest in de Warcraft 3 community toch wat meer respect verdient.
Eehm DotA is niet het "orgineel" dat is namelijk een map uit starcraft.

AoS is wel groot gemaakt door DotA.
LoL heeft het daarna het Moba genre echt bekend gemaakt aan het grote publiek.

Als je nu kijkt zijn er een aantal Moba's te spelen.
Hon
LoL
Dota 2(beta)
Realm of the Titans
Rise of immortals

Dit zijn de "bekendere".

anywho.

on topic:
Cool al de cosmetische dingen, maar niet echt nodig want het ziet er nu al super tof uit. Ik mag het graag spelen.
Die zijn er in LoL ook niet, waarom onzin zaaien ?
Die kun je niet kopen via micro-transacties, ipv duimzuigen zou je ook kunnen researchen.
Nee, daar moet je voor grinden ipv kopen.

Lekker groot verschil......


Blijft een oneerlijk voordeel boven mensen die het minder gespeeld hebben, die misschien net zo goed zijn in het spelen van het spel.
Gelukkig bestaat er zoiets als matchmaking, zetten ze lvl 30's bij level 30's.
Dan blijft het nog:

In theorie is het mogelijk dat spelers verliezen van andere spelers omdat die laatste meer/betere runes hebben. Is dat bevorderlijk voor het spel?
Iedereen -kan- gelijk zijn zonder micro-transacties. En iedereen die serieus LoL speelt heeft ook genoeg punten om Runes te kopen na lv30. Alleen low-levels kunnen hier over janken.
Als iemand erg goed is in het spel, en snel in de ranking stijft, komt hij dus mensen tegen met meer runes, waardoor de tegenstanders dus een oneerlijk voordeel hebben.
En uiteindelijk heb je toch voldoende geld om alle Runes te kopen die je nodig hebt. Miljoenen spelers hebben dit punt al bereikt.
Zonder Runes kan je best winnen van iemand met Runes..

Gewoon beter spelen :)
Ze zijn wel een heel stuk sneller te verkrijgen door xp boosts en dergelijke te kopen in de store. Mensen die pas net beginnen met het spel worden hierdoor verlijd om deze te kopen, om maar zo snel mogelijk op het niveau van mensen te komen die al langer spelen.

De juiste combo van goede runes kan een vrij groot voordeel opleveren, iedereen die wel eens serieus ranked heeft gespeeld weet dat maar al te goed. Mensen lezen guides, zien dit, en kopen boosts. Reken uit de winst voor LoL. :p

Natuurlijk doet niet iedereen dit, maar het lijkt me vrij duidelijk dat een deel van de winst uit deze verkopen komt. De skins daarentegen zijn volledig cosmetish, wat ik dan weer van harte welkom heet! :)
huh, alles wat stat bepalend is in LoL is te krijgen met punten die iedereen krijgt als hij speelt. Iemand die betaald heeft nooit voordeel over iemand die niet betaald.

Ik denk dat de meeste mensen in LoL geld betalen voor skins en characters of een combi pakket daarvan.

Ik vind het trouwens wel jammer dat veel dota spelers toch redelijk negatief zijn over LoL, terwijl LoL de eerste was die Dota aan een groot publiek wist voor te stellen.

Andere Dota's waren alles behalve leuk als beginnende speler, LoL zorgde voor een veel betere leer curve.
Dota 1 heeft/had ook een groot publiek, het was alleen niet meetbaar omdat mensen op verschillende servers en verschillende versies speelden.
Ik speel DotA al voor zo'n 7 jaar nu, van de vroege allstar versies, en momenteel Dota2, Ik heb LoL even gespeeld maar ik kan me er écht niet in vinden. De laning fase vond ik te oppervlakkig (ontbreken van denyen, veel grotere mana/energy pools waardoor mana managment bijna niets meer betekent). Verder beviel de visuele 'cartoonish' stijl me ook niet écht. tenslotte is het spel ook nogal vergevend, bijvoorbeeld geen goud loss als je sterft.

Ik begrijp zeker dat veel mensen LoL vinden, maar het spel is écht niet voor mij en vermaak me prima met Dota(2).
Ik heb nog nooit LoL of DotA gespeeld, maar ik vind dit er stukken beter en uitdagender uitzien dan LoL. Misschien dat ik het eens probeer, het is f2p neem ik aan?
Zoals in de tweede zin van het artikel te lezen is...
Dat de game gratis speelbaar zou zijn, had de ontwikkelaar al eerder losgelaten.
Ja dus.
Dota 2 is een vervolg op Dota dat weer een vervolg was op Dota AllStars dat weer een vervolg was op de SC/BW custom map Aeons of Strife..... Circeltje is nu rond :P

LoL is gemaakt door Pendragon die Dota Allstars heeft ontwikkeld en verder is gegaan.
HoN is deels gemaakt door IceFrog en is vervolgens bij S2 vertrokken, S2 is nu ook zijn eigen weg ingeslagen.
Dota en Dota 2 is de headdesigner Icefrog (Abdul Ismael?).
Icefrog heeft nooit voor S2 gewerkt. Dat fabeltje is in de wereld geholpen door (vermoedelijk) Pendragon. Er is een hoop bad blood tussen al de orginele dota devs.
Neen niet Abdul Ismael, die post was fake en ook niet David Hall. Niets van geloven ;)
Goh, niet dat ik een bewijskwestie wil opbrengen maar hij heeft ooit eens geld gedoneerd aan een amerikaanse politieke partij en ben je verplicht aan te geven wie je werkgever is/was en mag jij raden wie hij als baas aangaf. (Marc deForest). Mag jij drie keer raden wie de baas van welk bedrijf is.

Link naar bewijs
http://fundrace.huffingto...me=Ismail&fname=Abdul

[Reactie gewijzigd door Kaasboerke op 1 juni 2012 15:55]

Zoals ik hierboven vermeld, die ene blogpost en de hele zaak erond is één grote hoax.
Ik kom met een bron die het tegendeel bewijst, waar is jouw tegenbewijs? Onderbouwen doe je zoiets, geloven doe je maar in de kerk.
Er is een faq geweest op PD waarin Icefrog zegt dat hij het niet is, verder zal een simpele google opdracht je duidelijk aantonen dat hij het niet is, maar goed jij mag gerust erin blijven geloven, ik heb ook niet het gevoel dat ik jouw moet overtuigen. Ik wil er gewoon voor zorgen dat niet iedereen blindelings gelooft dat Abdul Ismael hem is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Vliegtuig Tablets Luchtvaart Crash Smartphones Microsoft Apple Games Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013