Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 47, views: 32.706 •

Minecraft heeft het verkooprecord op Xbox Live Arcade verbroken. Binnen 24 uur na release zijn er meer dan 400.000 kopieŽn van het spel verkocht. Nog niet eerder werden er op de releasedag zoveel exemplaren van een game via XBLA verkocht.

Minecraft voor Xbox 360 was winstgevend binnen een uur na verschijning op Xbox Live Arcade, maakte Markus 'Notch' Persson, oprichter van Minecraft-ontwikkelaar Mojang snel na de release op woensdag bekend. Overigens was Mojang niet zelf verantwoordelijk voor de port van het populaire spel naar de Xbox 360, maar het Schotse 4J Studios.

Nadat Notch via Twitter al had laten weten dat de verkoop erg hard ging, kwam hij na de eerste dag volgens Forbes met het bericht dat er meer dan 400.000 exemplaren in 24 uur over de digitale toonbank waren gegaan. Een van de nieuwe features van het spel is de multi-player-modus. Deze optie met splitscreen-beeld werkt echter alleen in combinatie met een hdtv, iets wat Microsoft nergens aangeeft. Ontevreden kopers krijgen de 1600 Microsoft-punten die ze betaald hebben desondanks niet terug, volgens Kotaku.

Minecraft -- XBLA multiplayer

Reacties (47)

meen je dat ??? het record??

en dat terwijl het spel gratis is op pc... daar ben ik toch wel een beetje verbaasd over... Nu had ik wel een goede score verwacht aangezien het zo populair is op pc, maar alle records breken? dat toch ook weer niet...
Het spel kost gewoon geld op de PC (E20,- was tijdens de alpha E10,- en tijdens de beta E15,-). Alleen een hele vroege alpha versie was (of is?) nog gratis te spelen, die kun je meer zien als een demo.
Er is een gratis versie van Minecraft, namelijk Minecraft Classic, die je alleen via een browser kan spelen zonder al die nieuwe features dat in de betaalde versie van Minecraft zit.

[Reactie gewijzigd door RaisorX op 13 mei 2012 19:58]

Illegaal downloaden betekend niet gratis..
Roy bedoelt minecraft Classic, die is nog steeds gratis op minecraft.net
Minecraft classic is dan ook maar 5% van wat minecraft zo leuk maakt...
Ik en een kameraad hebben het ook gekocht, ook al hadden we het al gekocht op pc ;). Nu kan mijn pc weer voluit voor werk gebruikt worden (en Guildwars 1 + 2 :P ) (+ ook al is het maar een dualcore met 4 gig ram, het draait er gewoon niet vlot op).
Dus dat is al 2 versies, dan kreeg ik van Raptr ook nog een key, dus die heb ik dan weggegeven. Er zijn verschillende redenen waarom we toch voor de aankoop gingen :).
1) Lekker op de bank het spel spelen met een controller (nee, ik sluit men laptop niet aan op tv ;) er hangt al genoeg aan + ik heb de consoles reeds)
2) Het is native gemaakt voor de Xbox 360, er zit dus geen Java tussenlaag op waardoor het al gewoon stabieler is (Minecraft is een goed spel, maar iets zegt me dat het door Java een pak zwaarder is dan het zou mogen zijn. Bij mij draait het slecht, bij anderen dan weer goed)
3) We zijn fan van het spel!
4) Splitscreen mogelijkheid en gewoon met wat friends op een serverke (ik heb ook voor pc een server dus dat is niet echt een reden geweest voor de keuze)

Er zijn wel wat zaken die me tegenvallen, maar aangezien ik overal lees dat ze de meeste daarvan nog zullen fixen met updates ben ik van mening dat het geen slechte koop was.
1) De versie is niet dezelfde als op pc, het is de 1.6 beta waardoor er nog een pak items ontbreken die je vanop de pc kent. Het spel ging updates krijgen om naar dezelfde versie te gaan van pc, dus dat is maar tijdelijk gelukkig :)
2) De kaart is klein, 1000 x 1000 is echt niet groot. Jammer, dan had ik liever gehad dat ze het algoritme eens hadden herbekeken zodat het wel volwaardig op Xbox kon draaien.
3) Als de host van de server offline is kan je niet meer joinen (klinkt logisch, maar ik had gewoon liever een ander systeem gezien). Liever een stuk shared cloud van de host dan, waarop zijn server save staat. Vrienden kunnen dan gewoon op zijn server spelen terwijl hij offline is en het saved op zijn cloud dus de volgende keer kan hij er zelf ook gewoon op verder werken.
4) Mods en skins, maar deze gingen ook via updates er nog in komen.

Dit zijn wel puur onze redenen, ieder moet het maar voor zichzelf uitmaken :)
Niet dat het echt een voorbeeld der oplossingen is, eerder een tussenoplossing, maar probeer de mod "OptiFine" eens. Je framerate kan er echt omhoog van gaan. Op m'n oude computer van ongeveer 10 fps naar 40 fps, no kidding.
Download 'm hier: link
Bedankt voor de tip, die ga ik zeker eens proberen :)

@Dykam
Xbox games zijn native, enkel de indie games (xna) hebben het .net framework nodig. En het .net framework is een pak stabieler (en minder overhead) dan Java (op mijn computers dan toch).

[Reactie gewijzigd door MClaeys op 14 mei 2012 12:25]

Er zit nu een .Net laag tussen, voor zover je dat (of java) een laag kan noemen. In the end is het enige echte verschil de GC.
Zijn XBLA games niet gewoon native? Geloof dat alleen XNA games .NET gebruiken.
Het is ook wel een heel erg geniaal (onnozel) spel! Vooral de duizenden mods voor de PC maken het erg leuk. Zo is er zelfs al een Hunger Games Mod, maar een van de leukste mods blijft toch wel de YogBox!

[Reactie gewijzigd door ObAt op 12 mei 2012 07:59]

Ten eerste YogBox is een compilatie van mods, dus niet zelfs als mod te noemen

Daarnaast: YogsCast BLEH
Bedankt, bedankt en nogmaals bedankt! Die Hunger Games Mod is super tof!
Ik had hem ook gekocht als ze gelijk de huidige versie gereleased hadden.. Nu vind ik t een domper en blijf ik lekker bij de pc versie.
Nee Gropah. In die zin zit een typefout. "In de" moet eigenlijk "is de" zijn.
Wie kan mij in het kort uitleggen wat er nu zo leuk / verslavend is aan Minecraft? Overtuig mij.
speel online in een goede server ;) (community + chat + showen van je projecten etc)
(community + chat + showen van je projecten etc)
Het bouwen is niet voor iedereen de aantrek factor denk ik

voor mij was het iig, het survival aspect wat mij naar Minecraft gelokt heeft
Het bouwen past daar perfect binnen

Maar doelloos bouwen heb ik nooit leuk gevonden in Minecraft

ieder zijn ding
Zelfde hier, elke zoveel dagen weer een nieuwe wereld maken en iets bedenken, om te overleven de ene keer een ondergrondse grot en de andere keer een semi-wolkenkrabber.

Daarom speel ik meestal ook offline, omdat online mij niet veel meer brengt.

Ohja en sommige mods zijn ook wel gaaf :)
De wereld waarin je gaat spelen is oneindig, uniek en random gegenereert. De opdracht is normaal gesproken: doe wat je wilt. Als je net begint zal je graag een huisje willen bouwen van de blokken waar alles van gemaakt is. Vervolgens krijg je vanzelf ideeŽn, zoals bijvoorbeeld het verkennen van je directe omgeving of de grotten ondergronds. Je hebt normaal gesproken voedsel en wapens nodig om te kunnen overleven, dus waarschijnlijk zal je een soort tuin of complete boerderij bouwen. Zo bouw je steeds je eigen doelen en maak je uiteindelijk je eigen verhaal. De manier waarop je met de wereld omgaat is gebaseert op het minen van grondstoffen en het craften van nieuwe voorwerpen uit grondstoffen, zoals wapens en opslagkisten.

Daarnaast zijn er nog portalen naar twee andere werelden, een soort hel (the Nether) en een soort endgame (the End) waar je een draak moet zien te verslaan. Dit is niet verplicht verder.
Een speciaal onderdeel in het spel is toch ook wel redstone, vergelijkbaar met electrische signaaltechniek, waarbij je simpele automatische deuren kan bouwen, tot en met fysiek werkende computerchips.

Kort gezegd, het is een wereld waarin je al je fantasie los kan laten. Multiplayer en de grote community maken het helemaal af. Er zijn ondertussen 'gemeenschappen' ontstaan van honderden spelers die samenleven in zelfgebouwede steden, waarin winkels, virtueel geld en zelfs beroepen zijn.

Dit verhaal is misschien niet zo kort als je bedoelde, maar Minecraft is niet goed in ťťn zin te omschrijven.
Dank voor je uitleg / onderbouwing. Ik heb de eerste tutorial gezien en ga het zelf ontdekken. Ik vraag mij op dit moment af of er een soort 'telefoonboek' bestaat over alle mogelijke combinaties om 'nieuwe' voorwerpen te maken. Of moet je zelf 'per toeval' ontdekken hoe iets ontstaat. Het zou mooi zijn een soort 'bijbel' te hebben over de mogelijk combinaties om dingen te maken. (vraag zal wel lomp overkomen voor de gevorderden, maar ik vraag het me op dit moment gewoon af)
Er is een minecraft wiki waar alles op staat. http://nl.minecraftwiki.net en er is een engelse versie waar nog wat meer op staat.
Ik vraag mij op dit moment af of er een soort 'telefoonboek' bestaat over alle mogelijke combinaties om 'nieuwe' voorwerpen te maken. Of moet je zelf 'per toeval' ontdekken hoe iets ontstaat. Het zou mooi zijn een soort 'bijbel' te hebben over de mogelijk combinaties om dingen te maken.
Allicht. Waar een spel is, is een online community. Maar natuurlijk houdt niemand / niks je tegen om die pagina te negeren (of snel even te kijken voor een overzicht / het idee erachter) en het allemaal zelf uit te vinden.
1. Je kan alles op de minecraftwiki.net opzoeken
2. Je kan een mod installeren genaamd Not Enough Items (NEI), daarmee kan je in-game alle recipes opvragen en meer. In dat geval moet je wel eerst opzoeken hoe je het moet installeren, wat alsnog zeer eenvoudig is.

Geniet van je eerste dagen spelen! Voor mij waren dat de leukste dagen, toen alles nog nieuw en onbekend was, als ik dat nou opnieuw kon doen...
Het is een soort "lego voor gevorderden".
Tijdens het spelen met lego zocht je naar steentjes in je legobak, nu moet je bouwblokken minen of craften. Wanneer je hiermee dan iets leuks/moois/groots hebt gemaakt geeft het dezelfde voldoening als toen je als klein kind een lego vliegtuig had gemaakt.
Zelf een eigen server hosten (d.m.v. Bukkit in mijn geval) en met drie vrienden is het al erg vermakelijk. Ik speel uiteraard ook op survival mode want dat is toch het leukste naar mijn mening. Van het verzamelen van de grondstoffen, het ontdekken van eventuele grotten en strongholds tot aan het ontwerpen van gigantische gebouwen en projecten met je vrienden is de reden dat ik het spel nog steeds speel. Je hebt namelijk al veel tijd nodig voordat je de Enderworld kan bereiken, maar dat moet je uiteraard niet als enige doel hebben maar als richtlijn terwijl je bezig bent met een groot bouw project.
Ik ben volledig afgeknapt op Mojang, de ontwikkelaar. Het ronduit schandalig dat het bedrijfje zich nog steeds 'indie' noemt nadat het zo'n 5 miljoen downloads van dit spel verkocht heeft, maar nog steeds maar met enkele mensen aan de development werkt.

Als je 5 miljoen klanten hebt dan neemt dit bepaalde verantwoordelijkheid met zich mee. De grootste verantwoordelijkheid vind ik dan de releasesnelheid. Je hebt overduidelijk het kapitaal verworven om sneller nieuwe content toe te voegen en bugs sneller te patchen. Dat is dan een plicht, en het argument van Notch dat ik eens las, dat hij het 'indie karakter' van de game niet wil aantasten vind ik onzin.

Al met al is het een fantastisch spel maar ze hebben wat teveel dollartekens in hun ogen gekregen. :'(
Meer geld betekent niet dat alles opeens sneller gaat hoor.
Alles leuk en aardig maar als ze elke week een nieuwe versie zouden uitbrengen krijg je dus telkens het gezeur met compatibiliteit van o.a. de mods, serverbeheer software en andere plug-ins.
En wordt nu al zowat iedere week een snapshot door Jeb uitgegeven met nieuwe dingetjes erin of performance, in het begin ging het wel sneller ja maar nu is de userbase ook groter en ook de mods en plug-ins zijn nu meer aanwezig.
Als ze elke week een versie zouden uitbrengen lopen mensen op een bepaald moment weg.
Wat mij betreft is de ratio prima zoals die nu is.
En dollartekens hebben ze echt niet.
Mojang zou zelfs compleet mogen stoppen met het uitbrengen van patches en content. Het zou niet leuk zijn voor de spelers, maar het is aan Mojang om te kiezen. Bijzonder arrogant en verwend om te denken dat na het succes van Mojang, Notch opeens verplicht zou zijn om voor mensen als jij het spel beter en beter te maken en daarnaast zijn eigen Mojang ook nog te professionaliseren.
Het is niet zo dat het spel niet goed werkt, of niet aan redelijke verwachtingen voldoet bij aankoop. Daarnaast vind ik persoonlijk 20 euro nog steeds goedkoop voor een spel als Minecraft, aangezien het voor velen 'game of the year' was in 2011.

Notch is miljonair en succesvol, maar geeft ook zijn medewerkers een flinke bonus http://www.joystiq.com/20...ng-dividend-to-employees/

Wat Notch bedoeld met het Indie karakter van de game: Minecraft is het spel met de meeste en grootste mods ooit en als ze het spel bij Mojang helemaal zouden doorontwikkelen zijn die mods en bijbehorende community grotendeels voor niks. Dit zou zelfs meer schade aan het spel toebrengen dan dat het aan content en patches oplevert. Don't fix it if it ain't broken.
"Bijzonder arrogant en verwend om te denken dat na het succes van Mojang, Notch opeens verplicht zou zijn om voor mensen als jij het spel beter en beter te maken en daarnaast zijn eigen Mojang ook nog te professionaliseren."

Eeh, zo zit de vork niet in de steel. :)
Minecraft was al in Alpha stadium gereased.
Mojang was in feite al miljonair voordat de final versie uit was.
En dat kwam omdat ze veel steun uit de community kregen.
Notch was heel veel aan het beloven maar elke keer als er een release kwam dan waren er minimale updates.
En uiteindelijk werdt minecraft een stuk minder dan het had kunnen zijn en werdt de community een beetje pissed off op de lakse houding van Mojang.

Ik heb er van geleerd dat je de woorden van Notch net zo minimalistisch bedoeld zijn als de wereld van minecraft.

"Het is niet zo dat het spel niet goed werkt, of niet aan redelijke verwachtingen voldoet bij aankoop. "

Als je de alpha of beta gekocht had en je de woorden van Notch serieus had genomen dan had de final zeker niet aan je verwachtingen voldaan...

[Reactie gewijzigd door koelpasta op 12 mei 2012 17:50]

Eeh, wat een onzin. Ik heb zelf trouwens in de beta tijd het spel gekocht. Voor 15 euro (en ook voor 20 euro) krijg je een spel waar je meer lol uithaalt en tijd aan besteedt dan een andere game die ook nog minstens twee keer zo duur is.

Notch heeft niet veel beloofd. Het is de verwende houding van consumenten die meer 'eisen'. Aan al die eisen kan Mojang als Indie developer nooit voldoen. Daarnaast zijn verreweg de meeste mensen gewoon tevreden over dit 'produkt'. Op internet hoor je alleen maar de whiners. Ik zou zeggen speel het geniale spel gewoon, wees blij met wat je hebt. Het glas is bij mij half vol.

Mocht je het toch persť vol willen houden, kom dan met feiten. Wat heeft Notch beloofd, wat niet in de final release is gekomen? Hou daarbij in je achterhoofd dat het praten over concepten op internet nog geen belofte is. Veel mensen willen graag meer content in Minecraft. Jammer voor hun, Notch mag lekker zelf bepalen wat hij met zijn leven doet.

Tenslotte zou ik zeggen: maak dan je eigen spel als je het zo goed schijnt te weten. Doe een (zelf)studie programmeren, wordt miljonair met een game en hou dan iedereen op internet ook nog even tevreden.
Inderdaad.. Ze mogen weleens opschieten met updates uitrollen en fatsoenlijke intergratie voor mods maken
ze hebben de mensen van bukkit aangenomen om een totaal nieuwe API te maken ;) (meest gebruikte voor servers)

en al die mods zullen dan "stuk" zijn op dat moment tot ze weer upgedate zijn, dus het zal niet allemaal super fun zijn op het eerste moment :|

daarbij werken de hoofd developers van minecraft ook aan andere spellen..
Notch noemt Mojang geen 'indie' meer. Zie deze tweet:

"Fwiw, I don't even call Mojang inde any more. Vlambeer is indie. Polytron is indie. Stephen, Ed, Terry, Derek, Tommy and Chris are indie."
In software ontwikkeling staat meer mensen echt niet gelijk aan betere / snellere releases.
Meer mensen betekent meer inwerken, vergaderen, bugs..ga maar door.
Trouwens, niks mis met hun release cyclus als je kijkt naar andere spellen..bf3 bijvoorbeeld heeft ook niet zo vaak een update.
En ze zijn echt gewoon nog indie, want ze geven zelf hun spel uit, zonder uitgever. Sinds wanneer is geld de bepalende factor of een bedrijf indie is?
Notch heeft zelf op zijn Twitter aangegeven dat hij Mojang geen indie meer vind. Dus dat gaat niet op. ;)
Deze optie met splitscreen-beeld werkt echter alleen in combinatie met een hdtv, iets wat Microsoft nergens aangeeft.
Waarom moet Microsoft dat aangeven?
Omdat Microsoft de uitbater is van de XBL Marketplace en ook de uiteindelijke goedkeuring geeft voordat welk spel dan ook uberhaupt voor de XBOX uitkomt. Door slecht getest te hebben of andere zaken die niet zijn vrijgegeven, werkt de splitscreen dus niet op een CRT.

Aan de andere kant; ik kan me er iets bij voorstellen aangezien het mogelijk niet goed werkt als je een TV niet digitaal aanstuurt wat dus "impliceert" dat je een HDTV-compatible toestel moet hebben. Daarentegen, HDTV is weer een beetje wassen neus als je het hebt over resolutie.
Is het niet aan de ontwikkelaar om aan te geven welke functies er in een game zitten? Ik vind het niet terecht om MS de schuld te geven van features die niet zijn aangegeven in een game die ze niet zelf hebben ontwikkeld.
"Aan de andere kant; ik kan me er iets bij voorstellen aangezien het mogelijk niet goed werkt als je een TV niet digitaal aanstuurt wat dus "impliceert" dat je een HDTV-compatible toestel moet hebben."

Hoezo zou splitscreen niet goed werken als het niet digitaal wordt aangestuurd???
En hoezo zijn alle sd schermen opeens analoge crt's?
"Waarom moet Microsoft dat aangeven?"

Omdat het als verkoopargument wordt gebruikt.
Er is verder ook niks waardoor je aan kan neme dat de splitscreen niet werkt op sd.
Heb je als Alpha buyer niet recht op elke nieuwe versie van Minecraft?
Dus zou je niet ook gratis deze versie en die versie voor Android moeten krijgen?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Samsung Intel Smartphones Processors Sony Microsoft Games Apple Politiek en recht Smartwatches

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013