Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 308 reacties

Apple test twee verschillende prototypes van de volgende iPhone, met een scherm met een diagonaal van 3,95" en een resolutie van 1136x640 pixels. Dat meldt Apple-fansite 9to5 Mac. Het is onduidelijk of de prototypes worden uitgebracht.

Met een diagonaal van 3,95" en een resolutie van 1136x640 pixels komt het aantal pixels per inch uit op 330, iets hoger dan de ppi van 326 op de iPhone 4 en 4S. De nieuwe schermen worden rond de Apple-campus getest op twee verschillende modellen, meldt 9to5 Mac. De prototypes heten iPhone 5,1 en 5,2, maar dat zegt niets over de uiteindelijke namen.

Omdat het scherm in de breedte nog altijd 640 pixels telt, hoeft de telefoon niet breder te worden dan de huidige 58 millimeter. Veel concurrerende telefoons, zoals de Samsung Galaxy S II en S III, zijn veel breder, met respectievelijk 66 en 71 millimeter. Wel wordt het scherm hoger, al is het onduidelijk of het toestel zelf ook hoger wordt. The Wall Street Journal, een krant die vaak door Apple uitgelekte informatie als gerucht publiceert, zei eerder al dat de nieuwe iPhone een 4"-scherm krijgt.

De schermverhouding zou met de wijziging anders zijn dan die van huidige iPhones. Sinds de release in 2007 gebruikt Apple voor zijn smartphones 3,5"-schermen met een beeldverhouding van 3:2. Het hogere scherm zou betekenen dat het scherm een beeldverhouding heeft die vrijwel gelijk is aan 16:9, waardoor films fullscreen met dunnere zwarte balken kunnen worden afgespeeld. De huidige fullscreen-optie op iPhones zorgt ervoor dat een aanzienlijk deel van het beeld niet zichtbaar is, omdat wordt ingezoomd op het beeld om de zwarte balken weg te werken. Het zou ook forse wijzigingen met zich meebrengen voor ontwikkelaars, die dan met een nieuwe resolutie en beeldverhouding rekening moeten houden.

De nieuwe iPhone zou volgens eerdere geruchten dit najaar uitkomen. Ook zou de nieuwe iPhone een kleinere connector krijgen, in plaats van de brede 30-pinsconnector die Apple nu gebruikt. De iPhone 4S kwam afgelopen oktober uit. Er zijn nog geen afbeeldingen van de nieuwe iPhone.

Mockup: iPhone uit geruchten naast iPhone 4S (bron:Macrumors.com)

Mock-up: iPhone uit geruchten naast iPhone 4S (bron: MacRumors.com)

Reacties (308)

Reactiefilter:-13080279+1128+219+32
Moderatie-faq Wijzig weergave
1 2 3 ... 6
een smallere aansluiting....

Als dit weer een propority-aansluiting betreft dan stap ik af van apple...
De huidige 30-pins word breeduit gewoon voor alles gebruikt, dit zou dus inhouden dat speakerdocks, adapters e.d. opnieuw aangeschaft moeten worden.

In mijn geval valt t nog mee maar toch.....

- Wekker,
- Mediaspeler,
- Speakerdock,
- Autoradio
Apple verdient veel geld met accessoires dus het is niet meer dan logisch dat ze af en toe veranderen om iedereen te dwingen nieuwe accessoires aan te schaffen.
Voor Apple is de gebruiker van ondergeschikt belang.
Is dat een aanname of ben je een érvaringsdeskundige? Volgens mij heeft Apple al jaren lang dezelfde connector en zullen ze er alle belang bij hebben om compatibele blijven met alle accessoires. Niet voor niks dat er zoveel accessoires voor Apple producten zijn, en dat is een belangrijk selling point.
Tevens komen de accessoires vaak van andere fabrikanten, dus je logica gaat niet op.
Als Apple met een nieuwe connector komt, dan kan je er vergif op innemen dat er een adapter zal komen.
Gewoon een adapter?
Bij mijn speakerdock zaten iig verschillende verloopstukjes die je in het dock kon stoppen zodat andere merken/modellen ook passen.
Productiewaarde: 10 cent ofzo.
Je doet je naam eer aan.. Ze moeten er toch ooit eens van af stappen? Het is inmiddels achterhaald en groot, de dock connector.
Gaan ze niet doen.. De dock connector heeft weinig invloed op de dikte van t toestel dus waarom zouden ze dit veranderen?
Ik vind dit wel een interessante ontwikkeling. In de huidige iphone is er volgens mij ruimte zat om een groter scherm te plaatsen, maar de body niet te laten groeien. Ik had laatst de One X in mijn handen en ik schrok me lam van de omvang van dat ding. Ik vind de nieuwste telefoons zoals de Galaxy SIII en de One X gewoon veel en veel te groot.

Waar ik moe van word is die eeuwige discussie tussen de apple boys en de rest. Zo noem ik het maar even. Kies gewoon wat het beste bij je past en wat je het prettigst vind werken. Ik heb een Android telefoon, een iPad en een MacBook. Daarvoor had ik een windows laptop en desktop. Voor beide is wat te zeggen, maar ik vind OSX erg prettig werken. Sommige dingen zijn net wat handiger dan in Windows, andere dingen dan weer niet. Vooral de enorm lange accuduur van de Apple apparaten heeft mij doen switchen. Enige nadeel is de prijs. Die is inderdaad aan de forse kant. Maar laten we aub nu eens ophouden met dat onbeargumenteerde geneuzel. Laat iedereen lekker gebruiken wij hij of zij wil en laten we ons beperken tot een inhoudelijke discussie over het onderwerp.

[Reactie gewijzigd door Hipocrates op 22 mei 2012 16:18]

Het is idd maar net wat je fijn vindt.

Niets is het beste te noemen, alle apparaten hebben plus- en minpunten (prijs, werking, afwerking, formaat, snelheid...). Hetzelfde geldt voor auto's, tv's, mediacenters, etc, etc...oneindige discussies.

Persoonlijk denk ik wel dat ik een groter scherm als prettig zou ervaren.
Zo'n nieuwe connector zie ik niet echt zitten, mensen met carkit docks en mooie speakerdocks moeten dan weer nieuwe aanschaffen. We zullen het wel zien, het blijven geruchten.
Ik meen me te herinneren dat nieuwe telefoons allemaal de zelfde lader moesten gaan gebruiken EU richtlijnen (ik denk dat het micro usb is) Maar ik zie apple als de enige uitzondering dat niet doen en een eigen stekker gebruiken.

Edit: http://www.techzine.nl/ni...on-oplader-in-2011-a.html
Het is vanaf 2011 vereist in de EU. Is apple de uitzondering?

[Reactie gewijzigd door Nixo op 22 mei 2012 15:49]

Nee, ze leveren er in de UK bijvoorbeeld een USB connector bij.
Mee eens, de impact is net zoiets als de usb aansluiting op je laptop gaan veranderen.
De platte connector is geintroduceerd in april 2003... das best wel lang geleden ;-).

Geloof ook niet dat de telefoon andere afmetingen krijgt.. wel een groter scherm, dat geloof ik wel. Ik zie de home button nog wel geintegreerd worden in het scherm. De speaker kan nog wel een stukje omhoog of 2 kleinere naast elkaar. Een andere resolutie heeft wel heel veel impact voor de ontwikkelaars, maar dat is dan eenmalig, begreep ik vanuit andere fora.

Leuk dit, lekker speculeren. ;-)

[Reactie gewijzigd door Nightjar op 22 mei 2012 14:23]

Zo'n nieuwe connector zie ik niet echt zitten, mensen met carkit docks en mooie speakerdocks moeten dan weer nieuwe aanschaffen. We zullen het wel zien, het blijven geruchten.
Dus Apple heeft de keuze om de connector niet te veranderen om de mensen blij te houden zodat ze de huidige accesoires kunnen behouden. Of Apple kan de connector veranderen waardoor iedereen weer nieuwe accessoires moet aanschaffen en dus bijgevolg een enorme financiële plus voor Apple betekent.

Wat denk jij dat Apple kennende zal doen? Inderdaad ...
Apple verkoopt op een dock en een verloopkabel helemaal geen eigen randapparatuur dat afhankelijk is van de dock-connector. En ik denk niet dat ik mijn auto inruil, omdat ik een andere telefoon koop.

Sterker nog... Als de "nieuwe dock connector" niet compatibel is (evt. met een ander kabeltje) met mijn auto, dan komt er geen nieuwe iPhone en zal ik eventueel overstappen op een andere telefoon die wel compatibel is.
Er zal vast een verloop stekker voor komen, hoewel dit niet de oplossing is voor docking stations etc. Maar zorgt er wel voor dat er veel accessories gebruikt kunnen blijven worden.

Zelf zou ik er tevens niet blij van worden... Maar een oplossing zou zijn bluetooth apparatuur. :-)
Dat kan alleen als het protocol gelijk blijft. Een 30-pin dock connector naar micro-USB converterkabel zal niet zomaar kunnen. Ik verwacht dan ook eerder dat Apple met een compacte variant van de dock-connector komt.
Ben zelf niet echt in de markt voor een Iphone, maar ben toch wel razend benieuwd welke chip er in de nieuwe Iphone gaat komen. Ze kunnen het niet veroorloven om met de huidige A5 chip aan te komen, maar met een A6 chip zou deze qua cpu dus sneller zijn dan de nieuwste Ipad.
De A5X zal er waarschijnlijk niet inkomen ivm warmte-ontwikkeling én vanwege het feit dat het scherm bij lange na niet zoveel pixels aan hoeft te sturen.

Ik verwacht dat er een dual-core A6 in gaat komen, wat waarschijnlijk een Cortex A15 gebaseerde chip zal zijn. Energiezuiniger, efficiënter en dus minder warmteontwikkeling. Daarnaast verwacht ik wel een nieuwe GPU, maar ook niet die uit de iPad. Ik ben niet zo op de hoogte van de mobiele GPU-chips, dus dit is natuurlijk ook maar een gokje.

Ik zit meer met het volgende:

- De iPhone 4 wordt nog steeds reteveel verkocht (ik verkoop ze zelf en er is zelfs meer vraag naar dan de 4S, vooral vanwege de prijs).

- De 4S steekt eigenlijk alleen maar boven de 4 uit vanwege de processor, die heel veel mensen niet nodig hebben, en de camera, wat voor de meeste mensen de reden is om voor een 4S te kiezen ipv de 4).

- De iPhone 4 zal na aankondiging van de nieuwe iPhone gewoon verkocht blijven worden (de 3GS zal waarschijnlijk EOL worden verklaard) voor een nóg lagere prijs en vergis je er niet in, de iPhone 4 loopt nog steeds rondjes om veel nieuwe telefoons die nu nog op de markt komen (niet de high-ends, maar zeker de mid-ends).

- De 4S wordt ook goedkoper, wat deze ook aantrekkelijker zal maken en deze kan qua specs imo nog prima de competitie aan met de huidige high-end markt. Natuurlijk, een One X of S3 is veel sneller, heeft een groter scherm etc. etc. maar de gewone consument boeit dit vaak helemaal niks.

- Vooralsnog lijkt het enige USP het beeldscherm te gaan worden, maar wat ik graag nog zou zien is:

- Een andere behuizing voor de achterkant. Te vaak zie ik gebroken iPhones voorbij komen. En hoewel dat tegenwoordig nog maar een paar tientjes kost om te fixen, is het alles behalve 'handig'.

- Een betere accuduur. Eigenlijk hét USP waar iedere fabrikant naar op zoek is. De A15-processoren zullen daar bij gaan helpen en Apple heeft met de nieuwe iPad al aangetoond een belachelijk absurde accu in dezelfde package te kunnen stoppen.

Echter verwacht ik dat deze telefoon ook weer een stuk duurder zal worden. Stel Apple houdt de huidige prijsstelling aan voor de 'nieuwe' serie, dan krijg je dit:

¤350 - iPhone 4 8GB
¤499 - iPhone 4S 16GB
¤599 - new iPhone 16GB

Ik kan met alleen een 'groter' scherm of nieuwe achterkant echt niet bedenken waarom iemand niet voo reen iPhone 4 zou gaan die dan de helft v/d prijs zou kosten, maar voor de 'normale' consument (die Whatsapp't, FaceBook't en af en toe een fotootje maakt) zou dit echt niet bijna de dubbele prijs verantwoorden imo.
offtopic:
Ik blijf het vervelend vinden dat Apple alleen totale verkoopcijfers bekend maakt en niet per model, maar mijn ervaring is dat de iPhone 4 net zo populair is als de 4S. Er is zelfs nog serieus regelmatig vraag naar de 3GS (wat ik overigens altijd afraad!)
Het hogere scherm zou betekenen dat het scherm een beeldverhouding heeft die vrijwel gelijk is aan 16:9, waardoor films fullscreen met de native beeldverhouding kunnen worden afgespeeld.
Dat is een fabeltje en doet Tweakers.net geen eer aan. Native beeldverhouding van films is 21:9 waardoor je altijd zwarte balken ziet op je 16:9 scherm.
Not quite. Ten eerste hebben films een veelvoud aan verschillende aspect ratios, van 1:1 tot 23:5 en groter, tot zelfs 12:1, en ten tweede is "21:9" een extreem vreemd formaat, aangezien er eigenlijk niks is wat precies die verhouding heeft.

Tegenwoordig hebben bioscoopfilms meestal een aspect ratio van 2.39 (ongeveer 12:5), Blu-Rays 2.40 (precies 12:5), terwijl 21:9 eigenlijk 64:27, omgerekend 2.35 is. Bij 21:9 wordt dus óf het beeld horizontaal gecropt, óf je krijgt letterboxing.

bron

[Reactie gewijzigd door Korben op 22 mei 2012 15:20]

Ik heb anders veel 16:9 Blurays en dat zijn geen budgetfilms ofzo.
Is Apple nu overgestapt naar een micro-usb adapter?
lijkt het haast wel op aan de foto te zien.

Wel apart om de randen gebold te zien, lijkt mij dat het glas niet tot de rand gaat vallen.

de rest van de mock-up plaatjes <link>

[Reactie gewijzigd door Casper de Boer op 22 mei 2012 14:14]

Onderaan het bericht staat ook dat er nog geen afbeeldingen beschikbaar zijn van de nieuwe iPhone. Die zal vast wel binnenkort beschikbaar zijn zodra één van de werknemers een toestel per ongeluk laat liggen in een bar en/of restaurant. ;)
Ook zou de nieuwe iPhone een kleinere connector krijgen, in plaats van de brede 30-pinsconnector die Apple nu gebruikt.
Alhoewel (bijna?) elke producent van mobieltjes (oa.: Nokia, Samsung, HTC, LG, Sony en Blackberry) de standaard hanteert (micro-usb) lijkt het me stug dat Apple dat ook gaat doen. Er zijn simpelweg te veel accessoires die 'gebouwd' zijn rond de 'oude' connector.

Maar Apple is op het moment nog nergens op over gestapt. Dit gerucht kan je beschouwen als elk ander gerucht, de meeste ervan zijn niet waar, en een enkele wel. Dus gewoon wachten tot de introductie geeft de meeste zekerheid mbt. het weten wat de nieuwe iPhone kan en doet en hoe het eruit ziet.

[Reactie gewijzigd door GS88 op 22 mei 2012 14:39]

Het is een mock-up, staat onderaan de foto
Er zijn nog geen afbeeldingen van de nieuwe iPhone
Dit is dus een externe speculatie van hoe de iPhone er uit gaat zien.

Langer en niet breder lijkt mij niet fijn. Dan heb je 16:9 maar voor andere dingen dan films kijken lijkt het me niet bijzonder handig.

[Reactie gewijzigd door NoUseWhatsoever op 22 mei 2012 14:10]

Is Apple nu overgestapt naar een micro-usb adapter?
lijkt het haast wel op aan de foto te zien.
Dat lijkt me heel stug, aangezien die 30-pins connector van hun veel meer bevat dan alleen USB, het doet ook DVI, HDMI, composiet video, audio en nog wat dingen.
Mock-up: iPhone uit geruchten naast iPhone 4S (bron: MacRumors.com)
Geen foto dus, je moet er dus niet teveel waarde aan hechten.
Er zijn nog geen afbeeldingen van de nieuwe iPhone.
Bovenstaande afbeelding is dus niet echt .
Dat het wat groter wordt geloof ik best wel. Maar zo n lage resolutie geloof ik niet. Kijk maar naar de New iPad. Apple gaat echt wel een goede scherm in plaatsen.
De iPad heeft een PPI van 264
De iPhone heeft een PPI van 326

Dit heeft niks met een 'lage' resolutie te maken. Het heeft simpelweg geen zin om een hoger resolutiescherm in een 4" scherm te gooien omdat het er toch niet scherper op wordt.

Zoals ik al eerder zei verwacht ik dat Apple gewoon dezelfde moederplaten voor de Display's gebruikt, maar er gewoon wat langere display's uit gaat snijden. Gevolg is dat de PPI hetzelfde blijft en er aan het productieproces weinig veranderd hoeft te worden. Dit resulteert weer in meer winstmarge, aangezien Apple de productie nu behoorlijk goed onder de knie heeft na 2 jaar.

Kortom, ik denk dat het exact hetzelfde type paneel wordt als in de 4/4S, maar dan gewoon iets langer met wat meer pixels in de hoogte.
Het blijft dezelfde ppi hebben als de iPhone 4/4s hoor.
Als je denkt dat dit een lage resolutie is voor een 4 inch scherm....... Zucht
Dit lijkt me een regelrechte ramp voor Apple!

Alle accessoires zijn gemaakt voor een 30-pin connector en mensen hebben hier echt fortuinen aan uitgegeven in enkele gevallen. Maar denk bijvoorbeeld ook aan dock connectors ingebouwd in auto's!

Daarnaast moeten developers hun beeldverhouding aanpassen (wat veel tijd kost) en als gevolg daarvan ontstaat er fragmentatie en vertraging, wat juist de grote kracht achter de snelheid van developen voor iOS is.

[Reactie gewijzigd door Willaaam op 22 mei 2012 14:11]

Dat valt heel erg mee, want iOS is erg flexibel als het gaat om de lengte. Zolang men de breedte niet aanpast hoeven images veelal niet aangepast te worden. Ik denk dat 95% van de apps helemaal niet aangepast hoeft te worden zelfs, enkel games zullen een update moeten krijgen, wat geen probleem zal zijn voor de developers.

http://9to5mac.com/2012/0...fit-from-a-4-inch-iphone/

Hier zie je hoe apps er uit komen te zien, zoals je kunt zien hoeft er heel weinig aangepast te worden en komt het allemaal goed uit.

Voor Apple is dit serieus de beste oplossing om fragmentatie te voorkomen. Vrijwel alle apps rekken automatisch goed mee doordat ze gebruik maken van repetitieve iOS elementen, de overgang is dus heel soepel.

(betreft de pin connector ben ik het enigszins met je eens. Maar Apple is een bedrijf dat niet stilzit, en als het kleiner kan, moeten ze uiteindelijk toch over gaan?)

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 22 mei 2012 14:17]

De landscape images zijn nu gewoon 960p breed en dat moet 1136 worden dus er zit wel werk aan, vrijwel alle apps werken ook in landscape dus bijna alle apps ondervinden daar dus een probleem mee, en inderdaad alle games...

Dat het in portrait niet zo veel uit maakt voor de developers is mooi mee genomen, maar dat wil neit zeggen dat er verder niks veranderd :P

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 22 mei 2012 14:23]

In hoeverre worden er images gebruikt vraag ik me dan weer af. De Titlebar gebruikt in veel gevallen een iOS element met bijvoorbeeld een texture of iets dergelijks. Dit geldt ook voor de tabbar, die standaard in iOS repetitief is. Ook de custom tabbars die Twitter etc. gebruikt werkt via een soortgelijk systeem.

De schade voor developers valt serieus erg mee. Dit is de beste manier voor Apple om zo'n verandering te introduceren zonder dat ze PPI verliezen. De meeste developers kunnen overigens met een kleine aanpassing de app 100% geschikt maken. Veel developers doen dit sowieso, kijk maar eens hoe snel men over is gegaan op Retina voor de iPhone en iPad.

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 22 mei 2012 14:31]

Dat kan ook, natuurlijk, maar als die ruimte niet benut hoeft te worden heeft een groter scherm ook weer geen nut.

Maar goed toch mooi om te zien dat fragmentatie gewoon onoverkomelijk is als je bij de tijd wil blijven...
wacht het nu eerst maar af.
Ah, dat is wel een goede reactie. Ik zie inderdaad weinig problemen op deze manier. Voor games en fullscreen applicaties met zelfgetekende elementen blijft het inderdaad wel een probleem, dan zijn er zwarte balken. Toch zonde in mijn ogen, maar het kan erger!
Mensen kiezen er toch zelf voor om een telefoon te kopen met een connector die maar door een merk gebruikt wordt in de telefoons? Als ze dan overgaan sterft snel de support door andere partijen af
Alleen groter in de lengte lijkt me best onhandig werken eigenlijk.
Dat val eigenlijk wel mee denk ik (ook voor veel ontwikkelaars trouwens): Je werkt met een smartphone grotendeels in portrait. Dus meer hoogte betekent op het home-scherm een extra rij iconen, in mail meer berichten (of meer tekst), in twitter meer berichten. Eigenlijk gaan alle content-apps goed > meer content in de hoogte.

Alle grafische apps zullen ofwel moeten worden aangepast, of krijgen een zwarte balk boven en onder. of links/rechts (maar dat zal vooral de overgangssituatie zijn voor developers die nog geen update hebben uitgebracht).

edit: typo's

[Reactie gewijzigd door mr.maestro op 22 mei 2012 14:16]

En toch moet het voor landscape wel degelijk aangepast worden, ookal wordt die volgens jouw minder gebruikt.

De meeste Games zijn juist voor landscape gemaakt trouwens :)
Dat ontken ik toch ook niet (zie 2e alinea) :?

Maar er wat langer over nadenkend zie ik wel een ander probleem: backwards compatibiliteit. Hoe gaan ze dat oplossen? Voor de content-apps gaat dat wel goed, alleen de viewport wordt wat kleiner. Maar voor grafische apps (zoals games) is dit natuurlijk wel een probleem, want je introduceert nou net het gezeik wat ze bij Android hebben (meerdere resoluties ondersteunen).
Misschien maken ze het apparaat niet langer, maar scherm dichter naar de rand.
Denk dat dat wel mee valt, 5.3 inch scherm wat ik nu heb is nog hoger en daar vindt ik het ook geen issue... Maarja dat ben ik :D
Ik snap niet wat hier de bedoeling van is. De HTC One X heeft een hogere resolutie en een redelijk wat groter diagonaal waardoor de ppi bijna op hetzelfde uitkomt. De Samsung SIII heeft een hogere resolutie en een iets groter diagonaal wat zelfs uitkomt op een iets hogere ppi. En dat zijn allemaal wel normale schermverhoudingen. Dus voor een ieder is er al iets (beter) geschikts die een 4"+ scherm wil. In Brussel moeten ze ook eens wat aan die connector doen. Eigenwijze appel moet maar eens van die schikking betreffende een verloopkabel af. En anders gewoon niet meer verkopen binnen de EU. Het aloude probleem met verschillende stekkers is weer terug bij de appel gebruikers.
Apple gebruikt de dock-connector omdat er geen alternatief is.
Maar Apple heeft al jaren een duidelijke standaard op connectors. Al modellen lang wordt exact dezelfde connector gebruikt op de mobile devices. Daar heeft een Apple gebruiker echt geen klagen over.Eigenwijs is het ook nog eens bepaald niet, omdat dit al zo lang wordt gehanteerd. Er bestaan meer soorten USB aansluitingen dan deze connector.
Voordeel van de connector is dat het overal voor gebruikt kan worden en via eventuele adapters geschikt is voor verschillende doeleinden. Oké die adapters zijn bepaald niet gratis, maar het zorgt er wel voor dat mijn telefoon bespaart blijft van verschillende connectors.
Nu is er voor het komend model mogelijk dat Apple overgaat op een micro versie van deze Apple connector gezien de devices steeds platter en kleiner worden.
Volgens mij ben je als telefoon-fabrikant als verplicht om gebruik te maken van een universele aansluiting. Meen er in ieder geval ooit over gelezen te hebben.
Nee hoor, een telefoon moet gewoon opgeladen kunnen worden via MicroUSB, en dat kan bij een iPhone, alleen heb je daar wel een conversie stekker voor. Aangezien ze nooit de dock connector kwijt willen, met alle randapparatuur die te krijgen is voor de devices.