Onderzoekers hebben een kunstmatig blad ontwikkeld dat, net als bladgroen, met behulp van zonlicht water moet kunnen splitsen in waterstof en zuurstof. De waterstof kan gebruikt worden om energie op te wekken in een brandstofcel.
De 'bladeren' die door medewerkers van het Massachusetts Institute of Technology werden ontwikkeld onder leiding van professor Daniel Nocera, zijn volledig autonoom te gebruiken. De apparaten werken via een vergelijkbaar proces als fotosynthese bij bladgroenhoudende planten; water wordt met zonlicht gesplitst in waterstof en zuurstof. Anders dan bij eerdere pogingen om een dergelijk kunstblad te produceren met bijvoorbeeld platina als katalysator, maken de kunstbladeren van Nocera gebruik van goedkope materialen en eenvoudige productiemethodes.
De kunstmatige bladeren bestaan uit een fotovoltaïsche cel die opgevangen fotonen van zonlicht converteert in elektron-gat-paren. Aan een kant van de cel maakt een katalysator, gemaakt van een nikkel-molybdeen-zink-legering, waterstof vrij uit water. Aan de andere kant wordt middels een kobalt-fosfaatcluster zuurstof geproduceerd. De twee katalysators zijn analoog aan eiwitcomplexen in bladgroen die dezelfde functies hebben tijdens fotosynthese. De kunstbladeren werken in water van kamertemperatuur, onder invloed van zonlicht.
Volgens de onderzoekers kunnen de kunstmatige bladeren vooral in ontwikkelingslanden worden ingezet om 'groene' energie te produceren. De kunstbladeren zouden dan gecombineerd kunnen worden met een brandstofcel om uit het geproduceerde waterstof elektrische energie te produceren. Omdat geen dure zeldzame metalen of legeringen gebruikt worden en de productie eenvoudig is, zouden de bladeren breed inzetbaar zijn.

[Reactie gewijzigd door Raventhorn op donderdag 10 mei 2012 14:04]
[Reactie gewijzigd door Metalslave666 op donderdag 10 mei 2012 13:10]
[Reactie gewijzigd door Kama op donderdag 10 mei 2012 13:05]
Onzin. Een elektrische auto is gewoon geen geschikt vervoermiddel als je vooral geïnteresseerd bent in de bestemming, en niet in de reis. Dat maakt de vakantieganger niet ineens niet geschikt voor een elektrische auto. De auto is gewoon een hulpmiddel, geen doel op zich. Dat je het volgens jou als doel op zich moet behandelen geeft eigenlijk al aan wat er mis mee is.Maar je bevestigt mijn opmerking...
[Reactie gewijzigd door .oisyn op donderdag 10 mei 2012 12:47]
[Reactie gewijzigd door KnetterGek op donderdag 10 mei 2012 13:40]
[Reactie gewijzigd door SuperSang op vrijdag 11 mei 2012 00:04]
Ja, dat klopt, dat vind ik. Dat anderen dat niet vinden heb ik vrede mee, iedereen mag zelf bepalen wat hij/zij belangrijk vindt. Wat ik als onzin bestempelde was dat ik daarmee ongeschikt was voor een elektrische auto. Dát is totale onzin. Een elektrische auto is ongeschikt voor mijn soort vakanties, net zoals een hamer ongeschikt is om balken te bevestigen met schroeven.Waarom kan je vakantie pas beginnen als je op je bestemming bent? Jij ziet blijkbaar de bestemming als doel.
[Reactie gewijzigd door .oisyn op donderdag 10 mei 2012 15:09]
[Reactie gewijzigd door Floor op donderdag 10 mei 2012 13:26]
Ja want die rijden niet op diesel dan? Of maak je ze electrisch. Maar in dat geval kom je niet in Italië, dan kom je tot, misschien, Stuttgart, alwaar je 14 uur blijft hangen tot de batterijen geladen zijn.Nouja je zou nog een deel autotransport vrachtwagens kunnen inzetten.
[Reactie gewijzigd door Raventhorn op donderdag 10 mei 2012 14:22]
Jij woont in een stad. Geen mens die buiten een stad woont, waar van 's morgens 6 uur tot 's avond half zeven ééns per uur één bus komt (op zondag helemaal niet) zal ooit zeggen dat je met het OV wat dan ook kunt. OV is tof als je in een stad woont, want dan heb je veel treinen en bussen elk uur en als je een beetje centraal woont dan heb je zelfs nog keuze in de richting waar je heen wilt. Die andere miljoenen mensen hebben keuze uit bijvoorbeeld elk heel uur richting Gorinchem, en elk half uur richting Den Bosch. Als je naar Breda wilt, wat je in 20 minuten met de auto doet of in een uur kunt fietsen, kun je naar Den Bosch met de bus, wat meer dan een half uur duurt, dan de trein naar Breda en dan de stadbus naar waar je wilde wezen. En dan ben je twee en een half uur onderweg.Met het OV is ook bijna alles wel te doen wat je met een auto kunt alleen moet je je gedrag hierop aanpassen.
Ik ga inderdaad om 6 uur de bus in om 2 uur met het OV onderweg te zijn naar mijn stage waar ik er met de auto in 40 minuten benMet het OV is ook bijna alles wel te doen wat je met een auto kunt alleen moet je je gedrag hierop aanpassen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Photosynthetic_efficiencyPlant Efficiency
Plants, typical 0.1%[2]
0.2–2%[3]
Typical crop plants 1–2%[2]
Sugarcane 7–8% peak[2][4]
Hoewel interessant is dat niet het vlak waarop 't zich moetIk ben benieuwd hoe dit zich gaat verhouden tot gewone zonnecellen. Geeft dit juist meer of minder rendement (en dan bedoel ik incl de kosten van productie e.d.
[Reactie gewijzigd door marking op donderdag 10 mei 2012 12:56]
Nou... Ik las dit artikel en dacht dat ik zoiets al eens eerder op TV heb gezien. Daar staken ze een stuk silicium in water en onder invloed van licht begon dat water te bubbelen: scheiding van zuurstof en waterstof. Wat blijkt? Dit is al wat ouder nieuws. ACS heeft wat oud nieuws opgepikt en dat is hier herhaald. De oorspronkelijke publicatie van het MIT is van 30 september vorig jaar.Fantastisch nieuws.
[Reactie gewijzigd door DavidoVitch op donderdag 10 mei 2012 14:04]
[Reactie gewijzigd door Aerophobia1 op donderdag 10 mei 2012 12:30]
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Tablets Samsung Websites en communities Mobiele telefoons Google Sony Microsoft Games Politiek en recht Consoles
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True