Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 248, views: 80.799 •

De virtuele provider Bliep van de Telegraaf Media Groep gaat via prepaid mobiel internet aanbieden voor 50 eurocent per dag. Het gebruik van internet is onbeperkt. Voor 1 euro per dag is sneller internet mogelijk. Bliep zit op het T-Mobile-netwerk.

De tragere internettoegang heeft een snelheid van 384Kbps down en 64Kbps up. De snellere toegang is 3,6Mbps down en 2Mbps up, zo maakte de virtuele provider bekend bij de presentatie van de plannen. Gebruikers betalen per dag dat ze online zijn en hoeven dus niet te betalen voor dagen dat ze niet online gaan. Bij de bundel zit ook onbeperkt sms'en.

Bliep, door het bedrijf zelf geschreven als *bliep, biedt alleen prepaid-kaarten aan. Die zijn verkrijgbaar voor 1 euro. De virtuele provider richt zich op jongeren, al is het onbeperkt online zijn wellicht voor meer doelgroepen interessant. Minpunt voor sommige gebruikers zal zijn dat Bliep-simkaarten in het buitenland niet werken; de provider werkt er nog aan om dat te veranderen.

De virtuele provider maakt gebruik van het netwerk van T-Mobile en is afkomstig uit de stal van Telegraaf Media Groep. De mensen achter Bliep zijn afkomstig van Hyves Mobile, de mobiele provider van TMG's sociale netwerksite Hyves. Bliep wordt ook gefinancierd met geld van TMG.

Kosten per dagSnelheidLimietSmsBellen
0,50 euro 0,4/0,1Mbps Geen Onbeperkt 0,25 euro per minuut
1 euro 3,6/1,0Mbps 2GB Fair Use Onbeperkt 0,25 euro per minuut

Reacties (248)

Reactiefilter:-12480243+1198+215+31
1 2 3 ... 8
Dit is nog best interessant, zei het niet dat ik ook wel een beetje bel. Ik moet dit nog even goed narekenen, maar dit heeft zeker potentie!
Ze zijn net zo duur als Hi Prepay (3,50 per week) alleen bieden zij écht onbeperkt internet en sms'en aan, bij Hi krijg je 50MB en 700 smsjes, op dezelfde snelheid. Wil je een week meer data, dan kan dat ook. Persoonlijk zit ik dan liever bij het KPN netwerk.

Vodafone zit er ook in de buurt: 250MB internet en 500 smsjes, maar dan op 3,6 MB per seconde. Met 14,50 nog goedkoper ook, echter dan wel weer een begrenzing op hoeveelheid sms/data.

Maar het gros van de mensen heeft volgens mij wel genoeg aan zo'n 200 MB.

Als je aan een abonnement begint kan je met de huidige actie bij Hi ook een Hi Large aanschaffen, de helft van je abo voor de helft van de prijs, dan kom je ook op zo'n 15 euro per maand uit. Voor 1000MB internet op 7,2mbs en onbeperkt (3000) sms.
Anders heb je nog Simpel, Simyo, Ben en Hollandsnieuwe.

Bliep bied 't allemaal onbeperkt aan, maar zoveel verbruiken de meeste mensen toch niet. Als je weet wat je verbruikt kan je nog wel iets goedkoper uit komen voor hetzelfde.
Maar het gros van de mensen heeft volgens mij wel genoeg aan zo'n 200 MB.
Denk dat je dat wel onderschat... ik internet zelf niet belachelijk veel op me mobiel, en als ik het doe gaat het 9 van de 10x via WiFi

Maar als ik naar me telerstanden kijk, is het toch gemiddeld wel 500/600 mb wat ik er door heen gejaagd heb.

Als je dit niet via WiFi doet heb je dus bij lange na niet genoeg aan 200MB
Wellicht advertenties in apps die nogal wat MB's oppikken? Er was in ieder geval bericht van nogal wat accugebruik door advertenties.

Zelf zit ik bij Simyo, ook goedkoop en op het betrouwbare KPN-netwerk. Ik heb van meerdere T-mobile klanten (ik ging weg toen Orange T-mobile werd) gehoord dat de bereikbaarheid en klantenservice vaak huilen met de pet op is. Leuk idee en interessante tarieven, maar het netwerk staat mij niet aan.
Ook 1 van de redenen waarom ik een AD blocker gebruik op me android toestel, het enige nadeel vindt ik dat ik eigenlijk sommige apps wel wil steunen door is op een Add te klikken, maar dat dat dan ook weer niet mogelijk is!
Ik heb zelf erg vaak dat mijn data over 3G < 200MB is. Ik heb btw een oud Vodafone abonnement met een 1GB limiet. Maar ik verbruik dan wel regelmatig > 4GB over WiFi, en ik heb alleen thuis WiFi. Dus het ligt eraan, gebruik je bijvoorbeeld navigatie die maps on the fly download, dan zal je behoorlijk meer verbuiken dan ik op dit moment doe. En wat ik doe is een beetje browsen, social, kloten met MIUI, en dat bijna nooit langer dan een kwartier per dag, en dan krijg je ook zo'n 200MB gok ik.

Daarvoor had ik een FUP (ook bij Vodafone) en daar ben ik wel eens doorheen gegaan door te tetheren en dan afleveringen van Mythbusters op YouTube te gaan kijken :P Ik kreeg echter alleen een brief, ik had geen snelheidsbeperkingen of zoiets.
zonder filmpjes te kijken en zonder updates te draaien via 3g zit ik toch wel aan het einde van de maand op zo'n 800 ~ 1000 mb ;-) en ik ben dan de gemiddelde verbruiker bij ons in de klas.
Dan vraag ik me toch echt af wat je allemaal aan hebt staan.

Tijdens werkdagen zit m'n Incredible S gewoon op 3g (geen wifi aanwezig) met Tweets, Facebook, mail, agenda aan.

Oh ja, en zonder adblocker. Verder zo nu en dan ff een internetpagina opvragen en zo.

En ik heb aan 300-400 MB echt ruim voldoende.
Alleen bel je bij Hi prepay voor 35(!) cent per minuut, maar kun je wel zonder bundel voor 5ct smsen. Ik heb het even nagevraagd, maar je kunt NIET smsen zonder 'bundel' bij bliep. Desalniettemin heb ik toch een simkaart van hun besteld, nu zit ik nog bij Hi prepay. Geen internet, alles via WiFi.
Euhm, ongetwijfeld zitten zij ook wel achter een FUP (fair use policy) wat betreft dat mobiel internet. Kan gewoon niet anders.

Klinkt leuk op papier, maar ik geloof er niks van dat dit voor hun daadwerkelijk rendabel is wanneer alle grote mobiele aanbieders hun prijzen op de schop gegooid hebben om de kosten te kunnen dekken. Gezien zij afnemen van een van deze grote aanbieders (T-mobile) zullen zij toch ook kosten moeten afdragen die ze toch echt aan de klant moeten verhalen.
Als je nog een beetje belt is het sowieso oninteressant. Stel je belt 200 min. per maand dan ben je al 50 euro extra kwijt p/m en is het veel duurder dan bestaande providers.

Stel je gebruikt minder dan 500mb p/m dan ben je bij t-mobile zelf goedkoper uit met een 10tje per maand. Gebruik je meer MB en is een lagere snelheid voldoende, kan deze abbo voor een tablet interessant zijn. Maar gezien de lagere snelheid is de prijs circa even duur als bestaande providers.

Had ik net de website http://whatthebliep.nl/ aangeraden, waarop ze misstanden in de telecomsector aankaarten, en dan komen ze zelf met dit abbo aan. Wat mij betreft een farce voor nu.

Edit: de snelle variant van Bliep is wel beperkt tot 2GB p/m http://www.bliep.nl/static/pdf/tariff.pdf

[Reactie gewijzigd door Astaroth op 30 mei 2012 13:29]

Een beetje bellen noem je 200 minuten per maand? Misschien zal dat wel een gemiddelde zijn, maar ik vindt het nog steeds vrij veel.

Het lijkt me ook niet handig om elke dag je internetbundel aan te zetten. Als je toch de hele dag WIfi in de buurt hebt (op school, werk, thuis) dan zet je het gewoon uit en betall je niks. Als maand abbo zou ik dit ook niet echt aanraden.
Dit gaat zeker interessant worden voor bepaalde doelgroepen waaronder ikzelf:

Woon in Noorwegen, kom vaak (weekenden) in NL. Ik gebruik een talet welke voorzien is van een 3G slot. Nu koop ik dus zo een Bliep kaart en zet daar eenmalig 30 euro op. Vervolgens kan ik 60 dagen onbeperkt internetten (een website opvragen met 0,4mbit is zo traag nog niet, zolang de ping maar acceptabel is). Dit betekent dat ik voor een euro of 30 zeker een jaar lang thuis online kan zijn. Momenteel is er geen andere provider welke dit zo flexibel aanbied.

Ik ka dit zeker gebruiken, ik merk namelijk dat ik de 3G op de tablet vaak gebruik. Oke, thuis, op het werk en bij vrienden zit ik op Wifi, maar vaak in de stad staat gewoon de 3G op Push ingesteld. Bovendien is even wat opzoeken via 3G stukken sneller als eerst inloggen op een wifi hotspot, voorwaarden accepteren etc. ;)
Ik woon zelf niet in Nederland, maar hier in Portugal heb je vergelijkbare aanbiedingen.

Als je een smartphone hebt, kan ik je www.easycallback.com aanraden. Met dit programma maak je verbinding met de server van easycallback. Vervolgens wordt je teruggebeld op je mobiel (dus het is geen voip, en dus gebruik je ook geen data), zodra je oppakt wordt de andere kant gebeld.

Ik kan met mijn Portugese mobiel zo voor 4 cent per minuut naar mijn moeders vaste lijn bellen.

NL mobiel naar NL mobiel kost je 6 cent per minuut.

Het is een tikkeltje omslachtiger, maar het scheelt je echt gigantisch veel geld.

25 cent per minuut voor een nationaal mobiel gesprek is ronduit ridicuul.

Je zou zo ook veel voordeliger naar NL kunnen bellen als je op vakantie bent.
Dat is voor mijn kids heel interessant!
Is ergens te vinden of het ook mogelijk is om te bellen via *Bliep? En zo ja, wat het kost?

edit: @onderstaande reacties.
Tnx. Nadeel van mobiel lezen, je kijkt snel over tabellen heen. In de tekst staat het namelijk niet.

[Reactie gewijzigd door AllSeeyinEye op 30 mei 2012 11:51]

0,25 euro per minuut
bellen, 25 cent per minuut, goed lezen bitte
Dat staat in het overzichtje. Lees eens verder dan de titel.

Kosten per dag Snelheid Limiet Sms Bellen
0,50 euro 0,4/0,1Mbps Geen Onbeperkt 0,25 euro per minuut
1 euro 3,6/1,0Mbps 2GB Fair Use Onbeperkt 0,25 euro per minuut
Bellen kost 25 cent per minuut, staat erbij ;)
Lees het artikel eens tot aan de laatste 2 regels.

[Reactie gewijzigd door Ortep op 30 mei 2012 11:50]

Kids is ook geen Nederlands. Daar hebben we een woord voor: kinderen.
kids de; mv (pop) kinderen

Bron: Vandale.nl

Het is dus zeker wel een Nederlandse woord.
ik zit op een desktop en ik had er ook zo overheen gelezen :P
Als je dan toch onbeperkt internet heb is VOIP een mooi alternatief (zoals ook andere reacties hier aangeven)
Dan wordt het ongeveer 0.03 ct per minuut.
Kwaliteit kan tegenvallen maar over het algemeen goed.
VOIP met 384kbs? Gaat dat lukken?
Makkelijk. ISDN was 64kb/s en daar had ik thuis een prima verbinding mee :) Het oude telefoonnet haalde met moeite 56kbs en ook daar heb ik jaren zonder problemen mee gebeld.

Mijn vriendin in Venezuela heeft een uploadsnelheid van 384kbit en daar doen we Skype overheen. Ik zie haar prima en versta haar beter dan met welke telefoonlijn dan ook. Dat zij mij ook prima ziet en hoort, is logisch: mijn upload is 10Mbit en haar download 2MB. Overigens gaan over diezelfde 384kbit ook nog de beelden van 3 beveiligingscamera's terwijl we Skype'en (normaal zelfs 7, maar dan wordt de kwaliteit van Skype echt slecht).

Samengevat: maak je geen seconde zorgen.
De bandbreedte is het probleem niet, ik zou me meer zorgen maken om delay en jitter.
Dan moet de rest dat natuurlijk wel hebben. Viber of Skype, of allebei?
Niet per se, het is natuurlijk goedkoper als de ander ook Viber of Skype heeft (internet naar internet) maar je kan ook gewoon naar een huislijn bellen.
Dit valt wel buiten je bundel, dus je zult dan krediet moeten overmaken naar de betreffende service. Dit kan gewoon met iDeal.
Hieronder linkjes naar de kosten van enkele services (uiteindelijke kosten zijn 1 a 2 cent hoger i.v.m. niet bijgetelde admin/overmaak kosten etc.)
Scydo
12Voip (hier is Nederland nu zelfs "gratis")
Skype
Een stabiel kwalitatief hoofwaardig VoIP gesprek over 3G is lastig. Ik werk bij een zakelijke VoIP operator met TNO achtergrond en we testen hier al 5 jaar mee. We raden het niet aan voor zakelijk gebruik.

Ten eerste heb je stabiele bandbreedte nodig. Deze is bij de meest gekozen codes (G711) inclusief netwerk overhead 100 tot 110 kbits. Dit is op mobiele 3G netwerken meestal wel beschikbaar, maar niet stabiel beschikbaar.

Een tweede probleem is de latency. Bellen wordt onprettig bij een latency van boven de 200ms. De standaard latency op mobiele netwerken is hoog, rond de 150ms is normaal. Dat is al op het randje. Zeker als je in (snelle) beweging bent (auto, trein) dan is zowel een stabiele ping als stabiele bandbreedte zeldzaam.

Het is leuk dat dit samen valt met de plan: Doe mee aan de Grote Tweakers.net 3G-test! - update, die inmiddels on hold staat. De gemiddeld gemeten ping lag boven de 200ms (http://www.blitsen.com/operators). Nou is die test niet voor niets stop gezet, want met Speedtest.net meet ik op T-mobile 110ms.

Opties om de kwaliteit beter te laten zijn:
1- Het gebruik van de G729 codec. Deze vraagt kort door de bocht de helft aan bandbreedte.
2- Een andere optie is bellen over WiFi indien dit beschikbaar is en mobiel zodra je geen WiFi hebt.

Ik denk dat we dat in de toekomst meer gaan zien, zeker omdat de wens naar mobiele bandbreedte (video bellen/kijken) te snel groeit.

[Reactie gewijzigd door Ma_rK op 30 mei 2012 22:13]

Als expert (dank je voor je uitleg!) wil ik jou graag een vraag stellen: de bitrate van G.711 is 64kbit. Hoe kan het dan zijn dat je 60% of meer aan overhead hebt? Q.931 wordt gebruikt voor ISDN. Daarbij zou de maximale overhead 16kbit moeten zijn (bruto bitrate is 160kb, gedeeld over twee lijnen is 80kbit en dus houd je 16kbit over).

Ik weet ddat G.711 al redelijk oud is (1972), maar snap toch echt niet de enorme overhead. Weet jij daar meer van?

Ik gebruik voip privé en kan het daarom alleen maar eens zijn met de conclusies uit jullie testen: het is nog niet goed genoeg voor zakelijk gebruik. In mijn geval zijn het voornamelijk gesprekken naar mobiel en vast in Venezuela en zeker onderweg in de auto probeer ik het niet eens. Alleen in gebieden waar ik langzamer dan 90km/u rijd, durf ik het aan (T-Mobile), hoewel er ook dan nog wel eens wat wegvalt.
Expert is een groot woord. Ik heb collega's die hier veel meer van weten, maar ik zal een poging doen. Als ik de uitleg goed heb begrepen zit het ongeveer zo.

The bandwidth used depends on the code and datalink (layer2) protocols. Several things influence the bandwidth used like payload size, ATM cell headers, VPN headers, use of header compression etc.

Theoretical bandwidth usage expands with UDP/IP headers:
  • Codec, Bitrate, Nominal Ethernet Bandwidth (one direction)
  • G.711, 64 Kbps, 87.2 Kbps
  • G.729, 8 Kbps, 31.2 Kbps
Ik vind die calculatie aan de lage kant, want er komt nog "verbruik" bij van je dsl, cable of 3G verbinding. PPPoE (dsl) geeft bijvoorbeeld een overhead van ongeveer 15%. Daarmee komt je iets boven de 100 Kbps. Ik verwacht dat dit overhead percentage op mobiele netwerken nog hoger zal zijn.

[Reactie gewijzigd door Ma_rK op 30 mei 2012 22:32]

Die calculatie klopt precies.

G.711 levert 80 bytes per 10ms aan audio op. Meestal stop je 20ms aan audio in een packet, dus 160 bytes. IP/UDP/RTP overhead is 40 bytes, Ethernet overhead is 18 bytes, totaal 160+40+18=218 bytes per packet.

Er gaan 8 bits in een byte, en er gaan 50 packets van 20ms in 1 seconde, dus 218*8*50=87200. Klopt precies. G.729 idem dito, maar dan met 10 bytes per 10ms audio.

De overhead is uiteraard anders per medium, en ik heb ook geen idee wat de overhead van 3G is, maar ik denk niet dat het heel veel zal schelen van dit.

Header compression scheelt trouwens enorm: de 40 bytes gaan terug naar 2 bytes, wat bij G.711 een besparing van 15% oplevert, bij G.729 zelfs rond de 50%.
20 ct per minuut kost het bellen.

25 ct per minuut, en bij iedere euro die je opwaardeert 1 minuut gratis, dus 5 minuten voor 1 euro.

Naar andere *bliep gebruikers gratis bellen. Kan een reden zijn dat dit extra populair wordt.
GRatis, bij de 1 euro per dag keuze
Dan is het al 30 euro per maand.
Dat is voor mijn kids heel interessant!
Is ergens te vinden of het ook mogelijk is om te bellen via *Bliep? En zo ja, wat het kost?

edit: @onderstaande reacties.
Tnx. Nadeel van mobiel lezen, je kijkt snel over tabellen heen. In de tekst staat het namelijk niet.



Sinds wanneer kan je spuug ook al internetten?

[Reactie gewijzigd door verstuur op 30 mei 2012 15:26]

Erg goedkoop, met die trage snelheid blijft het nog wel mogelijk om whatsappjes etc. te ontvangen, maar lijkt mij minder geschikt om te browseren.
Dat doen ze waarschijnlijk omdat je met die lage snelheden toch niet meer dan 2GB gaat verstoken.

Edit:
Oeps, eigenlijk @Decipher666 hieronder

[Reactie gewijzigd door geerty159 op 30 mei 2012 11:59]

Jij weet wat de hele dag internet radio @128k verstookt?
Dan zit je in na 2 dagen wel aan de 2GB.

Voor het gemak 10kB/s

1 min = 600kB
1 uur = 36MB
1 dag = 864MB
Dan gebruik je aac+
Dan gaat het nog steeds hard |:(
Voor het gemak zit 10 kB/s wel een factor 1,6 lager dan een 128 kbit stream. Het werkelijke dataverbruik (overhead niet meegenomen):

1 sec = 16 kiB
1 min = 960 kiB
1 uur = 5760 kiB = 56,25 MiB
1 dag = 1350 MiB

Je hebt 2000 / 56,25 = 35,56 uur nodig om die 2GB te verstoken.

[Reactie gewijzigd door bavanandel op 30 mei 2012 20:06]

Huh, krijgen telefoons tegenwoordig geen fm antennes meer mee?
90% van het snelheidsprobleem bij browsen is de responstijd, het kost enorm veel tijd om verbinding te maken en de request te versturen, maar als de data eenmaal onderweg is ben je met 384kbps zo klaar. Dat is 48kByte/s, ter vergelijking, deze pagina is slechts 65kByte groot. In anderhalve seconde heb je dus deze volledige pagina binnen, terwijl het over het algemeen veel langer duurt voordat de pagina echt zichtbaar is op een mobiele telefoon.

Met afbeeldingen duurt het allemaal wat langer, maar nog steeds bruikbaar.
"The page has a total of 70 components and a total weight of 177.4K bytes"

Je moet natuurlijk ook de overige elementen (plaatjes, css, javascript) meetellen. Maar dan nog is 70x een request versturen doorgaans erger dan de data terugkrijgen op zichzelf. Gelukkig worden er al wat trucjes gebruikt om reeds gemaakte verbindingen te hergebruiken en heb je met goed gevulde caches uiteraard minder (nieuwe) requests nodig.
Zeker bruikbaar, maar ik had hiervoor Hi Prepaid (ŕ 384kbs down) en nu een Hi abo (ŕ 7,2mbs down) en ik merk daartussen toch echt wel verschil
Heel raar dat ze toch weer een FUP gaan gebruiken bij het duurdere abbo en bij de goedkope niet... Wat kost het dan als je meer als 2gb gaat verstoken?
Waarschijnlijk niks, ze knijpen dan alleen je snelheid ;)
Dat lijkt me onlogisch wanneer klanten per dag betalen. Er moet iets achter zitten. Zoiezo, hoe kan je een uberhaupt FUP toepassen bij een dergelijke overeenkomst?
Of gaan ze nu stellen dat iemand die 2 uur lang Youtube zit te kijken oneerlijk gebruik maakt van zijn bandbreedte? Kun je zien dat die hele FUP onzin is. Je krijgt je overeengekomen bandbreedte onbeperkt of niet. Een FUP vergelijkt klanten individueel met het gemiddelde verbruik. Maar daarbij wordt over het hoofd gezien dat die FUP zelf dat gemiddelde omlaag haalt.
Tsja, met een trager abbo heb je geen FUP nodig, waarschijnlijk is de FUP hoger dan wat je per dag maximaal kan verstoken met die kaart
Nee hoor, (384kbps/8)*3600*24 = ruwweg 4GB per dag.
Als ik het een beetje begrijp is alles per dag, voor die 1 euro voor 1 dag heb je dus een limiet van 2gb, de reden erachter is dat je met die hogere snelheid in 1 dag meer data kan downloaden dan met
de lage.

3.6 mbit is 0.45 mb/s dat omrekent naar 24 uur komt je op de 38.8gb aan, dat willen ze uiteraard niet want dat kost ze teveel geld.

zou je 24 uur lang downloaden via de 0.4 mbit kom je op 4gb uit, nu download niemand 24 uur maar je snapt natuurlijk de overwegingen van hen. met hoge snelheid is er makkelijker misbruik van te maken dan met een lage snelheid

en ik neem aan dat als je er doorheen bent je nog een keer die euro voor die dag moet betalen?of dat je snelheid omlaag gaat.

EDIT
Correctie het is 2 gb per maand
http://www.bliep.nl/static/pdf/tariff.pdf


Bij het ¤ 1 tarief krijg je 2 gigabyte (GB) internet met 3,6 Mbps
download- en 1 Mbps uploadsnelheid. Die 2 gigabyte wordt
gemeten per kalendermaand. Vrijwel alle gebruikers zullen
meer dan genoeg hebben aan 2 GB per maand. Ga je hier
toch overheen? Dan krijg je een sms’je en kun je verder internetten met 384 kbps download- en 64 kbps uploadsnelheid.
We raden je dan aan om de rest van de kalendermaand terug
te gaan naar het ¤ 0,50 tarief.

[Reactie gewijzigd door marco282 op 30 mei 2012 12:19]

Dan lijkt het mij handiger om te beginnen met het 50 cent tarief en omhoog te schakelen als je meer snelheid nodig hebt.
Als ik dit dus maar 1 dag per maand zou gebruiken en dan bijv. voor een '1 euro dag' kies kan ik in die ene dag 2GB verstoken en dan betaal ik voor al die andere dagen niets? Dit bevestigt dan wel meteen mijn vermoeden dat de werkelijke kosten van mobiel datagebruik per GB allang niet veel meer voorstellen. In dit geval betaal je per slot maar ¤0,50 per GB.

Wil ik dan toch in die maand weer het internet op dan kan dat alleen maar met de lagere snelheid en is het natuurlijk zinloos om dan iets anders te kiezen dan een 'halve euro dag'.

En als ik die sim kaart met 1 euro erop met 10 euro opwaardeer kan ik zo bijv. met een enkele '1 euro dag' per maand 11 maanden doen? Of als ik drie keer per maand een 'halve euro dag' neem kan ik die drie dagen onbeperkt internetten en kan ik er effe 7 maanden mee toe?

Als dat zo is dan zeg ik EINDELIJK een betaalbare en ECHT prepaid constructie in plaats van een verkapt abonnement waarbij je toch elke maand weer opnieuw moet betalen.

Het liefst zou ik een prepaid kaart hebben van bijv. 10 euro met een tegoed van 10 GB (2x zo duur als die 2 GB in een enkele '1 euro dag') waarbij je tegoed puur per KB verbruikt wordt en niet aan een dag gebonden is. Ik vraag me af hoelang dat nog op zich laat wachten maar voor het eerst lijkt dit een constructie waar ik als incidentele mobile internetgebruiker op mijn tablet of netbookje wel wat in zie.
Zo vreemd is dat niet (ivm tethering). Je snelheid is ook een factor 10 hoger, dus dan ben je veel sneller door die 2GB heen.
Ik denk dat je niet over de 2GB heen kan. Als je dat probeert zal de verbinding wel verbroken worden.

EDIT:
Nou ik het PDFje van hierboven bekijk (http://www.bliep.nl/static/pdf/tariff.pdf) denk ik eerder dat je terug geschakeld wordt op de lagere snelheid.

[Reactie gewijzigd door ThePope90 op 30 mei 2012 12:22]

De FUP houdt waarschijnlijk in dat als je over de 2GB heengaat, dat dan je snelheid afgeknepen wordt. Het trage abonnement is al zo traag, dat het voor de provider nauwelijks zinvol is om zijn klanten te frustreren door het nog meer te knijpen.
klinkt aantrekkelijk, voor erbij, voor in 2e toestel/tablet bijvoorbeeld.
Voor in een dualsim toestel!
Kaartje er naast voor bellen, want dat moet wel goedkoper te vinden zijn, en klaar.
Ik kan nou niet zeggen dat 30 euro per maand (want je neemt geen traag internet op je mobiel) goedkoop internetten is. Je laat elke dag je mail controleren of krijgt een whatsapp berichtje en de teller gaat weer lopen, dus elke dag maak je er gebruik van.

Zelfs voor 15 euro per maand is het nog duur internet, ondanks geen limiet.

Voor een totaalprijsje van 25 euro kun je gemakkelijk iets vinden waar je genoeg mee kan bellen, goed kan internetten en er nog een leuk toestelletje bij krijgt. Dus zonder toestel is het nog wel beter te vinden.
Vergeet niet, SMS is ook onbeperkt en dan is het wel interessant, vooral voor jongeren. 15E per maand onbeperkt smsen en internet, zou niet weten waarom je dat niet zou doen als tiener. Ook nog eens prepaid, dus een ouder zal hier ook weinig moeite mee hebben.
Als (nog steeds sms'ende) tiener vind ik dit helemaal niet zo interessant. Die internetsnelheid weerhoud me al om het niet te doen. Daarnaast is een Hi Large abo niet veel duurder, met veel meer snelheid en ook onbeperkt sms'en, kan je er nog een leuk toestel voor weinig bij uitzoeken ook.

Daarnaast zal het gros van de tieners niet willen overstappen omdat dat natuurlijk moeite doen is. Velen zullen wel tevreden zijn met bijvoorbeeld Vodafone: 250MB + 500 sms vor 14,50 per maand. Iets goedkoper, iets sneller internet, alleen begrenzing op die twee. Geloof me, de meeste tieners hebben aan 250mb of 500 sms meer dan zat.
500 SMSjes ok, maar 250MB internet?? Ik zit maandelijks rond de 1GB, en gelukkig heb ik nog een fup-abo... Ik ben voglens mij geen enkele maand onder de 250MB gebleven..
250MB idd een beetje apart om dat met onbeperkt te vergelijken.

Ik heb nu prepay en voor de grap eens gaan kijken wat ik per dag via wifi alleen al verstook. Zelden minder dan 150MB per dag, en dan stream ik niet eens iets, hooguit een paar minuten youtube.
Ik heb nog een poosje bij Blyk gezeten waar je toen maar 100 MB had en daar kwam ik de maand mee door hoor ;) kijk waar je wifi hebt en niet tevaak mail halen.

Wifi verbruik vergelijken vind in een beetje raar. Alsof je niet meer gaat verbinden met wifi als je onbeperkt 3G hebt? Sterker nog... Met de snelheden van Bliep moet je bijna wel.
Als je een beetje app gebruikt voor op de weg (Dus als je aan t autorijden bent), file-info, flits-info etc etc. En soms ook de routeplanner gebruikt cross je echt wel door je data heen. En nee, dan heb je niet zoveel aan wifi ;).

Bovendien is 'niet te vaak mail halen' geen optie voor veel mensen. Ik gebruik het ding ook als werktelefoon en wil gewoon mijn mail pronto binnen hebben. Bovendien zijn tekstmailtjes totaal niet zwaar.

Bovendien denk ik dat een tiener ipv flitsapps, routeplanner meer spotify gebruikt oid. En spotify lijkt mij prima te gaan met 384kbps, daarnaast facebook en whatsapp..

[Reactie gewijzigd door GAIAjohan op 31 mei 2012 02:01]

want je neemt geen traag internet op je mobiel
Waarom niet? Belangrijkste internetfunctie voor velen op de mobiele telefoon is toegang tot mail en agenda.
In dat geval is de snelheid niet heel relevant, het zal hooguit een paar seconden extra duren voor een mail arriveert; bijlagen zijn meestal op de mobiele telefoon niet relevant.
Ook voor het eventueel syncen van lokale data op de telefoonn naar dropbox/skydrive is het vaak niet heel relevant hoe lang dit duurt, als het maar gebeurt.
Zijn er nog aantrekkelijke dual sim toestellen dan? De laatste redelijke was de ACER DX900, daarna heb ik geen dual sim smartfoon meer kunnen ontdekken in NL. Ja wel in korea en zo, maar dat zijn allemaal van die vreemde of merkloze wegwerpdingen.. : :(
Het zal van weer verpest worden door de tethering gasten die te zuinig zijn om een volwaardig internet abbo aan te schaffen.
Internet is internet.
Voor een waterkoker betaal je ook niet een hoger stroomtarief dan voor een ledlampje.
Gewoon betalen voor verbruik, simpel.
Geen idee of het intentioneel is, maar je pleit dus eigenlijk voor afrekenen per MB? Dat is namelijk hoe het stoomnetwerk werkt. Dat lijkt best veel op wat Wieriemaster lijkt te bedoelen: met tetheren verbruik je (normaal gesproken) meer, dus zou je meer moeten betalen.
Dat is nu toch al aan de hand bij alle providers...
alleen willen die tethering (in geval van tmobile) nog steeds niet openzetten, terwijl ik zelf wil weten hoe ik mijn data verstook.
Ja maar een waterkoker is wel weer wat anders dan een droger of een airco; iemand die thetered gebruikt echt veel meer data.

Overigens is dit een prima concept, veel jeugd gebruikt zijn telefoon echt alleen 'mobiel' in het weekend. Als je de hele dag naar school moet waar je of geen telefoon mag gebruiken of wifi is; daarna naar huis gaat waar ook weer wifi is en dan avonds eventueel sporten waar je niet met je telefoon gaat zitten. Kun je zo 5 dagen 50cent per week afstrepen. Dan is het opeens 4 euro per maand. Das wel lekker. Tevens leren kinderen ook goed dat wanneer je je telefoon gebruikt het geld kost, zonder het risico dat het de pan uit reist. Prima principe waar veel volwassenen ook nog veel van zouden kunnen leren.
Voor een waterkoker betaal je ook niet een hoger stroomtarief dan voor een ledlampje.
Foute vergelijking. Voor stroom voor je zaklamp betaal je wel meer dan voor je wasmachine. Elektriciteit opgeslagen in een batterijtje voor mobiel gebruik kost vele malen meer dan uit het vaste net.

Dus nee, internet is niet internet. Of liever: internet is wel internet, maar de ene verbinding is de andere niet.
EUhm.. ik heb led verlichting in huis die echt niet op batterijen lopen...
dus de vergelijking klopt wel
Hij gaf een betere vergelijking; net zoals met stroom is mobiel internet duurder dan internet uit het vaste net. Batterijen zijn ook duurder dan netstroom.
Stroom betaal je ook gewoon per kWh hoor. En alle ledverlichting in je huis is misschien 50 Watt bij elkaar, een beetje een waterkoker verstookt al 2000 Watt.

Vergelijking gaat op als je per MB zou betalen.
Het zal van weer verpest worden door de tethering gasten die te zuinig zijn om een volwaardig internet abbo aan te schaffen.
Bij 48KB/s? Dat zijn dan wel heel geduldige gasten.
48 KB/s is genoeg voor het versturen en ontvangen van mail, whats app en dergelijke zaken. Je kan hierbij zelfs je mobiel als hotspot gebruiken voor je tablet/netbook/laptop om zo onderweg alsnog internet te hebben.

Leuke abbo's voor 3G tablets?
48 KB/s is genoeg voor het versturen en ontvangen van mail, whats app en dergelijke zaken. Je kan hierbij zelfs je mobiel als hotspot gebruiken voor je tablet/netbook/laptop om zo onderweg alsnog internet te hebben.
Zeker, maar dat verbruikt allemaal niet zoveel bandbreedte. Wieriemaster leek te zeggen dat mensen dit als alternatief voor hun vaste internetverbinding zullen gaan gebruiken en zo de boel zullen verstieren omdat de provider dan geen onbeperkt abo meer kan bieden. Dat lijkt me niet waarschijnlijk omdat het gewoon te langzaam is voor dagelijks gebruik, tenzij je inderdaad niets anders doet dan e-mailen of een engelengeduld hebt.
Ik heb het besteld, idd voor de iPad

Ik hoop alleen dat het tariefgedeelte online is aan te passen
SMS via een iPad is niet zo vanzelfsprekend namelijk.

( gemene tip ..... betaal de online bestelling via SMS .... kost het 25ct, ipv de 1¤ )
25ct p/m .. da's wel de hoofdprijs. Dat moet zeker compenseren voor de lagere inkomsten uit het onbeperkt data.

Zo zie je maar weer dat alleen de zon voor niets op gaat, links om or rechts om zal het toch betaald moeten worden.
Je moet dit meer vergelijken met prepaid denk ik. 25ct is dan hooguit wat meer dan gemiddeld, maar het kan nog veel bonter.
Bij HI heb je ook 2 gb voor 30 euro, en ook nog eens 14 Mbps.
Als je een dagelijkse gebruiker heb je er dus niet onwijs veel aan, en bovendien is de dekking van HI vele malen beter dan die van t-mobile (in mijn ervaring).

Als je niet dagelijks gebruikt is dit een leuke deal :)
Ja, maar dit limiet gaat per dag (maak ik uit de tabel op), terwijl Hi per maand gaat.
Die 2GB limiet is per maand, niet per dag.
De dekking van T-Mobile is hier prima(3G), de dekking van KPN is echter slecht(geen bereik sommige plekken).

Je kan niet zeggen dat de dekking van de ene provider beter is dan de ander, er zijn te veel variabelen die invloed hebben op de dekking in een bepaald gebied.
Hier in mijn omgeving van de woonplaats is echter Tmobile WEL 3G, waar Vodafone het nalaat om masten te (mogen) plaatsen

KPN Tmob en Belgische providers volop 3G, alleen VF laat het afweten helaas )

Dus ik prop de simkaart in mijn iPad, en zet de bundel op 1¤ wel aan, per dag dat het nodig is
30 euro per maand is wel 2x zo duur als 15 euro per maand. En als je kan leven zonder de 14Mbps is het toch een mooie optie?

Er komt gewoon een beetje meer keuze op de markt.
Nander heeft het hier natuurlijk over de 1 euro per maand die je betaald voor 3,6mbs, bij Hi krijg je hetzelfde maar dan 14,4mbs + gratis bellen naar Hi/KPN klanten + cheapass toestel voor twee jaar + betere dekking.

Overigens die 30 euro per maand enkel het tweede jaar, het eerste jaar kost dat maar 15 euro per jaar met de huidige actie die loopt.

Hi Large 2 jarig abo gemiddeld ook zo'n 15 euro per maand als je de korting verrekend, heb je 7,2mbs, onbeperkt sms, betere dekking en je kan er makkelijk een leuk toestel bij krijgen zonder daarvoor veel te betalen.

[Reactie gewijzigd door Richh op 30 mei 2012 12:50]

Zakelijk ook erg interessant. Als je veel reist, is het altijd een probleem met data in het buitenland. Via moeilijke constructies kan je ook wel lokaal aan een abo komen, maar dan eigenlijk als je er ook een kantoor hebt.

Nu kunnen bezoekers van onze organisatie hier in ieder geval gewoon een prepaidkaartje er instoppen voor een bedrag per dag waar je eerst nog geen 15kb data voor had... (Jawel, dataroaming vanuit Canada is bijvoorbeeld met gemak 30 euro per MB nog steeds... :X)
"Om marketingredenen doet Bliep alsof de virtuele provider wordt bestuurd door vijf tieners in de leeftijd van 12 tot 19 jaar."
Heh, liegen mensen van de Telegraaf dan?
Dat heet reclame. Je denkt toch ook niet dat Tele2 door een zwart schaap wordt bestuurd? Dat mag ik hopen tenminste.
Maar die man van Albert Hein is toch wel de fillaalchef van alle AH winkels?
Niet van alle maar hij is wel degelijk filliaalmanager :) (misschien nu niet meer omdat ie meer met de reclame bezig is)...
Niet van alle maar hij is wel degelijk filliaalmanager :) [...]
AH heeft dat nooit willen bevestigen of ontkennen.
Het gerucht gaat dat hij in zijn vrije tijd een AH filiaal runt :+

[Reactie gewijzigd door Zilla op 30 mei 2012 15:27]

Heel erg offtopic, maar hij is geen supermarktmanager! Door de reclame lijkt dat misschien zo, maar het is gewoon een acteur ;)
Kijk voor jou werkt(e) de reclame dus geloofwaardig... :)
Dat wordt toch ook niet beweerd? Dit wel!
Los van 'dat is reclame/marketing' zou ik niet zomaar geloven wat de Telegraaf zegt.
Los van 'dat is reclame/marketing' zou ik niet zomaar geloven wat de Telegraaf zegt.
Elke krant of welke mediamiddel dan ook dien je met (gezond) wantrouwen aan te horen. Altijd zijn berichten gekleurd, bewust dan wel onbewust; door cultuur, achtergrond, opvoeding van de schrijver/redactie.
Maar ja, als het jou kleur is valt het niet meer op ;)
1 2 3 ... 8