Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 182, views: 55.209 •

Chipfabrikant VIA heeft de APC 8750 aangekondigd, een op Android draaiende mini-pc die voorzien is van een 800MHz ARM-soc en in staat zou zijn om 720p-video's af te spelen. De APC 8750 krijgt een prijskaartje van slechts 49 dollar.

Het moederbordje van de APC meet 170 x 85mm, de helft van een regulier mini-itx-bord. Op de pcb is een op 800MHz geklokte WM8750 ARM11-soc geplaatst. Deze soc is afkomstig van VIA's Wondermedia-lijn. In de soc is een grafische kern aanwezig die video's tot en met 720p-resolutie kan afspelen. Verder is een audiochip, een ethernetcontroller en een bioschip op de pcb geplaatst. Tevens bevat de APC een usb 2-header en een 12V-voedingsconnector, maar het bordje kan ook via een externe voeding van spanning worden voorzien.

VIA APC 8750 VIA APC 8750 VIA APC 8750

Het werkgeheugen van de APC 8750 bestaat uit 512MB ddr3-geheugen. Voor de opslag van het besturingssysteem - VIA levert standaard Android 2.3 mee - is 2GB flashgeheugen op het moederbordje aanwezig. De opslag kan vergroot worden met de geïntegreerde microsd-kaartlezer. Voor het uitsturen van video zijn vga- en hdmi-aansluitingen beschikbaar, terwijl er ook een audio-ingang en -uitgang op de pc zijn geplaatst. Voor de communicatie met randapparatuur zijn vier usb 2.0-aansluitingen aanwezig, terwijl via de 10/100Mbps-ethernetpoort met internet gecommuniceerd kan worden. Ook zou VIA nog bezig zijn om diverse wifi-usb-sticks met de hardware te testen.

Volgens een hands-on van VR-zone verbruikt de APC onder belasting circa 13,5W en 4W in idle-modus. VIA wil de APC 8750, die het apparaatje met de slogan 'a bicycle for your mind' nadrukkelijk voor de hobbyistenmarkt aanprijst, in juli op de markt brengen voor een prijs van slechts 49 dollar. Daarbij is Android al voorgeïnstalleerd en er wordt een 15W-voeding meegeleverd.

Reacties (182)

Reactiefilter:-11820182+1142+212+30
Was wellicht interessant geweest met 1080p.
Mee eens. Met een max reso van 720p is dit geen ware concurrent voor bijv. de Raspberry PI (en bovendien 2x zo duur).
Mee eens. Met een max reso van 720p is dit geen ware concurrent voor bijv. de Raspberry PI (en bovendien 2x zo duur).
De Pi heeft alleen dan weer geen VGA-uitgang.
Wie gebruikt dat nou nog?
Wie gebruikt dat nou nog?
Misschien mensen die het ding niet als een mediaplayer gebruiken maar bijvoorbeeld voor embedded oplossingen? Een scherm van een car-PC heeft bijvoorbeeld geen HDMI-ingang en composiet is een stuk slechter qua beeldkwaliteit.

Beamers hebben bijvoorbeeld ook niet altijd een HDMI-input, met name in het professionele A/V circuit is het nog altijd component of RGB-HV (VGA) wat de standaard is.
En bij zoon embedded oplossing heb je geen 1080p nodig :)
juistem, en ik wil er een voor in mijn kliko-radiokist.
muziek lozen en spelen maar!
weet imant waar je zo'n 12v vga schermpje kan kopen ? (voor weinig)
Ebay is altijd een goede optie om eens door te spitten.
Het is nog een touchscreen ook ;)

Gaaf apparaat dit, ik ben benieuwd of dit een nieuwe trend gaat worden, alle tech uit telefoons op goedkope printplaatjes om mee te knutselen, ik ben voor!
heel veel oude 15 inch lcd schermpjes hebben een losse externe 12 volt adapter :)
Te duur embedded en is Android niet closed source? Dus je kunt 't niet aanpassen embedded.

Leuk voor hobbyisten dit dingetje misschien, niet voor industrie voor deze prijs.

Kijk in het westen kijken wij hier tegenaan als : "mooie oplossing voor 3e wereld want het is lowpower", maar in 3e wereld willen ze juist iets wat snel is en goed is en de power kan niet schelen.

Daarmee schermt dit dus enorme markt af en kan het in zeer beperkte markt verkocht worden.

Dit is zeg maar een pc die weinig stroom vreet. Vast wel een toepassing voor te verzinnen, maar hoe serieus moet je dat nemen?
Android is juist opensource ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Google_Android ) Dit in tegenstelling tot IOS en WM/WP.

edit: als je dan toch ongewenst mod, zet er dan even bij waar ik de fout in ga. Dan kan ik er weer wat van leren.

[Reactie gewijzigd door Distael op 22 mei 2012 20:37]

Android source is pas open wanneer Google dat bepaald. Dus eerst closed en als het 'oud' is pas open.
Ok, dat slaat echt totaal nergens op, de source van iedere versie wordt gepublished zodra er apparaten mee uitkwamen met uitzondering van de 3de versie waar google goeie redenen voor had (ze wouden voorkomen dat fabrikanten het op mobieltjes zouden zetten wat /heel/ slechte mobieltjes had opgeleverd). Simpelweg omdat het tijdens de ontwikkeltjes fase niet open is betekend niet dat het plotseling 'oud' is als het op de markt komt.

Maja, los daarvan, ondanks dat ik dit als product niet eens zo geweldig vind, zal dit mogelijk wel meer mensen bezig krijgen met het hobby'en van interessante ideeen. (E.g. normaal gesproken zou ik niet weten waar te beginnen als ik bijv. een robot stofzuiger zou willen maken, maar ik kan mij zo voorstellen dat dit ding + die usb uitgang me al redelijk ver zou krijgen :+ )
Dat hebben ze alleen met Honeycomb gedaan. De voornaamste reden was dat ze niet wilden dat mensen deze tablet versie op en smartphone gingen installeren. Vanaf Ice Cream Sandwich was de source gewoon weer direct beschikbaar.
"oneens" word vaak als ongewenst gemod door mensen, daarom ben ik persoonlijk ook tegen dit systeem. Een paar cijfertjes in een database zijn blijkbaar belangrijker dan discusieren over een nieuws onderwerp.


en zoals gebruikelijk word je dan maar ongewenst gemod omdat we het niet zo leuk vinden dat de waarheid even onder ogen word gezien...

[Reactie gewijzigd door aadje93 op 23 mei 2012 08:43]

De kernel van Android is Open Source en sinds kort zijn ook regels code opgenomen in de Linux kernel. De Kernel valt onder de GNU licentie, die stelt dat elke aanpassing aan de code weer gedeeld moet worden met de rest van de wereld. Google doet dit wel met de kernel, maar niet de rest. Dat gedeelte is closed source.


OT: Hoewel het Raspberry idee heel leuk is, rust het wel op 'subsidie'. Waar VIA nu mee aan komt zetten is, qua prijs, wel duurder, maar niet voorzien van subsidie.

Daarnaast is VIA een redelijk grote hardware boer die het beginnend succes van Raspberry oppikt en start met concurreren. Kan niet wachten tot er meer variatie komt :)
Er zit aardig wat sponsering van Broadcom in de Raspberry Pi in, maar de term subsidie (al is het tussen quotes) is niet helemaal eerlijk. Via doet nu toch in principe hetzelfde om hun eigen naam en om het platform voor development op hun systeem te vergroten.
Voor de volledigheid: de licentie is de GNU General Public License (GPL) v2.
Kun je dat subsidie verhaal uitleggen/aantonen :?
De kernel van Android is Open Source en sinds kort zijn ook regels code opgenomen in de Linux kernel. De Kernel valt onder de GNU licentie, die stelt dat elke aanpassing aan de code weer gedeeld moet worden met de rest van de wereld. Google doet dit wel met de kernel, maar niet de rest. Dat gedeelte is closed source.
Het eerste gedeelte van je bewering is juist, maar het tweede pertinent onjuist. 'De rest' zoals jij het noemt heeft voornamelijk de Apache licentie. Dat is dus ook een open source licentie maar lijkt meer op BSD. Dit laat Google toe om zelf te bepalen of en waneer ze source van "die rest" vrij geven. Als die rest closed source zou zijn, dan zouden al die alternatieve roms namelijk helemaal niet kunnen bestaan.
Welke 'subsidie' bedoel je? Volgens mij wordt er aan de RPi gewoon geld verdient. Zowel door Broadcom, als door de RPi-foundation, als door de wederverkopers?
Behoorlijk serieus moet je dit nemen. Raspberry Pi is al zo'n succes dat je verschrikkelijk veel moeite moet doen om er aan te komen...

Ik juich concurrentie toe :) Leuk zulke boardjes!!
Er wordt veel over Raspberry Pi geschreven op internet maar om nu meteen te concluderen dat die een succes is.
Voorlopig zijn er maar een beperkt aantal gemaakt en uitgeleverd en is helemaal niet zeker dat er na de eerste hype nog interesse is. Als er interesse is zal er iets moeten gebeuren om er voldoende te produceren.
Ik hoop overigens dat de trent naar goedkope, zuinige low performance waar dat kan doorzet.
Zeker weten? Ik zou verwachten dat DVI (zo ongeveer compatibel met HDMI) langzamerhand meer voorkomt dan VGA, en kom zelf wel eens wat LDVS-spul tegen (vergelijk laptopschermen). Dat is helemaal goedkoop, want de tussenstap ontbreekt terwijl VGA ten opzichte van DVI op zijn beurt juist een extra tussenstap kent.

Hiermee wil ik overigens niet zeggen dat VGA slecht zou zijn, de standaard is zelfs behoorlijk goed doordacht en extreem houdbaar gebleken (een jaar of 20 alweer!). Je hebt hem tegenwoordig echter niet meer nodig.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 23 mei 2012 03:08]

Ik! Dit is precies het bordje waar ik op zat te wachten!

Whoa... Net even naar de site gegaan. Mensen, kijk uit voor je dit bordje koopt, dit is GEEN regulier Android systeem. Er zit geen ARM-based CPU op, maar een VIA 800MHz prcessor. Dit is niets anders dan een half mini-ITX bordje met Android-x86, hier kan je heel veel apps NIET op draaien.

En scsirob moet dus verder lezen dan z'n neus lang is.. Wel degelijk een ARM11.

[Reactie gewijzigd door scsirob op 22 mei 2012 20:40]

ik dus niet, voor hetzelfde geld koop je een laptop met een 1.8 Ghz Pentium M oid. Verbruik is 11 watt idle en 20 Watt onder load. Hierbij draait dan ook nog eens een 80GB harddisk mee, draait regulier Ubuntu 12.04 of whatever. Doet het al jaren lekker als server in de meter kast.
Dus dit bordje kan volgens jou geen Linux draaien en ook geen 80GB Harddisk aansturen? :P of...
nee, want geen sata of ide.
nee maar wel USB en daar kun je gerust een HDD aan vast hangen
Nooit bij stilgestaan dat VIA ook ARM-processors maakt? Het is gewoon ARM-based, alleen is de software aangepast voor keyboard en muis, zie http://www.viagallery.com/Products/apc.aspx :)
android is zowiezo aangepast voor keyboard en muis vanaf 3.2 kun je gewoon via USB die dingen aansluiten als je apparaat het ondersteund...
Klein probleempje: dit apparaat wordt met 2.3 geleverd... Je redenering gaat dus niet op.
Zolang je maar root hebt. Laatst 2.2 op een Wondermedia tablet gezet en daarbij moest de eerste scherm-calibratie ook met muis. Daarna kon je touch pas gebruiken. Ja, vaag apparaat en ik raad die niemand aan (slechte wifi unit en druk gevoelig scherm). Maar wel keyboard en muis aan de gang gekregen dus.
Ik. En iedereen met een computer die ik ken. VGA wordt nog veel gebruikt hoor.
Maar dit is geen PC. Ken jij veel mensen met embedded systemen? Ook HTPC's gebruiken trouwens meestal geen VGA.
maakt dat uit het gaat toch om het scherm?
de meeste schermen hebben gewoon een vga aansluiting
het is ook gewoon heerlijk dat de raspberry pi dat bijvoorbeeld wel hebt. kan hem gewoon aansluiten op wat ik maar wil
Ik heb geen zin om een nieuwe beamer te kopen omdat ik geen VGA aansluiting meer heb. en nee, ik heb ook geen zin om een een of ander kastje te kopen voor hdmi -> vga...

de reden dat ik alleen vga op me beamer heb is trouwens omdat hij op 3 meter hoogte hangt en de aansluiting in de muur zit
Vind ik meer een voordeel dan een nadeel...
Ik ben het eens met tweaker "BLACKfm". VGA-connectoren hadden al lang afgeschaft moeten worden. Snap niet dat er nog steeds apparaten worden uitgebracht met VGA aansluiting.

Als het nou een product is dat is bedoeld voor de 3e wereld kan ik het nog wel begrijpen. Dit product is echter voor hobbyisten. Die zullen deze VGA aansluiting sowieso amper gebruiken.

Ze hadden veel beter een DVI aansluiting erop kunnen zetten. Voor een scheet en drie knikkers krijg je een DVI naar VGA verloopstukje indien je persé een VGA monitor moet gebruiken.

Het voordeel hiervan is simpelweg dat je 2 digitale uitgangen hebt, zodat het zelfs fatsoenlijk in een dual-monitor configuratie gebruikt kan worden.
Ho wacht even, als je een DVI wilt hebben waar een verloopstukje naar VGA op past, zit er dus een complete VGA-uitgang on board met alleen stiekum een andere stekker eraan. Als je VGA wilt afschaffen en DVI/HDMI-only wilt doen, moet je er niet alsnog de bijbehorende legacy-chipset voor monteren. Dan komt het alleen maar duurder uit inplaats van goedkoper!

Om misverstanden te voorkomen: VGA vind ik een elegante standaard, en het levende bewijs dat analoog helemaal zo slecht nog niet is... Maar als het gaat om miniaturisering en goedkope fabricage, dan heb ik er totaal geen probleem mee om het weg te laten. Sterker nog: in sommige gevallen kan je volstaan met een LVDS-interface of de videouitgang zelfs helemaal weglaten.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 23 mei 2012 03:14]

Eigenlijk klopt dat niet die 2x zo duur. Toen ik deze week een mail kreeg van RS was het totaal plaatje toch iets van 44 euro. Naast het feit dat 1 dollar opeens 1 pond is, moet je toch ook wat voor de verzending betalen. Met de huidige wisselkoers kom ik nu op 38 euro voor bovenstaand ding maar dat zal nooit >80 euro worden voor het geheel, dus die 2x lijkt mij ferm overdreven.

Ik heb uiteindelijk afgezien van die RPI. In normale activiteiten valt het ding toch wat tegen en is het best wel traag. Ik vind het briljante marketing* van de RPI foundation door zo te focussen op het afspelen van video en minder op de "gewone" zaken want bij veel mensen die ik nu hoor hebben ze impressie dat dit ding echt enorm krachtig is. "Ja want het doet toch 1080p?"

Naar wat ik gelezen heb is het navigeren van een menu in XBMC toch niet zo vlot omdat die ARM6 wat underpowered is. Om over gewone taken nog maar te zwijgen.

Eigenlijk is zelf de RPI achterhaald als mediaspeler. Je kunt veel beter een klein beetje opleggen en kijken voor een All winner product zoals een mele a2000.

* al had ik het minder dat de eerste positieve reviews op veel sites door dezelfde reviewer werden geschreven die "toevallig" in het verleden ook meewerkte aan de launch van de RPI. Dat vond ik opvallend en minder koosjer.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 22 mei 2012 20:39]

Ook mee eens. Daarnaast, stel dat ik alleen 720p wil gaan kijken, dan nog vraag ik me af of ie wel elke 720p film inderdaad zonder haperingen zal afspelen. Meestal beloven ze wel veel, maar het zou me niets verbazen als dan toch 25% hapert.
Mee eens. Met een max reso van 720p is dit geen ware concurrent voor bijv. de Raspberry PI (en bovendien 2x zo duur).
Dat is wat vreemd want de WM8750 is instaat om 1080p af te spelen en ondersteund dat ook gewoon, weet niet waarom ze niet hoger dan 720p konden kiezen, wellicht is dat op te lossen, hacken.


"Combining a highly energy-efficient ARM 11 core running at 800Mhz with advanced graphics and stunning 1080p video playback capabilities, the PRIZM WM8750 further extends WonderMedia's leadership in the fast-growing entry-level Android media tablet and Windows CE SmartBook markets."

Key Features

800Mhz ARM1176JZF processor
OpenGL-ES 2.0 compliant graphics processor
Multi-standard 1080p video decoding engine
H.264 video encoding

DDR2/DDR3 DRAM interface
Multiple video interface including HDMI, LVDS, TV-out, DVO and VGA
Flexible networking and peripheral interface
Advanced hardware security engine

Edit/
Hier hebben ze het ook gewoon over 1080p met dit bordje.
http://vr-zone.com/articl...we-go-hands-on/15949.html

"This is an 800MHz chip and it won't be breaking any speed records as such, but it does at least feature hardware assisted 1080p video decoding."

Edit/
Zit er niet gewoon een WM8650 op? Want die is alleen instaat om 720p te doen. Of zou de schrijver van het artikel waar tweakers.net het van heeft overgenomen misschien fout hebben gemaakt dat ze de WM8650 en WM8750 door elkaar hebben gehaald.

De WM8750 doe zeker wel 1080p, heb net tablet gezien met deze chip end ie deed gewoon 1080p.

Edit/
Heb ook filmpje gevonden van tablet met WM8750, ook daar staat gewoon 1080p bij en de man van WonderMedia (via) beaamt dat ook nog eens in het filmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=9B9cY4q-zp0

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 23 mei 2012 11:04]

Er is een verschil tussen de instructieset versie en de core versie. Die twee haal jij nu door elkaar.
Wikipedia heeft een kort lijstje die het duidelijk maakt: http://en.wikipedia.org/wiki/ARM#ARM_cores

De Raspberry Pi is ook een ARM11 core. En de ARM11 core implementeert de ARMv6 instructieset.
Je hebt gelijk de Broadcom BCM2835 heeft ook arm11 core. ;)
Hartelijk dank voor de tip, heb me gelijk geregistreerd voor een Raspberry Pi :)
Ja, zo zat ik ook, dit is voor het westen een beetje een net-niet apparaat. Wel leuk voor de minder ontwikkelde landen en wellicht voor scholen om beginselen aan te leren en andersoortige hardware te bekijken.
Als ze vervangende onderdelen voor laptops eens betaalbaar zouden maken, konden we onze "afgedankte" apparaten prima naar de 3e wereld opsturen. Hier beland een defecte laptop die geen garantie meer heeft in de vuilnisbak of bij het milieupark.

Een spiksplinternieuw moederbord voor een PC kost ¤ 75, terwijl je voor een refurbished laptopbordje al gauw ¤ 350 - 400 kwijt bent. Een refurbished LCD-paneeltje van 15,6" kost al gauw ¤ 200,- terwijl je voor ¤ 150 al een prima 24" LCD monitor koopt. Wilde voor mijn laptop twee nieuwe scharniertjes kopen (kraken een beetje). Kost me ¤ 79 (excl. verzendkosten).

Eigenlijk wordt het tijd voor een standaard voor laptopmoederborden, LCD panelen en LCD kabels. Zo hoefden we niet zo veel weg te gooien en konden we andere mensen nog eens een plezier doen met de oude laptop ...

Ik vind het wel leuk dat ze dit soort nieuwe apparaatjes bedenken, maar heb daar toch gemengde gevoelens bij als ik zie hoe onze maatschappij is verpest door het consumentisme.
Vervangende onderdelen voor laptops kan je vaak ook aftermarket kopen of bij laptopsloperijen zoals pchub in Singapore. Dat scheelt vaak al heel veel. In elk geval was ik voor mijn HP-scharniertjes in totaal iets van 15 a 20 euro kwijt op de genoemde sloop en het waren nog eens degelijkere types dan er origineel inzaten ook.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 23 mei 2012 03:16]

Onze afgedankte apparaten worden al opgestuurd naar de derde wereld, waar kinderen de edele metalen eruit halen.
Waarom doe je dat? Of bedoel je het als een algemene opmerking die alleen al niet klopt omdat hij algemeen is?

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 23 mei 2012 12:32]

9/10 mensen zien het verschil niet tussen 720p en 1080p, en het verschil is ook echt heel klein. geen nadeel dus.
Ligt aan de grootte van het beeldscherm. Tot 32" merk je eigenlijk bijna geen verschil. Vanaf 40" begint het wel duidelijk te worden.
De afstand van jou tot de tv maakt het verschil, ook dat bepaalde de scherm keuze. Met 42" en 8m afstand zie jij nog steeds geen verschil, met 32"en 2m afstand zie je wel verschil tussen 720p en 1080p.

Gaat dus eigenlijk altijd om de afstand tussen het scherm en jou of je het verschil ziet. Ook keuze in grote van scherm hangt daar vanaf.
Elke hardwareboer wil wel een graantje meepikken van het succes van Raspberry Pi.

Mooi! Concurrentie is goed!
Waarom ook niet voor de prijs hoef je het iet te laten en met een 100Mb interface kun je waarschijnlijk ook best nog wel een filmpje streamen... goed 720p is een beetje jammer maar het is een VIA daar kun je niet al te veel van verwachten natuurlijk.

Eerst maar eens met mijn Raspberry Pi spelen als die eenmaal binnen is (over ~2 weken zal het ding aankomen zo is me belooft). Maar daar na is zo iets het overwegen waard. Zeker de ~13W verbruik is helemaal zo slecht nog niet. En voor 50 euro hoef je het niet te laten natuurlijk.
het leek we wel iets, maar volgens mij slaan ze met slechts 720P ondersteuning net de plank mis...
en het is (maar) android 2.3
ja nou dat zou wel overkomelijk zijn voor mij persoonlijk
ach het is voor hobbyisten, voor je het weet is er een of andere custom rom met android 4.0 voor gehobbyd
Daar kan VIA best wel eens vanuit gaan, wellicht is dat een extra reden om er gewoon 2.3 op te gooien en niet teveel moeite te doen.
en het is (maar) android 2.3
Wat mis jij dan aan 2.3 wat 4.0 wel heeft?

Met 4.0 zal je sowieso wat snelheid verliezen heb ik begrepen is iets zwaarder dan 2.3, ik gebruik zelf nog altijd gewoon 2.3 en bevalt prima, kan er 4.0 opzetten maar heb nog geen echt goed rede gevonden waarom ik dat zou willen.
kan ik nog wel mee leven. grootste nadeel vind ik toch wel het verbruik: 13.5W ipv 3W van de raspberry.. Daarnaast ook nog het formaat, ongeveer 2-3x groter, en ook geen SATA...

[Reactie gewijzigd door C.Hariri op 22 mei 2012 19:07]

Via printje is tenminste wel netjes ingedeeld, route van de banen in plaatsten van completen is veel beter, RPI is echt horror pcb. Als je ziet waar ze vandaan komen dan snap je ook waarom, zijn stel studenten en hobbyisten die gaandeweg zich dingen hebben aangeleerd. Behalve het hoofdstuk logisch indelen van pcb hebben ze gemist. :D
Ja inderdaad, of er moet een een Appel op staan, dan zou het wel de hemel ingeprezen zijn. ;)
het leek we wel iets, maar volgens mij slaan ze met slechts 720P ondersteuning net de plank mis...
Dat zeiden ze van atv2 ook en ook dat is een succes.
Wat is het grote voordeel van dit apparaat ten opzichte van bijvoorbeeld een raspberry pi?
Ik geloof dat een raspberry pi 25 $ kost en in staat is om 1080p videomateriaal af te spelen.
35 als je ook ethernet wilt (wat wel zo handig is)
Het voordeel is dat dit ding al meerdere USB poorten geinstalleerd heeft, er een voeding bij zit, er ook een VGA aansluiting op zit, en een microfoon en audio in en uitgang heeft.

In dat opzicht is deze PC dus veel veelzijdiger. ;)
2 extra USB poorten is handig natuurlijk maar dat is eenvoudig op te lossen met een hub. De Raspberry Pi meer USB poorten geven zou het bordje vergroten, de VIA had toch al plaats genoeg.

Waar zie jij dat je er een voeding bij krijgt? Volgens mij koop je enkel het bordje en moet ze zelf nog zorgen voor een voeding met 4pins 12V connector of externe 12V adapter.

Een VGA aansluiting op de Raspberry Pi zou wederom het bordje vergroten. Bovendien hebben alle nieuwe schermen tegenwoordig wel HDMI. Iemand die echt nog VGA nodig heeft kan altijd een composite video naar VGA adapter kopen of zelf maken.

Een audio uitgang heeft de Raspberry Pi ook, enkel een ingang niet (maar is mogelijk via USB).
Laatste regel: "Daarbij is Android al voorgeïnstalleerd en er wordt een 15W-voeding meegeleverd."
Lezen:

"Daarbij is Android al voorgeïnstalleerd en er wordt een 15W-voeding meegeleverd."

Daarbij gebruikt bij ons in het huis nog iedereen VGA, wat overigens nog steeds prima is.

[Reactie gewijzigd door Cassie789 op 22 mei 2012 20:07]

Ik heb vaker op het werk 2 schermen naast elkaar. Éen daarvan op de DVI-D en de andere op VGA aansluiting. Geen hond die het verschil ziet.
Dit is makkelijk te testen door een blind test en dus gewoon twee verschillende schermen aan te sluiten op twee verschillende outputs.

VGA is nog steeds prima. Alleen HDMI is wel de toekomst vanwege handigheid.
Ik heb vaker op het werk 2 schermen naast elkaar. Éen daarvan op de DVI-D en de andere op VGA aansluiting. Geen hond die het verschil ziet.
Dit is makkelijk te testen door een blind test en dus gewoon twee verschillende schermen aan te sluiten op twee verschillende outputs.

VGA is nog steeds prima. Alleen HDMI is wel de toekomst vanwege handigheid.
Het hangt ook heel erg af van de resolutie. Bij een beetje fatsoenlijke resolutie om mee te werken (1080P+) is het verschil tussen VGA en een digitaal signaal wel te zien.
Onzin. Tegenwoordig kunnen monitoren prima werken met VGA. Ik heb drie schermen waarvan één VGA, en ben eigenlijk alweer vergeten welke dat was.
Ten DVI net nieuw was was dat verschil goed te zien, maar een beetje moderne TFT monitor kan ook prima synchroniseren op een analoog signaal. Dat is dan inderdaad onzichtbaar.
2 extra USB poorten is handig natuurlijk maar dat is eenvoudig op te lossen met een hub. De Raspberry Pi meer USB poorten geven zou het bordje vergroten, de VIA had toch al plaats genoeg.
Hub is niet gratis, dat maakt de RPI net zo duur als deze, maar RPI heeft minder geheugen, magere 256MB wat echt weinig is, zelfs voor moderne mobiel OS als android, 512MB is toch wel beetje must voor budget android pc.

256MB ging wel met android 2.3 maar 152MB werkt stuk soepeler.
Gezien de ARM11 architectuur denk ik dat deze bij niet-video taken rondjes rent om de Raspberry Pi. Ik vergis me hier even flink
Voor het video-deel heeft de R-Pi zo te zien betere hardware versnelling.
Verder heeft deze de dubbele hoeveelheid geheugen van een R-Pi.

[Reactie gewijzigd door FatalError op 22 mei 2012 20:36]

De raspberry heeft ook de ARM11 architectuur ;)

Edit: Laten we hopen dat je online naam niet iets zegt over je toekomst :P

[Reactie gewijzigd door michaelmou op 22 mei 2012 20:44]

De totaalkosten van een Raspberry Pi Board B liggen rond de 45/40 EUR aangezien het 35 Pond is, verzenden kost ook wat en je moet nog ook een goede en snelle sd-kaart hebben aangezien daar het OS opdraait.
Het is 35 dollar. De uiteindelijke prijs ligt voor Nederland geloof ik rond de 40 euro en dat komt door verzending en BTW.

http://www.raspberrypi.or...012-03-27-at-12.46.13.png
Daarnaast zit er bij de raspberry pi ook geen adapter en andere atributen??

Dus Netto kom je op dezelfde prijs.
Weet niet hoor, had hem voor 31 euro thuis....
De Raspberry Pi kost je incl BTW en verzendkosten ~¤41 wat meer is als $49. De Pi heeft maar 256mb geheugen en is daardoor niet erg geschikt voor Android.
De Pi heeft maar 256mb geheugen en is daardoor niet erg geschikt voor Android. is ruim voldoende voor android 2.x versies zoals ook Via levert hier.
Wat is op zo'n apparaatje het voordeel van Android boven, bijvoorbeeld, Arch Linux?
Dat het gemakkelijker te marketen is want Android is populair. Maar rationeel gezien is het een beperking tov een echte Linux,
Raspberry Pi heeft een klein probleem en dat de prijs van het huidige model $35 is en niet $25 dollar (het mindere model heeft geen ethernet poort en minder werkgeheugen) en dat de ethernet poort via een usb aansluiting werkt iets wat niet optimaal is voor de bandbreedte natuurlijk. Ook heeft de Raspberry Pi minder aansluit mogelijkheden (1x usb en geen hdmi). Hierdoor is het alleen analoog mogelijk om data uit te sturen naar een scherm tenzij je de aansluiting voor een laptop scherm wilt gebruiken natuurlijk.

Al met al is dit een zelfde idee maar met een andere uitvoering dit ding mist ook de extra aansluit mogelijkheden die de pi bied voor andere borden zo als de onlangs aangekondigde camera module, ook is de pi kleiner dan dit ding.
De markt voor beide apparaten is dan ook anders de pi is bedoelt voor de meer serieuze hobbyist die bijvoorbeeld een oude laptop open wil schroeven en het scher daar van aan de pi wil hangen om dan een zelf gebouwd bord met sensoren uit te lezen en de resultaten op het scherm te tonen etc. Waar dit ding meer bedoeld is als een hobby bord voor de mensen die simpel weg een goedkope PC willen die wel eens waar niet veel doet maar wel alle aansluitingen heeft zo als hun gewone PC die ook heeft. De drempel met dit bord is lager en daardoor is er een andere groep mensen die hier mee zal willen spelen.
De Pi heeft zeker wel een HDMI-poort.
Het 25 dollar model heeft overigens evenveel geheugen. In eerste instantie zou het de helft zijn, maar tijdens de launch is aangekondigd dat het ook op 256 zou komen.
De duurdere versie heeft 2 USB-poorten

http://www.raspberrypi.org/faqs
Ze hebben overigens omdat ze de kosten verder terug hebben weten te brengen door massa-productie het A model nu ook 256MiB ram gegeven. Je verliest wel ietsjes voor de grafische chip (maar hoeveel je verliest is in te stellen)
De Raspberry Pi heeft WEL HDMI. Ook zitten op het $35 model 2 USB poorten
Je haalt model A en B van de Raspberry Pi door elkaar denk ik.
Beide zijn identiek met als enige verschillen:
-A: $25, B: $35.
-A: 1 x USB2, B: 2x USB2.
-A: Geen Ethernet, B: 10/100Mbps ethernet.

Beide modellen beschikken over een analoge (composite video) en digitale (HDMI) video uitgang en hoewel ethernet inderdaad beter zijn eigen controller zou hebben ipv via USB2 te lopen, is USB2 snel genoeg om de volledige 100Mbps te halen.
hmm.. even van de $35 raspberry uitgaande (want de $25 versie is nog minder):

voordeel:
-512MB ipv 265MB geheugen
-2GB flash geheugen ipv niets..
-4 USB poorten ipv 2
-VGA poort ipv geen (ok niet interessant voor iedereen)
-Losse microphone in ipv geen
-Mogelijkheid tot losse USB2-poorten
-connector voor een panel.
-naar het schijnt toch Gbit Ethernet

nadeel:
-groter dan de raspberry pi
-verbruikt iets meer
-geen 1080p (voor zover bekend), ofwel slechtere GPU..

Uiteindelijk is het dus waar je het voor wilt gebruiken
Je vergeet HDMI
De raspberry heeft HDMI
Dat snap ik, maar waarom staat dit niet bij nadelen.
hoezo? ze hebben beide HDMI ofwel gelijk en bij HDMI zie IK geen probleem..
Je vergeet besturlingssysteem, Pi kan toch geen android draaien?
Je hebt gelijk, maar Pi kan wel weer andere Ossen draaien, en om Android (2.3) nu echt als een pluspunt te noemen.. Je kunt op beide dus gewoon ook linux draaien..
Dan komt natuurlijk de vraag maar boven of je hier een ander OS zoals Fedora kan opzetten zonder hem eerst te moeten "Hacken" heb helaas al twee Raspberry PI besteld. kosten omgerekend 43 euro per stuk inclusief bezorging en zondet accessoires en een OS.
Je kunt ubuntu chrooten via een guide (nexushacks dacht ik) waarnaa je via ssh een verbinding naar localhost maakt. Uit mijn eigen ervaring op een ZTE Blade,soortgelijke specs, kan ik zeggen dat het echter bedroevend traag aanvoelt. Je zul dan toch echt een native port moeten hebben
Je kunt ubuntu chrooten via een guide (nexushacks dacht ik) waarnaa je via ssh een verbinding naar localhost maakt. Uit mijn eigen ervaring op een ZTE Blade,soortgelijke specs, kan ik zeggen dat het echter bedroevend traag aanvoelt. Je zul dan toch echt een native port moeten hebben
Het ding is gewoon een embedded ARM board, dus ik denk dat er snel genoeg een distro voor gaat komen. En sinds de GPIO poorten gewoon netjes bereikbaar zijn, kun je Android er gewoon af trappen en een OS er op zetten wat je zelf leuk vindt.
In de vr-zone hands-on hebben ze het wel over 1080p playback en in het linkje van APC hebben ze het over 720p graphics. Waarschijnlijk kan hij dus wel vloeiend 1080p bestanden lezen en ze slechts uitvoeren over 720p? Dat scheelt al iets...
De SoC kan in principe 1080p aan maar in het VR artikel staat dat deze beperkt word tot 720p
Dus... hij verbruikt 10W meer dan de Raspberry Pi, heeft een veel ouder soort processor die geen HD content kan afspelen en hij is 10 dollar duurder. Wat is de USP hiervan precies?
Hij is leverbaar.
Dat gaan we nog eens zien, VIA heeft wel meer beloofd, onder andere meer pico-ITX-bordjes, maar ik heb er maar 2 gezien, die wel zo absurd duur waren dat ze geen concurrentie waren. Verder komt dit ding op z'n vroegst in juli, en tegen die tijd heeft de RasPi ook aardig wat ingelopen...
De RaspberryPi inmiddels ook wel, hoewel er volgens mij nu nog heel even weer gewacht moet worden op de eerste levering.

Mijne is gelukkig al binnen }>
Hij verbruikt 4W... Hoe kan dat 10W meer zijn dan iets anders? Of wilde je zeggen dat de RP stroom oplevert :?

/edit
reactie op mux trouwens

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 22 mei 2012 19:00]

Onder maximale belasting 13W, waar de R-Pi 3W doet. Onder nullast doet de R-Pi minder dan 1W, dit bord 4W.
En hoevaak is een pc volledig belast? Misschien 1% van de tijd, dus dat vermogen is compleet onboeiend.
Flash geheugen en OS reeds geinstalleerd. Begrijp me niet vekeerd, ik zou zelf de rasp-pi kiezen, maar als rasp-pi voor een meerprijs van 10 dollar een SD kaart met een preinstall van Linux zou bijleveren, zou ik het ervoor over hebben.
Niet helemaal. De CPU van de Raspberry Pi is erg minimaal, maar dat ding zit in een veel krachtigere GPU die met gemakt MPEG4 kan decoderen.

Hier hebben we een aanzielijk snellere CPU dan de Raspberry Pi heeft, maar met een ondermaatse GPU.

Kort gezegd, het is appels en peren vergelijken. Is je toepassing CPU-heavy, dan ben je beter af hiermee, is je toepassing GPU-intensief, dan is de Raspberry Pi een betere optie.

Maar bij beide even een stevige kanttekeing: ondanks dat iedereen het over HD playback heeft zijn geen van beide apparaten primair of zelfs secundair gericht op HTPC/mediaplayer toepassingen. Ja, dat kan er ook mee, maar dat is niet de bedoeling dus moet je het er ook niet op afrekenen.

Raspberry Pi is vooral bedoeld voor educatieve doeleinden, dit lijkt vooral een ultra-lowend tablet/kioskgeval te zijn.
Erg jammer van het 720P :/ Anders was het een leuk Rasberry Pi alternatief :)
Mwa, hij kan vast wel 1080p afspelen, alleen niet in de hoogste bitrate en/of het zwaarste profiel.
In alle eerlijkheid kan het best een RPi alternatief zijn afhankelijk van wat je er mee wilt doen. Het ding heeft wel meer RAM, maar aan de andere kant misschien geen GPIO pinnetjes.
http://www.youtube.com/wa...;index=1&feature=plcp

Hier is een filmpje van het bordje in actie, ik moet zeggen dat hij er nu een stuk beter uit ziet! :) Tevens volgens het filmpje gaat het om een gigabit aansluiting en niet 10/100 mbps..
Ik denk dat al die USB-poorten een beetje nutteloos zijn, want Android (zelfs 4.0) kan bijv maar één mass storage device tegelijk aansturen. Heel flauw, en wrs een nutteloze arbitraire beperking, maar het zij zo.

Ik snap ook niet wat die VGA-poort daar doet. HDMI lijkt me haast een vereist, vanwege het benodigde feedback kanaal dat voor touchscreen gebruikt wordt (ik mag toch hopen dat dat kan?!).

Tot slot ben ik nogal verbaasd over het microSD slot. Waarom in godsnaam micro en niet een normaal SD-slot? Wat is het nadeel van een normaal slot??

Verder wel leuk dat ze zoiets uitbrengen natuurlijk. Nu nog de term "pc" serieus nemen natuurlijk, want dit is geen pc. Dit is een mobo.
Wat is het voordeel? Nadeel is natuurlijk dat het groter is.
Kijk es naar de foto: er is meer dan voldoende plek voor dat slot. En hij hoeft echt niet per se naast alle andere slots. Dat hebben ze met ethernet ook niet gedaan, die zit ook bovenop de USB-poorten waar ie eigenlijk geen drol mee te maken heeft.
Het is wel een beetje uitgebreider dan een mobo
Misschien moeten we het een sob gaan noemen (system on a board)
Een SoC ( System on a Chip ) is praktisch al een gehele moederbord in één enkele chip.

Vroeger bestond een CPU uit meerdere chips en dat verspreid over een PCB. Steeds meer chips worden gecombineerd in één enkele chip.

Waarom zou een geheel moederbord niet in een enkele chip passen... Enkel zit je met limitaties zoals de hardware aansluitingen en geheugen.
Met een toetstenbord en muis heb je al twee usb poorten in gebruik, dus er zit zeker nut in.
Een tablet gebruik je ook zonder die twee dingen.
maar dit is geen tablet.....
Een tablet gebruik je ook zonder die twee dingen.
En het touschscreen communiceert met één of andere magische lucht-kabel met dat bordje?
Tot slot ben ik nogal verbaasd over het microSD slot. Waarom in godsnaam micro en niet een normaal SD-slot? Wat is het nadeel van een normaal slot??
Kleiner, en goedkoper (het slot dan dan), dat zijn de voordelen voor hun zelf, dan de voordelen voor de consument, even duur als SD maar er zit eigenlijk altijd een adapter bij dus ook te gebruiken als SD, daardoor veelzijdiger omdat je microSD ook een SD is maar andersom kan dat niet :)

Oftewel ik snap je probleem niet, tenzij je een berg SD's hebt liggen! Ik ben net mijn 32GB microSD aan het uitpakken en heb nu 16GB microSD over perfect dus dat dat past want ik denk er aan er 1 te kopen voor de grap :D

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 mei 2012 19:30]

SD is in grotere capaciteit te krijgen.

Je argument moet juist andersom: je kunt een SD-kaart niet in een microSD slot gebruiken, maar een microSD-kaart wel in een SD-slot. Dus eigenlijk ben jet het met me eens :)

Ok, het kan wel, maar het is ongebruikelijk, en het zorgt voor een fragiel uitsteeksel.
Ik denk dat al die USB-poorten een beetje nutteloos zijn, ... Ik snap ook niet wat die VGA-poort daar doet. HDMI lijkt me haast een vereist, vanwege het benodigde feedback kanaal dat voor touchscreen gebruikt wordt
Je kan natuurlijk je touchscreen aan zo'n nutteloze usb poort hangen.
Er zijn genoeg zaken die je aan een usb poort kan hangen die geen mass storage device zijn. Denk maar aan GPS ontvangers, webcams of GPRS modems.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Samsung Gamecontrollers Game-accessoires Smartphones Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013