Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 98, views: 26.471 •

Geoff Keighley, presentator van een Amerikaans tv-programma over games, beweert van ontwikkelaar Epic Games begrepen te hebben dat Unreal Engine 4 niet draait op de Wii U. Unreal Engine 3 werkt wel op de nieuwe Nintendo-console.

Keighley zou het nieuws al tijdens de Game Developers Conference, die begin maart gehouden werd, hebben vernomen van Mike Capps, directeur van Epic Games. Volgens Capps is de Wii U niet in staat om games te draaien die met Unreal Engine 4 gemaakt zijn, meldt Keighley via Twitter. De nieuwe console, die Nintendo nog dit jaar op de markt wil brengen, zou wel overweg kunnen met de huidige versie, Unreal Engine 3. Wanneer de eerste games die met UE4 gemaakt zijn verschijnen, is niet bekend. Capps was op de GDC om de nieuwe engine te presenteren.

Veel ontwikkelaars en uitgevers passen de Unreal Engine in licentie toe. Voor de huidige generatie games wordt daarvoor UE3 gebruikt. Als opvolger UE4 net zo'n succes wordt als de huidige versie, heeft dit tot gevolg dat veel toekomstige games niet op de Wii U kunnen draaien.

Mogelijk nieuwe layout Wii U-controller

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (36)

Reacties (98)

Wat zonde, ik had wel gehoopt vlugge shooters te spelen op de bank met mn ouders.

Desalniettemin versie 3 ondersteunt natuurlijk ook een hoop.
En het is alleen maar progressie dat hiermee ook shooters op de mainstream familie console komt.

Maar misschien is het ook een kwestie van wachten op de community of misschien eerder de devs. zelf tot ze het een en ander porten of modden.
Epic zei dit ook over de 3DS, en de Unreal Engine 3, terwijl Crytek juist zei dat de Cryengine waarschijnlijk wel zou werken

Volgens mij is de Cryengine toch wel wat zwaarder

Bronnen:
http://www.eurogamer.net/...-cant-run-unreal-engine-3
http://www.vooks.net/cry-...do-3ds-maybe-says-crytek/
Puur dat een engine mooier is hoeft niet te betekenen dat hij per definitie zwaarder is.

Je kunt namelijk mooiheid inruilen voor performance. Het hebben van een kleinere resolutie helpt ook, dan hoeven er minder pixels uitgerekend te worden.

Game engines maken gebruik van het abstractie concept. Je hebt een omgeving en die omgeving is los van wat je ziet op je beeldscherm. Het op je beeldscherm toveren is een aparte (en hopelijk modulaire) laag.
Puur dat een engine mooier is hoeft niet te betekenen dat hij per definitie zwaarder is.
Unreal engines zijn over het algemeen redelijk wat beter geoptimaliseerd dan de Cryengines... Waar ik dan gemiddeld 100-200 fps haal in UT 3 haal ik misschien 20-50 in Crysis...
Iets met appels en peren.

Een engine kan ook minder of zwaarder worden belast natuurlijk.
het gaat er helemaal om hoe schaalbaar een engine is, de unreal engines zijn altijd goed schaalbaar geweest, de cry engine staat er om bekend dat die over het algemeen zwaar is.
Gerucht is inmiddels al 'ontkracht': http://www.computerandvid...lared-its-wii-u-strategy/
[The company] has not confirmed platforms for Unreal Engine 4 beyond PC.
Helemaal niet er staat toch echt:
If Unreal Engine 4 repeats the same feat as its remarkably popular predecessor, then the likes of EA will rely on the tech for numerous multiplatform releases. The lack of Wii U support could isolate the console.
en
If not, it would suggest that a mass of third-party Unreal Engine 4 games would only work on two TV consoles; the PlayStation 4 and the so-called Xbox 720. That in itself could be a significant set-back for Nintendo's plan to provide a future-proof ecosystem of third-party games.
Zoals je kunt lezen, kan de Wii U nu dus niet met de UE4 omgaan en moeten ze dit nog snel aanpassen anders verliezen ze een erg grote markt.

Dus ik weet niet waar jij de ontkrachting ziet maar ik zie hem niet.
Het staat tussen aanhalingstekens. Lees simpelweg de titel:
Epic says it has not declared its Wii U strategy
Er is nooit gezegd dat hij niet komt. Het is echter ook niet bevestigd. Er is simpelweg nog geen uitspraak over gedaan.

Ik weet niet of je Engels kan, maar de quotes die je noemt zouden, volgens de schrijver van het artikel, gevolgen kunnen zijn als de engine niet op de Wii U uit zou komen.
Jongens, het gaat om een uitspraak van een TV presentator (Geoff Keighley) die beweert contact te hebben gehad met Epic Games en heeft begrepen dat de Wii-U niet in staat is de Unreal 4 Engine te kunnen draaien.

Het gaat dus om een gerucht. Laten we even rustig op een officiële bevestiging van Epic en/of Nintendo wachten alvorens ons zenuwachtig te maken.
Geoff Keighley wordt ook wel de "best connected man" in de gameindustry genoemd. dus hij heeft veel bronnen
En toch zijn de opmerkingen zinloos zonder argumenten... Dat is hetzelfde als altijd een krant geloven... Leuk dat ze veel bronnen hebben MAAR dat betekend niet dat ze altijd gelijk hebben.

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 30 mei 2012 14:09]

De Wii U is vergelijkbaar met de xbox 360 en PS3. op de vorige E3 lieten ze beelden zien wat de Wii U kan door xbox 360 beelden te tonen. Unreal engine 4 is ontwikkeld voor de xbox 720 en PS4 het gross spellen zal op deze engine zijn. Dus het is goed mogelijk dat Wii U "vast" zit met de huidige console generatie capaciteiten. Tim Sweeney, de technische directeur en oprichter van Epic Games maakt het allemaal mogelijk.
http://en.wikipedia.org/wiki/Unreal_engine_4#Unreal_Engine_4

"The only person to work on the Unreal Engine 4 core system design up to that point was Tim Sweeney"

http://kotaku.com/5865951...iful-finally-gets-his-due
Met dit soort berichten (LIEFST MET BRONVERMELDING) als reactie op een artikel. Waarom past Tweakers.net niet gewoon haar artikel aan?
Wat zonde, ik had wel gehoopt vlugge shooters te spelen op de bank met mn ouders.

Desalniettemin versie 3 ondersteunt natuurlijk ook een hoop.
En het is alleen maar progressie dat hiermee ook shooters op de mainstream familie console komt.

Maar misschien is het ook een kwestie van wachten op de community of misschien eerder de devs. zelf tot ze het een en ander porten of modden.
Laat 'vlug' dan maar weg als je zonder muis gaat spelen...
Een beetje niets zeggend bericht wanneer hier geen reden voor wordt gegeven. Naar mijn mening zou de UT4 engine makkelijk moeten werken alleen dan niet met de volledige feature set. Maar ja ik ben geen programmeur
Dan heb je gewoon UE3, want het gaat toch om die nieuwe featureset? Dan hoef je het anders ook geen UE4 te noemen.
de UE3 werkt toch ook op iOS en Android

Met die logica hadden ze hetzelfde moeten doen en de UE2 moeten gebruiken voor de minder krachtige OS'en. Dat hebben ze niet gedaan, ze hebben de UE3 gewoon klaargemaakt (gestript) voor iOS en Android
Dat is wel erg kort door de bocht, ondanks dat ik de opmerking wel begrijp. Er zijn natuurlijk ook wat instructies en functies geoptimaliseerd naast de nieuwe featureset, daar kun je van op aan.

Ik ben dan dus wel benieuwd welke limiet hier op gekomen is. Misschien iets in de trant van memory-management?

Ik vermoed dat het hardwarematig niet helemaal compatible zou zijn, nintendo staat natuurlijk niet (meer) bekend als pioneer van hardware.
Hardware in de console zelf niet nee. De hardware in hun controllers is regelmatig erg innoverend geweest (denk aan de analoge stick in de N64 controller en de Wii bewegingscontroller) ;)
Gaat UE4 wel op de PS3 en X360 draaien?
Dat vraag ik mij dus ook af. Zolang het "officieel" nog 2-3 jaar duurt voor de opvolgers daar van komen en de huidige consoles UE4 ook niet draaien is er nog niks aan de hand voor Nintendo.
Niet op de huidige generatie Xbox en PS vanwege de hardware beperkingen, op de nieuwe generatie wel uiteraard.
Op de nieuwe generatie uiteraard wel? Waar komt die aanname vandaan? Het zou maar zo een PC-only engine kunnen worden, gezien de hardwareeisen die Epic eerder vermeldde.
Het is nog helemaal niet bekend hoe krachtig de nieuwe Xbox word, dat zou maar zo een mediacenter/Kinect systeem kunnen worden die technisch dicht bij de Wii U gaat zitten, om goedkoop in de markt te komen.
Die kans is zeer klein natuurlijk aangezien de Wii U al in de buurt zit van de huidige Xbox 360.

MS zou zich aardig in de voet schieten als ze de nieuwe xbox nauwelijks krachtiger maken.
Ik zie nog wel gebeuren dat de 360 + kinect langer verkocht word terwijl de opvolger allang beschikbaar is. Dat om te blijven concurreren met de Wii U.
Hoezo in de buurt? Als in: 'bijna net zo krachtig als een Xbox 360'?
Lijkt me niet. Het verschil wordt alleen al gemaakt door de combinatie van aanzienlijk meer geheugen en een veel nieuwere chipset, naar verluidt 2 à 3 keer krachtiger. (zelf ga ik voor 2x; ik heb nu een 360 en 2x mooier dan dat lijkt mij op zich al een hele verbetering)
Dit is een enorme open deur, zelfs zònder bevestigde hardware specs.
De GPU in de 360 is een 1800XT als ik me het goed herinner. De Ivy Bridge IGP gaat qua grafische prestaties daar al overheen. Een hedendaagse dualcore is ook sneller dan de triplecore in dat 6 jaar oude systeem.

Natuurlijk weet ik net als ieder ander mens hier niet welke hardware de Wii U zal kijgen. Maar ik weet toch wel zeker dat hij krachtiger zal zijn dan de 360 en de PS3. Of Nintendo moet speciaal hardware hebben ontwikkeld om zwakker te zijn. (zoals destijds met de Wii, dezelfde chip hergebruiken, dat gaat nu niet gebeuren)

Nintendo gaat natuurlijk met een betaalbaar systeem komen, maar er zit ook een grijs vlak tussen wat Nintendo met de Wii deed en wat ze bijvoorbeeld met de GameCube deed (veel krachtiger dan de Dreamcast of PS2 destijds).

Ik zou niet weten waarom MS zich dan aardig in de voeten zou schieten trouwens, je kan toch beter 10 consoles met 10 euro winst verkopen en 20 games met 10 euro winst, dan 5 consoles met 10 euro verlies en 20 games met 5 euro winst?
Ik bedoel: een goedkope console direct met winst verkopen, in trek bij de casual gamer (waar een game voor ontwikkelen goedkoper is), dat levert geld op. De hardcore gamer zal veel meer games kopen, maar is dat genoeg?
Kinect is 19 miljoen keer verkocht. Met dikke winst. Dat zijn zeer goede cijfers, dat levert geld op. Sowieso, kijk naar wat Apple verdiend aan de App Store. Misschien vind je het niet leuk, maar dat soort spelletjes hebben toekomst. Casual is de massa en casual is de markt waar het grote geld te halen valt.

Daarnaast, hier in Europa stelt het niks voor maar in de USA word de 360 heel veel gebruikt voor streaming (netflix diensten, basketball enzo) en daar levert Xbox Live ook veel geld op. AppleTV is bijvoorbeeld ook een concurrent dus, alleen is dat kastje veel goedkoper. Daarom kan je in de USA ook een XBL abo afsluiten waar de 360 bij zit, enkel om daar tegen te concurreren.

Nogmaals, er zit een grijs vlak tussen wat Nintendo met de Wii deed en de sprong die de 360 maakte. Maar ik verwacht niet nog eens zo'n sprong als Xbox > 360.
Op de nieuwe generatie uiteraard wel? Waar komt die aanname vandaan?
Nou hier vandaan dus:
It would suggest that a mass of third-party Unreal Engine 4 games would only work on two TV consoles; the PlayStation 4 and the so-called Xbox 720.
bron: http://www.computerandvid...lared-its-wii-u-strategy/
Dat is een aanname van de schrijver, nooit bevestigd.
Zo blijft Nintendo achterlopen wat betreft graphics in vergelijking tot de xbox 360 en playstation 3. Jammer, ik had er meer van verwacht! Hoewel Nintendo nooit echt realistische spellen heeft uitgebracht voor de oude Wii. (denk aan Mario enzovoorts)
Zo blijft Nintendo achterlopen wat betreft graphics in vergelijking tot de xbox 360 en playstation 3.
Als het op de Wii U niet draait, draait het ook niet op de Xbox 360 en PS3 lijkt me, aangezien de Wii U net iets krachtiger gaat zijn (volgens geruchten)
UE4 draait ook niet op de 360 en PS3 hoor...


Overigens verbaasd het me een beetje uitgaande van de HW geruchten die vorig jaar rond de E3 vrijkwamen. Met een 3GHz quadcore Power processor (1 core meer als de 360, misschien nieuwere architectuur), een RV770 (HD4870) gebaseerde GPU en 768MB of 1GB zou je toch verwachten dat daar wel UE4 op zou kunnen draaien. Anders kan je dat op een high-end game PC van 2 jaar geleden ook niet.

Overigens zijn met de huidige geruchten de GPU's van de next gen xbox en playstation niet eens zo veel krachtiger.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 30 mei 2012 13:36]

UE4 draait ook niet op de 360 en PS3 hoor...
Daar is dus nog geen officieel bericht over uitgelaten..

http://www.nowgamer.com/n...nconfirmed_beyond_pc.html (29 mei 2012)
Ik had persoonlijk niet anders verwacht aangezien nintendo kwa hardware bij de Wii ook al een generatie achterliep.
Ze komen ook nu pas met de reken kracht die iets boven de ps3 en xbox360 ligt en ook de Wii was te vergelijken met een ps2.

Toch vind ik het een rare zet van epic om de engine niet compatible te maken met de Wii voor een betere portablity aangezien zijn oudere broer dus wel blijkt te werken.
Het lijkt mij hier slechts een kwestie van het porten van de oude werkende code naar de nieuwe engine met een uitgebreid SDK. Dit kost wat meer tijd maar zal de engine wel meer licentie sales opleveren.

Een tweede optie zou zijn om een globaal SDK te maken die zowel naar UE3 en UE4 kan exporten met beperkte functionaliteit.

Edit : Reactie aangepast aan de hand van het commentaar van PyroPath.
Er word nu duidelijker vermeld dat het zo is sins de Wii.

[Reactie gewijzigd door henk717 op 30 mei 2012 14:05]

Dit kost wat meer tijd maar zal de engine wel meer licentie sales opleveren.

De Wii had enkel in de begin 3rd party titels en daarna was het afgelopen. Ik denk dat Epic gewoon geen brood ziet in de Wii U. Men hoopt op veel 3rd party games voor de Wii U deze E3 maar als Epic al zo begint zie ik de toekomst somber in.

Daarintegen wordt de engine veel gebruikt voor shooters. Een genre dat nooit echt populair is geweest op de Wii (vanwege de controls?)
ook de Wii was te vergelijken met een ps2.
De Wii was krachtiger als de GameCube... en de Gamecube was krachtiger dan de PS2
De Wii had inderdaad oude hardware, maar echt wel een stuk beter als de PS2
Een genre dat nooit echt populair is geweest op de Wii (vanwege de controls?)
Mij lijken shooters juist beter te besturen met de Wii controls dan met een normale controller, overig ondersteunde de Wii ook gewoon de oude controllers

Denk meer dat het door de doelgroep komt van de Wii, die spelen gewoon minder shooters

[Reactie gewijzigd door Sinester op 30 mei 2012 13:21]

ik heb farcry gespeeld op de wii en dat lukte meteen,heb ook andere spelen op de 360 en ps4 geprobeerd maar dat was drama!!! Doe mij maar een pc of een wii voor fps!
Ik had persoonlijk niet anders verwacht aangezien nintendo kwa hardware altijd een generatie achterloopt.
Ze komen ook nu pas met de reken kracht die iets boven de ps3 en xbox360 ligt en ook de Wii was te vergelijken met een ps2.
Altijd? De N64 was sneller en geavanceerder dan de PSone en de GameCube was krachtiger dan de PS2 om maar twee recente voorbeelden te noemen. Bij de laatste lag het verschil voornamelijk in textures en particle effecten, maar blijft een feit dat de PS2 minder grafische pracht kon laten zien dan de GC. Oh, en kom a.u.b. niet met de theoretische cijfers van de chips, die zijn A: niets zeggend en B: in het geval van de GC de werkelijke prestaties i.p.v. de theoretische max.

De Wii was inderdaad een GC 2.0 met nieuwe controller. Maar de Wii was wel weer een stuk krachtiger dan een PS2. Dat de gamedevs er voor kozen om de spellen in het begin vrijwel 1 op 1 over te zetten naar de Wii maakte het echter (zeker in het begin) dat dat anders leek.

Dan nog de Wii U, wat we hebben is een lijst aan geruchten en uitspraken van gamedevs die elkaar nogal tegen spreken. Die varrieren van minder krachtig tot twee keer zo krachtig. De waarheid weten we niet.

Waarschijnlijk heeft het echter niets te maken met het feit dat het niet kan, maar meer dat ze A: Daar geen zin in hebben B: Rancune hebben ten opzichte van Nintendo C: Zichzelf nogal verheven voelen D: Etcetera.

De afgelopen unrealengine mag dan vaak gebruikt zijn maar zolang ze moedwillig features slopen, trager laten werken of onmogelijk maken op de producten van een bepaalde videokaartenfabrikant (Zoek maar eens naar het schaduwen en (FS)AA debacle wat miraculeus verdwijnt als je een device ID wijzigt van je videokaart) hecht ik aan de woorden van dit bedrijf niet veel waarde. Technisch mogelijk is het echt wel, misschien niet alle features maar zeker meer dan nu in UE3 kan of ze moeten een slechtere en inefficientere engine gebouwd hebben.

Misschien dat High Voltage niet de beste spellen afgeleverd heeft, maar als je kijkt wat zei allemaal voor dingen gedaan krijgen met de GPU van de Wii dan kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er veel meer mogelijk is dan dat ze nu doen overkomen.
Ik dacht dat de engines geoptimaliseerd worden voor de hardware waar ze op draaien. Waarom zou UE4 niet kunnen worden aangepast voor de Wii U?
En dan talloze concessies moeten plegen waardoor de versies van de nieuwe xbox, nieuwe ps3 en pc flink gaan achterlopen op andere engines zeker?

Ik ben blij dat ze dat een keer niet doen. Laat die Wii U maar stikken dan.
PurpleMadness word dan wel "gedownmod", maar op de laastste zin na heeft hij natuurlijk wel een punt. Er blijven altijd veschillende doelgroepen. Ik ben zelf voornamelijk een pc gamer en soms op mijn xbox, maar gezien de investeringen die ik in mijn pc ( vrijwillig ) doe, doe ik natuurlijk niet om op de UE3 te blijven hangen. Ik begrijp helemaal dat de meeste niet jaarlijks hun pc willen upgraden, maar vind wel degelijk dat er verschil in kwaliteit moet blijven. Een game naar alle systemen poorten met als uitgangspunt diegene met de "slechtste" hardware is dan ook niet iets waar ik vrolijk van word!

De Wii U dan maar laten stikken? Nee dat zeker niet, ze zijn succesvol in hetgeen wat ze doen en de mainstream boeit het toch niet of Mario uit 1 of 1000 pixels bestaat, zolang ze maar lol hebben. Daar heb ik respect voor, zolang ik er zelf maar niet onder lijd.
de succesvolle Wii games draaien nu ook niet op 100% kracht van de console, dus dat valt wel mee.
Nintendo zal niet zo snel verdwijnen hoor. Nintendo verkoopt namelijk de meeste consoles/handhelds dan MS or Sony
Allemaal leuk en aardig, maar ondertussen is de jaarwinst verdampt en worden er rode cijfers geschreven: http://www.engadget.com/2...o-annual-financials-2011/
Goeiedag zeg. Nintendo maakt 1x verlies ; LEES "Nintendo posts first annual loss of $460 million, predicts turnaround next year"

Zoals ze op 3FM vaker hebben gezegd.
"Horror winter!" *Echo*

Overdrijven is ook een kunst. Nintendo doet het kwa verkoop niet slecht, door een zelfde goedkope console uit te brengen kunnen ze meer winst maken, terwijl de verkoop waarschijnlijk niet zo heel veel zou zakken.
En alle jaren daarvoor miljarden winst.

Sony maakte in het laatste kwartaal van dat jaar bijna twee keer zoveel verlies als Nintendo in een heel jaar maakte.
Dan mag je dit bericht er ook bij lezen: http://www.ft.com/cms/s/0...eab49a.html#axzz1wMYSSw8C

Quote: "Nintendo posted its first annual loss in 50 years as a public company"
Ze verwachten dit jaar daarvan alweer de helft goed te maken. Lees: de winst van dit jaar is 50% van het verlies van het vorige.

Sony daarentegen: http://finance.yahoo.com/...come+Statement&annual

2009: verlies
2010: verlies
2011: verlies

Ik denk dat Nintendo het, zeker in de electronicabranche, het geweldig doet!
En maakt de meeste winst, heeft het meeste succes gehad met de laatste generatie. Sowieso heeft Nintendo miljarden op de bank staan. Nintendo maakte het laatste jaar voor het eerst in haar bestaan verlies. Dat gaat echt wel goedkomen.
Sterker nog, Nintendo heeft zoveel geld op de bank staan dat ze minstens 2 Dreamcast scenario's zonder kleerscheuren kunnen overleven.
Doet Nintendo uberhaupt nog mee met de "Console Wars" ???
Ze doen het nu alleen nog goed met hun portables, en kinderspellen.
Zal toch niet gemist worden...
Zo goed doen hun portables het niet meer. Toen Apple zag dat telefoons hun MP3 spelers vervingen maakten ze een telefoon, toen Nintendo datzelfde zag gingen ze gewoon door. Nintendo zit zo vastgeroest als bedrijf dat ik me niet voor kan stellen dat ze nog lang meegaan. De game industrie is verandert en Nintendo weigert mee te gaan.
complete onzin.. Nintendo probeert elke keer weer wat nieuws neer te zetten.
Elke keer is het anders, en nog steeds goedverkopend.

kortgezegd; nintendo richt zich op familie. Dus ook familiegames.
Tja. dan kan je niet anders als dit

Mag ik jou bron trouwens?

[Reactie gewijzigd door eQaz op 30 mei 2012 13:09]

Hun winstcijfers. Laatste jaar draaiden ze verlies. Iedere keer een nieuwe gimmick die niets toevoegt maar echt iets nieuws zetten ze niet neer.

Momenteel zijn de consoles al bijna dood qua hardware en Nintendo komt nog even aankakken met een console die net zo krachtig is. Ze lopen dus 7 jaar achter.
Wat dat betekend voor de consument is dat de Wii U samen met de XBox 360 en de PS3 door de developers achtergelaten word in de vorige generatie zodra de nieuwe consoles established zijn.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 30 mei 2012 13:19]

Voor het eerst in haar bestaan verlies ja... En maar 450 miljard over het hele jaar. SCE maakte bijvoorbeeld zo'n 800 miljard verlies over slechts 1 kwartaal.

Sowieso is de Wii de eerste console die ondermaats presteert van Nintendo. Wie zegt dat de Wii U dit ook is? Dit is inmiddels ontkend en je weet niet hoe de volgende generatie eruit ziet.

Thumbsticks zijn geen gimmick, en uiteindelijk is de Wii controller massaal nagebouwd.
Wel nagebouwd. Ik gebruik mijn Playstation Move minder dan ik ooit met mijn Wii gespeeld heb. Maar ja, er zijn ook maar 2 spellen die Move ondersteunen en een beetje leuk zijn. En beide games spelen beter met een dualshock.
Zo leuk waren de spellen ook niet van de Wii, de nieuwigheid was er bij de release van de Move wel uit. Een beetje wild zwaaien met de controller en je had gewonnen.
ware het niet dat de Move van Sony is, dus wat is je punt?
En als je daarop doelt, wat dan met Kinect? Versie 2 komt er aan volgens Microsoft.
nintendo is sinds de wii al uit de console wars gestapt, de Wii en Wii U blijven gewoon party consoles, en ik denk dat dit niet snel zal veranderen als ze technologisch een generatie achter Xbox en PS aan hoppelen.
Zolang Nintendo nog kan innoveren, wat betreft besturing van games, zal het bedrijf nog steeds succes boeken met hun consoles. Als er namelijk 1 bedrijf is die innovatie op game gebied kan ontwikkelen is het Nintendo wel.

[Reactie gewijzigd door Zeror op 30 mei 2012 13:22]

Wie zijn 'we'? De Wii gaat dit jaar de 100 miljoen passeren, en dat heeft geen enkele andere console deze generatie gehaald. It prints money, net als de DS en tevens de 3DS. Nintendo heeft miljarden in kas staan, de Wii U gaat alles behalve de laatste console worden...
Ze hebben het laatste jaar verlies gedraaid, voor het eerst in haar bestaan. Dat terwijl er voorgaande jaren miljarden binnenstroomden.

Apparaat is niets waard, sjongejonge :') volgens Gamerankings komen 2 van de 3 beste games ooit enkel uit op de Wii.

[Reactie gewijzigd door Richh op 30 mei 2012 13:37]

Als ik naar een top 10 van beste Wii games zoek krijg ik 80 a 90 procent alleen Nintendo only games te zien. Jammer hoor...
De beste games zijn volgens mij toch die cross-platform uitkomen??? Omdat daar door de fans om gevraagd word.
Hoezo is dat jammer? Dat Nintendo als enige echt geweldige games kan maken? Natuurlijk zou het leuk zijn op een Mario op een XBOX te zien, maar gelukkig doen ze dat niet!
Gelukkig doen ze dat niet inderdaad. Straks willen mijn vrouw en/of kinderen nog op mijn Xbox spelen.
Laat Mario, Zelda, Kirby, <een willekeurige andere Nintendo titel met regenboogkleurtjes> maar lekker bij Nintendo blijven wat mij betreft.
De beste games zijn volgens mij toch die cross-platform uitkomen??? Omdat daar door de fans om gevraagd word.
Wat is dat voor vage redenatie? spellen komen cross-platform uit omdat ze zo het meeste geld verdienen

De beste games zijn vaak juist spellen die maar op 1 platform uitkomen, omdat er dan volledig gegaan is voor 1 specifieke machine (lees: alles eruit halen)
Vroeger keek je met jaloersie naar andere consoles omdat ze exclusieve spellen hadden.
Juist omdat ze cross-platform worden, worden ze ook veel populairder, iets wat we vroeger nooit konden voorstellen.
Nu nog alleen cross-platform muliplayer... kunnen we een echte console wars houden :9

[Reactie gewijzigd door thag360 op 30 mei 2012 15:56]

Uh-huh, da's ook gelijk de reden dat ik alleen een Wii heb staan. Die cross-platform spellen draai ik wel op de PC, da's goedkoper en ziet er nog beter uit ook.
Het geld zal Nintendo dus een zorg zijn; die consoles zijn al binnen bij de consument.
Plusplunt van de Wii is natuurlijk wel zijn formaat; hij vangt minder stof dan een xbox of ps3. Meer dan dat lijken ze onderhand ook al niet meer te doen: ik ken een hele hoop mensen die ooit eens zo'n ding gekocht hebben en hem nu in een hoekje zijn tweede leven geven. Tuurlijk snap ik dat dit niet maatgevend is, ook het feit dat de meeste mensen in mijn vriendenkring naast een Wii nog andere consoles hebben.
Wat volgens mij niet per se aan mijn vriendengroep ligt is het feit dat zij zonder uitzondering de Wii zeker niet als eerste aanzetten als het alternatief een xbox of ps3 is en da's wel tekenend.

Ontopic: ik snap de ophef wel maar ook weet niet: als het wel werkt is het mooi meegenomen, maar als het niet werkt: niets gemist toch? Het is niet alsof je ineens iets ontnomen wordt ofzo.
Kan je moord en brand gaan schreeuwen, maar beter maak je gewoon een statement door dat spul niet meer te kopen.
Wat is de precieze reden dat de engine er niet op kan draaien? Hopelijk kan de volgende generatie Xbox en PS deze wel aan. Developers gebruiken de Unreal Engine voor een pak games, ik zou de games met de volgende engine toch ook willen spelen :)
Zolang ze bij het verdienmodel blijven dat ze nu gebruiken, zal UE4 ook wel populair worden bij developers denk ik.

Of het voor de Wii U ook zo belangrijk is betwijfel ik eigenlijk, de Wii had ook een ander doelpubliek als de Xbox 360 en de PS3, ik denk dat de Wii U nog steeds niet op de meer hardcore gamers gericht is. Iets meer dan de Wii, maar toch.

[Reactie gewijzigd door MClaeys op 30 mei 2012 13:23]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013