Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 97, views: 25.214 •

Ontwikkelaar id Software werkt aan de Doom 3 BFG Edition, een geremasterde en uitgebreide versie van de shooter die in de herfst op de markt komt voor de pc, Xbox 360 en PlayStation 3. De bundel bevat ook de eerste twee delen van de serie.

Naast klassiekers Doom uit 1993 en Doom 2 uit 1994 bevat de Doom 3 BFG Edition het spel uit 2004, dat uitgebreid is met The Lost Mission, een nieuw, uit zeven levels bestaand singleplayergedeelte voor Doom 3. Verder krijgt de nieuwe versie een geremasterd uiterlijk, en ondersteuning voor 3d en 5.1-surround sound. Ook heeft id Software de rendering en belichting verbeterd. In de versies voor de Xbox 360 en PlayStation 3 zijn Achievements en Trophies te verdienen. Sinds 2005 was al wel een versie voor de Xbox 360 te krijgen. De game was tot nu echter niet te krijgen voor de PlayStation 3.

Id Software heeft een nieuw systeem ingebouwd voor checkpoints en het opslaan van progressie. Dat moet een 'smoother progression' opleveren, aldus de makers. Spelers krijgen er een zaklamp bij die op het harnas van de hoofdpersoon gemonteerd is. Die moet het navigeren door de vele donkere ruimtes in de shooter vergemakkelijken. Het is daardoor bovendien mogelijk om de omgeving te belichten en tegelijk te schieten. Opvallend is dat id Software apart vermeld dat de shooter in de BFG Edition geschikt is voor 'head mounted displays'.

Doom 3 BFG Edition

Reacties (97)

Dit is zeer goed nieuws! Ik kan maar geen genoeg krijgen van de Doom serie.
Dit is toch echt het toppunt van luiheid/uitmelken of hoe heb ik dat? Een spel van een paar jaar terug even opschonen, in de level creator wat muren en beesten bij elkaar zetten en dat waarschijnlijk weer voor een euro of 20 verkopen (want meer zou echt belachelijk zijn)? In plaats van iets nieuws maken krijg je zoiets. En DOOM 3 was al geen top game.
Want jij gunt fans niets? Waar baseer je dit op? Op je eigen ervaring of weet het 100% zeker dat hier helemaal gen animo voor is?
Want jij gunt fans niets?
Jij "gunt" fans dat ze een spel wat ze al gekocht hebben ng een keer kunnen kopen en dan wat extra levels en een opfrisbeurtje krijgen?

Dit soort zaken is men in de PC-gaming industrie namelijk gewend als mod te vinden. Dan krijg je dit soort dingen:
http://www.moddb.com/mods/stalker-complete-2009
dit is gemaakt door wat enthousiastelingen. Het enige wat je nodig hebt is het originele spel en een download van ene paar honderd MB. Je hoeft het spel niet ng een keer te kopen voor de verbeterde textures en wat extra content.
met alle respect,

je hoeft het niet te kopen.

En dat ze er geld voor vragen, vind ik ook ergens normaal.
Ook al is het MAAR een oppoetsbeurt, het blijft werk.
Als ik met mijn auto naar de carwash ga moet ik er ook voor betalen.
Je kan zelf ook je eigen auto wassen, of de games je eigen oppoetsbeurt geven (aka mods)
Wat wel lullig is natuurlijk is dat wanneer je de game al hebt plus alle uitbreidingen je nu wel genaaid voelt dat ze niet ook gewoon een update uitbrengen..
Valt wel mee lijkt me. Stel je koopt een CPU en een jaar later is dezelfde CPU 2x sneller, dan verwacht je ook geen gratis nieuwe CPU right? Om dat games software zijn is dat niet op eens anders lijkt me dan...
Dan krijg je toch ook wat noemenswaardige verbetering, niet alleen in een game maar voor alles. Een geremasterde game is wat ze bij de witcher heel goed hebben gedaan. Gratis versie van de EE downen en elke normale versie in de winkel werd een EE. Nul kosten. Stalker voorbeeld net zo goed alleen dan door de community. TES reeks zelfde verhaal. Doom3 in een iets beter jasje en wat extra levels = niet veel geld waard.
ik verwacht eerder dat ze er een euro of 50-60 voor gaan vragen.

Leuk dat ze het nog is willen proberen uit te brengen.
ik verwacht alleen dat de fans en mensen die er toen geen pc voor hadden, maar nu wel een xbox/ps3 hebben het zullen halen
de remake Crysis 1 voor de xbox 360 was anders ook maar 19.95
Ik denk niet dat dit een goede vergelijking is. Crysis voor PS3/Xbox 360 was slechts de PC versie met aangepaste graphics en toegevoegde trophies. Hier hebben we het toch alweer over opgepoetste graphics, nieuwe levels, Dolby 5.1 en 3D ondersteuning en dan nog de toevoeging van trofeen en achievements. Dus qua ontwikkeling zal het stukken meer gekost hebben.

Desalniettemin verwacht ik dat de game 30 euro gaat kosten, vergelijkbaar met Halo: Anniversary Edition ;)
Ik heb deel 3 destijds gemist, dus het lijkt me inderdaad leuk om met deze game aan de slag te gaan. Maar 50-60 als prijs lijkt me iets te gek. Ik vermoed rond de 20-30 (op consoles).
Wat vind je van schaakborden in hout, in glas, in marmer. Met klassieke pionnen of warhammer figuren. Dat spel wordt pas uitgemolken ;)

Wel grappig dat schaak gewoon indefinite gespeeld wordt, maar dat PC games steeds verlaten worden waardoor we onze hardware steeds verder moeten upgraden.
Dat is ook relatief hoor. Ik speel nog steeds Age of Empires 2 tegen een vriend en het blijft leuk. Als je tegen iemand anders speelt gaat het erom dat je je intellect tegen een gelijke gebruikt. Dat blijft altijd uitdagend en verrassend. Het spel is de engine. Bij AoE zit een randomgenerator in die het redelijk goed doet en het daardoor leuk houd.

En over die hardware upgraden: de mogelijkheden worden daardoor ook steeds mooier en echter. Vergelijk het met een griezelfilm met een budget van $1M tegen $500M: dat is in het beste geval een B film met cultstatus tegen een blockbuster. Het is gewoon niet dezelfde ervaring.
Zoiets als een random generator kan een spel met mindere graphics al leuker maken dan een met een gelikte engine! Random generators rule.

Een vriend van me speelt overigens nog Panzer General. Het ziet er niet uit maar gaat puur om de strategie.

Graphics kijk je al snel doorheen. In ieder geval bij strategy. games :).
Dit is toch echt het toppunt van luiheid/uitmelken of hoe heb ik dat?
Opvallend is dat id Software apart vermeld dat de shooter in de BFG Edition geschikt is voor 'head mounted displays'.
Mensen die Carmack hebben gevolgd op Twitter in de laatste 3 maanden weten dat hij bezig was met head mounted displays, dus ik denk dat Carmack D3 gebruikt om deze nieuwe tech de markt op te pushen. :)

That being said, ze zouden D3 wel iets mooier kunnen maken (high poly models, iemand?)
Altijd dat gezeur over dat uitmelken... Je hoeft het niet te kopen.
Lijkt me wel leuk, doom 3 nooit gespeelt en dat er nu een versie komt die 'van deze tijd' is, is helemaal mooi. Ik ga hem halen.
Altijd dat gezeur over dat uitmelken... Je hoeft het niet te kopen.
Lijkt me wel leuk, doom 3 nooit gespeelt en dat er nu een versie komt die 'van deze tijd' is, is helemaal mooi. Ik ga hem halen.
Het is geen gezeur. Ik ben een zeer groot fan van ID Software en hun games en zou liever zien dat ze hun tijd en aandacht besteden aan iets nieuws dan een half gare remake voor een console platform van een jaren oude game en head mounted displays.

Ze hebben met Rage een redelijke game neergezet maar teveel steekjes laten vallen en men was er te snel op uitgekeken. Ik zou graag zien dat ze gewoon weer een top game neerzetten die het succes van Doom 1-2 en/of Quake 1-3 evenaart.
veel plezier, je betaalt de volle mep voor een spel van 8 jaar (!!) terug. voor mij is dit net alsof ze age of empires 2 opnieuw uitbrengen, extra schermresoluties toevoegen en er 2 nieuwe volken en wat units aan toevoegen. Zou je dat ook kopen voor 40 euro?
AoE 2, de beste RTS ever met nieuwe volken en resoluties (en misschien betere pathfinding) zou ik best voor betalen denk ik :)
Voor AoE niet, maar voor Generals: ZH met nieuwe graphics wel :) Hoeft niet eens nieuwe units bij, betere ondersteuning in x64 en betere multiplayer zou al meer dan voldoende zijn.
dat heet generals 2 :P
Dit is toch echt het toppunt van luiheid/uitmelken of hoe heb ik dat? Een spel van een paar jaar terug even opschonen, in de level creator wat muren en beesten bij elkaar zetten en dat waarschijnlijk weer voor een euro of 20 verkopen (want meer zou echt belachelijk zijn)? In plaats van iets nieuws maken krijg je zoiets. En DOOM 3 was al geen top game.
En je punt is? Zo lang er een markt voor is en mensen dit blijven kopen zullen makers dit blijven doen.
Het toppunt van uitmelken is angry birds en toch blijven mensen dat maar kopen.
mijn punt is dat het spel 8 jaar oud is en er niks aan is veranderd dat niet onder mod/patch valt. en dat brengen ze OPNIEUW uit voor een ronde prijs. stelletje gekken, veel plezier, ik haal m liever uit de grabbelbak van intertoys voor 1,50.
Gelukkig is Modern Warfare X geen uitmelkzooi.

Beter een goed spel remaken/verbeteren, dan een nieuw deel voor een crapserie.
Ben het er mee eens dat het een beetje uitmelkerij is, maar na het zien van de video heb ik eigenlijk wel zin om het spel nog eens uit te spelen. Persoonlijk vond ik het toch n van de betere shooters die ik ooit gespeeld heb, en dan vooral voor de beklijvende sfeer.

Waar heb ik die CD gelaten ...
Yes, geen mod meer nodig om een zaklamp op je wapen te plakken. Dit vond ik toch echt wel een vervelend punt aan Doom 3
Volgens mij was het JUIST spannend om OF licht OF wapens te kunnen gebruiken, maar niet allebei.

Gelukkig konden PC gamers dit spel al langer spelen met texture packs en shader suites, maar toch leuk dat Id het nu even bundelt (geen hoop meer na de flop die bekend staat als Rage?)
Dit !
Nu haal je juist heel die beklemmende sfeer uit het spel.
Zoals ik het lees heb je de keuze, dus gebruik jij liever de zaklamp niet tijdens het schieten dan doe je dat gewoon niet :)
Inderdaad. De eerste keer dat ik hem speelde wist ik nog niet eens dat er een shortcut key was voor switch zaklamp naar actieve wapen met alle gevolgen vandien.

Het gezeik over Doom 3 snap ik ook niet. Ik vind het een van de beste spellen ooit. De muziek bij Id is ook altijd prima verzorgd. Alleen moet ik op mijn oude pc alle grafische features uitzetten om het nog een beetje speelbaar te krijgen :( .
Dit zou de enige reden zijn waarom ik de game juist niet zou kopen :). Ik wil minstens 10 hartaanvallen in een potje doom 3.
Supervet!!! Ik vond Doom III een gaaf spel. Lekker op de zolderkamer knallen en af en toe schrikken. Maar ik denk niet dat ik hier speciaal geld voor ga uitgeven.
BFG = Big F***ing Game? (en ja, ik snap de verwijzing naar Big F***ing Gun)

Wel jammer dat je nu altijd een zaklamp kunt gebruiken. Ik vond het juist erg sterk dat wanneer je moest schieten, je geen licht had. Dat maakte dat het spel over het algemeen donkerder was en dus enger en was je soms het monster kwijt doordat het te donker was. Dat zorgde voor wat meer spanning en zat je soms op het puntje van je stoel.
Nu wordt het wat meer een run&gun game waar je monsters altijd goed ziet en dat was denk ik niet de bedoeling van Doom 3.

Laat ze maar met een nieuwe versie komen of een nieuw project in plaats van meer tijd te steken in een game die ik persoonlijk niet meer ga spelen aangezien ik het origineel al heb gespeeld. 3D vindt ik zinloos en voor de multiplay ga ik het echt niet nog een keer doen, tenzij ze meer personen per game toelaten. Dat moet nu toch wel lukken met betere hardware.

[Reactie gewijzigd door Metalslave666 op 31 mei 2012 11:04]

BFG is volgens mij een verwijzing naar het sterkste wapen in het spel en in de films, de Big F***ing Gun.

On-topic:
Dit ziet er best wel geinig uit,kan ik eindelijk Doom 3 uitproberen :D
Ik denk dat het eerder

BFG = Big F***ing Gun

Is en dat komt van de BFG-9000 wapen nummer 7 voor de doom 1 & 2 fans :P Doom 3 nooit uitgespeeld, was iets te freaky voor mij met het tekort aan ammo geluiden van alle kanten en alles donker. Een lamp op je armor maakt dit wel een heel stuk makkelijker en haald veel spanning weg, maar het maakt het wel toegankelijker. Ze zouden eigenlijk ook een classic mode moeten hebben dat je het op de orginele manier kan spelen.
De gemonteerde zaklamp kon je al gebruiken met de ducktape mod
Maar zonder was juist veel leuker, rustig rondwandelen met je zaklamp en constant op je hoede zijn en bij het minste geluid meteen naar je wapen wisselen maar dan zag je natuurlijk niets meer :p

[Reactie gewijzigd door Fush op 31 mei 2012 10:58]

Ik vond dat eerder irritant. De moeilijkheidsgraad zat voornamelijk in je vermogen om te gokken achter welke zwarte pixels een monster zat verstopt. 't Had meer weg van zeeslag dan een shooter.

Toch, 't blijft doom dus je speelt het uren achter elkaar, koopt alle expansions en deze zal zeker ook wel in de kast verschijnen. :)
De gemonteerde zaklamp kon je al gebruiken met de ducktape mod
De Duct Tape mod was voor watjes. Echte mannen speelden gewoon op twee 3dfx Voodoo2's in SLI (1024x768 en wel 16-bit kleur) en hadden niet eens een zaklamp nodig. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 31 mei 2012 12:53]

Begrijp ik dit goed dat Doom 1 en 2 ook "geremastered" in dit spel zullen verschijnen?
niet geremastered.
Jammer hoor. Dat zou voor mij wel een rede zijn om deze game te kopen. Stel je voor... Doom 1 en 2 met de graphics en gameplay van Doom 3. Maarja, aan de ene kant.. In Doom 1 kon je niet springen enzo... Als je dat opeens wel kunt is het wel ineens vreemd omdat je dan bij plekjes kunt komen waarbij je bij de originele Doom 1 een omweg voor moest maken. Ik zou wel eens de eindbaas van Doom 2 in nieuwe graphics willen killen op Nightmare..!! :D
Google eff op "Doomsday Engine".
Dat is een alternatieve executable voor de Doom (1 en 2, Heretic, Hexen, enz) datafiles.
Je kan ermee de klassiekers herspelen (met OpenGL en een hele zooi andere verbeteringen) op Win/Mac/Lin.
Of voor de Chrome(book)ers: http://doom.pdox.net/
Of voor mensen die een fatsoenlijke nieuwe Doom engine willen zien (itt Doomsday):
Single Player: http://www.zdoom.org/
Multi Player: http://www.zdaemon.org/

ZDoom bied onwijs veel nieuwe features er is zelfs een OpenGL variant genaamd GZDoom. De Doomsday engine waar een paar posts eerder over wordt gesproken, wordt eigenlijk helemaal niet meer gezien als een 'standaard' in de Doom community (Doomsday moest het een aantal jaar geleden vooral hebben van zijn mogelijkheid om 32 bit color md5 models te ondersteunen met veelbelovende screenshots van het nieuwe en aankomende Doom Resource Pack...dit is echter na 6/7 jaar nog niet af!).
Dit, in tegenstelling tot ZDoom (of ZDaemon voor multiplayer) welke niet zijn gebouwd voor dat soort eye candy maar wel een engine die een vorm van scripting ondersteund welke bijna zo uitgebreid is als de source engine. Daarnaast ondersteund ZDaemon parameters om zelfs puristen van het eerste uur gelukkig te stellen (zodat deze een vrijwel foutloze doom.exe ervaring kunnen krijgen maar dan op moderne PC's en met TCP/IP ondersteuning, met een netcode die niet meer onder doet voor UT99 of RTCW:ET !).

Voor mensen die de oude Doom erg goed vonden raad ik aan om ZDoom eens te installeren en dan ook eens wat extra mappacks te downloaden. Er zijn vele Doom mappacks die worden gezien alszijnde 'beter' dan de standaard Doom 2 maps (wat ook niet zo heel erg moeilijk is, als je er een serieuze objectieve blik op werkt).
Dit overigens in tegenstelling tot Doom 1 zijn eerste Episode (E1), wat nog steeds wordt gezien als de 'holy grail' en 'mother' of all Doom maps.
Bekende/goede mappacks:
Alien Vendetta
Caverns of Darkness
Dark 7 + Dark 7 Mission Pack (sequal to Dark 7)
Phobos Anomly Reborn
Scythe + Scythe 2
The Darkening + The Darkening: Episode 2

Met betrekking tot ZDaemon (de multiplayer variant) kan ik ook nog een heel artikel schrijven, maar dan wordt deze post wel _erg_ lang. :)

[Reactie gewijzigd door Da_maniaC op 31 mei 2012 18:52]

Ik gebruik zelf de EDGE engine voor DooM 1&2 ;
http://edge.sourceforge.net/

Geen DooM 3 kwaliteit, maar wel een geweldige verbetering, en eenvoudig te gebruiken.
Het head mounted display ding staat er waarschijnlijk bij omdat John Carmack al een half jaartje bezig is met HMD's in zijn 'Mad Scientist Lair'

Hij heeft een prototype en het klinkt veelbelovend, Theverge heeft er een artikel over: http://www.theverge.com/2...-fall-we-try-it-with-john

Grappig is ook dat de headset die Carmack gebruikt een prototype van een Oculus Rift is. Een crowdsourced headmounted display die morgen op kickstarter komt en gericht is op hobbyisten. : http://www.mtbs3d.com/phpBB/viewtopic.php?f=120&t=14777

[Reactie gewijzigd door Rmg op 31 mei 2012 11:05]

Nice! En zo zie je maar, met ductape kan je alles. Vraag me toch af wat voor schermen daar in zitten gezien de grootte van dat blok voor je gezicht.
Laat in de avond, winter 1996: kamer helemaal donker, alleen mijn 21" scherm staat aan. Ik ben diep in een donkere kelder in Doom2, koptelefoon op, compleet van de echte wereld uitgesloten. Ik hoor wat... meen ook iets te zien... en dan, opeens...

Legt mijn vriendin haar hand op mijn schouder! :o

Met deze nieuwe uitgave, in 3D of met een HMD, en in 5.1 surround op de koptelefoon, krijg ik zeker alsnog die hartaanval! :+
jij had in 1996 een 21" scherm? WOW! Ik was toen al da man met een 17" CRT ;-)
Ja, een Gateway Vivitron 21"
http://www.familytreehous...ped/computers/gateway.jpg
Het was een hele investering destijds, maar ik heb het nog steeds, alhoewel het de afgelopen 5 jaar sporadisch aan is geweest. Waar anderen van 13"-14"-15"-17" gingen en waarschijnlijk de 21"nooit hebben gehaald, was ik in n keer binnen met een heel mooi scherm waar ik uren plezier van heb gehad.

Vooral tijdens DOOM2 en Quake, en later Call of Duty sessies was het echt de moeite waard!
Opvallend is dat id Software apart vermeld dat de shooter in de BFG Edition geschikt is voor 'head mounted displays'.

http://tweakers.net/video/5531/videoreview-sony-personal-3d-viewer.html
Laat in de avond, winter 1996: kamer helemaal donker, alleen mijn 21" scherm staat aan. Ik ben diep in een donkere kelder in Doom2, koptelefoon op, compleet van de echte wereld uitgesloten. Ik hoor wat... meen ook iets te zien... en dan, opeens...

Legt mijn vriendin haar hand op mijn schouder! :o
In 1996 was het zeker wel mogelijk om een oud bakkie (~3-5 jaar) te kunnen regelen om zo over null modem coop te spelen. Dat je dat niet gedaan hebt met je vriendin. ;)

Later (1996-1997) kon dat overigens nog steeds met Duke Nukem 3D. Werkte uitstekend, mits de serile porten maar van het type 16550 UART waren en niet een oudere versie (welke soms nog werd gebruikt op goedkope moederborden).

Ah, nostalgie. Toen was multiplayer nog iets echt bijzonders en niet zo gemeengoed als vandaag de dag. :>
Ik snap niet dat ze zoveel moeite en tijd stoppen in een spel wat zo gruwelijk hard geflopt is/was als Doom 3, eigenlijk.. naast de grafische eigenschappen (het spel zag er super uit voor zijn tijd, en nog steeds eigenlijk) , was de rest maar zeer matig te noemen. slechte voice acting, slechte engine voor buitenlocaties, matige wapens. Als ze aan deze pijnpunten niets doen , denk ik dat ook dit spel gaat floppen als een baksteen. maar we zullen zien.
Des te meer tof dat ze een 'relatief' geflopte game nieuw leven inblazen. Al was het allen maar voor de fans. Over de kwaliteit valt te twisten, maar die ietwat B-film achtige sfeer was echt een perfecte aanvulling op de knal-er-maar-op-los-game.

Dan nog, wat is geflopt. Het succes van Doom I en II kan niemand meer halen omdat de markt al zo verzadigd is.
geflopt ?

Volgens wikipedia : ( http://en.wikipedia.org/wiki/Doom_3 )

Doom 3 was a critical and commercial success for id Software; by the beginning of 2007, over 3.5 million copies of Doom 3 had been sold, making it the most successful project by id Software to date


niet echt een flop te noemen O-)

[Reactie gewijzigd door tsjarlie op 31 mei 2012 11:16]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneApple iOS 8

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013