Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 55, views: 14.668 •

Sony heeft een applicatie uitgebracht die iOS-gebruikers toegang biedt tot de Music Unlimited-dienst. Net als bij concurrerende muziekdiensten zoals Spotify moet er per maand voor worden betaald, waarbij het goedkoopste abonnement 4 euro is.

Music Unlimited is beschikbaar gemaakt in verschillende landen, waaronder Nederland. Bij het goedkoopste abonnement kunnen gebruikers niet zelf hun muziek selecteren, maar alleen voorkeuren opgeven door bij nummers aan te geven of zij deze leuk of niet leuk vinden. Wel is het mogelijk om eigen muziek te synchroniseren met de dienst en wordt het maken van playlists ondersteund.

Met het duurdere abonnement, waarvoor 10 euro per maand moet worden betaald, hebben gebruikers vrij toegang tot alle muziek die Sony aanbiedt. Volgens Sony zijn er miljoenen nummers opgenomen in Music Unlimited. Met het Premium-abonnement kunnen gebruikers ook muzieknummers offline beschikbaar maken.

Sony had al aangekondigd zijn muziekdienst voor iOS uit te willen brengen. Wel kwam de versie voor Android al eerder beschikbaar. Sinds kort kunnen Nederlanders ook van de dienst gebruikmaken, maar de iOS-app is nog niet in de Nederlandse App Store te downloaden. Sony moet op iOS concurreren met verscheidene bestaande muziekdiensten, waaronder Spotify, MOG en Deezer.

Sony Music Unlimited voor iOS Sony Music Unlimited voor iOS Sony Music Unlimited voor iOS

Reacties (55)

Op de 2 laatste screenshots kan er zowel horizontaal als verticaal gescrolt worden. Dit lijkt me niet echt ideaal?
Ik weet niet zo zeker of je wel verticaal kunt scrollen daar, en als het wel kan, indien goed geimplementeerd is dat alleen maar goed ruimtelijk gebruik.

Hoe dan ook, heeft iemand trouwens toevallig ergens een objectieve vergelijking gezien van het muziek aanbod van deze dienst, spotify, deezer en meer die ik mogelijk niet ken? Want het lijkt nu alsof ze grotendeels alleen op prijs concureren.
Je kunt ook grooveshark doen, en als je het op je telefoon wil tinyshark. Voor mij werkt het prima, zonder extra kosten!
Als je ook maar een schrijntje respect hebt voor de artiesten die je luisterd kun je het echt niet maken om grooveshark te gebruiken. Grooveshark werkt op de basis van het feit dat onder de amerikaanse DCMA wet sites zoals youtube werden beschermt op voorwaarde dat ze copyright notices snel en netjes afhandelen. Grooveshark aan de andere kant werkt maar in zekere mate goed mee aan copyright notices, maar veel erger is dat het grootste gros van de muziek daar nooit naar had mogen worden geupload volgens hun eigen voorwaarden en de wet (quote: "illegal, obscene, threatening, defamatory, invasive of privacy, infringing of intellectual property rights, or otherwise injurious to third parties or objectionable.”) en de artiesten krijgen dus ook geen cent (zelfs als je voor hun dienst betaald) en zij verdienen dus over de ruggen van artiesten :( . Het is trouwens ook niet zonder reden dat zowel Apple *als* Google besloten de app uit hun online app stores te halen. Oh, en ik vergeet nog het ergste, ze hadden zelfs een deal met EMI een tijd lang, totdat bekent werd dat EMI grooveshark aanklaagde omdat ze de afgesproken royalties uberhaupt niet betaalden.

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 22 mei 2012 14:24]

Dit is een geweldige service, wil het gebruiken op de PS3 maar heb er jammer genoeg creditcard voor nodig. Het ziet er heel gebruiksvriendelijk uit en heeft een groot aanbod aan muziek.
Alsof artiesten wel zoveel vangen van verkopen van nummers, laat staan het afgespeeld worden via een Spotify? Ik bedoel, dat het business systeem van Grooveshark niet eerlijk is, ok. Maar 'het respect voor de artiesten' is een kulargument. Een groter respect dat je van hun muziek geniet is er immers niet. Verder zijn het de rechthoudhebbenden van de nummers die geld aan de verkopen verdienen, niet de artiesten.

Aan de Spotify's van deze wereld verdienen de artiesten geen bal, tenzij ze de rechten hebben (wat zelden het geval is), en daarmee deel uitmaakten van de contracten die met Spotify afgesloten zijn. Per afgespeeld nummer verdienen artiesten 0,00029 dollar. Geen bal dus.

En zelfs als ze die rechten al hebben, dan is die deal al gesloten, dus dan maakt het ook amper verschil. Die fooi die ze uit door de ariplay krijgen, boeit ze helemaal niets. Als ze succesvol zijn, merken ze het verschil niet doordat ze al zo rijk zijn, en wanneer ze niet rijk zijn, hebben ze meer aan zoveel mogelijk airplay, of het nu wel of niet middels Spotify is. Kortom, het verschil tussen of velen een Grooveshark gebruiken, 'illegaal' downloaden of Spotify is gewoon nihil voor veruit de meeste artiesten.

Radio-airplay is een wat ander verhaal. Maar ook daar geldt feitelijk dezelfde afweging kwa opbrengsten voor iemand die al een ster is en rijk is enerzijds en iemand die juist van airplay profiteert.

Bron

Optredens, dat is waar het geld ligt voor artiesten.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 22 mei 2012 17:03]

Die bron van de opbrengsten is zwaar verouderd. Artiesten krijgen nu $0,0048 per stream. Zie http://www.spotidj.com/spotifyroyalties.htm
Je Hoeft geen tinyshark tegebruiken grooveshark heeft al tijden een speciale gratis site voor iOS en android http://html5.grooveshark.com/

Net werkt zelfs beter dan tinyshark
Hoe dan ook, heeft iemand trouwens toevallig ergens een objectieve vergelijking gezien van het muziek aanbod van deze dienst, spotify, deezer en meer die ik mogelijk niet ken? Want het lijkt nu alsof ze grotendeels alleen op prijs concureren.
Qua aanbod schijnen ze beide ongeveer gelijkwaardig te zijn, maar ik kan daar geen goede bron voor vinden (heb het ergens gelezen...)

Maar er zijn wel een aantal noemenswaardige verschillen met Spotify, namelijk
  • Eigen muziek in de cloud à la iCloud en dus overal beschikbaar. In Spotify alleen te synchroniseren, dus als je inlogt op een ander apparaat vind je daar niet je local tracks
  • Geen desktop (en iPad) app, alleen via browser (flash)
  • Voor ¤4 p/m alleen internetradio, dus geen aparte nummers zoeken en luisteren
Ik heb vooral het idee dat de variant van Sony alleen slimmer is als je
  • Veel muziek al bezit
  • Veel Sony apparaten bezit (dit is/wordt geïintegreerd in Bravia's, PS3's, etc.)
  • Op veel verschillende apparaten werkt
Verder vind ik die app echt foeilelijk in vergelijking met die van Spotify, maar dat is misschien persoonlijk.

[Reactie gewijzigd door JanvdVeer op 22 mei 2012 14:30]

Ik begrijp niet helemaal hoe je tot die conclusie komt. Het lijkt mij dat er alleen horizontaal kan worden gescrolt. De ene screenshot toont een zoekbalk, de andere een overzicht.
Omdat je plaatjes en tekst maar half ziet, oftewel je moet scrollen om dat helemaal te zien ;)
Dat is alleen op de tweede screenshot, waarschijnlijk omdat de zoekbalk alles naar beneden drukt. Daarom is het scherm ook grijs lijkt me. Scrollen is dus niet per se nodig.
En op het 3de screenshot? Daar staat nog tekst on de 'play' balk. Het lijkt er toch wel meer op dat het toch hori- en verticaal scrollen is. Maar heb zelf geen iOS apparaat dus pin me er niet op vast :-)
Kunnen ze niet eerst een desktop applicatie maken? Ik vind dat wel zo irritant dat browser gedoe, je moet altijd oppassen met welke tabs je sluit. Doe dan een browser en een desktop applicatie, misschien toch wat meer naar Spotify kijken die het wel allemaal perfect voor elkaar hebben.
De meeste browsers hebben daar al lang een oplossing voor, zoals het maken van aparte tabjes voor apps of zelfs ze er uit laten zien als normale applicaties compleet met icoontje op de desktop.
Daar hou ik dus niet van, ik wil gewoon een losse applicatie zoals Spotify. Als ik de browser afsluit moet die muziek gewoon door blijven spelen.
Helemaal mee eens, vind het vet hinderlijk als zulke dingen via de browser gaan, ik sluit me browser per dag een stuk of 30x maar me Spotify nooit.
Dus je betaald 4 euro per maand bij het goedkoopste abbonement, maar je kan niet kiezen wat je luistert? Kan je dan niet net zo goed de radio aan zetten?
Niet als je die niet tot je beschikking hebt. (Maar dat is ook zeldzaam tegenwoordig
Als je de dienst kan gebruiken heb je blijkbaar de beschikking over internet.

en dan kan je dus ook je radio streamen via het internet.
Welke radiostations hebben geen reclame, en leren je voorkeuren qua muziek?
Geen station, maar grooveshark heeft het ook. maar dan is het voor de gratis variant en zodra je betaald kan je doen wat je wilt! ....ach :)
Ja half, volgens mij kan je nummers wel vooruit zappen (iig in de Android versie), en je kan je voorkeuren opgeven waardoor je toch wat beter op jouw afgestemde muziek zal hebben dan op de radio, wat niet enkel op jouw gericht is (kan ook toevallig wel heel goed bij je voorkeur aansluiten natuurlijk)...

Daarom is het abbo ook zo goedkoop ergens moeten ze op bezuinigen dan he...
Radio is voor mij echt niet interesant.

Muziek keuze op radiozenders: sommige zenders zijn zeker interessant. Voor ieder wat wils.
Tot er 6 nummers per uur gedraaid worden, en de rest van de tijd oh-zo-leuke DJ's doorheen brullen.

Dan is 4 euro per maand niet bijster veel vind ik. En met mijn Android telefoon radio luisteren: het is nu toch al een halve MP3'speler voor mij.

Is hier trouwens niet een leuke uitbreiding op te vinden? Gratis, maar dan wel een X-aantal reclame's op een uur? (niet vooruit te zappen uiteraard) Zit volgens mij meer brood in dan in 4 euro per maand! Dan ben ik zeker over de streep!


Edit:
@ funrider hieronder, deze ga ik onthouden! TnX!

[Reactie gewijzigd door Beesje op 23 mei 2012 13:41]

@MrMxjzptlk er zijn al enkele gratis alternatieven zoals Jango op Android en iOS waar je gratis je eigen radiozenders kunt aanmaken en artiesten/tracks kunt goedkeuren afkeuren echter wel met audio reclame. Ik ben helemaal verslaafd aan Jango die in de officiele app stores staat. Je kunt via hun site overigens ook luisteren en een account aanmaken die je ook in de app kunt gebruiken.

Andere alternatieven zijn Biit (op iPhone sowieso) een spaanstalige app en Aupeo! (wel erg veel audio reclame), EarbitsRadio, My Artists, Musicovery, Hype machine radio, Soundtracker radio.
Inderdaad, vind ik ook een vreemde keuze.
Als ik voor 4 euro in de maand nog niet eens kan kiezen welke muziek ik zelf wil horen is het totaal niet interessant.
Dit kan zelfs bij de gratis versie van Spotify.
Je betaald bij http://last.fm 3 euro en je kan zelf kiezen naar welke muziek je luister. Persoonlijk vind ik last.fm velen malen beter.

Maar er tegenwoordig zoveel keus tussen (legale) streaming diensten dat sommige mensen de weg door de bomen niet meer kunnen zien.
Ik ben niet zo snel die over dergelijke dingen klaagt... maar kom op zeg, die titel?

Spotify concurrent Sony verschijnt voor iOS Sony brengt muziekdienst Music Unlimited uit voor iOS

Het gaat om de dienst van Sony en niet Spotify, maar Spotify word bij name genoemd in de titel en de dienst Music Unlimited zelf niet... sorry, maar dat is echt heel erg scheve berichtgeving. Dat je in het artikel aanhaalt dat het een concurrent voor Spotify is... niet meer dan logisch. Maar dit is gewoon storend... heel vreemd eigenlijk.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 22 mei 2012 13:42]

Ik zie het probleem echt niet. Ik weet nu gelijk wat de dienst ongeveer inhoud toch? 8)7
Maar niet in één opslag WELKE dienst... Ik ben het volledig eens met MicGlou
Op een site als Tweakers mag de titel wel zonder rond de pot te draaien.
Wat krijgen we hierna ? Uncharted 4 aangekondigd voor Xbox 360-concurrent ?
Sony bezit zelf een van de grootste platenmaatschappijen(Sony Music).
Het is dus heel logisch dat Sony Music unlimited uitbrengt op iOS.
Een beetje win win situatie.
ik was zelf raar aan het kijken van dat vreemde icoon (Qriocity) die plotseling verscheen op de PS3 van de kleine +een op mijne BRAVIA internet menu.
Je bedoelt Sony BMG.

Wat ik me afvraag, is dit enkel de catalogus van Sony BMG, of zit er bvb ook EMI, UMG en Warner bij? Want als die laatste er niet bij zitten, zie ik het nut er niet van in. Dan heb je nog niet eens een kwart van alle muziek die beschikbaar is (oa veel bekende muziek).
Sony heeft BMG uitgekocht en sindsdien gaat Sony BMG verder onder de naam Sony Music :)
Ik heb de dienst een maand gebruikt op desktop en Android, ik ben al bijna 2 jaar lang een Spotify gebruiker, en deze nieuwe dienst van sony heeft me niet kunnen behagen.

Er is minder muziek te vinden dan op Spotify, en ook het aanmaken van playlists is niet zo soepel als op Spotify. Ook het syncen met mijn desktop werkte slecht.

Als Sony zich serieus deze markt wil inwerken, moeten ze echt op prijs gaan concurreren want op usability en bibliotheek gaat het ze niet lukken.

[Reactie gewijzigd door Devroet op 22 mei 2012 13:45]

Dat er minder muziek is dan spotify valt heel erg mee

Spotify heeft in totaal ongeveer 16 miljoen nummers, waarvan er een heleboel dubbel zijn, daarnaast heeft sony er op dit moment 15 miljoen unieke nummers. Daarnaast is het ongetwijfeld Sony die in de toekomst aan het langste eind trekt. Hun zijn namelijk ook een van de grootste labels in de wereld, en ik dacht dat ze van "the big 5" ook de meeste rechten beheren van artiesten.

Daarnaast heeft music unlimited ook het voordeel dat het ook veel universeler werkt dat spotify.. Althans ik heb nog geen spotify kunnen installeren op mijn ps vita, en ik heb music unlimited ook al gezien als app voor de bravia's tv.. Maar met al je andere punten ben ik het zeker eens. Ik wil het liefst een dedicated software zien voor laptop, desktops en macos...

Maar dat zal in de toekomst vast wel komen.
Waar haal jij vandaan dat MU 15 Miljoen tracks in de catalogue heeft? Op hun eigen site staat dat ze er 7 miljoen hebben ... Dat is dus minder dan de helft .....

En ik kan echt uit ervaring spreken dat veel albums niet beschikbaar zijn.
Waar staat die 7 miljoen dan?

nieuws: Sony brengt eigen muziekdienst in april uit in Nederland

Hier spreken ze toch echt over 15 miljoen:
"Sony zegt een catalogus van ongeveer vijftien miljoen tracks te hebben."
Misschien lees ik erover heen, maar ik lees het helemaal nergens?
Daarnaast heeft music unlimited ook het voordeel dat het ook veel universeler werkt dat spotify..

Ik heb nog geen "music unlimited" kunnen installeren op men receiver. Spotify wel. Spotify heeft echt wat nieuws gebracht en dat wil ik graag stimuleren. Sony wil alleen maar innovatie tegenwerken en er geld proberen uit te slaan als het niet meer anders kan (Spotify groeit hard).

Sony kennende zal het ook wel weer gepushed worden met alles wat ze hebben en concurrentie geen mogelijkheden geven (muziekdienst op je playstation?) . Het muziek aanbod heeft Sony ook in eigen hand. Zou Spotify net zo openlijk toegang hebben tot het aanbod van Sony?

Sony heeft in het verleden teveel fouten gemaakt met rootkits, DRM en slechte beveiliging (Qriocity is gelijk met PSN gehacked).

Genoeg redenen voor mij om dit geheel te negeren. Stimuleer de startups en echte pioniers (zoals Spotify) en laat de grote boze reus Sony maar het resultaat van jaren gebruikers benadelen voelen.
Laat ik maar hopen dat ze een beter betalingsbeheersysteem hebben bij sony dan bij spotify, want ondanks mijn betaling, heb ik bij spotify geen rechten meer.
Wat een ellende ............ ;(
Contact opnemen met spotify en je bankafschrift / creditcardafschrift laten zien + bestelnummer. Dan fixen ze dat voor je.

ot:

Ik vind het jammer dat sony hun eigen music streaming dienst beginnen en al hun platencontracten voor hunzelf houden. Ze kunnen net zo goed die rechten verkopen aan spotify. Ik zie het niet zitten om voor twee diensten te betalen als alles in princiepe op een dienst kan. Ik denk daarnaast dat de omzet van sony hier niet veel hoger van is dan als ze de rechten aan spotify verkocht hadden. jammer...
Leuk al die versplintering, ben je straks voor 5 abbo's `s 10 euro per maand, 50 euries kwijt om uiteindelijk wel alle muziek te kunnen luisteren -.- oftewel, je werkt mensen weer de verkeerde kant op... zucht
Sony heeft een belang in Spotify, dus van versplintering is mijns inziens geen sprake. Wat Sony heel slim doet is het aanbod diversifiëren; een dienst uitbrengen die nét iets anders is op wat details, maar feitelijk hetzelfde levert. Zo proberen ze de animo voor streaming muziek te vergroten.

Daarnaast willen ze -net zoals Apple met iCloud- hun producten beter gaan integreren met elkaar. Het is de bedoeling dat je je muziek niet alleen op je Sony smartphone gaat luisteren, maar met hetzelfde abonnement ook op je PS3 en Bravia TV.

Het mes snijdt dus aan twee kanten. Een win-win situatie. :)
Een win-win situatie voor wie?

Als diversifieren prijsverlaging oplevert is dat voordelig voor de klant. Maar dat zie ik niet snel gebeuren, eerder duurder. Voor de klant maakt het dus geen bal uit. Voor mensen met sony-apparatuur is het wel mooi natuurlijk. Maar spotify is ook goed te integreren in mobiele telefoons en htpc's.
Ik denk zelf dat sony te laat is met deze dienst omdat spotify nu al een tijd loopt en ook goed loopt voor zover ik weet (gebruik het zelf ook al een tijdje)

Wat voor sony wel een voordeel kan zijn imo is als ze het integreren in hun TV's
Grootste voordeel is dat ze het volledig integreren in hun playstations :)

Werkt als een trein op mijn Vita. :D

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013