Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 201, views: 31.467 •

Een jailbreak voor iOS 5.1 op onder meer de iPhone 4S en de nieuwe iPad komt over een paar weken uit. Dat heeft een van de ontwikkelaars bekendgemaakt. De nieuwe iPad is nog altijd niet te jailbreaken met een publiekelijk beschikbare methode.

De reden dat het nog zo lang duurt om een jailbreak uit te brengen, is dat de jailbreak goed getest moet worden op veel verschillende apparaten, zegt ontwikkelaar Pod2G op zijn blog. De jailbreak werkt op veel iOS-apparaten, maar niet op de nieuwe versie van Apple TV en de iPod touch uit 2009. Ook op de iPhone 3GS werkt hij vermoedelijk niet. De jailbreak komt over enkele weken uit. Pod2G heeft besloten niet te wachten tot iOS 6 met het publiceren van de jailbreak, nadat een meerderheid in een door hem georganiseerde poll zich tegen verder uitstel had uitgesproken.

Gebruikers van een nieuwe iPad konden hun tablet tot nu toe niet jailbreaken. De iPhone 4S kan wel gejailbreakt worden, maar alleen als hij draait op iOS 5.0.1. De exploits die daarbij werden gebruikt, bleken te zijn gepatcht in iOS 5.1. Ontwikkelaars hebben inmiddels nieuwe exploits gevonden in iOS 5.1 en 5.1.1 om de jailbreak mogelijk te maken. Een jailbreak vereist inmiddels verschillende exploits om de benodigde rechten te krijgen.

Dankzij een jailbreak kunnen gebruikers apps op hun toestel installeren buiten Apples eigen App Store om. Daardoor kunnen tweaks op het toestel worden uitgevoerd, zoals het toevoegen van toggles in de notificatiebalk en het installeren van thema's. Elke iOS-versie is tot nu toe op de een of andere wijze gejailbreakt; het lijkt een kat-en-muis-spel tussen ontwikkelaars en Apple om kwetsbaarheden te vinden in iOS en die te gebruiken.

Reacties (201)

Reactiefilter:-12010191+174+28+30
Apple is aan het winnen, denk ik. De tijd tussen een Release en een JB wordt steeds groter.
Apple is aan het winnen, denk ik. De tijd tussen een Release en een JB wordt steeds groter.
De reden dat de tijd tussen Jailbreak releases groter is geworden is een bewuste keuze van de ontwikkelaars geweest. Als ze iedere gevonden exploit direct publiceren heeft Apple direct de kans deze te dichten. Dit weten de Jailbreak ontwikkelaars ook.

Nu publiceren ze iedere gevonden exploit op een gefaseerde manier, zodat de voorraad bekende exploits niet direct dicht gepatched word en er direct al mogelijke iOS6+ exploits bschikbaar blijven.
Wat je zegt is 100% waarheid, maar je bevestigt ondertussen precies wat sanderev66 zegt. Apple is aan het winnen. De ontwikkelaars moeten exploits sparen en wachten op een juist moment om het uit te brengen. Ondertussen zitten mensen met een iPad 3 (en dat zijn er al heel wat) alweer 2 maanden zonder een jailbreak. En zelfs al kies je voor een jailbreak uiteindelijk, dan blijf je ver achter liggen qua operating system version. Op het komende Apple event wordt waarschijnlijk iOS 6.0 al ge´ntroduceerd voor een release een paar maanden later.

Als het straks 6 maanden duurt voor een jailbreak van een nieuw Apple product dan wordt de jailbreak behoorlijk overbodig voor iedereen die graag om de 12 maanden het nieuwste koopt. De enthousiasts. Laat dat nou ook de grootste groep jailbreakers zijn.

Jailbreaken begint langzaam af te sterven, niet alleen doordat Apple alles zo goed heeft dichtgetimmerd, maar ook doordat veel functionaliteit die voorheen alleen met een jailbreak mogelijk was, inmiddels standaard in iOS zit. Het notification center is hier een van de grootste voorbeelden van.

[Reactie gewijzigd door Xeanor op 14 mei 2012 13:27]

Het maakt natuurlijk niks uit dat je op een oude versie zit, of was die oude versie erg slecht?
Wat je zegt wordt wel gedownvote, maar er zit tegenwoordig wel een waarheid achter: de laatste paar updates van iOS kon je gewoon ebst missen: een vriend van me die een iPhone heeft vind het helemaal niet erg dat hij nog steeds op 5.0 zit: wat brengt 5.1 nu eenmaal bij? De otnwikkeling van iOS is gewoonweg aan het stagneren: waar bij 2.0 en 3.0 steeds tig waardevolle features zaten, ligt de ontwikkeling nu wat stil.
iOS 4 bracht multitasken
iOS 5 bracht het notification center (wat je ook al kon krijgen op iOS 4 met een jailbreak)

Allebei erg waardevolle features, maar voor beide major releases slechts 1. Dit kan een tijdelijk fenomeen zijn, of misschien is iOS gewoonweg bijna perfect en zijn er geen vernieuwingen meer nodig, of Apple is zijn inspiratie kwijt, dat laat ik aan ieder zijn interpretatie over. Maar feit is wel dat de updates kleiner worden, en dat je als resultaat dus zeker de minor updates kunt missen
er zitten natuulijk ook beveiligingsupdates en prestatie-updates in ;)
prestatie-updates
Ik merk er veel van... Mijn iPod Touch 3rd gen wordt bij elke update trager. Nee het heeft niets te maken met het dichtslibben van het OS, ik heb hem onlangs nog een volledige factory reset gegeven. Het voelt alsof ze me willen dwingen om te upgraden naar een nieuwer apparaat. Anyway ik update niet meer. Het doet alles wat ik er van wil en verwacht dus ik zie echt geen reden meer...
Daarom heet de laatste verbetering ook 5.1 en niet 6.0 toch? ;) Goede kans dat 6.0 wel weer een grote verbetering heeft..
Laatste verbetering heet 5.1.1 ;)
Er zitten wel degelijk meer problemen aan vast als je niet kunt upgraden.

Ik heb zelf bv. m'n 4S met 5.0.1. gejailbreakt. Laatst wou ik bv. iPhoto installeren en dan geeft de AppStore aan dat ik minimaal 5.1 moet draaien.

Vergis je er niet in. Met iedere nieuwe versie brengt Apple ook weer nieuwe API's uit. Een horloge zoals bv. de Pebble werkt pas vanaf iOS 5.0 vanwege beschikbare API's. Als dadelijk dus blijkt dat 6.0 bv. push met zich meebrengt voor 3rd party mail-cliŰnts, dan kun je apps als Sparrow pas volledig benutten als je op 6.0 zit.

Het is juist van belang om in zo'n gevallen de laatste versie te hebben, niet alleen qua OS features en security fixes.

offtopic:
Hetzelfde geldt natuurlijk voor Android. Mensen zeggen altijd dat updates niet uitmaken en consumenten er niks van merken als ze 2.3 draaien. Maar met 4.0 (En straks 5.0) komen er voor ontwikkelaars ook weer nieuwe mogelijkheden beschikbaar. Mensen die niet upgraden kunnen dan die apps niet gebruiken. De andere keerzijde is dat app-ontwikkelaars hun apps beschikbaar moeten maken voor bv. 2.3 en daardoor de mogelijkheden van het nieuwe OS niet volledig kunnen benutten.
IMO is dit iets wat vaak over het hoofd gezien wordt door mensen die roepen: "80% v/d gebruikers geeft toch niks om updates..."
Dan gaat Apple wel klanten verliezen :) Een imho groot nadeel van iOS is dat het erg dichtgetimmerd is. Dat was met een jailbreak te omzeilen. Als dat straks niet meer werkbaar is, dan gaat de groep mensen die een OS willen dat meer open is over op een ander merk.

Zelfde zag je met CPU's. Intel vocht om de overclockers voor te blijven. Uiteindelijk hebben ze nu ingezien dat overclockers ook een markt kunnen zijn en bieden ze CPU's aan met unlocked multiplier en zelfs een optionele garantie voor als je CPU doorfikt.
Als je dit echt denkt dan snap je echt niet wat wie de gebruikers zijn van Apple producten.

Jailbreaken wordt denk ik maar door 0,01% van de gebruikers (geen harde feit maar een gevoel).

Gaat dus hooguit de tweeakters kosten, die denk ik dan toch al beter af waren bij een android tablet !
nou...

als ze zien dat ik vanaf mijn telefoon met 3 tikjes de foto's op de tv laat zien (zonder kabels en dure apparaten) en zij kunnen dan niet?
hetzelfde geld voor dataoverdracht.
delen -> bluetooth -> pc en klaar.

ook dit lukt niet, ze gaan nu altijd de foto's 1 voor 1 mailen naar zichzelf...
Hoezo foto's mailen... iCloud...
In nederland geldt dat niet. Auteursrechten (Eigendomsrechten) kunnen alleen met een akte worden overgedragen. Akte vereist een handtekening.
icloud claimt eigendomsreachten van je foto's.
Bron?

Want in de voorwaarden lees ik:
Behalve voor materiaal waarvoor wij aan u een licentie kunnen verlenen, beweert Apple niet de eigenaar te zijn van de materialen en/of Content die u via de Dienst verzendt of ter beschikking stelt. Echter, door deze Content te verzenden naar of te plaatsen in onderdelen van de Dienst die toegankelijk zijn voor het publiek of andere gebruikers met wie u instemt deze Content te delen, kent u aan Apple een wereldwijde, royaltyvrije, niet-exclusieve licentie toe om deze Content op de Dienst te gebruiken, te distribueren, te vermenigvuldigen, te wijzigen, aan te passen, te publiceren, .... Door deze Content te verzenden naar of te plaatsen in onderdelen van de Dienst die voor het publiek of andere gebruikers toegankelijk zijn, verklaart u dat u de eigenaar van dit materiaal bent en/of alle vereiste rechten, licenties en bevoegdheden hebt om deze te distribueren.
Ofwel, jij bent en blijft eigenaar, alleen als je het op een plek parkeert waar iedereen bij kan, dan geef je Apple het recht om het ook daadwerkelijk te publiceren. Maar ja, daarvoor zet je het ook op een plek waar iedereen bij kan. Nergens claimen ze eigendom.
Maar dat is slechts 1 keer, terwijl je bij bluetooth iedere keer verbinding moet gaan zoeken en het TERGEND traag is.
Heb jij een TV met een bluetooth target voor foto's? Knap.

iCloud claimt overigens absoluut geen eigendomsrechten op je foto's, net zo min als Dropbox dat doet.
mijn tv hangt gewoon aan het netwerk. met allshare krijg ik dan de foto's erop.
of via de usb.
Het foto verhaal werkt met iOS misschien wel beter dan wat de concurrentie biedt. AirPlay werkt namelijk geniaal, en werkt ook in het OpenSource XBMC. Ik kan met twee tikjes foto's en video's krijgen op mijn TV en dit allemaal zonder enige merkbare vertraging. Zelfs swipen tussen foto's en video's werkt perfect.

Bluetooth bestandsoverdracht heb ik persoonlijk nog nooit het grote voordeel van ingezien, maar ook dit is mogelijk met de juiste apps.
en dan heb je dus gewoon een sony tv (of welk merk ook) met netwerkaansluiting aan je ubee ziggo modem hangen?

of zitten daar apple apparaten tussen?

zo heb ik nog nooit hetvoordeel ingezien van icloud en dropbox :)

[Reactie gewijzigd door Denskie op 14 mei 2012 14:05]

jij niet, anderen wel
Jij hebt maar 1 pc/laptop?
Ik snap heel goed wie het leeuwendeel van de eigenaren van een Apple zijn. Tuurlijk zijn de jailbreakers een minderheid. Maar ik denk dat jij je vergist in die 0,01%. Hier kan je vinden dat vlak na de jailbreak van de iPhone 4S en de iPad2 Cydia meer dan 900.000 keer geinstalleerd is. Dan durf ik te wedden dat het aantal daadwerkelijk gejailbreakte Apple producten nog wel een stuk hoger ligt.

Of je als tweaker beter af bent met Android is weer een andere discussie die ik hier niet ga starten :P Maar ik draai zelf CyanogenMod 7 :+
900.000 zegt natuurlijk helemaal niks..

Apple heeft alleen al 120.000.000(!) iphones verkocht, 900.000 is dan nog geen 1%! (0,75%). Voor het gemak rekenen we dan even alle ipod touches en apple tv's niet mee. Tel daar nog eens bij op, dat wanneer er niet meer gejailbreakt kan worden nog niet eens de helft overstapt naar android overstapt (ios gebruikers meest merktrouw).

Denk je nou echt dat apple zich druk maakt om minder dan 0,05% gebruikers? Waarschijnlijk groeit het aantal alleen maar wanneer er niet gejailbreakt kan worden. Lees: veiliger mobiel besturingssysteem
die 900000 gaat alleen over iPhone 4S en iPad
Die 900.000 zegt inderdaad helemaal niks want het aantal gejailbreakte producten kan nog veel hoger liggen. 900.000+ downloads was eind januari dit jaar en alleen voor de iPhone 4 en iPad 2, dus dat kan nog veel meer zijn nu. En dat zijn dan alleen nog de cydia gebruikers, niet alle gejailbreakte telefoons en iPads.

Jouw 0,05% is dan ook niks meer dan een aanname.
Het maakt niet uit hoeveel gebruikers het zijn.
Voor Apple is het een belangrijke markt.

iOS is zo door ontwikkeld doordat de jailbreak community goede opties bouwde die apple gewoon doodleuk kopieerde..

die 0.01 % is wel voor op zijn minst 50% belangrijk voor Apple als het nu al niet meer is.
Als je dit echt denkt dan snap je echt niet wat wie de gebruikers zijn van Apple producten.

Jailbreaken wordt denk ik maar door 0,01% van de gebruikers (geen harde feit maar een gevoel).

Gaat dus hooguit de tweeakters kosten, die denk ik dan toch al beter af waren bij een android tablet !
Ik denk dat jij het niet snapt. Meer dan de helft van de apple tv's is gejailbreakt. Het is niet iets voor tweakers alleen meer, zeer veel mensen doen dit.
Waar haal je die statistiek vandaan?
Tot nu toe heeft het wel of niet kunnen jailbreaken niet echt invloed gehad op de verkopen van de iDevices.
Apple gaat klanten verliezen, omdat er niet meer gejailbreakt kan worden? De helft van de bevolking weet niet eens wat dat is. Het aantal mensen met een iPad blijft alleen maar groeien!
De helft van de bevolking weet ook niet wat overclocken is. En toch zag Intel er een markt voor.

Over iPads en marktaandeel: http://techcrunch.com/201...ing-on-amazons-shoulders/
Over Kindle fire en marketaandeel, mei 2012 ipv januari 2012:

http://www.androidauthori...le-fire-apple-ipad-82361/
Grappig om te zien :) Zal ongetwijfeld te maken hebben met de introductie van de iPad 3. Ben benieuwd hoe het over 2-3 maanden is als het nieuwe van de iPad 3 af is :)
Mensen die raag "open" hebben en "vrijheid" kiezen toch al niet voor Apple. Dat Android ook niet open is gaat aan hen voorbij, maar dat is een ander verhaal.
De kracht van iOS is juist dat het een gesloten systeem is waarop malware geen kans krijgt, als Apple de eindjes aan elkaar blijft knopen in elk geval.
Alles is duidelijk en intu´tief. Je hebt 1 platform en binnen dat platform werkt alles goed met elkaar samen en weet je dat je veilig bent.
Dat is de meerwaarde t.o.v. Android.

[Reactie gewijzigd door cerielverschoor op 15 mei 2012 00:28]

Het grootste probleem dat ik heb met Apple is dat ze standaard features wel integreren om compliance the kunnen claimen, maar vervolgens die features nutteloos maken voor serieus (zakelijk) gebruik.

-De ingebouwde L2TP VPN moet je telkens na elke lock handmatig aanzetten en zit je over 3G op je VPN dan zet ie niet een nieuwe verbinding op als je in bereik van je WiFi komt en blijf je dus lekker thuis/op kantoor over 3G aan de gang als je niet uitkijkt.

-De IMAP client pollt alleen de Inbox, als je dus server-side rules hebt die mailtjes in aparte folders gooit dan krijg je daarvan geen melding en moet je constant met de hand in de betreffende folders gaan kijken of er iets nieuws is.

Hierover wordt al 4 jaar gezeurd bij Apple, maar dat fixen ze niet, en ik denk dat ze dat ook nooit gaan doen omdat ze het expres zo gemaakt hebben.

Als je de (ingebouwde) SSL VPN Client van Cisco gebruikt dan werkt het ineens allemaal wel naar behoren, maar ja dan moet je Cisco hardware aanschaffen. Ik vermoed een verband met de licentie die Cisco aan Apple gaf voor de merknaam 'IOS'.

En als je de (ook ingebouwde) Microsoft Exchange client gebruikt dan kan je ineens wel per folder aangeven of die gepollt moet worden of niet. En dan moet je weer aan een dure Exchange licentie etc. etc.

Een app als de OpenVPN SSL VPN app zou voor mij geweldig zijn, maar Apple wil die zonder duidelijke redenen niet goedkeuren voor de Appstore. Ra-Ra waarom.

Neelie Kroes mag wel eens naar deze praktijken kijken dunkt me.
Laten we eerlijk zijn jailbreaken wordt ook vooral voor piraterij gemaakt, en zoals je zelf al aangeeft zijn er nog maar een aantal tweaks die de moeite waard zijn. Dat Apple het aan winnen is heeft vooral met het feit te maken dat de bootrom van de A5 nog steeds niet gekraakt is, de iOS 6 jailbreak voor de A4-based devices zoals de iPhone 4 en iPad zal waarschijnlijk al binnen 1 dag beschikbaar zijn. De A5-devices zullen weer lang op zich moeten laten wachten, ik heb ook eigenlijk nooit meer wat gelezen over de progressie die ze hebben gemaakt met de A5-bootrom. Dat zal een hoop problemen oplossen.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 14 mei 2012 13:46]

Vooral in het begin was jailbreaken leuk om niet te hoeven betalen voor je apps. Tegenwoordig is het veel meer dan dat, er zijn ook betaalde apps in Cydia en ik heb daar ook wel gebruik van gemaakt.
Ook zou het heerlijk zijn als ik op de apple tv (3) van mijn ouders xbmc kan installeren..
Ik gebruik de jailbreak voornamelijk voor Mame (voor de iCade), Snes9x (Met Wiimote) en XBMC (diverse toepassingen)
De iPad kan zoveel meer dan dat Apple toelaat.

Piraterij is nog de minst interessante toepassing.
Toch grappig dat je Mame en Snes9x erbij haalt. Wat is de officiŰle status van de games die je speelt? Alleen de ofiicieel voor download en spelen vrijgestelde..?

En wat luister en kijk je vooral op je XBMC?
Qua muziek, series en film?

Van mij mag je, maar Apple kan zich dat waarschijnlijk niet permitteren zonder rechtszaken en dergelijke.
Ja zo denk ik er ook over. Als apple op een of andere manier xbmc mogelijk zou maken zou ik mijn ipad niet jailbreaken en er zelfs een apple tv bij kopen. De piraterij interesseert me niet zoveel, de apps zijn best goedkoop en ik hoef er geen 169 op mijn ipad hebben staan.
Ik heb maar een reden om mijn iPod touch te jailbreaken, en dat is om Grooveshark te kunnen draaien, die om onduidelijke redenen niet door Apple in de app store wordt toegelaten. Voor Grooveshark betaal ik netjes abonnementskosten.
jailbreak maakt je ook kwetsbaar .... niemand die weet wat voor rommel erin zit. zuiver lijkt het mij zowiezo niet maar tevens vind ik het compleet overbodig.
Als je een Jailbreak uitvoert maakt dit je niet kwetsbaar, via een jailbreak kan je zelf repos toevoegen. Het is aan jou of je kwetsbare tweaks/apps installeert.

Ik heb in ieder geval met een jailbreak nog nooit problemen gehad.
Weet je hoe lang het heeft geduurd voor er een JB was voor de iPad 2?
en er zijn nog altijd hele vele tweacks die ios5 nog niet heeft die je van bigboss kunt installeren en zodoende functionaliteit kunt verhogen, ik zie het gewoon aan hoeveel tweaks ik al heb op mijne staan ondanks ik op 5.0.1 draai.
Wat een onzin, Pod2g zegt toch echt dat het zolang duurt omdat elk iOS device moet worden getest. En gefaseerd uitbrengen? Vertel jij mij eens welke firmware ze hebben laten schieten om de exploits later te gebruiken. Ze doen dit juist niet omdat er altijd een kans is dat Apple achter een exploit komt en dit patched in een nieuwe firmware update, het is juist risicovol om te lang te wachten met een jailbreak. Vooral door het feit dat Apple binnen 24 uur stop met het signen van oudere firmwares. Het is nu weer tijdelijk mogelijk om te downgraden mits je de juiste bestanden hebt, maar anders moet je al van te voren updaten zodat je zeker weet dat je hem kan jailbreaken. Als Apple bijvoorbeeld 1 dag nadat de jailbreak uitkomt iOS 5.1.2 uitbrengt is het al niet meer mogelijk om naar iOS 5.1.1 te updaten.
Ook worden updates op een andere manier verspreid nu. Je kunt ze namelijk via het toestel zelf (via WiFi) installeren
is dat winnen of verliezen?

ik vermoed dat een groot aantal mensen gaat overstappen als apple het jailbreaken tegengaat en niet meer functies aan ios toevoegt.

ze hebben nu wel een zeer beperkte notificatiebalk (waarvan je niet ziet dat er een notificatie is zonder die balk te slepen 8)7 ) maar de andere functies blijven toch ver achter...
Groot aantal is relatief. Stel dat er 50 miljoen gebruikers zijn en je verliest er 100.000, dan maakt dat niet erg veel uit. Net als klachten. Dit soort dingen zijn niet alleen van toepassing op Apple, maar gewoon in het algemeen, als je ergens heel veel van hebt is een klein beetje minder niet erg. Als er 1000 klachten of blogs op internet zijn over iets dat niet goed is, maar de rest er geen moeite mee heeft, kan je stellen dat die 1000 klachten niet door het product komen maar door de gebruiker.

Daarmee kom je ook meteen bij jouw punt terecht: je kan stellen dat de functies achter lopen o.i.d., maar denk je serieus dat de andere miljoenen gebruikers dat een reet kan schelen, of dat ze het gebruiken of uberhaupt snappen? Dat is bij Apple specifiek het punt, het moet voor iedereen, of de massa, werken. Streamen en sharen is helemaal niet vanzelfsprekend, en overal knopjes om dingen aan en uit te zetten ook niet. Iedereen wil lekker individualistisch doen en zogenaamd alles zelf beslissen, maar zonder uniformiteit kan iets niet bestaan. Als elke iPhone een andere interface had om dat een of andere knul bedacht had dat themes en customisations belangrijk waren, dan was het lang niet zo groot geworden, om dat mensen het simpelweg niet kunnen of willen snappen.

Je kan bijna in alle gevallen het volgende aannemen:

- Als je een idee hebt, is de kans klein dat iemand anders niet hetzelfde idee heeft
- Als je iets dat door iemand anders gemaakt en/of bedacht is hebt, is de kans klein dat jij het beter kan doen, want, als dat de situatie was, had je het wel gedaan.

- Als een grote groep slimme mensen veel geld tegen een project aan gooien, kan je er de donder op zeggen dat 1 persoon zonder diezelfde hoeveelheid geld en/of tijd weinig kans maakt om iets positief bij te dragen, of hij/zij moet slimmer zijn dan de mensen die in de eerstgenoemde groep zitten. Hierbij geldt ook weer, als je het echt beter wist, dan had je het al wel gedaan :)

Dit telt in alle situaties e.d., maar stelt niet dat je opeens moet stoppen met dingen bedenken, want hoewel de kans klein is dat je iets gaat bijdragen als individu, aan de massa, is er altijd een kleine kans dat je wel iets te bieden hebt wat er nog niet was!
Relatief gezien zijn er amper wat lui die een jailbreak uitvoeren ... ook niet interessant voor de meesten. De gemiddelde consument heeft er denk ik amper van gehoord en anders weten ze niet hoe ze het veilig moeten stellen.

De iPhone werkt out of the box uitstekend en genoeg apps voor bijna elke catagorie wel.
En door te winnen verliezen ze natuurlijk ook :) Er is een vrij grote groep die net andere dingen wil doen als Apple ze wil en dan moet je jailbraiken, of je neemt een OS waar dat standaard al kan (en dan weten we beide waar ik het over heb)...

Had die Cidia appstore niet meer dan een miljoen gebruikers bijv?

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 14 mei 2012 14:10]

Toch blijf ik het apart vinden dat je bij apple je telefoon moet hacken voordat je ermee kunt doen wat je eigenlijk wilt doen.
Dit is toch niet meer van deze tijd vind ik?
Ik heb een Apple Ipad, niet gehackt, en kan ermee doen wat ik wil.
Precies ja, zoals je graphische calculator emuleren (nuttig en legaal), torrent programmas (niet alleen voor illegale meuk), je eigen apps uittesten zonder direct $100 te moeten te betalen, eigen shortcuts/gestures instellen, andere toetsenborden etc. Hoe dan ook, dat is natuurlijk allemaal wel mogelijk op android tablets, dus ik geef toe, veel redenen om je ipad te jailbreaken zijn er niet, want als je *kiest* voor Apple vind je dat wrs al allemaal best.

(En voor de record, ik heb nooit een gestolen app op een android gezet en dat zou ook nooit de reden zijn waarom ik iets zou jailbreaken)

[Reactie gewijzigd door David Mulder op 14 mei 2012 13:20]

zo zie ik het ook inderdaad.

je weet wat je niet kunt en niet mag, dan koop je hem toch en ga je hem dan hacken om de dingen te kunnen die je niet kon doen.
waarom koop je hem dan nog?

beetje vergelijkbaar met een macbook kopen en daar Windows 7 opzetten. dat is voor mij ook iets totaal onbegrijpelijks...
Omdat je hem dus kunt hacken natuurlijk. Desondanks vinden die mensen het natuurlijk nog steeds vervelend dat dat moet. Overigens bezit ik zelf een MacBook met Win7 er op en het bevalt mij prima, beter dan die crappy Acers die na een week uit elkaar vallen. Groot touchpad, toetsenbordverlichting en erg dun. Ik ben blij dat ik nog wel zelf mijn OS kan kiezen. :)
daarom, mensen vinden het vervelend en blijven het toch maar kopen, dan veranderd er niks.

Acer is een budgetmerk, dat is bekend. Als je echter een HP, Dell of Asus laptop hebt heb je een mooiere laptops dan de apple's en zeker de helft goedkoper met hetzelfde OS.

toetsenbordverlichting en dun zijn de meeste laptops tegenwoordig, waarom dan toch zoveel meer betalen?
Het gaat nu offtopic maar de kwaliteit en functionaliteit van een MacBook air 13" voor de prijs die Apple er voor vraagt is echt niet veel meer dan concurende modellen hoor (Sony bijvoorbeeld, typ maar eens 'ultrabook' in in de pricewatch). Het is z'n geld waard en ik vind Win7 fijner dus zet ik dat er op. Ik snap niet dat je dat zo raar vind.
Mooier? Tsja, ieder zijn smaak zullen we maar zeggen.

Gelukkig komen HP, Dell en Asus nu allemaal met mooie laptops die h-e-l-e-m-a-a-l niet op een Apple lijken ...
Waarom? Omdat iemand iOS veel fijner vind in gebruik, maar het open karakter mist. Iemand die een MacBook koopt (imho overpriced, maar dat is een ander verhaal) doet dat niet alleen voor OSX maar ook voor het uiterlijk, het vaak beter dan gemiddelde scherm, de alu behuizing. Waarom zou je dat niet willen in combinatie met W7?
omdat die hardware gemaakt is voor OSX en niet voor Windows?
Daarbij zijn de schermen vrijwel gelijk aan andere laptops.

de behuizing is gewoon een kwestie van smaak. Ik vind het echt lelijke rechthoekige blokken, zonder ook maar iets van design, die apple spullen
Nou dat klopt niet hoor. Voor mijn moeder heb ik bijvoorbeeld een HP gekocht. Kostte 800 euro geloof ik, en verder heb ik een stel vrienden die allemaal Acers etc. hebben en die kijkhoek is echt baggerslecht. Toevallig had ik het er pas nog over met een vriend en hij dacht er dus ook over om een MacBook te kopen nadat hij mijn scherm had gezien. Ik Photoshop nogal veel dus dat was een van de redenen dat ik een goed scherm wilde.

Oh, en Apple maakt niet voor niets Bootcamp drivers, dat draait gewoon soepel hoor. Windows is natuurlijk ook wel geschikt voor veel hardware en Linux kan je al helemaal overal op draaien mocht je dat willen.

[Reactie gewijzigd door i7x op 14 mei 2012 13:52]

Heb jij een bron waarin ik kan vinden dat de hardware alleen gemaakt is voor OSX en dat de performance/betrouwbaarheid van de hardware enz minder is met W7?

Meeste Apple schermen hebben hoger dan gemiddeld contrast en betere kijkhoeken, volgens mij ook hogere sRGB dekking. Niet omdat Apple zo geweldig is maar omdat andere fabrikanten in de mainstream consumentenproducten gewoon slechte schermen gebruiken.

Apple is ook niet aan mij besteed maar zeggen dat Macbooks niet geschikt zijn voor Windows is dikke onzin. Schermen zijn beter dan gemiddeld, ook onder Windows. Sommige mensen vinden het Apple design erg mooi. En dan is er nog de status.
Omdat ik de basis van de iPhone persoonlijk een stuk beter vind dan Android, anders werkt zoals het hoort en ik gebruik misschien 2 of 3 tweaks die standaard niet in iOS zitten. En Windows 7 is soms weleens handig als je bijvoorbeeld een game wilt gaan spelen die niet beschikbaar is voor OS X.
Ach, het feit is dat als je een paar verkeerde dingen/tweaks installeert, het systeem instabiel kan worden. En als je iOS out of the box gebruikt, heb je (naar mijn jarenlange ervaring) vrijwel nooit problemen.
Heb zelf ook wel eens met een jailbreak diverse tweaks ge´nstalleerd, wat uiteindelijk resulteerde in respring/reboot loops en dat gedonder.

Je weet voor je het koopt hoe het systeem is, dankzij het internet, dan is het je eigen probleem dat je het koopt, en moet je maar voor een Android systeem gaan.
Zo simpel is het nou eenmaal, iOS werkt gewoon prima stabiel met hetgeen Apple heeft getest.

Dus ja, dit soort verhalen om iOS te bashen komen continu terug, waarom iOS bashen, als je dan ook gewoon lekker Android kan gaan gebruiken. Waarom het afkraken, je hoeft het niet te gebruiken hoor.
En aan het feit dat iedereen je bericht omhoog mod, is iedereen het eens met het afkraken van het merk die je niet ligt.

En nee, ik ben geen fanboy, ik vind alleen de logica niet correct.
Tjah, zo vergeet je dan weer dat het tabletplatform van Android op dit moment heel weinig geoptimaliseerde apps heeft. Faebook/Twitter zijn uitgerekte telefoon versies, evenals 99% van alle andere apps. Het tablet-ecosysteem staat nog in de kinderschoenen en developers lopen er nog niet erg warm voor. En de tablets die er zijn, stellen in contrast met de nieuwe iPad en zelfs de iPad 2 eigenlijk ook niet veel voor. Al helemaal niet voor de normale consument.

De features die jij opnoemt zijn dingen die het overgrote merendeel niet eens overweegt bij de aanschaf van een tablet. Een logische vloeiende gebruikersinterface en de vele apps zijn vele malen belangrijker. Logisch dat het grote merendeel voor een iPad kiest.
Dit zijn nou precies de dingen die een doorsnee gebruiker wil? Oke, u en ik zijn misschien geen doorsnee gebruikers maar die doorsnee gebruiker 'kan ermee doen wat hij/zij wil.'

Al neem ik mijn vader als voorbeeld: hij leest de krant, typt een document en surft op het internet. Hij kan dus doen wat hij wil.

Tevens de grootste reden waarom de massa jailbreakt is Installous en zulk soort programma's zodat betaalde applicaties gratis gedownload kunnen worden.

OT: Mij maakt die jailbreak ook niet veel uit, maar zit nu toch op 5.0.1 om me jailbreak te behouden vanwege het o-zo fijne NCSettings.
Grafische calculatoren is voor een zeer specifieke groep, dat weet je best. Torrents binnenhalen op een tablet zou ik zelf nooit doen, iig niet nu. Apps uittesten zal ooit nog wel komen denk ik, maar hier heb je verder geen punt. Ontwikkelaars willen dit niet en als jij dit wel wilt ben je gewoonweg jezelf schuldig aan het maken aan piraterij. Gek he dat een bedrijf daar niet aan meewerkt.

Shortcuts / Gestures zijn niet nodig als je systeem goed werkt en ligt wederom aan de type gebruiker en andere toetsenborden heb ik nooit ingezien.

Moraal: verschillende gebruikers, verschillende apparaten
Kun je gewoon foto's en mp3's vanaf je PC erop zetten (zonder afhankelijk te zijn van malware zoals iTunes) of andersom, om maar wat zeer basale functionaliteit te noemen?
Er zijn inmiddels 3rd party apps die dit kunnen zonder iTunes. Maar een in mijn ogen makkelijkere oplossing is bijvoorbeeld gewoon DropBox..
Kan ik een iPhone in een USB gat van mijn PC steken en gewoon door de files op m'n phone heen browser, en random .mp3 / .jpg / .mkv / whatever bestanden er vanaf en naartoe kopiŰren?

Oh, en DropBox? Ik heb een film van 1.4 GB. Die moet ik uploaden en vervolgens weer downloaden om hem op m'n mobiel te kunnen krijgen? :{
(En toevertrouwen aan een random 3rd party? Wat nu als het home made pron is die ik liever niet share met derden?)
Er is een gratis applicatie, genaamd iPhone Explorer. Deze maakt van je iPhone een USB Flashdrive. Hiermee kan je voor zover ik weet precies doen wat jij wil. Gewoon de bestandsstructuur van de iPhone inzien, en je kunt met drag/drop alles toevoegen wat je maar wil.

http://www.macroplant.com/iexplorer/

[Reactie gewijzigd door Dannydekr op 14 mei 2012 14:52]

Dat is wel handig ja. Ik zie alleen wel "Requires iTunes 10" staan, helaas :{
Kleinheidjes hou je altijd :p Zolang je iTunes niet hoeft te gebruiken, is het een prima oplossing. Ik gebruik iexplorer echter bijna nooit, zeer zelden om wat bestandjes aan te passen..
Als het zˇ belangrijk voor je is neem je natuurlijk met alle plezier een losse USB stick mee toch?
Als het zˇ belangrijk voor je is neem je natuurlijk met alle plezier een losse USB stick mee toch?
:?
Ik maak foto's met m'n mobiel, en die wens ik vrijelijk naar m'n PC te kunnen kopiŰren. Of andersom, om ze als achtergrond op m'n mobiel te kunnen gebruiken. Of om gedownloade films op m'n mobiel te kunnen bekijken. Wat heb ik dan aan een losse USB stick?
Dan is het simpel; koop een Android tablet. Het punt was dat alles wat knakworst wil doen, met een iPad kan. Dus waarom nog proberen tegenargumenten aan te brengen, die zijn in deze context uiteraard niks waard. Zo kan ik ook afkomen met dingen als: "Kan je ook iCloud gebruiken? Kan je iPhoto app gebruiken?".. Dit doet er niet toe omdat jij dit blijkbaar niet wil. Knakworst heeft de door jou vernoemde functionaliteit blijkbaar niet nodig, of (in het geval van jouw voorbeelden) heeft er misschien alternatieven voor, die zijn er genoeg.

Sommige tweakers moeten echt eens leren dat die afschuwelijk dichtgetimmerde iPad voor 90 procent van de markt wel eens kan volstaan, en dat dat deel van de markt helemaal geen widgets, custom ROMs, filebrowsers, en meer van dat fraais nodig heeft.

[Reactie gewijzigd door RubenTheys op 14 mei 2012 14:59]

Ik ken een aantal mensen dat het puur gebruikt omdat ze hun homescreen naar wens kunnnen instellen, de beste mensen weten niet eens hoe ze hem verder moeten gebruiken.
als je gewoon het kleurenschema wilt aanpassen moet je al een jailbreak hebben.
net als je gewoon een widget wilt installeren, dat gaat ook niet eens zonder jailbreak.

Bij android kun je met 1 vinkje aangeven dat je apps buiten de marketplace om wilt installeren. dit staat uit voor veiligheidsredenen, maar is zo aan te vinken.
Ook het rooten van een telefoon mag gewoon bij android.
dit in tegenstelling tot de jailbread bij apple, die mag gewoon niet en word ook gezien en gepatched door apple als hacks.
Is ook niet waar wat je zegt....
http://www.security.nl/ar...e_jailbreaken_legaal.html

Jailbreaken is gewoon legaal.
ah, excuus.
ik wist niet dat dit gewoon mocht.

ook gezien eht feit dat er lekken worden gebruikt om het mogelijk te maken leek het me niet erg legaal :)
Er is een verschil tussen Legaal (=mag van de wet) en toegestaan door apple. Apple wil graag dat je dat soort dingen niet doet met hun spullen, en patcht dus exploits (ook al omdat het vaak veiligheidslekken van de bovenste orde zijn trouwens, die dus ook door *kwaad*willenden gebruikt kunnen worden.)
Bji android is het "standaard" ook niet mogelijk nee, maar daar is het een questie van een vinkje zetten in de instellingen ipv te jailbreaken.
Wat een gezwam. Prachtig.
De meeste mensen gebruiken een jailbreak om illegale software te installeren.
Ik neem aan dat dat bij Android apparaten standaard ook niet mogelijk is.
Maar goed, het gaat hier om Apple, dus dan kan je wachten op de schuimbekkende jankerdjes.
Bij Android is het gewoon e vinkje zetten ipv jailbreaken.. Dus is standaard uit, maar je hoeft niet te jailbreaken
Er zijn ook een hoop mensen die em niet jailbreaken voor gedownloadde software. Ik heb dan ook gewoon Navigon Europa er origineel op staan, en diverse games etc.

Ik heb meer gejailbreaked voor kleine dingetjes zoals:

- Ncsettings (Knoppen voor gemakzucht in de notification center)
- 5 icons in de dock
- Andere animaties van het springboard
- Brightness aanpassen door waar dan ook over de taskbar te sliden
- Overal een foto tonen voor de contactpersonen


Dus allemaal gepersonaliseerde zaken, wat ik zelf gewoon wel prettig vind omdat ik mijn telefoon zeer veel gebruik.
dit zijn precies de dingen die met android gewoon wel kunnen / mogen.
Dat verschilt bij Android per ROM en provider die het aanbied. Bij iOS heb je gewoon 1 OS, en dingen worden gewoon vanzelf ingebouwd. Google heeft er ook helemaal geen inzicht in of het OS van Android stabiel blijft.
Mijn broertje klaagt met zijn Galaxy SII voortdurend over Android, en een vriendin van mij ook.
Waardoor klagen die mensen? Omdat ze Android helemaal gaan tweaken, en alles wat los en vast zit installeren.
Mijn broertje klaagt met zijn Galaxy SII voortdurend over Android, en een vriendin van mij ook. Waardoor klagen die mensen? Omdat ze Android helemaal gaan tweaken, en alles wat los en vast zit installeren.
Met alle respect, dat komt niet door het tweaken. Dat komt omdat ze niet weten wat ze aan het doen zijn. Ik draai hier een custom rom op mijn S2 die ik volledig naar mijn wensen heb ingesteld. Nooit problemen, alles loopt extreem soepel en de accuduur is een stuk beter dan stock. Het kost je een middag om een goede rom te installeren en alles te configureren maar ik heb In ieder geval absoluut geen reden tot klagen.
Helaas, toch wel: dit is bij Android apparaten standaard mogelijk.
Bij android is het rooten (zou als een 'jailbreak' aangemerkt kunnen worden, alhoewel er van een jail of break niet echt sprake is) van je toestel in de eerste plaats fijn omdat je dan juist bepaalde software kan verwijderen in plaats van installeren. Bv. door de leverancier\provider meegeleverde meuk waar je niet op zit te wachten..
Zoals ? "Gevonden" software buiten de AppStore installeren ?

Aangezien een hoop ontwikkelaars van Apps kleine bedrijfjes of een-mans operaties zijn, is het wel zo netjes die euro of paar euro te doneren.
waarom denkt iedereen meteen aan illegale software installeren?
Ik heb totaal geen illegale software op mijn telefoon.

wel een aantal zelf gemaakte apps en ik heb ook een tijdje mijn homesreen drastisch veranderd gehad.
dingen die je gewoon standaard niet mag van apple, dat bedoel ik met mijn opmerking :)
Persoonlijk ben ik ook niet iemand die meteen hackulous aanzet, maar gratis apps is de perceptie van het doel van 90% van de gebruikers van jailbreaks.
hackulous en crackulous zijn de twee apps to have idd.
Gaat voor een groot deel ook om Apple's eigen 'degelijkheidsfilter' hoor. Je mag bijvoorbeeld geen apps met schaars geklede dames aanbieden in de App Store. Persoonlijk vind ik dat ik zelf nog wel uitmaak of ik naar dames wil kijken of niet, dat hoeft Apple niet voor mij te doen. En met tethering apps was er geloof ik ook al gezeur. Ik tether regelmatig op m'n telefoon (Android overigens) en zou het nogal vervelend vinden als Apple mij gaat vertellen dat dat stout is.
Voor tweakers misschien, ja.
Voor de grote meerderheid is het gewoon belangrijk dat ze een rock-solid apparaat in handen hebben, dat gewoon werkt.
Plus de hele (Apple) infrastructuur eromheen. Je kan veel van Apple zeggen, maar ze proberen wel een complete en werkende omgeving op te bouwen, waarin alle apparaten naadloos en foutloos met elkaar samenwerken.
Ongecontroleerde apps en tweaks kunnen die betrouwbaarheid aantasten. En dus de goede naam van Apple teniet doen.
Nee, ik ben zeker geen Apple fanboy, maar heb wel respect voor hun visie.
dat klopt, helemaal mee eens.

De visie van Apple is prima, alleen de uitvoering laat zwaar de wensen over.
een apparaat dat niet eens via bluetooth kan communiceren met een ander apparaat? Dan sla je wat te ver door in mijn ogen.
Nah, Bluetooth is al behoorlijk aan het uitsterven. De laatste keer dat ik dat heb gebruikt was twee telefoons geleden. Dat soort dingen mail je tegenwoordig toch gewoon?
waarom zou ik 30 foto's per 2 of 3 in een mail gaan stoppen?
sowieso is mijn mailbox dan meteen vol en ik moet enorm veel handelingen doen.

ik zie net een grote opkomst van bluetooth, ik mail nooit zaken die ik alleen op mijn computer hoef te zetten. die stuur ik even snel via bluetooth.
Apps zoals bump of soort WiFi transfer (AirDrop op de Mac) voel ik meer voor. Daarnaast heb je ook WeTransfer en Dropbox achtige diensten.
allemaal omslachtige zaken om 1 basaal ding te doen, gemaakte foto's op de computer zetten.

gewoon bluetooth aan en sturen, dan bluetooth uit en klaar.
foto's staan meteen op de pc, zonder problemen en zonder dataverbruik.
Bluetooth is traag. Dat is ongeveer de slechtste usecase die ik ken voor bluetooth file transfer.
transfer starten en wat gaan drinken.
prima toch? heb je ook een goede reden om wat langer te blijven
Ik snap het niet, als je foto's naar je pc wilt sturen dan hang je hem toch aan je pc?
Dat uitsterven is nu, de slechte ondersteuning (qua BT dan he) van Apple is er al 5 jaar. Dat doet dus helemaal niks af aan het voorbeeld van Denskie...

Volgens jouw redenatie is alles wat in het verleden slecht was niet meer slecht omdat we er nu toch geen last meer van hebben :P

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 14 mei 2012 14:23]

Sorry, maar waar baseer je dat op?

Er is niemand om mij heen die het toestel heeft gejailbreaked om te doen wat ze ermee willen.

Sterker nog. Ik zie het nut van jailbreaken niet eens. Wat wil je nog meer met een telefoon kunnen dan bellen, smsen, e-mailen, internetten, je kalender gebruiken, spelletjes spelen, whatsappen, geldzaken beheren, het weer bekijken, foto's bekijken en zo kan ik de lijst nog veel langer maken?
...tetheren...
O.a. T-Mobile heeft dit geblokkeerd op iPhones.
Met een jailbreak kan je dit weer activeren.
ZÚÚr waardevol en voor mij de enige reden voor een jailbreak 8-)
Met de nieuwe netneutraliteitwet is dis dus niet meer nodig en zijn providers verplicht tethering te ondersteunen.
Dat moet helemaal niet. Ik kan met miijn niet gejailbreakte iphone alles wat ik wil. Maar als het je niet bevalt kan je toch ook gewoon een Android kopen. Iedereen weet wat de beperkingen zijn, en als dat je niet bevalt kan je of een jailbreak uitvoeren of een ander toestel kopen.

Als je meer wil dan dat er standaard mee kan moet je het maar aanpassen, ik klaag ook niet over mijn auto dat ik andere veren en remmen moet monteren om fatsoenlijk op het circuit te rijden.
Als je meer wil dan dat er standaard mee kan moet je het maar aanpassen, ik klaag ook niet over mijn auto dat ik andere veren en remmen moet monteren om fatsoenlijk op het circuit te rijden.
Zou je nog steeds niet klagen wanneer iedere keer dat je hem naar de garage bracht voor een onderhoudsbeurt, al jouw aanpassingen ongevraagd weer worden verwijderd, met een waarschuwing van de fabrikant "mag niet!"

En vervolgens blijken ze ook nog even onaangekondigd een extra slot op je assen te hebben gebouwd zodat je die custom veren en remmen ook niet meer opnieuw kunt aanbrengen. Nog steeds een tevreden klant?

[Reactie gewijzigd door kumquat op 14 mei 2012 13:52]

Euh, onaangekondigd? Je analogie loopt spaak.
Had Apple aangekondigd in hun iOS update "ge´nstalleerde jailbreaks customizations worden gesaboteerd" ?

Maar streep 'onaangekondigd' desnoods door, ben je dan wel blij als klant?

Ik zou in ieder geval zo'n garagehouder c.q. fabrikant de spreekwoordelijke finger geven en NOOIT meer mijn geld uitgeven bij zo'n klantonvriendelijke onbenul.
Het is wel grappig om te zien hoe jij op meerdere plaatsen op dit nieuwsbericht reageert. Overal even klagend. Je weet toch wat je koopt als gebruiker? Apple zit nou eenmaal zo in elkaar. Maar het is niet zo dat ze dit niet vermelden.

Als dat niet genoeg is, dan koop je toch een compleet customizable apparaat wat Android ondersteund?
Eerst gaan sleutelen aan een gekocht apparaat is niet meer dan deze tijd. Kies gewoon een apparaat wat kan voldoen aan je eisen.
kijk, dat bedoel ik!
daarom begrijp ik niet dat apple dit nog niet inziet en toch een hoop blijft weigeren en blokkeren.
Ach, ik heb liever een stabiel OS.
Een OS waar ze niet alles bij toestaan, zodat het echt je eigen verantwoordelijkheid is als je het ding (in dit geval) jailbreaked.

Als je het te open maakt, en mensen installeren allemaal troep wat gewoon toegestaan is, vliegen er duizenden vervelende mensen gelijk naar Apple toe als dat ding crashed e.d. Dan roepen de mensen van; "als het het systeem instabiel maakt, waarom staan ze het dan toe?!" Dus een beetje omgekeerde wereld tegenover nu.

En in dat geval een tussenweg zoeken, is lastig. Dan liever inperken, dan tÚ open.
ik heb dan weer liever de keuze.

een stabiel OS heb je altijd.
als je het dan zelf verneukt met rare apps is dat je eigen probleem.

zo heb ik ook veel liever een langzame flash website dan dat ik de website helemaal niet zie.
Een stabiel OS heb je dan dus niet altijd. Jouw visie is correct, als je het 'verneukt' met allemaal rare apps en tweaks, is het je eigen probleem. Alleen het probleem is, wanneer het dan slecht loopt, ligt het gelijk aan het OS. Dat zie je bij Android ook, mensen die verbouwen en flashen er van alles aan, maar als het dan traag wordt, ligt het opeens aan Google en het OS.
Dus ja, een paar mensen denken dan zoals jij en mij, eigen schuld.
Maar de meerderheid die hebben geen idee wat ze ermee doen, en gaan gelijk zowat de ontwikkelaar van het OS zelf boycotten. Zie je ook met Windows vaak.
jailbreaken is je iphone nog altijd stabiel, het gaat erom wat je erop installeerd wat niet goed werkt enz waardoor je iphone crashed,
werkt het niet naar behoren, boot je iphone in safe modus en verwijder je het gewoon.
dus je hoeft nog altijd niet naar apple store te gaan.
bestaat zelfs iets als zelf restoren met geselecteerde firmware versie (shift inhouden terwijl klikken op restoren in iTunes)

het heeft totaal niks te maken met stabiliteit het jailbreaken,
ios is nog altijd 100% stabiel.
We zijn hier toch op tweakers.net?
Het blijft een misbgerepen spel.

een JB is niet noodzakelijk, het grootste deel van de gebruikers zal prima zonder JB kunnen leven.
De gebruikers die een JB nodig hebben voor de extra functie's ( memorycontrol, uitbreidingen op systeem en evt theming ) zijn vaak niet de zeurende meerderheid, en wachten hun 'beurt' af

Maar in die poll hadden de 'downloaders' de overhand, en huilden het hardste, om hun gemis van de 'minder' legale installatie

Eigenlijk wel jammer dat hij gezwicht is, over enkele weken komt Apple met devolgende IOSversie, en zijn de gevonden exploits weer dichtgetimmerd.
Slechte korte termijn visie.

Ik draai op een paar iPad's geen JB, en kan niet zeggen dat er veel gemist wordt ( behalve SBSsettings en shutdownapps )
Toch blijf ik het apart vinden dat je bij apple je telefoon moet hacken voordat je ermee kunt doen wat je eigenlijk wilt doen. Dit is toch niet meer van deze tijd vind ik?
Het wordt steeds meer van deze tijd. Windows RT wordt exact hetzelfde. Het is een businessmodel waar bedrijven van dromen.

En het was voorheen ook al zo. Xbox, Playstation, om maar 2 voorbeelden te noemen.

Dus Apple was niet de eerste, en is niet de laatste. Ik snap dit punt dan ook nooit. Het is niet alsof zij iets doen wat niemand voorheen al gedaan heeft, en aangezien anderen het ook doen, lijkt het iets te zijn waar de markt geen probleem mee heeft.

@watercoolertje: consoles zijn tegenwoordig halve social media hubs, met gamerprofielen, achievements, buddy lists, twitter- en facebook-integratie, mii's, avatars etcetera... Wat nou, "lang niet zo persoonlijk"?

[Reactie gewijzigd door 19339 op 14 mei 2012 15:01]

Punt is dat een console lang niet zo persoonlijk hoeft aan te sluiten als de gem. telefoon. Er is dus veel meer personalisatie nodig bij een telefoon naar mijn mening!
Ik blijf het apart vinden dat iemand een telefoon koopt die de dingen die die graag wil, niet van zichzelf al kan.
Dat is hetzelfde als willen dragracen en dan boos worden op Volkswagen omdat de golf niet genoeg vermogen heeft.....

Prima als je een iPhone wil hebben om hem te jailbraken, maar leg je er dan wel bij neer dat het een kat-en-muis spel is.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 14 mei 2012 14:16]

Dus, apple maakt volgens jou nu een apparaat dat voor niemand geschikt is om dat niemand er mee kan doen wat ze willen ;) Heb je al eens naar de bankrekening gekeken :D

Ik snap dat je bedoelt: dingen doen die niet legaal kunnen en dus niet door een entiteit als apple geleverd kunnen worden. Maar je verwoording is misschien wat ongelukkig gekozen ;)
Bij veel Android telefoons en tablets is net zo. Standaard wordt `su` en SuperUser.apk niet meegeleverd. Soms kan je die gemakkelijk achteraf installeren (rooten). Maar meestal is de methode net zo ingewikkeld verkregen als een iOS jailbreak.

Vaak gebruikt de 'gemakkelijke' methode dan weer een beveiligingslek in Android waar iemand eerst flink aan heeft moeten werken om dat probleem te misbruiken voor iets handigs. Soms heb je een computer nodig om de gebruikte beveiliging in het opstarten van Android te breken, net als by redsn0w voor iOS.
Ik denk dat apple het goled gaat doen, zal zeker mijn nieuwe iPad opfleuren, ik blijf wel van mening dat Android 4.0 beter is dan iOS vanwege de betere opmaak
Ik zie het nu van Jailbreaken nog niet zo in; mijn iPhone 4 doet alles wat ik ervan vraag zonder mokken, bij diverse mensen om me heen merk ik vooral dat het jailbreaken stabiliteitsissues met zich meebrengt.
- sms receive notificatie (moet je nu per sms doen en wordt niet onthouden, onhandig en kan ook mooier in de interface worden verwerkt zoals BiteSMS laat zien)
- tethering (ok, wordt geblokkeerd door provider, maar Apple had in den beginne die mogelijkheid niet aan providers moeten geven en het gewoon voor iedereen beschikbaar moeten maken zoals op andere telefoons al jaren kon)
- auto correctie suggesties waar je op moet tikken om ze te accepteren ipv andersom
- info over sms/email in infoscherm

Dat zijn de enige punten die ik nog open heb staan voor de jailbreak. De rest waar ik hem vroeger voor nodig had, heeft Apple ondertussen al in iOS zitten

Overigens heb ik ook betaald voor al deze jailbreak features.
Stabiliteitsissues komen vooral doordat de jailbreak zaken misbruikt om het mogelijk te maken, waardoor het wat instabieler kan worden.
Jij denkt dat Apple een keuze had m.b.t. Tethering? In het begin was het internet onbeperkt. Providers konden dit eigenlijk helemaal niet aan. Toen AT&T met Apple in zee ging hebben ze eigenlijk alles geprobeerd om zoveel mogelijk macht in handen te houden. Vroeger hadden providers bijna dictatoriale macht; telefoons kregen een custom-uiterlijk, de software zat vol met bloatware en logo's etc. Apple heeft deze cyclus doorbroken door veel eisen te stellen aan de provider om dit te voorkomen.

Ik denk dat Tethering een breekpunt was voor AT&T en andere providers en dat Apple dus geen keuze had. De overeenstemming was dat providers het zelf konden bepalen. Prima als je het mij vraagt. Bovendien, nu men veel betaald voor data (in NL sowieso) zul je zien dat providers het eerder gaan toejuichen zodat de domme zieltjes veel over hun bundel heen internetten :)
Bij ons in europa waren die problemen altijd al veel minder, een nederlandse provider met 6 miljoen klanten heeft minder koopmacht dan een amerikaanse provider met 100 miljoen accounts. Bij ons was het meestal wat custom logos op de buitenkant en in de software, niet veel meer.
T-mobile maakte het echter toch wel erg bont :p Zij verkochten bijvoorbeeld de HTC Touch, alleen dan onder hun eigen naam: MDA Touch. Compleet met afschuwelijke roze/witte skin in de software. Dit was een aantal maanden voordat de eerste iPhone ge´ntroduceerd werd.

Die MDA Touch was sowieso de reden van mijn eerste kennismaking met XDA-developers :)
De tethering zaken worden nu langzaam weer vrij gemaakt :) providers mogen dit niet meer blokkeren, dus die reden vervalt.
Verder heb ik zelf een jailbreak voor ncsettings, fiveicondock en die manual correct inderdaad.
Dat is goed nieuws!

Zelf gebruik ik geen jailbreak meer sinds ik een iPhone 4S heb.
Reden hiervoor is dat mijn iPhone simlock vrij is, ik een creditcard heb geregistreerd op mijn iTunes account zodat ik de Apps kan kopen met ÚÚn druk op de 'knop', en ik met de komst van iOS 5 geen reden meer om aan het besturingssysteem te tweaken. :)
Misschien totaal nutteloos, maar op mijn iPhone 4 heeft al wel een Jailbreak plaatsgevonden met iOS 5.1
Dat moet dan een tethered jailbreak zijn, deze moet via de pc opgestart worden.
Gaat hier ook om untethered jailbreak, waarbij je geen pc meer nodig hebt om je telefoon te kunnen rebooten.
De iPhone 4, ATV G2 en iPad 1, met hun A4 chip, zijn tethered jailbroken for life, de nieuwere iPhone 4S en iPad 2 en 3 en ATV G3 (A5 en A5X) zijn dat niet.
Nice =) ik moet mijn toestel ook maar is zien te JB-en =/
draai nog op 5.0.1

[Reactie gewijzigd door Tuumke op 14 mei 2012 13:15]

Heel makkelijk, gewoon redsnow gebruiken
Het idee van jailbreaken is toch dat je gekraakte apps kunt installeren. Dus via een ''gehackte omgeving'' kunt downloaden/installeren waar gekraakte apps worden aangeboden (waar je normaliter voor zou moeten betalen in de officiele apple store).

En als iemand iets gratis kan krijgen, dan is er wel belangstelling...

[Reactie gewijzigd door Silent Thunder op 14 mei 2012 13:17]

Nee, verre van. Veel mensen willen een jailbreak om bepaalde extra functionaliteit te krijgen. Haptic feedback bij typen, snelle schakelaars voor WIFI e.d. ikzelf heb er momenteel weinig behoefte aan, maar een tijdje geleden had ik gejailbreaked en kocht nog gewoon de apps die ik wilde in de AppStore. Voor die 0,79 cent doe ik niet zo moeilijk ;)
Ja, volgens mij valt dat illegale downloaden best mee, exclusief de echt dure apps (10euro+) dan. Ik heb zelf een Android en zo'n 90 procent is gewoon legaal. Ik heb wel een paar dingetjes gedownload zoals logmein, dat kost 25 euro, en een GameBoy emulator want die was opeens niet meer te krijgen in de Market. Ik denk dat de meeste mensen die illegaal downloaden gewoon geen credit card hebben en dus anders ook niets zouden kopen want om nou zo veel werk te gaan doen voor een paar eurocent is wel raar. :S

Als ik mijn iPhone zou jailbreaken (heb geen iPhone maar stel), dan zou ik dat waarschijnlijk meer gebruiken voor tethering etc.
In NL kun je volgens mij al gewoon tetheren. Logisch ook met die belachelijke prijzen die we voor data betalen. Des te sneller is de klant over zijn beperkte bundel :+
Creditcard is helemaal niet noodzakelijk voor aankopen in de AppStore. Je kan ook een tegoedkaartje kopen in een "fysieke" winkel. Dit is m.i. Dus absoluut geen halverwind reden. Tevens, de meeste Apps kosten maar 79 cent, dus denk dat ook de prijs het probleem niet zou mogen zijn om illegaal te downloaden...
Zodra de nieuwe versie van de Apple TV gejailbreaked is, sta ik vooraan om er 1 aan te schaffen. Heb nu een Asrock ION 330 met XBMC er op. Prima oplossing zover. Toch is een AppleTV met XBMC een stuk beter als je het mij vraagt.

De Asrock ION 330 is klein, redelijk zuinig en snel genoeg voor 1080P met DXVA. Nadeel is dat het simpelweg een PC blijft, hij niet 100% stil is en in mijn geval Windows draait. AirPlay werkt ook, alleen niet voor muziek en het is niet 100% stabiel. Mirroring voor gaming is ook niet mogelijk.

De nieuwe Apple TV ondersteunt 1080P, is 100% stil, erg zuinig en heeft volledige Airplay support. XBMC werkt volledig op iOS, en met de nieuwe Apple TV zal die ongetwijfeld sneller werken dan ooit..

Voor 80 euro zou je wat mij betreft stom zijn om hem niet aan te schaffen. Enige vereiste voor deze pracht en praal is een jailbreak. Zal nog wel even duren, volgens de hackers is het apparaatje namelijk bijzonder goed beveiligd :(
Je kan beter van te voren aanschaffen als je een Apple TV 3 neemt. Als Apple straks de Apple TV 3 verkoopt met weer een nieuwste versie, en de vorige versie eindelijk te jailbreaken blijkt te zijn, is dat nogal zuur .. :)
mmm je hebt een punt. De Apple TV 2 (720p only), die dus al wel te jailbreaken is, is nu niet meer aan te slepen. Gaan ook weg voor belachelijk veel geld op eBay..
Was laatst eens op een zwarte markt, werden Apple TV2's aangeboden voor 200 (!!) euro. Met daarop XBMC ge´nstalleerd, en liet ie aan alle klanten zien wat het wel niet kon, en waarom hij ze zo duur verkoopt, omdat mensen die toch verkiezen door de vele mogelijkheden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013