Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 69, views: 18.884 •

KPN begint na Hi ook met het aanbieden van een extra databundel in combinatie met een Spotify Premium-abonnement. Dochterbedrijf Hi doet dat sinds februari. Klanten krijgen 500MB datategoed en een Spotify-abo voor 10 euro per maand.

Daarmee is het aanbod hetzelfde als bij dochterbedrijf Hi, zo blijkt uit informatie die KPN heeft gepubliceerdGebruikers mogen niet onbeperkt muziek streamen met de bundel; er zit een limiet op van 500MB. Volgens KPN is dat ruim voldoende, omdat Spotify Premium-abonnees in het buitenland gemiddeld 150MB per maand verbruiken. De 500MB hoeft niet voor Spotify gebruikt te worden, maar kan voor alles worden ingezet. De bundel kan vanaf dinsdag worden afgesloten door alle klanten van KPN.

De bundel van KPN wordt een extra optie boven op de kosten voor een normaal abonnement. Alles-in-een-klanten van KPN met vast internet kregen vorig jaar al Spotify Premium bij hun abonnement. Concurrent T-Mobile begint deze zomer met het aanbieden van bundels met een abonnemet op Spotify-concurrent Deezer. De providers zien in de combinatie met streamingdiensten een mogelijkheid om klanten te verleiden extra te betalen voor mobiel internet.

Reacties (69)

Gezien de huidige prijzen voor dataverkeer zou dit nog wel eens interessant kunnen worden om puur om die reden af te sluiten.
Ja is gewoon een marketing strategie, je zorgt er gewoon voor dat de mensen meer data gaan verstoken. En dan met een limiet op de data kan je dan dat geld weer makkelijk terug verdienen.
In zekere zin. Je kunt de Spotify-app zo instellen dat hij alleen synchroniseert als er een wifi-netwerk beschikbaar is, maar het zal inderdaad KPN's bedoeling zijn mensen zoveel mogelijk data te laten verstoken.
het is hele slimme marketing strategie - het verdiend een prijs:

1) ten eerste verhoog je de prijzen omdat je lucratieve businessmodel (lees SMS, belminuten) dreigt te verdwijnen. En dat is je eigen schult want eerst heb je heel NL aan goedkope internet abo's geholpen en helaas had je even niet gedacht aan de opkomende smartphones met bijbehorende apps (whatsapp etc.)

Nu is iedereen gewend aan goedkoop 'onbeperkt' mobiel internet, dus de hoge prijzen en limieten zijn lastig te verantwoorden.

2) Maar de oplossing om alles een beetje goed te maken en vooral mooi in te pakken: Iedereen gratis muziek!
Bekt lekker in campagnes, wat zijn we toch lekker 'hip' en 'cool' als telecombedrijf!

Maar als klant betaal je natuurlijk gewoon voor een Spotify abo in de al duurder geworden bundel. Gratis bestaat niet.

3) En het mooie, de databundel vliegt er harder doorheen, waardoor mensen hogere bundels gaan nemen, en het ook nog eens een mooie verantwoording is voor de hoge prijzen. Want zie je wel, iedereen gebruikt zo veel mobiel internet en we kunnen het met ons netwerk niet aan en het kost zo veel investering...(boehoehoe...)

Kortom, de telecombedrijven verdienen hier dik mee. Maar de gemiddelde burger trapt er helaas in (je krijgt gratis muziek!) en verstookt lekker z'n bundeltje op.
Nou nou, het zijn geldwolven, absoluut. Maar spotify premium kost je normaal al 10 euro p/m dus het is nou niet bepaald dat het onaantrekkelijk is als je spotify wilt. En zoals gemeld, met premium kun je je muziek offline zetten en syncen via wifi...
Precies, Het leveren van een gratis spotify abbo zorgt ervoor dat mensen in de auto streamend spotify gaan luisteren.

Ik doe dit 4x in de week (woon-werk) voor zo ongeveer 60 minuten per dag. Dat kost mij:

160kilobit/s stream = 9600kilobit per minuut
9600 kilobits * 60 = 70.3125 megabytes per dag
70.3125 megabytes * 4 = 281.25 megabytes per week
281.25 megabytes per week * 4 = 1125 megabytes per 4 weken
1125 - 500 = 625 megabytes over bundel
625 * 0,10 eurocent = 62,5 euro rekening (bron: http://www.kpn.com/prive/tarieven-telefonie-prive.htm)

Oftewel een beetje matig gebruik van streamend spotify zorgt er heel makkelijk voor extra kosten per megabyte. Goeie business case voor KPN!

Of anders gezegd, iedere 5 minuten die jij streamed over je bundel heen kost jouw 0,50 euro cent. Dat is 6 euro/uur!

Jan Modaal verdiend in 2012 gemiddeld 1847 netto per fulltime maand (bron: http://www.gemiddeld-inkomen.nl/modaal-inkomen.php, http://www.loonwijzer.nl/home/salaris/brutonetto)
Er zijn zonder vrije dagen en dergelijke 261 werkdagen in 2012. Dat is voor bijv. januari 22
werkdagen.

1847 euro / 22 = 83.9545455 euro netto per dag
83.9545455 / 8 = 10.4943182 euro netto per uur.

Oftewel luister jij op je werk heel de dag spotify en je bent Jan Modaal. Dan ben je mooi de lul bij je volgende rekening van KPN! |:(

[Reactie gewijzigd door Phoenix_the_II op 22 mei 2012 16:57]

Precies, Het leveren van een gratis spotify abbo zorgt ervoor dat mensen in de auto streamend spotify gaan luisteren.
Euh, deze conclusie volg ik niet helemaal?? Omdat jij dat doet gaan andere mensen dat ook doen? Sorry hoor, ik heb nog gewoon een ouderwets CD'tje erin zitten of de radio aan.

Ook ga je er vanuit dat Jan Modaal 240 minuten in de week muziek aan het streamen is.

[Reactie gewijzigd door Onoffon op 22 mei 2012 15:31]

[...]

Ook ga je er vanuit dat Jan Modaal 240 minuten in de week muziek aan het streamen is.
Uwe bril is niet goed schoon?
Ik doe dit 4x in de week (woon-werk) voor zo ongeveer 60 minuten per dag.

[Reactie gewijzigd door Phoenix_the_II op 22 mei 2012 16:59]

Je bril is nog steeds niet goed schoon! :)
Oftewel luister jij op je werk heel de dag spotify en je bent Jan Modaal. Dan ben je mooi de lul bij je volgende rekening van KPN!

[Reactie gewijzigd door Phoenix_the_II op 23 mei 2012 00:06]

Stond dat er ook voor je edit ;)?

Maar even on topic: het artikel gaat over het aanbieden van een Spotify Premium abonnement. Jij baseert je vergelijking op een gratis Spotify abonnement.

Met een gratis Spotify abonnement kan je geen liedjes op je mobiel kan zetten of offline luisteren, met Spotify Premium wel: je hebt dan geen dataverbindinding nodig.

Het stond anders in de Bijbel (ze hadden toen nog geen brillen denk ik) maar reinig eerst je eigen brilleglazen voordat je klaagt over de vieze brilleglazen van iemand anders :).
Ja dit stond ook voor de edit, de edit was meer om freaky's reactie dat er maar 12x 5 minuten in een uur past ipv 20x :)

KPN is toch diegene die de gratis spotify levert?

Het enige abbonement waarmee je mobiel kan luisteren = premium, dus lijkt me dan ook wel dat ik dat daarover heb?

[Reactie gewijzigd door Phoenix_the_II op 23 mei 2012 00:08]

Whow jij streamt in de auto...

a) ben je te simpel om offline modus te gebruiken of heb je geen premium??
b) er van uitgaande dat je wel premium hebt, dat is immers wat kpn levert, en je niet capabel bent om op make available offline te klikken is de enige conclusie die ik uit jouw verhaal trek dat je bijzonder onveilig rijd. Iedere 3-4 minuten een nieuw nummer opzoeken... Dat en dat je niet kan rekenen (5 minuten a 50c passen 12* in een uur en dat maakt 6 euro, scheelt bijna de helft...).
c) mocht onverhoopt blijken dat je toch geen premium hebt, en je had leren rekenen, dan had je zelf kunnen berekenen dat premium je geld had bespaart....
a) Je kan spotify alleen mobiel gebruiken als je premium hebt. + Heb ik een 10gb laptop bundel. Dus ruim voldoende voor mijn spotify gebruik.
b) Ooit gehoord van playlists? En foutje in rekenen kan iedereen gebeuren _/-\o_
c) Zie a)
Gelukkig heeft de NS gewoon wifi, en bijna elk bedrijf en thuis ook.
Ik heb een 500 mb pakket + 500 mb van spotify en dat gaat prima. Ik stream nog wel eens als de wifi uitvalt of als ik ergens door het park loop, maar dat valt allemaal wel te overzien.

Je hebt gelijk dat het internet nu opeens duur is geworden, maar helaas is dat niet alleen bij KPN. Je betaalt het dus altijd, en dan heb ik liever gratis spotify erbij, want dat scheelt me weer een tientje.
Ik vind die 150 mb een beetje aan de lage kant,
Want over Mobiele dataverbinding alleen al gebruik ik per maand bijna 1500 MB, en dat is dan alleen spotify, Social networking doe ik alleen twitter en af en toe facebook. Dus volgens mij zit ik dan aan 1000 mb aan spotify. Hoe kunnen zij bij 150 mb komen?
Omdat je eigenlijk niet al je muziek van Spotify via 3G moet binnenhalen? Dat is over het algemeen gewoon een onnodige belasting van het netwerk, als je ook thuis over wifi je nummers offline kunt opslaan.

Ik denk dat daar het verschil zit. De meeste mensen halen de muziek via wifi binnen. Standaard staat de 3G sync van Spotify ook uitgeschakeld.
Klopt. Ik heb de meeste afspeellijsten op "offline" staan zodat ik niet constant mijn internetverbinding belast met spotify.
En dat is precies de reden dat ze dit doen, mensen als jij (no offence intended). Nemen 500mb extra af + een muziekdienst. Vervolgens gaan ze dik over hun bundel heen en betalen ze achteraf veel meer. Maar zoals hierboven al wordt aangegeven is alles van ten voren wel te syncen ;)
maar naar wat ik begrijp moet je dus eerst wel zelf in de spotify app 3G aanzetten.
als je dat niet doet is er niks aan de hand lijkt me.
Je betaalt niet meer bij Hi (dus waarschijnlijk ook KPN) als je over je limiet heen gaat, het word gewoon langzamer. Zitten ze echt niet op te wachten dat je er overheen gaat.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 mei 2012 12:39]

Helaas, Hi heeft een onbeperkte internet bundel, klopt. Dus als je daar over heen gaat betaal je niet extra, maar gaat de snelheid omlaag. KPN abo's hebben wel degelijk een limiet op internet, ga je daar over heen betaal je gewoon buiten bundel tarief ŗ ongeveer 3 euro ;) Net als bij Vodafone en consorten, de abo's blijven iig nog een maand zoals ze nu zijn.
Hi is niet voor niets puur bedoeld voor de studenten.
150mb wordt ook in het buitenland verbruikt. Daar hou ik me meestal volledig aan mijn offline playlists, tenzij er wifi in de buurt is.
Daarmee bedoelen ze buitenlandse mensen bij buitenlandse providers die ook Spotify aanbieden.
Ik denk eerder dat het in de Gigabytes loopt, zelf luister ik veel muziek en als ik even omreken het aantal liedjes dat ik per dag beluister, dan kom ik al snel op 4,5 tot 6 gigabyte uit in FLAC nummers.
Ja maar je moet wel begrijpen dat FLAC veel meer bandbreedte in beslag neemt dan MP3. Spotify kennende is het geoptimaliseerd voor bandbreedte en zal je hoogstwaarschijnlijk dus sowieso nooit een bestand ter grootte van een FLAC bestand ophalen per nummer, maar meer in de richting van een mp3 bestand.
Spotify is 160kbps of 320 kbps (HQ) Ogg Vorbis, dus inderdaad veel lagere bitrate dan FLAC. De HQ stream is overigens uitstekende kwaliteit, ruimschoots meer dan voldoende voor oordopjes en zelfs prima te luisteren over een high-end receiver.

Bij 320kbps zit je trouwens binnen een halve minuut op 1 MB, dus 150 MB gemiddeld verbruik zoals KPN opgeeft lijkt me erg onwaarschijnlijk, dat zou neerkomen op minder dan 2 uur per maand :-/
De 320 stream is echter niet voor mobiel gebruik. Die kan je alleen op de pc app activeren.
In de huidige versie van de app is het ondertussen ook mogelijk 320 kb/s te streamen ("extreem" optie)
Spotify is voor mobiel gebruik 96kbps of HQ Stream 160kbps.

bron: Spotify Android app -> settings -> Stream
Bij mij is ie 320 kbps hoor.

Bron: Spotify iPhone app -> settings -> stream
Nu ook nog bij XS4ALL svp.
Eens!

Heb nu ADSL van XS4ALL en een los abbo voor Spotify. Zou wel netjes zijn als ze het daar ook gewoon bijvoegen.
Want je kunt niet zelf een account aanmaken bij Spotify? Het zal me verbazen als xs4all dat doet, zij hebben er totaal geen relatie mee en kunnen er ook geen andere producten mee koppelen (in het geval van KPN is dat dataverkeer)
Ik heb een Spotify account.
Maar bij KPN krijg je bij een all in one pakket een gratis Spotify account (a 10 euro), bij XS4ALL krijg je bij je (KPN) all-in one pakket geen gratis Spotify.

XS4ALL is 100 % dochter van KPN. Daarnaast is het zo dat XS4ALL opkomt voor de downloaders, ze hebben zich vrijwillig aangesloten bij de rechtzaak tegen Brein jongstleden. Ze hameren op het aanbieden van een goed legaal alternatief.
De early adaptor van Spotify en consorten zal ook eerder bij XS4ALL zijn te vinden als bij KNP.

Al met al lijkt me het dus volkomen logisch dat XS4ALL ook met zo'n regeling zou komen.
http://xs4all.nl/spotify ;)

[Reactie gewijzigd door DDX op 22 mei 2012 22:18]

Wow, volgens mij is Spotify Premium in z'n eentje al 10 euro per maand toch? Dus eigenlijk kan je het ook zien alsof je gratis 500MB mobiel dataverkeer bij je Spotify krijgt nu :) Goeie actie.
Dat klopt ook helemaal!

Alleen moet ik wel zeggen dat het verbruik vies tegenvalt uiteindelijk voor mobiel gebruik. Ik zit met elke dag een uur op de mobiel (heen en terug naar stage) makkelijk op de 750MB na 2 weken.

Voor de rest is het gewoon gratis 500MB met spotify of 500MB met gratis spotify.

Ik ben er zeker fan van vooral omdat ik het stiekem nog best vaak gebruik als ik eventjes een nummertje zoek wat ik niet heb.
Daar heb je offline voor. Bij die 10 euro abonnementen doe je thuis met WIFI een afspeellijstje synchroniseren en dan hoef je niet meer te streamen.
Ik vind dat ook wel leuk om te zoeken naar leuke playlists. Bijvoorbeeld via sharemyplaylists.com en consorten.
http://sharemyplaylists.com/

[Reactie gewijzigd door supertheiz op 22 mei 2012 12:49]

NIet lullig bedoeld, maar het is toch niet bepaald hogere wiskunde om je verbruik te berekenen? Ik gebruik zelf geen Spotify, maar ik zie dat ze met 320 Kbps streamen, al zal je vast ook een lagere kwaliteit kunnen kiezen. 320 Kbps is dus 40 KB/s, 2,4 MB per minuut en dus ongeveer 140 MB per uur luisteren.

Met de huidige databundels zijn dit soort dingen dus totaal onbruikbaar (als je het al voor elkaar krijgt om tijdens je reis je stream overal te ontvangen). Dat ze het wel aanbieden bij KPN is allemaal leuk en aardig, maar het vermoeden rijst dat het alleen is om je zo hard mogelijk over je limiet heen te helpen. Dat het een mooie aanbieding is t.o.v. een normaal Spotify abonnement is waar, maar de doorsnee gebruiker denkt niet aan het hoge dataverbruik. Die denkt ik heb van de maand nog maar 4 uur muziek geluisterd en ik zit al over mijn limiet heen.
KPN ziet dit als win-win, door dit aanbod verbruiken mensen meer data en verdienen ze uiteindelijk meer geld.
Ik betaal nu 10 euro per maand voor een normaal spotify abonnement, en was al aan het twijfelen over mijn toekomst bij T-mobile. Als ik nu nog 500mb internet erbij krijg (wat meer dan voldoende is voor mijn gebruik) komt KPN ineens hoog op mijn lijstje :)
Zoals gezegd, dit is een nieuwe melkkoe voor de telefoon aanbieders.

Het zal ook wel nodig zijn, er wordt hedendaags gewoon veel minder gebeld. Wat je nu vooral ziet is dat mensen mailen of whatsapp-en.

Blijft het zelf te duur vinden, ik zit nog op een abonnement met "onbeperkt internet" wel wordt na 500Mb mn snelheid teruggezet. Maar door handig gebruik van Wifi, kun je daar best wel onder blijven. Scheelt je veel geld in ieder geval.
Ik gebruik nu sinds 4 maanden Spotify op m'n iPhone (dankzij bovengenoemde deal met vast internet) en ik ben zeer te spreken erover. Heerlijk muziek streamen op de fiets/kantoor/sportschool of synchroniseren. Playlists dealen met vrienden of abonneren op de Rolling Stone.
Geen gedonderd meer met muziek op andere manier verkrijgen, en je hebt er toch een iets beter gevoel bij dan illegaal downloaden.
Spotify premium is 320kbps. Dat houdt dus in dat je met 500MB per maand gemiddeld iedere dag 7 uur aan muziek hebt. Voor mij persoonlijk lijkt me dat genoeg voor een mobiel apparaat. Moet je je internet niet voor iets anders gebruiken natuurlijk.

edit:
@ djsubzero
Je hebt gelijk het is minder, namelijk maar 12 minuten per dag.

[Reactie gewijzigd door Berendhoo op 22 mei 2012 12:13]

Als het goed is, word dat over jou mobiel niet eens verbruikt; standaard kiest hij een lagere bitrate, volgens mij 192kbps. Je kan dit zelf opschroeven, en een verschil maken tussen 3g en wifi. Dan kan je ook nog eens social networken!
http://www.spotify.com/nl/help/faq/tech/codec-quality/

standaard 96Kbs en op te schroeven op mobiel tot maximaal 160Kbs. De 320Kbs is alleen voor desktops.
heb het even nagerekend, volgens mij bedoel je 7 minuten. Da's niet veel.
320 kbps = 40 kBps = 144000 kBph (als dat al een eenheid is), ofwel 144 MB per uur

Met 500MB in je bundel zou je dus ongeveer 3,5u kunnen luisteren. Als je een bitrate van 192 kbps aanhoud is dat ongeveer 6 uur.....
3.5u * 60 = 210 min
210min / 30 dagen = 7min per dag
Even opnieuw je rekenmachine erbij halen, want dat klopt niet. 320kbps is 40kbyte per seconde, ofwel 0,04 MB . Dat betekent dat 500 MB goed is voor zo'n 12500 seconden, ofwel iets minder dan 3,5 uur.

Per maand.

Dus dat is niet veel :)
Het zou leuk zijn als dochterbedrijf Telfort ook mee doet.