Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 85, views: 36.826 •

In Japan is een 39-jarige man opgepakt omdat hij flashkaarten verkocht waarmee gedownloade games op een Nintendo DS konden worden gespeeld. Het is de eerste keer dat dat gebeurt in Japan, waar onlangs wetgeving werd geïntroduceerd.

In december werd een wetswijziging ingevoerd waardoor het verkopen van onder meer flashkaarten illegaal werd. Nu is voor het eerst iemand onder die gewijzigde wetgeving opgepakt, meldt Wired.

Een 39-jarige man zou in februari en maart drie flashkaarten hebben verkocht, ter waarde van 7200 yen, omgerekend circa 74 euro. Dat is althans de hoeveelheid waarvoor de man werd aangeklaagd. In totaal zou hij echter sinds afgelopen augustus maar liefst 1200 flashkaarten voor de Nintendo DS hebben verkocht.

De maximumstraf die de 39-jarige Japanner tegemoet kan zien is een gevangenisstraf van tien jaar of een boete van maximaal tien miljoen yen, omgerekend ruim 100.000 euro.

In veel landen is het verkopen van dergelijke flashkaarten, waaronder de populaire R4-kaart, verboden. Ook in Nederland mag dat niet; in 2010 verbood de Nederlandse rechter elf webwinkels R4-kaarten en omgebouwde Wii's te verkopen.

Reacties (85)

"In december werd een wetswijziging ingevoerd waardoor het verkopen van onder meer flashkaarten illegaal werd."

Ik neem aan dat die wet iets specifieker is :?
Uiteraard. De omschrijving in het artikel klopt niet.
Volgens mij gaat het hier om: Unfair Competition Prevention Act

Ik kan zo één twee drie, niet een recente vertaling ervan vinden en mijn Japans is niet zo best ;)


edit:
In het gelinkte artikel staat het trouwens

http://www.meti.go.jp/english/press/2011/0311_04.html

[Reactie gewijzigd door Bartjeh op 31 mei 2012 11:29]

Iemand enig idee in welke landen deze wel (nog) volkomen legaal verkocht kunnen worden?
Er zullen wel landen genoeg zijn waar dergelijke zaken legaal verkocht kunnen worden. In het geval van Japan denk ik dat je zelf niet zover in de buurt moet zoeken om een land te vinden waar die dingen vrij verkocht kunnen en zullen worden.
In ieder geval spanje, want BigDennis verwijst je zelfs door naar een spaanse webshop. Dit nadat ze zelf de kaarten niet meer mochten verkopen.
tja, maar dat betekend dus ook dat ze bij de douane ingenomen kunnen worden als je ze daar besteld..
Zo heel grondig is de duane tussen Nederland en Spanje niet hoor.
Yup komt gewoon door de douane binnen EU in de meeste gevallen zolang er geen gekke dingen op hun scanner scherm komt of er iets tikt in het pakketje of als er arabische tekens op staan :P

[Reactie gewijzigd door seapip op 31 mei 2012 18:06]

Vrij verkeer van goederen in de Europese unie :) Iets wat uit spanje komt mogen ze niet weigeren! (aangezien spanje lid is van de EU)
Dat mag wel degelijk geweigerd worden in land waar het al illegaal is bestempeld, gelukkig hebben lidstaten nog macht genoeg om zaken zelf te bepalen. En douane heb je ook nog steeds als iets Nederland word ingevoerd al is het via lidstaat.

Maar kans is wel heel klein dat ze het achterhouden, meeste douane zullen niet eens weten wat het is en aanzien als iets legaal.
Jij onderschat de douane wel heel erg.
Meeste douane kennen het kaartje wel, het is zelfs best vaak in het nieuws gekomen.

Ik sta vaak onder de indruk dat de douane producten herkennen.
Groot verschil tussen express post en gewone post.

Mijn ervaring is dat bij gewone post (inclusief pakketten) de douane de zaak eerste en paar dagen laat opstapelen en dan in een keer door de scanner jast. Als er op de groene kaart niet meteen staat dat er parfum of zo in zit, gaat het gewoon door.

Express pakketten krijgen een 100% controle en worden ook meteen gecontroleerd binnen X uur ipv eerst verzameld.
Dat zou betekenen dat je harddrugsgebruikers van Spanje gewoon mag opsturen naar Nederland met een pakketje.

Of vuurwerk van België naar Nederland.

Jij bedoeld dat dat zo is voor legale producten.
Bij pownews was ook te zien dat er gemakkelijk vuurwerk te kopen viel dat gls bij je thuis bezorgde het enge wat je dan niet moet doen ishetalvrijdag trots het postkantoor uitpakken 8)7
In Spanje zijn modchips legaal en DS flashcards dus waarschijnlijk ook.

En zijn in ieder geval meerdere nederlandse bedrijven (e.g. http://www.flashcard.es) die vanuit Spanje DS flashcards verkopen.
het leuke is dat er dit dus op de site staat:

"Wij ondersteunen en steunen illegale praktijken zoals het kopiëren van NDS-ROMS niet. Het gebruik van flashkaarten voor doeleinden die in strijd zijn met Nederlandse wetgeving raden wij af en moedigen wij niet aan. "
Het gebruik van flashkaarten voor doeleinden die in strijd zijn met de wetgeving van het land waar u zich in bevind raden wij af en moedigen wij niet aan.
Dat lees ik op hun site. Er wordt verder met geen woord over Nederlandse wetgeving gesproken.
Volgens mij mogen deze ook nog gewoon in Nederland worden verkocht... Dat je geen NDS spellen erop mag zetten is een ander verhaal maar als ze het verkopen onder het motto van "dan kan je films en muziek op je nintendo DS kijken/luisteren" is er volgens mij niks in de Nederlandse wet tegen, of zit ik nou helemaal fout...?
Nee hoor, als je even in de gerelateerde content kijkt zie je dit staan: nieuws: Rechter verbiedt verkoop R4-flashkaartjes en omgebouwde Wii's
R4 kaarten zijn verboden maar die zijn toch al ouderwets en worden niet meer geupdate(officieel) dus koop je gewoon een ander merk kaart en die zijn niet verboden.
"Ook in Nederland mag dat niet; in 2010 verbood de Nederlandse rechter elf webwinkels R4-kaarten en omgebouwde Wii's te verkopen."

Dat suggereert dat alleen die 11 webshops een verbod hebben en dat je ergens anders dus gewoon nog kan kopen (en ja je kan ze nog steeds kopen).
Gewoon in Nederland.

Het is de, in het artikel genoemde, 11 bedrijven verboden deze kaartjes te verkopen. De handel erin is echter niet verboden.

Bij mij in het winkelcentrum liggen ze gewoon in de vitrine.

[Reactie gewijzigd door dabronsg op 31 mei 2012 13:23]

Geen idee of ze ergens nog legaal zijn, maar ik weet wel dat ze heel simpel te krijgen zijn..
Inderdaad, nog zat lokaties waar ze verkocht worden. Ook gewoon in Nederland waar eerder al wel boetes uitgedeeld zijn aan webwinkels.
Dat verbaast me ook niets gezien het prijsmodel dat er aan hangt. Waar bijna geen enkele console game van vóór 2010 nog voor het volle pond in de schappen ligt, liggen er nog regelmatig games van vóór 2008 voor het volle pond in de DS-schappen, de reden dat ik maar weinig DS-games heb gekocht.

Sowieso is 40 euro voor de meeste DS games teveel; als de prijzen lager zouden liggen, zouden ze hoogstwaarschijnlijk (nog) meer verkopen. Hetzelfde geldt voor de Vita/PSP. Ik denk dat niet het aanbod van games, maar de prijzen ervan de nieuwe handhelds niet succesvol maakt.

meer tevreden gebruikers -> meer word of mouth -> meer verkopen -> meer tevreden gebruikers
Precies. 5 euro is zat voor een game voor een portable console. Games voor je mobiel, die soms nog langer meegaan ook, zijn ook bijna allemaal onder de 5 euro.
Precies. 5 euro is zat voor een game voor een portable console. Games voor je mobiel, die soms nog langer meegaan ook, zijn ook bijna allemaal onder de 5 euro.
de meeste games die je voor je mobiel kunt kopen zijn echt niet te vergelijken met console games, waar veel langere speelbaarheid aan zit. Die dingen van 5 euro zijn casual games die leuk zijn voor '5 minuten' als je even niets te doen hebt.

Een spel als Castlevania op de DS is echt iedere euro wel waard, en dat komt neer op 40 - 45 euro. Ik speel die games na vele jaren nog steeds met veel plezier.
Wat een gek ervoor geeft...

Maar hoe kan een spel als Angry Birds bijvoorbeeld maar een paar dollar kosten, terwijl je er jaren plezier aan hebt (mede door de gratis updates, HINT HINT) en een spel als de meeste andere DS-games, die vaak ook casual zijn, na een paar weken gewoon klaar, uit, einde oefening zijn?

Leg ook es uit waarom DS-games even duur zijn als PC-games. Alsof een racefiets net zo duur moet zijn als een voetbal (beide sport, beide het meest elementare hulpmiddel, beide even lang plezier van).
Ik heb meer DS games gekocht dan voor welk ander game platform dan ook.

Het belangrijkste van de fashkaarten vind ik niet het illegaal kunnen spelen van games maar de functionaliteit waarvan ik de belangrijkste vind:
  • 1 kaartje met alle spellen in plaats van een hele boel kaartjes (handig op reis!)
  • Meerdere save bestanden en kunnen maken van backups van saves
  • Backup van origineel waardoor je die niet verliezen kan (en kans op verlies is kleiner
    doordat alles op 1 kaartje staat)
  • Spel voor aanschaf kunnen uitproberen (helaas nodig want er is een hoop rommel)
Doodleuk dat dit soort dingen gebeuren, maar is dit niet mosterd na de maaltijd?
Ik bedoel maar, deze flashkaarten zijn ondertussen alweer jaren te koop/op de markt en al die tijd kon je (redelijk) makkelijk zonder enige tussenkomst van de overheden (dit geld ook voor de desbetreffende winkels die deze kaarten verkochten/verkopen) en nu wordt er opeens zwaar aan de rem getrokken om te proberen deze praktijken te verminderen of aan banden te leggen?

Ik denkweet eerlijk gezegd dat het kwaad nu al is geschied..
Ik denk dat je dat toch blijft houden, als de R4 niet veelvuldig gekocht en gebruikt werd had deze wetswijziging niet nodig geweest. En nu kan Nintendo zich wapenen mocht een soortgelijke situatie optreden op de 3DS.
Ik neem aan dat, voor Nintendo, dit vooral gericht is op de toekomst. Het is niet uit te sluiten dat soortgelijke flashkaartjes gaan komen voor de 3DS.
Met wijzigingen in de wetgevingen en uitspraken in eerdere rechtszaken kunnen ze eventueel verschijnen van 3DS-flashkaarten wel stevig aanpakken vanaf het begin. Het zal zelfs het ontwikkelen van dergelijke kaarten wel enigszins ontmoedigen.

[Reactie gewijzigd door Twisted-D op 31 mei 2012 11:29]

Ontwikkelen van dit soort kaartjes zal blijven. Hacken blijft een favoriete puzzel voor velen :) Hier kan je het 1 en ander volgen over zo'n ontwikkeling. Vermarkten is illegaal imho.
Tot nu toe is de 3DS al een jaar op de markt, en hij is inmiddels nog steeds niet gekraakt. Daarnaast kan Nintendo zich er tegen weren met systeemupdates. Natuurlijk is het een puzzel voor de hackers, maar vooralsnog lijkt dat goed te gaan.
Klopt hij is inderdaad nog steeds niet gehackt. Er zijn mensen die beweren dat ze met "interessante dingen" bezig zijn, maar daar is nog niks concreets uitgekomen.

glashio verwijst overigens naar het "Crown3DS" project, die nu ruim een half jaar officieel gaande is. Wat ze nu werkelijk aan het doen is onduidelijk. Er is wel een pre-sale geweest, waardoor men beweert dat het een ordinaire scam is om snel geld binnen te harken. Dat is dan overigens wel aardig gelukt :).
Kort gezegd: Het is maar afwachten of er ooit een Crown3DS-flashkaartje gaat komen...
Klopt niet helemaal wat je zegt.

Er zijn flash kaarten voor de 3DS, daar kunnen gewoon spelletjes op gespeeld wordt. Echter de .3DS files zelf kunnen niet worden gespeeld, dus je kan prima R4 kaartje kopen om NDS spelletjes te spelen maar niet de 3D spelletjes.

Gelukkig zijn er nog vrij weinig 3DS spelletjes die echt de moeite waard zijn om Nintendo DS boven de 3DS te kiezen.
Toch goed dat het aangepakt word. "Crimineel" gedrag moet bestraft worden.
Ja goed zo, 10 jaar de gevangenis volzetten met electronica-handelaren. Maakt niet uit dat er dan geen geld en ruimte voor moordenaars en verkrachters meer is, die vallen prima te reviceren via TBS. Handelaren niet, die zijn door en door crimineel.
Dit is wel een toppunt van sarcasme haha ;-)

Ik snap dat je dit als rechthebbende wilt voorkomen. Alleen de straffen zijn wel buiten alle proporties. Maximaal 10 jaar de nor in. Je kunt hier in Nederland nog beter een gewapende overval plegen dan ben je pas 4 jaar onder de pannen.

Totaal niet in verhouding tot het vergrijp.
10 jaar is inderdaad veel ( maar is dan ook max) maar ik vind zeker wel dat deze meneer een flink geldbedrag mag overmaken ( in iedergeval meer dan wat hij verdient heeft met de verkoop,)
Waarom dubbel bestraffen dan? Dat is hetzelfde als wanneer je broertje je een dreun verkoopt en je em vervolgens terugslaat. En een half uur later nog een keer terugslaan omdat die dreun nog steeds pijn doet.
Inderdaad, ik las het en dacht WTF, 10 jaar voor het verkopen van drie kaartjes? En voordat er iemand zegt "ja maar die 1200 kaarten dan ", nee, toen was het nog gewoon legaal, dus dat moeten ze negeren in deze zaak. Maar ¤74 euro eraan verdienen en dan een boete van ¤100.000 krijgen, het lijkt de VS wel.
Andermans spellen kopiëren mag niet, maar wat is er tegen het draaien van zelf gemaakte applicaties op een DS/DSLite/DSi/3DS/....

R4-kaartjes zijn bedoeld om home-brew-apps te draaien, niet voor het zonder toestemming maken van een kopie van een betaalde applicatie. Hoe je dat dan wilt verhinderen is uiteraard een andere discussie, al zou dat eigenlijk al niet nodig moeten zijn.
maar wat is er tegen het draaien van zelf gemaakte applicaties op een DS/DSLite/DSi/3DS/....
niets, maar 99% van de R4 gebruikers heeft dat ding daar niet voor. Als ik even snel in m'n eigen familie kring kijk. Dat ding heeft maar 1 doel: gratis gamen.
R4-kaartjes zijn bedoeld om home-brew-apps te draaien, niet voor het zonder toestemming maken van een kopie van een betaalde applicatie.
En geen hond die zich daar iets van aan trekt natuurlijk. Hoe vaak ik wel niet een kind in Bart Smit heb horen roepen: "kijk papa, deze moet je downloaden!" .... het is van de zotten.
Dus omdat X% van de gebruikers hun pc gebruiken voor Y ipv Z moeten we ze verbieden? En hoevaak ben jij wel niet in Bart Smit om een kind dat vaak (100x ?) te horen zeggen?
Misschien werkt ie in bart smit?? :+

Kaarten zoals M3 zero werken niet out of the box en zijn daarom legaal, je moet er eerst een besturingssysteem op flashen (sakura bijvoorbeeld) dan kan je er wat mee. Maar aangezien de software 3rd party software is die zonder het kaartje niks doet en geen inbreuk maakt op patenten is deze ook legaal.

Samen (zoals Glycerine en water vrij salpeterzuur en oleum mixen, een product geeft met de naam Tri Nitro Glycerine }> }> ) is het voor persoonlijk gebruik ook legaal. :+

of vergis ik me nu O-)
R4-kaartjes zijn bedoeld om home-brew-apps te draaien, niet voor het zonder toestemming maken van een kopie van een betaalde applicatie.
Klinkt leuk maar is natuurlijk onzin. Voor de R4 kaartjes werden, totdat het doek viel [de originele R4 is al jaren dood], telkens nieuwe kernels uitgebracht voor het oplossen van problemen in commerciële spellen. Als het alleen voor home-brew zou zijn dan hadden ze na de eerste paar kernels al kunnen stoppen want die waren al perfect voor home-brew. En dat geldt voor alle andere DS/DSL flashkaarten ook. Voor DSi en 3DS is het iets anders omdat die ook nog om de blokkades van nieuwe firmware heen moeten.

Overigens is de hoeveelheid zinvolle homebrew ook op 1 hand te tellen. Met DSOrganize, Lemmings DS en NDS Backup tool heb je het zo ongeveer wel gehad en alle 3 projecten zijn al jaren dood.
Toch goed dat het aangepakt word. "Crimineel" gedrag moet bestraft worden.
Wat is er crimineel aan flash kaartjes?
Flash zit in mijn telefoon, in mijn camera, in mijn SSD...ook allemaal verbieden dan?

Kijk alsie nu zulke kaartje met software erop verkoopt, dan kan ik daar nog in komen, maar dat is niet wat het artikel vermeld.
Serieuze maximum straf 10 jaar en die boete is ook niet mis.
Hoeveel winst zou die man per kaartje gemaakt hebben?
25 euro per kaartje is niet mis. Iemand een idee?
Een maximumstraf zegt niet alles. Maximumstraffen worden enkel gegeven als het een zeer zwaar vergrijp was wat nog net in die omschrijving pastte.

Als voorbeeld kan je een overval met geweld zien. Daar staat in Nederland max 9 jaar cel op. Een tasjesdief die een oude vrouw slaat en haar tas mee neemt zal een paar maanden krijgen.
Een bankovervaller die tonnen steelt door een geldvervoerbus op te blazen zal meer krijgen.

Zo kan je zien dat hoewel het in principe hetzelfde misdrijf is, dat een maximumstraf niet heel veel zegt over wat de uiteindelijke straf zal worden.
Die maximumstraf is bedoeld voor mensen die een grootschalige handel in dit soort producten hebben. Niet voor mensen die 10 kaartjes hebben verkocht. Verder geeft een hoge maximumstraf rechters ruimte om de straf specifiek te maken. Gemiddeld kan je dan bijvoorbeeld 5 jaar straf geven maar je hebt de mogelijkheid om ergere boeven zwaarder te straffen.

[Reactie gewijzigd door GJvdZ op 31 mei 2012 11:42]

Die R4 kaartjes heb je in allerlei prijsklassen. De allergoedkoopsten kosten een paar euro. In dat geval zou hij makkelijk 1200 x ¤ 20,- = zeg grofweg ¤ 25.000,- kunnen hebben verdiend.

Wil je kaartjes die snellere updates, of überhaupt updates aanbieden, en ook nog wat emulators doen, dan zou hij er hooguit een paar duizend euro mee hebben verdiend.

Ik weet dat r4 kaartjes in veel landen, waaronder Nederland, verboden zijn, en ik snap ook waarom dat is, maar 10 jaar celstraf vind ik absurd. Laat me lekker zelf bepalen wat ik in mijn DS steek. Dat gaat niemand een hol aan. Wat mij betreft werken prijzen van ¤ 49,95 voor nieuwe games, op een antiek platform, dit soort praktijken in de hand.
Laat me lekker zelf bepalen wat ik in mijn DS steek. Dat gaat niemand een hol aan.
Als ik die opmerking extreem doortrek, dan kun je uitkomen op:

"Laat me zelf bepalen wat ik in mijn broekzak steek, dat gaat niemand een hol aan. Ook niet als dat een doorgeladen Glock is".

Nogmaals, dat is een extreem voorbeeld. Maar het feit blijft: het is een verboden ding. Overigens heeft de rechter nooit het bezit van een R4, dus in handen van de consument, verboden verklaard. Alleen mag je die dingen niet verhandelen. Handel in verboden goederen is domweg een pittig economisch delict.
Dat is inderdaad extreem doorgetrokken. Ik probeer het duidelijker uit te leggen...

Ik snap dat de handel in die kaartjes wordt belemmerd, omdat piraterij de gamesmarkt om zeep helpt. En ik gun de gameontwikkelaars natuurlijk hun inkomsten. Maar ik ben het er niet mee eens omdat ik de redenatie verkeerd vind. Je gaat er namelijk per definitie van uit dat die kaartjes voor verboden doeleinden (zoals games zonder licentie) worden gebruikt. Je kunt ook r4 kaartjes voor backup, of homebrew gebruiken. Ik heb alle games die ik heb gekocht op één kaartje, erg handig.

Daarnaast vind ik echt dat ¤ 49,95 voor nieuwe games, op een platform uit 2004, wat grotendeels op karakters uit 1981, of daarvoor nog, draait, een behoorlijk hoge prijs is. De laatste jaren zijn er niet veel knallers van titels uitgekomen. En ja ik heb ook een 3ds.

Dezelfde redenatie wordt ook gebruikt bij de thuiskopieheffing. Omdat er vanuit wordt gegaan dat opslagmedia gebruikt worden voor illegaal gedowloade muziek, moet iedereen daarvoor betalen. De laatste cd met mp3's die ik zelf gebrand heb komt uit 2001 denk ik. Toch krijgen artiesten inkomsten omdat ik dvd's brand.

Als ik deze redenatie toepas op jouw voorbeeld, zou er dus een broekzakheffing kunnen komen om de kosten van slachtofferhulp, en bijkomende diensten en kosten, te compenseren, in geval van schietpartijen.
En elke week als ik naar de supermarkt loop in Groningen kom ik langs een boekenwinkel ( met een vrij breed assortiment ) waar nota bene buiten een reclame bord staat voor R4 kaartjes..
_/-\o_ das dan wel een hele coole boekenwinkel!
Wat wel een apart detail is is dat de wet in december van kracht is gegaan, maar de man sinds augustus 1200 kaartjes heeft verkocht. Als hij het grootste deel hiervan voor december verkocht heeft (een periode waarin de handel dus nog niet per wet illegaal was), krijgt hij dan ook een strafvermindering?

Of zou het niet uitmaken of je 1 of 1200 kaartjes verkoopt voor de hoogte van de straf?
Hij wordt aangeklaagd voor de verkoop van 3 kaartjes, niet 1200 (staat gewoon in het artikel)
Maakt wel degelijk uit, maar hij wordt maar voor 3 verkopen aangeklaagd (want die kunnen bewezen worden). Aldus is het minder interessant hoeveel je er precies verhandeld hebt (in zijn geval is alles wat ie voor december verkocht nog legaal ook), maar meer waar je voor bent aangeklaagd. Zie ook de uitleg van stutrecht hierboven.
Voor 3 kaartjes iemand veroordelen lijkt me vreemd.

Ik vind dergelijke zaken altijd erg dubieus. Immers maken bedrijven zo wetten iets wat je eigenlijk altijd wil voorkomen.

Immers een bijna EOL DS waarbij de winst voor nintendo dus laag is. Laten we zeggen dat mensen maximaal zo'n 5 spellen kopen. En zonder deze R4 kaartjes mogelijk niet eens een DS.

Lijkt mij inderdaad schuldig, maar de boete kan in mijn ogen nooit > 1000 euro zijn. En meer dan een boete voor 3 kaartjes lijkt me gewoon verkeerd.
Gebeurt zat hoor. In Amerika bijvoorbeeld worden mensen veroordeeld die maar een klein aantal mp3'tjes hebben gedeeld. En die straffen/boetes zijn niet mis!
Immers een bijna EOL DS waarbij de winst voor nintendo dus laag is.
Volgens mij klopt dat helemaal niet. Aan het einde van de live cycle wordt het meeste winst gemaakt op de hardware.
De ontwikkelingskosten zijn er uit, de onderdelen zitten op een minimaal prijs niveau.
Laten we zeggen dat mensen maximaal zo'n 5 spellen kopen. En zonder deze R4 kaartjes mogelijk niet eens een DS.
Ik durf zelfs te stellen dat Nintendo mogelijk helemaal geen DS meer zou verkopen als de R4 kaartjes niet in omloop waren.

Kijk even op pricewatch. De prijzen van de bekende tittels van hun eigen studio's zitten nog steeds op een IMO absurd niveau voor zo'n verouderde games. Mario, Pokemon etc.
De goedkoopste game, Mario Kart, kost nog altijd ¤ 29,99, game van 2008 volgens pricewatch.
pricewatch: Mario Kart, Nintendo DS

Zet daar eens eens oudere games voor de XBOX360 en de PS3 naast die veel beter uitzien en goedkoper zijn.
Precies op de hardware, door die kaartjes kan je nou juist meer hardware verkopen (dus meer winst).
Alsof dit de rest zal afschrikken, die gaan gewoon fijn door met het verkopen van de flashkaartjes.
Nou... Als hij aangeklaagd is voor 3 kaartjes twv 75 euro, en daarmee 10 jaar lik riskeert, dan weet ik niet of ik het het risico waard zou vinden.
doe voor de grap maar eens op r4ds kaart goegelen, en dan de bovenste aanklikken.
Je mag er gewoon naar linken hoor. Het is immers relevant, en de website zelf is niet illegaal.
Ja, leuk
Maar de retailshops vragen de hoofdprijs

Ik bestelde via dealextreme / priceangels in hongkong die r4i voor 5 euro
Diezelfde kaarten worden via de nl georienteerde shops voor 20 á 25¤ verkocht
Hier in NL ook al tijdje verboden, grote shops hebben het niet meer maar nog steeds bij diverse hobby shops te verkrijgen :9 .

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Samsung Gamecontrollers Game-accessoires Smartphones Sony Microsoft Apple Games Politiek en recht Consoles

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013